Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 705
Kuitunetin kustannus taloyhtiöllehän on yleensä luokkaa 5 e /kk/asunto tai jos perusnopeus on jotain 100M niin ehkä 10 e / kk / asunto. Se ei siis käytännössä vaikuta mitenkään merkittävästi vastikkeeseen. Tietty jossain 4 asunnon taloyhtiöissä tilanne on eri, mutta jos asuntoja on 20+ niin sitten näin.

Sen sijaan on ihan totta että on hyödyllisempää katsoa mitä kaikkea vastikkeeseen sisältyy tai mistä tekijöistä se koostuu kuin tuijottaa vain yhtä numeroa eri asuntoyhtiöitä vertailtaessa.
Lähinnä jos miettii sitä vaihtoehtoa, eli jos sitä nettiä ei olisi ja sen itse haluaisi. Siitä tulee helposti joku 39€ lisää kuukaudessa + ehkä joku kytkemismaksu tms.

Toki se on totta että monista asioista mitä ei välttämättä itse käytä tai tarvitse (sanotaan nyt jos asut ensimmäisessä kerroksessa kerrostalossa maksat silti hissistä tai vaikka sinulla ei olisi lapsia tai autoa maksat silti pihan mahdollisesta leikkipaikasta ja autopaikasta + lämmityssähkölaskusta osan, jos yhtiössä on sauna, pesuhuone, kaapeli tai antenni TV, grillitupa, pyörävarasto, yleisten tilojen sekä pihan valaistuksesta jne) maksat niistä käytit tai et jotain.

Toisaalta se pitää ottaa myös kääntäen, kun tulee vaikka lapsiperhe kylään tai autollinen kaveri he voivat käyttää (toki tietyissä rajoissa) näitä tiloja.

Lisäksi se voi myös lisätä yleistä viihtyvyyttä (esimerkkinä vaikka ei ole autoa niin jos autokatos on tien ja rivitaloasunnon välissä se toimii hyvin ääni ja näkövallina lisäksi se mahdollinen omenapuu tai vadelmapensas saa vähempi saasteita / kakarat varastelevat vähempi kun ei ole suorana tienvieressä).

Toki sitä ei saa pelkästään tuijottaa että on halpa vastike, kun monesti se voi olla suoraan kääntäen myös syynä miksi esim. siinä 50-vuotta vanhassa taloyhtiössä ei ole tehty yhtään korjauksia ja "yllättäen" hinta ei ole paha ja muitakin asuntoja löytyy.. ..kohtapuoleen tehdään jopa ensimmäistä kertaa 10v kunnossapitosuunnitelmakin joten hyvä paikka asua! (Tämä siis sarkasmia kun asukkaat karkaavat tajutessaan että kohta täytyy ottaa reippaasti lainaa useisiin korjauksiin ja uudistuksiin)
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 409
Lähinnä tarkoitin sitä, että jos taloyhtiössä a on vastike 300e ja siellä on kuitunetti niin taloyhtiö b jossa on 250e vastike ja ei kuitunettiä kuulostaa pelkästään näiden speksien perusteella paremmalta, koska hyvinkin ensi vuonna taloyhtiössä b voi olla kuitunetti ja vastike on silti vain 260e. Mutta ihan näin suoraviivaistahan se ei toki ole.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
298
Talon osto edessä. Hinta ~180k, mutta voidaanko ottaa asuntolainaa esim. 190k€? Tarkoituksena olisi uusia ilmalämpöpumppu heti ja keväällä laittaa pihaa tuolla ylijäävällä kymppitonnilla + muuhun (esim. lämminvesivaraaja jo 26v vanha). Toisin sanoen pankista pyydän 190k, maksan talosta 180k, onko OK? Tämä siksi koska laina on nyt edullista, niin mieluummin käyttäisi sitä kuin omarahoitusta.

ASP-tileillä yhteensä noin 24k€, mutta onko tämä kaikki pakko/kannattavaa "käyttää" kun on jo kerta ne sinne säästänyt? Pirkanmaa, eli 115k€ tuo ASP-lainan osuus.

Ollaan ostamassa taloa vaimon vanhemmilta niin siksi hinta jo tarkasti tiedossa ja lainaneuvottelut ovat vasta edessä. Tarkoitus laittaa omistussuhteet 51/49%. Molempien ensimmäinen laina, joten kaikki pro tipsit ovat tervetulleita! :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Talon osto edessä. Hinta ~180k, mutta voidaanko ottaa asuntolainaa esim. 190k€? Tarkoituksena olisi uusia ilmalämpöpumppu heti ja keväällä laittaa pihaa tuolla ylijäävällä kymppitonnilla + muuhun (esim. lämminvesivaraaja jo 26v vanha). Toisin sanoen pankista pyydän 190k, maksan talosta 180k, onko OK? Tämä siksi koska laina on nyt edullista, niin mieluummin käyttäisi sitä kuin omarahoitusta.

ASP-tileillä yhteensä noin 24k€, mutta onko tämä kaikki pakko/kannattavaa "käyttää" kun on jo kerta ne sinne säästänyt? Pirkanmaa, eli 115k€ tuo ASP-lainan osuus.

Ollaan ostamassa taloa vaimon vanhemmilta niin siksi hinta jo tarkasti tiedossa ja lainaneuvottelut ovat vasta edessä. Tarkoitus laittaa omistussuhteet 51/49%. Molempien ensimmäinen laina, joten kaikki pro tipsit ovat tervetulleita! :)
Perusparannuksiin ainakin voi saada lainaa yli asunnon myyntihinnankin. En osaa sanoa meneekö pihan laitto ja ILP pankin mielestä perusparannuksiin vai ei.

Ja ASP-säästöistä ei tarvitse käyttää koko säästettyä summaa. Tämä löytyy ihan kirjallisena Valtiokonttorin sivuilta ASP-ohje pankeille dokkarista jos tarvitsette pankin kanssa vääntämiseen kättä pidempää.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 833
Jos asunnon vakuusarvo on 70%, tarvitsette 190t lainaan lisävakuuksia 64t varten eli noin 95t edestä.
Jos siis löytyy ylimääräisiä panttikirjoja tai muuta vakuudeksi kelpaavaa tuon edestä niin ei muuta kun pankkiin neuvottelemaan. Jos ei, niin ei varmasti onnistu :)
Voitte tietysti ottaa asuntolainan lisäksi remontti lainan, päivittää sillä asuntoa ja teetättää asunnosta uuden arvion remontin jälkeen. Jos asunnon arvo on siellä 300t tuntumassa, niin sitten se riittää yksinään takaamaan tuon 190t lainan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 412
Ennemmin niin että vanhemmat teettää halutut remontit ennen ostoa, remonttien hinnat sitten vaan lisää ostohintaan ja avot. Muuten on mahdollista että tulee lahjaveroseuraamuksia vaikka se epätodennäköistä onkin.
Voihan sen kauppakirjaankin tehda etta hinta sisaltaa uuden lamminvesivaraajan, nurmikon ja kukka istutukset. Ainoa haittapuoli on se etta puoliso joutuu tuosta 10000 maksamaan 4% varainsiirtoveroa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
298
Hyvää keskustelua, kiitos! Mainitaan vielä, että talo on arvioitu ja myyntihinta on 75% arvioidusta, joten periaatteessa vakuusarvon pitäisi olla korkeampi.

Toikin toki onnistuu, että ennen kauppoja ostetaan ainakin tuo ILP ja hinta vaan lisätään päälle, jolloin ei olisi probleemaa. Mitkään näistä ei onneksi ole pakollisia vaan enemmänkin nice-to-have juttuja. ILP maksanee arviolta 2000€, lämminvesivaraaja asennettuna 1500€ ja vanhan raja-aidan repiminen ja uuden istuttaminen summan X. Ne onnistuu hyvin ilman tuota ylimääräistäkin puuhakymppitonnia, mutta toki voisi omia rahoja mieluummin vaikka sijoittaa ja maksaa noita lainalla.

Täytynee lähiaikoina lähestyä pankkeja asian tiimoilta, niin sillähän se selviää. :)
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Jotenkin tuntuu että lainakäsittely kestää julmetun kauan tai sitten olen kärsimätön.. Hain lainaa OP pankista 2 syyskuu 2020 soitin tänään ja sanoivat että voi kestää n viikkoa ennen kun edes käsitellään.

Asunto on pääkaupunki seudulla, mutta en kerro mikä asunto.
 
Liittynyt
20.08.2020
Viestejä
40
Jotenkin tuntuu että lainakäsittely kestää julmetun kauan tai sitten olen kärsimätön.. Hain lainaa OP pankista 2 syyskuu 2020 soitin tänään ja sanoivat että voi kestää n viikkoa ennen kun edes käsitellään.

Asunto on pääkaupunki seudulla, mutta en kerro mikä asunto.
Täysin normaali odotusaika OP:lla. Itse tein juuri asuntokaupat ja pankkina oli OP. Meinasi usko loppua jossain vaiheessa, mutta onneksi saatiin kauppa lopulta maaliin. Kiinteistövälittäjäkin kertoi, että kyseissä pankissa odotusajat ovat pitkiä ja palvelu ajoittain ala-arvoista. Pankkitoimihenkilö myönsi suoraan, että henkilöstöä on yksinkertaisesti liian vähän, eli siitä ongelmat johtuu.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
465
Onko loma-asuntojen marginaaleista kokemuksia viime ajoilta, lähinnä onko marginaalit olleet korkeampia kuin asuntolainoissa ja jos niin minkä verran?
Itselleni vastaten, 0,6% marginaalilla lähti vajaa 100k. Virkailijan mukaan n. 0,2-0,3% ero vrt. vakituisen asunnon laina. Vakituinen asunto vakuutena mistä maksettu reilu 60%
 
Liittynyt
07.03.2019
Viestejä
8
Hyvää keskustelua, kiitos! Mainitaan vielä, että talo on arvioitu ja myyntihinta on 75% arvioidusta, joten periaatteessa vakuusarvon pitäisi olla korkeampi.
Periaatteessa kyllä, mutta pankien antamat vakuusarvot ovat 70-75% kauppahinnasta. Sinänsä hassua, mutta näin se menee. Kahdella identtisellä asunnolla saattaa olla ihan erilaiset vakuusarvot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
242
Periaatteessa kyllä, mutta pankien antamat vakuusarvot ovat 70-75% kauppahinnasta. Sinänsä hassua, mutta näin se menee. Kahdella identtisellä asunnolla saattaa olla ihan erilaiset vakuusarvot.
Kyllä se pankki sukulaiskaupassa vakuusarvon useimmiten katsoo suuremmaksi, kun hankkii kirjallisen (maksetun) kiinteistönarvion ja ottaa pankissa asian esille, että sukulaiskauppa 75% hinnalla kyseessä. Pankista kysymällähän tuo selviää.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Edit: ja ollaanhan itsekin tähän omaan asuntoon pumpattu kohta 15k€ remppaan (koko keittiö kodinkoneineen, koko kodinhoitohuone, kaikki vaatekaapistot uusiksi, kaikki lattiapinnat uusiksi laatta/laminaatti, kylppäreiden ja wc-tilojen kalusteet/hanat/altaat uusittu, sisäovet kaikki uusittu, sauna rempattu + uusi kiuas, rappuset ja kaikki seinät maalattu, sähköauton latauspiste asennettu, 3x isompi terassi rakennettu, ulkovarasto sekä vaatehuone hyllytetty uusiksi jne.). Välittäjä kävi katsomassa asuntoa kesällä ja arvioi, että kyllä tästä +40k€ pitäisi saada enemmän kuin kaksi vuotta sitten ostaessa.
Jotenkin noiden mainittujen remonttien laajuuteen ei oiken kuulosta oikealta tuo 15000€ arvio. Tietysti jos tekee itse sen kaiken minkä saa, silti materiaaleineen ja pakollisten ammattilaisten tehtävien töiden jälkeen aika halvalla olette saaneet kaiken aikaan.
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Mietin tässä että miten paljon lainaa voi yksinasuva (tällä hetkellä tulevaisuudessa mahdollisesti vaimo mutta sanotaan teoreettisesti vaimolla ei juuri ole tuloja) saada? 300 000 euroa? Danske Bank on ollut minulle nihkeä see uusi kästtelijäni on sanonut ei myönnetä lainaa niin paljon mutta jos ostan halvemman asunnon selvästi että kokonaislaina määrä on paljon pienempi niin myöntävät lainaa. Sitten olen saanut KYLLÄ vastausken yhdestä pienestä pankista jota en mainitse, mutta heidän ehtonsa on niin surkeat että mielummin otan taloyhtiö lainaa.

Ei niin että yhteen kohteeseen 300k lainaa. Minulla on ennestään lainaa ja jos ostan nyt kalliin asunnon olisi noin 300 000 euroa lainaa suurinpiirtein...
Kaikki tuo laina olisi sijoituslainaa tai asuntolainaa. Ei mitään auto tai opiskelu tai joku pika vippi luotto lainoja.

Palkkani ? Vaikea sanoa kun olen yrittäjä mutta jos laskee muut tulot myös... niin sanotaan keskimäärin 3000 euroa netto/kuukausi.

Osuuspankki taas on hidas kun etana sieltä en ole saanut mitään vastausta mahdollisesti vastaavat tämän kuun lopussa. Onko kenelläkään tietoa miten pankit nykyään laskee mikä on maksimi laina mitä myönnetään?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
Pankeilla taitaa olla se normiraja kaikille lainoille yhteensä luokkaa 4,5 kertaa bruttovuositulot, josta sitten säädetään muiden muuttujien, kuten autojen määrän mukaan. Musta taas kolmen tonnin nettokuukausituloilla semmoinen 120k€ on aika sopiva maksimilainamäärä, varsinkin jos tulo heittelee paljon.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Pankeilla taitaa olla se normiraja kaikille lainoille yhteensä luokkaa 4,5 kertaa bruttovuositulot, josta sitten säädetään muiden muuttujien, kuten autojen määrän mukaan. Musta taas kolmen tonnin nettokuukausituloilla semmoinen 120k€ on aika sopiva maksimilainamäärä, varsinkin jos tulo heittelee paljon.
Voi pitää paikkaansa yleisesti normiluotoilla, mutta asuntolainoissa tuon lainamäärärajan saa lähes tuplata. Siitä sitten katsotaan kuluja ja sillä on suuri merkitys kuinka monta lainanmaksajaa (1 vai 2) on ja mikä naamakerroin on (esim. työpaikka ja titteli). Esim. 200 k€ lainan maksuerä 25v maksuajalla on korosta riippuen siellä 600-700 €/kk luokassa, josta jää muihin kuluihin 2300-2400 €/kk. Tuollainen laina lähtee ihan heittämällä eikä jää tiukkaa menoissa eikä pankissa neuvottelijalla edes räpsäytä silmiään. 250 k€ on se pankkien kipuraja tuolla 3000 nettotulolla.

Pankit käyttää perusrajana lainan määrälle sitä, kuinka paljon asumiskuluista (lainan lyhennyserä, vastike ja vastaavat kulut) on nettotuloista. Tuo raja on 1/3 eli tuota noudattaen jos lyhennyserä + vastike (tai okt kohdalla muut kiinteistön kulut) on alle 1000e, niin lainaa irtoaa kyllä helposti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
Mahtaako tämä olla vielä tulossa ensi vuonna:

Tuossa viime vuonna paljon puhutussa ehdotuksessa kaikkien lainojen yhteismääräksi kaavailtiin juuri 4,5x vuosibruttotulot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
Pankit käyttää perusrajana lainan määrälle sitä, kuinka paljon asumiskuluista (lainan lyhennyserä, vastike ja vastaavat kulut) on nettotuloista. Tuo raja on 1/3 eli tuota noudattaen jos lyhennyserä + vastike (tai okt kohdalla muut kiinteistön kulut) on alle 1000e, niin lainaa irtoaa kyllä helposti.
Eikös tuossa käytetä yleensä stressitestinä 4-5 prosentin korkotasoa? Silloin 1000 euron lainanmaksulle+asumiskuluille ja 25 vuoden laina-ajalle ei saisi kuin 120-130k€ lainaa, jos muut asumiskulut ovat 300 euron luokkaa kuussa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
937
Pankeilla taitaa olla se normiraja kaikille lainoille yhteensä luokkaa 4,5 kertaa bruttovuositulot, josta sitten säädetään muiden muuttujien, kuten autojen määrän mukaan. Musta taas kolmen tonnin nettokuukausituloilla semmoinen 120k€ on aika sopiva maksimilainamäärä, varsinkin jos tulo heittelee paljon.
Jos keskituloisen nettotuloilla (vieläpä skaalan yläpäästä) ei saisi kuin 120k niin harvalla olisi Helsingissä varaa omistusasuntoon. Jos pelkästään tuloja katsotaan niin 3k/kk netto saa melko kevyesti sen 200k, muista asioista riippuen enemmänkin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Eikös tuossa käytetä yleensä stressitestinä 4-5 prosentin korkotasoa? Silloin 1000 euron lainanmaksulle+asumiskuluille ja 25 vuoden laina-ajalle ei saisi kuin 120-130k€ lainaa, jos muut asumiskulut ovat 300 euron luokkaa kuussa.
Hyvä kysymys, ei ainakaan pitänyt paikkaansa kun hain asuntolainaa viimeksi 2,5 vuotta sitten. Helposti olisi irronnut yli 200k€ silloisilla talouden nettotuloilla eikä tuolla laskukaavalla 4-5% korolla laskettuna olisi mennyt alle 1/3.
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Mahtaako tämä olla vielä tulossa ensi vuonna:

Tuossa viime vuonna paljon puhutussa ehdotuksessa kaikkien lainojen yhteismääräksi kaavailtiin juuri 4,5x vuosibruttotulot.
Ei ole mennyt läpi. Tuo oli vain ehdotus. Taloyhtiö lainoissa ei ne tarkista ollenkaan niin kauan kun maksat myyntihinnan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Pari kuukautta sitten haettiin Nordeasta lainalupaus karkeasti 6000€ netolla ja lainaa maksimissaan olisi saatu 320te. Nordea ainakin käyttää tuota 6% stressitestiä ja sillä asumismenot ei saaneet olla yli 40% tuloista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
Jos keskituloisen nettotuloilla (vieläpä skaalan yläpäästä) ei saisi kuin 120k niin harvalla olisi Helsingissä varaa omistusasuntoon.
Usein asunnonostajia on kaksi. Lainaa ei myöskään tarvitse niin paljoa, jos maksaa osan asunnon hinnasta käteisellä. Kaksi keskituloista saisi siis jo 20% käsirahalla ostettua 300k€ asunnon.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
En millään halua puolustella Helsingin asuntojen hintatasoa, ne ovat ihan älyttömiä. Mutta jos ei ole varaa, niin ei ole varaa.
Riskiähän tuossa on vähän, jos ottaa ison lainan mutta on myös hieman hölmöä pelata vanhoilla säännöillä, kun muut pelaavat uusilla. Inflaatio on ollut kovaa useita vuosia sijoitusinstrumenteissa ja mikään ei viittaa siihen, että jotain muutosta olisi tulossa. Suuremman lainan ottaminen on ainakin harkinnan arvoinen asia.
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Usein asunnonostajia on kaksi. Lainaa ei myöskään tarvitse niin paljoa, jos maksaa osan asunnon hinnasta käteisellä. Kaksi keskituloista saisi siis jo 20% käsirahalla ostettua 300k€ asunnon.
Aikomus on maksaa se asunnnon myyntihinta käteisellä esim 50k-90k ja ottaa loput lainaa. Syy miksi kuitenkin saisin yhteensä 300k lainaa on minulla on ennestään lainaa ja sijainti on suhteellisen hyvä ja ei ole joku pieni yksiö. Minulla ei ole sellaisia summia että pystyn ostaa velaton myyntihinta sen luokan asuntoa mitä nyt haluan ostaa pääkaupunkseudulta jo se myyntihinta maksaminen tuntuu tiukalta tai mahdollisesti todella tiukalta rimaa hipoen mitä pystyy.

En ole miljonääri. Tunnen 21 vuotiaan naisen joku osti kaksion Turku keskusta uudisasunto 2 vuotta sitten siis 19 vuotiaana. Ei ollut mitään lainaa hänen isä maksoi kaiken käteisellä siis velaton myyntihinta. Hänen isänsä on miljonääri.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
260
Mietin tässä että miten paljon lainaa voi yksinasuva (tällä hetkellä tulevaisuudessa mahdollisesti vaimo mutta sanotaan teoreettisesti vaimolla ei juuri ole tuloja) saada? 300 000 euroa? Danske Bank on ollut minulle nihkeä see uusi kästtelijäni on sanonut ei myönnetä lainaa niin paljon mutta jos ostan halvemman asunnon selvästi että kokonaislaina määrä on paljon pienempi niin myöntävät lainaa. Sitten olen saanut KYLLÄ vastausken yhdestä pienestä pankista jota en mainitse, mutta heidän ehtonsa on niin surkeat että mielummin otan taloyhtiö lainaa.

Ei niin että yhteen kohteeseen 300k lainaa. Minulla on ennestään lainaa ja jos ostan nyt kalliin asunnon olisi noin 300 000 euroa lainaa suurinpiirtein...
Kaikki tuo laina olisi sijoituslainaa tai asuntolainaa. Ei mitään auto tai opiskelu tai joku pika vippi luotto lainoja.

Palkkani ? Vaikea sanoa kun olen yrittäjä mutta jos laskee muut tulot myös... niin sanotaan keskimäärin 3000 euroa netto/kuukausi.

Osuuspankki taas on hidas kun etana sieltä en ole saanut mitään vastausta mahdollisesti vastaavat tämän kuun lopussa. Onko kenelläkään tietoa miten pankit nykyään laskee mikä on maksimi laina mitä myönnetään?
4 hengen perheellä + parilla autolla ja 4500€ nettotuloilla olisi op:sta herunut max 292k laina helmikuussa kun kysyin. Vakuudet olisi tietty pitänyt olla koko summalle. Täällä landella OP:n palvelu tutulla virkailijalla 10+, jos pitää asioida tuntemattomien kanssa esim verkon kautta, taso laskee heti.
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
4 hengen perheellä + parilla autolla ja 4500€ nettotuloilla olisi op:sta herunut max 292k laina helmikuussa kun kysyin. Vakuudet olisi tietty pitänyt olla koko summalle. Täällä landella OP:n palvelu tutulla virkailijalla 10+, jos pitää asioida tuntemattomien kanssa esim verkon kautta, taso laskee heti.
Sattumoisin minulla on ystävä joka on töissä Helsinki OP, mutta en tiedä jos hän pystyy vaikuttaa maksimilaina määrään ja se hakemus ei ole osoitettu hänelle vaan pankkiin yleisesti tein lainahakemuksen verkon kautta.

Minulla on ajokortti mutta ei autoa. Minulla ei ole lapsia. Minulla ei ole moottoripyörää. Liikun julkisella liikenteellä. Tuhlaanko rahaa? Kallis kuntosali jossa on ryhmäliikuntaa ja ulkomaan lomamatkoja. Syön joskus ulkona ja leffateatteri ja sellaista menen treffeille ja nainen haluaa että tarjoan jne.

Viinaa en juuri juo. Minulla on työtoveri joka menene pubiin noin 6 päivää viikossa ja on ainakin osittain riippuvainen alkoholista. Jos minä nyt juon niin joku olut ja harvoin juon ja en ole innostunut pubeista.

Kun sanoin syön ulkona niin en tavallisesti ainakaan Suomessa syö hienossa ravintolassa jos ei sitten ole joku todella hieno tilaisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 412
Onko kenellakaan hajua paljonko pankki edes pystyy tai jaksaa tarkistaa annettuja tietoja kuluista ja lainoista? Olen aina sanonut kavereille ettei valttamatta kannata kertoa koko totuutta autosta, lapsista ja luottokorteista. Taisin itsekkin viimeksi sanoa laina neuvotteluissa ettei ole kuin sen pankin luottokortti ja olen autoton. Olettaisin ettei OP saa selville paljonko minulla on Danskessa velkaa jollen sita heille itse kerro.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 893
Onko kenellakaan hajua paljonko pankki edes pystyy tai jaksaa tarkistaa annettuja tietoja kuluista ja lainoista? Olen aina sanonut kavereille ettei valttamatta kannata kertoa koko totuutta autosta, lapsista ja luottokorteista. Taisin itsekkin viimeksi sanoa laina neuvotteluissa ettei ole kuin sen pankin luottokortti ja olen autoton. Olettaisin ettei OP saa selville paljonko minulla on Danskessa velkaa jollen sita heille itse kerro.
Onhan meillä jonkinlainen positiivinen luottorekisteri.


Järjestelmän tietojen vaihtoon osallistuvat yhtiöt


  • 4Finance Oy*

  • Aktia Pankki Oyj

  • Aktia Rahoitus Oy

  • Anyfin AB

  • Aurajoki Nordic Oy*

  • Avida Finans AB, filial I Finland*

  • Bank Norwegian AS

  • Bigbank AS

  • Bondora AS, Suomen sivuliike

  • Bonum Pankki Oyj

  • BRAbank ASA

  • Collector Bank AB*

  • Creditstar Finland Oy

  • Danske Bank A/S, Suomen sivuliike




  • Euro24 Group Oyj

  • Ferratum Bank p.l.c

  • Fixura Ab Oy

  • GCC Capital Ab*

  • GF Money Consumer Finance Oy

  • Ikano Bank AB (publ), Finland filial

  • Instabank ASA

  • IPF Digital Oy

  • J.W. Yhtiöt Oy

  • Komplett Bank ASA

  • Lainaamo Oy

  • My Lender Oy

  • NDN - Yhtiö Oy






  • Nordax Bank AB (publ.)

  • Northmill Oy

  • Oy Netford Capital Ltd

  • Resurs Bank AB Suomen sivuliike

  • S-Pankki Oy

  • Saldo Finance Oyj

  • Santander Consumer Finance Oy

  • ST1 Finance Oy

  • Svea Ekonomi AB, Filial i Finland

  • Säästöpankkien Keskuspankki Suomi Oyj

  • TF Bank AB filial Finland

  • Top Finance Oy*

  • Vertaislaina Oy (Luotottaja.fi:n luotot)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
Onhan meillä jonkinlainen positiivinen luottorekisteri.


Järjestelmän tietojen vaihtoon osallistuvat yhtiöt


  • 4Finance Oy*

  • Aktia Pankki Oyj

  • Aktia Rahoitus Oy

  • Anyfin AB

  • Aurajoki Nordic Oy*

  • Avida Finans AB, filial I Finland*

  • Bank Norwegian AS

  • Bigbank AS

  • Bondora AS, Suomen sivuliike

  • Bonum Pankki Oyj

  • BRAbank ASA

  • Collector Bank AB*

  • Creditstar Finland Oy

  • Danske Bank A/S, Suomen sivuliike




  • Euro24 Group Oyj

  • Ferratum Bank p.l.c

  • Fixura Ab Oy

  • GCC Capital Ab*

  • GF Money Consumer Finance Oy

  • Ikano Bank AB (publ), Finland filial

  • Instabank ASA

  • IPF Digital Oy

  • J.W. Yhtiöt Oy

  • Komplett Bank ASA

  • Lainaamo Oy

  • My Lender Oy

  • NDN - Yhtiö Oy






  • Nordax Bank AB (publ.)

  • Northmill Oy

  • Oy Netford Capital Ltd

  • Resurs Bank AB Suomen sivuliike

  • S-Pankki Oy

  • Saldo Finance Oyj

  • Santander Consumer Finance Oy

  • ST1 Finance Oy

  • Svea Ekonomi AB, Filial i Finland

  • Säästöpankkien Keskuspankki Suomi Oyj

  • TF Bank AB filial Finland

  • Top Finance Oy*

  • Vertaislaina Oy (Luotottaja.fi:n luotot)
Miksi ne niitä sitten kyselevät jos jostain suoraan näkevät paljonko on piuhaa otettu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
578
Miksi ne niitä sitten kyselevät jos jostain suoraan näkevät paljonko on piuhaa otettu.
Kai tuo olisi hyvä keino selvittää paskapuheitakin, mutta jollei ole jollain ihme nimillä osallistuvien listalla, niin esim. Nordea ja OP puuttuvat listasta..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Mahtaako tämä olla vielä tulossa ensi vuonna:

Tuossa viime vuonna paljon puhutussa ehdotuksessa kaikkien lainojen yhteismääräksi kaavailtiin juuri 4,5x vuosibruttotulot.
Artikkelista pomppaa silmään lause ”Tulotasoiltaan samaa luokkaa olevissa Tanskassa, Norjassa tai Ruotsissa.”

Mitähän nappeja se kirjoittaja on vetänyt jos luulee, että olemme samalla tulotasolla kuin muut pohjoismaat?

Suomessa tulotaso on keskimäärin 10% alempi kuin ruotsissa ja tämä sen jälkeen, kun ruotsi on ottanut satoja tuhansia maahanmuuttajia, jotka laskevat per-capita bkt:ta. Norjaan, tanskaan tai kantaruotsalaisiin verrattuna suomalaisten bkt on n. 20-30% alempana.
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Artikkelista pomppaa silmään lause ”Tulotasoiltaan samaa luokkaa olevissa Tanskassa, Norjassa tai Ruotsissa.”

Mitähän nappeja se kirjoittaja on vetänyt jos luulee, että olemme samalla tulotasolla kuin muut pohjoismaat?

Suomessa tulotaso on keskimäärin 10% alempi kuin ruotsissa ja tämä sen jälkeen, kun ruotsi on ottanut satoja tuhansia maahanmuuttajia, jotka laskevat per-capita bkt:ta. Norjaan, tanskaan tai kantaruotsalaisiin verrattuna suomalaisten bkt on n. 20-30% alempana.
Norja on selvästi rikkain maa pohjoismaissa se tiedetään...

Olen ollut yli 2 vuotta töissä Ruotsissa ennen... palkat siellä vaihtelee rajusti.

Menepä mol.fi sivuille taitaa olla Sykes IT tuki ala työpaikka kunta Eden Ruotsi ihan umpisurkea palkka allle 1900 euroa brutto/kuukausi.

Pohjoisruotsissa on aika kehnot palkat myös.

Missä on korkeat palkat Ruotsissa? Tukholma jos on onnekas!!! Siellä Tukholmassa vaikka olisi 5000-8000 euro brutto palkaa/kuukausi niin ei heti kannata sen takia olettaa että on super rikas... Tukholmassa on Eliitti ja miljonääreitä.

Valtava osa ruotsalaisista asuu myös asumisoikeus asunnossa siellä on tavallisempaa asumisoikeus asunto kuin omistus. Tämä tekee sen että ei ne keskiverto ruotsalaiset niin rikkaita ollenkaan ole kun mustasukkaiset suomalaiset luulevat.

Ruotsissa on Eliitti miljonääreitä ja niitä löytyy runsaasti Tukholmassa ja Tukholmassa voi olla keskiverto palkkoja, mutta myös kovia palkkoja.

Palkkapäivä Tukholma vs Norrland (Norrland on siinä Lapin korkeudella)


Ei se Ruotsi niin julmetun rikas ole, mutta Tukholmassa löytyy todella rikkaita, mutta heitä on myös Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
301
Mietin tässä että miten paljon lainaa voi yksinasuva (tällä hetkellä tulevaisuudessa mahdollisesti vaimo mutta sanotaan teoreettisesti vaimolla ei juuri ole tuloja) saada? 300 000 euroa? Danske Bank on ollut minulle nihkeä see uusi kästtelijäni on sanonut ei myönnetä lainaa niin paljon mutta jos ostan halvemman asunnon selvästi että kokonaislaina määrä on paljon pienempi niin myöntävät lainaa. Sitten olen saanut KYLLÄ vastausken yhdestä pienestä pankista jota en mainitse, mutta heidän ehtonsa on niin surkeat että mielummin otan taloyhtiö lainaa.

Ei niin että yhteen kohteeseen 300k lainaa. Minulla on ennestään lainaa ja jos ostan nyt kalliin asunnon olisi noin 300 000 euroa lainaa suurinpiirtein...
Kaikki tuo laina olisi sijoituslainaa tai asuntolainaa. Ei mitään auto tai opiskelu tai joku pika vippi luotto lainoja.
Meillä vähän samantapainen tilanne, eli vaimokkeen tuloja ei huomioitu, mutta omani huomioitiin. Meni useasti niin että pankit kävivät luottopäälliköiltään kyselemään onnistuuka tämä ja tämä ehdotukseni. 320k(70k omarahoitus päälle)+115k(sijoitus) lainaa tuloilla 5700e ja siihen vuokria kahdesta asunnosta 1400e päälle riitti tuollaiseen lainaan, eli siitä voinet haarukoida tuota mitä "yksin" laskettaessa isommassa kasvukeskuksessa luototetaan, tämä kävi sekä nordealle, että op:lle. Toivottavasti saat noista luvuista haarukoitua sitä omaa tilannetta :)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
301
Yksinään oon saanu yli 1.0 milj. Ei kai siinä mitään rajoja ole.
Tälläiset nollapostaukset on kyllä aika turhia. Täällä kuitenkin ihan asia keskustelua ja laitetaan ne tulot/haetut lainat tuohon viestiin.

Nostan kyllä hattua jos tuollaisia nostellaan omk taloihin ilman muita tulonlähteitä kuin palkkatulo, mutta tälläisillä kommenteilla aika nolla. Laita nyt edes sitten se lainan käyttötarkoitus ja mitä sen takana on (ansio- + pääomatulot) niin voidaan edes meihin normi kuolevaisiin verrata.

Tuo nyt on täysin typerää heiteillä ilmaan jotain yrityslainoja tai muita joissa on joko liikevaihtoa tai vakuuksia/kassavirtaa kun täällä oikeasti mietitään sitä ensiasuntoa tai hyppyä vuokralordiksi ensimmäistä kertaa.

Mutta ilmeisesti tulot on siellä 14.5-19.5k tasolla/kk ja miljoona irtosi, hienoa, postauksen arvo oli hieman vähemmän! :thumbsdown:

edit: katsoin tuota viestihistoriaa ja sieltä olisi tarjottu 0.49% ja suojasit prosentilla. Tuo on itseasiassa ihan älyttömän huono marginali tuolle summalle ellei kyseessä ole sijoitus.
Ymmärtäisin mikäli kyseessä olisi usea kohde jotka on erillisiä suojauksia korolle mutta alkaa vähän tuo viestihistoria näyttämään joltain muulta :hmm:

mutta täällä nyt pääsääntöisesti keskustellaan siitä ensimmäisestä/toisesta kohteesta niin jättäisin nämä kiinteistömoguli hommat muualle, aika 0 kontribuutio tälle ketjulle kertoilla kun omistaa sen +100 asuntoa ja neppailee kiveksiään........
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
88
Pahoittelut jos tänne ei saa postata. Se oli vain oma kokemukseni. Sijoituslainasta oli kyse, mutta käsittääkseni siihenkin asuntolainaa pyydetään. Suojaus sen takia että tykkään että tuloni on ennakoitu 10 v sisällä. Tulot toki sen mukaan.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 400
Yksinään oon saanu yli 1.0 milj. Ei kai siinä mitään rajoja ole.
Pahoittelut jos tänne ei saa postata. Se oli vain oma kokemukseni. Sijoituslainasta oli kyse, mutta käsittääkseni siihenkin asuntolainaa pyydetään. Suojaus sen takia että tykkään että tuloni on ennakoitu 10 v sisällä. Tulot toki sen mukaan.
Saa toki postata, mutta epäselvät onelinerit eivät ole keskustelua ja siksi ovat myöskin kiellettyjä. Eli kun osallistut keskusteluun, kirjoita ja perustele viestisi riittävän selvästi ja käytä lainaa-toimintoa, jos kohdistat viestin vastaukseksi aiempaan viestiin.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 352
Teoreettinen kysymys:

Kuvitellaampa että meillä on 30v sinkkuihminen. Asuu yksinään. Tällä ihmisellä on asuntolaina. Lainaa on reilusti jäljellä, sanotaan vaikka että 80k jäljellä 120k lainasta. Tämä ihminen haluaisi mennä opiskelemaan täysipäiväisesti. Antaako pankki lyhennysvapaata tai maksuajan pidennystä?
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
340
Asuntolainan kilpailutuksen tuloksia:
Nordeassa ASP-laina+lisälaina ~125k jäljellä, 0.6% marginaali, 25v.

- OP tarjosi 0,55% + 200€ siirtokustannukset
- Danske 0,50% + 200€(?) siirtokustannukset
- S-Pankki 0,40% + 600€ siirtokustannukset ja vakuuksista pitäisi keskustella tarkemmin

Nordealta antoivat vastatarjoukseksi 0,45% ilman välityspalkkioita niin alustavasti ei tarvitsisi pankkia vaihtaa. S-pankilta tuota välityspalkkiota olisi varmaan saanut neuvoteltua pienemmäksi ja laitoin kysymystä, että mitä tarkoittavat tuolla vakuuksista keskustelulla. Viiden vuoden sisään todennäköisesti muutto isompaan asuntoon, jolloin sama ruljanssi käytävä läpi eli ihan tyytyväisenä jään Nordealle. Ei tarvi alkaa pankkia vaihtamaan, isännöitsijäntodistuksesta maksamaan ja lisävakuuksia/takaajia hommailemaan S-pankille 0,05% takia muutamaksi vuodeksi. Toki olisi sitten alhaisempi marginaali valmiina kun asuntoa vaihdetaan mutta saa nähdä mitä sieltä vastaavat noista vakuuksista.

Danskella osasivat olla oikein syyllistäviä, että miten sinun talouden käy jos menetät työkykysi tai kuolet kun en halunnut keskustella sen kummemmin korkosuojista tai muista turvista:D OP:llakin vähän tyrkyttivät mutta Danske oli omaa luokkaansa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 295
Viestejä
4 197 026
Jäsenet
70 887
Uusin jäsen
Veev1

Hinta.fi

Ylös Bottom