Auton akuista ja lataamisesta

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Poppamies, 02.11.2016.

  1. vvk

    vvk Lumihiutale

    Viestejä:
    175
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Suosittelen kyllä, jaksaa paljon paremmin pyörittää kylmänä konetta muutenkin, ja mitä vähemmän joutuu starttia käyttämään niin sitä vähemmän sieltä akulta tarvitaan sitä kapasiteettia.
     
    Enig tykkää tästä.
  2. Satelite

    Satelite

    Viestejä:
    357
    Rekisteröitynyt:
    20.04.2017
    Itse olen Optimasta kuullut sitä että ei ole enää niin kestävä mitä ennenvanhaan oli. Valmistusmaa kuulemma muuttui niin myös laatu huononi.
     
  3. Enig

    Enig

    Viestejä:
    392
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Joo kyllä noista on huonojakin kokemuksia tullut vastaan kun on nettiä nyt selannut. Hankalaa on kevyen ja riittävän tehokkaan akun löytäminen...
    Näistä kiinan LiFePo:ista ei taida olla kellään foorumilla kokemuksia..? 40B19L 12V 40Ah 550CCA Lithium Iron Phosphate Battery LiFePO4 For Car with BMS | eBay
    Onko nuo jo nykyään semmosia että menee heittämällä lyijyakun tilalle ja ei tarvitse auton laturin latausjännitteitä sen enempää murehtia :confused:
     
  4. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 574
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jos aikoo akun päivittää AGM-tekniikkaan, niin äkkiseltään ei tulisi ensimmäisenä mieleen juuri brändillä, ulkonäöllä ja erikoisuuden tavoittelulla myyvä merkki. Etenkään kun sitä ovat kautta aikojen ostaneet ihan periaatteesta amikset, jotka eivät tarvinneet akkupäivitystä mihinkään, ja merkki maksaa. Omassa autossani on ihan tehtaan jäljiltä normaalin muotoinen akku, jossa lukee AGM eikä se ole Optima, mutta silti toimii. :p

    Jos haluaa parhaan ja kalleimman (AGM-akun) niin sekään ei taida olla Optima, ja tuskin halvin kelvollinen sekään on tämä sama olutmonipakkauksen muotoinen.

    Saatan tietysti olla ihan väärässä ja ehkä se onkin paras kaikista. Tarkoitan vain sitä, että akkutekniikan päivityksen pitäisi tuoda ensimmäisenä mieleen laajemmin jotain muuta kuin yksi yliarvostettu kuluttajatuote.
     
  5. selectamatic

    selectamatic

    Viestejä:
    1 109
    Rekisteröitynyt:
    23.04.2019
    Kyllä optima oli huippuakku, joka kesti jopa vuosikymmeniä. Nykyiset mexicolaiset ei kestä, kuin normaalin akun iän. Virtaa kai kuitenkin antaa paremmin, kuin perinteinen akku.
     
  6. Jooo1

    Jooo1

    Viestejä:
    102
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Olisiko hyödyllistä laittaa EFB akku vanhempaan autoon, jos ajo on pääasiassa pätkäajoa, ja ongelmana on että akku ei kerkeä latautua täyteen vaan on useimmiten hieman vajaana? Käsittääkseni EFB akut kestää olla jatkuvasti vajaalla varauksella.
     
  7. teho75

    teho75

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Arvon io-techiläiset!

    Nostetaan tätä threadia kun on hieman asiaa ja kysyttävää akun lataamisesta.
    En jaksa lukea yksityiskohtaisesti koko threadia läpi joten tässä tulee kysymys:

    Eli kun autolla on ajettu jonkin matkaa ja ajon jälkeen auton sammuttaa, on akussa pintavarausta ja akun jännite voi olla heti ajon jälkeen jotain 13 volttia ja ylikin ehkä.
    Jos välittömästi ajamisen jälkeen kytkee älykkään akkulaturin akun napoihin niin mitä tuo akun pintavaraus aiheuttaa älylaturin toimintaan? Luuleeko älylaturi että akku on täydempi kuin mitä se oikeasti onkaan, akun pintavarauksesta johtuen?
    Kerrottakoon että olen itse aina poistanut mahdollisen akun pintavarauksen laittamalla ajovalot päälle minuutiksi ja sen jälkeen kytkenyt älylaturin akun napoihin.
     
  8. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    658
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei mitään.
     
  9. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    523
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei lähde lataamaan ennen kuin jännite on laskenut riittävän alas.
     
  10. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    891
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Miksi se pitää laittaa heti ajon jälkeen laturiin?
     
  11. teho75

    teho75

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    No tuo pintavaraus kestää tunteja purkautuakseen itsestään joten jollakin tavalla se pintavaraus on purettava nopeasti.
    Joskus autolla ollut sellaista käyttöä että illalla ajon jälkeen latinkiin yöksi ja aamulla ajoon.
     
  12. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    891
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    En vieläkään ymmärrä, miksi se pintavaraus pitää purkaa ja sitten laittaa akku laturiin... Ollut jossain öh.. erikoiskäytössä?
     
  13. teho75

    teho75

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    No olen ajatellut että akkulaturi saa heti oikeata tietoa akun jännitteestä eikä pintavaraus ole laturin latausta sotkemassa.
     
  14. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    891
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Onko sulla huono akku, vai syökö joku laite sitä?

    Itselläni kun on saman aikakauden, samaa kokoluokaa oleva toisen merkkinen, niin kiinnostaa vaan. Ei ole koskaan tarvinnut latailla ehjää akkua.
     
  15. teho75

    teho75

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Autollani tulee ajeltua 3 kilsan pätkiä vaan enimmäkseen ja kun starttailee useasti niin auton laturi ei ehdi syöttää riittävästi virtaa jotta akku latautuisi. Joten ulkoista laturia on käytettävä. Useat mediat ovat sanoneet että vähintään 15min ajo lataa akkuun saman verran virtaa mitä käynnistys vie.
     
    Super Hessu tykkää tästä.
  16. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 193
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Älylaturi kun on kyseessä, se osaa reagoida akun napajännitteen muutoksiin ja muuttaa sitten omaa käytöstään (jos vaikka laturissa on 7 eri moodia, osaa se hypätä viimeiseltä "trickle charge" tasolta alaspäin "constant current" tasolle.)
     
  17. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    547
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    Eipä noita jaksa välttämättä jälkikäteenkään käydä kytkemässä. Mutta kyllähän ne pintalataukset katoaa auton omiin kulutuksiin ja älylaturi alkaa lataan.

    Itsellä esimerkiksi tämmöinen tapaus kaikissa autoissa.
    NE3 ja NE6 akkuvaraajat

    Tuollainen NE3 laturi kytketty siten että moottorille menevän lämpötila-anturin johdossa 3 napaisella XB6AD233B kytkimellä kytkentä. Anturi on 12V järjestelmän puolella vain lämmöstä avautuva kytkin, joten siihen omat kytkennät helppoa. Yksi asento pitää laitteen automatiikan yhdistäen anturin normaalisti. Toinen (keski) asento irroittaa anturin kokonaan piiristä jolloin pelkkä akkulaturi. Ja kolmas asento oikosulkee anturin koko ajaksi pitäen päällä aina. Tuolla saa siten ylläpitolatauksen kesäisinkin tehtyä helposti kytkemällä vaan autonlämmitysjohto kun akun lataaminen toimii aina kun virtaa. Muilla eri asennoilla saa sitten pakotettua moottorilämmitykset ja sisäpistorasiat päälle moottorin lämpötilasta huolimatta tai sitten antaen olla automaatisena. Helpottaa varsinkin vähän ajettavien autojen kanssa laturien kanssa tahkoamista.

    (Kyseistä laturia ollut Porin ja Ulvilan kirppiksilla 10€ korvilla läjittäin. Ilmeisesti joku poistoerä uudemman tieltä)
     
    Viimeksi muokattu: 25.10.2019
  18. Freeze

    Freeze Elitisti Team Ryzen Team NVIDIA

    Viestejä:
    1 072
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No tämähän tietenkin riippuu esim. akun lämpötilasta, yes? Talven kylmässä akku ei ota virtaa vastaan läheskään sillä tasolla kuin lämpimissä olosuhteissa.
     
  19. teho75

    teho75

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Juu, sehän se vaikuttaa tosi paljon että millainen lämpötila on.
     
  20. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 641
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Kyllähän sen älylaturin toimintaa voi kokeilla. Laittaa sen heti kiinni ajon jälkeen, ja sitten kytkee esim ajovalot päälle ja seuraa missä jännitteessä se alkaa lataamaan. Toiminee samoin akun luonnollisesti purkauduttua samaan jännitteeseen.
     
  21. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 635
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Tän takia se akkulämmitin vaikuttaa kummasti asiaan
     
  22. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 635
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Mitä itse oon käynyt laittamassa lataamaan ja käynyt kävelemässä esim. tunnin, niin akkuun saattaa lähteissä mennä ensin 3-4A ja tunnin päästä menee vielä 0.8A (älylaturissa näyttö). Itsellä jäi joskus jotain 25-30min valot päälle talvella, niin samainen älylaturin kanssa sain ladata sen 8 tuntia, ennenkuin tipahti edes lähellekkään 1A.

    Kun akki ei vaan ota vastaan.
     
  23. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 641
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    No se akku ottaa vastaan sen 3-4A. Jos sulla on autossa puoli tuntia valot päällä se ottaa n. 12A x 0,5h, eli 6Ah, jonka takaisin lataaminen ottaa n. 2h tuolla 3-4A latausteholla.

    Ei se käytännössä toimi niin että laturi lataa 4A teholla, mutta akkuun menee talteen vaan 1A ja loput vaan katoaa, vaan, niin päin että se laturi lataa vain 1A teholla koska akku ei sillä latausjännitteellä ota kuin sen 1A. Käytännössä fiksummat älylaturit osaavat nostaa jännitettään, jotta lataus tapahtuu suuremmalla virralla, mutta ei sitä kännitettä kovin paljoa voi nostaa, ellei auton muuta sähköjärjestelmää irroiteta akusta.
     
  24. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 574
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei se ole rajoittava tekijä. Vaikka pakkasella latausjännitettä voidaan vähän nostaa, niin auton sähkölaitteet kestävät aina jonkin verran korkeampaa jännitettä kuin normaali latausjännite. Akku taas ei kestä määrättömästi korkeampaa jännitettä ennen kuin lataus on liian äkkinäistä eli akku kuumenee, keittää ja kuivuu.

    Tai no, toki pulssilataus voi muuttaa yhtälöä jonkin verran, mutta itsepäisesti mutuilen näin. Sori.

    Eiköhän pulssilatauksen olemassaolon tarkoitus pienessä älylaturissa ole enemmän liian matalan latausjännitteen haittojen l. sulfatoitumisen välttäminen.
     
  25. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 641
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Jos se akku alkaa kuumeta, niin silloinhan sitä latausjännitettä voi laskea, koska lämmin akku ottaa virtaa ihan normaalisti vastaan?

    Tosin jollain max 4A virralla on aika vaikea saada akkua kovin merkittävästi kuumenemaan, vaikka se täysin varattuna alkaakin pikkuhiljaa kiehumaan. EIhän tossa ole kyse mistään kymmenien tai satojen ampeerien pakottamisesta akkuun.
     
  26. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 536
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Labrapowerilla tullut joskus noita akkuja ladattua, kylmän akun kanssa näkyy hyvin tuon haluttomuuden latautua. Saa laittaa vaikka 15V vakiojännitteen ja ei se heti ota edes labrapowerin 6A maksimeita vaikka olisikin niin tyhjä ettei starttia pyöritä.
     
  27. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 635
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Ja tätähän moni on juuri ihmetellyt, kun auto ei välttämättä lähde talvella käyntiin akulla ja huollossa lämpimässä laittavat laturin kiinni tai käynnistävät, niin auto lähtee heti käyntiin. Talvihan karsii kieltämättä vanhat akut aika hyvin
     
    Viimeksi muokattu: 03.11.2019
  28. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 635
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Mitä ite seuraillut älylaturilla talviasennossa, niin saattaa kylmänä nostaa heti jopa 15v ja pidemmälle tiputtaa sitten latausjännitettä 14.6v ja sitten täynnä 13.3v lyijyakulle.

    Mitä ite oon seuraillut OBD:een kautta sekä yleismittarilla, niin kylmänä talvella auton laturi nostaa jännitteen sinne 14.4v ja pidempään ajellu, niin 13.8v enään.
     
  29. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    523
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kannattaa kertoa mikä laturi ja auto kyseessä. Ei kaikki toimi samalla lailla.
     
  30. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 574
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Just näin. Ei keitellä. Tässähän yhteydessä käytettävä jännite ei ole niin korkea, että se ylittäisi auton sähkölaitteilta edellytettävää kestoa.
     
  31. rane58

    rane58

    Viestejä:
    883
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Jeepissäni on akun alla joku anturi, kylmää akkua antaa ladata enemmän kuin lämpöistä.... :cigar2:
     
  32. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 519
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Audiin sujahti Exiden 105Ah AGM akku vanhan perinteisen tilalle. Koodattiin tuttavan luona VCDS:llä alkuperäisen 105AH AGM:n BEM koodilla sisään. Jospa tuo kestäisi paremmin kuin 5 minuuttia Eberin käyttöä... ;)

    Näissäkin hinta tullut jonkin verran ilmeisesti alas kun 219 eurolla pärjäsi...
     
  33. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 635
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Nimenomaan AGM-akku pitäisi olla juuri hyvä polttoainelisälämmittimen kanssa. Tuossa vissiin laturi osaa ladata oikein sitten akkua.
     
  34. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 519
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä, kunhan akku on koodattu sinne oikein, mitä tuolla VCDS:llä tehtiin.

    Oikein koodattuna BEM-järjestelmä ("Battery and Energy Management System") ymmärtää että siellä on A) uusi akku, B) akku on nykyään AGM eikä perinteinen ja C) paljonko akun kapasiteetti on.