Auton akuista ja lataamisesta

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Poppamies, 02.11.2016.

  1. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 765
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Totaa mulla on sellainen euron tupakansytytinpaikassa oleva jännitemittari ja kyllä se huitelee siellä 14,3-14,7V, kun moottori käynnissä. En vaan akun lepojännitettä pääse näkemään suorilta, kun samalla imaisee starttiin virtaa ja putoaa jännitteet jonnekin 11V ja risat. Tein tuossa tovi sitten taktiset, että menin lataamaan älylaturilla akun melko täyteen ja aamulla oli 23 astetta pakkasta niin startin imasun jälkeen ennen starttausta oli 0,5V enemmän kuin yleensä. Vakio vieläpä laittaa vielä parkit päälle, että saa mahdollisimman paljon irti akusta starttiin ja puhallinkin pois päältä.
     
  2. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    932
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Eikös joka automerkillä ole ollut kuormanerotusrele vakiona jo kaikissa tämän vuosituhannen autoissa, startti kun käynnistyy niin rele erottaa mankan ja lämmittimet ja valot ynnä muut.
     
  3. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    361
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vuosi sitten tuli tehtyä vähän testausta Eberin käytöstä ja akun latautumisesta. Viimein jaksoin vääntää käppyrät johonkin kuntoon ja tässäpä ne ihmeteltäväksi.

    Testausympäristö:
    • Eberspächer Hydronic D4WSC -lämmitin
    • MB Sprinter -08
    • Autossa kaksi akkua, mutta testaus tehty yhdellä akulla mittausten helpottamiseksi ja enemmän normiautoa vastaavaksi.
    • Auto seissyt yli 12h edellisen ajon jälkeen
    • Vanha akku tiensä päässä, ei ihan täydessä varauksessa testin aluksi. Auto ei enään käynnistynyt yksitään tällä akulla ja moottorin starttauksen ajaksi kytkettiin toinen akku rinnalle.
    • Uusi akku ollut latauksessa edellisenä päivänä 8h.
    Testaus:
    upload_2019-2-11_22-55-10.png

    Vanha akku.png

    Uusi akku.png

    Käppyröistä näkyy kuinka surkea keksintö lyijyakku on ottamaan pakkasessa virtaa vastaan. Vanhan akun varauskäyrä kuvaa varmaankin normaalin 50-80% varauksessa olevan akun tilannetta ja siitä näkee hyvin että sen ajan mitä lämmitintä käyttää, pitää myöskin auton käydä varauksen ylläpitämiseksi. Uuden akun tapauksessa, miltei täysi akku hidastaa alkuperäiseen varaukseen pääsyä.
     
    Docweird, Kizmo ja Monologi tykkäävät tästä.
  4. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    609
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Kaikkia akkuja vaivaa ihan sama, lithiumakkuja ei pitäisi edes pakkasella ladata, tai se pitää sitten tehdä todella matalalla virralla normaaliin nähden. Jotain kylmässä vähän paremmin toimivia akku on olemassa, mutta eipä mikään akku ota kunnolla virtaa vastaa -20C. Tähän on yksinkertainen ratkaisu - akunlämmitin. Itsellä ollut jo useita vuosia autossa.
     
  5. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 188
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Paremmissa älylatureissahan on lämpötila-anturi tuon pakkaslatauksen takia, nostaa automaattisesti jännitettä jotta latautuu kylmänä.

    Halvemmissa latureissa on vaan sellainen kylmälataustila jolla kytketään jotain 0,5V korkampi latausjännite käyttöön.
     
  6. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    932
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Ei se korkeampi jännitekään kesää tee, kyllä tuo akun lämmittäminen selkeästi parempi vaihtoehto on virran kulkemisen kannalta.
     
    Rensu tykkää tästä.
  7. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 503
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Varomaton akun irroittaminen on kyllä ollut ihan virallisesti vältettävä asia ainakin vuosituhannen alkuvuosien PSA-ryhmän autoissa. Moottorinohjaus kai sammui heti mutta "viihdepuolesta" vastaava BSI-ohjainboxi jäi muutamaksi minuutiksi miettimään syntyjä syviä. Tämän kun meni keskeyttämään, saattoi boxi seota huonolla tuurilla pysyvästi.

    Veikkaisinpa, että autoelektroniikan yleistä sietokykyä on parannettu uudempien mallisukupolvien myötä. Turhasta siipeensä ottavat boxit eivät ainakaan paranna asiakastyytyväisyyttä.
     
  8. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 503
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Lisäksi kytkemällä kaikki lämmittimet päälle saa laturille ja moottorille enemmän kuormitusta, jolloin moottori lämpenee nopeammin. Tällä on merkitystä lähinnä, jos joutuu raapimaan laseja puhtaiksi.
     
  9. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 233
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Erinomainen testi, tällaisia on mukava nähdä.

    Sen tosiaan moni tuntuu täälläkin unohtavan että ei se kylmä akku ota varausta vastaan vaikka laturi sitä miten "lataisi". Semmosia tilanteita missä laturi varsinaisesti lataa akkua roimalla virralla on aika harvassa
     
  10. Charun

    Charun

    Viestejä:
    74
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    Jeepistä hyyty ~8v. vanha akku ja pitäs uutta laittaa tilalle. Mites noi Optiman punaset nykyään? Jossain vaiheessa lueskelin, että niissä oli vähän turhan paljon ennenaikasia sippaamisia?
    Saa toki ehdottaa muitakin, mutta laatu ja kylmän-/tärinänkesto ois ensisijasesti kriteereinä.
     
  11. elliV

    elliV

    Viestejä:
    172
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Työmaalla katsellut, että tyhjänä huoneenlämmössä henkilöautokokoluokan akku imee parhaimmillaankin vain jonkun vähän vajaa 30A.
     
    Kizmo tykkää tästä.
  12. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 048
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Hieno testi ja mielenkiintoiset käppyrät. Miten nämä käyrät on muodostettu ts. millä virtaa ja jännitettä on mitattu?
     
  13. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 777
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mulla on ollut vuosituhannen alun PSA laitteita kymmeniä ja yhdestäkään ei ole koskaan seonnut mitään mikä liittyy sähköön ja vaikka kuinka olisi akkua revitty irti kesken kaiken. Esson baarit on jo lopetettu.
     
  14. muppelo

    muppelo

    Viestejä:
    883
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2016
    Bensakoneisiin S80 ja S60 saa vaihdella akut ihan suorilla, dieseleissä joku ohjelmointi pitää tehdä. Suosittelevat odottelemaan ohjekirjassa minuutteja (en muista montako) ennen irrotusta. Liikkeessä kun vaihdatin niin pitivät apuvirralla hereillä sen aikaa.
     
  15. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 233
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minä taas tiedän parikin pösöä mallisarjasta 406 ja 407 HDI joiden BSI ohjaimet on saatu roskiskuntoon starttaamalla akku niin tyhjäksi ettei moottori jaksa pyöriä enää ollenkaan :D
     
    SR50La tykkää tästä.
  16. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 777
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mulla meni 406 akku oikoseen ja kipinät vain sinkoili kun 10v vanha akku sanoi sopimuksen irti, uusi akku ja matka jatkui. 406 on ollut 3kpl ja yhdessäkään ei yhtään sähkövikaa.
     
  17. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    361
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sprinterin ohjekirjassa on mainittu, että ennen akkujen irroitusta pitää ottaa avain virtalukosta ja odottaa noin 20 sekuntia. Reilun 10 sekunnin jälkeen väylät näyttää rauhoittuvan pääosin.

    Ei tuollainen ohje tarkoita, että aina jotain hajoaa jos repii sähköt irti aikaisemmin, mutta ehkä kerran sadasta tai tuhannesta.
     
    valurauta tykkää tästä.
  18. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    361
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tekis mieli sanoa että tässä on taustalla jokin hieno järjestely, mutta ei... Pari yleismittaria, pihtivirtamittapää, läppäri taulukkolaskennalla ja koko vaatekaappi päällä. Puolen minuutin välein jännite ja virta ylös taulukkoon.

    Ajatuksena oli tehdä loggeri, mutta laiskuus iski...
     
    SR50La, Tellervo ja Persojet tykkäävät tästä.
  19. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 957
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllähän se verta, hikeä ja kyyneliä menetelmäkin aina toimii.
     
  20. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 503
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Juuri näin. Tuollaiset todennäköisyydet ei välttämättä osu koskaan yksittäisen käyttäjän kohdalle mutta silti joku onnistuu säännöllisesti sekoittamaan boksin. Yksi riskitekijä on, jos autossa sattuu vaikka joku ovikytkin - tai mikä tahansa muu sensori - bugaamaan, niin boksi saattaa jäädä sitä ihmettelemään tavallista pidemmäksi aikaa.

    Ainakin 1. sarjan 406 oli vielä perinteisillä sähköillä. Oliko edes 2. sarjassa väyläsähköt? C5 taisi olla ensimmäinen väyläsähkömalli.
     
  21. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 777
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Oli 2 sarjaa, tarvike mankan kanssa noi ekat PSA;t oli kivoja kun sammutti auton niin musiikki soi vielä 30s
     
  22. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 188
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ja pitää muistaa että jokainen saa ottaa omasta autostaan akun irti miten haluaa, vaikka moottorin käydessä jos siltä tuntuu, mutta jos haluaa pelata varmanpäälle kannattaa odottaa tovin aikaa että ne tietokoneet saavat ajatuksensa selvitettyä.

    Autohuolloissa ei akkuja oteta randomilla irti, vaikka se todennäköisyys olisi yksi tuhannesta, niin kun niitä ammattimaisesti räpelletään, niin se tuhat akun irroitusta tulee jossainkohtaa täyteen.
     
  23. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    609
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Itsellä lähinnä tulee BMW:stä otettua, eikä siinä kyllä ihan hetkessä yleensä akku irroiteta. Akku nimittäin kontissa melkein kaikissa ja yleensä joutuu ensin ne asiakkaan romut siirtämään siitä edestä ja sen jälkeen sitten verhoilut purkamaan pois edestä. Ellei nyt ihan hullulla tahdilla revi kaikkea irti, niin alle minuutin et virtojen sammutuksen jälkeen saa akkua irti monestakaan mallista. Jossakin malleissa saat useamman minuutin purkaa verhoiluja edestä.
     
  24. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 765
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kokeilin piruttain laittaa mahdollisimman paljon sähköävieviä laitteita päälle tyhjänkäynnillä ja seurasin jännitemittaria niin kyykkäsi sieltä 14,3-14,7V alle 12,6V. Taisi kait alkaa syömään akun kautta sähköjä?
     
  25. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    361
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sinulla taisi olla tupakansytyttimeen kytketty mittari? Jos näin, niin piuhojen ja releiden jännitehäviöt voi vaikuttaa tupakansytyttimelle tulevaan jännitteeseen aika paljonkin. Jos vaan löytyy yleismittari, niin vertaappa paljonko on eroa akun navoista mitattuun jännitteeseen kun on kuormaa päällä.
     
    Kizmo tykkää tästä.
  26. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 765
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Näin on. Pitää kokeilla seuraavan kerran, kun syvällisemmin tutustuu asiaan.
     
  27. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 233
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Yli voltin jännitehäviöt akulta tupakinsytyttimelle ei ole mitenkään epätavallisia
     
  28. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 226
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Tupakansytyttimelle taitaa yleensä todella ohutta kaapelia.
     
  29. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 188
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Tupakansytyttimelle tulee kyllä yleensä sellainen kohtuullinen 1,5 tai 2,5mm2 johto, mutta eihän sille omaa johtoaan suoraan akunkengältä tule.

    Jos se on vaan "lisälaitepistoke" se johto voi olla tietysti mitä vaan, mutta se alkuperäinen tupakansytytin otti aika paljon virtaa.
     
  30. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 233
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No joo ja yleensä korin varusteiden käyttösähköt ei tule akulta mitään vallattoman paksua narua myöten. Maapuolella sama juttu. Joskus aikanaan mittasin 2001 vuosimallin volkkarissa tuota ja tupakinsytyttimelle tuleva jännite kyykkäsi yli voltin jo sillä että laittoi sisätilapuhaltimen täysille. Ja vielä lisää jos laittoi penkinlämmitintä sun muuta päälle.
     
  31. weebee

    weebee

    Viestejä:
    132
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    15A näyttäisi olevan omassa 2003 vagissa ja sama näytti olevan pari vuotta vanhassa gle mersussa 12v pistokkeessa, piuhojen paksuuksista en tiedä.
     
  32. a85

    a85

    Viestejä:
    676
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Mulla oli ainakin 2003 vm. tojotassa 0.5mm2 kaapelit niin tupakansyttimelle kuin ajovalopolttimoillekkin. Tupakansytkä oli mankan kanssa samassa sulakkeessa (20/25A en muista tarkkaan). Ja oli jännitemittari siitä tupakansytyttimessä niin radiosta kun käänsi lisää mökää niin jännitteet laski mittarissa :rofl:

    Nykyisessäkin autossa pidän myöskin jännitemittaria kiinni, en tarkan jännitelukeman mittaamiseen vaan ihan siltä varalta jos menee laturi niin sen kyllä näkee siitä heti, vaikka auto ei sitä vielä merkkivaloin kertoisikaan.
     
    rane58 tykkää tästä.
  33. maitopurkki

    maitopurkki

    Viestejä:
    1 214
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Huoh, kylläpä nyt on iskenyt kyselyikä itselle. Bumpataan nyt tämäkin ketju.

    Mitähän tuo arith ja eff tarkoittaa, googlettamalla ei löytynyt mitään kummoista?

    katso liitettä IMG_20190331_023642.jpg
     
  34. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    905
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Eiköhän se ylempi ole ampeerit ja alempi jännite.
     
  35. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 765
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Luin noista vastaavanlaisen laturin manuskoista ja en saanut mitään tolkkua. Sellainen käsitys jäi, että pienemmältä asteikolta tullut katseltua(ehkä vain sen takia, että kait se nyt edes tuolla pienemmällä virralla lataa, että tuli otettua tuollainen epävarmuustulkinta mukaan kuvioihin). Veikkaan, että Einhellillä on ollut jonkinlainen hullu matemaatikko töissä ja siksi tuo viisarimittari on noin ihmeellinen mittaritauluineen.
     
  36. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    932
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    • 4 - Arith - Average loading in amps. - Eff. - Maximum load capacity.
    Käsittäisin tuosta että laturin ulostuloa ei ole tasattu konkalla vaan pelkästään tasasuunnattu + muunnettu sopivalle tasolle jolloin latausvirta (ja jännite) hyppelee nollan ja tuon EFF. lukuarvon välillä ja se keskimääräinen latausvirta on sitten tuo Arith -arvo.
     
    Viimeksi muokattu: 31.03.2019
  37. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 765
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Elikkäs? Siis miten tuota ihme mittaria pitäisi tolkullisesti lukea?
     
  38. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    932
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Pienempi numeroarvo noista lienee se "oikea" latausvirta.
     
  39. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    440
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    Kuten mainittu vaihtosähkön √2 esitys. Eli hetkellisen virran huppuarvo sekä se mitä suunnilleen todellisuudessa menee. Isompaa lukemaa voi kaivata ettei ylitetä vaikkapa sulakkeita ja pienempi arvo puolestaan on mitä suunnilleen oikeasti latautuu.

    Eli noissa latureissa ei ole kuin tasasuuntaaja joka kääntää sinistä toisen puolijakson samalle puolelle. Tehollisarvoon tuolla ei ole vaikutusta kunnei sitä muuten stabiloida. Jos siellä olisi kondensaattoria tms. Niin lähestyttäisiin tuota vaihtosähkönhuippuarvoa. Arith. on siis sama kuin RMS.

    Tehollisarvo – Wikipedia
     
  40. maitopurkki

    maitopurkki

    Viestejä:
    1 214
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Joo, loogiselta kuulostaa 4a/6v esim. :confused2:
     
  41. maitopurkki

    maitopurkki

    Viestejä:
    1 214
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Tämä kuulostaa järkevältä, hyvin yksinkertainen kapinehan tämä on. Tuli ostettua lähinnä vertaamalla Tokmannilla eri Einhellien painoja, tämä oli jykevimmän oloinen mitä budjetilla sai.

    Kiitoksia kaikille, tiedänpä nyt miten tuokin toimii ja voin myös päteä eräälle lähipiiriläiselle lisää. Hänen mukaansa akkua ladataan aina 24h, kiehuminen kuuluu asiaan jne.
     
  42. jarppi83

    jarppi83

    Viestejä:
    526
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mulla autossa lykkäsi ajoneston päälle ja avainta ei enään tunnistanut(-02 xsara), kun turhan nopeasti nykäs akunkengän irti lisävalojen kytkentöjä varten...
     
  43. Tresseri

    Tresseri

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    30.11.2016
    Osaisikohan joku auttaa.. Ostin motonetistä alesta MTX Automotive 4A ylläpitolaturin. Ohjeessa on, että "valitaksesi eri lataustilan paina lataustila-nappia, kunnes haluttu tila on valittu". Tuossa alla olevassa kuvassa laitteessa oleva ympyrä ei kuitenkaan ole mikään nappi, eikä sitä painammalla tapahdu mitään. Laite on nyt muutaman tunnin ollut kiinni eikä vieläkään vilkuta ylintä valoa, eli "tavallinen lataus" modea. Akku on kyllä varmasti aika finaalissa kun aamulla oli webasto vetänyt niin tyhjäksi ettei auto käynnistynyt. Mikäköhän tässä on logiikka?
    [​IMG]
     
  44. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    932
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Ettei tuo olisi kapasitiivinen nappula ja koitit painella tuota hanskat kädessä..?
     
  45. Tresseri

    Tresseri

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    30.11.2016
    Ei tuntunut olevan. Painelin ihan paljain käsin.

    Edit. Tai saattaa siis ollakin tuollainen kapasitiivinen nappi..mikä on vain rikki. Hämärästi näyttäisi, että jotkut johdot menevät ympyrän kohdalle, mutta tiedä sitten mitä ovat.
     
    Viimeksi muokattu: 02.04.2019
  46. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 188
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Jos akku on riittävän tyhjänä nuo automaattilaturit usein kieltäytyvät niitä lataamasta.
     
  47. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    1 056
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kannattaa katsoa että maadoitus on kunnossa (esim moottorin kiinnikkeestä) ja lisäksi että laturi oikeasti saa sähköä jos lataat siitä lämmitystolpasta. Testaa vaikka sisätilanlämmittimellä jo sellainen on.
     
  48. Tresseri

    Tresseri

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    30.11.2016
    Kiitoksia vastauksista. Laturi kyllä vilkuttaa ns. latauksen valoa ohjeen mukaan, mutta on vain tuossa ylläpitotilassa, eli tuo ylin nuoli ei syty, joka merkkaa varsinaista lataustilaa. Laturiin tulee valot niin uskoisin sen virtaakin saavan, ohjeen mukaan välkyttää punaista jos olisi joku vialla. Tiedä sitten. Täytyy varmaan pitää yön yli kiinni ja katsoa jos jotain ihmeitä tapahtuu.
     
  49. Tresseri

    Tresseri

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    30.11.2016
    Noniin tilannepäivitys, parempi puolisko ehdotti pitämään laturia hetken sisällä lämpimässä ja kokeilemaan moodin vaihtoa tämän jälkeen uusiksi, niin nyt nappi toimi ja tila vaihtui lataukseen. Näyttäisi olevan aika herkkä laite viileille keleille, lupailee hyvää jos tuota pitäisi jatkossa pystyä talvisin käyttämään myös ylläpitolaturina.
     
  50. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    932
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Joo, seuraavaksi sitten yleismittarilla katsomaan kuinka alas akun jännite on romahtanut. Jos alle 10 volttia niin tuskin lähtee jokainen älylaturi edes lataamaan.