- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 537
Itse tuossa juuri tutkailin mitä laitteistoa omassa f30 sarjalaisessa on kiinni, täysin basic audio vakiona. Edellinen omistaja on lykännyt Focal IFBMW-S erillissarja Focalia kiinni, mutta ilman erillistä vahvistinta, penkkien alla pöhisee vakiot. Tuolla sarjalla saa muuten diskantit kolmioihin ihan hyvin istuvasti kiinni, hieman poraillen vakiota!
Mutta kyllähän tuo vain mankalta ajettuna jää selkeästi huutamaan erillistä vahvistinta ja varsinkin nuo vakio penkinaluset lähtee särölle/kumisemaan äkkiä.
Tarkoituksena olisi nyt heittää johdottaen kontille, sinne vahvistin ja vaihtaa penkin aluset. Vahvistimen valintaan varmaan kyselen liikkeeltä apua mutta penkinalusilla ajattelin lähteä näistä liikkeelle: AI-Sonic BMW-SW8 ei varmaan hirveän mönkään voi mennä vai tutustuitko kuinka kattavasti noihin bassoihin?
Sen verran budjetilla liikutaan että johdot, bassot ja vahvistin olisi ainakin tarkoitus olla alle 1000e luokassa
Audiokitin Kimmo tuntui suosittelevan Audisonin penkinalusbassoja parhaan kokonaisuuden takia. Al-Sonic saattaa toistaa matalalle paremmin, mutta muuten sitten häviää. Toki myös vahvistin vaikuttaa ja Audisonit taitaa olla kaikkein herkimmät eli parhaat vakio vahvistimille. Hieman kai mielipidekysymys kuitenkin erillisen vahvistimen kanssa. Vakiobassoista tosiaan lähtee kumisevaa huonolaatuista bassoa kun niitäkin olen koittanut 1-sarjalaisissa.
Vahvistinpuolesta vakioaudioon ei ole mitään kokemusta/tietoa. Hifipaketin kanssa tuo homma olis ollu todella helppo Match up 7BMW vahvistimen kanssa.
Kannattaa muuten tarkistaa, että autoon ohjelmoitu audioksi hifi-paketti kun nuo kaiuttimet vaihdettu. Tajuusvaste muuttuu suoraksi ja vakiokaiuttimilla käytettävät eq-säädöt poistuu.
Kommentoidaan nyt samalla sitten omia kokemuksia pidemmältä ajalta. Eihän tuo oma nykyinen setti läheskään täydellinen ole kun kriittisesti arvio, mutta en halunnut omaisuutta siihen käyttää. Isoimmat puutteet tällä hetkellä ehkäpä turhankin kirkas diskantti ajomelussa ja jossain määrin epätasainen taajuusvaste. Ehkä pahin kuoppa on 140 hz kohdilla kun sweeppiä kokeilee kuunnella. Nämä ongelmat olisi todennäköisesti korjattavissa tuolla Matchin 700 € vahvistimella. Monien tarpeisiin myös bassoa varmasti uupuu, vaikka sen säätäisi täysille auton säädöistä. Sentään Bemarissa tuo basson säätö tehty hyvin ja lisää pelkästään penkinalusbassoille menevää tehoa eli ei aiheuta kuminaa noilla Audisonin elementeillä. Normaalilla Suomen asfaltilla pari pykälää maksimista on sopiva basson taso. Hiljaisella asfaltilla voi tiputella hieman ja karkealla saakin sitten säätää maksimiin. Paikallaan ollessa saa olla lähes keskellä säätö sopivaan voimakkuuteen. Kertoo myös hyvin miten paljon ajomelu vaikuttaa tilanteeseen.
Tietyt kappaleet saatta nykyiselläkin setillä kuullostaa paremmilta paikallaan olevassa hiljaisessa autossa kuin kämpän kummallakaan edullisella hyllykaiutinsetillä (Tannoy F1 custom ja Audio Pro LV2e). Esimerkiksi uuden Blade runnerin soundtrack kuullosti yllättävän hyvältä.