Autohifi

En mitään kilpatason systeemiä sentään tarvitse, tässä aika hyvin eristystä tuntuu jo olevan. Paremmat erillissarjat näitten orkkisten tilalle ja kunnon radio vuan.

Esimerkkinä vaikka tälläinenkin? Jos ei kosketusnäyttöä halua.


Itse pähkäilin pitkään parempien musiikkien kanssa autossa, noh, aloitin vaimennuksesta. Vaimensin kyllä koko auton, mutta varsinkin ovet kun vuorasin 100% umpeen, niin enpä ole enää kaivannut parempia kaiuttimia tai soitinta.

Nyt jo pienellä volumella bassot erottuu ja soi silti kovaakin hyvin. En silti väitä etteikö se parempi soitin, kaiuttimet ja vahvistin ääntä vielä parantaisi, mutta en jaksa 500-1000€ tuohon enää uhrata.
 
Autossa, 2din näytöllinen jossa pari nappia tekee jopa 80-luvun prutskusta huomattavasti mukavamman Android auton/Carplayn kanssa ja tarjoaa pirusti enemmän laajennettavaa. Säädöissä esim DSP on oikeasti iso juttu ja vaikuttaa todella paljon. Perus aloitussetti on aina, laadukas mankka, etuovien vaimennus, etuoviin mahdollisimman laadukas erillissarja ja jos budjetti sallii, taakse joko vain subi+vahvari, tai ostaa nelikanavaisen vahvistimen, ajaa kahdella kanavalla subbaria ja kahdella kajareita. Takakajarit saavat olla esim jossain presetissä joka on sitten ns "matkustaja" preset tms jos haluaa ääntä taaksekin. Ei aina halvin vaihtoehto, mutta näin on monta autoa saatu helvetisti paremmin soiviksi ja "voittanut" monta autoa sen ison tupla 12" subbarin ja ei vahvarin läpi ajetun erkkasarjan kanssa.

Vai mitenkä hyvin nykyään nämä kosketusnäytölliset 2 din radiot toimivat talvella? Että totteleeko ollenkaan ja tahmaileeko. Vielä mietinnässä mikä 2 din radio olisi.
 
Vai mitenkä hyvin nykyään nämä kosketusnäytölliset 2 din radiot toimivat talvella? Että totteleeko ollenkaan ja tahmaileeko. Vielä mietinnässä mikä 2 din radio olisi.
Ei ongelmia itsellä. Eikä tahmaile. Itsellä isoin ongelma on se että osin sormella näyttöön kun vaihdan vaihteita. Vm - 90 urheiluauto ei ole oikein suunniteltu kosketusnäuttöjä varten.
 
Ei ongelmia itsellä. Eikä tahmaile. Itsellä isoin ongelma on se että osin sormella näyttöön kun vaihdan vaihteita. Vm - 90 urheiluauto ei ole oikein suunniteltu kosketusnäuttöjä varten.
Onkohan näissä mitään kummosempaa kehitystä, että kannattaako tuollaiset käytetyt soittimet? (esim alpine ja muitten merkkien paremmat mallit). Esimerkiksi vaikka 2010 -> etiäpäit
 
Onkohan näissä mitään kummosempaa kehitystä, että kannattaako tuollaiset käytetyt soittimet? (esim alpine ja muitten merkkien paremmat mallit). Esimerkiksi vaikka 2010 -> etiäpäit
Android auto/Carplay+UI joka reagoi napin painallukseen 10s sisällä vs 20s sisällä jos näin kärjistää. Niin ja usb palikat ovat voineet parantua. Lisäksi omassa on optio lisätä ns. lisäpalikkana vahvistin suoraan mankan perään, mitä ei mielestäni ollut aiemmin. Itsellä on Alpine ja isoin ongelma on oikeastaan sama kuin nykyautoissa, ei fyysisiä nappeja vaan kapasitiivset, joten esim voluumin säätäminen on aina oma operaationsa, vaikka tiedätkin missä napit ovat.
 
Onkos näissä nyky ajan mankoissa erikseen herätevirralle johto? Ettei täydy katkaista jostain..
"SIniseen irtokaapeliin tuodaan uudelta soittimelta +12V herätevirta -> säilyttää auton alkuperäisen aktiivisen virransyötöllisen antennin toiminnassa."
 
Onkos näissä nyky ajan mankoissa erikseen herätevirralle johto? Ettei täydy katkaista jostain..
"SIniseen irtokaapeliin tuodaan uudelta soittimelta +12V herätevirta -> säilyttää auton alkuperäisen aktiivisen virransyötöllisen antennin toiminnassa."
Jostain tuoreesta Alpinesta vilkaisin manuaalia, niin soittimelta lähtee jopa 2 herätettä. Toinen näytti olevan jo DIN-liittimessä valmiiksi, eli kytkeytynee auton anteniin tai muuhun tarpeelliseen jo suoraan, toinen taas on sitten ihan erillinen johto josta voi ottaa herätteen vahvistimelle tai muulle laitteelle.
 
Jostain tuoreesta Alpinesta vilkaisin manuaalia, niin soittimelta lähtee jopa 2 herätettä. Toinen näytti olevan jo DIN-liittimessä valmiiksi, eli kytkeytynee auton anteniin tai muuhun tarpeelliseen jo suoraan, toinen taas on sitten ihan erillinen johto josta voi ottaa herätteen vahvistimelle tai muulle laitteelle.

Njoo, kun kyseessä tälläinen adapteri että saa tupla fakran -> normi antenni liitännäksi. Tuo sininen johto pitäs laittaa soittimen herätevirtaan.
1738824176126.png
 
noiden mukana tulee ~aina adapterit iso-liittimelle. ihan siksi kun ne veisi aika paljon tilaa tosta takapaneelista. niin joka valmistaja tehny tollasen oman pienen. erikseenkin niitä soitinvalmistajakohtasia adapteripätkiä voi ostaa esim motonetistä jos hukkunut.
 
Onko kukaan päivittänyt vw golffiin (kuutos sarjaa) kaiuttimia täällä? Itsellä farmari, ja edessä on diskantit ylhäällä siellä ovipielessä + ala ovessa midbasso.
Takana taitaa olla ihan koaksiaalit. Toki paikat löytyisi diskanteille takanakin, varmaan paremmassa varustelutasossa ollu..


Ajattelin, onko nämä ground zeron perus setit ihan hyviä?



Vai kannattaako hieman enemmän panostaa? Esimerkkinä "muista" vaikka muutama:


 
Näyttävästi ei kukaan täällä ole vastaillut, joten laitanpa tähän sitten uuden kysymyksen.

Tähän vw golf mk6:seen (vm-12) tuon uuden radion asennan. Antennille pitää saada phantom virta, joka on tuossa adapterissa sinisellä johdolla. (alhaalla harmaa mötikkä siinä kiinni).


1740051586713.jpeg



Radioksi päätyi tuollainen sony dsx-b700. Halusin missä on ihan fyysiset nappulat ja volumenappi jota voi pyörittää.

Hankin valmiin adapterin johdoille, että saa suoraan laittaa vua kiinni. Mutta tuota phantom virtaa mietin, eikös se ole tuo radion sini-valkoinen johto joka erikseen? Radion ohjekirja sanoo siitä näin: "moottoriantenni / vahvistinohjaus (REM OUT)".
Eli liittääkö siihen sen?


1740051752065.jpeg


Edit. Olihan se juuri tuollait. Nyt toimii ja on säätöjä :tup:

1740065477896.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemuksia Bluetooth - FM lähettimistä / musiikkisovittimista?

Vanhaan autoon kaipaisi keinoa saada musiikki soimaan puhelimesta. Onko noissa laitteissa eroa äänenlaadun suhteen?
 
Minkä oire on se, että vahvistin kytkee passiivi subwooferin kanavan pois päältä n. minuutin ajaksi. Minulla on kaksi etukaiutinta ja passiivi sub kytketty sillattuna kanaviin 3 ja 4. Ongelma ilmeni ihan juuri äskettäin. Kun musiikkia soittaa kohtuullisen lujaa, niin subwoofer (eli channel 3 ja 4) kytketään pois päältä. Musiikki toistuu etukaiuttimista (channel 1 ja 2) ihan normaalisti ja sitten n. minuutin odottelun jälkeen subwoofer palailee taas käytettäväksi kunnes sama toistuu uudelleen. Oletan, että kyseessä joku vahvistimen suojamekanismi, mutta mikä sen aiheuttaa ja mikä sen yleensä autohifimaailmassa aiheuttaa?
Ajattelin käydä hakemassa jonkun toisen vahvistimen testattavaksi ja todettavaksi, että liittykö vika vahvistimeen vai ajoneuvon virtoihin.
 
FM-låhettimet ovat varsin kuraa ja eroja on. On kokemusta parista eri mallista aikanaan.

Ja olisiko liian möhkö subi vahvarille. Itsellä MX:ssä joutuu jäähdyttämään subin jäällä kuumilla keleillä ennen kun bassoa tulee.
 
Tuollanen 10" subi tulee tuonne takakonttiin automallikohtaseen koteloon ( piti asennussyvyyden takia karsia monia ehdokkaita pois) : Massive Audio TKO104 10" subwoofer - Autostudio.fi

Eli 2x 4 ohm puhekelat. 300W rms, ja 600w peak. Kytkisin sen 2 ohmiin.

Mitenkä nämä vahvistimet sitten? Onko liian tehokas, jos tälläinen olisi? (vai saiko sitä säädettyä vahvistimesta, ettei täysillä ole?)
Tehot (W):
@ 4 Ohm: 250
@ 2 Ohm: 390
@ 1 Ohm: 500
Dynaaminen teho: 1000




Ja onko 20mm virtakitti sopiva tuolle vahvarille? Entä suosituksia kaapeleista etiäpäi?

Esim. Tälläinen?

Toki halvemmalla ois paksumpaa, 53mm kaapelilla.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
269 041
Viestejä
4 655 951
Jäsenet
76 332
Uusin jäsen
Riksteri1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom