Auton akuista ja lataamisesta

Olisiko hyödyllistä laittaa EFB akku vanhempaan autoon, jos ajo on pääasiassa pätkäajoa, ja ongelmana on että akku ei kerkeä latautua täyteen vaan on useimmiten hieman vajaana? Käsittääkseni EFB akut kestää olla jatkuvasti vajaalla varauksella.
 
No tuo pintavaraus kestää tunteja purkautuakseen itsestään joten jollakin tavalla se pintavaraus on purettava nopeasti.
Joskus autolla ollut sellaista käyttöä että illalla ajon jälkeen latinkiin yöksi ja aamulla ajoon.

En vieläkään ymmärrä, miksi se pintavaraus pitää purkaa ja sitten laittaa akku laturiin... Ollut jossain öh.. erikoiskäytössä?
 
Onko sulla huono akku, vai syökö joku laite sitä?

Itselläni kun on saman aikakauden, samaa kokoluokaa oleva toisen merkkinen, niin kiinnostaa vaan. Ei ole koskaan tarvinnut latailla ehjää akkua.
 
Älylaturi kun on kyseessä, se osaa reagoida akun napajännitteen muutoksiin ja muuttaa sitten omaa käytöstään (jos vaikka laturissa on 7 eri moodia, osaa se hypätä viimeiseltä "trickle charge" tasolta alaspäin "constant current" tasolle.)
 
Miksi se pitää laittaa heti ajon jälkeen laturiin?
Eipä noita jaksa välttämättä jälkikäteenkään käydä kytkemässä. Mutta kyllähän ne pintalataukset katoaa auton omiin kulutuksiin ja älylaturi alkaa lataan.

Itsellä esimerkiksi tämmöinen tapaus kaikissa autoissa.
NE3 ja NE6 akkuvaraajat

Tuollainen NE3 laturi kytketty siten että moottorille menevän lämpötila-anturin johdossa 3 napaisella XB6AD233B kytkimellä kytkentä. Anturi on 12V järjestelmän puolella vain lämmöstä avautuva kytkin, joten siihen omat kytkennät helppoa. Yksi asento pitää laitteen automatiikan yhdistäen anturin normaalisti. Toinen (keski) asento irroittaa anturin kokonaan piiristä jolloin pelkkä akkulaturi. Ja kolmas asento oikosulkee anturin koko ajaksi pitäen päällä aina. Tuolla saa siten ylläpitolatauksen kesäisinkin tehtyä helposti kytkemällä vaan autonlämmitysjohto kun akun lataaminen toimii aina kun virtaa. Muilla eri asennoilla saa sitten pakotettua moottorilämmitykset ja sisäpistorasiat päälle moottorin lämpötilasta huolimatta tai sitten antaen olla automaatisena. Helpottaa varsinkin vähän ajettavien autojen kanssa laturien kanssa tahkoamista.

(Kyseistä laturia ollut Porin ja Ulvilan kirppiksilla 10€ korvilla läjittäin. Ilmeisesti joku poistoerä uudemman tieltä)
 
Viimeksi muokattu:
Useat mediat ovat sanoneet että vähintään 15min ajo lataa akkuun saman verran virtaa mitä käynnistys vie.

No tämähän tietenkin riippuu esim. akun lämpötilasta, yes? Talven kylmässä akku ei ota virtaa vastaan läheskään sillä tasolla kuin lämpimissä olosuhteissa.
 
Kyllähän sen älylaturin toimintaa voi kokeilla. Laittaa sen heti kiinni ajon jälkeen, ja sitten kytkee esim ajovalot päälle ja seuraa missä jännitteessä se alkaa lataamaan. Toiminee samoin akun luonnollisesti purkauduttua samaan jännitteeseen.
 
Mitä itse oon käynyt laittamassa lataamaan ja käynyt kävelemässä esim. tunnin, niin akkuun saattaa lähteissä mennä ensin 3-4A ja tunnin päästä menee vielä 0.8A (älylaturissa näyttö). Itsellä jäi joskus jotain 25-30min valot päälle talvella, niin samainen älylaturin kanssa sain ladata sen 8 tuntia, ennenkuin tipahti edes lähellekkään 1A.

Kun akki ei vaan ota vastaan.
 
Mitä itse oon käynyt laittamassa lataamaan ja käynyt kävelemässä esim. tunnin, niin akkuun saattaa lähteissä mennä ensin 3-4A ja tunnin päästä menee vielä 0.8A (älylaturissa näyttö). Itsellä jäi joskus jotain 25-30min valot päälle talvella, niin samainen älylaturin kanssa sain ladata sen 8 tuntia, ennenkuin tipahti edes lähellekkään 1A.

Kun akki ei vaan ota vastaan.

No se akku ottaa vastaan sen 3-4A. Jos sulla on autossa puoli tuntia valot päällä se ottaa n. 12A x 0,5h, eli 6Ah, jonka takaisin lataaminen ottaa n. 2h tuolla 3-4A latausteholla.

Ei se käytännössä toimi niin että laturi lataa 4A teholla, mutta akkuun menee talteen vaan 1A ja loput vaan katoaa, vaan, niin päin että se laturi lataa vain 1A teholla koska akku ei sillä latausjännitteellä ota kuin sen 1A. Käytännössä fiksummat älylaturit osaavat nostaa jännitettään, jotta lataus tapahtuu suuremmalla virralla, mutta ei sitä kännitettä kovin paljoa voi nostaa, ellei auton muuta sähköjärjestelmää irroiteta akusta.
 
Käytännössä fiksummat älylaturit osaavat nostaa jännitettään, jotta lataus tapahtuu suuremmalla virralla, mutta ei sitä kännitettä kovin paljoa voi nostaa, ellei auton muuta sähköjärjestelmää irroiteta akusta.
Ei se ole rajoittava tekijä. Vaikka pakkasella latausjännitettä voidaan vähän nostaa, niin auton sähkölaitteet kestävät aina jonkin verran korkeampaa jännitettä kuin normaali latausjännite. Akku taas ei kestä määrättömästi korkeampaa jännitettä ennen kuin lataus on liian äkkinäistä eli akku kuumenee, keittää ja kuivuu.

Tai no, toki pulssilataus voi muuttaa yhtälöä jonkin verran, mutta itsepäisesti mutuilen näin. Sori.

Eiköhän pulssilatauksen olemassaolon tarkoitus pienessä älylaturissa ole enemmän liian matalan latausjännitteen haittojen l. sulfatoitumisen välttäminen.
 
Jos se akku alkaa kuumeta, niin silloinhan sitä latausjännitettä voi laskea, koska lämmin akku ottaa virtaa ihan normaalisti vastaan?

Tosin jollain max 4A virralla on aika vaikea saada akkua kovin merkittävästi kuumenemaan, vaikka se täysin varattuna alkaakin pikkuhiljaa kiehumaan. EIhän tossa ole kyse mistään kymmenien tai satojen ampeerien pakottamisesta akkuun.
 
Labrapowerilla tullut joskus noita akkuja ladattua, kylmän akun kanssa näkyy hyvin tuon haluttomuuden latautua. Saa laittaa vaikka 15V vakiojännitteen ja ei se heti ota edes labrapowerin 6A maksimeita vaikka olisikin niin tyhjä ettei starttia pyöritä.
 
Juu, sehän se vaikuttaa tosi paljon että millainen lämpötila on.

Ja tätähän moni on juuri ihmetellyt, kun auto ei välttämättä lähde talvella käyntiin akulla ja huollossa lämpimässä laittavat laturin kiinni tai käynnistävät, niin auto lähtee heti käyntiin. Talvihan karsii kieltämättä vanhat akut aika hyvin
 
Viimeksi muokattu:
Jos se akku alkaa kuumeta, niin silloinhan sitä latausjännitettä voi laskea, koska lämmin akku ottaa virtaa ihan normaalisti vastaan?

Tosin jollain max 4A virralla on aika vaikea saada akkua kovin merkittävästi kuumenemaan, vaikka se täysin varattuna alkaakin pikkuhiljaa kiehumaan. EIhän tossa ole kyse mistään kymmenien tai satojen ampeerien pakottamisesta akkuun.

Mitä ite seuraillut älylaturilla talviasennossa, niin saattaa kylmänä nostaa heti jopa 15v ja pidemmälle tiputtaa sitten latausjännitettä 14.6v ja sitten täynnä 13.3v lyijyakulle.

Mitä ite oon seuraillut OBD:een kautta sekä yleismittarilla, niin kylmänä talvella auton laturi nostaa jännitteen sinne 14.4v ja pidempään ajellu, niin 13.8v enään.
 
Kannattaa kertoa mikä laturi ja auto kyseessä. Ei kaikki toimi samalla lailla.
 
Jos se akku alkaa kuumeta, niin silloinhan sitä latausjännitettä voi laskea, koska lämmin akku ottaa virtaa ihan normaalisti vastaan?

Tosin jollain max 4A virralla on aika vaikea saada akkua kovin merkittävästi kuumenemaan, vaikka se täysin varattuna alkaakin pikkuhiljaa kiehumaan. EIhän tossa ole kyse mistään kymmenien tai satojen ampeerien pakottamisesta akkuun.
Just näin. Ei keitellä. Tässähän yhteydessä käytettävä jännite ei ole niin korkea, että se ylittäisi auton sähkölaitteilta edellytettävää kestoa.
 
Jeepissäni on akun alla joku anturi, kylmää akkua antaa ladata enemmän kuin lämpöistä.... :cigar2:
 
Audiin sujahti Exiden 105Ah AGM akku vanhan perinteisen tilalle. Koodattiin tuttavan luona VCDS:llä alkuperäisen 105AH AGM:n BEM koodilla sisään. Jospa tuo kestäisi paremmin kuin 5 minuuttia Eberin käyttöä... ;)

Näissäkin hinta tullut jonkin verran ilmeisesti alas kun 219 eurolla pärjäsi...
 
Audiin sujahti Exiden 105Ah AGM akku vanhan perinteisen tilalle. Koodattiin tuttavan luona VCDS:llä alkuperäisen 105AH AGM:n BEM koodilla sisään. Jospa tuo kestäisi paremmin kuin 5 minuuttia Eberin käyttöä... ;)

Näissäkin hinta tullut jonkin verran ilmeisesti alas kun 219 eurolla pärjäsi...

Nimenomaan AGM-akku pitäisi olla juuri hyvä polttoainelisälämmittimen kanssa. Tuossa vissiin laturi osaa ladata oikein sitten akkua.
 
Nimenomaan AGM-akku pitäisi olla juuri hyvä polttoainelisälämmittimen kanssa. Tuossa vissiin laturi osaa ladata oikein sitten akkua.
Kyllä, kunhan akku on koodattu sinne oikein, mitä tuolla VCDS:llä tehtiin.

Oikein koodattuna BEM-järjestelmä ("Battery and Energy Management System") ymmärtää että siellä on A) uusi akku, B) akku on nykyään AGM eikä perinteinen ja C) paljonko akun kapasiteetti on.
 
Joskus oli pieni keskustelu siitä, miten Einhellin halvan akkulaturin näyttöä luetaan. Kysyin aiheesta valmistajan sivuilla, ja tarkalleen homma menee niin, että Arith on se, jolla jaetaan akun koko ja Eff on taas se varsinainen ampeerimäärä, jota akkuun menee juuri sillä hetkellä.
 
Joo kyllä noista on huonojakin kokemuksia tullut vastaan kun on nettiä nyt selannut. Hankalaa on kevyen ja riittävän tehokkaan akun löytäminen...
Näistä kiinan LiFePo:ista ei taida olla kellään foorumilla kokemuksia..? 40B19L 12V 40Ah 550CCA Lithium Iron Phosphate Battery LiFePO4 For Car with BMS | eBay
Onko nuo jo nykyään semmosia että menee heittämällä lyijyakun tilalle ja ei tarvitse auton laturin latausjännitteitä sen enempää murehtia :confused:
Itse itseäni lainaten, laitoin mersun V6 3L bensaan Motonetin 350CCA 5Ah moottoripyörän litium-akun ja iloisesti tuntuu starttailevan! Vähän vaati liittimien suhteen modailua että sai normi akkukengät kiinni. Painoa säästyi n.17kg aiempaan akkuun verrattuna. Täytyy nyt katsoa miten hyvin tuo pitää varausta jos muutama päivä ajamatta, sähköhimmeleitähän tuossa SLK:ssa ei ole juuri mitään mitkä ryöstäisivät virtaa.
 
Tällä videolla kaveri antaa 200 amppeerin boosterilla virtaa vanhalle akulle 5x15 minuutin sykleissä, niin poistaa muka sulfaatit pinnasta ja akut kestää isältä pojalle. Onko kukaan moista kokeillut?

Varoituksena, että missään autotallissa ei kyllä kannata kiehuvan akun kanssa käydä kikkailemaan tai ei kohta ole tallia, eikä kannata mennä laturin kengiä räpläämään irti vaan panna ajastin pistorasiaan tai nyppäistä piuha irti jatkoroikasta, niin ei kipinä sytytä syntynyttä kaasua.

 
Tällä videolla kaveri antaa 200 amppeerin boosterilla virtaa vanhalle akulle 5x15 minuutin sykleissä, niin poistaa muka sulfaatit pinnasta ja akut kestää isältä pojalle. Onko kukaan moista kokeillut?

Varoituksena, että missään autotallissa ei kyllä kannata kiehuvan akun kanssa käydä kikkailemaan tai ei kohta ole tallia, eikä kannata mennä laturin kengiä räpläämään irti vaan panna ajastin pistorasiaan tai nyppäistä piuha irti jatkoroikasta, niin ei kipinä sytytä syntynyttä kaasua.

Kiinnostava video. Muutama akku makaisi nurkissa joissa jänöt alhaalla tai ei jaksa autoa käyntiin.

Mistähän sitä saisi parinsadan ampeerin virtaa kiskottua? 24v shokkihoitoakin voisi koittaa.
 
Kiinnostava video. Muutama akku makaisi nurkissa joissa jänöt alhaalla tai ei jaksa autoa käyntiin.

Mistähän sitä saisi parinsadan ampeerin virtaa kiskottua? 24v shokkihoitoakin voisi koittaa.

Näissä virta riittäisi, mutta mahtaako olla liian älykkäät vehkeet moiseen ja tulee jotkut suojat rajoittamaan toimintaa?


 
Voi pojat! Hämmästyttvää, ettei niiden ~sadan vuoden aikana, kun lyijyakkuja on käytetty starttiakkuina ja yhtä pitkään on kärsitty levyjen sulfatoitumisesta, kenellekään ei ole tullut mieleen korjata vanhentunutta akkua kovalla latausvirralla.
 
Voi pojat! Hämmästyttvää, ettei niiden ~sadan vuoden aikana, kun lyijyakkuja on käytetty starttiakkuina ja yhtä pitkään on kärsitty levyjen sulfatoitumisesta, kenellekään ei ole tullut mieleen korjata vanhentunutta akkua kovalla latausvirralla.

Niin oliko sinulla nyt tietoa, että toimiiko vai ei?
 
Eikö sen nyt vittu ihan jokainen automies tietäisi, että vanhentunut akku korjataan kempillä, jos toimisi.

Tuskinpa monikaan on kokeillut ihan jo sen vaarallisuuden vuoksi, ja harvallapa on tehokkaita latureita. Tuossa videolla väittää, että pitää olla parin sadan amppeerin boosteri. Tuskin niinpaljoa kuitenkaan tarvitsee ja joku parikymmentä amppeeria riittänee, että saa akun kunnolla porisemaan.
 
Tuskinpa monikaan on kokeillut ihan jo sen vaarallisuuden vuoksi, ja harvallapa on tehokkaita latureita. Tuossa videolla väittää, että pitää olla parin sadan amppeerin boosteri. Tuskin niinpaljoa kuitenkaan tarvitsee ja joku parikymmentä amppeeria riittänee, että saa akun kunnolla porisemaan.
Tuommoisella saa jo 30 ampeeria annettua ja löytyy noita tehokkaampiakin expondo.fi
 
Eikö sen nyt vittu ihan jokainen automies tietäisi, että vanhentunut akku korjataan kempillä, jos toimisi.
Entäs sitten kun toimii? On meilläkin elpynyt täysin tyhjät akut (0v) kun on antanut vähän kyytiä apuvirralla ja pallosalamalla.

Tän tappelun ja jankkauksen sijaan voitaisiin kasata niitä kokemuksia näistä testeistä.
 
Entäs sitten kun toimii? On meilläkin elpynyt täysin tyhjät akut (0v) kun on antanut vähän kyytiä apuvirralla ja pallosalamalla.

Tän tappelun ja jankkauksen sijaan voitaisiin kasata niitä kokemuksia näistä testeistä.
Se, että se akku herää ylijännitteellä ei tarkoita sitä, että se akku vastaisi enää ominaisuuksiltaan sitä mitä se alunperin on ollut ennen tuohon tilaan menoa.
 
Itse kiskasin tänään kannen irti ~10v vanhasta atlaksesta, joka ei enää starttia pyörittänyt. Napajännite 11 ja 12v välissä.

Kaikissa pytyissä vedet ok? Sen mitä reijästä näki niin levyt oli peitossa. Mittasin myös kennot netistä löytyneillä ohjeilla. Kaikki kennot oli 1.9-2.1v, mutta yksi oli 1.5v. Tämä lienee valmis? Ja noi 1.9v kennotkin lie vähän huonossa hapessa.

Seuraavaksi kysymykseen tulee ilmeisesti akkuhappojen vaihto ja akun huuhtelu. Miten hapon ja veden suhde säilytetään? Eli kun kaadan vanhan paskan saaviin niin mitä laitan tilalle akkuveden lisäksi?

Ensimmäinen kerta kun akun elvytys mennyt näin pitkälle, ainoa mitä sielunelämästä ymmärrän on akkuhapon vaarallisuus ja kipinöinnin välttäminen.

Tuosta virransaannista, pystyisköhän autosta komentamaan apukaapeleilla isoa virtaa akkuun?
 
Se, että se akku herää ylijännitteellä ei tarkoita sitä, että se akku vastaisi enää ominaisuuksiltaan sitä mitä se alunperin on ollut ennen tuohon tilaan menoa.
No kyllä se pari vuotta pelasi ennenkun pääsi taas tyhjäksi. Kapasiteetti ei ikinä ollut häävi mun omistuksessa eikä se miksikään muuttunut ennenkun nyt hyytyi totaalisesti.

Sehän on selkiö että alkuperäseen kuntoon nuo ei palaa, mutta niinkauan kun et aja 2km pätkää niin en nyt tiedä onko sillä akun kunnollakaan niin väliä? Etenkin kun ko laitosta ruokitaan 140a laturilla.
 
No kyllä se pari vuotta pelasi ennenkun pääsi taas tyhjäksi. Kapasiteetti ei ikinä ollut häävi mun omistuksessa eikä se miksikään muuttunut ennenkun nyt hyytyi totaalisesti.

Sehän on selkiö että alkuperäseen kuntoon nuo ei palaa, mutta niinkauan kun et aja 2km pätkää niin en nyt tiedä onko sillä akun kunnollakaan niin väliä? Etenkin kun ko laitosta ruokitaan 140a laturilla.


Laturin kyljessähän voi toki lukea vaikka 500a, mutta täyteen akkuun menee tuskin puolta ampeeria enempää. Lisää jännitettä -> lisää virtaa. Paska akku on paska akku. Lähdeppä sillä huonolla akulla puhelinmastojen kuulumattomiin pidemmälle matkalle, pysähdy kuselle ja et pääsekään enää liikkeelle.

tldr: huono akku vaan ei ole tarpeeksi luotettava autoon.
 
Audiin sujahti Exiden 105Ah AGM akku vanhan perinteisen tilalle. Koodattiin tuttavan luona VCDS:llä alkuperäisen 105AH AGM:n BEM koodilla sisään. Jospa tuo kestäisi paremmin kuin 5 minuuttia Eberin käyttöä... ;)

Näissäkin hinta tullut jonkin verran ilmeisesti alas kun 219 eurolla pärjäsi...
Viimeaikaisten kokemusten perusteellla jos menit Exiden hankkimaan niin viimeistään parissa vuodessa on paskana. Niin heikkoa ollut Exiden laatu viimeaikoina. Varta on sellainen joka kestää. Tainnut käydä Exidellä sama kuin Optiman akuilla että täyttä kuraa nykyään niiden akut.
 
Viimeaikaisten kokemusten perusteellla jos menit Exiden hankkimaan niin viimeistään parissa vuodessa on paskana. Niin heikkoa ollut Exiden laatu viimeaikoina. Varta on sellainen joka kestää. Tainnut käydä Exidellä sama kuin Optiman akuilla että täyttä kuraa nykyään niiden akut.
Ollut jo 5v ainakin exide autossa eikä mitään ongelmia.
 
Laturin kyljessähän voi toki lukea vaikka 500a, mutta täyteen akkuun menee tuskin puolta ampeeria enempää. Lisää jännitettä -> lisää virtaa. Paska akku on paska akku. Lähdeppä sillä huonolla akulla puhelinmastojen kuulumattomiin pidemmälle matkalle, pysähdy kuselle ja et pääsekään enää liikkeelle.

tldr: huono akku vaan ei ole tarpeeksi luotettava autoon.
Huoh, eipä ole ikinä jäänyt akun takia käynnistymättä ilman että asia on tiedossa.

Riippuu pitkälle missä ajelee ja mihin autoansa käyttää. Mullakin on ns ykkösautossa hyvä akku.
Ollut jo 5v ainakin exide autossa eikä mitään ongelmia.
4v tulee täälä kans täyteen, 70k ajettu tänä aikana, kesällä kestänyt ainakin hyvin seisotusta, talvella ajoa.
 
Vapun aikoihin lähdin kaupassa käymään. Kotipahassa auto käyntiin täysin normaalisti. Käyn kaupassa ja auto sammuksissa maksimissaan 5min eikä tämän jälkeen enää edes solenoidi jaksa vetää kun yrittää startata. Ei paljoa veroitellu että nyt on akku menossa. Latasin akun täyteen ja mittasin 2,7A purkuvirralla kapasiteetin niin vajaa 3Ah jäljellä. :D
 
Älylatureissa on tuo virkistely, mutta toimintaperiaatetta en tunne.
 
Anna olla ja katso aamulla mitä näyttää, onko alku täyttynyt.
 
Nyt on yksi keissi päällä.
Eräs auto jolla on ajettu viimeksi viime syksynä tai talvena. Akku oli ihan tyhjä, ei mittarivaloja tullut mitään. Käynnistettiin apuvirralla ja annettiin käydä 20 min.
Laitoin sen akun lataukseen ja Lidlin älylaturia käytän.
Alussa Lidlin laturin latausjännite oli 12,22 volttia ja nyt 2 tunnin jälkeen se on noussut 12,56 volttiin. Onko tuo laturi ehjä?

Anna ladata älylaturilla se väh. 24 tuntia. Mitä itsekki oon ladannu omasta lämpöpaikasta sen 2 tuntia älylaturilla, niin se saattaa ladata vielä 14.7v ja 0.8A.
 
Nyt on yksi keissi päällä.
Eräs auto jolla on ajettu viimeksi viime syksynä tai talvena. Akku oli ihan tyhjä, ei mittarivaloja tullut mitään. Käynnistettiin apuvirralla ja annettiin käydä 20 min.
Laitoin sen akun lataukseen ja Lidlin älylaturia käytän.
Alussa Lidlin laturin latausjännite oli 12,22 volttia ja nyt 2 tunnin jälkeen se on noussut 12,56 volttiin. Onko tuo laturi ehjä?

Sehän on älylaturi. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 403
Viestejä
4 536 947
Jäsenet
74 795
Uusin jäsen
karhuluu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom