Autohifi

Lähtökohtaisesti olin ajatellutkin tuota että samaan tilaan kaikki, mielenkiinto vain heräsi tuohon lokerointi tyyliin mikä idea siinä.

Teini vuosina tuli hajotettua yks basso hounoilla virroilla ja koitti saaha irti enemmän mihin laitteisto pystyi, ihme että kesti sekin useamman vuoden mutta lopulta savut nous kotelosta :cool: Se oli sillon nykyää vähä järjen kanssa harrastaa näitä hommia:thumbsup:
 
Tulihan laitettua civiccii Ground zero GZIF 65x "iridium" takakajarit kiinni vihdoin, no ääni selkeni mut bassoa ei kyl tuu yhtää enempää ku alkuperäsistä, taitaa civicin(sedan -08) mankassa olla aika rankka jakosuodin itessää(ainaki kaikki alle 50hz lähtee pois kaikkialta, luettu netistä)
 
Tulihan laitettua civiccii Ground zero GZIF 65x "iridium" takakajarit kiinni vihdoin, no ääni selkeni mut bassoa ei kyl tuu yhtää enempää ku alkuperäsistä, taitaa civicin(sedan -08) mankassa olla aika rankka jakosuodin itessää(ainaki kaikki alle 50hz lähtee pois kaikkialta, luettu netistä)
Mankka vaihtoon. Ton ikäisessä Civicissä taitaa olla normiDin kokoinen paikka mikä helpottaa asioita. Osta sellainen soitin missä on dsp.
 
Kesällä olisi ajatuksissa vaihtaa uudet kaiuttimet ainakin etuoviin Ford Mondeo MK1:een. Luin netistä keskusteluja, niin ilmeisesti 6x8 kokoiset kaiuttimet on vakiona, ja 6x9:t menee jos poraa uudet reiät. Onko kokemuksia kenties juuri samasta automallista? Entä millaisen hintaluokan kaiuttimia kannattaa katsella? Nyt siinä on ihan orkkiskaiuttimet.
 
Kesällä olisi ajatuksissa vaihtaa uudet kaiuttimet ainakin etuoviin Ford Mondeo MK1:een. Luin netistä keskusteluja, niin ilmeisesti 6x8 kokoiset kaiuttimet on vakiona, ja 6x9:t menee jos poraa uudet reiät. Onko kokemuksia kenties juuri samasta automallista? Entä millaisen hintaluokan kaiuttimia kannattaa katsella? Nyt siinä on ihan orkkiskaiuttimet.
Tälläset sovitteet ainakin sopineen jotta saa 6.5" paikaksi muutettua. Helpottaa elämää ellet välttämättä halua 6x9 sinne oviin.
Varmaan kuin paljon haluaa panostaa rahallisesti. Muistaa myös oven vaimennukseen panostaa.
 
Osaako joku sanoa löytyykö -17 vuoden Toyota Avensiksen touch with go mediajärjestelmän takaa rca liittimille paikkaa? Tallissa on yksi alpinen aktiivisubbari ylimääräisenä jonka voisi laittaa käyttöön sinne jos sen vaan saa.
 
Nyt on soitin asennettuna civiccii integroidun tilalle, olihan homma.. sointi kyl parani aika reilusti.

Eli alpine cde-178bt tai joku semmonen tuli... jos sitä huomen kävis heittääs erkka sarjanki kiinni jos kelit on hyvä, ehkä jopa vähä vaimentais. :)

EDIT: sit on rainbown miditki erkkasarjasta kiinni, diskantit pitää laittaa kesällä sit, nyt paukkuu "vähä" paremmin!
 
Viimeksi muokattu:
Kesällä olisi ajatuksissa vaihtaa uudet kaiuttimet ainakin etuoviin Ford Mondeo MK1:een. Luin netistä keskusteluja, niin ilmeisesti 6x8 kokoiset kaiuttimet on vakiona, ja 6x9:t menee jos poraa uudet reiät. Onko kokemuksia kenties juuri samasta automallista? Entä millaisen hintaluokan kaiuttimia kannattaa katsella? Nyt siinä on ihan orkkiskaiuttimet.
Itsellä oli joskus mazda forte autossa nuo 6x8 muistakseni ja rakensin vanerista sovitteen 6 1/2 kaiuttimelle.
Ja erillisarja kannattaa ehdottomasti harkita niin saa äänikentän hieman ylemmäs ja diskantin johonkin kojelauta/ A pilariin.
Ja oviin ainakin elementtien taakse jokin äänivaimennus muuten paremmasta elementistä ei ole hirveästi hyötyä.
 
Osaako täällä joku neuvoo millainen vahvistin olisi fiksu valinta mun autoon? Tarkoitus olisi vetää erillissarja edestä vahvistimelle (60W/180W ) ja samalle vahvistimelle perus subi mikä mulla lojuu hyllyssä, muistaakseni noin 400w. Millainen sen pitäisi olla, oon ihan käsi näiden hifi hommien kanssa :lol: :lol:
 
Budjettia et kertonut, mutta heitetääs tästä parit vaihtoehdot :

Esimerkiksi 200€ maksava Hertzin 4-kanavainen :


Tai jos budjetti venyy niin 400€ maksava Helixin 5-kanavainen jolla saat myös halutessasi rakennettua aktiivisen etupään + subbarin :

 
Osaako täällä joku neuvoo millainen vahvistin olisi fiksu valinta mun autoon? Tarkoitus olisi vetää erillissarja edestä vahvistimelle (60W/180W ) ja samalle vahvistimelle perus subi mikä mulla lojuu hyllyssä, muistaakseni noin 400w. Millainen sen pitäisi olla, oon ihan käsi näiden hifi hommien kanssa :lol: :lol:
Mulla oli tommosessa combossa joku perus 4x~50W vahvistin, josta etukanavat erkkasarjalle ja takakanavat sillattuna subbarille. Teki ihan riittävästi meteliä ja vahvistin ei ollu ihan valtavan iso lankku, niin oli kohtuu helppo sijoittaa takakonttiin.
 
Suosittelisin 6 tai 5 kanavaista vahvistinta mieluiten dsp:llä
Saa äänikuvan sillä paljon paremmaksi.
Itsellä 4kanavainen dsp:llä mitä ohjaa 2kanavaista sillattuna subbarille.
Hinta on hieman korkeampi ja johdotus hieman työläämpi.
 
Kun haluaa vahvistinta suositeltavan, oleellista olisi myös mainita mikä on äänilähde, onko kyseessä joku vakioradio vai jälkiasennussoitin. Vaikuttaa aika merkittävästi asiaan...
 
Sai tossa aktiivisen 3-tie etupäänki läjään. On kyllä oma hommansa tällee puukorvana säätää stereokuvaa prossulta ja muutenki et sais tasapainosen soundin. Nooh vasta eilen sai läjää ja laitto nopeet asetukset.
 
Laajakaista elementit kiinnostaa mutta nyt pitää kysyä viisaammilta, kun niistä ei mitään kokemusta ole.

Kesäautoon suunnitellut seuraavanlaista settiä, kaikki muut löytyy valmiina jo paitsi ne laajakaistat.

- Kenwood DSP soitin joka soittaa hattuhyllyn 6x9 , sieltä kaivattua midbassoa
- 4-kanava vahvistin syöttää pientä penkinalus subia ja etupäähän hankittavaa laajakaistaparia

Auto on pieni ja vanha, tila on kortilla ja kojelautakaan ei ihan sen kokoinen ole kuin nykyautoissa jne.

Laajakaistat laittaisin pieneen ja kevyeen koteloon jonka saisi kiinnitettyä kojelaudan alapuolelle ja suunnattua kuuntelijaan. Ei optimi, mutta mitään hifikisa-autoa tässä ei olla rakentamassa. Vahvari on pieni D-luokan vehje, sitä en vaihda koska se sopii asennuspaikkaansa juuri sopivasti. Erillissarja, jopa 4" alkaa mennä liian isoksi ja hankalaksi asentaa, joku 3" laajakaista on koon ja painon puolesta just sopiva.

Voiko tämmöinen kokoonpano toimia, luulisi sieltä hattuhyllyltä tulevan midbassoa soittimen tehoillakin vai meneekö tässä jotenkin kaikki pieleen kun etupää tulisi laajakaistoilta ja midbasso hattuhyllyllä? Soittimen tehoilla ne 6x9 soi tosi hyvin, eli kontti ja hattuhylly on tiivis.

Mitä merkitystä on pikku vahvaria käyttäessä käytännössä sillä onko laajakaista 4 vai 8 ohm? Kumpaa kannattaa suosia?

Voisiko 8 ohm laajakaistoilla ne laittaa samaan "piuhaan" jos kytkisi 6x9 vahvarin perään myös? Eli toiselle kanavaparille subi, ja toiselle etu ja takapään kajarit? Vai onko laajakaistat niin herkkiä että soittaa niitä soittimen tehoilla ja 6x9 vahvarin perään?

D-luokan vahvari pukkaa:
Stereoteho: 4×80 W @ 4 Ohm, 4×130 W @ 2 Ohm, RMS
 
Laita mieluummin laajakaistat + penkinalussubit molempien penkkien alle ja vahvarin perään. Voit nostaa subien jakoa näin riittävän ylös (100-200hz) ja riittää silloin potkua myös yläbassoilla. Paikallistuminen ei ole kuitenkaan niin paha ongelma kuin subilla joka kontissa yhtä korkealla jaolla / niillä 6x9 hattuhyllyllä.
 
Tuo vaatisi toisen subbarin oston. Nyt on menossa yksi pieni elementti takapenkin alle eli se on ihan selän takana.
 
Kokeilisin sitten ihan pelkästään tolla subilla, se on ihan sama tuleeko ne midbassot siitä subista vai kuusyseistä sieltä takaa. Helpompi sovittaa toisto jos jättää ne kuusysit pois.
 
Refleksikotelo järkevällä virityksellä huomattavasti suljettua suurempi. Passiivielementtiviritys mahdollistaa pienemmän refleksikotelon mutta maksaa enemmän.
 
Itse kyllä tekisin tuon isomman kotelon.
Ainakin omasta mielestä aina mukavempi mitä alemmas toisto ulottuu ja kun tuo neljän litran lisätilavuus ei ihan hirveästi kotelon ulkomitoissa näy.

Tuo elementti on 10" ja 12" koossa tuttu enkä usko, että menee tuolla kasillakaan pieleen.

Jos etupäätä suunnitteilla tulevaisuudessa päivittää niin 4 tai 5-kanavainen vahvistin kaveriksi niin saa joko passiivisena tai aktiivisena toteutettua 2-tie sarjan.
 
Tuo uusi type r nyt ei tietysti mitään hirveitä hehkutuksia ole kerännyt. Vanhempi malli oli parempi. Auto buustaa aika paljon matalia taajuuksia mutta isosta on tietysti helpompi pienentää kuin pientä isontaa.
Tuossa esimerkiksi hyvää kymppiä joka menee myös pieneen suljettuun.
 
suljettuina vaimenee liikaa jo siinä 40Hz kohdilla (ainakin ne mitä katselin).

Miten ylhäältä meinasit jakaa ja oliko tää bussiin tulossa? Auto pienenä tilana korjaa suljetun kotelon vasteen suoraksi riittävän matalilla taajuuksilla, joten älä tuijota pelkästään simulaattorin antamia tuloksia jotka on vapaassa kentässä. Jos jakotaajuus järkevä (luokkaa 50hz) niin suljettu kotelo toistaa käytännössä suorana alas asti.
 
Minulta meni 2011 vuoden Open Astra J autosta rikki vasemman oven kaiutin. Kuulemma kannattaa vaihtaa molemmat kaiuttimet samanlaisiksi.

Millainen erillisisarja mahdollisesti toimisi ilman vahvistimen asentamista?
 
Se suljetun kotelon suorana alas asti toistaminen perustuu auton tuoman buustin lisäksi tuohono Persun markkinoimaan alhaiseen jakoo: Kun jaon jyrkkyys ei kuitenkaan ole mitään 48 db per oktaavi -luokkaa, niin subi toistaa 50Hz jaolla varmaan ainakin 20 - 30 Hz ylmemmäs vaimennettuna, jolloin vahvistuksen tasoa käännetään kovemmalle ja saadaan alimpia taajuuksia buustattua. Tehdään siis sähköinen korjaus jakosuotimella.
 
Cabin gain (teoriassa korostus 12db/okt) alkaa auton koosta riippuen 60-80hz tienoilla. Jos jako tuota alhaisempi ja suljettu kotelo käytössä (toisto vaimenee saman 12db/okt rajataajuuden alapuolella), toisto jatkuu suorana alas asti. Toki auton korin ilmavuodot heikentää cabin gainia hieman, mutta kuitenkin suljetun kotelon vasteen muoto sopii parhaiten jos halutaan matalalle ulottuvaa toistoa autossa.
 
Minulta meni 2011 vuoden Open Astra J autosta rikki vasemman oven kaiutin. Kuulemma kannattaa vaihtaa molemmat kaiuttimet samanlaisiksi.

Millainen erillisisarja mahdollisesti toimisi ilman vahvistimen asentamista?

Tuollainen minulle lopulta myytiin kun halusin päästä alkuun pelkällä Alpinen 2DIN soittimella. Hyvin pääsi alkuun, lopulta kuitenkin erillisen vahvistimen ja subin laitoin.
 
Itelle on tulossa tuo 8" Alpinen 4 ohminen versio, päädyin siihen niin saan sopivan 2 ohmin kuorman tehtyä vahvistimelle. Ite ainakin laskeskelin että 10 litrainen riittää suljettuna, tai minulla kyllä tilakin rajoittaa tosi paljon, kun olis tarkoitus farmariin, kontin toiseen kylkeen tuo loota piilottaa. Viime aikoina aika vähän tullu näiden kanssa puuhasteltua, mutta aikoinaan itekin suljettua ja refleksiä testannu samalla elementillä, ja kyllä se auto boostaa niitä alempia hienosti, eli suljetullakin pärjää. Muistan että refleksillä matalat tuuttaa jo sellaisella voimakkuudella, että tahtoo jyrätä muun alleen.
 
Onko teillä kokemuksia noista 2din android soittimista? Pitäis autoon hommata soitin vanhan varastetun tilalle. Hintaluokka >500€
 
Onkos täällä kukaan kyhännyt subi koteloa T4 portteriin? Olis Hertzin es200.5 elementti sekä spl dynamicsin s-4002 vahvari jouten. Kabiinissa olisi tilaa penkkien välissä, jopa noin 30 litran kotelolle. Mietityttää elementin sijoittelu lähinnä. Ideoita?
 
Nyt on aivot sen verran solmussa, että kysyttävä varmistusta:

Jos 2x2Ω elementille on ilmoitettu tehon kestoksi 350W RMS, 1000W peak niin uskallanko kytkeä sen 1Ω:n ja laittaa vahvarin mille on ilmoitetut tehot 390W@2Ω, 630W@1Ω.
Vai olisiko parempi laittaa 2x4Ω elementti ja kytkeä se 2Ω:n?
Uskaltaa laittaa 2x2 elementin. Pysyy vaikka 4000W vahvarin perässä ehjänä kunhan pitää järjen päässä, eikä soittele liian kovalla volumella ja laittaa säädöt kohdalleen.
 
Kyllä niiden autojen pitäisi virrattomanakin ehjänä pysyä. Aina miinusnapa irti kun akkuun jotain kiinnittelee. Enemmän teet harmia auton laitteille ja järjestelmille niillä turhilla räpsyillä.
 
Kyllä niiden autojen pitäisi virrattomanakin ehjänä pysyä.
Varsinkin jos antaa auton pistää kaikki ohjainlaitteet lepotilaan ennen kuin kiskasee piuhat irti. Pienentää aina riskiä että joku purkki menee sekasin.
 
@Zyrppa onpa basha liitinpaneeli, kun ei näytä olevan yhtäkään vapaata paikkaa. Jopa ranskalaisista ajoneuvoista löytyy vapailla paikoilla varustettuja Plussahimmeleitä.
Näyttää sentään olevan jump-start leualle paikka.
 
Onko vinkkejä millä kaiutinkaapelit järkevästi oviin? Tuo saranakohta lähinnä mietityttää kun tehtaan kaapelitkin on siinä antautuneet.

Edellisessä autossa nuo ei ollut ongelma joten käytin alkuperäistä kaapelointia hyväksi.
 
Onko vinkkejä millä kaiutinkaapelit järkevästi oviin? Tuo saranakohta lähinnä mietityttää kun tehtaan kaapelitkin on siinä antautuneet.

Edellisessä autossa nuo ei ollut ongelma joten käytin alkuperäistä kaapelointia hyväksi.
Itse ainakin olen porannut ovien omiin läpivienteihin reiät jos ei ole vapaita paikkoja ollut mistä viedä kaapeli läpi ja ainakaan tähän asti ei ole tullut ongelmia kaapeleiden kanssa.
 
Saas nähdä miten toimii t4 portterissa 8" subi etupenkkien välissä. Kotelo on nyt himpun reilu 17 litraa varustettuna täyspitkällä 3"ap:lla. Vire 37Hz kantturoissa.
 
Tietääkö joku mikä on Rainbow sl-c 6.2 magneetin halkasija? Tai GZ gzrc 165al-fi magneetin halkasija ? Senverta lähelle olisivat molemmat tulossa oven sisäpellissä olevaa reikää että mielellään tietäs etukäteen. Rälläkkä ei kuulu vaihtoehtoihin.
 
Tietääkö joku mikä on Rainbow sl-c 6.2 magneetin halkasija? Tai GZ gzrc 165al-fi magneetin halkasija ? Senverta lähelle olisivat molemmat tulossa oven sisäpellissä olevaa reikää että mielellään tietäs etukäteen. Rälläkkä ei kuulu vaihtoehtoihin.
Voin mittailla tuon rainbowin kunhan pääsen kotia. :tup:

Edit :

@Vauxi
96mm sen kumisuojuksen kanssa ja 86mm ilman.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikille kaiuttimia vaihtaville, tai äänenlaadun parannusta yrittäville, voin suositella ovien ja kontin vaimentamista muiden päivitysten lisäksi. Ei tuolla yhtä isoa vaikutusta saa kuin laadukkaampien elementtien vaihdolla, mutta yllättävän iso ero joka tapauksessa.

Diskantin ylimääräinen kirkkaus hävisi lähes kokonaan ja bassot kuuluu nyt paremmin. Basson korostumat on tällä hetkellä 30 - 50 Hz välillä, joten erityisen kovaa teinijumputusta ei saa aikaiseksi. Oikeasti matalempia ääniä sisältävissä kappaleissa bassoissa on mukavaa "voiman" tuntua, kun yleensä on tottunut auton audiojärjestelmissä toiston loppuvan 50 Hz tuntumaan.

Listaan nyt vielä alle mitä tehty kokonaisuutena 1-sarjan (F20) bemariin, missä oli vakiona tehtaan hifipaketti. Erillinen vakiovahvistin on edelleen käytössä ja samoin takakaiuttimet, mitkä eivät käytönnössä etupenkille kuulu ollenkaan (hattuhyllyn molemmin puolin sijainti).
  • Penkkien alle Audison Prima bassot (2 ohm)
  • Ovissa Audison Prima koaksiaalit
  • Keskikaiuttimena Audison Prima erillissarja, jakosuotimesta diskanssi -3 db.
  • Penkinalusbassojen lasikuituvahvisteiset kotelot vuorattu Silent Coatilla. Lattiaan bassojen ympärille pelteihin muutamia pienempiä paloja butyylimattoa. Tehtaan jäljiltä löytyy jo isommilta pinnoilta vaimennuslevyt ja lattiamatto on aika paksua tiivistä materiaalia.
  • Etuoviin elementtien ympärille Silent Coattia sen mitä mahtuu. Oven ulkopinnan sisäpuoli mahdollisimman laajalla peitolla butyylimattoa (tehtaalta vakiona isot palat mattoa) ja päälle kerros STP Splen 4 tai 8. Kuskin ovessa paikoin jopa kaksi kerrosta Spleniä. Ovien muoveissa Biplastia vähentämään hälyääniä.
  • Takaoviin vastaava käsittely kuin etuoviin.
  • Kontin pohjaan butyylimattoa (Silent Coat, STP silver) ja Spleniä akkusyvennykseen. Kontin reunakoteloihin myös butyylimattoa pienemmällä peitolla erilaisiin koloihin. Pyöränkaariin sisäpuolelle samoin STP silver sekä lisäksi Splen 4 noiden päälle. Sivuverhoilu itsessään hyvin helppo irroittaa.
  • Peräluukkuun sisäpuolelle ulkopeltiin hieman butyylimattoa ja laajemmin Splen 8. Painoa ei saa tulla liikaa.
Jotkut lähtee ensimmäisenä vahvistimen päivittämään tästä setistä, mutta omien kokemusten perusteella akustiikalla ja kaiuttimilla/elementeillä on isompi vaikutus, jollei tarkotuksena ole saada vain kovaa äänenpainetta. Isoimman edun vahvistimen päivityksestä saisi taajusvasteen tasottamisella ja en siitä ole enää valmis maksamaan 500 tai 700 €. Tainnut jo noin 700 € upota kaikkineen tähän mennessä, joten eihän tätä halvaksi lystiksi voi sanoa kuitenkaan.

Aikaa tuohon hommaan sai kokonaisuutena menemään paljon, mutta eipä se haitannut yhtään. Enää vaatisi sileämpiä teitä ja hiljaisempia renkaita, jotta karkean asfaltin jyrinästä pääsisi eroon. Sileällä uudella asfaltilla melutaso alkaa olla olematon.

Projektin aikana muutamia pieniä vahinkoja sattunut ja kerran merkkilliikkeessä käyty nollauttamassa vikakoodit (ei motomaatin lukijalla onnistunut). Keskimäärin positiivisesti yllättynyt Bemarin käyttämistä laadukkaista kiinnikkeista eri puolilla autoa. Varsinkin ovipaneelit saa melko helposti irti ja ilman vaurioita.
 
Viimeksi muokattu:
Voin mittailla tuon rainbowin kunhan pääsen kotia. :tup:

Edit :

@Vauxi
96mm sen kumisuojuksen kanssa ja 86mm ilman.

Kitoos:)

Ynnäilin että 1.6cm isompi magneetti ja 0.7cm lähemmmäksi peltiä tuleminen on taas kerran sellanen että joutuu ostaa matalan malliset. Britit kun ovat sijoittaneet kartion lähtöjään väärin eli sinänsä jäykkään ovipahviin.. Aattelin että josko nyt olisi auto mihin voisi ostaa normaalimuotoiset. :p Myöskin kaiuttimen asennus kehikolla peltiin on aika pois suljettu. Reiän päälle nääs on aika vaikea mitään kiinnittää.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy kyllä antaa Fanatic Audiolle täydet pisteet asiakaspalvelusta!

Tilaushetkellä näytti hyvää saatavuutta vahvarille minkä tilasin. Oli kuulemma kuitenkin loppu eikä tulossa hetkeen joten laittoivat tilalle samaa sarjaa olevan, mutta astetta tehokkaamman (ja kalliimman) ilman lisähintaa.
:sclap:
Jep, kaikinpuolin kiitettävää toimintaa Fanatic Audiolta aina ollu!
 
Onko porukalla kokemuksia auton perusradion päivittämisestä? Focus 2012 on autona ja siinä halvin radiosysteemi (ei bluetoothia, auxilla kännykkä kiinni jne.) Alla kuvassa suunnilleen vastaavan näköinen systeemi. Millähän tavalla tuon päivitettyä nykyaikaan, mutta samalla pidettyä ulkonäön fiksuna ja mahdollisimman alkuperäisen näköisenä.

424x-
 
Onko porukalla kokemuksia auton perusradion päivittämisestä? Focus 2012 on autona ja siinä halvin radiosysteemi (ei bluetoothia, auxilla kännykkä kiinni jne.) Alla kuvassa suunnilleen vastaavan näköinen systeemi. Millähän tavalla tuon päivitettyä nykyaikaan, mutta samalla pidettyä ulkonäön fiksuna ja mahdollisimman alkuperäisen näköisenä.
Fiksuimman näköisen saa jos a) hankkii purkaamolta/ebaystä tms saman mallin paremman oem-radion b) hankkii kiinalaisen mallikohtaisen radion jossa tulee noi kaikki keskikonsolin muovit mukana.
 
Onko porukalla kokemuksia auton perusradion päivittämisestä? Focus 2012 on autona ja siinä halvin radiosysteemi (ei bluetoothia, auxilla kännykkä kiinni jne.) Alla kuvassa suunnilleen vastaavan näköinen systeemi. Millähän tavalla tuon päivitettyä nykyaikaan, mutta samalla pidettyä ulkonäön fiksuna ja mahdollisimman alkuperäisen näköisenä.

424x-

Asennuskehyksenhän nuo vaatii. Tässä esim 2din soittimelle.

Myös täyttä kittiä että rattisäätimet yms saa toimimaan.
 
Täytyy kyllä antaa Fanatic Audiolle täydet pisteet asiakaspalvelusta!

Tilaushetkellä näytti hyvää saatavuutta vahvarille minkä tilasin. Oli kuulemma kuitenkin loppu eikä tulossa hetkeen joten laittoivat tilalle samaa sarjaa olevan, mutta astetta tehokkaamman (ja kalliimman) ilman lisähintaa.
:sclap:
Itsellä kävi sama juttu autostudion kanssa. Sain hertzin kaiuttimien tilalle Audisonin tuotteet. Sama valmistaja, laadukkaampi merkki ja kalliimpi hinta.
 
Tarkoituksena oli tänä kesänä pistää auto vaihtoon, mutta mahdollisen taantuman vuoksi päätin pistää suunnitelmani toistaiseksi jäihin. Tästä taas heräsi innostus pukata nykyiseen ajoneuvoon hieman parempaa äänentoistoa vakion VAGinan multimediajärjestelmän tilalle. Ongelmana tuossa alkuperäisessä laitteessa on ylivoimakas ajomelun kompensointi ja yleisesti ottaen tukkoinen sointi.
OEM-soittimen näytöllä pyörii kuitenkin tiedot mm. ilmastoinnista ja mittariston pikkunäytölle tulee myös dataa orkkisyksiköltä mikä hankaloittaa soittimen vaihtoa.
Kiinan androidit on pois laskuista enkä halua laittaa tonnia kiinni vanhan auton soittimeen koska bluetooth ja navi löytyvät jo nykyisestä laitteesta, musiikit kuuntelen joka tapauksessa kännykästä BT:n yli striimaamalla.
Mikäli markkinoilla olisi edullinen laite langattomalla android-laitteen näytön peilauksella niin sellaisen voisi jopa harkita hankkivansa, mutta nyt markkinoilta löytyvillä laitteilla saatavuus on heikkoa ja hinta liian kova.

Pähkäilin pari kuukautta että mitä oikeastaan järjestelmältä haluan ja paljonko olen valmis siitä maksamaan ja päädyin tilaamaan alkuperäisen soittimen perään asennettavan Audison Prima AP4.9 bit DSP-vahvistimen jolla saan oikaistua vakiosoittimen pilaaman taajuuskäyrän. Vahvistimen saa liitettyä Audison AP T-H AVS01 -johtosarjalla suoraan orkkisradion quadlock-liittimeen. Etupään erillissarjaksi tulee DLS RC6.2 Q ainakin aluksi passiivijaolla, ja subwooferiksi jo aiemmin tarjouksesta hankittu DLS ACW10 -aktiivisubi. Hinnaksi koko paketille tuli pyöreät 800e.
Tämän lisäksi muutamien kymppien kuluja tulee mm. kaiutinadaptereista ja uusista peilikolmioista kun en halua muokata alkuperäisiä uusille diskanteille vaan päädyin tilaamaan kokonaan uudet kiinankopiot. Auto on jo suurimmalta osalta valmiiksi vaimennettu, mutta laitan kesän aikana mm. kattoverhoilun alle butyylimaton kaveriksi STP spleniä.

Huonoja puolia setissä on varmaankin tuo DSP:n kivikautinen PC-softalla tehtävä konfigurointi, nykypäivänä olisi kiva jos sen voisi tehdä bluetoothin yli mobiililaitteella mutta silloin hinta nousee heti eri sfääreihin.
 
Kellään kokemuksia 2007-mallisen XC90:sen poppipuolesta. Olen kyllä tsekkaillut ympäri nettiä ja järkevin tapa on vissiin pakata alkuperäiset teipin kanssa yhteen ja sinne pohjalle, jolloin ei CAN-linjat jne. aiheuta ongelmia.
En meinaa montaa satasta laittaa mihinkään täydellisiin sovitinjohtoihin ja ajatuksena on ollut tilailla joku "laadukkaampi" merkkinen (esim. Dasaita) Kiina-Anterolaite.
Kaikkea pitää koittaa, ainakin kerran, paitsi siskoa ja kansantanhuja! :p

Noi peruskaiuttimet ovat jopa yllättävän jepat, mutta tietenkin subbaria voisi takaluukkuun hommailla, kun sinne sellainenkin mahtuu... Ajatuksena olisi ollut jotkut mukavasti muotoillut kummallekin sivulle, vaikka sitten vähän pienemmillä laadukkailla elementeillä...
Mutta koko homma on ihan vasta suunnitteluasteella ja tiedä tuleeko milloin varsinaisesti ajankohtaiseksi...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 687
Viestejä
4 536 899
Jäsenet
74 863
Uusin jäsen
Tomppa85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom