Auton akuista ja lataamisesta

Varomaton akun irroittaminen on kyllä ollut ihan virallisesti vältettävä asia ainakin vuosituhannen alkuvuosien PSA-ryhmän autoissa. Moottorinohjaus kai sammui heti mutta "viihdepuolesta" vastaava BSI-ohjainboxi jäi muutamaksi minuutiksi miettimään syntyjä syviä. Tämän kun meni keskeyttämään, saattoi boxi seota huonolla tuurilla pysyvästi.

Veikkaisinpa, että autoelektroniikan yleistä sietokykyä on parannettu uudempien mallisukupolvien myötä. Turhasta siipeensä ottavat boxit eivät ainakaan paranna asiakastyytyväisyyttä.

Mulla on ollut vuosituhannen alun PSA laitteita kymmeniä ja yhdestäkään ei ole koskaan seonnut mitään mikä liittyy sähköön ja vaikka kuinka olisi akkua revitty irti kesken kaiken. Esson baarit on jo lopetettu.
 
Bensakoneisiin S80 ja S60 saa vaihdella akut ihan suorilla, dieseleissä joku ohjelmointi pitää tehdä. Suosittelevat odottelemaan ohjekirjassa minuutteja (en muista montako) ennen irrotusta. Liikkeessä kun vaihdatin niin pitivät apuvirralla hereillä sen aikaa.
 
Mulla on ollut vuosituhannen alun PSA laitteita kymmeniä ja yhdestäkään ei ole koskaan seonnut mitään mikä liittyy sähköön ja vaikka kuinka olisi akkua revitty irti kesken kaiken. Esson baarit on jo lopetettu.
Minä taas tiedän parikin pösöä mallisarjasta 406 ja 407 HDI joiden BSI ohjaimet on saatu roskiskuntoon starttaamalla akku niin tyhjäksi ettei moottori jaksa pyöriä enää ollenkaan :D
 
Minä taas tiedän parikin pösöä mallisarjasta 406 ja 407 HDI joiden BSI ohjaimet on saatu roskiskuntoon starttaamalla akku niin tyhjäksi ettei moottori jaksa pyöriä enää ollenkaan :D

Mulla meni 406 akku oikoseen ja kipinät vain sinkoili kun 10v vanha akku sanoi sopimuksen irti, uusi akku ja matka jatkui. 406 on ollut 3kpl ja yhdessäkään ei yhtään sähkövikaa.
 
Sprinterin ohjekirjassa on mainittu, että ennen akkujen irroitusta pitää ottaa avain virtalukosta ja odottaa noin 20 sekuntia. Reilun 10 sekunnin jälkeen väylät näyttää rauhoittuvan pääosin.

Ei tuollainen ohje tarkoita, että aina jotain hajoaa jos repii sähköt irti aikaisemmin, mutta ehkä kerran sadasta tai tuhannesta.
 
Hieno testi ja mielenkiintoiset käppyrät. Miten nämä käyrät on muodostettu ts. millä virtaa ja jännitettä on mitattu?

Tekis mieli sanoa että tässä on taustalla jokin hieno järjestely, mutta ei... Pari yleismittaria, pihtivirtamittapää, läppäri taulukkolaskennalla ja koko vaatekaappi päällä. Puolen minuutin välein jännite ja virta ylös taulukkoon.

Ajatuksena oli tehdä loggeri, mutta laiskuus iski...
 
Tekis mieli sanoa että tässä on taustalla jokin hieno järjestely, mutta ei... Pari yleismittaria, pihtivirtamittapää, läppäri taulukkolaskennalla ja koko vaatekaappi päällä. Puolen minuutin välein jännite ja virta ylös taulukkoon.

Ajatuksena oli tehdä loggeri, mutta laiskuus iski...
Kyllähän se verta, hikeä ja kyyneliä menetelmäkin aina toimii.
 
Ei tuollainen ohje tarkoita, että aina jotain hajoaa jos repii sähköt irti aikaisemmin, mutta ehkä kerran sadasta tai tuhannesta.

Juuri näin. Tuollaiset todennäköisyydet ei välttämättä osu koskaan yksittäisen käyttäjän kohdalle mutta silti joku onnistuu säännöllisesti sekoittamaan boksin. Yksi riskitekijä on, jos autossa sattuu vaikka joku ovikytkin - tai mikä tahansa muu sensori - bugaamaan, niin boksi saattaa jäädä sitä ihmettelemään tavallista pidemmäksi aikaa.

Mulla meni 406 akku oikoseen ja kipinät vain sinkoili kun 10v vanha akku sanoi sopimuksen irti, uusi akku ja matka jatkui. 406 on ollut 3kpl ja yhdessäkään ei yhtään sähkövikaa.

Ainakin 1. sarjan 406 oli vielä perinteisillä sähköillä. Oliko edes 2. sarjassa väyläsähköt? C5 taisi olla ensimmäinen väyläsähkömalli.
 
Juuri näin. Tuollaiset todennäköisyydet ei välttämättä osu koskaan yksittäisen käyttäjän kohdalle mutta silti joku onnistuu säännöllisesti sekoittamaan boksin. Yksi riskitekijä on, jos autossa sattuu vaikka joku ovikytkin - tai mikä tahansa muu sensori - bugaamaan, niin boksi saattaa jäädä sitä ihmettelemään tavallista pidemmäksi aikaa.



Ainakin 1. sarjan 406 oli vielä perinteisillä sähköillä. Oliko edes 2. sarjassa väyläsähköt? C5 taisi olla ensimmäinen väyläsähkömalli.
Oli 2 sarjaa, tarvike mankan kanssa noi ekat PSA;t oli kivoja kun sammutti auton niin musiikki soi vielä 30s
 
Ja pitää muistaa että jokainen saa ottaa omasta autostaan akun irti miten haluaa, vaikka moottorin käydessä jos siltä tuntuu, mutta jos haluaa pelata varmanpäälle kannattaa odottaa tovin aikaa että ne tietokoneet saavat ajatuksensa selvitettyä.

Autohuolloissa ei akkuja oteta randomilla irti, vaikka se todennäköisyys olisi yksi tuhannesta, niin kun niitä ammattimaisesti räpelletään, niin se tuhat akun irroitusta tulee jossainkohtaa täyteen.
 
Ja pitää muistaa että jokainen saa ottaa omasta autostaan akun irti miten haluaa, vaikka moottorin käydessä jos siltä tuntuu, mutta jos haluaa pelata varmanpäälle kannattaa odottaa tovin aikaa että ne tietokoneet saavat ajatuksensa selvitettyä.

Autohuolloissa ei akkuja oteta randomilla irti, vaikka se todennäköisyys olisi yksi tuhannesta, niin kun niitä ammattimaisesti räpelletään, niin se tuhat akun irroitusta tulee jossainkohtaa täyteen.

Itsellä lähinnä tulee BMW:stä otettua, eikä siinä kyllä ihan hetkessä yleensä akku irroiteta. Akku nimittäin kontissa melkein kaikissa ja yleensä joutuu ensin ne asiakkaan romut siirtämään siitä edestä ja sen jälkeen sitten verhoilut purkamaan pois edestä. Ellei nyt ihan hullulla tahdilla revi kaikkea irti, niin alle minuutin et virtojen sammutuksen jälkeen saa akkua irti monestakaan mallista. Jossakin malleissa saat useamman minuutin purkaa verhoiluja edestä.
 
Kokeilin piruttain laittaa mahdollisimman paljon sähköävieviä laitteita päälle tyhjänkäynnillä ja seurasin jännitemittaria niin kyykkäsi sieltä 14,3-14,7V alle 12,6V. Taisi kait alkaa syömään akun kautta sähköjä?
 
Kokeilin piruttain laittaa mahdollisimman paljon sähköävieviä laitteita päälle tyhjänkäynnillä ja seurasin jännitemittaria niin kyykkäsi sieltä 14,3-14,7V alle 12,6V. Taisi kait alkaa syömään akun kautta sähköjä?

Sinulla taisi olla tupakansytyttimeen kytketty mittari? Jos näin, niin piuhojen ja releiden jännitehäviöt voi vaikuttaa tupakansytyttimelle tulevaan jännitteeseen aika paljonkin. Jos vaan löytyy yleismittari, niin vertaappa paljonko on eroa akun navoista mitattuun jännitteeseen kun on kuormaa päällä.
 
Sinulla taisi olla tupakansytyttimeen kytketty mittari? Jos näin, niin piuhojen ja releiden jännitehäviöt voi vaikuttaa tupakansytyttimelle tulevaan jännitteeseen aika paljonkin. Jos vaan löytyy yleismittari, niin vertaappa paljonko on eroa akun navoista mitattuun jännitteeseen kun on kuormaa päällä.

Näin on. Pitää kokeilla seuraavan kerran, kun syvällisemmin tutustuu asiaan.
 
Yli voltin jännitehäviöt akulta tupakinsytyttimelle ei ole mitenkään epätavallisia
 
Tupakansytyttimelle taitaa yleensä todella ohutta kaapelia.
Tupakansytyttimelle tulee kyllä yleensä sellainen kohtuullinen 1,5 tai 2,5mm2 johto, mutta eihän sille omaa johtoaan suoraan akunkengältä tule.

Jos se on vaan "lisälaitepistoke" se johto voi olla tietysti mitä vaan, mutta se alkuperäinen tupakansytytin otti aika paljon virtaa.
 
Tupakansytyttimelle taitaa yleensä todella ohutta kaapelia.
No joo ja yleensä korin varusteiden käyttösähköt ei tule akulta mitään vallattoman paksua narua myöten. Maapuolella sama juttu. Joskus aikanaan mittasin 2001 vuosimallin volkkarissa tuota ja tupakinsytyttimelle tuleva jännite kyykkäsi yli voltin jo sillä että laittoi sisätilapuhaltimen täysille. Ja vielä lisää jos laittoi penkinlämmitintä sun muuta päälle.
 
Tupakansytyttimelle tulee kyllä yleensä sellainen kohtuullinen 1,5 tai 2,5mm2 johto, mutta eihän sille omaa johtoaan suoraan akunkengältä tule.

Jos se on vaan "lisälaitepistoke" se johto voi olla tietysti mitä vaan, mutta se alkuperäinen tupakansytytin otti aika paljon virtaa.

15A näyttäisi olevan omassa 2003 vagissa ja sama näytti olevan pari vuotta vanhassa gle mersussa 12v pistokkeessa, piuhojen paksuuksista en tiedä.
 
Mulla oli ainakin 2003 vm. tojotassa 0.5mm2 kaapelit niin tupakansyttimelle kuin ajovalopolttimoillekkin. Tupakansytkä oli mankan kanssa samassa sulakkeessa (20/25A en muista tarkkaan). Ja oli jännitemittari siitä tupakansytyttimessä niin radiosta kun käänsi lisää mökää niin jännitteet laski mittarissa :rofl:

Nykyisessäkin autossa pidän myöskin jännitemittaria kiinni, en tarkan jännitelukeman mittaamiseen vaan ihan siltä varalta jos menee laturi niin sen kyllä näkee siitä heti, vaikka auto ei sitä vielä merkkivaloin kertoisikaan.
 
Huoh, kylläpä nyt on iskenyt kyselyikä itselle. Bumpataan nyt tämäkin ketju.

Mitähän tuo arith ja eff tarkoittaa, googlettamalla ei löytynyt mitään kummoista?

katso liitettä IMG_20190331_023642.jpg

Luin noista vastaavanlaisen laturin manuskoista ja en saanut mitään tolkkua. Sellainen käsitys jäi, että pienemmältä asteikolta tullut katseltua(ehkä vain sen takia, että kait se nyt edes tuolla pienemmällä virralla lataa, että tuli otettua tuollainen epävarmuustulkinta mukaan kuvioihin). Veikkaan, että Einhellillä on ollut jonkinlainen hullu matemaatikko töissä ja siksi tuo viisarimittari on noin ihmeellinen mittaritauluineen.
 
  • 4 - Arith - Average loading in amps. - Eff. - Maximum load capacity.
Käsittäisin tuosta että laturin ulostuloa ei ole tasattu konkalla vaan pelkästään tasasuunnattu + muunnettu sopivalle tasolle jolloin latausvirta (ja jännite) hyppelee nollan ja tuon EFF. lukuarvon välillä ja se keskimääräinen latausvirta on sitten tuo Arith -arvo.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten mainittu vaihtosähkön √2 esitys. Eli hetkellisen virran huppuarvo sekä se mitä suunnilleen todellisuudessa menee. Isompaa lukemaa voi kaivata ettei ylitetä vaikkapa sulakkeita ja pienempi arvo puolestaan on mitä suunnilleen oikeasti latautuu.

Eli noissa latureissa ei ole kuin tasasuuntaaja joka kääntää sinistä toisen puolijakson samalle puolelle. Tehollisarvoon tuolla ei ole vaikutusta kunnei sitä muuten stabiloida. Jos siellä olisi kondensaattoria tms. Niin lähestyttäisiin tuota vaihtosähkönhuippuarvoa. Arith. on siis sama kuin RMS.

Tehollisarvo – Wikipedia
 
Luin noista vastaavanlaisen laturin manuskoista ja en saanut mitään tolkkua. Sellainen käsitys jäi, että pienemmältä asteikolta tullut katseltua(ehkä vain sen takia, että kait se nyt edes tuolla pienemmällä virralla lataa, että tuli otettua tuollainen epävarmuustulkinta mukaan kuvioihin). Veikkaan, että Einhellillä on ollut jonkinlainen hullu matemaatikko töissä ja siksi tuo viisarimittari on noin ihmeellinen mittaritauluineen.

  • 4 - Arith - Average loading in amps. - Eff. - Maximum load capacity.
Käsittäisin tuosta että laturin ulostuloa ei ole tasattu konkalla vaan pelkästään tasasuunnattu + muunnettu sopivalle tasolle jolloin latausvirta (ja jännite) hyppelee nollan ja tuon EFF. lukuarvon välillä ja se keskimääräinen latausvirta on sitten tuo Arith -arvo.

Kuten mainittu vaihtosähkön √2 esitys. Eli hetkellisen virran huppuarvo sekä se mitä suunnilleen todellisuudessa menee. Isompaa lukemaa voi kaivata ettei ylitetä vaikkapa sulakkeita ja pienempi arvo puolestaan on mitä suunnilleen oikeasti latautuu.

Eli noissa latureissa ei ole kuin tasasuuntaaja joka kääntää sinistä toisen puolijakson samalle puolelle. Tehollisarvoon tuolla ei ole vaikutusta kunnei sitä muuten stabiloida. Jos siellä olisi kondensaattoria tms. Niin lähestyttäisiin tuota vaihtosähkönhuippuarvoa. Arith. on siis sama kuin RMS.

Tehollisarvo – Wikipedia

Tämä kuulostaa järkevältä, hyvin yksinkertainen kapinehan tämä on. Tuli ostettua lähinnä vertaamalla Tokmannilla eri Einhellien painoja, tämä oli jykevimmän oloinen mitä budjetilla sai.

Kiitoksia kaikille, tiedänpä nyt miten tuokin toimii ja voin myös päteä eräälle lähipiiriläiselle lisää. Hänen mukaansa akkua ladataan aina 24h, kiehuminen kuuluu asiaan jne.
 
Mulla on ollut vuosituhannen alun PSA laitteita kymmeniä ja yhdestäkään ei ole koskaan seonnut mitään mikä liittyy sähköön ja vaikka kuinka olisi akkua revitty irti kesken kaiken. Esson baarit on jo lopetettu.
Mulla autossa lykkäsi ajoneston päälle ja avainta ei enään tunnistanut(-02 xsara), kun turhan nopeasti nykäs akunkengän irti lisävalojen kytkentöjä varten...
 
Osaisikohan joku auttaa.. Ostin motonetistä alesta MTX Automotive 4A ylläpitolaturin. Ohjeessa on, että "valitaksesi eri lataustilan paina lataustila-nappia, kunnes haluttu tila on valittu". Tuossa alla olevassa kuvassa laitteessa oleva ympyrä ei kuitenkaan ole mikään nappi, eikä sitä painammalla tapahdu mitään. Laite on nyt muutaman tunnin ollut kiinni eikä vieläkään vilkuta ylintä valoa, eli "tavallinen lataus" modea. Akku on kyllä varmasti aika finaalissa kun aamulla oli webasto vetänyt niin tyhjäksi ettei auto käynnistynyt. Mikäköhän tässä on logiikka?
4500811_1.jpg
 
Ettei tuo olisi kapasitiivinen nappula ja koitit painella tuota hanskat kädessä..?
 
Ettei tuo olisi kapasitiivinen nappula ja koitit painella tuota hanskat kädessä..?

Ei tuntunut olevan. Painelin ihan paljain käsin.

Edit. Tai saattaa siis ollakin tuollainen kapasitiivinen nappi..mikä on vain rikki. Hämärästi näyttäisi, että jotkut johdot menevät ympyrän kohdalle, mutta tiedä sitten mitä ovat.
 
Viimeksi muokattu:
Jos akku on riittävän tyhjänä nuo automaattilaturit usein kieltäytyvät niitä lataamasta.
 
Kannattaa katsoa että maadoitus on kunnossa (esim moottorin kiinnikkeestä) ja lisäksi että laturi oikeasti saa sähköä jos lataat siitä lämmitystolpasta. Testaa vaikka sisätilanlämmittimellä jo sellainen on.
 
Kiitoksia vastauksista. Laturi kyllä vilkuttaa ns. latauksen valoa ohjeen mukaan, mutta on vain tuossa ylläpitotilassa, eli tuo ylin nuoli ei syty, joka merkkaa varsinaista lataustilaa. Laturiin tulee valot niin uskoisin sen virtaakin saavan, ohjeen mukaan välkyttää punaista jos olisi joku vialla. Tiedä sitten. Täytyy varmaan pitää yön yli kiinni ja katsoa jos jotain ihmeitä tapahtuu.
 
Noniin tilannepäivitys, parempi puolisko ehdotti pitämään laturia hetken sisällä lämpimässä ja kokeilemaan moodin vaihtoa tämän jälkeen uusiksi, niin nyt nappi toimi ja tila vaihtui lataukseen. Näyttäisi olevan aika herkkä laite viileille keleille, lupailee hyvää jos tuota pitäisi jatkossa pystyä talvisin käyttämään myös ylläpitolaturina.
 
Joo, seuraavaksi sitten yleismittarilla katsomaan kuinka alas akun jännite on romahtanut. Jos alle 10 volttia niin tuskin lähtee jokainen älylaturi edes lataamaan.
 
Akkuasiaa ois vähän. Kulkineena -05 Audi A6 3.2FSI Quattro. Miljoonalla sähköhärpäkkeellä tietenkin :beye: Akku on alkanut selkeästi oireilemaan vanhuuttaan ja uutta tarvis hommata. Mieleni tekisi kovasti Optiman Yellowtoppia (Optima AGM akku YELLOW TOP 75Ah YT S 5.5 12V Lyijyakku, Napaisuus + -) esim.

edit. tai tällainen AGM-akku Start Stop Plus VARTA 105Ah 12V H15 605901095

Kulkineessa siis kauko-ohjattava Webasto, joten akun olisi hyvä kestää... Mutta olisiko tuo optima sopiva vai olisiko kenties jotain parempaa akkua vielä tuohon?

Akku sijaitsee takaluukussa ja nykyinen on melko kookas, joten isotkin akut sopivat. Voin käydä myöhemmin mittailemassa maksimikokoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan Varta vasten. ;)
Myös Bilteman akut on ihan ok. Vartan löydät melkein mistä tahansa autovaraosaliikkeestä ja voit vielä tingatakin hieman. :tup:
 
Ihan Varta vasten. ;)
Myös Bilteman akut on ihan ok. Vartan löydät melkein mistä tahansa autovaraosaliikkeestä ja voit vielä tingatakin hieman. :tup:

Njoo, mutta tuota optimaa pystyy lataamaan vaikka 180A virralla... Eli luulisin että ottaa kaiken vastaan mitä laturi vaan pystyy tyrkkäämään?
 
Kyl se Varta, tai mikä tahansa AGM akku ottaa vastaan sen mitä auton laturi sille syöttää, älä siitä murehdi. Ei niitä akkuja kannata millään boosterilla kypsyttää valtavilla latausvirroilla, ihan normi älylaturi, yks yö/kk kiinni ellei sulla ole lohkolämmittimen kanssa kiinteää älylaturia laitettu samaan.

Mut jos Optiman välttämättä haluat, katso mitat ja navat ja käyt hakemas. Turhan hintavia hyötyynsä nähden omasta mielestäni, mut... :btooth:
 
Kyl se Varta, tai mikä tahansa AGM akku ottaa vastaan sen mitä auton laturi sille syöttää, älä siitä murehdi. Ei niitä akkuja kannata millään boosterilla kypsyttää valtavilla latausvirroilla, ihan normi älylaturi, yks yö/kk kiinni ellei sulla ole lohkolämmittimen kanssa kiinteää älylaturia laitettu samaan.

Mut jos Optiman välttämättä haluat, katso mitat ja navat ja käyt hakemas. Turhan hintavia hyötyynsä nähden omasta mielestäni, mut... :btooth:

Kuten todettu, on webasto, ei lohkolämppäriä :)
 
Ah, sokeus. Älylaturia 1x/kk, pitää sen talvella kunnossa. Pikaliittimellä syöttö helppoon paikkaan, ettei tarvi hauenleukoja askarrella. (Ellei virranantopistettä moottoritilassa)

Vaikka nämä MTX- ja Defa-SmartCharge latausjohto M6-liittimet (#701762) | Motonet Oy
Ja tämä MTX SmartCharge ylläpitolaturi 12 V / 4 A | Motonet Oy

Älylaturi löytyy ja virransyöttöpisteet konehuoneesta. Näitä on käytetty jo viime talvi :) Pitäs varmaan vielä sitten ihmetellä miten akun vaihdon kans toimii. Ku ilmeisesti pitäs olla virroissa koko akunvaihdon ajan. Ross-techilta varmaan löytyy ohje tuon akun ohjelmointiin ja VCDS-kaapeli löytyy :)
 
Ku ilmeisesti pitäs olla virroissa koko akunvaihdon ajan
Ei, ei tarvi. Tätä toistellaan säännöllisesti eri automerkkien ja -mallien yhteydessä, mutta useimmissa tapauksissa se on ihan turhaa. Sillä virtojen pitämisellä on kyllä autoja rikottu.
 
Akkuasiaa ois vähän. Kulkineena -05 Audi A6 3.2FSI Quattro. Miljoonalla sähköhärpäkkeellä tietenkin :beye: Akku on alkanut selkeästi oireilemaan vanhuuttaan ja uutta tarvis hommata. Mieleni tekisi kovasti Optiman Yellowtoppia (Optima AGM akku YELLOW TOP 75Ah YT S 5.5 12V Lyijyakku, Napaisuus + -) esim.

edit. tai tällainen AGM-akku Start Stop Plus VARTA 105Ah 12V H15 605901095

Kulkineessa siis kauko-ohjattava Webasto, joten akun olisi hyvä kestää... Mutta olisiko tuo optima sopiva vai olisiko kenties jotain parempaa akkua vielä tuohon?

Akku sijaitsee takaluukussa ja nykyinen on melko kookas, joten isotkin akut sopivat. Voin käydä myöhemmin mittailemassa maksimikokoa.

-05 A6 lienee jo C6 koria? En tiedä missä siellä on akku, mutta ainakin edellisessä C5 korissa sinne akkukaukaloon ei yksinkertaisesti mahdu 175mm korkeampi akku, eli tuo Yellowtop on auttamattomasti liian korkea.
 
-05 A6 lienee jo C6 koria? En tiedä missä siellä on akku, mutta ainakin edellisessä C5 korissa sinne akkukaukaloon ei yksinkertaisesti mahdu 175mm korkeampi akku, eli tuo Yellowtop on auttamattomasti liian korkea.

4F C6 joo. Pitää mittailla jahka tän päivän känniltä kerkee :D
 
Varmista nyt vielä jostain että eihän noin vanhoissa vielä ollut BCM:ää jolle pitäisi kertoa että akku vaihdettu?
 
Varmista nyt vielä jostain että eihän noin vanhoissa vielä ollut BCM:ää jolle pitäisi kertoa että akku vaihdettu?
Niissä joissa pitää ohjelmoida on erillinen latauskenkä latausta varten akun vieressä, joka kertoo sen että akun tilannetta seurataan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom