Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
Olen itsekkin monesti ihmetellyt kuka maksaa siitä vanhasta 70-luvun kerrostalosta sen 80% uuden vastaavan asunnon hinnasta? Vaikka olisi kuinka lvis-saneeraus tehty niin asumismukavuus ei ikinä ole uuden asunnon luokkaa ja korjattavaa/huollettavaa on selvästi enemmän. Ainut peruste mitä keksin on se ettei sitä rahaa ole vain käytettävissä 20% enempää eikä neliöistä olla valmiita tinkimään.

Toki poikkeuksiakin löytyy, jotain kattohuoneistoja tms mitä nyt ei vain uutena saa mutta lähtökohtaisesti nuo 60-90 -lukujen talot kannattaa kyllä kiertää kaukaa.
Aika iso syy on myös sijainti. Tietyille paikoille vain ei rakenneta uutta. Sama tietysti jos arvostaa omaa tonttia. Helsingissä ei uusiin kohteisiin tule (mahdollista) omaa tonttia kuin poikkeustapauksissa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Olen itsekkin monesti ihmetellyt kuka maksaa siitä vanhasta 70-luvun kerrostalosta sen 80% uuden vastaavan asunnon hinnasta? Vaikka olisi kuinka lvis-saneeraus tehty niin asumismukavuus ei ikinä ole uuden asunnon luokkaa ja korjattavaa/huollettavaa on selvästi enemmän. Ainut peruste mitä keksin on se ettei sitä rahaa ole vain käytettävissä 20% enempää eikä neliöistä olla valmiita tinkimään.

Toki poikkeuksiakin löytyy, jotain kattohuoneistoja tms mitä nyt ei vain uutena saa mutta lähtökohtaisesti nuo 60-90 -lukujen talot kannattaa kyllä kiertää kaukaa.
Katsoppa uusia kerrostaloja. Se naapuritalo on lähes seinässä kiinni ja omasta ikkunasta lähinnä näkyy naapuriin olohuone. Vanhassa talossa saattaa olla niin iso tontti, että viereiset talot ovat todella kaukana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
330
Katsoppa uusia kerrostaloja. Se naapuritalo on lähes seinässä kiinni ja omasta ikkunasta lähinnä näkyy naapuriin olohuone. Vanhassa talossa saattaa olla niin iso tontti, että viereiset talot ovat todella kaukana.
Lisäksi voi olla melko varma, että ympäristö tulee näyttämään jatkossakin aika lailla samalta. Asuntoa, mitä nyt myydään merenrantanäkymällä, voi olla betonihelvettiä 5 vuoden päästä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Onkos nyt asuntojen hinnat sitten tulleet hieman alas? Ero nykyisen kanssa ja näillä näkymin ostaa meikäläisen ulos.

2016 ostettiin 2-kerroksinen asunto E12 varrelta/Riihimäeltä. Hinta tuolloin 118k€, 85 neliön rivariasunto kaukolämmöllä, vm 1984. Tuolloin oli lisäksi 10k€ rahoitus kattoremppaan, jota on lyhennetty varmaan lähemmäs puolet, ja kohta pompsahtaa noin 9k€ ikkuna- ja oviremontista (taisi sisältää jotain muutakin). Hoitovastike nyt jotain vähän alle 300€. Rahoitus 1 jotain 70€ ja se nousee vielä kun rahoitus 2 tulee n. 50€. Yhteensä yli 400€. Nämä toki vaikuttaa myyntihintaan. Niin ja asunnon kunto hyvä. Kylppäri on tyylikäs ja kaiken puolin ihan hyvässä kunnossa, vaikka keittiö on jostain 2000-luvun alusta. Onhan tuossa vielä kylmätallli joka kuuluu asuntoon.

Pankissa vain sanoivat, että ei tuo ole 110k€ enempää, että liekö tuosta paljoa mitään jää käteen itselleni vaikka lähes 20k€ lyhennetty. Kuitenkin vaadin jonkun verran itselleni.

Täytyy varmaan tuo tarkka hinta-arvio vielä toteuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Kuolevassa kylässä hinnat laskevat:
Riihimäki - Myytyjen asuntojen tilastot, toteutuneet kaupat, neliöhinnat ja hintojen kehitys - Asuntojenhinnat.fi
"Vanhojen kerros- ja rivitaloasuntojen hinnat laskivat kunnassa Riihimäki 21,63 prosenttia vuonna 2019 toisella vuosineljänneksellä. Edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna hinnat laskivat 24,52 prosenttia."
Karua kertomaa.
Juu jotain vastaavaa olen lukenut. Pska homma kyllä. Hyvä jos edes pari kolme tonnia saisi omaa taskuun. Noh, täytyy katsoa.

Jännä kuitenkin. Sijainti on hyvä tällä kaupungilla. Tänne kyllä rakennetaan paljon uusia kerrostaloja. Liekö vaikuttaa asiaan.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 457
Juu jotain vastaavaa olen lukenut. Pska homma kyllä. Hyvä jos edes pari kolme tonnia saisi omaa taskuun. Noh, täytyy katsoa.

Jännä kuitenkin. Sijainti on hyvä tällä kaupungilla. Tänne kyllä rakennetaan paljon uusia kerrostaloja. Liekö vaikuttaa asiaan.
Vanhemmissa rivareissa hinnanlasku on voimakasta jo Helsingissäkin. Ei ne osu spekseihin kun nykynuori etsii uutta asuntoa. Lisäksi niihin pitää rahoitus leipoa itse kasaan, ei tule valmiina taloyhtiön mukana. Iso 50-luvun siisti okt öljylämmityksellä jossain oulunkylässä vielä vaikeampi myydä. Varmasti tulee takkiin jos osti 2005.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Joka tapauksessa yllä olevan viestiin liittyen aion itse tosiaa ostaa jälleen oman asunnon. Yksi on jo takana melkein maksettuna ja siellä asustelee vuokralainen - takaus on taattu. Lähinnä onko antaa vinkkejä asuntolainan kilpailutukseen? Laitoin OP:lle nyt netissä lainahakemuksen ja tuossa päätöksessä marginaali oli jotain 0,88% johon en kyllä tyydy. Toki tuo on varmasti neuvoteltavissa kun vain mainitsen, että kilpailutan muuallakin lainaa.

Tällä hetkellä asuntolainassa on 0,58% marginaali ja kyseinen laina OP:lta joten saapi nähdä mitä tarjoavat :)

E: Nopeasti sain alkuun kun laitoin lainahakemukset eri pankeille. Tästä hyvä lähteä neuvottelemaan. Ensisijaisesti pyrin pysyy Osuuspankissa, mutta saa nähdä mitä tarjouksia tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
487
Kun puolison kanssa yhteisen asunnon ostaminen Helsingistä viivästyy, aloin miettimään jättäisinkö sittenkin vanhan kaksion Vuosaaressa vuokralle. Osaako joku sanoa miten myyntivoiton verotus menee tämmöisessä tilanteessa:

Ostettu asunto on rempattu täysin, eli pintaremontti kaikkiin huoneisiin ja kylpyhuone ja keittiö remontoitu täydellisesti. Remontit maksoivat ennen kotitalousvähennystä noin 30t€. Uskoisin saavani vähintään tuon verran takaisin jos myyn kämpän ja asunnon myyntivoitto on toki verotonta koska olen asunut ylä 2-vuotta asunnossa.

Mutta mitenkäs verotus jos laitan kohteen vuokralle? Jos myynkin sitten asunnon 5-vuoden päästä voitolla, lasketaanko voiton määrä ihan normaalisti alkuperäisestä ostohinnasta? Tässä ei tietenkään ole minun kannalta hirveästi järkeä kun asunnon hinta nousee enemmän remonttien takia, mutta tästä arvonnoususta pitäisi sitten maksaa veroja. Voiko nuo remonttikustannukset vähentää jotenkin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Kun puolison kanssa yhteisen asunnon ostaminen Helsingistä viivästyy, aloin miettimään jättäisinkö sittenkin vanhan kaksion Vuosaaressa vuokralle. Osaako joku sanoa miten myyntivoiton verotus menee tämmöisessä tilanteessa:

Ostettu asunto on rempattu täysin, eli pintaremontti kaikkiin huoneisiin ja kylpyhuone ja keittiö remontoitu täydellisesti. Remontit maksoivat ennen kotitalousvähennystä noin 30t€. Uskoisin saavani vähintään tuon verran takaisin jos myyn kämpän ja asunnon myyntivoitto on toki verotonta koska olen asunut ylä 2-vuotta asunnossa.

Mutta mitenkäs verotus jos laitan kohteen vuokralle? Jos myynkin sitten asunnon 5-vuoden päästä voitolla, lasketaanko voiton määrä ihan normaalisti alkuperäisestä ostohinnasta? Tässä ei tietenkään ole minun kannalta hirveästi järkeä kun asunnon hinta nousee enemmän remonttien takia, mutta tästä arvonnoususta pitäisi sitten maksaa veroja. Voiko nuo remonttikustannukset vähentää jotenkin?
Asuunon myyntivoitosta ei tarvitse maksaa veroa jos jossain välissä omistusaikana omistaja on asunut siinä yhtäjaksoisesti vähintään kaksi vuotta. Ohjeet löytyy kyllä ihan selkokielellä verottajan sivuilta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Yleensä se tulee vain kalliimmaksi. Poikkeus ehkä joku 60-luvun tai vanhempi kerrostalo mihin ei ole koskaan tehty ns. "yhtään mitään" mutta on halpa vastike ja ehkä vielä vuokratontti missä vuokra markkoina... Sellaisia saatetaan vetää sileäksi ja isompaa tilalle kun se "max 3 kerrosta, ei hissiä, ei koskaan mitään korjauksia" on oikeasti elämänsä lopussa tai tulisi vaan maksamaan järjettömän paljon korjata kun kaikki alkaa hajota ja parvekkeetkin käyttökiellossa.

Sitten kun kyseessä on esim. halvoilla putkilla tehty 90-luvun kerrostalo on järkevämpää tehdä ne putket kuin purkaa koko roska ja rakentaa uutta, ellei muitakin ongelmia ole.
Meillä on just tämmöinen tilanne päällä. 60 vuotta vanha asunto erittäin hyvällä paikalla, johon ei ole tehty mitään isompia remppoja. Oma iso tontti, jota yritetään myydä rakennuttajalle, joka sitten tekee tilalle selkeästi isomman kerrostalon tai jopa kaksi. Parhaimmillaan lähes 100%:n tuotto mahdollinen, jos kaavamuutos on suotuisa. Pahimmillaan sitten tulee ainakin putkiremppa eteen. Eli pienellä riskillä hankittiin mahdollinen pikavoitto mielessä. Jos taas tulee remppa niin kohde on edelleen ihan ok sijoitusmielessä.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
...
Mutta mitenkäs verotus jos laitan kohteen vuokralle? Jos myynkin sitten asunnon 5-vuoden päästä voitolla, lasketaanko voiton määrä ihan normaalisti alkuperäisestä ostohinnasta? Tässä ei tietenkään ole minun kannalta hirveästi järkeä kun asunnon hinta nousee enemmän remonttien takia, mutta tästä arvonnoususta pitäisi sitten maksaa veroja. Voiko nuo remonttikustannukset vähentää jotenkin?
Jos asunto olisi vuokralla, niin tästä selviää lisää Remonttikulut
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
487
Asuunon myyntivoitosta ei tarvitse maksaa veroa jos jossain välissä omistusaikana omistaja on asunut siinä yhtäjaksoisesti vähintään kaksi vuotta. Ohjeet löytyy kyllä ihan selkokielellä verottajan sivuilta.
Siis hittolainen, olenko minä ymmärtänyt tämä myyntivoiton verovapauden aina väärin! Itse olen aina ymmärtänyt, että verovapaus koskee vain jos asut itse asunnossa kun se myydään. Jos asunto on siis vaikka hetken vuokralla, menevät tämän veroedun. Mutta ilmeisesti ei näin, vaan riittää, että on missä tahansa vaiheessa asunut 2-vuotta yhtäjaksoisesti:

Asunnon myynti

Jos asunto olisi vuokralla, niin tästä selviää lisää Remonttikulut
Kiitos! Tämä ei ole oleellista jos tuo myyntivoitto onkin aina verotonta 2-vuoden asumisen jälkeen.
 
Liittynyt
18.09.2019
Viestejä
1
Kuolevassa kylässä hinnat laskevat:
Riihimäki - Myytyjen asuntojen tilastot, toteutuneet kaupat, neliöhinnat ja hintojen kehitys - Asuntojenhinnat.fi
"Vanhojen kerros- ja rivitaloasuntojen hinnat laskivat kunnassa Riihimäki 21,63 prosenttia vuonna 2019 toisella vuosineljänneksellä. Edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna hinnat laskivat 24,52 prosenttia."
Karua kertomaa.
Riihimäen kohdalta nämä tilastot on aika mielenkiintoisia. Esimerkiksi Etuoven tilastoissa muiden kuin yksiöiden ja kaksioiden neliöhinnat ovat pysyneet melko vakioina vuoden takaisesta. Yksiöissä on taas tullut melkoinen pudotus 4000 eurosta alle 2000 euron neliöhintaan. Tosin tuo 4000€ kuulostaa melko kovalta neliöhinnalta kyseiselle alueelle... Onkohan kyseessä tilastoharha? Kauppamäärät kun on suhteellisen pieniä.

Asuminen alueella Riihimäki: Katso asuntojen hinnat ja Riihimäki asuinalueena - Etuovi.com
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Riihimäen kohdalta nämä tilastot on aika mielenkiintoisia. Esimerkiksi Etuoven tilastoissa muiden kuin yksiöiden ja kaksioiden neliöhinnat ovat pysyneet melko vakioina vuoden takaisesta. Yksiöissä on taas tullut melkoinen pudotus 4000 eurosta alle 2000 euron neliöhintaan. Tosin tuo 4000€ kuulostaa melko kovalta neliöhinnalta kyseiselle alueelle... Onkohan kyseessä tilastoharha? Kauppamäärät kun on suhteellisen pieniä.

Asuminen alueella Riihimäki: Katso asuntojen hinnat ja Riihimäki asuinalueena - Etuovi.com
Olisikohan ollut jokin uusi talo tekeillä ja siellä tähtitieteelliset hinnat?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Olisikohan ollut jokin uusi talo tekeillä ja siellä tähtitieteelliset hinnat?
Täällä on tosiaan tullut parikin kerrostaloa ihan ydinkeskustaan ja ainakin toisen talon jokaisen asunnon osti itselleen jokin sijoittaja. Muuten Prisman lähelle myös tullut ties kuin monta kerrostaloa. Muuallekin rakennetaan. Voi olla, että hinnat siksi elää. Joka tapauksessa mitä olen nyt tässä lukenut niin vähän on tippunut vanhempien talojen arvo. Tuo -20% ja päälle kuullostaa myös aika mielenkiintoiselta.

Parempi tehdä se hinta-arvio kun se ei maksa paljoa mitään, eipähä tarvii arpoa asunnon arvoa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Nyt tullut jo muutama tarjous ja lisää odotellaan. Katson kaikki läpi ja sitten menen seuraavaa vaiheeseen. Katson kaikki kortit läpi vaikka OP onkin se ensisijainen. Neuvottelua vain!

Mutta menen tuossa myöhemmin muutamaan tapaamiseen paikan päällä. Onko mitään vinkkejä antaa lainan suhteen? Eli mitä asioita kannattaa ottaa huomioon ja/tai pyytää tms?

Kaikkea vinkkejä otetaan vastaan asuntolainakilpailutukseen liittyen :)

Päivitän tänne vaikka noita tarjouksia sitten. Lähinnä siis korkojen osalta!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
503
Uusi asuntolaina danskesta vanhana asiakkaana, 12kk euribor, marginaali 0,40 ilman mitään neuvotteluita. En viitsinyt tuon perusteella edes muualta kysyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Nyt tullut jo muutama tarjous ja lisää odotellaan. Katson kaikki läpi ja sitten menen seuraavaa vaiheeseen. Katson kaikki kortit läpi vaikka OP onkin se ensisijainen. Neuvottelua vain!

Mutta menen tuossa myöhemmin muutamaan tapaamiseen paikan päällä. Onko mitään vinkkejä antaa lainan suhteen? Eli mitä asioita kannattaa ottaa huomioon ja/tai pyytää tms?

Kaikkea vinkkejä otetaan vastaan asuntolainakilpailutukseen liittyen :)

Päivitän tänne vaikka noita tarjouksia sitten. Lähinnä siis korkojen osalta!
Riippuu siitä oletko hyvä asiakas vai tuotko vaan hiekkaa konttoriin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Uusi asuntolaina danskesta vanhana asiakkaana, 12kk euribor, marginaali 0,40 ilman mitään neuvotteluita. En viitsinyt tuon perusteella edes muualta kysyä.
No sulla kävi hyvin heti alkuun! Nykyinen/kohta vanha laina Osuuspankissa on 0,58. Saa nähdä mitä nyt tarjoavat.

Riippuu siitä oletko hyvä asiakas vai tuotko vaan hiekkaa konttoriin.
Niin. Vaikea vastata tähän. Olen maksukykyinen ja takaus löytyy. Kuuntelen mitä pankki tarjoaa ym. Mutta jos pankin mielestä tuon vain hiekkaa konttoriin, niin kävelen sitten seuraavaan :)
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Meillä on mahdollisesti tulossa tilanne jossa talouden toinen palkansaaja aloittaa opiskelut ja tulot putoaa merkittävästi. Onko täällä kokemuksia kuinka pankit suhtautuu yli 12kk kestävään lyhennysvapaaseen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Meillä on mahdollisesti tulossa tilanne jossa talouden toinen palkansaaja aloittaa opiskelut ja tulot putoaa merkittävästi. Onko täällä kokemuksia kuinka pankit suhtautuu yli 12kk kestävään lyhennysvapaaseen?
Varmasti suhtautuu ihan suosiollisesti. Korot on alhaalla niin pankille vaan lisää voittoa.
 
Liittynyt
18.09.2019
Viestejä
9
Vanhemmissa rivareissa hinnanlasku on voimakasta jo Helsingissäkin. Ei ne osu spekseihin kun nykynuori etsii uutta asuntoa. Lisäksi niihin pitää rahoitus leipoa itse kasaan, ei tule valmiina taloyhtiön mukana. Iso 50-luvun siisti okt öljylämmityksellä jossain oulunkylässä vielä vaikeampi myydä. Varmasti tulee takkiin jos osti 2005.
Menee vähän offtopiciksi, mutta siis yleisesti ottaen Ogeli (Oulunkylä) on yksi niistä alueista, joilla ei todellakaan tule asuntojen hinnat laskemaan vaan ihan päinvastoin. Hinnat ovat nousseet koko ajan ja muutaman vuoden kuluttua ne vasta nousevatkin, kun tulee Raiteet ja Jokerit jne. Muutenkin postilaatikossa on n. kerran kuukaudessa välittäjiltä lappu, että jos ollaan myymässä, olkaa yhteydessä. Ja useita kertoja vuodessa lappu suoraan potentiaaliselta ostajalta, että jos ollaan myymässä, niin laittakaa viesti, niin ostavat sen kämpän suoraan pois. Toki tuo öljylämmitys jne voi muuttaa kuviota, mutta perusperheasuntoja ei Ogelissa ole juurikaan myynnissä ja ne harvat, jotka ovat, menee saman tien (ei tarvitse juurikaan näyttöjä pitää). Mutta riittäköön se offtopicista. Joissakin kaupungeissa alkaa olla hankala tilanne asuntojen kanssa ja stadissakin on alueita, joissa hinnat ennemmin laskussa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Meillä on mahdollisesti tulossa tilanne jossa talouden toinen palkansaaja aloittaa opiskelut ja tulot putoaa merkittävästi. Onko täällä kokemuksia kuinka pankit suhtautuu yli 12kk kestävään lyhennysvapaaseen?
Muistaakseni Nordealta saa 2v kun pyytää vaan. Maksaa jos sopparissa on joku muutosmaksu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Olen vaihtamassa asuntoa, ja tuntuu lainansaanti/neuvottelu olevan juuri nyt paljon helpompaa kuin 4 vuotta sitten. Toisaalta nyt on enemmän omaisuuttakin, mutta viimeksi meihin suhtauduttiin aika negatiivisesti kun haimme lainaa. Nyt tuntuu irtoavan ja pankintädin mielestä lainaamme "aika vähän", vaikka mielestämme otamme aika paljon.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 457
Menee vähän offtopiciksi, mutta siis yleisesti ottaen Ogeli (Oulunkylä) on yksi niistä alueista, joilla ei todellakaan tule asuntojen hinnat laskemaan vaan ihan päinvastoin. Hinnat ovat nousseet koko ajan ja muutaman vuoden kuluttua ne vasta nousevatkin, kun tulee Raiteet ja Jokerit jne. Muutenkin postilaatikossa on n. kerran kuukaudessa välittäjiltä lappu, että jos ollaan myymässä, olkaa yhteydessä. Ja useita kertoja vuodessa lappu suoraan potentiaaliselta ostajalta, että jos ollaan myymässä, niin laittakaa viesti, niin ostavat sen kämpän suoraan pois. Toki tuo öljylämmitys jne voi muuttaa kuviota, mutta perusperheasuntoja ei Ogelissa ole juurikaan myynnissä ja ne harvat, jotka ovat, menee saman tien (ei tarvitse juurikaan näyttöjä pitää). Mutta riittäköön se offtopicista. Joissakin kaupungeissa alkaa olla hankala tilanne asuntojen kanssa ja stadissakin on alueita, joissa hinnat ennemmin laskussa.
Tarkoitus ei ollut dissata ogelia vaan siis yleisesti sanoa, että tietyn tyyppinen vanhempi asuntokanta ei mene enää kaupaksi helposti ja hyvään hintaan. Tilanne pahenee varmasti vielä monelta osin. Eli tuollainen mainitsemani esimerkkikohde omasi tietyntyyppistä statusta vielä 15 vuotta sitten. Nyt ei enää, siis silloin jos omaa lompakkoa pitäisi oikeasti kaivaa sen miljoonan verran. Espoossa noi menee kaupaksi, koska siellä 80-luvunkin okt:t puretaan ja tontille saa rakentaa useamman uuden talon rakennusoikeuksilla kikkailemalla. Helsingissä ei yleensä onnistu.

Mut mitä vanhoihin rivareihin tulee (70-80 luku) niin Itä-Helsingissä taitaa olla Helsingin heikoin tilanne eli hinnat laskussa.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Siis hittolainen, olenko minä ymmärtänyt tämä myyntivoiton verovapauden aina väärin! Itse olen aina ymmärtänyt, että verovapaus koskee vain jos asut itse asunnossa kun se myydään. Jos asunto on siis vaikka hetken vuokralla, menevät tämän veroedun. Mutta ilmeisesti ei näin, vaan riittää, että on missä tahansa vaiheessa asunut 2-vuotta yhtäjaksoisesti:
Kyllä myyntivoitto on verotonta, jos olet joskus omistusaikanasi asunut siinä itse 2v yhteen putkeen. Ei tarvitse myyntihetkellä asua.


Vituttaa kyllä tää asunnon ostohomma. Suurin hankinta ihmiselämässä ja aivan sokkona joutuu käytännössä ostamaan. Eipä pääse testiasumaan. Autonkin kun ostaa niin sen saa yleensä yön yli koeajoon niin pääsee kokeilemaan aidosti omassa käytössä. VMP.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Kyllä myyntivoitto on verotonta, jos olet joskus omistusaikanasi asunut siinä itse 2v yhteen putkeen. Ei tarvitse myyntihetkellä asua.


Vituttaa kyllä tää asunnon ostohomma. Suurin hankinta ihmiselämässä ja aivan sokkona joutuu käytännössä ostamaan. Eipä pääse testiasumaan. Autonkin kun ostaa niin sen saa yleensä yön yli koeajoon niin pääsee kokeilemaan aidosti omassa käytössä. VMP.
No joo näinhän se on, mutta jotta hankinta olisi mahdollisimman hyvä, niin tottakai sijainti, hinta, vastikkeet, tehdyt ja tulevat remontit, sekä asunnon kunto. Mikäli nämä kaikki kohtaa positiivisesti, lopputulokseen voit olla tyytyväinen. Pari jo löytyikin, mutta ne myytiin nopeasti. Omalla kohdallani melkein jostain tyydyttävä pois.

Onneksi asunnon saa aina myytyä tai laitettua vuokralle, jos elämäntilanne vaatii muuttoa. Näissä oma rumbansa sitten.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
No joo näinhän se on, mutta jotta hankinta olisi mahdollisimman hyvä, niin tottakai sijainti, hinta, vastikkeet, tehdyt ja tukevat remontit ja asunnon kunto. Mikäli nämä kaikki kohtaa positiivisesti, lopputulokseen voit olla tyytyväinen.
Ei pidä paikkaansa. Et sä noiden perusteella tiedä yhtään minkälainen ympäristö on asua ja minkälaisia naapureita sulla on jne.
 
Liittynyt
18.09.2019
Viestejä
9
Tarkoitus ei ollut dissata ogelia vaan siis yleisesti sanoa, että tietyn tyyppinen vanhempi asuntokanta ei mene enää kaupaksi helposti ja hyvään hintaan. Tilanne pahenee varmasti vielä monelta osin. Eli tuollainen mainitsemani esimerkkikohde omasi tietyntyyppistä statusta vielä 15 vuotta sitten. Nyt ei enää, siis silloin jos omaa lompakkoa pitäisi oikeasti kaivaa sen miljoonan verran. Espoossa noi menee kaupaksi, koska siellä 80-luvunkin okt:t puretaan ja tontille saa rakentaa useamman uuden talon rakennusoikeuksilla kikkailemalla. Helsingissä ei yleensä onnistu.

Mut mitä vanhoihin rivareihin tulee (70-80 luku) niin Itä-Helsingissä taitaa olla Helsingin heikoin tilanne eli hinnat laskussa.
Jees, itse olen tosiaan ainakin yllättynyt vähän tästä Ogelin tilanteesta, ok tietysti raidejokerin jälkeen on selvää, että hinnoissa tapahtuu muutoksia, mutta muuten vähän yllättää. Halusin vaan sen tiedoksi, sori, jos tuli ulos vähän tökerösti tai hyökkäävästi. Tuo on kyllä totta, ettö monissa paikoissa ollaan ongelmissa ja vielä sitten tietynlaiset kohteet ei enää liiku samalla tavalla kuin ennen.

Hankala tilanne porukalle ja vielä pahenee just näissä 70-80 luvun kohteissa, jos (kun) tulee kalliita remppoja, eikä saa maksettua lainoja pois suoraan. Se on kiva yhdistelmä, kun kämpän arvo laskee, iso remppa, rahoitusvastikkeet nousee, yhtäkkiä onkin vaikea päästä kämpästä eroon edes sillä vähän laskeneella hinnalla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Ei pidä paikkaansa. Et sä noiden perusteella tiedä yhtään minkälainen ympäristö on asua ja minkälaisia naapureita sulla on jne.
Kyllä noikin pitää paikkaansa.

Mutta totta sun pointit, nämä unohdin. Tästä puheenollen nykyinen asunto on huonolla sijainnilla naapuruston suhteen. Toki ennakkoon voi ja kannattaa tiedustella seutua jos joku hyvä asunto löytyy.

Mutta jotain positiivista: Yleensä kuitenkin asunnon hankinta ja lainan lyhennys jättää jotai käteen. Ellei osta asuntoa paikalta, jossa 10v päästä jaetaan niitä ilmaiseksi. :rofl:

Kannattaa pitkään katsoa kohdetta. Itselläni on tosin se tilanne, että suht nopealla päätöksellä pitäis löytyä sopiva. Pakko joistain kriteereistä luopua, kun vuokralle en itseäni kelpuuta.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
411
Kyllä myyntivoitto on verotonta, jos olet joskus omistusaikanasi asunut siinä itse 2v yhteen putkeen. Ei tarvitse myyntihetkellä asua.


Vituttaa kyllä tää asunnon ostohomma. Suurin hankinta ihmiselämässä ja aivan sokkona joutuu käytännössä ostamaan. Eipä pääse testiasumaan. Autonkin kun ostaa niin sen saa yleensä yön yli koeajoon niin pääsee kokeilemaan aidosti omassa käytössä. VMP.
On sellaisia vuokra-asuntoja, jotka voi ostaa omaksi. Eri asia sitten, haluaako omistaa asunnon yhtiöstä, jossa 90% osakkeista on vuokralla ja omistajana joku sijoituskorporaatio.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
10
Mulle tarjottiin OP:sta alustavasti 300k lainaa 0,45% marginaalilla. Tänään jatkuu neuvottelut. Käsittääkseni aika kilpailukykyinen marginaali? Oli mulla oikea kysymyskin, onko kenelläkään tekkiläisellä kokemusta uudiskohteen ostamisesta? Katselin uudiskohdetta joka valmistuu ensi syksynä. Jos kohteen varaa nyt, niin pitääkö se ostaa jo ennen kuin pytinki on edes valmis? Ei huvittaisi maksaa vuokraa ja lyhennystä päällekkäin kovin montaa kuukautta.

Syysterveisin,
Nivelkulli
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Mulle tarjottiin OP:sta alustavasti 300k lainaa 0,45% marginaalilla. Tänään jatkuu neuvottelut. Käsittääkseni aika kilpailukykyinen marginaali? Oli mulla oikea kysymyskin, onko kenelläkään tekkiläisellä kokemusta uudiskohteen ostamisesta? Katselin uudiskohdetta joka valmistuu ensi syksynä. Jos kohteen varaa nyt, niin pitääkö se ostaa jo ennen kuin pytinki on edes valmis? Ei huvittaisi maksaa vuokraa ja lyhennystä päällekkäin kovin montaa kuukautta.

Syysterveisin,
Nivelkulli
Halvempiakin saa, mutta aina tapauskohtaista.

Ei kannata maksaa ennakkoon. Ritva ehti maksaa uudisasunnosta yli 100 000 euroa, sitten rakennusliike meni konkurssiin – varoittaa nyt muita turvalliseksi mainostetusta vakuusjärjestelmästä: "Olen järkyttynyt"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Mulle tarjottiin OP:sta alustavasti 300k lainaa 0,45% marginaalilla. Tänään jatkuu neuvottelut. Käsittääkseni aika kilpailukykyinen marginaali? Oli mulla oikea kysymyskin, onko kenelläkään tekkiläisellä kokemusta uudiskohteen ostamisesta? Katselin uudiskohdetta joka valmistuu ensi syksynä. Jos kohteen varaa nyt, niin pitääkö se ostaa jo ennen kuin pytinki on edes valmis? Ei huvittaisi maksaa vuokraa ja lyhennystä päällekkäin kovin montaa kuukautta.

Syysterveisin,
Nivelkulli
Asuntoa ei joudu maksamaan kokonaan tässä vaiheessa. Kannattaa lukea ne kauppaehdot. Voi hyvin olla, että nyt maksettaisiin joku parin kymmenen tuhannen varausmaksu ja loput sitten asuntoon muuttaessa.

Hyvässä lykyssä et joudu edes ottamaan lainaa ennenkuin myöhemmin.

Tarkasta uudiskohteessa seuravat seikat:
Kuka on rakennuttaja?
Kuka on rakentaja?

Jos ovat jotain isoja firmoja, niin tilanne lienee suht turvallinen. Jos tuntemattomi pikkufirmoja, niin kannattaa ehkä tehdä nettihaku nopeasti ja katsoa, etteivät ole missään protestilistoilla ja viime vuoden tilinpäätösten tase ja tuottolukemat. Olisi ikävä jos raksafirma menisi konkkaan välissä ja kämppä jäisi puoliväliin ja sulla olisi rahaa sisällä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
On sellaisia vuokra-asuntoja, jotka voi ostaa omaksi. Eri asia sitten, haluaako omistaa asunnon yhtiöstä, jossa 90% osakkeista on vuokralla ja omistajana joku sijoituskorporaatio.
Tätä minäkin olen pitkään miettinyt, koska nykyisessä vuokra-asunnossa ainoa vika on se, että se on vuokra-asunto. En edes tiedä, myisikö sijoituskorporaatio, mutta vielä vähemmän osaan vastata tuohon kysymykseen, että haluaisinko omistaa yhtiöstä josta loput omistaa joku sijoituskorporaatio. Stabiili ja omaisuuden arvon säilyttämisestä kiinnostunut omistajahan se toki olisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Mulle tarjottiin OP:sta alustavasti 300k lainaa 0,45% marginaalilla. Tänään jatkuu neuvottelut. Käsittääkseni aika kilpailukykyinen marginaali? Oli mulla oikea kysymyskin, onko kenelläkään tekkiläisellä kokemusta uudiskohteen ostamisesta? Katselin uudiskohdetta joka valmistuu ensi syksynä. Jos kohteen varaa nyt, niin pitääkö se ostaa jo ennen kuin pytinki on edes valmis? Ei huvittaisi maksaa vuokraa ja lyhennystä päällekkäin kovin montaa kuukautta.

Syysterveisin,
Nivelkulli
Niin, tuo on nimenomaan pieni ja tuntematon raksafirma, ei iso kuten skanska, srv tai yit tai mikä vaan tuollainen megacorp.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 334
Minkäslaisia "asiakkuuslahjoja" ootte saaneet Nordealta viime aikoina? Otettiin Nordeasta laina tuossa kesän lopulla eikä saatu mitään. Kai sielä yleensä on edes pyyhkeitä tullut? :D Mietin vain tässä, että pitääkö heittää Nordean suuntaan viestiä vai eikö heiltä enää saa mitään korruptiolahjoja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Minkäslaisia "asiakkuuslahjoja" ootte saaneet Nordealta viime aikoina? Otettiin Nordeasta laina tuossa kesän lopulla eikä saatu mitään. Kai sielä yleensä on edes pyyhkeitä tullut? :D Mietin vain tässä, että pitääkö heittää Nordean suuntaan viestiä vai eikö heiltä enää saa mitään korruptiolahjoja?
Palvelumaksut nousi samoin luottokorttien kk maksut ja toki myös verkkopankin käyttö tuli maksulliseksi jos ei käytä mobiilisovellusta.
Siinä Nordean lahjat meille.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 334
Palvelumaksut nousi samoin luottokorttien kk maksut ja toki myös verkkopankin käyttö tuli maksulliseksi jos ei käytä mobiilisovellusta.
Siinä Nordean lahjat meille.
Ei kait sitä mobiilisovellusta ole pakko oikeasti käyttää että saa ilmaiset pankkipalvelut? Riittää että on asuntolaina ja sovelluksen on vain aktivoinut. Vahtiiko sitä kukaan, että käyttääkö sitä oikeasti? Ei sillä, itse käytän sitä säännöllisesti, ettei nyt omaan elämään vaikuta. Lainan yhteydessä saatiin kuukausimaksuttomat Goldit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Ei kait sitä mobiilisovellusta ole pakko oikeasti käyttää että saa ilmaiset pankkipalvelut? Riittää että on asuntolaina ja sovelluksen on vain aktivoinut. Vahtiiko sitä kukaan, että käyttääkö sitä oikeasti? Ei sillä, itse käytän sitä säännöllisesti, ettei nyt omaan elämään vaikuta. Lainan yhteydessä saatiin kuukausimaksuttomat Goldit.
Ei onnistu. Mobiilisovellus on pakollinen jos ilmaiset haluaa. Maksu menee jos ei mobiilia käytä. Vaikka lainaa pankissa ja tunnuslukulaite.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Taitaa edelleen Osuuspankilla olla parhaat "lahjat" kun on omistaja-asiakkaana ja laina kerryttää mukavasti bonuksia.

Aikanaan olin Danske bankissa eikä sieltä mitään järkeviä etuja saanut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Palvelumaksut nousi samoin luottokorttien kk maksut ja toki myös verkkopankin käyttö tuli maksulliseksi jos ei käytä mobiilisovellusta.
Siinä Nordean lahjat meille.
Ei kyllä näistä mikään pitäisi maksaa mitään. Nyt en käsitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Ei kyllä näistä mikään pitäisi maksaa mitään. Nyt en käsitä.
Nordealta karu uusi hinnasto verkkopankin käyttäjille – KL: S-pankilla täysin erilainen linja
Nordea kertoi äskettäin muuttavansa hinnoitteluaan ja kannustavansa asiakkaitaan käyttämään mobiilipankkia. Jatkossa Nordean peruspalvelupaketti maksaa verkkopankin käyttäjälle 7,5 euroa kuukaudessa. Mobiilipankin käyttäjä maksaa palveluista 3,5 euroa vähemmän eli neljä euroa kuussa. Myös asuntolainaaja maksaa verkkopankin käytöstä neljä euroa kuussa, mutta mobiilipankkia käyttävä asuntolainaaja selviää nollalla eurolla kuukaudessa.

Nordea perustelee uudistusta sillä, että se haluaa ”yksinkertaistaa” hinnotteluaan. Tällä hetkellä verkkopankkitunnukset maksavat Nordean kanta-asiakkaalle kaksi euroa kuussa, mutta avainasiakkaalle ne ovat ilmaiset. Lisäksi asiakas on maksanut pankki- tai yhdistelmäkortista 2–4,7 euroa kuukaudessa, ja avainasiakas jälleen vähemmän. Uudessa hinnoittelussa pankkikortti ei maksa erikseen.
 
Liittynyt
22.03.2018
Viestejä
81
Erään 60-luvun asunnon myynti-ilmoitukssea aiempien vuosien kunnossapitotöiksi oli ilmoitettu LVIS-saneeraus. Ajattelin heti että kyseiseen kohteeseen on tehty putkiremontti, jossa viemärit on vaihdettu/kunnostettu, käyttövesiputket uusittu ja sähköt jne. Soittelin kuitenkin tuosta lisätietoja isännöitsijältä ja hänen ensi käden tietonsa mukaan viemäreille ei olisi tehty tuossa remontissa mitään, mutta hän varmistaa vielä asian. Välittäjälläkään ei toteutuksesta ollut tarkempaa tietoa. Voidaanko taloyhtiön remontit todella ilmoittaa näin hämäävästi?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Ei onnistu. Mobiilisovellus on pakollinen jos ilmaiset haluaa. Maksu menee jos ei mobiilia käytä. Vaikka lainaa pankissa ja tunnuslukulaite.
Nordean Mobiili (ja Mobiili Plus) -paketin mukaisen hinnoittelun saa kun palveluina on vähintään käyttötili, kortti, tunnuslukusovellus ja Mobiilipankki. Tahtoo siis sanoa, että kun nämä kaikki on otettu käyttöön/aktivoitu. Kukaan tai mikään ei kiellä edelleenkään käyttämästä myös tavanomaista verkkopankkia sekä tunnuslukulaitetta.

Mullakin on/oli se pahvilappu edelleen käytössä ja käyn perinteisessä verkkopankissa useamman kerran kuussa, mutta kyllä mun hinnoittelu on Mobiilipaketin mukainen kun nuo vaatimukset täyttyvät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Ok. En edes tiennyt tällaisesta muutoksesta. Katsonut vaan aina välillä, että mitään palvelumaksuja ei tileiltä mene ja ollut tyytyväinen.

Sitä en tosin ymmärtänyt mikset voi sitä mobiilipankkia jollekin laitteelle asentaa.

Ja Stokkan Masteri tai MC Gold ei maksa mitään.

Ihan helposti pitäisi kyllä saada Nordeasta ilmaiset peruspalvelut jos asuntolainaa samasta pankista.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 450
Viestejä
4 162 369
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom