Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Juuri näin etenin itse marginaalin kilpailutuksessa, eli ensin tarjous toisesta pankista ja sitten sen tarjouksen kanssa entiseen ja vielä edelleenkin nykyiseen pankkiin kyseleen marginaalitasoa ;)
Näin tehtiin mekin juuri taloyhtiölainan kanssa. 3,3 miljoonaa, vanha marginaali oli 1,2% (pari vuotta sitten otettu laina). Kilpaileva pankki tarjosi 0,6%. Sen jälkeen kysyttiin nykyisestä pankista ja tarjosivat 0,5%.

Tuskin tuo tuli kenellekään yllätyksenä jos on yhtään maailman taloutta seurannut. Korot lähtee nousuun vasta sitten kun Euroopan maiden talous on kunnossa ja tähän menee vielä aikaa, puhutaan vuosien sijaan kymmenistä vuosista. Monet Euroopan maat on edelleen aivan konkurssin partaalla vaikka siitä ei enää päivittäin puhutakaan.

• Tykkää
Reactions: eba
Niinpä. Siinä ei asuntolaina todellakaan ole suurin murhe jos jo valtiot tekevät konkursseja. Sääliksi käy niitä, jotka vuosikymmenen alussa ovat ottaneet korkosuojia pankkitädin "kun ne korot kohta nousee"- suosituksesta.

• Tykkää
Korot lähtee nousuun vasta sitten kun Euroopan maiden talous on kunnossa ja tähän menee vielä aikaa, puhutaan vuosien sijaan kymmenistä vuosista.

En nyt ihan tuota kuitenkaan lähtisi allekirjoittamaan. Eli en kehoita ketään ottamaan ns. "maksimilainaa" 20v ajalle luottaen siihen että "100% varmasti korot eivät nouse kymmeniin vuosiin". Itse olen aika varma että ne korot tulevat nousemaan, mutta eivät tämän vuosikymmenen aikana (tai luultavasti parin seuraavan vuoden). Katsoo tilannetta sitten 2020-luvulla uudestaan.

No nythän niitä korkosuojia kannattaa kysyä kun ne taitavat olla paljon halvempia kuin viime syksynä (vaikka jo silloin arvattiin ettei korot oikeasti nouse 2019) ;)

Joo ei ole nousemassa silloinkaan, mutta eihän sitä sovi sanoa. Italia kippaisi heti, se paskastan ei todellakaan ole nousemassa saappailleen parissa vuodessa.
se on hyvä asia näin lainan ottaneena :btooth: + paskastanin käyttö ei ole sopivaa, mielummin paskasaapas, kun sen muotoinen sattuu olemaan.

Uskaltaisitteko tarjota vai jättäisittekö suosiolla väliin?
En uskaltaisi valesokkelista tarjota, vaikka ei olisi edes ollut vauriota. Enkä todellakaan tuollaisella historialla. Hajuhaitta on sitten se vähäisin ongelma kun terveys menee mahdollisesti vuosiksi (kuten itselleni kävi) tai jopa pysyvästi.

Pankista kysytty lainatarjousta ja pankki jätti ihan huomioimatta, että kyseessä asp-lainalla osittain rahoitettava kämppä ensiasunnon ostajalla. En tiedä mitä pitäisi tehdä, ehkä kommenttia viestiin, että tarjous laskettu erikoisesti..

Pankista kysytty lainatarjousta ja pankki jätti ihan huomioimatta, että kyseessä asp-lainalla osittain rahoitettava kämppä ensiasunnon ostajalla. En tiedä mitä pitäisi tehdä, ehkä kommenttia viestiin, että tarjous laskettu erikoisesti..
Eipä tuo vielä sido mihinkään, eli kerro virheestä ni kyllä ne säätää, jos säädettävää on.

Oliko kyseessä Nordea? Itse sain vastaavassa tilanteessa (ensiasunto ASP:llä) kai jonkun puoliautomaattisen "asuntolainasuosituksen", jossa marginaalikin oli pikavippiluokkaa ja ASP:tä ei oltu huomioitu mitenkään. Sitten kun lainaneuvottelu oli käyty niin sen perusteella tehdyn uuden tarjouksen marginaali oli sitten jo kertaluokkaa pienempi ja ASP-laina ja ASP-lisälaina laskettu ihan niin kuin kuuluukin.

• Tykkää
Oliko kyseessä Nordea? Itse sain vastaavassa tilanteessa (ensiasunto ASP:llä) kai jonkun puoliautomaattisen "asuntolainasuosituksen", jossa marginaalikin oli pikavippiluokkaa ja ASP:tä ei oltu huomioitu mitenkään. Sitten kun lainaneuvottelu oli käyty niin sen perusteella tehdyn uuden tarjouksen marginaali oli sitten jo kertaluokkaa pienempi ja ASP-laina ja ASP-lisälaina laskettu ihan niin kuin kuuluukin.

Nyt kyseessä OP. Tänään olivat soitelleet, mutta töiden vuoksi en päässyt vastaamaan. Luulisin, että eiköhän korjaannu.

Joo varmasti näin että osaa asiakaspalvelijoista ei vaan hirveästi kiinnosta. Ei taida onnistua asiakaspalvelijan vaihto joten samalla vaihtunee pankki jos lainan nosto tulee ajankohtaiseksi. Voisihan siihen omapostitiedusteluun joku muukin vastata ja selvittää sen tilanteen, joten kokonaisuudessaan kehno suoritus.

2 viikkoa meni, jonka jälkeen otin chatilla yhteyttä. Lupasivat selvittää, ja kolmen päivän päästä tulikin pankin omalla pikaviestillä vastaus. "Paljonko sitä lainaa tarvitsitkaan ja paljonko omarahoitusosuus?". No, vastasin ja Nordea ei viitsi sanoa mitään viikkoon. Tässä vaiheessa saavat pitää tunkkinsa enkä edes kysele Nordealta vastaisuudessa.

Vaikka eivät haluaisi lainaa (huolimatta siitä että suullisesti jo lupasivat tarjouksen neuvottelussa) antaa niin olisi kohteliasta edes joku viesti lähettää. Mykkäkoulu on aika dick move.

Mitä tarkoittaa myyntiesitteen lause:
"Valmiita kiinnityksiä xxx€, luovutetaan ostajalle vapaina. " ?

Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoittaa myyntiesitteen lause:
"Valmiita kiinnityksiä xxx€, luovutetaan ostajalle vapaina. " ?

Jos talossa on kiinnityksiä, niin talon omistajalla on ollut lainaa talosta (tai aikonut ottaa lainaa, tosin en ymmärrä miksi joku maksaisi tuosta mutta ei sitten lainaa ottaisikaan...), jolloin nuo kiinnitykset on toimineet vakuutena.

Jos itse olette lainaa ottamassa,niin on hyvä, jos kiinnitykset on jo valmiiksi haettu. Silloin niitä ei sille osalle tarvitse enään hakea ja näin ollen säästyy kuluissa. Silloin ne vaan siirretään teidän nimiinne. Eli ne kiinnitykset eivät nosta missään määrin talon myyntihintaa.

Toki Se pitää katsoa, että talo myydään kuitenkin kiinityksistä vapaana. Eli että talo ei ole enää pantattu edellisen omistajan velan takuudeksi. (Eli jos lukee ostajalle vapaina se tarkoittaa että mahdolliset velat on kuitattu eikä ostaja joudu niistä kärsimään)

Voiko rivitalon autokatospaikoista tinkiä kun ne myydään erillisinä osakkeina?

Noin vuosi sitten tuli tarkasteltua n. 5v vanhaa asuntolainaa OP:n kanssa, josta laina siis on. Marginaalin pudottivat 0,8%:n. Näin jälkiviisaana täytyy sanoa että olis varmaan pitänyt vaan vaatia pudotusta enemmän, kun lueskelee näitä juttuja 0,4% - 0,6% marginaaleista jatkuvalla syötöllä. Kai tuosta voisi kysäistä taas uudelleen vaikka viime kerrasta tosiaan on vain ehkä vuoden verran. :D Tulihan sentään juuri uutisia että korot eivät ole ihan hetkeen lähdössä nousuun... Kovasti muuten OP:kin korkosuojaa markkinoi viime syksynä, soittelivat ja viestiä laittelivat.

Toki voisi kysellä ja kilpailuttaa nykyisen lainan muilta pankeilta. Miten tuo käytännössä helpoiten onnistuu? Kannattaako laittaa esim. Nordealle ja Danskelle suoraan viestiä että olis tällainen ja tällainen laina vai täytellä perus asuntolainahakemus?

Viimeksi muokattu:
Toki voisi kysellä ja kilpailuttaa muilta pankeilta. Miten tuo käytännössä helpoiten onnistuu? Kannattaako laittaa esim. Nordealle ja Danskelle suoraan viestiä että olis tällainen ja tällainen laina vai täytellä perus asuntolainahakemus?

Täytä hakemus. Neuvottelussa voi sitten keskustella ehdoista tarkemmin.

Viime kerrasta olikin sitten vain 6 kuukautta. Eli OP:lta soitettiin

OP: "Sinulla oli asuntolainaa täällä meillä. Korothan ovat olleet alhaalla jo historiallisen kauan ja nyt haluaisimmekin puhua kanssanne korkosuojauksesta mm. korkokatosta. Milloin teille sopisi tulla keskustelemaan asiasta?"
Minä: "Minua ei tällä hetkellä korkokatot juurikaan kiinnosta." Säästän kuukausittan vähintään korkosuojauksen hinnan ja sijoitan sen mm. Nordnetin superrahastoihin
OP: "Mutta et ole suojautunut mitenkään mahdollisia koron nousuja varten?"
Minä: "Säästän koko ajan ainakin vastaavan summan kuukaudessa kuin korkokattonne olisi Nordnetin superrahastoihin."
OP: "Hei, varataan aika ja tulet juttelemaan korkosuojauksesta MEIDÄN kanssamme."
Minä: "Näen pankkien korkokatot vain ja ainoastaan pankkien keinona rahastaa ihmisiä, koska korot ovat niin matalalla. Vastahan EKP:n keskuspankin johtaja kertoi, että taloustilanne EU:ssa on taantumassa ja korot pysynevät matalalla vielä pitkään."
OP: "Kiitos ajastanne, hei hei"

On kyllä uskomatona, että melkein heti, kun EKP maalailee seuraaviksi vuosiksikin matalaa korkotasoa, niin silloin soitetaan ahkerasti ja tarjotaan korkokattoa ::sarkasmia:)

Noin vuosi sitten tuli tarkasteltua n. 5v vanhaa asuntolainaa OP:n kanssa, josta laina siis on. Marginaalin pudottivat 0,8%:n. Näin jälkiviisaana täytyy sanoa että olis varmaan pitänyt vaan vaatia pudotusta enemmän, kun lueskelee näitä juttuja 0,4% - 0,6% marginaaleista jatkuvalla syötöllä. Kai tuosta voisi kysäistä taas uudelleen vaikka viime kerrasta tosiaan on vain ehkä vuoden verran. :D Tulihan sentään juuri uutisia että korot eivät ole ihan hetkeen lähdössä nousuun... Kovasti muuten OP:kin korkosuojaa markkinoi viime syksynä, soittelivat ja viestiä laittelivat.
0,7% minulle on tässä nyt tarjottu OP:lta. Aika nihkeältä tuntuu tuosta enää pienemmän saaminen. Saa nyt nähdä kun saa homman pakettiin, että jääkö tuohon. Uusi laina siis minulla kyseessä.

On kyllä uskomatona, että melkein heti, kun EKP maalailee seuraaviksi vuosiksikin matalaa korkotasoa, niin silloin soitetaan ahkerasti ja tarjotaan korkokattoa ::sarkasmia:)
Juuri tänään olin kaverin kanssa syömässä ja sille soitettiin OP:ltä ja kaupattiin korkokattoa. :D
Naureskelin samaa asiaa, että nytkö on OPn mielestä oikea aika ottaa korkokatto, kun korot tulenee olemaan matalalla useita vuosia.

Pankin mielestä on varmaan aina paras aika myydä korkokatto. Heidän korkokattonsa hinnoittelu muuttuu aina niin, että he laskevat keskimäärin tekevänsä voittoa niillä.

Viime kerrasta olikin sitten vain 6 kuukautta. Eli OP:lta soitettiin

OP: "Sinulla oli asuntolainaa täällä meillä. Korothan ovat olleet alhaalla jo historiallisen kauan ja nyt haluaisimmekin puhua kanssanne korkosuojauksesta mm. korkokatosta. Milloin teille sopisi tulla keskustelemaan asiasta?"
Minä: "Minua ei tällä hetkellä korkokatot juurikaan kiinnosta." Säästän kuukausittan vähintään korkosuojauksen hinnan ja sijoitan sen mm. Nordnetin superrahastoihin
OP: "Mutta et ole suojautunut mitenkään mahdollisia koron nousuja varten?"
Minä: "Säästän koko ajan ainakin vastaavan summan kuukaudessa kuin korkokattonne olisi Nordnetin superrahastoihin."
OP: "Hei, varataan aika ja tulet juttelemaan korkosuojauksesta MEIDÄN kanssamme."
Minä: "Näen pankkien korkokatot vain ja ainoastaan pankkien keinona rahastaa ihmisiä, koska korot ovat niin matalalla. Vastahan EKP:n keskuspankin johtaja kertoi, että taloustilanne EU:ssa on taantumassa ja korot pysynevät matalalla vielä pitkään."
OP: "Kiitos ajastanne, hei hei"

Olisi mukava tietää kuin isolla prosentilla näitä otetaan. Se markkinointi on meinaan aika agressivista vaikka olisi jyrkkä kanta ettei ota niin yritetään silti tuputtaa melkein väkisin. Välillä olen kuulllut, että ihan fiksutkin ihmiset on näitä hömppätuotteita menneet ottamaan.

Itse olen tehnyt jo pitkään niin, että en vastaa edes jos näen, että pankista soitetaan. Pari kertaa kuunnellut niitä melkein tunnin myyntipuheita eri palveluiden puolesta niin kiitos, mutta ei kiitos enää. On se varmaan ikävää kun konttorin tädit nykyään pakotetaan pakkomyymän puhelimitse ihmisille millon mitäkin. Varmaan joku provikka homma vielä tohon leivottu mukaan millä saadaan sitten ne mökin mummot sun muut sijoittamaan viimiset rahansa. Ja kun on sentään oikein pankki eikä mikään huijari koijjari puhelinmyyjä.

• Tykkää
Korkokattotarjouksestahan näkee sen mihin se korko pankin mielestä maksimissaan voi nousta kyseisellä ajanjaksolla.

2015 otettu asuntolaina 70k. Bruttotulot vähän yli 30k vuodessa. Kerrostaloasunto <50k asukkaan kaupungin keskustassa. Ei korkokattoja tai mitään takaisinmaksuturvia.
Marginaalin kehitys tinkaamalla seuraavanlainen:

2015 1,25%
2016 0,75%
2018 0,55%

Viitekorkona 6kk Euribor. Sama pankki alusta asti. Uskoisin, että tuossa 0,55%:ssakin on vielä tinkivaraa. Tosin ilmeisesti monta muuttujaa vaikuttamassa.

Varsinkin muropalkoilla pitäisin kaikkea yli 0,5% kalliina.

Ei korkokatto ole pankin näkemys mistään. Pankki vain päättelee asiakkaan puolesta, mikä on sellainen koron taso, jolle voisi olla järkevää korko suojata hinnan puolesta. Pankki vain myy asiakkaalle tuotteen, joka muuttaa vaihtuvan koron tavallaan kiinteäksi. Yrityksille myydään koronvaihtosopimuksia, yksityisasiakkaille korkoputkia ja korkokattoja.

Jos korkosuojan haluaa, se kannattaa ottaa silloin kun SWAP-korot ovat alhaalla. Silloin suojan saa oikeasti halvalla, vaikka pankki tietysti ottaakin välistä oman katteensa. Eihän mitään tuotetta ilmaiseksi tai ilman katetta saa miltään muultakaan yritykseltä. Nyt aletaan taas lähestyä tilannetta, jossa korkosuojaa pitäisi saada halvalla. Eri asia on, onko tällainen vakuutus kannattava juuri nyt.

Näyttökuva 2019-3-12 kello 18.26.16.png

Omissa lainakilpailutuksissa onneksi tajuttiin suoraan ettei kiinnosta nuo korkokatot. Totesin juurikin tuota, että säästän ennemmin sen korkokattoon menevän rahan rahastoihin ja varaudun sillä korkojen nousuun.

@tuoppi´ Itse sain OP:lta 0,66 marginaalin, kun jaksoi kysellä ja kiertää myös muita pankkeja. OP sai viimeisin tarjouksen tehdä, kun siellä on kaikki nykyisetkin pankkijutut + vakuutukset ja vastasivat tuolla muuten parhaaseen tarjoukseen (olettamuksella, että bonukset vastaavat sitä 0,1 marginaalissa). Ostettava asunto Pirkanmaalla.

Itse sain OP:lta 0,64% marginaalin lainalupaulseen vielä lisälainaan kun pitää puoliso ostaa ulos yhteisestä kämpästä. Tällä hetkellä siis yhteinen laina 0,64% marginaalilla ja siihen nyt sit vielä tulossa n. 20k€ päälle että saa toisen ulos. Hieman yllätyin, että samaan marginaaliin saa vaikka talouden tulot puolittui. Alkuperäistä lainaa ei muuteta, vaan otan sen kokonaan itselle vastattavaksi.

Mistä yleensä kertoo, että kaikista kohteista ei saa isännöitsijäntodistusta pyytämällä vaan esim. vasta kun on jättänyt tarjouksen? Onko kyse siitä ettei taloyhtiön tietoja jaeta ihan jokaiselle pyytäjälle vai onko jotain mitä ei haluta ostajan huomaavan ajoissa?

Mistä yleensä kertoo, että kaikista kohteista ei saa isännöitsijäntodistusta pyytämällä vaan esim. vasta kun on jättänyt tarjouksen? Onko kyse siitä ettei taloyhtiön tietoja jaeta ihan jokaiselle pyytäjälle vai onko jotain mitä ei haluta ostajan huomaavan ajoissa?
GDPR ylitulkintaa, ei sen kummempaa. Jostain syystä joillakin välittäjillä on tälläinen asenne asuntokaupoilla. Turvataan se oma selkä tai sitten piiloudutaan tuon säädköksen taakse kun ei siitä vielä ole kunnon oikeuskeisejä

Noita GDPR perusteita ainakin lukenut joidenkin saaneen. Ei sitten muuta, kuin tarjous kehiin sellaisella ehdolla, että tarjouksen voi perua jos isännöitsijäntodistukseen on kirjattu mitään sellaisia tietoja, joita sinulle ei ole annettu ennen tarjouksen tekemistä.

Ihan höpöhöpöhommia sinänsä, itse en ainakaan tekis tarjousta kämpästä näkemättä isännöitsijäntodistusta ensin. Paitsi ehkä em. ehdolla jos kerran tarjouksen vaativat.

Noita GDPR perusteita ainakin lukenut joidenkin saaneen. Ei sitten muuta, kuin tarjous kehiin sellaisella ehdolla, että tarjouksen voi perua jos isännöitsijäntodistukseen on kirjattu mitään sellaisia tietoja, joita sinulle ei ole annettu ennen tarjouksen tekemistä.

Ihan höpöhöpöhommia sinänsä, itse en ainakaan tekis tarjousta kämpästä näkemättä isännöitsijäntodistusta ensin. Paitsi ehkä em. ehdolla jos kerran tarjouksen vaativat.
Joo jäisi kyllä itselläkin tarjoukset tekemättä jos en saisi yhtiön papereita luettavaksi ennen tarjouksen tekemistä. Sanoisin myös erittäin selvästi miksi kohde jää nyt väliin.

Kuinka muilla ketä on kilpailuttanut asuntolainan, oletteko saaneet tingattua Toimitusmaksun pois?

Tällä hetkellä tarjottu Nordeasta 0.73 (missä nykyinen laina) ja OP tarjonnut 0.72(tähän tulisi vielä 500€ toimitusmaksu).

Törmännyt enemmän itse sellaiseen käytäntöön, että tuota isännöitsijän todistusta ei anneta ellei ole "vakavasti harkitsemassa tarjouksen jättöä". Näytöllä nyt viimeistään olen saanut nähtäväksi. Toki käytännöt vaihtelevat, mutta kuten miloytyn tuossa ylempänä mainitsi en tekisi tarjousta jos noita lappuja en olisi lukenut.

Joo siis tuon issarin osalta oma kokemus on se että pitää olla "vakavasti harkitsemassa" tarjouksen tekoa niin sen saa. Yksi välittäjä tuon minulle kertoi vedotessaan GDPR:ään ja sanoi että se on yleinen käytäntö.

Jatkossa sitten pistin spämmiä kiinnostavien kohteiden välittäjille sanamuodoin joilla tuo GDPR-tötöily ohitettiin ja joka kerta tuli myös issari liitteenä.

Saa ilkkua, mutta kun *kaikki* pankeista lähtien ovat sitä mieltä että korot pysyy nollassa vielä pitkään, aavistin pahaa.

Nyt on siis Nordeasta tuore laina, jossa 6kk euribor, 0.4% marginaali, 7 v. minimiviitekorko 0.4% ja maksimiviitekorko 1.35%. Eli tällä hetkellä 0.8% korko.

Saa ilkkua, mutta kun *kaikki* pankeista lähtien ovat sitä mieltä että korot pysyy nollassa vielä pitkään, aavistin pahaa.

Nyt on siis Nordeasta tuore laina, jossa 6kk euribor, 0.4% marginaali, 7 v. minimiviitekorko 0.4% ja maksimiviitekorko 1.35%. Eli tällä hetkellä 0.8% korko.

Kyllä ne korot hyvinkin luultavasti tulevat sen uuden lainan aikana nousemaan (eli seuraavien 25v sisällä). Itse vain koen asian niin että jos pankki tarjoaa nyt esim. 5v korkokattoa ja tiedämme aika 100% varmasti että esim. 2019 ja 2020 korot eivät tule plussan päälle nousemaan voidaan laskea että 2021-2023 niiden pitäisi nousta aika hulppeasti että tuosta katosta olisi hyötyä.

Eli jos pankki tarjoaisi järkevällä hinnalla 25v korkokattoa (eli läpi lainan) se olisi järkevää ottaa. Mutta eivät tarjoa, koska tietävät itsekin että tulevaisuudessa korot tulevat nousemaan eivätkä pysty ennustamaan paljonko ne korot nousevat seuraavien 25v aikana.

Edit: lisäksi miettien isojen EU kansojen elämää, mitä tapahtuisi Italialle jos korot nousisivat esim. 2022 mennessä 3% nykyisestä?

Kyllä ne korot hyvinkin luultavasti tulevat sen uuden lainan aikana nousemaan (eli seuraavien 25v sisällä). Itse vain koen asian niin että jos pankki tarjoaa nyt esim. 5v korkokattoa ja tiedämme aika 100% varmasti että esim. 2019 ja 2020 korot eivät tule plussan päälle nousemaan voidaan laskea että 2021-2023 niiden pitäisi nousta aika hulppeasti että tuosta katosta olisi hyötyä.

Eli jos pankki tarjoaisi järkevällä hinnalla 25v korkokattoa (eli läpi lainan) se olisi järkevää ottaa. Mutta eivät tarjoa, koska tietävät itsekin että tulevaisuudessa korot tulevat nousemaan eivätkä pysty ennustamaan paljonko ne korot nousevat seuraavien 25v aikana.

Edit: lisäksi miettien isojen EU kansojen elämää, mitä tapahtuisi Italialle jos korot nousisivat esim. 2022 mennessä 3% nykyisestä?
Näinhän se logiikka menee, mutta toisaalta jos Saksan talous alkaa taas vetämään, on jo nähty että he eivät paljoa periferioista välitä - ja jos Brexit toteutuu, on vähemmän jarrumiehiä. Sekin on mahdollisuuksien rajoissa, että Italian populisteja päätetään kabineteissa ihan tarkoituksella vähän kyykyttää.

No, tuo on joka tapauksessa nyt tehty. Vakuutuksen vuosihinta on siis tällä hetkellä 0.4% ja putoaa nollaan, jos viitekorko nousee edes siihen 0.4 prosenttiin. Nykytuloilla ja -menoilla selviäisi ilman vyön kiristystä suunnilleen 15% korkoihin asti, mutta jos käy niin ikävästi että jonkun naapurin taloyhtiölaina kosahtaa ja samalla putoaa itse vaikkapa ansiosidonnaiselle joksikin aikaa, se stressitestiraja on aika nopeasti aika paljon alhaisempi.

Sinänsä pidän omalta kohdaltani epätodennäköisenä, että tämä laina nyt tulee olemaan juuri se jota makselen seuraavat 25 vuotta. Viisi-seitsemän vuotta tuntuu olevan se sykli jolla haen uutta ympäristöä. Edit: Lainaturvan kannattavuuden suhteen tällä asuntolainan eliniällä ei tietty ole väliä - mieluummin olisin ottanut samaan hintaan tuon suojauksen koko 25 vuodeksi!

Viimeksi muokattu:
Nythän noita turvia ja korkosuojia tarjotaan jo kulutusluottoihinkin, ( Pohdintaa/uutinen aiheesta). Turvat ja vakuutukset vain kasaantuvat heikoimassa taloudellisessa asemassa oleville, koska heillä ei ole säästöjä tai joustonvaraa, jos korot nousevat tai työpaikka menee alta. Köyhät siis maksavat kaikista lainoistaan enemmän. Usein ihmisillä on säästöjä, joiden takia korkojen nousu ei heti hetkauta omaa taloutta ja pankkien tarjoamat turvat voi silloin helposti ohittaa olan kohautuksella. Yllättävän moni kuitenkin haluaa maksaa siitä turvallisuuden tunteesta, että on varauduttu kaikkeen, siihen epätodennäköiseenkin. Voihan se olla, että lainaneuvotteluissa vähän painostetaankin ottamaan jonkinlaista turvaa isommalle lainalle ja asiakas siihen sitten lupautuu, eikä kehtaa perua, kun kaikki paperit on jo valmiina.

• Tykkää
Tuota korkojen nousun pelottelua kyllä harrasti melkeinpä kaikki pankit, kun kyselivät miten meinaan varautua korkojen nousuun. Sitten näytettiin käppyröitä kun joskus korot olleet yli 6% ja aletaan laskemaan miten ne vaikuttaisi omaan lainaan. Kyllä tuollaisesta saattaa joku säikähtää ja ottaa sitten jotain korkoputkea tai muuta pankin tarjoamaa turvaa lainelle.

Meillä oli eka asuntolaina jotain 6.2% joskus vuonna 2000. Toivottavasti ei ihan sinne nouse enää itsellä.

9v sitten otettiin 400te lainaa ok-talon rakentamiseen ja 250te 3kk EB + 0.5% ja 150te 10v kiinteällä 3% korolla. Silloin tuntui ihan hyvältä idealta.
Vaan eipä ole vuosiin enää tuntunut... Onneksi ensi vuonna toi kiinteä muuttuu tohon samaan 3kk EB +0.5%. Vaan onpahan tolle tullut aika hyin hintaa.

Nyt on asunto ostettu ja vähän pyörittykki siellä. Huomattiin vaan nyt, että asunnon lattiat ovat laminaattia.
Asunnon myyntiesitteissä yms kaikissa lukee, että parkettilattia (asunnonvälittäjä mukana kaupassa)
Mitäs tällaisen kanssa? Lattia itsessään on suht hyvässä kunnossa, kun on niin uusi asunto. Lattiamateriaalia ei ruvettu näyttökierroksilla taltan kanssa tutkimaan, kun jokainen asia toitotti, että on parkettia.
Nyt sitten asunnon tietopapereista (rakentajan jättämä kansio) näkyy, että olisi laminaattia nuo lattiat.
Ajattelin ottaa välittäjään yhteyttä, mutta en tiedä saako tästä mitään eteenpäin vietyä.

Nyt on asunto ostettu ja vähän pyörittykki siellä. Huomattiin vaan nyt, että asunnon lattiat ovat laminaattia.
Asunnon myyntiesitteissä yms kaikissa lukee, että parkettilattia (asunnonvälittäjä mukana kaupassa)
Mitäs tällaisen kanssa? Lattia itsessään on suht hyvässä kunnossa, kun on niin uusi asunto. Lattiamateriaalia ei ruvettu näyttökierroksilla taltan kanssa tutkimaan, kun jokainen asia toitotti, että on parkettia.
Nyt sitten asunnon tietopapereista (rakentajan jättämä kansio) näkyy, että olisi laminaattia nuo lattiat.
Ajattelin ottaa välittäjään yhteyttä, mutta en tiedä saako tästä mitään eteenpäin vietyä.
Kerää nopeasti talteen kaikki myyntiesitemateriaali ja mahdolliset alkuperäiset ilmoitukset, jos niitä vielä on jossain.

Kerää nopeasti talteen kaikki myyntiesitemateriaali ja mahdolliset alkuperäiset ilmoitukset, jos niitä vielä on jossain.
Joo löytyy paperisena + sähkösenä tuo materiaali jonka olenkin jo ottanut talteen. Välittäjälle ajattelin kirjoittaa pienen keskustelunavauksen tuohon liittyen ja katson mitä vastaa.

Vanhan osakehuoneiston virhe, valitus ja virheen seuraukset

Tldr; Teet myyjälle reklamaation ja vaadit hinnanalennusta.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 371
Jäsenet
78 662
Uusin jäsen
ing

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom