Auton akuista ja lataamisesta

T6 portterissa taitaa akut olla erotettu toisistaan kun virrat poikki. Eli laturin voi kytkeä siihen hupi akkuun ja riittää se 4A laturikin.
En ole ihan varma tuosta että ovat erotetut toisistaan kun on virrat pokki kun on vähän vaikea sitä hahmottaa kun yksi akku on kuljettajan penkin alla eikä siihen pääse käsiksi ilman penkin irroitusta sekä siellä myös on kaikki muita kytkentärasioita ja koko akkku on suojattu tuollaisella kumisella suojuksella.
Mitään relettä ei ainakaan kuule kun katkaisee virrat.
4ah laturi ei vain lataa liian suurta akkua kun on kai jotain tekemistä akun vastuksen kanssa eli teho ei vaan riitä vaikka olisi koko viikon päällä niin olen ymmärtänyt(joku viisampi voi korjata)
Ja pitää muista että nuo 4ah ylläpitolaturit ei lataa sitä 4ah koko ajan vaan säätävät akun täyttöasteen mukaan.Sen takia jos akku alkaa olla elämänsä lopppupuolella niin voi ilmetä ongelmia latauksen kanssa.
 
4ah laturi ei vain lataa liian suurta akkua kun on kai jotain tekemistä akun vastuksen kanssa eli teho ei vaan riitä vaikka olisi koko viikon päällä niin olen ymmärtänyt(joku viisampi voi korjata)

Täyttä paskapuhetta. Ainoa asia jolla on väliä akun lataamisessa on potentiaaliero. 0.1A laturikin lataa 2000Ah akun täyteen mikäli laturin jännite on pari volttia suurempi kuin akun nimellisjännite.
 
Jep, aikamoista mutua tulee nyt Marti77:lta. Ja silloin kun se akku on elämänsä ehtoopuolella, niin ostetaan uusi akku ja thats it.
Toistakymmentä vuotta menty sillä vanhemmalla defan 3A laturilla ja webastolla. Aina on akku täyteen tullut ladattaessa, sen kun näkee siitä ledistä laturin päällä. Ja on riittänyt se parin tunnin lataus. Se auto kun lataa käynnissä ollessaan sitä akkuaan, jota moni ei halua huomioida.
Täällä aina pähkäillään 10 ja 15A latureitten välillä, kun se totuus on, ettei kylmä akku ota vastaan kuin sen pari amppeeria.
 
Jossain on esitetty sellaista todella varman päälle laskettua arvoa, että ison akkupaketin ylläpitoon laturin ampeereita pitäisi olla 1,5% akuston ampeerituntilukemasta. Tälläkin erittäin varman päälle otetulla arvolla 4A ylläpitolaturi hoitaisi liki 300Ah akuston. Jos jollain on autossaan tuota enemmän, niin ehkä sitten voi alkaa miettimään isompiakin latureita.

Asia erikseen on sitten tilanteet joissa tolpasta tulee sähköä rajallisen ajan, silloin voi perustella isompaakin laturia. Mutta väite siitä, ettei pieni laturi lataa isoa akkua, on vaan väärä.

Eihän tämä ainoa asia ole jossa moni mieltää vain isomman numeron olevan parempi, ymmärtämättä mitään tekniikasta siellä takana. Kamerat myydään megapikseleillä, moni hinkuaa mihin tahansa tietokoneeseen vähintään kilowatin virtalähdettä jne jne...
 
Jos mulla olisi kaksi akkua, laittaisin molemmille oman laturin. Silloin molemmat akut latautuu optimaalisesti.
 
Ainoa mikä liian pienen laturin kanssa voi tuottaa ongelmaa on se et jos on liian älykäs ja lopettaa latauksen tietyn tuntimäärän tullessa jollei ole saanut täyteen. Esimerkiksi 300h aikana jollei ole täynnä. Muuten ei ole liian pienitehoista laturia jos aikaa vaan piisaa.

Jos olette autokaupassa nähnyt auton ikkunassa aurinkokennoa niin nämä on niin pienitehoisia latureita kuin vain voi melkein olla. Ylittävät auton oman sähkönkulutuksen säilytyksessä lataamalla auringosta sen mitä saavat. Ehkä jotain 100mA verran keskimääräistä jos sitäkään.
 
Viimeksi muokattu:
Kertoo taas miten hyödyllisiä nuo ohjekirjat on uusissa autoissa. Pakkohan autosta on saada akku irroittaa kun se on irrotettava ennen monia remppoja. Esim. laturin/startin vaihto, kaikki airbagiin liittyvät jne.

Uusissa autoissa joissa on älykäs latauksensäätö voi tietysti olla sen suhteen jotain ongelmia akunvaihdon jälkeen, mutta ilmankin sitä ongelma on hieman sama kuin missä tahansa tietokoneessa.

Ihan tavallisen tietokoneen jos laitat virrattomaksi kesken sen oman sammutus rutiinin on hyvät mahdollisuudet että saat sen sekaisin. Auton moottorin kun sammuttaa kestää jonkinaikaa että kaikki tietokoneet sammuttavat itsensä, tuona aikana kun innokas akunvaihtaja kiskoo sähköt pois siellä voi muisti korruptoitua, ja sitten asennetaan windows uudelleen.

ELi jos sen akun vaihtaa itse on auto sammutettava ja jätettävä sopivat luukut avoinna odottelemaan 10 minuutiksi että tietokoneet sammuu ennen kuin alkaa irroittelemaan sähköjä.

Täyttä paskapuhetta. Ainoa asia jolla on väliä akun lataamisessa on potentiaaliero. 0.1A laturikin lataa 2000Ah akun täyteen mikäli laturin jännite on pari volttia suurempi kuin akun nimellisjännite.

On tuossa sellainen perä että jonkun 2000Ah akuston sisäinen purkuvirta voi olla yli tuon laturin 0,1A tehon, jolloin se akusto ei tosiaan lataudu ollenkaan.

Jossain on esitetty sellaista todella varman päälle laskettua arvoa, että ison akkupaketin ylläpitoon laturin ampeereita pitäisi olla 1,5% akuston ampeerituntilukemasta. Tälläkin erittäin varman päälle otetulla arvolla 4A ylläpitolaturi hoitaisi liki 300Ah akuston. Jos jollain on autossaan tuota enemmän, niin ehkä sitten voi alkaa miettimään isompiakin latureita.

Ylläpitolaturi, ainakin jos siinä on edes alkeellista älyä ei välttämättä hanskaa isoa akustoa, koska menevät vikatilaan kun akku ei laturin mielestä lataudu oikein.

Asia erikseen on sitten tilanteet joissa tolpasta tulee sähköä rajallisen ajan, silloin voi perustella isompaakin laturia. Mutta väite siitä, ettei pieni laturi lataa isoa akkua, on vaan väärä.

Tuossa rajallisessa latausajassa tulee helposti ongelmaksi akun virran vastaanottokyky. Eli vaikka laturissa riittäisi ampeereja, niin jos akku ei ota niitä vastaan, niin se ei ole sen nopeampi. Tilanteessa jossa autossa on esim webasto tms, tuosta isommasta ampeerimärästä on apua, laturissa riittää hönkä vielä akun lataamiseen sen webaston pyörittleyn lisäksi.

Käytännössähän nuo polttoainelämmittimet ottavat reilusti virtaa käynnistyksessä ja sammutuksessa kun hehkutulppaa lämmitetään, kun palotapahtuma on käynnissä se virrankulutus on melko pientä, koska polttoainepumppu paloilmapuhallin ja kiertovesipumppu/lämpöpuhallin ovat melko pienivirtaisia.

Ainoa mikä liian pienen laturin kanssa voi tuottaa ongelmaa on se et jos on liian älykäs ja lopettaa latauksen tietyn tuntimäärän tullessa jollei ole saanut täyteen. Esimerkiksi 300h aikana jollei ole täynnä. Muuten ei ole liian pienitehoista laturia jos aikaa vaan piisaa.

Mä olen ladannut sähkötrukin akustoa 12/24V älylaturilla, se menee n. vuorokauden jälkeen vikatilaan, mutta kun sen käy kerran vuorokaudessa nykäisemässä irti, niin kyllä se lopulta on ladannut akun täyteen. Tossa mun trukissa oleva akusto on suhteellisen kypsä, sillä omalla muistaakseni 120A laturilla, se ei enää lataa sitä kunnolla vaan toteaa akun olevan täynnä kun latausvirta putoaa johonkin 10A paikkeille, ja ammattikäytössä se akusto olisikin jo vaihdettu aikaa sitten.
 
Tuosta laturin tehosta ja akun koosta vielä.. Itselläni on CTEK MXS 5.0 Polar niminen ylläpitolaturi. Sen manuaalissa sanotaan, että laturilla voi ladata 1,2 - 110 Ah akkuja ja ylläpitolatauksessa max 160 Ah. Eli varmaan nämä rajoitteet liittyvät laturin älyyn, laturin max aika tulee täytyyn ennen akun täyttymistä?

Itse käytän tätä traktorin ylläpitolaturina. Traktorissa on tällä hetkellä vain pieni alle 100 Ah akku, mutta jos siihen hommaa isomman, alkaa laturi olla aika kintaalla sitten.. Jos joskus unohtaa kääntää päävirrat pois, niin imee kyllä akun hyvin tyhjäksi..
 
Tuosta laturin tehosta ja akun koosta vielä.. Itselläni on CTEK MXS 5.0 Polar niminen ylläpitolaturi. Sen manuaalissa sanotaan, että laturilla voi ladata 1,2 - 110 Ah akkuja ja ylläpitolatauksessa max 160 Ah. Eli varmaan nämä rajoitteet liittyvät laturin älyyn, laturin max aika tulee täytyyn ennen akun täyttymistä?

Itse käytän tätä traktorin ylläpitolaturina. Traktorissa on tällä hetkellä vain pieni alle 100 Ah akku, mutta jos siihen hommaa isomman, alkaa laturi olla aika kintaalla sitten.. Jos joskus unohtaa kääntää päävirrat pois, niin imee kyllä akun hyvin tyhjäksi..

Aika montakin rajaa lyöty tuohon laturiin joista osa lyö todennäköisesti virheelle jos ylittyy. Iso akku voi topata BULK vaiheen rajaan jos kuvitellaan sen ihanne olosuhteissakin saavan 100Ah verran akkuun energiaa (5A 20h). Tuo 100Ah pitäisi edustaa 80% varausta.
LATAUSOHJELMAT ja optioYHDISTELMÄT
Rajat:
- DESULPHATION/SOFT START Enint. 8 tuntia
- BULK Enint. 20 tuntia
- ABSORPTION Enint. 10 tuntia
- ANALYSE 3 minuuttia
- RECOND 30 minuuttia tai 4 tuntia akun jännitteestä riippuen
- FLOAT 10 päivää Lataussykli alkaa uudelleen, jos jännite putoaa.
- PULSE Lataussykli alkaa uudelleen, jos jännite putoaa.
 
Viimeksi muokattu:
Uusissa autoissa joissa on älykäs latauksensäätö voi tietysti olla sen suhteen jotain ongelmia akunvaihdon jälkeen, mutta ilmankin sitä ongelma on hieman sama kuin missä tahansa tietokoneessa.

Ihan tavallisen tietokoneen jos laitat virrattomaksi kesken sen oman sammutus rutiinin on hyvät mahdollisuudet että saat sen sekaisin. Auton moottorin kun sammuttaa kestää jonkinaikaa että kaikki tietokoneet sammuttavat itsensä, tuona aikana kun innokas akunvaihtaja kiskoo sähköt pois siellä voi muisti korruptoitua, ja sitten asennetaan windows uudelleen.

Ei ainakaan BMW:n tehtaan manuaalissa mistään 10 min puhuta. Toki virrat pitää sammuttaa, mutta sen jälkeen akun voi iroittaa. Näin siis ihan näissä uudemmissakin 15->. Myös käytännössä kokeiltu. BMW korjausohjeissa kun yleensä aina käsketään irroittamaan akku ennen mitään sähköihin liittyvää työtä. Uudemmissa joutuu akun irroittamaan ihan siksi, kun auto ei syystä x saa IP:tä, joten yhteyttä siihen ei saa esim. koodaamista varten. Näissä tilanteissakin BMW käskee irroittamaan akun, ilman mitään 10min odotuksia.
 
Ei ainakaan BMW:n tehtaan manuaalissa mistään 10 min puhuta. Toki virrat pitää sammuttaa, mutta sen jälkeen akun voi iroittaa. Näin siis ihan näissä uudemmissakin 15->. Myös käytännössä kokeiltu. BMW korjausohjeissa kun yleensä aina käsketään irroittamaan akku ennen mitään sähköihin liittyvää työtä. Uudemmissa joutuu akun irroittamaan ihan siksi, kun auto ei syystä x saa IP:tä, joten yhteyttä siihen ei saa esim. koodaamista varten. Näissä tilanteissakin BMW käskee irroittamaan akun, ilman mitään 10min odotuksia.
Jos jotain jälkiasenne vahvistimia ja konkkia niille laitettu niin ihan hyvä odotella että vahvistimen konkka pääsee tyhjeneen.
 
Bilteman 8ah älylaturi ylikuumeni jos yritti ladata 2*180ah akkuja. Ehkä pakkasessa kun olisi ladannut hitaampaa olisi saattanut kestää.
 
Ajastahan se riippuu kauanko se 4A laturi on verrattuna 4A käydessä syövä webasto/eberi. Jos laturi on 3h (jos ajastimellinen tolppa) se saa 12Ah ladattua. Jos taas aina virrat niin 4A laturi saa 96Ah verran ladattua vuorokaudessa.

Jos webasto/eberi on 30minuuttia nii se vie vaan 2Ah.

Joka tapauksessa webasto/eberi kuormittaa akkua paljon. Eikä se laturi lataa jatkuvasti 4A ja kovemmalla pakkasella akku ottaa heikommin virtaa sisään muutenkin.
 
Joka tapauksessa webasto/eberi kuormittaa akkua paljon. Eikä se laturi lataa jatkuvasti 4A ja kovemmalla pakkasella akku ottaa heikommin virtaa sisään muutenkin.
Siinähän se akku lämpeää kuormitettaessa tai ladatttaessa. Ja jos 20 asteen pakkasessa tarvit 2h käyttöaikoja on se 8Ah eikä nyt niin hirveitä kuormia akulle. 3h kellon takana ylittää sen sillä 4A laturilla vaikka kylmä akku olisikin. Ainoa isompi kuormitus on webaston/eberin käynnistyminen jossa melkein 10A virtoja hehkutuksen ajan vedetään.

Sökölle akulle kaikki on liikaa.. sulla kuitenkin pelkkä lämppärin puhallin ottaa kymmeniä ampereja. Istuinlämmittimet, takalasin lämmittimet jne.. jotka kukin ylittää webaston/eberin kuorman ja joilla saat sen akun pysymään tyhjänä työmatkoja ajellessa. Noita ei tosin pitäisi tarvita enää webastoa/eberiä käyttäessä.
 
Sökölle akulle kaikki on liikaa.. sulla kuitenkin pelkkä lämppärin puhallin ottaa kymmeniä ampereja. Istuinlämmittimet, takalasin lämmittimet jne.. jotka kukin ylittää webaston/eberin kuorman ja joilla saat sen akun pysymään tyhjänä työmatkoja ajellessa. Noita ei tosin pitäisi tarvita enää webastoa/eberiä käyttäessä.

Auto on kuitenkin käynnissä tällöin ja auton oma laturi lataa. Tullut ajettua päivänvalossa pelkät parkit päällä ja monia vastaavia tullut vastaan kovilla pakkasilla. Ihan varmasti kaikilla sama pointti, että akulle virtaa.
 
Auto on kuitenkin käynnissä tällöin ja auton oma laturi lataa. Tullut ajettua päivänvalossa pelkät parkit päällä ja monia vastaavia tullut vastaan kovilla pakkasilla. Ihan varmasti kaikilla sama pointti, että akulle virtaa.
Olisko syytä korjata jotain jos 8Ah energiakulutuksella saa auton sähkön noin pahasti loppumaan. Ylensä joko laturin hiilet tai akku lopussa jos alkaa se virta oleen kokoaika ongelma.

Monetkohan päivävalot olet tulkinnut parkeiksi.
 
Ei ainakaan BMW:n tehtaan manuaalissa mistään 10 min puhuta.

Useasta paikasta on tullut luettua, että modernit CAN-väyläiset autot juttelevat vielä sisäisesti 10-15 minuuttia auton sammutuksen jälkeen. Voit vapaasti kyllä nyppäistä bemarisi akun irti heti sammutuksen jälkeen, jos kokeiluintoa riittää :D
 
Monetkohan päivävalot olet tulkinnut parkeiksi.

Tuosta en ole varma, mutta muutama viikko sitten poliisit tuli vastaan ja kait totesivat parkit vait päivävaloiksi.:D

Akkuihin liittyvä juttu menee vaan överiksi, jos aina uusi akku ja täysin ladattu. Jatkuva pistorasia lataus.
 
Useasta paikasta on tullut luettua, että modernit CAN-väyläiset autot juttelevat vielä sisäisesti 10-15 minuuttia auton sammutuksen jälkeen. Voit vapaasti kyllä nyppäistä bemarisi akun irti heti sammutuksen jälkeen, jos kokeiluintoa riittää :D
Juttelee ne, mutta ei se tarkoita että mitään vahinkoa tapahtuisi vaikka virta katoaakin kesken kaiken. Ei ole vielä tullut vastaan sellaista automerkkiä johon valmistajakaan asettaisi mitään rajoitteita akun irrotukselle. Vaikka todella monissa korjausohjeissa lukee, että akku on irrotettava, niin koskaan ei mainita etteikö sitä voisi irroittaa heti kun auton on sammuttanut.
 
Ei siellä mitään tärkeää enää muistiin kirjoitella, kun moottori on sammutettu ja avain autosta poistettu.

Monesti tulee vielä kohtalaisen uusilla autoilla vastaan kuljettajia, jotka eivät kylmällä kelillä käytä penkkien tai lasien/peilien lämmitystä. Syynä se perinteinen, että akun lataamiseenkin riittäisi virtaa. Tämä saattoi olla ongelma vielä joskus 80-luvulla, kun lisävarustelistan ruksiminen ei välttämättä automaattisesti tuonut mukanaan tehokkaampaa laturia. Jo vuosikymmeniä auton laturi on kuitenkin mitoitettu siten, että voit kylmänä talviaamuna laittaa ihan jokaisen lämmityshimmelin päälle.
 
Useasta paikasta on tullut luettua, että modernit CAN-väyläiset autot juttelevat vielä sisäisesti 10-15 minuuttia auton sammutuksen jälkeen. Voit vapaasti kyllä nyppäistä bemarisi akun irti heti sammutuksen jälkeen, jos kokeiluintoa riittää :D

Juu kyllähän siellä monet purkit juttelee, niin ei siellä mitään tärkeää enää tapahdu kun moottori on sammutettu virrat käännetty 0-asentoon. Ei tarvitse pelkästään omalla kokeilla kun tulee noita roplattua ihan riittävästi. Ja kyllä on tullut ihan riittävän monesta eri BMW:stä otettua irti akku (uusista sekä vanhoista). Jos jotain pitäisi odottaa, niin kyllä ne tehtaan ohjeisiin olisi kirjoitettu, kun siellä kerrotaan kuinka pitkään esim. liiman kanssa voi työskennellä.

Ei siellä mitään tärkeää enää muistiin kirjoitella, kun moottori on sammutettu ja avain autosta poistettu.

Monesti tulee vielä kohtalaisen uusilla autoilla vastaan kuljettajia, jotka eivät kylmällä kelillä käytä penkkien tai lasien/peilien lämmitystä. Syynä se perinteinen, että akun lataamiseenkin riittäisi virtaa. Tämä saattoi olla ongelma vielä joskus 80-luvulla, kun lisävarustelistan ruksiminen ei välttämättä automaattisesti tuonut mukanaan tehokkaampaa laturia. Jo vuosikymmeniä auton laturi on kuitenkin mitoitettu siten, että voit kylmänä talviaamuna laittaa ihan jokaisen lämmityshimmelin päälle.

Juu tämä on kyllä kumma luulo edelleen. Älykkäällä latauksella varustetut autot tiputtaa varusteita pois käytöstä, jos jostain syystä tulee tilanne, että laturin virta ei ole riittävä.
 
Ei siellä mitään tärkeää enää muistiin kirjoitella, kun moottori on sammutettu ja avain autosta poistettu.

Monesti tulee vielä kohtalaisen uusilla autoilla vastaan kuljettajia, jotka eivät kylmällä kelillä käytä penkkien tai lasien/peilien lämmitystä. Syynä se perinteinen, että akun lataamiseenkin riittäisi virtaa. Tämä saattoi olla ongelma vielä joskus 80-luvulla, kun lisävarustelistan ruksiminen ei välttämättä automaattisesti tuonut mukanaan tehokkaampaa laturia. Jo vuosikymmeniä auton laturi on kuitenkin mitoitettu siten, että voit kylmänä talviaamuna laittaa ihan jokaisen lämmityshimmelin päälle.
¨
Antaako nykyaikaiset auton laturit kohtalaisen kovia virtoja jo tyhjänkäynnilläkin?
Ennen ainakin oli näin, että kierroksien piti olla päälle 2000, että alkoi sitä virtaakin kunnolla tulemaan. Motarilla tietysti pääsee helposti noille kierroksille, mutta kaupunkiajossa hiljaisempaa. Toki tietysti kikkailemalla pienemmällä vaihteella kovemmilla kierroksilla.
 
Juu tämä on kyllä kumma luulo edelleen. Älykkäällä latauksella varustetut autot tiputtaa varusteita pois käytöstä, jos jostain syystä tulee tilanne, että laturin virta ei ole riittävä.

Eräässä mersussa laturista kyllä tuli virtaa, mutta pieni jarruihin liittyvä akku oli vaan paskana niin tiputteli varusteita pois päältä vähän väliä. Pääakku oli täysin kunnossa. Ei vaan osannut sanoa suorilta, että: "Se pieni jarruihin liittyvä akku siellä takakontin puolella on sulfatoitunut, että vaihdappa uuteen"
 
Tarkoitatteko, että penkinlämmittimien ja takalasin lämppärin ottamaa sähkötehoa ei muka ohjattaisi akkuun, jos niitä ei käytä?

Kyllähän se akku latautuu sitä nopeammin, mitä vähemmän on muuta kulutusta?
 
Tarkoitatteko, että penkinlämmittimien ja takalasin lämppärin ottamaa sähkötehoa ei muka ohjattaisi akkuun, jos niitä ei käytä?

Kyllähän se akku latautuu sitä nopeammin, mitä vähemmän on muuta kulutusta?
Akku ei yleensä ota vastaan kovinkaan suurta latausvirtaa, etenkään jos se on edes kohtalaisessa varaustasossa ja pakkasta on reilummin. Silloin on ihan sama vaikka latausvirtaa meneekin lämmittimiin, ei sitä kaikkea kuitenkaan saataisi akkuun.
 
Mulla on 120A laturi autossani ja nykyään ihan normi taitaa olla 150A, kyllä siitä riittää ihan jokaiseen sähköhimmeliin latauksen lisäksi, mitä autossa vaan on.
Ongelma uusiissa ja uudehkoissa on se, ettei akkua ladata kuin siihen 80% varaukseen ja sitten moottorijarrutuksen aikana lisää, jota sitten taas käytetään pois.
Tämän saa onneksi kuitenkin koodattua pois useimmista.
 
Eikös tässä ketjussa hiljattain puhuttu, että 4A laturi riittää kyllä akun lataukseen, juuri sen vuoksi että virran vastaanottokyky ei ole kovin kummoinen pakkasella. Siihen nähden 120-150A laturi, mitä omissa autoissa esim. on, luulisi riittävän.
 
No riittäähän se ilman mitään ongelmia. Ei tulisi mieleenkään ajella parkeilla tai kylmillä penkeillä tms., kun akulle ei muka riitä virtaa. Jos näin on niin silloin on akku tai latausjärjestelmä paskana, eli paaliin tai korjaukseen...
 
Ei se modernikaan laturi välttämättä aivan tyhjäkäynnillä tuota niin paljoa virtaa että kattaisi tilanteen jossa aivan kaikki sähkölaitteet on täysillä, mutta valojen sammuttaminen ei kyllä mitenkään järkevää määrää vähennä virran kulutusta, varsinkaan jos puhutaan huomiovaloista. Käytännössähän mahdollisten PTC vastusten lisäksi puhaltimen moottori on se suurin virrankuluttaja, ja siinäkin puhallusnopeuden pudtaaminen yhdellä pykälällä vähentää jo virrankulutuksen puoleen. Tietääkseni nuo PTC vastukset on aina ohjattu älykkäästi virran riittämisen rajoissa.
 
Eräässä mersussa laturista kyllä tuli virtaa, mutta pieni jarruihin liittyvä akku oli vaan paskana niin tiputteli varusteita pois päältä vähän väliä. Pääakku oli täysin kunnossa. Ei vaan osannut sanoa suorilta, että: "Se pieni jarruihin liittyvä akku siellä takakontin puolella on sulfatoitunut, että vaihdappa uuteen"

No joo toki akut pitää olla myös kunnossa. Ihan perusjuttu jos sähköjen kanssa on mitään ongelmia, tarkista akut, laturi(t) ja liitokset.

Ei se modernikaan laturi välttämättä aivan tyhjäkäynnillä tuota niin paljoa virtaa että kattaisi tilanteen jossa aivan kaikki sähkölaitteet on täysillä, mutta valojen sammuttaminen ei kyllä mitenkään järkevää määrää vähennä virran kulutusta, varsinkaan jos puhutaan huomiovaloista. Käytännössähän mahdollisten PTC vastusten lisäksi puhaltimen moottori on se suurin virrankuluttaja, ja siinäkin puhallusnopeuden pudtaaminen yhdellä pykälällä vähentää jo virrankulutuksen puoleen. Tietääkseni nuo PTC vastukset on aina ohjattu älykkäästi virran riittämisen rajoissa.

Jos nyt on vähänkin tuoreampi auto, niin ne kyllä tiputtaa varusteita pois, jos ei virta riittäisi syystä x. Osaavat pienentää puhallinta, sammuttaa radiota jne. Eli kyllä niissä nykyautoissa voi pitää kaikki tarpeelliset päällä. Akku ottaa jossain -20c vain muutoman amppeerin virtaa vastaan, ihan sama onko siellä tarjolla 5A vai 100A.
 
Tietääkseni nuo PTC vastukset on aina ohjattu älykkäästi virran riittämisen rajoissa.

PTC vastus ja lämmitetty tuulilasi imaisee todellakin melkoisen virran ja on syytä ainakin olettaa että ne on ensimmäiset kohteet mistä virrankulutusta nipistetään.
 
Itsellä ei koskaan ollut akku ongelmia 5km työmatkalla, joskus kun tuli ajettua jaksoja pelkästään tuota ja lyhyitä kauppareissuja, aina oli kuitenkin penkinlämmittimet ja lämmitys puhallin ja toki PTC vastus päällä. Autona oli 330d lci -09. Kuten täällä jo monesti todettu niin nyky auton pitäisi kyllä itse osata tuo akusta huolehtiminen.
 
Mulla huomaa hyvin autossa sen että akkua ladataan moottorijarrutuksen aikana. Tasaista nopeutta kun ajaa ja jos huurteenpoisto on päällä niin moottorijarrutuksessa puhaltimen nopeus nousee selvästi verrattuna ajamiseen tasaista nopeutta.
 
Tätä väitettä en koskaan ole oikein käsittänyt. Miksei pieni laturi "jaksa ladata" isoja akkuja? Onhan se lataaminen hidasta, mutta eikö se nyt kuitenkin lataa niitä? Vai mihin se 4A menee, jollei akkujen varaukseen?
En kyllä ole ihan selvillä noista latauksista kun oli jo sen verran kun niistä luin mutta muistaksen oli niin että suositeltu laturin maksimi akku koko ei kannnata ylittä kun laturi voi ylikuormittua.
Ja esim jos haluaa seuraavana aamuna ajella autolla ei tuommoinenen pieni laturi kovin paljon ehdi ladata muistaksen ammattikoulussa ladattiin n12-20h yhtä akkua kiinteällä latauspisteessä ja se oli 4ah luokka mutta oli ihan perus laturi ilman mitään älytoimintoja kun niitä ei siihen aikaan ollut markkinoilla.
Sama oli toi heidän akkutesteri missä oli analoginen mittari ja säätöpyörä missä pystyi rasittamaan akkua tai halutessa jos väänti nupin täysille se saattoi heikolla akulla saada pienen räjähdyksen aikaseksi.
Älylatureilla on taas tuo suojaustoiminnot mitä ei välttämättä toimi tietyn kokoluokan akuille tai ainakin työkoneilla missä voi ola 2 tai 4kpl ne eivät välttämättä toimi mutta harvoin niitä latailee kun käynnistyskaapeleilla niitä pistetään käyntiin.
 
Akku ei yleensä ota vastaan kovinkaan suurta latausvirtaa, etenkään jos se on edes kohtalaisessa varaustasossa ja pakkasta on reilummin. Silloin on ihan sama vaikka latausvirtaa meneekin lämmittimiin, ei sitä kaikkea kuitenkaan saataisi akkuun.

Tosiaan näillä vanhoilla analogisilla virtamittarilla varustetuilla latureilla loppua kohden latausvirta oli tosi huono ehkä vain ampeerin luokkaa. Silti oli 10 asteisessa autotallissa.

TM-lehdessä oli muinoin kylmälataustestejä ja selvästi latausvirrat oli aina vaan huonommat mitä kovempi pakkanen. Toki testissä ei ollut mitään tosi erikoisia akkuja.


Voi olla vain pari hassua ampeeria latausvirrat kunnon pakkasilla ja lyhyt ajoaika yhtä tyhjän kanssa. Luulisi riipaisevat sellaiset virrat mistä vaan muutenkin. Taitaapi kierrokset vaan nousta sitä mukaan, mitä enemmän kuormittaa sähkölaitteilla autoa.
Tolkkupäisempää vaan päästä lataamaan piiitkään ylläpitolaturilla akkua, että se kanssa lataantuu.
 
¨
Antaako nykyaikaiset auton laturit kohtalaisen kovia virtoja jo tyhjänkäynnilläkin?
Ennen ainakin oli näin, että kierroksien piti olla päälle 2000, että alkoi sitä virtaakin kunnolla tulemaan. Motarilla tietysti pääsee helposti noille kierroksille, mutta kaupunkiajossa hiljaisempaa. Toki tietysti kikkailemalla pienemmällä vaihteella kovemmilla kierroksilla.
Nykyaikaiset antaa todella kovia virtoja tyhjäkäynnilläkin, vanhemmatkin taitaa ladata täydellä virralla siellä parin tonnin nurkilla. Eri asia sitten kuluneet takavetoladan laturit, joille pitää antaa jenkaa ensin 3000rpm että laturin valokin sammuu.

Näppärä jätkä tarkistaa oman auton tilanteen helposti. Kone käyntiin tyhjäkäynnille, kaikki tarpeelliset virrankuluttajat päälle ja jännitteen mittaus akulta. Jos ollaan yli 12,6v lukemissa, menee akullekin virtaa.
 
Näppärä jätkä tarkistaa oman auton tilanteen helposti. Kone käyntiin tyhjäkäynnille, kaikki tarpeelliset virrankuluttajat päälle ja jännitteen mittaus akulta. Jos ollaan yli 12,6v lukemissa, menee akullekin virtaa.

Totaa mulla on sellainen euron tupakansytytinpaikassa oleva jännitemittari ja kyllä se huitelee siellä 14,3-14,7V, kun moottori käynnissä. En vaan akun lepojännitettä pääse näkemään suorilta, kun samalla imaisee starttiin virtaa ja putoaa jännitteet jonnekin 11V ja risat. Tein tuossa tovi sitten taktiset, että menin lataamaan älylaturilla akun melko täyteen ja aamulla oli 23 astetta pakkasta niin startin imasun jälkeen ennen starttausta oli 0,5V enemmän kuin yleensä. Vakio vieläpä laittaa vielä parkit päälle, että saa mahdollisimman paljon irti akusta starttiin ja puhallinkin pois päältä.
 
Vakio vieläpä laittaa vielä parkit päälle, että saa mahdollisimman paljon irti akusta starttiin ja puhallinkin pois päältä.

Eikös joka automerkillä ole ollut kuormanerotusrele vakiona jo kaikissa tämän vuosituhannen autoissa, startti kun käynnistyy niin rele erottaa mankan ja lämmittimet ja valot ynnä muut.
 
Vuosi sitten tuli tehtyä vähän testausta Eberin käytöstä ja akun latautumisesta. Viimein jaksoin vääntää käppyrät johonkin kuntoon ja tässäpä ne ihmeteltäväksi.

Testausympäristö:
  • Eberspächer Hydronic D4WSC -lämmitin
  • MB Sprinter -08
  • Autossa kaksi akkua, mutta testaus tehty yhdellä akulla mittausten helpottamiseksi ja enemmän normiautoa vastaavaksi.
  • Auto seissyt yli 12h edellisen ajon jälkeen
  • Vanha akku tiensä päässä, ei ihan täydessä varauksessa testin aluksi. Auto ei enään käynnistynyt yksitään tällä akulla ja moottorin starttauksen ajaksi kytkettiin toinen akku rinnalle.
  • Uusi akku ollut latauksessa edellisenä päivänä 8h.
Testaus:
upload_2019-2-11_22-55-10.png


Vanha akku.png


Uusi akku.png


Käppyröistä näkyy kuinka surkea keksintö lyijyakku on ottamaan pakkasessa virtaa vastaan. Vanhan akun varauskäyrä kuvaa varmaankin normaalin 50-80% varauksessa olevan akun tilannetta ja siitä näkee hyvin että sen ajan mitä lämmitintä käyttää, pitää myöskin auton käydä varauksen ylläpitämiseksi. Uuden akun tapauksessa, miltei täysi akku hidastaa alkuperäiseen varaukseen pääsyä.
 
Käppyröistä näkyy kuinka surkea keksintö lyijyakku on ottamaan pakkasessa virtaa vastaan. Vanhan akun varauskäyrä kuvaa varmaankin normaalin 50-80% varauksessa olevan akun tilannetta ja siitä näkee hyvin että sen ajan mitä lämmitintä käyttää, pitää myöskin auton käydä varauksen ylläpitämiseksi. Uuden akun tapauksessa, miltei täysi akku hidastaa alkuperäiseen varaukseen pääsyä.

Kaikkia akkuja vaivaa ihan sama, lithiumakkuja ei pitäisi edes pakkasella ladata, tai se pitää sitten tehdä todella matalalla virralla normaaliin nähden. Jotain kylmässä vähän paremmin toimivia akku on olemassa, mutta eipä mikään akku ota kunnolla virtaa vastaa -20C. Tähän on yksinkertainen ratkaisu - akunlämmitin. Itsellä ollut jo useita vuosia autossa.
 
Paremmissa älylatureissahan on lämpötila-anturi tuon pakkaslatauksen takia, nostaa automaattisesti jännitettä jotta latautuu kylmänä.

Halvemmissa latureissa on vaan sellainen kylmälataustila jolla kytketään jotain 0,5V korkampi latausjännite käyttöön.
 
Ei se korkeampi jännitekään kesää tee, kyllä tuo akun lämmittäminen selkeästi parempi vaihtoehto on virran kulkemisen kannalta.
 
Juttelee ne, mutta ei se tarkoita että mitään vahinkoa tapahtuisi vaikka virta katoaakin kesken kaiken. Ei ole vielä tullut vastaan sellaista automerkkiä johon valmistajakaan asettaisi mitään rajoitteita akun irrotukselle. Vaikka todella monissa korjausohjeissa lukee, että akku on irrotettava, niin koskaan ei mainita etteikö sitä voisi irroittaa heti kun auton on sammuttanut.

Varomaton akun irroittaminen on kyllä ollut ihan virallisesti vältettävä asia ainakin vuosituhannen alkuvuosien PSA-ryhmän autoissa. Moottorinohjaus kai sammui heti mutta "viihdepuolesta" vastaava BSI-ohjainboxi jäi muutamaksi minuutiksi miettimään syntyjä syviä. Tämän kun meni keskeyttämään, saattoi boxi seota huonolla tuurilla pysyvästi.

Veikkaisinpa, että autoelektroniikan yleistä sietokykyä on parannettu uudempien mallisukupolvien myötä. Turhasta siipeensä ottavat boxit eivät ainakaan paranna asiakastyytyväisyyttä.
 
Akku ei yleensä ota vastaan kovinkaan suurta latausvirtaa, etenkään jos se on edes kohtalaisessa varaustasossa ja pakkasta on reilummin. Silloin on ihan sama vaikka latausvirtaa meneekin lämmittimiin, ei sitä kaikkea kuitenkaan saataisi akkuun.

Lisäksi kytkemällä kaikki lämmittimet päälle saa laturille ja moottorille enemmän kuormitusta, jolloin moottori lämpenee nopeammin. Tällä on merkitystä lähinnä, jos joutuu raapimaan laseja puhtaiksi.
 
Vuosi sitten tuli tehtyä vähän testausta Eberin käytöstä ja akun latautumisesta. Viimein jaksoin vääntää käppyrät johonkin kuntoon ja tässäpä ne ihmeteltäväksi.

Testausympäristö:
  • Eberspächer Hydronic D4WSC -lämmitin
  • MB Sprinter -08
  • Autossa kaksi akkua, mutta testaus tehty yhdellä akulla mittausten helpottamiseksi ja enemmän normiautoa vastaavaksi.
  • Auto seissyt yli 12h edellisen ajon jälkeen
  • Vanha akku tiensä päässä, ei ihan täydessä varauksessa testin aluksi. Auto ei enään käynnistynyt yksitään tällä akulla ja moottorin starttauksen ajaksi kytkettiin toinen akku rinnalle.
  • Uusi akku ollut latauksessa edellisenä päivänä 8h.
Testaus:
upload_2019-2-11_22-55-10.png


Vanha akku.png


Uusi akku.png


Käppyröistä näkyy kuinka surkea keksintö lyijyakku on ottamaan pakkasessa virtaa vastaan. Vanhan akun varauskäyrä kuvaa varmaankin normaalin 50-80% varauksessa olevan akun tilannetta ja siitä näkee hyvin että sen ajan mitä lämmitintä käyttää, pitää myöskin auton käydä varauksen ylläpitämiseksi. Uuden akun tapauksessa, miltei täysi akku hidastaa alkuperäiseen varaukseen pääsyä.
Erinomainen testi, tällaisia on mukava nähdä.

Sen tosiaan moni tuntuu täälläkin unohtavan että ei se kylmä akku ota varausta vastaan vaikka laturi sitä miten "lataisi". Semmosia tilanteita missä laturi varsinaisesti lataa akkua roimalla virralla on aika harvassa
 
Jeepistä hyyty ~8v. vanha akku ja pitäs uutta laittaa tilalle. Mites noi Optiman punaset nykyään? Jossain vaiheessa lueskelin, että niissä oli vähän turhan paljon ennenaikasia sippaamisia?
Saa toki ehdottaa muitakin, mutta laatu ja kylmän-/tärinänkesto ois ensisijasesti kriteereinä.
 
Sen tosiaan moni tuntuu täälläkin unohtavan että ei se kylmä akku ota varausta vastaan vaikka laturi sitä miten "lataisi". Semmosia tilanteita missä laturi varsinaisesti lataa akkua roimalla virralla on aika harvassa

Työmaalla katsellut, että tyhjänä huoneenlämmössä henkilöautokokoluokan akku imee parhaimmillaankin vain jonkun vähän vajaa 30A.
 
Vuosi sitten tuli tehtyä vähän testausta Eberin käytöstä ja akun latautumisesta. Viimein jaksoin vääntää käppyrät johonkin kuntoon ja tässäpä ne ihmeteltäväksi.

Testausympäristö:
  • Eberspächer Hydronic D4WSC -lämmitin
  • MB Sprinter -08
  • Autossa kaksi akkua, mutta testaus tehty yhdellä akulla mittausten helpottamiseksi ja enemmän normiautoa vastaavaksi.
  • Auto seissyt yli 12h edellisen ajon jälkeen
  • Vanha akku tiensä päässä, ei ihan täydessä varauksessa testin aluksi. Auto ei enään käynnistynyt yksitään tällä akulla ja moottorin starttauksen ajaksi kytkettiin toinen akku rinnalle.
  • Uusi akku ollut latauksessa edellisenä päivänä 8h.
Testaus:
upload_2019-2-11_22-55-10.png


Vanha akku.png


Uusi akku.png


Käppyröistä näkyy kuinka surkea keksintö lyijyakku on ottamaan pakkasessa virtaa vastaan. Vanhan akun varauskäyrä kuvaa varmaankin normaalin 50-80% varauksessa olevan akun tilannetta ja siitä näkee hyvin että sen ajan mitä lämmitintä käyttää, pitää myöskin auton käydä varauksen ylläpitämiseksi. Uuden akun tapauksessa, miltei täysi akku hidastaa alkuperäiseen varaukseen pääsyä.
Hieno testi ja mielenkiintoiset käppyrät. Miten nämä käyrät on muodostettu ts. millä virtaa ja jännitettä on mitattu?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom