Auton akuista ja lataamisesta

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Poppamies, 02.11.2016.

  1. Enig

    Enig

    Viestejä:
    361
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Juu, tuolla 280cca akulla saisi noin 7kg säästön alkuperäiseen, mutta jos kevenee vain jotain 3kg luokkaa niin mielekkyys alkaa olla vähän niin ja näin. Optimi olisi tietysti joku kilon LiFePo, mutta lataushommat mennee taas vähän liian hankaliksi :(
     
  2. vvk

    vvk Köyhä

    Viestejä:
    159
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko tuo siis joku perinteinen lyijyakku vai mikä? 38 Ah Optoma kyllä riittää, ja voi olla kevyempi kuin tämä 44 Ah mysteeriakku

    E: ilmeisesti joku moottoripyöräakku?
     
    Viimeksi muokattu: 24.08.2019
  3. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    1 939
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Veikkaan aivan tavallista auton käynnistyakkua. Noin 40 ampeeritunnin akut eivät ole aivan tavattomia pienissä autoissa, joissa on pieni kone.

    Onko noin isoja "moottoripyöräakkuja" olemassa? Toki mopossa voi olla tuotakin isompi akku, mutta etupäässä autossa käytettävä osa se kai silloin on. :confused:
     
  4. Enig

    Enig

    Viestejä:
    361
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tuolta tuo kevyin akku, ja perinteinen lyijyakku siis NORDMAX SMF suljetut huoltovapaat käynnistysakut
    Optoman 38Ah on kilon painavampi..
     
  5. vvk

    vvk Köyhä

    Viestejä:
    159
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Omassa Hondassa on suhteellisen korkea iskutilavuus ja puristussuhde, mutta silti ensiasennusakkuna on vain 45 Ah 330 CCA -kampe. Starttasi ihan ok, mutta (pienemmällä) Optimalla vielä paremmin kun akkutekniikka on eri.

    E: tuo mistä on hyviä kokemuksia omassa Hondassa Product Finder | OPTIMA Batteries painaa 1,7 kg vain enemmän kuin Nordmax ja varmasti starttaa.
     
    Viimeksi muokattu: 24.08.2019
  6. Enig

    Enig

    Viestejä:
    361
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Starttasiko 330CCA riittävän hyvin pakkasillakin? Omassakin yli 11 puristukset tuossa 3 litraisessa.
     
  7. vvk

    vvk Köyhä

    Viestejä:
    159
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En kyllä tuohon uskalla sanoa. Oletan että nyt on kuusmukinen kampe niin sehän on jo 50% enemmän mukeja pyörittää ja puristussuhde kovempi niin paljon enemmän kuormaa. Optiman etu on se ettei jännite kyykkää heti vaan jaksaa pyörittää starttia paremmin.

    E: tarkennuksia
     
    Viimeksi muokattu: 24.08.2019
  8. Enig

    Enig

    Viestejä:
    361
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Ok, no ehkä tuo 280CCA ainakin pitää unohtaa. Täytyy tuo Optima pistää mietintähattuun.
     
  9. vvk

    vvk Köyhä

    Viestejä:
    159
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Suosittelen kyllä, jaksaa paljon paremmin pyörittää kylmänä konetta muutenkin, ja mitä vähemmän joutuu starttia käyttämään niin sitä vähemmän sieltä akulta tarvitaan sitä kapasiteettia.
     
    Enig tykkää tästä.
  10. Satelite

    Satelite

    Viestejä:
    293
    Rekisteröitynyt:
    20.04.2017
    Itse olen Optimasta kuullut sitä että ei ole enää niin kestävä mitä ennenvanhaan oli. Valmistusmaa kuulemma muuttui niin myös laatu huononi.
     
  11. Enig

    Enig

    Viestejä:
    361
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Joo kyllä noista on huonojakin kokemuksia tullut vastaan kun on nettiä nyt selannut. Hankalaa on kevyen ja riittävän tehokkaan akun löytäminen...
    Näistä kiinan LiFePo:ista ei taida olla kellään foorumilla kokemuksia..? 40B19L 12V 40Ah 550CCA Lithium Iron Phosphate Battery LiFePO4 For Car with BMS | eBay
    Onko nuo jo nykyään semmosia että menee heittämällä lyijyakun tilalle ja ei tarvitse auton laturin latausjännitteitä sen enempää murehtia :confused:
     
  12. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    1 939
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jos aikoo akun päivittää AGM-tekniikkaan, niin äkkiseltään ei tulisi ensimmäisenä mieleen juuri brändillä, ulkonäöllä ja erikoisuuden tavoittelulla myyvä merkki. Etenkään kun sitä ovat kautta aikojen ostaneet ihan periaatteesta amikset, jotka eivät tarvinneet akkupäivitystä mihinkään, ja merkki maksaa. Omassa autossani on ihan tehtaan jäljiltä normaalin muotoinen akku, jossa lukee AGM eikä se ole Optima, mutta silti toimii. :p

    Jos haluaa parhaan ja kalleimman (AGM-akun) niin sekään ei taida olla Optima, ja tuskin halvin kelvollinen sekään on tämä sama olutmonipakkauksen muotoinen.

    Saatan tietysti olla ihan väärässä ja ehkä se onkin paras kaikista. Tarkoitan vain sitä, että akkutekniikan päivityksen pitäisi tuoda ensimmäisenä mieleen laajemmin jotain muuta kuin yksi yliarvostettu kuluttajatuote.
     
  13. selectamatic

    selectamatic

    Viestejä:
    1 087
    Rekisteröitynyt:
    23.04.2019
    Kyllä optima oli huippuakku, joka kesti jopa vuosikymmeniä. Nykyiset mexicolaiset ei kestä, kuin normaalin akun iän. Virtaa kai kuitenkin antaa paremmin, kuin perinteinen akku.
     
  14. Jooo1

    Jooo1

    Viestejä:
    64
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Olisiko hyödyllistä laittaa EFB akku vanhempaan autoon, jos ajo on pääasiassa pätkäajoa, ja ongelmana on että akku ei kerkeä latautua täyteen vaan on useimmiten hieman vajaana? Käsittääkseni EFB akut kestää olla jatkuvasti vajaalla varauksella.