Ns. ylimääräinen asuntolainan lyhentäminen ei ole näillä koroilla järkevää, eli mahdollisuuksien mukaan asuntolainalyhennyksen jälkeen ylimääräinen käteenjäävä raha kannattaa toki sijoittaa paremmin tuottaviin omaisuusluokkiin, esimerkiksi juurikin osakerahastoon.Morjensta,
Ostin vuosi sitten Tapiolasta 40m2 kaksion 227 KEUR hintaan, josta minulla on asuntolainaa vielä 157 KEUR. Nettotuloja minulla on tällä hetkellä noin 3 KEUR kuukaudessa, ikää on jo yli 40-vuotta ja asuntolainan takaisinmaksuaika on 25 vuotta.
Mietin, että kannattaako minun keskittyä pelkästään asuntolainan lyhentämiseen, vai säästää osa myös osakerahastoihin? Tällä hetkellä lyhennän asuntovelkaa 700 €/kk ja säästän automaattisesti passiivisiin osakerahastoihin 300 €/kk.
Pohdin, että kannattaako minun varautua jollain tavoin tulevaan taantumaan ja talouden alamäkiin esimerkiksi kysymällä pankistani korkokattoa asuntolainaan?
Kiitoksia vinkeistä
Mutulla uskallan heittää, että useimmiten pankin tarjoamat korkokatot eivät ole velalliselle järkevä vaihtoehto, eli mielummin säästää korkokaton hinnan vaikkapa 1% korkoa tuottavalle Svean säästötilille mahdollisesti joskus nousevia korkoja varten.