Auton akuista ja lataamisesta

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Poppamies, 02.11.2016.

  1. weebee

    weebee

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    Mulla on 120A laturi autossani ja nykyään ihan normi taitaa olla 150A, kyllä siitä riittää ihan jokaiseen sähköhimmeliin latauksen lisäksi, mitä autossa vaan on.
    Ongelma uusiissa ja uudehkoissa on se, ettei akkua ladata kuin siihen 80% varaukseen ja sitten moottorijarrutuksen aikana lisää, jota sitten taas käytetään pois.
    Tämän saa onneksi kuitenkin koodattua pois useimmista.
     
  2. Ihmemies

    Ihmemies

    Viestejä:
    337
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Eikös tässä ketjussa hiljattain puhuttu, että 4A laturi riittää kyllä akun lataukseen, juuri sen vuoksi että virran vastaanottokyky ei ole kovin kummoinen pakkasella. Siihen nähden 120-150A laturi, mitä omissa autoissa esim. on, luulisi riittävän.
     
  3. weebee

    weebee

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    No riittäähän se ilman mitään ongelmia. Ei tulisi mieleenkään ajella parkeilla tai kylmillä penkeillä tms., kun akulle ei muka riitä virtaa. Jos näin on niin silloin on akku tai latausjärjestelmä paskana, eli paaliin tai korjaukseen...
     
  4. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    822
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ei se modernikaan laturi välttämättä aivan tyhjäkäynnillä tuota niin paljoa virtaa että kattaisi tilanteen jossa aivan kaikki sähkölaitteet on täysillä, mutta valojen sammuttaminen ei kyllä mitenkään järkevää määrää vähennä virran kulutusta, varsinkaan jos puhutaan huomiovaloista. Käytännössähän mahdollisten PTC vastusten lisäksi puhaltimen moottori on se suurin virrankuluttaja, ja siinäkin puhallusnopeuden pudtaaminen yhdellä pykälällä vähentää jo virrankulutuksen puoleen. Tietääkseni nuo PTC vastukset on aina ohjattu älykkäästi virran riittämisen rajoissa.
     
  5. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    No joo toki akut pitää olla myös kunnossa. Ihan perusjuttu jos sähköjen kanssa on mitään ongelmia, tarkista akut, laturi(t) ja liitokset.

    Jos nyt on vähänkin tuoreampi auto, niin ne kyllä tiputtaa varusteita pois, jos ei virta riittäisi syystä x. Osaavat pienentää puhallinta, sammuttaa radiota jne. Eli kyllä niissä nykyautoissa voi pitää kaikki tarpeelliset päällä. Akku ottaa jossain -20c vain muutoman amppeerin virtaa vastaan, ihan sama onko siellä tarjolla 5A vai 100A.
     
    Rensu tykkää tästä.
  6. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    219
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    PTC vastus ja lämmitetty tuulilasi imaisee todellakin melkoisen virran ja on syytä ainakin olettaa että ne on ensimmäiset kohteet mistä virrankulutusta nipistetään.
     
  7. Lassivv

    Lassivv Tukijäsen

    Viestejä:
    593
    Rekisteröitynyt:
    12.02.2017
    Itsellä ei koskaan ollut akku ongelmia 5km työmatkalla, joskus kun tuli ajettua jaksoja pelkästään tuota ja lyhyitä kauppareissuja, aina oli kuitenkin penkinlämmittimet ja lämmitys puhallin ja toki PTC vastus päällä. Autona oli 330d lci -09. Kuten täällä jo monesti todettu niin nyky auton pitäisi kyllä itse osata tuo akusta huolehtiminen.
     
  8. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 193
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mulla huomaa hyvin autossa sen että akkua ladataan moottorijarrutuksen aikana. Tasaista nopeutta kun ajaa ja jos huurteenpoisto on päällä niin moottorijarrutuksessa puhaltimen nopeus nousee selvästi verrattuna ajamiseen tasaista nopeutta.
     
  9. Marti77

    Marti77 Team H2O

    Viestejä:
    897
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    En kyllä ole ihan selvillä noista latauksista kun oli jo sen verran kun niistä luin mutta muistaksen oli niin että suositeltu laturin maksimi akku koko ei kannnata ylittä kun laturi voi ylikuormittua.
    Ja esim jos haluaa seuraavana aamuna ajella autolla ei tuommoinenen pieni laturi kovin paljon ehdi ladata muistaksen ammattikoulussa ladattiin n12-20h yhtä akkua kiinteällä latauspisteessä ja se oli 4ah luokka mutta oli ihan perus laturi ilman mitään älytoimintoja kun niitä ei siihen aikaan ollut markkinoilla.
    Sama oli toi heidän akkutesteri missä oli analoginen mittari ja säätöpyörä missä pystyi rasittamaan akkua tai halutessa jos väänti nupin täysille se saattoi heikolla akulla saada pienen räjähdyksen aikaseksi.
    Älylatureilla on taas tuo suojaustoiminnot mitä ei välttämättä toimi tietyn kokoluokan akuille tai ainakin työkoneilla missä voi ola 2 tai 4kpl ne eivät välttämättä toimi mutta harvoin niitä latailee kun käynnistyskaapeleilla niitä pistetään käyntiin.
     
  10. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 237
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tosiaan näillä vanhoilla analogisilla virtamittarilla varustetuilla latureilla loppua kohden latausvirta oli tosi huono ehkä vain ampeerin luokkaa. Silti oli 10 asteisessa autotallissa.

    TM-lehdessä oli muinoin kylmälataustestejä ja selvästi latausvirrat oli aina vaan huonommat mitä kovempi pakkanen. Toki testissä ei ollut mitään tosi erikoisia akkuja.


    Voi olla vain pari hassua ampeeria latausvirrat kunnon pakkasilla ja lyhyt ajoaika yhtä tyhjän kanssa. Luulisi riipaisevat sellaiset virrat mistä vaan muutenkin. Taitaapi kierrokset vaan nousta sitä mukaan, mitä enemmän kuormittaa sähkölaitteilla autoa.
    Tolkkupäisempää vaan päästä lataamaan piiitkään ylläpitolaturilla akkua, että se kanssa lataantuu.
     
  11. elliV

    elliV

    Viestejä:
    172
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Nykyaikaiset antaa todella kovia virtoja tyhjäkäynnilläkin, vanhemmatkin taitaa ladata täydellä virralla siellä parin tonnin nurkilla. Eri asia sitten kuluneet takavetoladan laturit, joille pitää antaa jenkaa ensin 3000rpm että laturin valokin sammuu.

    Näppärä jätkä tarkistaa oman auton tilanteen helposti. Kone käyntiin tyhjäkäynnille, kaikki tarpeelliset virrankuluttajat päälle ja jännitteen mittaus akulta. Jos ollaan yli 12,6v lukemissa, menee akullekin virtaa.
     
    Monologi tykkää tästä.
  12. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 237
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Totaa mulla on sellainen euron tupakansytytinpaikassa oleva jännitemittari ja kyllä se huitelee siellä 14,3-14,7V, kun moottori käynnissä. En vaan akun lepojännitettä pääse näkemään suorilta, kun samalla imaisee starttiin virtaa ja putoaa jännitteet jonnekin 11V ja risat. Tein tuossa tovi sitten taktiset, että menin lataamaan älylaturilla akun melko täyteen ja aamulla oli 23 astetta pakkasta niin startin imasun jälkeen ennen starttausta oli 0,5V enemmän kuin yleensä. Vakio vieläpä laittaa vielä parkit päälle, että saa mahdollisimman paljon irti akusta starttiin ja puhallinkin pois päältä.
     
  13. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    387
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Eikös joka automerkillä ole ollut kuormanerotusrele vakiona jo kaikissa tämän vuosituhannen autoissa, startti kun käynnistyy niin rele erottaa mankan ja lämmittimet ja valot ynnä muut.
     
  14. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    219
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vuosi sitten tuli tehtyä vähän testausta Eberin käytöstä ja akun latautumisesta. Viimein jaksoin vääntää käppyrät johonkin kuntoon ja tässäpä ne ihmeteltäväksi.

    Testausympäristö:
    • Eberspächer Hydronic D4WSC -lämmitin
    • MB Sprinter -08
    • Autossa kaksi akkua, mutta testaus tehty yhdellä akulla mittausten helpottamiseksi ja enemmän normiautoa vastaavaksi.
    • Auto seissyt yli 12h edellisen ajon jälkeen
    • Vanha akku tiensä päässä, ei ihan täydessä varauksessa testin aluksi. Auto ei enään käynnistynyt yksitään tällä akulla ja moottorin starttauksen ajaksi kytkettiin toinen akku rinnalle.
    • Uusi akku ollut latauksessa edellisenä päivänä 8h.
    Testaus:
    upload_2019-2-11_22-55-10.png

    Vanha akku.png

    Uusi akku.png

    Käppyröistä näkyy kuinka surkea keksintö lyijyakku on ottamaan pakkasessa virtaa vastaan. Vanhan akun varauskäyrä kuvaa varmaankin normaalin 50-80% varauksessa olevan akun tilannetta ja siitä näkee hyvin että sen ajan mitä lämmitintä käyttää, pitää myöskin auton käydä varauksen ylläpitämiseksi. Uuden akun tapauksessa, miltei täysi akku hidastaa alkuperäiseen varaukseen pääsyä.
     
    Docweird, Kizmo ja Monologi tykkäävät tästä.
  15. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Kaikkia akkuja vaivaa ihan sama, lithiumakkuja ei pitäisi edes pakkasella ladata, tai se pitää sitten tehdä todella matalalla virralla normaaliin nähden. Jotain kylmässä vähän paremmin toimivia akku on olemassa, mutta eipä mikään akku ota kunnolla virtaa vastaa -20C. Tähän on yksinkertainen ratkaisu - akunlämmitin. Itsellä ollut jo useita vuosia autossa.
     
  16. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    822
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Paremmissa älylatureissahan on lämpötila-anturi tuon pakkaslatauksen takia, nostaa automaattisesti jännitettä jotta latautuu kylmänä.

    Halvemmissa latureissa on vaan sellainen kylmälataustila jolla kytketään jotain 0,5V korkampi latausjännite käyttöön.
     
  17. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    387
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Ei se korkeampi jännitekään kesää tee, kyllä tuo akun lämmittäminen selkeästi parempi vaihtoehto on virran kulkemisen kannalta.
     
    Rensu tykkää tästä.
  18. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 175
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Varomaton akun irroittaminen on kyllä ollut ihan virallisesti vältettävä asia ainakin vuosituhannen alkuvuosien PSA-ryhmän autoissa. Moottorinohjaus kai sammui heti mutta "viihdepuolesta" vastaava BSI-ohjainboxi jäi muutamaksi minuutiksi miettimään syntyjä syviä. Tämän kun meni keskeyttämään, saattoi boxi seota huonolla tuurilla pysyvästi.

    Veikkaisinpa, että autoelektroniikan yleistä sietokykyä on parannettu uudempien mallisukupolvien myötä. Turhasta siipeensä ottavat boxit eivät ainakaan paranna asiakastyytyväisyyttä.
     
  19. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 175
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Lisäksi kytkemällä kaikki lämmittimet päälle saa laturille ja moottorille enemmän kuormitusta, jolloin moottori lämpenee nopeammin. Tällä on merkitystä lähinnä, jos joutuu raapimaan laseja puhtaiksi.
     
  20. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    864
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Erinomainen testi, tällaisia on mukava nähdä.

    Sen tosiaan moni tuntuu täälläkin unohtavan että ei se kylmä akku ota varausta vastaan vaikka laturi sitä miten "lataisi". Semmosia tilanteita missä laturi varsinaisesti lataa akkua roimalla virralla on aika harvassa
     
  21. Charun

    Charun

    Viestejä:
    45
    Rekisteröitynyt:
    03.09.2018
    Jeepistä hyyty ~8v. vanha akku ja pitäs uutta laittaa tilalle. Mites noi Optiman punaset nykyään? Jossain vaiheessa lueskelin, että niissä oli vähän turhan paljon ennenaikasia sippaamisia?
    Saa toki ehdottaa muitakin, mutta laatu ja kylmän-/tärinänkesto ois ensisijasesti kriteereinä.
     
  22. elliV

    elliV

    Viestejä:
    172
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Työmaalla katsellut, että tyhjänä huoneenlämmössä henkilöautokokoluokan akku imee parhaimmillaankin vain jonkun vähän vajaa 30A.
     
    Kizmo tykkää tästä.
  23. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    823
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Hieno testi ja mielenkiintoiset käppyrät. Miten nämä käyrät on muodostettu ts. millä virtaa ja jännitettä on mitattu?
     
  24. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 193
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mulla on ollut vuosituhannen alun PSA laitteita kymmeniä ja yhdestäkään ei ole koskaan seonnut mitään mikä liittyy sähköön ja vaikka kuinka olisi akkua revitty irti kesken kaiken. Esson baarit on jo lopetettu.
     
  25. muppelo

    muppelo

    Viestejä:
    704
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2016
    Bensakoneisiin S80 ja S60 saa vaihdella akut ihan suorilla, dieseleissä joku ohjelmointi pitää tehdä. Suosittelevat odottelemaan ohjekirjassa minuutteja (en muista montako) ennen irrotusta. Liikkeessä kun vaihdatin niin pitivät apuvirralla hereillä sen aikaa.
     
  26. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    864
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minä taas tiedän parikin pösöä mallisarjasta 406 ja 407 HDI joiden BSI ohjaimet on saatu roskiskuntoon starttaamalla akku niin tyhjäksi ettei moottori jaksa pyöriä enää ollenkaan :D
     
  27. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 193
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mulla meni 406 akku oikoseen ja kipinät vain sinkoili kun 10v vanha akku sanoi sopimuksen irti, uusi akku ja matka jatkui. 406 on ollut 3kpl ja yhdessäkään ei yhtään sähkövikaa.
     
  28. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    219
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sprinterin ohjekirjassa on mainittu, että ennen akkujen irroitusta pitää ottaa avain virtalukosta ja odottaa noin 20 sekuntia. Reilun 10 sekunnin jälkeen väylät näyttää rauhoittuvan pääosin.

    Ei tuollainen ohje tarkoita, että aina jotain hajoaa jos repii sähköt irti aikaisemmin, mutta ehkä kerran sadasta tai tuhannesta.
     
    valurauta tykkää tästä.
  29. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    219
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tekis mieli sanoa että tässä on taustalla jokin hieno järjestely, mutta ei... Pari yleismittaria, pihtivirtamittapää, läppäri taulukkolaskennalla ja koko vaatekaappi päällä. Puolen minuutin välein jännite ja virta ylös taulukkoon.

    Ajatuksena oli tehdä loggeri, mutta laiskuus iski...
     
    Tellervo ja Persojet tykkäävät tästä.
  30. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 636
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllähän se verta, hikeä ja kyyneliä menetelmäkin aina toimii.
     
  31. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 175
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Juuri näin. Tuollaiset todennäköisyydet ei välttämättä osu koskaan yksittäisen käyttäjän kohdalle mutta silti joku onnistuu säännöllisesti sekoittamaan boksin. Yksi riskitekijä on, jos autossa sattuu vaikka joku ovikytkin - tai mikä tahansa muu sensori - bugaamaan, niin boksi saattaa jäädä sitä ihmettelemään tavallista pidemmäksi aikaa.

    Ainakin 1. sarjan 406 oli vielä perinteisillä sähköillä. Oliko edes 2. sarjassa väyläsähköt? C5 taisi olla ensimmäinen väyläsähkömalli.
     
  32. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 193
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Oli 2 sarjaa, tarvike mankan kanssa noi ekat PSA;t oli kivoja kun sammutti auton niin musiikki soi vielä 30s
     
  33. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    822
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ja pitää muistaa että jokainen saa ottaa omasta autostaan akun irti miten haluaa, vaikka moottorin käydessä jos siltä tuntuu, mutta jos haluaa pelata varmanpäälle kannattaa odottaa tovin aikaa että ne tietokoneet saavat ajatuksensa selvitettyä.

    Autohuolloissa ei akkuja oteta randomilla irti, vaikka se todennäköisyys olisi yksi tuhannesta, niin kun niitä ammattimaisesti räpelletään, niin se tuhat akun irroitusta tulee jossainkohtaa täyteen.
     
  34. HTK12

    HTK12

    Viestejä:
    456
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Itsellä lähinnä tulee BMW:stä otettua, eikä siinä kyllä ihan hetkessä yleensä akku irroiteta. Akku nimittäin kontissa melkein kaikissa ja yleensä joutuu ensin ne asiakkaan romut siirtämään siitä edestä ja sen jälkeen sitten verhoilut purkamaan pois edestä. Ellei nyt ihan hullulla tahdilla revi kaikkea irti, niin alle minuutin et virtojen sammutuksen jälkeen saa akkua irti monestakaan mallista. Jossakin malleissa saat useamman minuutin purkaa verhoiluja edestä.
     
  35. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 237
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kokeilin piruttain laittaa mahdollisimman paljon sähköävieviä laitteita päälle tyhjänkäynnillä ja seurasin jännitemittaria niin kyykkäsi sieltä 14,3-14,7V alle 12,6V. Taisi kait alkaa syömään akun kautta sähköjä?
     
  36. Rensu

    Rensu

    Viestejä:
    219
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sinulla taisi olla tupakansytyttimeen kytketty mittari? Jos näin, niin piuhojen ja releiden jännitehäviöt voi vaikuttaa tupakansytyttimelle tulevaan jännitteeseen aika paljonkin. Jos vaan löytyy yleismittari, niin vertaappa paljonko on eroa akun navoista mitattuun jännitteeseen kun on kuormaa päällä.
     
    Kizmo tykkää tästä.
  37. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 237
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Näin on. Pitää kokeilla seuraavan kerran, kun syvällisemmin tutustuu asiaan.
     
  38. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    864
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Yli voltin jännitehäviöt akulta tupakinsytyttimelle ei ole mitenkään epätavallisia
     
  39. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Tupakansytyttimelle taitaa yleensä todella ohutta kaapelia.
     
  40. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    822
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Tupakansytyttimelle tulee kyllä yleensä sellainen kohtuullinen 1,5 tai 2,5mm2 johto, mutta eihän sille omaa johtoaan suoraan akunkengältä tule.

    Jos se on vaan "lisälaitepistoke" se johto voi olla tietysti mitä vaan, mutta se alkuperäinen tupakansytytin otti aika paljon virtaa.
     
  41. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    864
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No joo ja yleensä korin varusteiden käyttösähköt ei tule akulta mitään vallattoman paksua narua myöten. Maapuolella sama juttu. Joskus aikanaan mittasin 2001 vuosimallin volkkarissa tuota ja tupakinsytyttimelle tuleva jännite kyykkäsi yli voltin jo sillä että laittoi sisätilapuhaltimen täysille. Ja vielä lisää jos laittoi penkinlämmitintä sun muuta päälle.
     
  42. weebee

    weebee

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    15A näyttäisi olevan omassa 2003 vagissa ja sama näytti olevan pari vuotta vanhassa gle mersussa 12v pistokkeessa, piuhojen paksuuksista en tiedä.