Hei,
Paneelit on asennettu, näyttää hyvältä. Odotan Elenian hyväksyntää, jotta voin kytkeä sen päälle.
Minulla on kysymys koskien "net metering" Suomeksi. En tiedä mitä termi on Suomeksi, anteeksi. Ehkä se on "nettomittaus"? esim. tuotan 40 kWh, käytän 10 kWh, tililläni on -30 kWh käytettäväksi tulevaisuudessa.
Minulla oli aiemmin sähkösopimus Ilmatarin kanssa, mutta he myivät kaikki vähittäisasiakkaansa Väreelle, joka aloittaa 1.5.23. Kysyin Väreeltä, tekeekö se nettomittausta, johon he vastasivat:
"Mahdollinen nettotuotanto tapahtuu siirtoyhtiön kautta.
Maksamme aurinkosähkön ylijäämästä TuntiSpot-hinnan ja marginaali on -0,2 snt/kWh (alv 0%). Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Maksamme ylijäämähyvityksen suoraan asiakkaan tilille kerran vuodessa kalenterivuosittain."
Tämä on minusta hämmentävää. Luulin, että sähkön tarjoaja tekee nettomittauksen, ei siirtoyhtiö? Sitten he mainitsevat, että he maksavat euroja tililleni kerran vuodessa, mikä viittaa siihen, että he eivät tee nettomittausta. Olin siinä käsityksessä, että nettomittaus on parempi vaihtoehto, koska jos ylijäämäenergia palautetaan minulle euroina, valtio verottaa sitä, mikä ei ole mahdollista nettomittauksen yhteydessä.
Olen lähettänyt Väreelle sähköpostia selvennystä varten, mutta kysyisin, onko kenelläkään suosituksia hyvistä sähköntoimittajista, jotka tekevät nettomittausta Suomessa. Olen Pirkanmaalla asian tiimoilta.