Arvopaperin ei tarvitse tarkoittaa yhtä yksittäistä osaketta, vaan voi ostaa jotain tuhansiin paikkoihin hajauttavaa rahastoa. Aivan kuten asuntosijoittamisenkaan ei tarvitse tarkoittaa yhtä tai kahta asuntoa, vaan jotain asuntorahastoa tjsp.Toki riskit on suuremmat. Vuokralainenkin voi tehdä vaikka mitä kivaa..
Itse tiedän tapauksen, jossa vuokralainen jätti vuokrat maksamatta, koska asunnossa oli turkiskuoriaisia. Oli mahdollisesti tuonut ne jopa itse. Takuuvuokria ei ollut älytty periä ja torjunta maksoi paljon. Kirsikkana päälle riitautti vuokrasopimuksen ja nyt on kivaa käräjillä, kun sopimus on periaattessa voimassa, asunto tyhjillään ja tuholaistorjunta laskuttaa..
Tiedän toisen tapauksen, jossa oli nainen ja kissoja. Kissat eivät ikinä lähteneet asunnosta. Haju oli hirveä ja asuntoa joudutiin purkamaan ja remontoimaan kuukausia..
Ja yllättäen voi tulla mikä vaan koko taloyhtiön remontti, jolloin asunnon arvo laskee välittömästi ja siellä ei välttämättä voi vähään aikaan asua.
Eli riskejä on. Silti, riskisijoituksessa saa olla aika tyhmä, että menettää kaikki rahansa (käytännössä purkukuntoinen talo vuokratontilla). Tappiota voi tehdä ja ottaa takkiinkin, mutta uskoisin, ettei kukaan konkurssia tee.. Asuntojen arvo vaan vähän laskee. Hintojen romahdettuakin joku kyllä ostaa, toisin kun vaikka Talvivaaran osakkeita.
Ongelma noissa rahastoissa on aivan sama kuin asunnon ostamisessa tai sijoitusasunnossa tai melkein missä tahansa: pitäisi ymmärtää mitä on ostamassa.
Minullakin on ollut parin tonnin parvekeremppaa lasituksilla, parin tonnin piharemppaa, parin tonnin ikkunaremppaa jne. noissa sijoituskämpissä. Noihin on mennyt vuokraisäntäaikana ainakin vuoden nettovuokrat. Sen lisäksi olen käyttänyt vuokraturvan palveluita helposti luokkaa 6kk vuokrien edestä.
Tietty jos onnistuu löytämään sen 65v downsizettävän eläkeläispariskunnan asumaan asuntoon, niin homma voi stabiloitua 15-20v ajaksi. Mutta kun ei noita aina löydä, vaan joskus pitää napata vuoden päästä valmistuva opiskelijapariskunta, niin se on melkein varma etteivät pysy montaa vuotta...