Kyse näissä vakuutuksissa on enempikin siitä että ainakaan itse en ole törmännyt oikeasti hyödyllisiin, eli tarpeeksi pitkiin vakuutuksiin.
Toki heti saisi jonkun 3-5 vuoden vakuutuksen 25-40 vuoden lainaan. Mutta monesti se hinta nousee aika paljon (jos sellaista edes saa, yleensä ei) jos alkaa kyselemään esim. 15 vuoden vakuutusta 25 vuoden lainaan missä sinulla on myös oikeus tehdä jatkuvasti ylimääräisiä lyhennyksiä ja teoriassa maksaa se laina pois vaikka heti ottamisen jälkeen.
Tällä hetkellä on aika turvallista ja jopa helppoa ennustaa muutamia vuosia eteenpäin. Toki saamme lukea pelottelua:
"
Koronakriisi sai euriborit nousuun – asuntovelallinen voi nähdä vaikutuksen lainan kuukausierässä piankin
Suomessa käytetyin asuntolainojen viitekorko eli 12 kuukauden euribor on noussut lähes nollaan. Nousu plussan puolelle merkitsisi suomalaisten kuukausittaisten lainanhoitomenojen kasvua.
"
Mutta jos lukee asiantuntijoiden lausuntoja:
Ekonomisti: Korkotaso pysyy pitkään alhaisena tai miettii itse ihan miten hyvin EU:n heikommin pärjäävät maat selviäisivät jos korot nousisivat plussan puolelle tajuaa aika nopeasti että varsinkaan Koronan toisen kauden alkaessa ei sellaista nyt ihan kohtapuoleen tai edes muutaman vuoden sisällä ole tapahtumassa.
Tai jos otetaan ihan tästä tämän kuukauden aikana kirjoitettua juttua, kas miksihän nyt saisi esim. 10v 1% vakuutusta...
Jopa hamaan tulevaisuuteen jatkuvat nollakorot jakavat vaurastumista eri tavoilla.
www.is.fi
"
Nollakorkojen aikaa on eletty jo vuosia, eikä loppua näy. Rahamarkkinat veikkaavat ohjauskorkojen pysyvän nollan prosentin pinnassa vuosisadan puoliväliin.
+
Koronakriisi painoi 30-vuotisen swap-noteerauksen nollaan prosenttiin ja aika ajoin sitäkin alemmas, mutta pisimmän aikavälin korko-odotus laski jo ennen kriisiä alle yhden prosentin lukemiin, kun euroalueen talouskasvu alkoi hidastua.
"
+
Kommentti: Korot voivat pysyä nollassa vuosisadan puoliväliin
Eli ehkä jopa seuraavat 30 vuotta...
En tietysti itse uskalla veikata ja väittää että "varmasti" seuraavien 30 vuoden aikana korot eivät kertaakaan nouse päälle 0%. Mutta tähän saakka olen ollut oikeassa (tässäkin ketjussa) kun olen väittänyt että korot eivät vielä nouse ja noita lyhyen aikavälin vakuutuksia ei kannata ottaa. Aiemmin olen ennustanut vuoteen 2020 saakka, ennustetaan nyt sitten vuoteen 2025 saakka että korot eivät tule nousemaan päälle 1%. Eli moni joka kyseli jo 2016 miten olisi korkoputki tms. ja minun(kin) neuvostani jätti sen ottamatta on sitten 2015 säästänyt käytännössä sen ~10 vuotta rahojaan. Mutta odotetaan nyt tuonne saakka olenko oikeassa vai tuleeko äkisti uusia teollisuuden aloja, rutosti Suomeen ja EU:n alueelle työpaikkoja ja järkyttävä nousukausi ehkä jo vuoden, parin sisällä. Teoriassa mahdollista mutta epäilen.