Tuosta korkoputkesta, itse juuri kävin lainaneuvottelua pankin kanssa mahdollisesta uuden asunnon lainasta. Max. lainasumma on iso omalle maksukyvylleni, 200 ke, yksin maksaisin. Tämän lainan ehtona on korkoputki 10 vuodeksi. Eli jos haluan noin ison lainan ottaa jotta saisin riittävän hyvän kämpän, on se korkoputki otettava. Toinen pankki ei suostunut noin paljoa lainaa edes myöntämään. Onko kokemuksia tilanteesta, jossa korkoputkesta on hankkiuduttu eroon kun taloudellinen tilanne kohentuu, joko uudella lainaneuvotelulla tai pankkia vaihtamalla?
Omasta on jo vuosia, mutta on kokemusta:
6v sitten(?) erosin ja oma kämppä oli täysin kesken, eli ei mitään toivoa myydä, enkä myöskään halunnut siitä luopua. Sain omiin nimiin 180keur lainan lainaturvalla(tai vastaavalla nimellä) sovituksi.
Siitä 1-2v eteenpäin ja uusi perhe rokkasi ok ja tulot taloudessa oli jotain muuta kuin yksin asuessa niin irtisanoin sopparin. Maksoi muistaakseni 800 euroa! Mutta 6kk kevyemmällä korolla riitti tämän summan maksamiseen.
Tämän kokemuksen perusteella olen niiden puolella jotka suosittavat säästämään eri tavalla kuin ottamalla korkokaton/suojan. Kulut on järjettömät ja fiksuilla vaihtoehtoilla saat elettyä halvemmalla ja turvallisemmin. Esim juurikin alkuun lyhennysvapaan otto. Omalla kohdalla olisi jo riittänyt korkokaton aloituskulujen ja kk-erotuksen sivuun laitto. Olisi aika monta tonnia enemmän säästössä tai lainaa vähemmän. Tällöin kun itse pakotettiin ottamaan niin näistä suojista joutui maksamaan jotain. En nyt muista, mutta jos vaikka tonnin siitä maksoin. Tämän jälkeen noin 100e/kk lisäkuluja kun korkojen pohja korkeampi ja lopetus oli 800eur. Eli itse maksoin huvista 3-4keur, aika paljon saisi korot nousta että 2v maksaisi enemmän kuin toi 3-4keur kokeilu. Toisaalta kun itse halusin eroa niin olin sen valmis maksamaan, en turvasta vaan siitä että jaksaa iloita elämästä ja ex saa löytää uuden "ihanan elämän".
Hyvä muistisääntö on se että pankit tekevät bisnestä, jos he tarjoavat korkokattoa he näkevät tulevaisuuden niin matalakorkoisena että jäävät siitä voitolle.