Autohifi

Helatorstaina tuli tehtyä omalta osalta ensimmäiset päivitykset auton audiovehkeisiin. Kohteena oli F20 bemari, missä on tehtaan lisävarusteinen Hi-fi audiopaketti.

Eniten parannettavaa tuossa on keskiääniä ja diskantteja toistavissa kaiuttimissa. Vakiona on erillinen 200 W vahvistin, mikä ainakin omaan kuunteluun työntää aivan riittävästi tehoja pihalle. Nyt ainakin tässä vaiheessa päivityksen kohteena oli vain kolme etukaiutinta, koska hattuhyllyn kaiuttimet eivät kuulu eteen oikeastaan ollenkaan ja 8" penkinalusbassot ovat ihan siedettävän kuuloiset.

Näihin uudempiin bemareihin löytyy mukavasti todella laaja valikoima eri valmistajien täysin suoraan yhteensopivia kaiuttimia. Nyt päädyin oviin Audisonin koaksiaaleihin ja keskelle erillissarjaan. Diskanttilistat oviin olisi maksaneet turhan paljon suhteessa muuhun investointiin.

Asennus meni suhkot mutkitta verhoilunirroitustyökalun avulla, vaikkakin joidenkin liittimien irroittelu vaati hieman pään raapimista ja ohjevideoiden katsomista. Samalla oviin tuli kevyttä vaimennusta ja ovipahveihin kasaan painuvaa vaahtomuovia estämään hälyääniä.

Ääni muuttui selvästi päivityksen yhteydessä. Diskanttia tuli reilusti lisää ja ainakin omaan makuun sitä saa nyt vaimentaa jonkin verran. Vakiokaiuttimet kuullostivat hieman tunkkaisilta ja iskevyyttä puuttui. Paikallaan kuunnellessa nykyinen paketti kuullostaa suhkot tasapainoiselta ja melko erottelevalta, poislukien matalimmat äänet. Valitettavasti ajomelu vie liikkeellä ollessa aina parhaan kuuntelunautinnon pois. Pitää vielä pohtia saisiko penkkien alla olevien bassojen päivityksellä riittävän suurta hyppyä äänenlaatuun, että rahallinen panostus kannattaisi.

Alla vielä kuvia lopputuloksesta, jota ei ulospäin näe ollenkaan.

20190530_103349.jpg
20190530_184440.jpg
20190530_191441.jpg

Tähän settiin päivitetty nyt lisäksi Audisonin penkinalusbassot. Päälle pari tuntia vasta soitettu, joten ei ehkä lopullista mielipidettä osaa noista sanoa tässä vaiheessa. Audiokitin Kimmo mainitsi jopa 2kk sisäänajon tarpeesta.

Vakiobassojen ikäviä korostumia hävisi nyt pois. Nyt ei mikään tietty tajuus korostu ainakaan häiritsevän voimakkaasti. Aluksi tuntui basso vaimentuneen selvästi, mutta nyt jo parin tunnin jälkeen voimakkuus tuntuu olevan suunnilleen samalla tasolla. Matalat äänet eivät enää tunnu laahavan perässä ja integroituvat aika mukavasti kokonaisuuteen. Napakkuutta tuli selvästi lisää kun vanhat kuullostivat jotenkin hirmu "löysän" tuntuisilta.

Elementtien vaihdon lisäksi vuorasin koteloiden ulkopuolen butyylimatolla, koska tuota tunnuttiin suosittelevan. Päälle parin tunnin homma näin ensikertalaiselle ja olisi selvästi nopeammin hoitunut pelkkien elementtien vaihdolla.

Näiden päivitysten jälkeen suurin äänenlaadun pilaaja on enää ajomelu. F20 bemari ei ole todellakaan meluisimmasta päästä hiljaisilla ei RFT-renkailla, mutta uusista isoista premiumautoista jäädän vielä kauaksi taakse. Ei oikein tätä meluisampaan autoon kannata kummosia summia audioon panostaa, jos haluaa myös kuulon säilyttää.
 
Löytyykös täältä kokemuksia 3-tie sarjoista täysaktiivisena? Tuosta Audi A6 4F:stä kun löytyisi ovesta paikat 6,5", 3", ja 1" setille. Helpoin tie olisi tietysti ostaa joku valmis sarja ja jättää jakosuodin hyödyntämättä, mutta esim Hertziä taitaa saada yksittäinkin ostettua. Hifitalolla näkyi myös heidän kasaama setti Peerlessin erilliselementeistä. Jos lähtee itse kasaamaan settiä, niin mihin kaikkeen pitää kiinnittää huomiota? Tietysti se että elementit kattaa koko taajuuskaistan, mutta entäs muuta? Jos tulee hyvin sekalainen setti eri valmistajien elementtejä, niin kai senkin voi saada soimaan hyvin?
 
Löytyykös täältä kokemuksia 3-tie sarjoista täysaktiivisena? Tuosta Audi A6 4F:stä kun löytyisi ovesta paikat 6,5", 3", ja 1" setille. Helpoin tie olisi tietysti ostaa joku valmis sarja ja jättää jakosuodin hyödyntämättä, mutta esim Hertziä taitaa saada yksittäinkin ostettua. Hifitalolla näkyi myös heidän kasaama setti Peerlessin erilliselementeistä. Jos lähtee itse kasaamaan settiä, niin mihin kaikkeen pitää kiinnittää huomiota? Tietysti se että elementit kattaa koko taajuuskaistan, mutta entäs muuta? Jos tulee hyvin sekalainen setti eri valmistajien elementtejä, niin kai senkin voi saada soimaan hyvin?
Melkein helpoin tosiaan katsoa joku hyväksi tiedetty 3 tie setti. Tuossa edullinen mutta silti hyvän kuuloinen setti.
Rainbow SL-C6.3 - Fanatic Audio
 
Olis tarkotus alkaa parantaan muijan auton äänetoistoa ja äänieristystä ja päätin alottaa soittimen vaihdolla jotta sais BT, spotify ja lisää laajennusvaraa tulevaisuutta varten.
Tässä nyt selaillu kaikenlaisia ja miettinyt mitä kaikkea tarvin nyt ja ehkä tulevaisuudessakin seuraavat kriteerit on tullut tähän mennessä.

- Valmius käyttää autojen omia kaukosäätimiä.
- 3RCA lähdöt. (Tarkoitus laittaa ainaki etupää ja subbari ihan vahvistimilla.)
- DSP.
- Hinta alle 250€

Näitä soittimia olen nyt arponut.

Pioneer MVH-S510BT - Fanatic Audio
Alpine UTE-92BT - Fanatic Audio
Pioneer FH-X730BT - Fanatic Audio
Pioneer MVH-A210BT - Fanatic Audio

Suurin pähkäilyn ja selvittelyn aihe on tällä hetkellä, että onnistuuko seuraava tilanne millään näistä soittimista.

Puhelimesta spotifyn kautta musiikki joka BT yhdistetty soittimeen ja auton omalla rattikaukosäätimellä voin vaihtaa kappaletta soittolistasta? Etenkin tuo Alpine vaikuttas muuten ihanteelista jos tämä asia toimii.
 
Vaihtoehtona kannattaa miettiä myös bluetooth-kikaretta cd-boksin liitäntään ja dsp-vahvistinta joka liitetään alkuperäissoittimen kajarilähtöihin. Tällöin voi soitella luurista spotifyä, vaihtaa biisejä soittimesta / rattinapeista ja myös äänen säädöt onnistuu yleensä laajemmin kuin mitä jälkiasennussoittimilla.
 
Olis tarkotus alkaa parantaan muijan auton äänetoistoa ja äänieristystä ja päätin alottaa soittimen vaihdolla jotta sais BT, spotify ja lisää laajennusvaraa tulevaisuutta varten.
Tässä nyt selaillu kaikenlaisia ja miettinyt mitä kaikkea tarvin nyt ja ehkä tulevaisuudessakin seuraavat kriteerit on tullut tähän mennessä.

- Valmius käyttää autojen omia kaukosäätimiä.
- 3RCA lähdöt. (Tarkoitus laittaa ainaki etupää ja subbari ihan vahvistimilla.)
- DSP.
- Hinta alle 250€

Näitä soittimia olen nyt arponut.

Pioneer MVH-S510BT - Fanatic Audio
Alpine UTE-92BT - Fanatic Audio
Pioneer FH-X730BT - Fanatic Audio
Pioneer MVH-A210BT - Fanatic Audio

Suurin pähkäilyn ja selvittelyn aihe on tällä hetkellä, että onnistuuko seuraava tilanne millään näistä soittimista.

Puhelimesta spotifyn kautta musiikki joka BT yhdistetty soittimeen ja auton omalla rattikaukosäätimellä voin vaihtaa kappaletta soittolistasta? Etenkin tuo Alpine vaikuttas muuten ihanteelista jos tämä asia toimii.
Itellä on nuo kaksi ylimmäistä, ja valitsisin tuon alpinen sen parempien jakosuotimien takia.
 
Vaihtoehtona kannattaa miettiä myös bluetooth-kikaretta cd-boksin liitäntään ja dsp-vahvistinta joka liitetään alkuperäissoittimen kajarilähtöihin. Tällöin voi soitella luurista spotifyä, vaihtaa biisejä soittimesta / rattinapeista ja myös äänen säädöt onnistuu yleensä laajemmin kuin mitä jälkiasennussoittimilla.

Tämä vaihtoehto ei käyny etes pienessä mielessä ja vaikka toimivalta vaikuttaa jätän tällä kertaa välistä.

Normijuttu, toimii.

Kehitystä tapahtunut näemmä näissä halvoissa soittimissa sitten viime räpellyksien. (Varmaan jotain reilut 10vuotta sitten.)

Itellä on nuo kaksi ylimmäistä, ja valitsisin tuon alpinen sen parempien jakosuotimien takia.

Alpine itselläkin tällä hetkellä 1. sijalla, koska vaikuttaa hinta/laatu suhteelta pätevimmältä.

Menenkös kauheasti metsään nykyisellä suunnitelmalla jossa keräilen rahaa ja rakentelen pikkuhiljaa ajan ja rahojen puitteissa.

1. Soittimen vaihto + tarvittavat asennus tarvikkeet kehikkoa johtoa rattiadapteria jne...
2. Äänieristää ainakin ovet ja peräkontti ensi alkuun.
3. Eteen erillissarja ja vahvistin (Tässä samalla ehkäpä lisää eristystä esim lattia samalla ku vetää johdot konttiin yms.)
4. jos tuntuu tarvivan niin taakse kaijuttimet kans ja tietenkin vahvistimen päähän.
5. Konttiin rakennella subbarikotelo ja sille vahvistin.
6. hoksata että koko projekti on karannut käsistä kun muija valittaa ku konttiin ei mahu akkujen, vahvareitten ja subbareitten lisäksi mitään ja sisälläkin pitää olla varovasti ettei potki niitä 5 kappaletta midbassoja Avensiksen ovesta vahingossa rikki.
 
Tämä vaihtoehto ei käyny etes pienessä mielessä ja vaikka toimivalta vaikuttaa jätän tällä kertaa välistä.



Kehitystä tapahtunut näemmä näissä halvoissa soittimissa sitten viime räpellyksien. (Varmaan jotain reilut 10vuotta sitten.)



Alpine itselläkin tällä hetkellä 1. sijalla, koska vaikuttaa hinta/laatu suhteelta pätevimmältä.

Menenkös kauheasti metsään nykyisellä suunnitelmalla jossa keräilen rahaa ja rakentelen pikkuhiljaa ajan ja rahojen puitteissa.

1. Soittimen vaihto + tarvittavat asennus tarvikkeet kehikkoa johtoa rattiadapteria jne...
2. Äänieristää ainakin ovet ja peräkontti ensi alkuun.
3. Eteen erillissarja ja vahvistin (Tässä samalla ehkäpä lisää eristystä esim lattia samalla ku vetää johdot konttiin yms.)
4. jos tuntuu tarvivan niin taakse kaijuttimet kans ja tietenkin vahvistimen päähän.
5. Konttiin rakennella subbarikotelo ja sille vahvistin.
6. hoksata että koko projekti on karannut käsistä kun muija valittaa ku konttiin ei mahu akkujen, vahvareitten ja subbareitten lisäksi mitään ja sisälläkin pitää olla varovasti ettei potki niitä 5 kappaletta midbassoja Avensiksen ovesta vahingossa rikki.
Vaikuttaa erittäin pätevältä suunnitelmalta!
Itellä on aika lailla samanlainen toteutus menossa.
Ute-92 soittimeksi
Orion hcca diskantit+jakosuodin
Seasin 5,25 midit(nämä vielä kaupassa)
Dragster da604 vahvari(2*60w etupäälle ja 210w subille)
Subiksi hattuhyllyn alle n.60l suljettuun 12" mtx t7000
Tuollaisen soitin, 2tie erkkasarja, 4 kanavainen vahvari ja subi koteloineen kasaa n.700€
 
Täälläkin vaihdettu aiemmin jälkiasennussoitin uudehkoon autoon ja muutoin oikeastaan kaikki toimi ihan jees, mutta soittimen ulkonäkö kojelaudassa ja käytettävyys mm. pienen ja valoisassa huonosti näkyvän näytön suhteen sai pitäytymään seuraavalla kerralla vakiosoittimessa. Jälkiasennussoitinta asentaessa mm. adapterijohtojen kanssa sai tapella aikansa että rattinapit ja parkkitutkan äänet toimi kuten pitää, joten ei ole helppo tie tuo monessakaan mielessä.

Aiemmin jälkiasennussoittimelle oli enemmänkin perusteita, mutta nykyiset dsp-vahvistimet ja puhelimen käyttö pääasiallisena äänilähteenä puoltavat aikalailla vakiosoitinta bluetooth-adapterilla. Toki äänenlaatu olisi absoluuttisesti parempi jos vakiosoittimen vaihtaa jälkiasennusmalliin, mutta vaakakupissa painaa aikalailla myös käytettävyys joka nyt vaan on vakiorammarilla parempi.
 
Täälläkin vaihdettu aiemmin jälkiasennussoitin uudehkoon autoon ja muutoin oikeastaan kaikki toimi ihan jees, mutta soittimen ulkonäkö kojelaudassa ja käytettävyys mm. pienen ja valoisassa huonosti näkyvän näytön suhteen sai pitäytymään seuraavalla kerralla vakiosoittimessa. Jälkiasennussoitinta asentaessa mm. adapterijohtojen kanssa sai tapella aikansa että rattinapit ja parkkitutkan äänet toimi kuten pitää, joten ei ole helppo tie tuo monessakaan mielessä.

Aiemmin jälkiasennussoittimelle oli enemmänkin perusteita, mutta nykyiset dsp-vahvistimet ja puhelimen käyttö pääasiallisena äänilähteenä puoltavat aikalailla vakiosoitinta bluetooth-adapterilla. Toki äänenlaatu olisi absoluuttisesti parempi jos vakiosoittimen vaihtaa jälkiasennusmalliin, mutta vaakakupissa painaa aikalailla myös käytettävyys joka nyt vaan on vakiorammarilla parempi.
Monesti se vakiosoittimen vaihtaminen ei edes onnistu, kuten esim. emännän -06 accordissa, jossa soitin on yhtä puuta ilmastointi paneelin kanssa. Siihen laitan etupäälle 2 kanavaisen ja subille mono lankun, tuolla olisi tarkoitus sit ohjata niitä.
iSimple MusicStream - Fanatic Audio
Kaveriksi vielä rattikake.
iSimple BLU Click - Fanatic Audio
 
Monesti se vakiosoittimen vaihtaminen ei edes onnistu, kuten esim. emännän -06 accordissa, jossa soitin on yhtä puuta ilmastointi paneelin kanssa. Siihen laitan etupäälle 2 kanavaisen ja subille mono lankun, tuolla olisi tarkoitus sit ohjata niitä.

iSimple MusicStream - Fanatic Audio
Kaveriksi vielä rattikake.
iSimple BLU Click - Fanatic Audio
Onko Accord muka jotenkin vaativampi jos meinaa vaihtaa soittimen? Itsellä 2009 vuoden Civic ja siihen tilasin ainakin ns. vaihtokauluksen vakion tilalle. Eikä ollut edes hinnan kiroissa..
https://www.amazon.de/dp/B012BYDEMI/ref=cm_sw_r_wa_apa_i_sVhgDbC7SVETS
 
Monesti se vakiosoittimen vaihtaminen ei edes onnistu, kuten esim. emännän -06 accordissa, jossa soitin on yhtä puuta ilmastointi paneelin kanssa. Siihen laitan etupäälle 2 kanavaisen ja subille mono lankun, tuolla olisi tarkoitus sit ohjata niitä.
iSimple MusicStream - Fanatic Audio
Kaveriksi vielä rattikake.
iSimple BLU Click - Fanatic Audio

Tai sitten tuo jolloin ohjaus onnistuu auton soittimesta / rattinapeista: US $74.1 23% OFF|Yatour Bluetooth Car Adapter Digital Music CD Changer (2.4 Switch Cable Connector) For Honda Accord Civic FR V Legend Jazz Acura-in Bluetooth Car Kit from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
Hei, asensin viikonloppuna erillissarjan autoon subbarin lisäksi ja vaihtoon meni vahvistin, jonka tilalle asensin GZ:n 5125X:n. Miten kytken rca johdot, sekä säädän input switchin? Vahvistimeen tulee soittimelta siis vain front rca:t ja subwoofer rca:t.

Asennuksen jälkeen soittimen balance säädöllä ei ollut vaikutusta, joten vahvistimen päästä ei kaikki säädöt/kytkennät ole kohillaan.
 
Hei, asensin viikonloppuna erillissarjan autoon subbarin lisäksi ja vaihtoon meni vahvistin, jonka tilalle asensin GZ:n 5125X:n. Miten kytken rca johdot, sekä säädän input switchin? Vahvistimeen tulee soittimelta siis vain front rca:t ja subwoofer rca:t.

Asennuksen jälkeen soittimen balance säädöllä ei ollut vaikutusta, joten vahvistimen päästä ei kaikki säädöt/kytkennät ole kohillaan.

Ei näin puhelimella jaksa googletella kauheesti vahvistimen ohjekirjaa tai muuta, mutta ite lähtisin kokeileen seuraavasti.

Erillissarjan rca:t kanaviin 1 ja 2
Subwooferin rca:t kanaviin 5 ja 6
 
Onko match vahvareiden asentaneita? On tulossa pp62dsp ja tarkoituksena olisi vetää sille samantien ulkoiset virrat. Minkä kokoista kaapeli ja miten kiinnitys tuohon iso johtosarjaan?
 
Onko match vahvareiden asentaneita? On tulossa pp62dsp ja tarkoituksena olisi vetää sille samantien ulkoiset virrat. Minkä kokoista kaapeli ja miten kiinnitys tuohon iso johtosarjaan?
Itse asentelin PP86DSP:n juuri itselleni keväällä. Siinä oli ulkoiselle virransyötölle suoraan ruuviterminnalit, joihin kytkin 20AWG virtajohdot suoraan akulta. Tuon pienemmän mallin kohdalla valmistajan ohje taitaa olla ottaa virta kylmästi auton omalta soittimelta. Jos sitä ei halua tehdä, niin siinä ISO johtosarjassa on abikot virtajohdoissa joten niihin saa melko helposti askarreltua omat virrat. Siinä ne virtakaapelit ei ole mahdottoman paksut, mutta jos pitää vetää sähköt pitkältä, niin kai tuohon suht paksua kaapelia kannattaa käyttää.
 
Itse asentelin PP86DSP:n juuri itselleni keväällä. Siinä oli ulkoiselle virransyötölle suoraan ruuviterminnalit, joihin kytkin 20AWG virtajohdot suoraan akulta. Tuon pienemmän mallin kohdalla valmistajan ohje taitaa olla ottaa virta kylmästi auton omalta soittimelta. Jos sitä ei halua tehdä, niin siinä ISO johtosarjassa on abikot virtajohdoissa joten niihin saa melko helposti askarreltua omat virrat. Siinä ne virtakaapelit ei ole mahdottoman paksut, mutta jos pitää vetää sähköt pitkältä, niin kai tuohon suht paksua kaapelia kannattaa käyttää.

Perään on tosiaan tulossa myös pp 7s-d subi, joten erillisen virtapiuhan vetäminen lienee asiallista. Matkaa edestä konttiin tulee kuitenkin jonkin verran. Tuossa ei tosiaan ole erillisiä liitäntöjä virroille vaan abikot samaan johtosarjaan. Ehkä vetelen 8-10m2 kaapelia tuolle suoraan akulta ja askartelen abikoihin jotenkin kiinni. Noin isoja abikoja ei vain valmiiksi ole, mutta eiköhän juottamalla viimeistään onnistu.
 
Perään on tosiaan tulossa myös pp 7s-d subi, joten erillisen virtapiuhan vetäminen lienee asiallista. Matkaa edestä konttiin tulee kuitenkin jonkin verran. Tuossa ei tosiaan ole erillisiä liitäntöjä virroille vaan abikot samaan johtosarjaan. Ehkä vetelen 8-10m2 kaapelia tuolle suoraan akulta ja askartelen abikoihin jotenkin kiinni. Noin isoja abikoja ei vain valmiiksi ole, mutta eiköhän juottamalla viimeistään onnistu.

Manuskassa sanotaan min 2,5mm2 joka on kyllä melko ohutta narua. 8mm2 käytin M5DSP kanssa kontista kojelautaan -välille. Tossa pikkupurkissa tosin on erillinen high power -moodi joka noista vanhemmista malleista näyttää uupuvan, ja sen kanssa on ehdottomasti käytettävä erillistä virtajohtoa eikä saa ottaa virtaa mankan johdoista.
 
Tajusin myös juuri että kun autossa on tuo start-stop niin kontissa on myös tuo pikkuakku. Sille tulee myös edestä, laturilta tai akulta, isompi kaapeli joten voikohan tuolta pikkuakulta napata virrat vahvariin? Tuosta ei olisi kuin metrin verran matkaa.
 
Tajusin myös juuri että kun autossa on tuo start-stop niin kontissa on myös tuo pikkuakku. Sille tulee myös edestä, laturilta tai akulta, isompi kaapeli joten voikohan tuolta pikkuakulta napata virrat vahvariin? Tuosta ei olisi kuin metrin verran matkaa.

Eiköhän tuo liene ihan ok. Mutta miksi ihmeessä sijoitat tuollaisen pikkuvahvarin konttiin, eikö toi menis jo heittämällä soittimen taakse kojelaudan sisään, taitais olla johdotuskin paljon helpompi?
 
Eiköhän tuo liene ihan ok. Mutta miksi ihmeessä sijoitat tuollaisen pikkuvahvarin konttiin, eikö toi menis jo heittämällä soittimen taakse kojelaudan sisään, taitais olla johdotuskin paljon helpompi?

Kontissa on kyljessä hyvä tila tuolle ja johtosarjassa pituutta 5m. Eiköhän se ole aivan sama veteleekö tuon johtosarjan soittimelta johtokourussa taakse vai vetääkö subin piuhat tuolta edestä sitten taakse. Joka tapauksessa ei siis ole kovin vaikea johdottaa ja hyvin yksinkertaisella purkamisella pärjää.
 
Kontissa on kyljessä hyvä tila tuolle ja johtosarjassa pituutta 5m. Eiköhän se ole aivan sama veteleekö tuon johtosarjan soittimelta johtokourussa taakse vai vetääkö subin piuhat tuolta edestä sitten taakse. Joka tapauksessa ei siis ole kovin vaikea johdottaa ja hyvin yksinkertaisella purkamisella pärjää.

OK. M5DSP vakiojohtosarja onkin lyhyt. Jotenkin tuntuu vaan hullulta vetää 2x5m 4x kajarijohtoa eestaas vaikka se johtosarja valmis onkin.

Täällä siis kovin takaperoinen asennus kun akku kontissa ja vahvari kojelaudassa. Toistaiseksi ei tarvinnut kuin virtajohto vetää takaa kojelautaan, jatkossa ehkä subbarille kajaripiuha konttiin jos innostuu moista asentelemaan.
 
Vahvistin tuli asenneltua ja johdot vedettyä alkuperäiseen kaapelikouruun auton oikealle reunalle. Vahvistimelle paikka kontin pohjalta pikkuakun vierestä. Tuon adapterijohtosarjan saaminen soittimen taakse oli melkoinen työmaa. Siinä sai useamman kertaa sovittaa, että sai kaikki mahtumaan. Alkuperäisen soittimen takana sellainen 3-4cm tilaa ja soittimen alla muutama sentti. Sain kun sainkin kuitenkin lopulta tuon sinne siististi. Erillinen virta jäi vielä kytkemättä kun ei ollut oikeanlaisia liittimiä. Mikähän tuo match vahvistimen liitin mahtaa edes olla kun ei perus pyörö abiko ainakaan ole. Tuollainen pyöreä hieman päästä kapeneva abikon tyylinen. Millä nimellä tuollaiset etsisi?
 
Joo siis vahvariin menevät on toki molex liitin, mutta nyt on kyse tuosta johtojen välissä olevasta pyöröliittimestä johon voidaan kytkeä ulkoinen jännitelähde jos ei haluta käyttää soittimelta tulevaa jännitettä.
 
Vahvistin tuli asenneltua ja johdot vedettyä alkuperäiseen kaapelikouruun auton oikealle reunalle. Vahvistimelle paikka kontin pohjalta pikkuakun vierestä. Tuon adapterijohtosarjan saaminen soittimen taakse oli melkoinen työmaa. Siinä sai useamman kertaa sovittaa, että sai kaikki mahtumaan. Alkuperäisen soittimen takana sellainen 3-4cm tilaa ja soittimen alla muutama sentti. Sain kun sainkin kuitenkin lopulta tuon sinne siististi. Erillinen virta jäi vielä kytkemättä kun ei ollut oikeanlaisia liittimiä. Mikähän tuo match vahvistimen liitin mahtaa edes olla kun ei perus pyörö abiko ainakaan ole. Tuollainen pyöreä hieman päästä kapeneva abikon tyylinen. Millä nimellä tuollaiset etsisi?

Eikö muka ole pyörö abiko? Sen päälle menisi siis isompi vastaava pyörylä.
 
Eikö muka ole pyörö abiko? Sen päälle menisi siis isompi vastaava pyörylä.

Ei ole perus pyörö abiko. Niitä on hyllyssä ja ne ovat isompia ja muutenkin eri mallisia. Nuo kapenevat kärkeä kohden aavistuksen. Hyvin saman tyylinen siis mutta eri kokoinen ja hieman eri mallinen. Ei tunnu mistään suomesta ainakaan löytyvän kun kaikki sivut tarjoaa sitä perus pyörö abikoa.
 
Ajattelinpa, että pääsen soittimen asennuksessa helpolla, kun tilaan oikeat piuhat ja kahtelen varmuuden vuoksi Youtubesta videon miten Avensikseen vaihetaan soitin. (Ei paljo japsit näemmä ruuveja käytä kojelaudassa.) No kyllähän soitin meni oikeenkin kivuttomasti ja toimii, mutta perhanan rattikaukosäädin tuottaa nyt ongelmaa ja alkaa pikkuhiljaa v*tuttaa.

seuraavanlainen setti löytys.

soittimena Alpine UTE-92BT - Fanatic Audio
Rattiadapteri Rattiadapteri 42STY001 - Fanatic Audio + Alpine soittimeen sopiva johto.
Autona Toyota Avensins vm04 t25

Kaikki liittimet menee paikalleen ja koitan opettaa soitinta tunnistaan rattikaukoa niin ei sano mitään vaikka miten tekis. Liittimet on tarkistettu ja käytetty irti useamman kerran. Alkuperäisellä soittimella toimii kyllä heti. Soitin myös päivitetty.

Tässä linkki soittimen ohjekirjaan. https://support.alpine-europe.com/manuals//2015/CDE-193BT_UTE-92BT/OM_CDE-193BT_UTE-92BT_EN.pdf Sivulta 28 löytyy ohjeet soittimen opettamiseen ja sivulta 48 kytkentäkaavio mikä lie..

Laitetaas vielä pari kuvaa mitä ihmetelly ja miettinyt tässä asennuksessa.

Nämä kolme johtoa on jotain kaukoon liittyviä? (kaaviossa kohdat 1-3.) Ei ole kyllä mitään paikkaa mihin ne laittaa. Keskellä oleva musta johto on joka tulee adapterilta. (kohta 8)
soittimen perse.jpg

Soittimelta adapterille tulevan liittimen päässä on tämmöset "hyppylangat" miksi?
Rattiadapteri.jpg

Perhana ku kerrankin ajatteli tehä kaiken selvistäpäin ja täysin ohjeitten mukaan ettei tarvis tapella ja räpeltää nii kumminkin sitä jotain on toheltanu. Anteeksi sekavasta tekstistä ja huonosta äidinkielestä, mutta parempaan en pysty vaikka käyttäsin toisenkin tunnin tän viestin kirjottamiseen.
 
Melkein helpoin tosiaan katsoa joku hyväksi tiedetty 3 tie setti. Tuossa edullinen mutta silti hyvän kuuloinen setti.
Rainbow SL-C6.3 - Fanatic Audio

Tuota olenkin katsellut, taitaa halvimmillaan saada n. 210€ hintaan, mikä on kyllä erittäin houkutteleva hinta. Toinen mitä olen katsellut, on Hertz: Hertz MPK163.3 3-tie erillissarja | AutoStudio - Hifi.fi

Ovh:n perusteella painii jo eri luokassa tuon Rainbown kanssa, tosin taisi tuo Rainbown 2-tie versio silloin aikoinaan voittaa kalliimmatkin sarjat vertailussa.

Sitten löytyi vielä Gladen Gladen RS 165.3 3-tie erillissarja - Hifitalo ja Focal Focal ACCESS 165AS3 6,5" 3-tie erillissarja - Hifitalo
 
Tuossa gigzan kuvassa on muuten juuri sellaiset liittimet mitä itsekin etsin. Mitkä nuo ovat siis nimeltään?
 
Ajattelinpa, että pääsen soittimen asennuksessa helpolla, kun tilaan oikeat piuhat ja kahtelen varmuuden vuoksi Youtubesta videon miten Avensikseen vaihetaan soitin. (Ei paljo japsit näemmä ruuveja käytä kojelaudassa.) No kyllähän soitin meni oikeenkin kivuttomasti ja toimii, mutta perhanan rattikaukosäädin tuottaa nyt ongelmaa ja alkaa pikkuhiljaa v*tuttaa.

seuraavanlainen setti löytys.

soittimena Alpine UTE-92BT - Fanatic Audio
Rattiadapteri Rattiadapteri 42STY001 - Fanatic Audio + Alpine soittimeen sopiva johto.
Autona Toyota Avensins vm04 t25

Kaikki liittimet menee paikalleen ja koitan opettaa soitinta tunnistaan rattikaukoa niin ei sano mitään vaikka miten tekis. Liittimet on tarkistettu ja käytetty irti useamman kerran. Alkuperäisellä soittimella toimii kyllä heti. Soitin myös päivitetty.

Tässä linkki soittimen ohjekirjaan. https://support.alpine-europe.com/manuals//2015/CDE-193BT_UTE-92BT/OM_CDE-193BT_UTE-92BT_EN.pdf Sivulta 28 löytyy ohjeet soittimen opettamiseen ja sivulta 48 kytkentäkaavio mikä lie..

Laitetaas vielä pari kuvaa mitä ihmetelly ja miettinyt tässä asennuksessa.

Nämä kolme johtoa on jotain kaukoon liittyviä? (kaaviossa kohdat 1-3.) Ei ole kyllä mitään paikkaa mihin ne laittaa. Keskellä oleva musta johto on joka tulee adapterilta. (kohta 8)
soittimen perse.jpg

Soittimelta adapterille tulevan liittimen päässä on tämmöset "hyppylangat" miksi?
Rattiadapteri.jpg

Perhana ku kerrankin ajatteli tehä kaiken selvistäpäin ja täysin ohjeitten mukaan ettei tarvis tapella ja räpeltää nii kumminkin sitä jotain on toheltanu. Anteeksi sekavasta tekstistä ja huonosta äidinkielestä, mutta parempaan en pysty vaikka käyttäsin toisenkin tunnin tän viestin kirjottamiseen.

onhan tuo rattinappi adapteri varmasti oikeaa mallia tuolle soittimelle?
muutama vuosi sitten asentelin toiseen japanilaismerkkiin vanhemman alpine soittimen ja siihen kun tuota adapteria kattelin niin oli mainittuna joku "juttu" millä varustettuihin soittimiin on sopiva,olikohan että volyme nappi piti olla tietyn tyyppinen niin oli sopivan mallinen,en tarkemmin muista.
asentamassani adapterissa piti erikseen kytkeä maadoitusjohto,tuossa ei taida sellaista ollakkaan.

toinen mikä tulee mieleen,onko sen mallin avensiksissa olemassa eri soittimia eri varustelutasoissa?
joissakin autoissa pitää olla eri adapteri jos alkuperäinen soitin on merkiltään/malliltaan x tai y,vaikka ratin napit näyttääkin samalle.
 
Pioneerin soitin on siitä metka että sen voi asettaa näkemään takakaiuttimet Subwooferina, ja sitten se tarjoaa säädettävät suotimet siihen.
Omassa autossa hattuhyllyllä Groud Zeron 7x10" möhköt, eikä vahvistinta.

Basso katoaa kyllä ajaessa moottorin/renkaiden äänen alle, vähän v-mäinen paineenvaihtelukin kuuluu bassossa korviin.
Testi- CD:llä kuuntelin niin se paineenvaihtelu kuului jotain 20-25 hz alueelta.

Kannattaisiko laittaa joku ylipäästösuodatin 25 hz, ja parantaisiko vahvistin äänenvoimaa? Pioneerissa luvataan 22w RMS kanavaa kohden tehoa. Luulisi sen riittävän edes että basso kuuluisi ajaessa.
 
Mitäs vaikeaa tässä nyt oli? Etsin oikeanlaiset liittimet ja tilasin. Mielestäni helpompaa kuin kontissa jännitteellisten johtojen kolvailut yms. Motonetistä näitä ei tosiaan saanut ja kaikenlisäksi ei tarvi alkuperäistä johtosarjaa silpoa vaan voi palauttaa ennalleen helposti jos haluaa. Liittimen malli oli aluksi hukassa, ei sen kummempaa.
 
Mitäs vaikeaa tässä nyt oli? Etsin oikeanlaiset liittimet ja tilasin. Mielestäni helpompaa kuin kontissa jännitteellisten johtojen kolvailut yms. Motonetistä näitä ei tosiaan saanut ja kaikenlisäksi ei tarvi alkuperäistä johtosarjaa silpoa vaan voi palauttaa ennalleen helposti jos haluaa. Liittimen malli oli aluksi hukassa, ei sen kummempaa.
Jep, ehdottomasti helpoin katkaista piuha ja vaihtaa siihen ihan yleisessä käytössä oleva liitin...
 
onhan tuo rattinappi adapteri varmasti oikeaa mallia tuolle soittimelle?
muutama vuosi sitten asentelin toiseen japanilaismerkkiin vanhemman alpine soittimen ja siihen kun tuota adapteria kattelin niin oli mainittuna joku "juttu" millä varustettuihin soittimiin on sopiva,olikohan että volyme nappi piti olla tietyn tyyppinen niin oli sopivan mallinen,en tarkemmin muista.
asentamassani adapterissa piti erikseen kytkeä maadoitusjohto,tuossa ei taida sellaista ollakkaan.

toinen mikä tulee mieleen,onko sen mallin avensiksissa olemassa eri soittimia eri varustelutasoissa?
joissakin autoissa pitää olla eri adapteri jos alkuperäinen soitin on merkiltään/malliltaan x tai y,vaikka ratin napit näyttääkin samalle.

En ainakaan äkkiseltään löydä mitään infoa tämmösestä mahdollisuudesta. Joillain automerkeillä kyllä on ollut tätä ongelmaa olikohan Fordilla?

Jotenki tuntuu, että tuo adapteri ei ole oikea, vaan tuohon tulisi tämän tyyppinen, joka tökätään auton johtosarjaan ja nuo radion bullet-connetorit tähän kiinni:

img61359462.jpg

Kyllä jokapaikka myy mun autoon tuollaista joka jo on. Tosin erimerkkisiä löytyy.

Kävinpä tuossa tympääntyneenä paikallisessa hifi liikkeessä kyselemässä ja kattelemassa erään myyjän kans joka harrastaa vähä näitä autohifi hommia. Ei keksinyt muuta kuin että kyseinen adapteri on rikki. Harmi kun ei hyllyssä ollut vastaavaa että olisi voinut kokeilla. Nyt laitellu kuvia ja kyselyä Fanaticaudiolle. Saa nähä miten käy.

Päivitystä.

Tämä oma ongelma ratkesi ihan vain sillä, että maahantuoja lähetti uuden erimerkkisen adapterin jolla kaikki toimi heti niinkuin pitikin.
Toimimaton adapteri oli siis ACV merkkinen joka on kuulema ihan laadukas ja uusi sitten Incartech.
 
Viimeksi muokattu:
En ainakaan äkkiseltään löydä mitään infoa tämmösestä mahdollisuudesta. Joillain automerkeillä kyllä on ollut tätä ongelmaa olikohan Fordilla?



Kyllä jokapaikka myy mun autoon tuollaista joka jo on. Tosin erimerkkisiä löytyy.

Kävinpä tuossa tympääntyneenä paikallisessa hifi liikkeessä kyselemässä ja kattelemassa erään myyjän kans joka harrastaa vähä näitä autohifi hommia. Ei keksinyt muuta kuin että kyseinen adapteri on rikki. Harmi kun ei hyllyssä ollut vastaavaa että olisi voinut kokeilla. Nyt laitellu kuvia ja kyselyä Fanaticaudiolle. Saa nähä miten käy.

Joskus vastaavan adapterin kanssa säätäneenä (olisko ollut InCarTec) ei nämä hommat ole ihan yksinkertaisia. Se toimi kyllä osittain oikein, mutta piti käydä oikein valmistajalla Englannissa uudelleenohjelmoitavana ennenkuin toimi kuten pitää. Jos ei myyjäliikkeen kanssa selviä niin kannattaa olla yhteydessä myös adapterin valmistajan tukeen.

Nuohan on ymmärtääkseni universaalivehkeitä joihin tulee soitinkohtainen johto ja softa luulisi toimivan minkä tahansa luvatun soitinmerkin kanssa kun vaan soitinkohtainen johto on oikea. Nuo hyppyjohdot on ihan normijuttu näissä, niitä ei kannata ihmetellä, paitsi tietty siten että ovatko johtimet varmasti kunnolla kiinni siinä moninapaliittimessä, koska jos on joku irti niin sittenpä se boksi ei välttämättä tajua minkämerkkisen soittimen ohjaussignaalia pitäisi ulostaa.
 
Joskus vastaavan adapterin kanssa säätäneenä (olisko ollut InCarTec) ei nämä hommat ole ihan yksinkertaisia. Se toimi kyllä osittain oikein, mutta piti käydä oikein valmistajalla Englannissa uudelleenohjelmoitavana ennenkuin toimi kuten pitää. Jos ei myyjäliikkeen kanssa selviä niin kannattaa olla yhteydessä myös adapterin valmistajan tukeen.

Nuohan on ymmärtääkseni universaalivehkeitä joihin tulee soitinkohtainen johto ja softa luulisi toimivan minkä tahansa luvatun soitinmerkin kanssa kun vaan soitinkohtainen johto on oikea. Nuo hyppyjohdot on ihan normijuttu näissä, niitä ei kannata ihmetellä, paitsi tietty siten että ovatko johtimet varmasti kunnolla kiinni siinä moninapaliittimessä, koska jos on joku irti niin sittenpä se boksi ei välttämättä tajua minkämerkkisen soittimen ohjaussignaalia pitäisi ulostaa.

Joo myyjä tuossa ilmoitteli, että joskus jossain Toyotassa oli sama ongelma ja oli korjaantunut vaihtamalla erimerkkiseen adapteriin. Jospa tämä tästä selviäis.
 
Kukaan muu revi tweeteristä suojaverkkoa pois? Itse hankin Bilteman:cigar2: (ilmeisesti SPL dynamics) erillissarjan. Diskantin asennuksen jälkeen alkoi soimaan paskasti, joten kampesin sen verkon pois, ja ääni parani huomattavasti, eikä se ole läheskään niin suuntausorjallinen: ääni säilyy samanlaisena suunnasta huolimatta.
 
Kukaan muu revi tweeteristä suojaverkkoa pois? Itse hankin Bilteman:cigar2: (ilmeisesti SPL dynamics) erillissarjan. Diskantin asennuksen jälkeen alkoi soimaan paskasti, joten kampesin sen verkon pois, ja ääni parani huomattavasti, eikä se ole läheskään niin suuntausorjallinen: ääni säilyy samanlaisena suunnasta huolimatta.

Mistä päättelet että bilteman erillissarja olisi spl dynamics? Itse epäilen että kotimaisella spl dynamicsilla ja ruotsalaisen bilteman erillissarjalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Hyvä jos biltsun satsista saat itseä tyydyttävän äänen. Omasta mielestä tuollainen biltsun erkkasarja on 70€ hukkaan heitettyä rahaa. Satasella saa jo kohtuullisia kunnollisiakin sarjoja.
 
Mistä päättelet että bilteman erillissarja olisi spl dynamics? Itse epäilen että kotimaisella spl dynamicsilla ja ruotsalaisen bilteman erillissarjalla ei ole mitään tekemistä keskenään. Hyvä jos biltsun satsista saat itseä tyydyttävän äänen. Omasta mielestä tuollainen biltsun erkkasarja on 70€ hukkaan heitettyä rahaa. Satasella saa jo kohtuullisia kunnollisiakin sarjoja.
Siitä on ollut foorumeilla puhetta että olisi SPL dynamics, tosin vuosien vanhoissa ketjuissa. Jakosuotimet yms näyttää laadukkaasi tehdyiltä. Saattaa tietenkin olla 10-20 vuotta vanha malli.:) 60€ se vaan maksoi 5.25 tuumainen, en viitsinyt alkaa ovipeltiä leikkaamaan isompia varten.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom