Kertoo taas miten hyödyllisiä nuo ohjekirjat on uusissa autoissa. Pakkohan autosta on saada akku irroittaa kun se on irrotettava ennen monia remppoja. Esim. laturin/startin vaihto, kaikki airbagiin liittyvät jne.
Uusissa autoissa joissa on älykäs latauksensäätö voi tietysti olla sen suhteen jotain ongelmia akunvaihdon jälkeen, mutta ilmankin sitä ongelma on hieman sama kuin missä tahansa tietokoneessa.
Ihan tavallisen tietokoneen jos laitat virrattomaksi kesken sen oman sammutus rutiinin on hyvät mahdollisuudet että saat sen sekaisin. Auton moottorin kun sammuttaa kestää jonkinaikaa että kaikki tietokoneet sammuttavat itsensä, tuona aikana kun innokas akunvaihtaja kiskoo sähköt pois siellä voi muisti korruptoitua, ja sitten asennetaan windows uudelleen.
ELi jos sen akun vaihtaa itse on auto sammutettava ja jätettävä sopivat luukut avoinna odottelemaan 10 minuutiksi että tietokoneet sammuu ennen kuin alkaa irroittelemaan sähköjä.
Täyttä paskapuhetta. Ainoa asia jolla on väliä akun lataamisessa on potentiaaliero. 0.1A laturikin lataa 2000Ah akun täyteen mikäli laturin jännite on pari volttia suurempi kuin akun nimellisjännite.
On tuossa sellainen perä että jonkun 2000Ah akuston sisäinen purkuvirta voi olla yli tuon laturin 0,1A tehon, jolloin se akusto ei tosiaan lataudu ollenkaan.
Jossain on esitetty sellaista todella varman päälle laskettua arvoa, että ison akkupaketin ylläpitoon laturin ampeereita pitäisi olla 1,5% akuston ampeerituntilukemasta. Tälläkin erittäin varman päälle otetulla arvolla 4A ylläpitolaturi hoitaisi liki 300Ah akuston. Jos jollain on autossaan tuota enemmän, niin ehkä sitten voi alkaa miettimään isompiakin latureita.
Ylläpitolaturi, ainakin jos siinä on edes alkeellista älyä ei välttämättä hanskaa isoa akustoa, koska menevät vikatilaan kun akku ei laturin mielestä lataudu oikein.
Asia erikseen on sitten tilanteet joissa tolpasta tulee sähköä rajallisen ajan, silloin voi perustella isompaakin laturia. Mutta väite siitä, ettei pieni laturi lataa isoa akkua, on vaan väärä.
Tuossa rajallisessa latausajassa tulee helposti ongelmaksi akun virran vastaanottokyky. Eli vaikka laturissa riittäisi ampeereja, niin jos akku ei ota niitä vastaan, niin se ei ole sen nopeampi. Tilanteessa jossa autossa on esim webasto tms, tuosta isommasta ampeerimärästä on apua, laturissa riittää hönkä vielä akun lataamiseen sen webaston pyörittleyn lisäksi.
Käytännössähän nuo polttoainelämmittimet ottavat reilusti virtaa käynnistyksessä ja sammutuksessa kun hehkutulppaa lämmitetään, kun palotapahtuma on käynnissä se virrankulutus on melko pientä, koska polttoainepumppu paloilmapuhallin ja kiertovesipumppu/lämpöpuhallin ovat melko pienivirtaisia.
Ainoa mikä liian pienen laturin kanssa voi tuottaa ongelmaa on se et jos on liian älykäs ja lopettaa latauksen tietyn tuntimäärän tullessa jollei ole saanut täyteen. Esimerkiksi 300h aikana jollei ole täynnä. Muuten ei ole liian pienitehoista laturia jos aikaa vaan piisaa.
Mä olen ladannut sähkötrukin akustoa 12/24V älylaturilla, se menee n. vuorokauden jälkeen vikatilaan, mutta kun sen käy kerran vuorokaudessa nykäisemässä irti, niin kyllä se lopulta on ladannut akun täyteen. Tossa mun trukissa oleva akusto on suhteellisen kypsä, sillä omalla muistaakseni 120A laturilla, se ei enää lataa sitä kunnolla vaan toteaa akun olevan täynnä kun latausvirta putoaa johonkin 10A paikkeille, ja ammattikäytössä se akusto olisikin jo vaihdettu aikaa sitten.