Autohifi

Tuli itsekkin innostuttua, kohteena Mersun C200 farkku vm 2006
Ja miksi innostuin, tuossa orkkiskaiuttimet:
MusaMese.JPG

Orkkiskaiuttimilla oli jännä efekti, jos voluumi oli kuuntelutasoa (ei siis taustamusiikkia, mut ei täysilläkään, soundi ensikuulemalta ok, mutta muuttui parissa kymmenessä sekunnissa ärsyttäväksi, yhtä biisiä ei jaksanut loppuun kuunnella.)

Nyt noin 25 työtuntia myöhemmin tilalla on Rainbow audion germanium GL-C6.2 erillissarja, ja jo sillä äänenlaatu on kuin eri planeetalta.
Vielä kun kerkeää äheltää niin kaveriksi tulee alpine pdp-e800dsp, jossa siis 8x100w vahvistin, dsp, viiveet, säätöjä enemmän kuin laki sallii.
Subi on vielä hommaamatta, mietinnässä ollu rainbow:n gl-s10, muitakin ehdotuksia otetaan vastaan, kotelolle on tilaa max 50 litraa.
Aikaahan tuossa meni, kun veteli kontista uudet piuhat kaiuttimille, mankalta konttiin piuhat ja vahvarille virtapiuhan myös. Tulipellin läpiviennissä ei menty "mittaa 2 kertaa, poraa kerran", lähempänä "mittaa 20 kertaa, poraa kerran", kun ei huvittanut noita 20mm reikiä tehdä ylimääräisiä :D
 
Siitä on ollut foorumeilla puhetta että olisi SPL dynamics, tosin vuosien vanhoissa ketjuissa. Jakosuotimet yms näyttää laadukkaasi tehdyiltä. Saattaa tietenkin olla 10-20 vuotta vanha malli.:) 60€ se vaan maksoi 5.25 tuumainen, en viitsinyt alkaa ovipeltiä leikkaamaan isompia varten.

Ja ihan totta siellä puhutaankin, tosin siellä puhutaan vanhasta biltsun sarjasta jota ei enään myydä. Ja kovinkaan kummonen ei ollu se dynynkään erkkasarja.

Edit. Niin kyseessähän oli siis spl dynamicsin sd-5.2
 
Ja ihan totta siellä puhutaankin, tosin siellä puhutaan vanhasta biltsun sarjasta jota ei enään myydä. Ja kovinkaan kummonen ei ollu se dynynkään erkkasarja.

Edit. Niin kyseessähän oli siis spl dynamicsin sd-5.2
Jotain samanlaista näissä nykyisten jakosuotimissakin on kuin tuossa sd-5.2:ssa. Ties vaikka olisivat kyhäisseet Biltemalle jotkut uudet versiot, en väitä että silloinkaan erityisen hyvät.

Joka tapauksessa otin tweeteristä metalliverkon ja sen alla olevan muovikuplan (diffuusori tai vain suoja) pois.
Ja samoin wooferin suojat (eipä tule kalliiksi vaikka menisivät rikki), ja laitoin mdf-levyn sille alustaksi, sekä äänenvaimenninta taakse ovipeltiin.

Hattuhyllyllä on Groundzeron 7x10" ovaalit. Niistä tai autosta johtuen ne nappaa äänet jo 20 hz lähtien.:eek: Jos saan aikaiseksi niin laitan mdf-levyn niille alle ja vaimennan takakonttia, ties vaikka 40hz äänetkin paranisivat.

Tuossa jatkuvan mittauksen snapshot kun en saanut oikeaa mittausta toimiin, paria taajuutta hieman säädin soittimen eq:lla. Ei paha käyrä näillä osilla.

t.jpg
 
Kysytäänpä täällä. Onko yleensä kiinan Android soittimella mahdollista saada pysymään volumet ja fm-kanavat yms muistissa? Pystyykö tollasta "sammuttamaan" mihinkään unitilaan tms virtalukolla ohjattuna... Pinoutista ei mitään hajua, eikä viitsi alkaa taas purkamaan irti :| Soitin vain laitettu kiinni valmiilla johtosarjalla ja adapterilla.
 
Kysytäänpä täällä. Onko yleensä kiinan Android soittimella mahdollista saada pysymään volumet ja fm-kanavat yms muistissa? Pystyykö tollasta "sammuttamaan" mihinkään unitilaan tms virtalukolla ohjattuna... Pinoutista ei mitään hajua, eikä viitsi alkaa taas purkamaan irti :| Soitin vain laitettu kiinni valmiilla johtosarjalla ja adapterilla.
On tietenkin mahdollista.
 
V70 tuli hommattua ja ajattelin eteen laittaa 6,5" erillissarjat, kun tuossa on se kämäisin audiopaketti ja toinen kaiutin kaiken lisäksi pimeänä. Toivottavasti on vain liitin irti/soittimessa vikaa, ettei ole johtoja poikki. En viitsi kuitenkaan erikseen sen vuoksi alkaa ovipahvia irrottamaan vaan irrottaa sitten samalla kun vaihtaisi kaiuttimet.

Onko toi Rainbown SL-C6.2 (mikä ero DL-C6.2 malliin?) parasta hintaluokassa 100-200€/pari vai mistä malleista kannattaisi lähteä tarjouksia etsimään ja seuraamaan?

Edit. Soittimena luultavasti aluksi orkkis HU-650, mutta myöhemmin vanhasta autosta siirrän Alpinen CDE-9880R, jos sillä on merkitystä. En erillistä vahvistinta mielellään jaksaisi asennella.
 
Itsellä ei ole omakohtaista kokemusta SL-C6.2, mutta luin Autosoud 2/2013 testin jonka se voitti: Bassoa kehuttiin ja vapautuneen tuntuista ääntä.
Miinuksena että vähän piti isommalla kuunnella että alkoi soida oikein hyvin, ja diskantti vähän kihisee.
Mitään taajuusvastetta testissä ei näytetty autossa.

Tuossa taajuusvasteet molemmista yllämainituista:


Rainbow SL-C6.2


DLS RC 6.2
 
Itsellä ei ole omakohtaista kokemusta SL-C6.2, mutta luin Autosoud 2/2013 testin jonka se voitti: Bassoa kehuttiin ja vapautuneen tuntuista ääntä.
Miinuksena että vähän piti isommalla kuunnella että alkoi soida oikein hyvin, ja diskantti vähän kihisee.
Mitään taajuusvastetta testissä ei näytetty autossa.

Tuossa taajuusvasteet molemmista yllämainituista:


Rainbow SL-C6.2


DLS RC 6.2
Äkkiä katsottuna dls sarja kärsii midin ja dissen huonosta sovituksesta
 
Pitäisi Audison AP8.9bit kytkeä Audi A6 Allroad -10, tuossa on vakiona vahvistin ja nyt pähkäilen että mitkä kaiutinsignaalit tuohon Audisoniin kannattaa viedä sisään. Etuovissa on nyt 6,5", 3" ja 1" kaiuttimet. Näiltähän olisi loogista kytkeä signaali, mutta nuo 6,5" elementit ajetaan omilla kanavillaan ja ovat järjestelmän "subwooferit". Nuo pienemmät ovat sitten passiivinen erillissarja ja niille tulee yksi kanava puolelleen. Takaovien kajarit ja piuhat jättäisin mielellään alkuperäisen vahvistimen perään, ja käyttäisin niitä sillä jos tarvetta on, eli takamatkustajia on. Takakajarit voisi myös kytkeä Audisoniin, mutta silloin menisi kaksi kanavaa siihen. Ajatuksena on soitella etupäätä täysaktiivisena ja bassoille laittaa vielä sillattuna 2 kanavaa.

Epäilyttää että riittääkö tuon 3" ja 1" elementtien signaali Audisonille? Siinähän on de-eq ominaisuus, joka tasaa taajuusvasteen, mutta tuossa voi olla melko korkea ylipäästö. Vai kytkisinkö lisäksi noiden "subbareiden" piuhat myös Audisoniin, ja määrittelisin ne takakajareiksi. Sitten määrittäisin että näiltä otetaan sub-outtiin signaali?

Ei tuossa varmaan mitään hajoa jos kokeilee, pitää vaan nuo kytkennät toteuttaa testin ajaksi siten, että muutokset on helposti tehtävissä ennen toimivat kokoonpanon löytymistä.
 
kuuluisikohan tämä elektroniikkapalstalle... mutta mitenkä tämä olisi järkevin helposti korjata? ostin ehjinä tietenkin kaiuttimet mutta rikottuhan tuo oli ja teipillä laitettu kasaan... riittäisköhän se liima pitämään kasassa sen verran ettei suotta auton oven sisällä irtoa ja ala liikkumaan
kaiutin.jpg
?
 
Tuskin mitenkään järkevästi, että tuo kovin paljoa rasitusta kestäisi, esim abikojen liittämisen. Tuleeko tuohon johdot juottamalla vai käytätkö liittimiä? Jos juotos, niin tuon koko liittimen voisi heittää mäkeen ja kolvata piuhat suoraan yhteen. Sitten vetää johto vaikka nippusiteellä runkoon kiinni (eristettynä tottakai) ettei vahingossa repeä tuolta puhekelalta tai muualta irti.
 
kyllä auton piuhoissa käsittääkseni liittimet olisi valmiina - täytyy kuitenkin tuota juottamista harkita, kiitos
 
Pitäisi Audison AP8.9bit kytkeä Audi A6 Allroad -10, tuossa on vakiona vahvistin ja nyt pähkäilen että mitkä kaiutinsignaalit tuohon Audisoniin kannattaa viedä sisään. Etuovissa on nyt 6,5", 3" ja 1" kaiuttimet.

Yleisesti ottaen VAG soittimeen ei ole mahdollista kytkeä erillistä vahvistinta jos siinä sellainen jo on. Signaali viedään soittimelta vahvistimelle optisella kaapelilla, jonka signaali on ainakin uudemmissa järjestelmissä salattu. Etukaiuttimien signaali on oletettavasti suodatettu, aktiivijaolla tai ilman. Signaalia voi yrittää erottaa takakaiuttimista, mutta sieltäkään ei välttämättä saa kunnollista signaalia ulos. Vagarenalla on onnistuttu asennuksissa ainoastaan silloin, kun alkuperäinen vahvistin koodataan pois ja otetaan signaali suoraan mankan takaa.

Mutta tuon perusteella voisi onnistua, riippuen siitä mikä audiojärjestelmä Audissa on. Se on vähän erilainen kaveri kuin muut Vaggineet, kannattaa opiskella tuolta ja googlesta loput:

a6 4f 2009 external amp + subwoofer - AudiWorld Forums
audi a6 allroad external amplifier - Google-haku
 
Joo tuo on tiedossa että optinen most-väylä tuossa on, siksi jätänkin oem-vahvistimen paikoilleen ja otan siitä kaiutintasoisena signaalin. Pääseehän tuohon optiseenkin linjaan käsiksi muuntimella, mutta tuppaavat maksamaa yhtä paljon kun dsp-vahvistin, siksi lähdin tätä tietä. Ja luotan että tuo audisonin de-eq hoitaisi hommansa, niin ei tarvitse huolehtia oem-järjestelmän equtuksista.

Yksi audiharrastaja on tuota audisonin dsp:tä hyödyntäen päivittänyt setuppia, mutta en ole hänestä kuullut mitään kun kyselin vinkkejä foorumilla.

Melkein on tehtävä niinkuin aiemmin mietin, että lähteä testaamaan kun piuhat on vedetty. Alkuun vaikka kokeilla signaalia pelkästään etupäästä, ja jos se ei riitä, niin tuoda lisää kanavia sisään. Tuota Audisonia käyttöönottaessa käsittääkseni pääsee näkemään sisääntulevien kanavien taajuusvasteet ja myös sen, miltä ne näyttää tuon de-eq-toiminnon jälkeen.

Kaikki palikat onkin jo hommattu, nyt ei puutu kuin aikaa. Tuo etupään kaiuttimien asennus on varmaan työläin vaihe, kun pitää äänieristys oviin tehdä samalla ja vetää kaksi kaiutinpiuhaa lisää konttiin vahvistimelle.
 
Juu, mutta OEM-vahvistin voi esim. sulkea kaiutinlähdöt jos takana ei ole sopivaa 4ohm kuormaa. Tehovastuksella tuosta ehkä selviää, mutta se voi jälleen muuttaa taajuusvastetta. de-EQ ei toimi jos vahvistin ei saa sopivaa koko äänialueen signaalia. Kannattaa testata tuo ennen kuin räjäyttää koko auton osiksi.

Lisäpiuhojen tuonti oveen oli vihreässä Octaviassa ratkaistu poraamalla reiät oveen ja karmiin ja laittamalla uusi haitarikumi.
 
Mikähän olisi hyvä ja halpa 4-kanavainen vahvistin jotain 70-100W per kanava?
Etukaiuttimiksi olen hankkinut Rainbow SL 6.2 erkan ja takana hattuhyllylla 7x10" ovaalit "subeina". Ei ne varmaan paljon tehoa tarvi kun toistavat 25hz:stä asti flat-asetuksilla ja alipäästö jossain 60-80hz. Enemmän varmaan nuo Rainbow:it vie tehoa.
 
Juu, mutta OEM-vahvistin voi esim. sulkea kaiutinlähdöt jos takana ei ole sopivaa 4ohm kuormaa. Tehovastuksella tuosta ehkä selviää, mutta se voi jälleen muuttaa taajuusvastetta. de-EQ ei toimi jos vahvistin ei saa sopivaa koko äänialueen signaalia. Kannattaa testata tuo ennen kuin räjäyttää koko auton osiksi.

Lisäpiuhojen tuonti oveen oli vihreässä Octaviassa ratkaistu poraamalla reiät oveen ja karmiin ja laittamalla uusi haitarikumi.

Näillä näkymin takakajarit jää käyttöön tuon oem-vahvistimen kanssa, laitan vaan faderin eteen niin ei tarvii niillä äänikuvaa sotkea.

Muualta sain vastauksen että homman pitäisi onnistua viemällä tuon etupään erillissarjan sekä "subbareiden" signaalit Audisoniin sisään. Onneks tuossa nyt ei paljoa tarvitse purkaa kytkentöjä varten; ne kaksi kaiutinpiuhaa vetää edestä taakse sekä subbarin tasonsäätöpalikalle johto. En oo vielä ovia tutkinu tarkemmin, että millaiset läpiviennit tuossa on, toivottavasti olisi tilaa tuolle yhdelle johdolle että ei tarvitsisi reikiä alkaa porailemaan.
 
En oo vielä ovia tutkinu tarkemmin, että millaiset läpiviennit tuossa on, toivottavasti olisi tilaa tuolle yhdelle johdolle että ei tarvitsisi reikiä alkaa porailemaan.

Ovissa on moninapaiset liittimet joissa tuskin on tyhjiä pinnejä. Mutta ei signaalia tarvitse ovesta asti kaivaa, A-pilarin alamuovin takaa pääsee käsiksi oven liittimelle menemään johtonippuun ja siitä ryöstää signaalin vahvistimelle. Värit näkee ovikaiuttimien liittimistä (olettaen että jatkuvat samana liittimen jälkeen), tai sitten sähkökuvista. Erwinista saa haettua runkonumerolla auton materiaalin, sähkökuvat ja muut huolto-ohjeet.
 
Juu, tuo on totta. Signaalia en tuolta ovesta olisikaan ottanut, ylimääräinen piuha tulee siksi, että saan 3-tie-etupään ajettua täysin aktiivisena. Nythän sinne käsittääkseni menee vain kaksi johtoparia, yksi tuolle erillissarjalle ja toinen subwooferille.

Tuon signaalin otan suoraan oem-vahvistimelta, tuolta kontin kyljestä. Siihen löysinkin jo pinnikaavion ja tuo audison tulee samaan paikkaan, joten pitkiä vetoja sitä varten ei tarvitse tehdä.
 
Mulla oli erillissarjaa edessä ja takakaiuttimia soittamassa edellisessä autossa tämmönen focus: Focus Acoustics D-4750
Tuo mahtu kivasti kojelaudan sisään ja jakso soittaa hertzin sarjaa enemmän ku hyvin.
Ilmeisesti noiden D-luokan vahvistimien laatu yltää jo AB:n tasolle kun niitä täällä suositellaan.?
Varsinkin tuo @Dualram :n suosittelema on kyllä aika kallis. Kun laittaisin sen takakonttiin ei tarvisi välttämättä olla erityisen pienikokoinen.

Tällä hetkellä suosikki olisi tuollainen perus-pertin Ground Zero GZIA 4115HPX-II, jonka saisi 139 Euroon.
 
Ilmeisesti noiden D-luokan vahvistimien laatu yltää jo AB:n tasolle kun niitä täällä suositellaan.?
Varsinkin tuo @Dualram :n suosittelema on kyllä aika kallis. Kun laittaisin sen takakonttiin ei tarvisi välttämättä olla erityisen pienikokoinen.

Tällä hetkellä suosikki olisi tuollainen perus-pertin Ground Zero GZIA 4115HPX-II, jonka saisi 139 Euroon.
Parikymppiä lisää ja saat tämän.
Rainbow DREAM 4AB - Fanatic Audio
 
Parikymppiä lisää ja saat tämän.
Rainbow DREAM 4AB - Fanatic Audio
Tällä hetkellä on harkinnassa Ground Zero GZTA 4125X-II kun siinä on subsonic, ja takakaiuttimien resonassitaajuus näyttää olevan jo 25Hz.
Mutta en tiedä olisiko sillä paljoakaan merkitystä. Kuitenkin vaste ei subsonicilla ehdi paljon laskea jollei säädä sitä alkamaan jo liiankin ylhäältä.

Voiko todella kuulemalla kuulla tässä paremman äänenlaadun kuin esim. GZTA 4125X-II :ssa?
 
2 DIN soitin hakusessa. Hyviä kiinalaisia tullut vastaan? Android ja mapsi +
 
itsellä Dasaita PX5-pohjainen Android 8 2DIN-soitin (olikohan aliexpressin kautta Dasaitan Saksan varastosta laite ja siihen kamerat eteen ja taakse jne.) ja ymmärtääkseni yksi parhaimpina pidetyistä valmistajista ehkä siksikin että päivityksiä tulee kohtuullisen hyvin saataville tänne
Dasaita - Latest MCU and Updates for Rockchip PX5 Octa-Core 2G RAM 32GB

Tällä sivustolla lienee keskustelua noista eri valmistajien laitteista jos lontoon murre sujuu:
Android Head Units

laitteen mukana oli muistaakseni Go-niminen navigointisofta mutta itse asensin Here:n käyttöön koska toimii nopeammin/paremmin...
 
Mittailin soittimen yhden kanavan kaiutinjohdosta jännitettä, kun CD-levy antoi 50hz pistetaajuutta. (ei vahvistinta välissä).

Pioneerissa max volumi on pykälä 62. Vasta jossain volumi kohdassa 44 jännite oli 2 volttia, joka vastaa 1 W tehoa 4 ohmin impedanssilla.

Volumi pykälässä 50 antoi 4 W vastaavaa tehoa, (ja sillä volumilla soittaminen on aika mekkala). Volumit täysillä antoi 10.8 V, eli 29W teho.

Kai se on uskottava että vahvistin parantaisi äänenlaatua kun kaikki niin sanoo, mutta en ymmärrä miten ennen kuin volumet ihan kaakossa, kun teho riittää noinkin hyvin aiemmin.


edit. korjattu lukuja kun en eka mittauksessa huomannut että equn säädöt oli päällä vaimentamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Millaiset noissa android soittimissa on rca ulos että antaako laadukkaasti äänet ulos vai onko heikko laatuinen? Kun kun ei raaskisi ostaa 2din alpinen soitinta :btooth:
 
Mikä olisi jokseenkin hyvälaatuinen bluetooth fm-lähetin? Mitä pienempi niin sen parempi. Xiaomi roidmi 3s osui silmään ja vaikuttaa ihan hyvältä. Onko siitä jollain kokemusta?
 
Noistahan kannattaa etsiä se tehokkain minkä löytää. Ovat "laittomia" Suomessa reguloinnin takia mutta eipä niitä ole kukaan koskaan kytännyt.
 
Noistahan kannattaa etsiä se tehokkain minkä löytää. Ovat "laittomia" Suomessa reguloinnin takia mutta eipä niitä ole kukaan koskaan kytännyt.
Ei noissa vaan näytä olevan lähetystehoja ilmoitettuna. Laitoin nyt tuon xiaomi roidmi 3s tilaukseen. Ainakin arvosteluiden perusteella pitäisi olla ihan ok laatuinen. Paria sellaista muutaman euron palikkaa olen kokeillut, mutta ne lensi samantien roskiin. Toivottavasti tuo olisi edes vähän parempilaatuinen.
 
Kymysys: Kestääkö tuosta Alpine ute-92bt:stä laittaa linjalähdöt täysille ilman säröä? En oikein tuosta videosta tajunnut:

 
Onkos kukaan vaihtanut tarvikemallin vahvistinta autoon jossa MOST väylä? Eli vahvistin joka tukee MOST tai jonkunlainen adapteria olisi tarpeen.

Ongelmana sellainen että vasen etukaiutin herää vasta kun volumet käyttää melko kovalla.
 
Onkos kukaan vaihtanut tarvikemallin vahvistinta autoon jossa MOST väylä? Eli vahvistin joka tukee MOST tai jonkunlainen adapteria olisi tarpeen.

Ongelmana sellainen että vasen etukaiutin herää vasta kun volumet käyttää melko kovalla.
Kuulostaa kosketushäiriöltä kaiutin johdoissa.
 
Kuulostaa kosketushäiriöltä kaiutin johdoissa.

Voisko olla? Tuota itsekkin ensin epäilin mutta yritin perinteisiä oven läpiviennin liittimiä ja johtoja heilutella kun vika oli päällä mutta ei ainakaan sillä vaikutusta. Kun vika on päällä niin se ei missään kohtaa esim. epätasaisella tiellä korjaannu. Samaten vika ei myöskään palaa jos kerran on äänet käyttänyt kovalla olettaen ettei sammuta stereoita pitkäksi aikaa.
 
Parikymppiä lisää ja saat tämän.
Rainbow DREAM 4AB - Fanatic Audio
Tämä tuli hankittua, kiitos suosituksesta. Hyvältä kuulostaa.:tup:

Ainut ongelma, mistähän johtuu että sub-kanavalta kuuluu kaiuttimien kautta epämääräisiä niksahduksia ja aina silloin kun vaihtaa radio-kanavaa, tms. Mutta jos laittaa myös vahvistimen alipäästön päälle niin niksahdukset häipyy?
Soitin on Alpine UTE-92BT.

edit. Taisinkin keksiä missä vika kun pöhkäsin sen vahvistimen suoraan peltiin kiinni, parempi kai olisi erillään sähköisesti maasta.

edit2. Ei vaikuttanut vahvistimen eristys pellistä. Kaitpa Alpinen rca-ulostulo sitten antaa häiriöistä signaalia, kun Pioneerilla kokeilulla sitä ei esiintynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Voisko olla? Tuota itsekkin ensin epäilin mutta yritin perinteisiä oven läpiviennin liittimiä ja johtoja heilutella kun vika oli päällä mutta ei ainakaan sillä vaikutusta. Kun vika on päällä niin se ei missään kohtaa esim. epätasaisella tiellä korjaannu. Samaten vika ei myöskään palaa jos kerran on äänet käyttänyt kovalla olettaen ettei sammuta stereoita pitkäksi aikaa.
Auttaako Fonzie-huolto? Mulla oli Bemarin ovikajari vastaavalla tavalla rikki ja sen sai toimimaan kun mäjäytti nyrkillä oveen.
 
Onkos kukaan vaihtanut tarvikemallin vahvistinta autoon jossa MOST väylä? Eli vahvistin joka tukee MOST tai jonkunlainen adapteria olisi tarpeen.

Ongelmana sellainen että vasen etukaiutin herää vasta kun volumet käyttää melko kovalla.

Eli siis suunnitelmissa vasta vahvistimen vaihto? Nuo MOST väylään tulevat muuntimet tuppaavat maksamaan aika paljon. Mieluummin etsii sellaisen vahvistimen, johon voi kytkeä alkuperäisen systeemin kaiutinjohdot, eli high level input tms. Näin läksin itekin hommaa jalostamaan, kun tuossa A6:ssa on MOST-väylä.

Tuohon ongelmaan sitten, onko siellä mitä juotoksia sisältävää elektroniikkaa signaalitiellä, jakosuotimia yms? Itellä oli aikoinaan erillissarjan jakosuotimessa kylmäjuotos, jota hädintuskin edes silmällä näki, mutta oirehti juuri noin. Korjaus oli erittäin helppo, eli juotoksen uudelleen kolvaus.
 
80-lukulainen autosoitin olisi tarkoitus säilyttää, mutta vahvistinpuoli pitäisi päivittää.

Onko markkinoilla vahvistinta (+dsp?) johon on sisäänrakennettu BT-streamaus mahdollisuus? Soittimeen kyllä saa cd-vaihtajan johtoon bt-kikkulan mutta siitäkin saa maksaa vähintään 50e.

Tarkoitus olisi ajaa etukaiuttimia tuolla vahvistimella ja takakaiuttimet sitten tuolla alkuperäisellä soittimella. Mahdollisesti subbaria sitten myöhemmin. Mitään ihmeempiä tehoja ei tarvita, kun etukaiuttimiksi tulee 5.25" erillissarja, eikä orkkiskaiuttimien tilalle kauhean jöötejä mahdu.

Soittimesta saa linjalähdöt ulos tarvittaessa.
 
80-lukulainen autosoitin olisi tarkoitus säilyttää, mutta vahvistinpuoli pitäisi päivittää.

Onko markkinoilla vahvistinta (+dsp?) johon on sisäänrakennettu BT-streamaus mahdollisuus? Soittimeen kyllä saa cd-vaihtajan johtoon bt-kikkulan mutta siitäkin saa maksaa vähintään 50e.

Tarkoitus olisi ajaa etukaiuttimia tuolla vahvistimella ja takakaiuttimet sitten tuolla alkuperäisellä soittimella. Mahdollisesti subbaria sitten myöhemmin. Mitään ihmeempiä tehoja ei tarvita, kun etukaiuttimiksi tulee 5.25" erillissarja, eikä orkkiskaiuttimien tilalle kauhean jöötejä mahdu.

Soittimesta saa linjalähdöt ulos tarvittaessa.
Tuossa on kohtuu hyvä.
SK-Autosound Automultimedian ja autohifin ammattilainen
 
Tuo olisi hintaluokaltaankin sopivassa sarjassa, kiitoksia! Koittanut noita etsiskellä, ja kovin harvassa tuntuu olevan nuo missä BT-streamaus mahdollisuus löytyy. Jos löytyy muita, niin ehdotuksia kehiin. Pystyyköhän tuossa takakanavat siltaamaan subbaria varten?
Joo nuo on aika harvinaisia. pystyy siltaamaan nuo kanavat, 210w antaa 4ohm mikä riittää ihan mukavasti yhdelle subille.
 
Eli siis suunnitelmissa vasta vahvistimen vaihto? Nuo MOST väylään tulevat muuntimet tuppaavat maksamaan aika paljon. Mieluummin etsii sellaisen vahvistimen, johon voi kytkeä alkuperäisen systeemin kaiutinjohdot, eli high level input tms. Näin läksin itekin hommaa jalostamaan, kun tuossa A6:ssa on MOST-väylä.

Tuohon ongelmaan sitten, onko siellä mitä juotoksia sisältävää elektroniikkaa signaalitiellä, jakosuotimia yms? Itellä oli aikoinaan erillissarjan jakosuotimessa kylmäjuotos, jota hädintuskin edes silmällä näki, mutta oirehti juuri noin. Korjaus oli erittäin helppo, eli juotoksen uudelleen kolvaus.

Taitaa hinta tosiaan pompsahtaa jos tuon MOSTin haluaa pitää, ehkä siinä tapauksessa parempi yrittää korjata orkkis tai ostaa uus.

Täysin vakiot on stereot. Sähkökaavioiden perusteella jakosuodin löytyy ilmeisesti ovesta. Nyt on kyllä taas usean reissun toiminut hyvin kun enemmän on tullut luukutettua. Pitää tuo ovipahvi purkaa ja kattoa jos alkaa taas vaivaamaan.
 
Tähän settiin päivitetty nyt lisäksi Audisonin penkinalusbassot. Päälle pari tuntia vasta soitettu, joten ei ehkä lopullista mielipidettä osaa noista sanoa tässä vaiheessa. Audiokitin Kimmo mainitsi jopa 2kk sisäänajon tarpeesta.

Vakiobassojen ikäviä korostumia hävisi nyt pois. Nyt ei mikään tietty tajuus korostu ainakaan häiritsevän voimakkaasti. Aluksi tuntui basso vaimentuneen selvästi, mutta nyt jo parin tunnin jälkeen voimakkuus tuntuu olevan suunnilleen samalla tasolla. Matalat äänet eivät enää tunnu laahavan perässä ja integroituvat aika mukavasti kokonaisuuteen. Napakkuutta tuli selvästi lisää kun vanhat kuullostivat jotenkin hirmu "löysän" tuntuisilta.

Elementtien vaihdon lisäksi vuorasin koteloiden ulkopuolen butyylimatolla, koska tuota tunnuttiin suosittelevan. Päälle parin tunnin homma näin ensikertalaiselle ja olisi selvästi nopeammin hoitunut pelkkien elementtien vaihdolla.

Näiden päivitysten jälkeen suurin äänenlaadun pilaaja on enää ajomelu. F20 bemari ei ole todellakaan meluisimmasta päästä hiljaisilla ei RFT-renkailla, mutta uusista isoista premiumautoista jäädän vielä kauaksi taakse. Ei oikein tätä meluisampaan autoon kannata kummosia summia audioon panostaa, jos haluaa myös kuulon säilyttää.

Itse tuossa juuri tutkailin mitä laitteistoa omassa f30 sarjalaisessa on kiinni, täysin basic audio vakiona. Edellinen omistaja on lykännyt Focal IFBMW-S erillissarja Focalia kiinni, mutta ilman erillistä vahvistinta, penkkien alla pöhisee vakiot. Tuolla sarjalla saa muuten diskantit kolmioihin ihan hyvin istuvasti kiinni, hieman poraillen vakiota!

Mutta kyllähän tuo vain mankalta ajettuna jää selkeästi huutamaan erillistä vahvistinta ja varsinkin nuo vakio penkinaluset lähtee särölle/kumisemaan äkkiä.

Tarkoituksena olisi nyt heittää johdottaen kontille, sinne vahvistin ja vaihtaa penkin aluset. Vahvistimen valintaan varmaan kyselen liikkeeltä apua mutta penkinalusilla ajattelin lähteä näistä liikkeelle: AI-Sonic BMW-SW8 ei varmaan hirveän mönkään voi mennä vai tutustuitko kuinka kattavasti noihin bassoihin?

Sen verran budjetilla liikutaan että johdot, bassot ja vahvistin olisi ainakin tarkoitus olla alle 1000e luokassa :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom