Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No tuo pintavaraus kestää tunteja purkautuakseen itsestään joten jollakin tavalla se pintavaraus on purettava nopeasti.
Joskus autolla ollut sellaista käyttöä että illalla ajon jälkeen latinkiin yöksi ja aamulla ajoon.
Eipä noita jaksa välttämättä jälkikäteenkään käydä kytkemässä. Mutta kyllähän ne pintalataukset katoaa auton omiin kulutuksiin ja älylaturi alkaa lataan.Miksi se pitää laittaa heti ajon jälkeen laturiin?
Useat mediat ovat sanoneet että vähintään 15min ajo lataa akkuun saman verran virtaa mitä käynnistys vie.
No tämähän tietenkin riippuu esim. akun lämpötilasta, yes? Talven kylmässä akku ei ota virtaa vastaan läheskään sillä tasolla kuin lämpimissä olosuhteissa.
Mitä itse oon käynyt laittamassa lataamaan ja käynyt kävelemässä esim. tunnin, niin akkuun saattaa lähteissä mennä ensin 3-4A ja tunnin päästä menee vielä 0.8A (älylaturissa näyttö). Itsellä jäi joskus jotain 25-30min valot päälle talvella, niin samainen älylaturin kanssa sain ladata sen 8 tuntia, ennenkuin tipahti edes lähellekkään 1A.
Kun akki ei vaan ota vastaan.
Ei se ole rajoittava tekijä. Vaikka pakkasella latausjännitettä voidaan vähän nostaa, niin auton sähkölaitteet kestävät aina jonkin verran korkeampaa jännitettä kuin normaali latausjännite. Akku taas ei kestä määrättömästi korkeampaa jännitettä ennen kuin lataus on liian äkkinäistä eli akku kuumenee, keittää ja kuivuu.Käytännössä fiksummat älylaturit osaavat nostaa jännitettään, jotta lataus tapahtuu suuremmalla virralla, mutta ei sitä kännitettä kovin paljoa voi nostaa, ellei auton muuta sähköjärjestelmää irroiteta akusta.
Juu, sehän se vaikuttaa tosi paljon että millainen lämpötila on.
Jos se akku alkaa kuumeta, niin silloinhan sitä latausjännitettä voi laskea, koska lämmin akku ottaa virtaa ihan normaalisti vastaan?
Tosin jollain max 4A virralla on aika vaikea saada akkua kovin merkittävästi kuumenemaan, vaikka se täysin varattuna alkaakin pikkuhiljaa kiehumaan. EIhän tossa ole kyse mistään kymmenien tai satojen ampeerien pakottamisesta akkuun.
Just näin. Ei keitellä. Tässähän yhteydessä käytettävä jännite ei ole niin korkea, että se ylittäisi auton sähkölaitteilta edellytettävää kestoa.Jos se akku alkaa kuumeta, niin silloinhan sitä latausjännitettä voi laskea, koska lämmin akku ottaa virtaa ihan normaalisti vastaan?
Tosin jollain max 4A virralla on aika vaikea saada akkua kovin merkittävästi kuumenemaan, vaikka se täysin varattuna alkaakin pikkuhiljaa kiehumaan. EIhän tossa ole kyse mistään kymmenien tai satojen ampeerien pakottamisesta akkuun.
Audiin sujahti Exiden 105Ah AGM akku vanhan perinteisen tilalle. Koodattiin tuttavan luona VCDS:llä alkuperäisen 105AH AGM:n BEM koodilla sisään. Jospa tuo kestäisi paremmin kuin 5 minuuttia Eberin käyttöä...
Näissäkin hinta tullut jonkin verran ilmeisesti alas kun 219 eurolla pärjäsi...
Kyllä, kunhan akku on koodattu sinne oikein, mitä tuolla VCDS:llä tehtiin.Nimenomaan AGM-akku pitäisi olla juuri hyvä polttoainelisälämmittimen kanssa. Tuossa vissiin laturi osaa ladata oikein sitten akkua.
Itse itseäni lainaten, laitoin mersun V6 3L bensaan Motonetin 350CCA 5Ah moottoripyörän litium-akun ja iloisesti tuntuu starttailevan! Vähän vaati liittimien suhteen modailua että sai normi akkukengät kiinni. Painoa säästyi n.17kg aiempaan akkuun verrattuna. Täytyy nyt katsoa miten hyvin tuo pitää varausta jos muutama päivä ajamatta, sähköhimmeleitähän tuossa SLK:ssa ei ole juuri mitään mitkä ryöstäisivät virtaa.Joo kyllä noista on huonojakin kokemuksia tullut vastaan kun on nettiä nyt selannut. Hankalaa on kevyen ja riittävän tehokkaan akun löytäminen...
Näistä kiinan LiFePo:ista ei taida olla kellään foorumilla kokemuksia..? 40B19L 12V 40Ah 550CCA Lithium Iron Phosphate Battery LiFePO4 For Car with BMS | eBay
Onko nuo jo nykyään semmosia että menee heittämällä lyijyakun tilalle ja ei tarvitse auton laturin latausjännitteitä sen enempää murehtia
Kiinnostava video. Muutama akku makaisi nurkissa joissa jänöt alhaalla tai ei jaksa autoa käyntiin.Tällä videolla kaveri antaa 200 amppeerin boosterilla virtaa vanhalle akulle 5x15 minuutin sykleissä, niin poistaa muka sulfaatit pinnasta ja akut kestää isältä pojalle. Onko kukaan moista kokeillut?
Varoituksena, että missään autotallissa ei kyllä kannata kiehuvan akun kanssa käydä kikkailemaan tai ei kohta ole tallia, eikä kannata mennä laturin kengiä räpläämään irti vaan panna ajastin pistorasiaan tai nyppäistä piuha irti jatkoroikasta, niin ei kipinä sytytä syntynyttä kaasua.
Mitä tapahtuisi jos laittaisi suoraan verkkovirtaan kiinni?
Vaikkapa ihan vähäksi aikaa...
Kiinnostava video. Muutama akku makaisi nurkissa joissa jänöt alhaalla tai ei jaksa autoa käyntiin.
Mistähän sitä saisi parinsadan ampeerin virtaa kiskottua? 24v shokkihoitoakin voisi koittaa.
Voi pojat! Hämmästyttvää, ettei niiden ~sadan vuoden aikana, kun lyijyakkuja on käytetty starttiakkuina ja yhtä pitkään on kärsitty levyjen sulfatoitumisesta, kenellekään ei ole tullut mieleen korjata vanhentunutta akkua kovalla latausvirralla.
Eikö sen nyt vittu ihan jokainen automies tietäisi, että vanhentunut akku korjataan kempillä, jos toimisi.Niin oliko sinulla nyt tietoa, että toimiiko vai ei?
Eikö sen nyt vittu ihan jokainen automies tietäisi, että vanhentunut akku korjataan kempillä, jos toimisi.
Tuommoisella saa jo 30 ampeeria annettua ja löytyy noita tehokkaampiakin expondo.fiTuskinpa monikaan on kokeillut ihan jo sen vaarallisuuden vuoksi, ja harvallapa on tehokkaita latureita. Tuossa videolla väittää, että pitää olla parin sadan amppeerin boosteri. Tuskin niinpaljoa kuitenkaan tarvitsee ja joku parikymmentä amppeeria riittänee, että saa akun kunnolla porisemaan.
Entäs sitten kun toimii? On meilläkin elpynyt täysin tyhjät akut (0v) kun on antanut vähän kyytiä apuvirralla ja pallosalamalla.Eikö sen nyt vittu ihan jokainen automies tietäisi, että vanhentunut akku korjataan kempillä, jos toimisi.
Se, että se akku herää ylijännitteellä ei tarkoita sitä, että se akku vastaisi enää ominaisuuksiltaan sitä mitä se alunperin on ollut ennen tuohon tilaan menoa.Entäs sitten kun toimii? On meilläkin elpynyt täysin tyhjät akut (0v) kun on antanut vähän kyytiä apuvirralla ja pallosalamalla.
Tän tappelun ja jankkauksen sijaan voitaisiin kasata niitä kokemuksia näistä testeistä.
No kyllä se pari vuotta pelasi ennenkun pääsi taas tyhjäksi. Kapasiteetti ei ikinä ollut häävi mun omistuksessa eikä se miksikään muuttunut ennenkun nyt hyytyi totaalisesti.Se, että se akku herää ylijännitteellä ei tarkoita sitä, että se akku vastaisi enää ominaisuuksiltaan sitä mitä se alunperin on ollut ennen tuohon tilaan menoa.
No kyllä se pari vuotta pelasi ennenkun pääsi taas tyhjäksi. Kapasiteetti ei ikinä ollut häävi mun omistuksessa eikä se miksikään muuttunut ennenkun nyt hyytyi totaalisesti.
Sehän on selkiö että alkuperäseen kuntoon nuo ei palaa, mutta niinkauan kun et aja 2km pätkää niin en nyt tiedä onko sillä akun kunnollakaan niin väliä? Etenkin kun ko laitosta ruokitaan 140a laturilla.
Viimeaikaisten kokemusten perusteellla jos menit Exiden hankkimaan niin viimeistään parissa vuodessa on paskana. Niin heikkoa ollut Exiden laatu viimeaikoina. Varta on sellainen joka kestää. Tainnut käydä Exidellä sama kuin Optiman akuilla että täyttä kuraa nykyään niiden akut.Audiin sujahti Exiden 105Ah AGM akku vanhan perinteisen tilalle. Koodattiin tuttavan luona VCDS:llä alkuperäisen 105AH AGM:n BEM koodilla sisään. Jospa tuo kestäisi paremmin kuin 5 minuuttia Eberin käyttöä...
Näissäkin hinta tullut jonkin verran ilmeisesti alas kun 219 eurolla pärjäsi...
Ollut jo 5v ainakin exide autossa eikä mitään ongelmia.Viimeaikaisten kokemusten perusteellla jos menit Exiden hankkimaan niin viimeistään parissa vuodessa on paskana. Niin heikkoa ollut Exiden laatu viimeaikoina. Varta on sellainen joka kestää. Tainnut käydä Exidellä sama kuin Optiman akuilla että täyttä kuraa nykyään niiden akut.
Huoh, eipä ole ikinä jäänyt akun takia käynnistymättä ilman että asia on tiedossa.Laturin kyljessähän voi toki lukea vaikka 500a, mutta täyteen akkuun menee tuskin puolta ampeeria enempää. Lisää jännitettä -> lisää virtaa. Paska akku on paska akku. Lähdeppä sillä huonolla akulla puhelinmastojen kuulumattomiin pidemmälle matkalle, pysähdy kuselle ja et pääsekään enää liikkeelle.
tldr: huono akku vaan ei ole tarpeeksi luotettava autoon.
4v tulee täälä kans täyteen, 70k ajettu tänä aikana, kesällä kestänyt ainakin hyvin seisotusta, talvella ajoa.Ollut jo 5v ainakin exide autossa eikä mitään ongelmia.
No eri asia on 5 vuotta vanha akku... sen jälkeen selvästi laatu laskenut. Vanhat voi olla vielä hyviä mutta uudet täyttä kuraa.Ollut jo 5v ainakin exide autossa eikä mitään ongelmia.
Nyt on yksi keissi päällä.
Eräs auto jolla on ajettu viimeksi viime syksynä tai talvena. Akku oli ihan tyhjä, ei mittarivaloja tullut mitään. Käynnistettiin apuvirralla ja annettiin käydä 20 min.
Laitoin sen akun lataukseen ja Lidlin älylaturia käytän.
Alussa Lidlin laturin latausjännite oli 12,22 volttia ja nyt 2 tunnin jälkeen se on noussut 12,56 volttiin. Onko tuo laturi ehjä?
Nyt on yksi keissi päällä.
Eräs auto jolla on ajettu viimeksi viime syksynä tai talvena. Akku oli ihan tyhjä, ei mittarivaloja tullut mitään. Käynnistettiin apuvirralla ja annettiin käydä 20 min.
Laitoin sen akun lataukseen ja Lidlin älylaturia käytän.
Alussa Lidlin laturin latausjännite oli 12,22 volttia ja nyt 2 tunnin jälkeen se on noussut 12,56 volttiin. Onko tuo laturi ehjä?