• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:25 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Aurinkopaneelit ja niiden käyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lenni
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä jo muutama vuosi asiaa mietitty niin jos nyt keväällä 2025 asentaisi paneelit katolle.
Mitään tarvikkeita ei ole vielä ostettu.

Paneelit : 9kpl 425w astroenergy. 540€
(7kpl etelään ja 2kpl länteen).

Kontio solar kiskot ja tarvikkeet 300€
Nämä tulee etelään osoittaviin paneeleihin. Länteen osoittavat tulee seinälle diy kiinnityksellä.

Invertteri : Growatt 3 tai 4kw : 800€
Kontio solar 4kw : 815€
microt ? Hoymiles 2250-6t , 1800-4 ja dtu lite-s 1200€.

Kaapeleihin ja sähkäriin varaan 800€.

Kokonaishinta olisi jossain 2500-2900 haarukassa , missä voin säästää lisää ?

Kannattaako laittaa microt kun perinteinenkin invertteri ajaa saman asian ?
Länteen osoittaville 2kpl ei muu käy kuin mikrot, perinteinen invertteri vaatii suunnilleen väh. kuusi paneelia, että jännite nousee.

Nopea kyssäri Hoymilesin mikroista? Saako noista luettua suoraan datat talteen Home assistanttiin / mihin vaan ilman että kytkee nettiin ja valmistajan cloudiin?

Onko kellään kokemusta hoymilesin sähköauton latausasemasta näiden kaverina?

Nopea kyssäri Hoymilesin mikroista? Saako noista luettua suoraan datat talteen Home assistanttiin / mihin vaan ilman että kytkee nettiin ja valmistajan cloudiin?

Onko kellään kokemusta hoymilesin sähköauton latausasemasta näiden kaverina?

OpenDTU-purkkeja löytyy ilman wifiä oleville eri mikroille erilaisia, mutta rajoituksena, että firmwarepäivitykset ja verkkoprofiilin päivitykset ei noilla onnistu.

Hoymilesit tosiaan vaatii hieman askartelua jos HA:han datat haluaa kun ei ole valmistajalla API-palvelua tms.
Mulla pyörii OpenDTU ja on kyllä toiminut hyvin. Omat vuosia vanhat hoymilesin mikrot on ainakin pyörineet ilman firmispäivityksiä hyvin, tai sitten toi hoymilesin dtu purkki päivittää niitä automaagisesti? Sellainenkin löytyy verkosta, kun opendtu tuli sen jälkeen kun noi mikrot olin ostanut.

Hoymilesit tosiaan vaatii hieman askartelua jos HA:han datat haluaa kun ei ole valmistajalla API-palvelua tms.
Mulla pyörii OpenDTU ja on kyllä toiminut hyvin. Omat vuosia vanhat hoymilesin mikrot on ainakin pyörineet ilman firmispäivityksiä hyvin, tai sitten toi hoymilesin dtu purkki päivittää niitä automaagisesti? Sellainenkin löytyy verkosta, kun opendtu tuli sen jälkeen kun noi mikrot olin ostanut.
En haluaisi rakentaa mitään mikä nojaa valmistakan cloud-palveluun, enkä halua kytkeä kiinalaista invertteriä internettiin niin, että kinkit voivat brickata sen etänä hybridisodankäyntikeinona.

Statistiikka

Viestiketjuista
263 418
Jäsenet
75 196
Uusin jäsen
mirgeli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom