Onko sinulla omia lapsia? Eihän se lapsi välitä onko autoa vai ei. Ei munkaan vanhemmilla autoa ollut ja hyvin olin tyytyväinen, vaikka todella monesta asiasta jäinkin paitsi. Vanhemmille se on todella paljon rankempaa ja auton kuluerä on mitätön siihen mukavuuslisäykseen verrattuna, jonka se auto tuo mukanaan. Eikä ne lapset ensimmäisen 7 vuoden aikana yksin vielä pyöräile yhtään minnekään vaan kaikkialle pitää olla itse mukana viemässä.Miksi olisi? Kasvoin ihan hyvin Espoon omakotihelvetissä autottomassa kotitaloudessa.
Muistan useamman kerran kun käytiin äidin kanssa kaupassa niin, että menimme bussilla Leppävaaran silloiseen Maxi-markettiin ja tulimme taxilla kotiin sen viitisen kilsaa. Taxeilu maksoi luokkaa 10e yhteen suuntaan ja farmari-eemelin tai volvon V70:sen takakonttiin mahtui kyllä aivan valtavasti kamaa jolla koko perhe pärjäsi aika pitkään kun tuoretuotteita täydensi lähikaupasta joka oli alle kilsan päässä.
Ja tuli todella paljon halvemmaksi käydä satunnaisesti tuolla tavalla kaupassa kuin pitää autoa, vaikken tietty itse tuota silloin tajunnutkaan.
Mistä jäi autottomana paitsi? Ei voinut kinuta kyytejä mihinkään, vaan aina piti kulkea fillarilla tai julkisilla. Käytännössä varmaan jotain tiettyjä harrastuksia ei voinut harkita, mutta eipä kyllä tullut silloin mieleen että olisi jotain halunnut harrastaa mikä ei ollut mahdollista.