Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Toki riskit on suuremmat. Vuokralainenkin voi tehdä vaikka mitä kivaa..

Itse tiedän tapauksen, jossa vuokralainen jätti vuokrat maksamatta, koska asunnossa oli turkiskuoriaisia. Oli mahdollisesti tuonut ne jopa itse. Takuuvuokria ei ollut älytty periä ja torjunta maksoi paljon. Kirsikkana päälle riitautti vuokrasopimuksen ja nyt on kivaa käräjillä, kun sopimus on periaattessa voimassa, asunto tyhjillään ja tuholaistorjunta laskuttaa..

Tiedän toisen tapauksen, jossa oli nainen ja kissoja. Kissat eivät ikinä lähteneet asunnosta. Haju oli hirveä ja asuntoa joudutiin purkamaan ja remontoimaan kuukausia..

Ja yllättäen voi tulla mikä vaan koko taloyhtiön remontti, jolloin asunnon arvo laskee välittömästi ja siellä ei välttämättä voi vähään aikaan asua.

Eli riskejä on. Silti, riskisijoituksessa saa olla aika tyhmä, että menettää kaikki rahansa (käytännössä purkukuntoinen talo vuokratontilla). Tappiota voi tehdä ja ottaa takkiinkin, mutta uskoisin, ettei kukaan konkurssia tee.. Asuntojen arvo vaan vähän laskee. Hintojen romahdettuakin joku kyllä ostaa, toisin kun vaikka Talvivaaran osakkeita.
Arvopaperin ei tarvitse tarkoittaa yhtä yksittäistä osaketta, vaan voi ostaa jotain tuhansiin paikkoihin hajauttavaa rahastoa. Aivan kuten asuntosijoittamisenkaan ei tarvitse tarkoittaa yhtä tai kahta asuntoa, vaan jotain asuntorahastoa tjsp.

Ongelma noissa rahastoissa on aivan sama kuin asunnon ostamisessa tai sijoitusasunnossa tai melkein missä tahansa: pitäisi ymmärtää mitä on ostamassa.

Minullakin on ollut parin tonnin parvekeremppaa lasituksilla, parin tonnin piharemppaa, parin tonnin ikkunaremppaa jne. noissa sijoituskämpissä. Noihin on mennyt vuokraisäntäaikana ainakin vuoden nettovuokrat. Sen lisäksi olen käyttänyt vuokraturvan palveluita helposti luokkaa 6kk vuokrien edestä.

Tietty jos onnistuu löytämään sen 65v downsizettävän eläkeläispariskunnan asumaan asuntoon, niin homma voi stabiloitua 15-20v ajaksi. Mutta kun ei noita aina löydä, vaan joskus pitää napata vuoden päästä valmistuva opiskelijapariskunta, niin se on melkein varma etteivät pysy montaa vuotta...
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Eikös lainaa haettaessa ilmoiteta pankin sivuille tulot ja menot. Jos ei halua tehdä sitä, niin pankki heittää sinne jonkin hihavakion perustuen perheen kokoon.

Ideahan tuossa on se että kun allekirjoittat lainahakemuksen niin vakuutat samalla että olet ilmoittautunut tiedot oikein.

Ei pariin viime asuntolainaan ole tarvinnut mitään "todisteita" tuloista toimittaa. En ole kuullutkaan että jotain vanhoja tiliotteita pitäisi toimittaa. Jos näin on, niin ei varmaan ole ihan luotto kohdillaan ja marginaalikin pitäisi olla riskin mukainen.
Minä en nyt muista tiedä, mutta toimitin uusimman palkkakuittin pdf tiedostona online pankissa ja kuvat tilistä jonne vuokratulot tulee koska kaikki minun vuokratulot asunnoista tulee samalla tillille.

Kun teet lainahakemusta mitään todisteita ei ole pakko antaa mutta ennen kun lopulta myöntävät lainan voi pankkivirkalija sanoa toimitatko ystävällisesti liitteenä tulot.

Onko minulla rikosrekisteriä tai maksuhäiriöitä? Ei todellakaan ole yhtään mitään olen puhdas kun pulmunen. Minulla on ajokortti mutta en omista autoa. Parkkisakon sain kerran kun lainasin autoa.

Vuokranantajana tarkistan muitten maksuhäiriöt ja huvikseni katsoin mitä löydän omasta sosiaaliturvatunnuksesta ja ei mitään maksuhäriöitä tai merkintöjä.


Kuulun Suomen Vuokranantajat ryhmään ja luottokelvollisuus on erinomainen pankin mukaan itse asiassa kyllästyttää että pankit aina tarjoa luottokortteja ja minulla on enemmän luottokortteja kuin yksi Mastercard.

Riippuen pankista ja pankkivirkalijaista voidaan kysyä. Ei ollut mikään ongelma minulle online lähettää PDF kuitti palkasta ja vuokratulot.

Marginaali riskin arvoinen? Joo jos on ongelma asiakas koettavat antaa isot korot.

Tiedätkö mitä? Sijoitusasunto korko on selvästi korkeampi kun korko oman asunnon ostaamiseen. Minun sijoitusasunnot korko on 0.7+12 kk eurobor ja toimenpido maksu lainalle oli viimeksi 0 euroa joka tavallisesti on noin 300-700 euroa.
Pari foorumlaista jolla on kivenkovat tulot ovat saaneet heidän postaukseen mukaan sijoitusasunto koron 0.65+12kk eurobor joka on paras mitä olen nähnyt tässä foorumissa sijoitusasunto koroissa, mutta minä en valita.

Isännöintitodistukset toimitin myös asunnoista jotka on takuuna kaikkille lainalle.
 
Viimeksi muokattu:

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Kivasti pyörii 15 asuntoa hyvää toimintaahan tämä on.
Heh WOW:tup:.... vuokraan vain muutaman (3 asuntoa) pienen asunnon muille pääkaupunkiseudulla. Itse en asu pääkaupunkiseudulla, mutta olen asunut ennen siellä. En ole miljonääri tai monimiljonääri kuten sinä.


HUOM! Mahdollisesti toki tarkoitat että sinulla on 15 asuntorahastoa siis osakkeita asuntoon, mutta näin postauksen asunnon jonka viimeksi ostit pelkkänä lainana ei mitään oma rahoitusta mutta sellaista ei tarvitse jos on vakuutta riitävästi. Asuntosi ei ole superkallis jonka ostit viimeksi, mutta kalliimpi kuin mikään noista asunnoistani pääkaupunkiseudulla.
 
Viimeksi muokattu:

bkt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
176
Kaupat kämpästä maaliin, lainaa 174t€, omarahoitusosuus 0€ (pl. maksoin kauppasummasta vähennettävän välityspalkkion). Itsariyksiö Helsingin kantakaupungista, pankkina Nordea. Asiointi joustavaa ja sujuvaa.

Vanhaa lainaa sijoituskämpässä ~63t€. Vakuutena tässä sijoitusasunto sellaisenaan, uuteen lainaan panttaukset asunnon lisäksi kunnossa.

Ansiotulot tarkastelujaksolla 3t€ nettona ja pääomatuloja vuokrasta + miten sattuu osakkeissa menemään.

Uudessa lainassa ei tullut pajatsosta timanttisia ehtoja, johtuen isosta lainasta, sekä koeajalla olevasta työsuhteesta ja pienistä tuloista suhteessa lainaan.

1,5% kokonaiskustannus sisältäen pakollisen korkokaton (=olet köyhä, maksa riskipreemiota pankille) ja 0,8% marginaalin. Maksimikorko marginaalin kanssa 2.8% - ei ole näkemykseni mukaan toteutumassa 7 vuoden suoja-aikana siten, että kuluttaja tästä hyötyisi. Aion loppuvuodesta kilpailuttaa paremmat ehdot, kun saan työt rullaamaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 350
Kaupat kämpästä maaliin, lainaa 174t€, omarahoitusosuus 0€ (pl. maksoin kauppasummasta vähennettävän välityspalkkion). Itsariyksiö Helsingin kantakaupungista, pankkina Nordea. Asiointi joustavaa ja sujuvaa.

Vanhaa lainaa sijoituskämpässä ~63t€. Vakuutena tässä sijoitusasunto sellaisenaan, uuteen lainaan panttaukset asunnon lisäksi kunnossa.

Ansiotulot tarkastelujaksolla 3t€ nettona ja pääomatuloja vuokrasta + miten sattuu osakkeissa menemään.

Uudessa lainassa ei tullut pajatsosta timanttisia ehtoja, johtuen isosta lainasta, sekä koeajalla olevasta työsuhteesta ja pienistä tuloista suhteessa lainaan.

1,5% kokonaiskustannus sisältäen pakollisen korkokaton (=olet köyhä, maksa riskipreemiota pankille) ja 0,8% marginaalin. Maksimikorko marginaalin kanssa 2.8% - ei ole näkemykseni mukaan toteutumassa 7 vuoden suoja-aikana siten, että kuluttaja tästä hyötyisi. Aion loppuvuodesta kilpailuttaa paremmat ehdot, kun saan työt rullaamaan.
Itse sain juuri 0,52% marginaalin korkokaton kanssa: 0,65% lisämarginaali 10 vuotta max 1% korko. Eli 1,17% min ja 2,17% max. kokonaiskorko 10v ajan. Ilman korkokattoa marginaali 0.59%.

Paljon parempi korkokattotarjous kuin kolmisen vuotta sitten (jolloin ei otettu), pitänee naputella exceliin ja laskeskella. Korkotaso voi jopa noustakin yli ~1.6% kohtuullisessa ajassa.
 

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Mitä mieltä olette pitäisittekö epäilyttävänä jos joku myy asuntoaan vain vuoden asumisen jälkeen?

Tuli ostettua vuosi sitten kerrostalohuoneisto, mutta jo vähän yli 6kk jälkeen tuli tajuttua et olikohan sittenkään niin viisas päätös. Ehkä rivari olisi ollut parempi. Nyt tässä kesän edetessä on mielipide vaan vahvistunut, ja nyt näiden hirmuhelteiden aikana olen täysin turhautunut tähän asuntoon. Asunto on käytännössä yhtä kuuma kuin ulkoilma, ja kun nukun huonosti lämpimässä niin nyt on jo yli 2 viikkoa tullut nukuttua huonosti.

Haluamallani alueella on ollut jonkin aikaa nyt myynnissä kiva ja halpa rivari. Pitäisköhän kokeilla laittaa oma asunto etuoveen myyntiin?

Mietin vain että nauraako naapurit pihalle näin pikaista myyntiä, että kehtaako laittaa näin äkkiä. Ja entä pankki? Uusi asunto olisi huomattavasti halvempi (vanhempi, paljon pienempi, ei niin keskeinen sijainti), joten lainan varmaan saisi, mutta tuleeko tuossa paljon säätöä mielestänne. Myyntihinnoista ajattelin että pyynniksi laittaisin saman mikä oli silloin vuosi sitten, ja jos joku alkaa tinkaamaan niin olisin valmis myymään samalla hinnalla millä itse ostin. Hinta tulisi siis enemmän ylä kuin alakanttiin alueen yleiseen hintaan verrattuna, mutta ei mitenkään törkykallis kuitenkaan. Tiedostan kuitenkin että suurin osa ostajista varmaan yrittäisi tinkata maksamani hinnan alle jolloin jäisin tappiolle.

Mitä mieltä onko ihan turha edes yrittää laittaa ilmoitusta vielä tässä vaiheessa?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 152
Mitä mieltä onko ihan turha edes yrittää laittaa ilmoitusta vielä tässä vaiheessa?
Laita ihmeessä. Ei satunnainen ostaja tiedä, että olet asunut asunnossa vain vuoden, ja jos saa selville, niin voit kertoa haluavasi muuttaa pienempään ja halvempaan. Se on ihan hyvä syy muuttaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
480
Mitä mieltä olette pitäisittekö epäilyttävänä jos joku myy asuntoaan vain vuoden asumisen jälkeen?

Tuli ostettua vuosi sitten kerrostalohuoneisto, mutta jo vähän yli 6kk jälkeen tuli tajuttua et olikohan sittenkään niin viisas päätös. Ehkä rivari olisi ollut parempi. Nyt tässä kesän edetessä on mielipide vaan vahvistunut, ja nyt näiden hirmuhelteiden aikana olen täysin turhautunut tähän asuntoon. Asunto on käytännössä yhtä kuuma kuin ulkoilma, ja kun nukun huonosti lämpimässä niin nyt on jo yli 2 viikkoa tullut nukuttua huonosti.

Haluamallani alueella on ollut jonkin aikaa nyt myynnissä kiva ja halpa rivari. Pitäisköhän kokeilla laittaa oma asunto etuoveen myyntiin?

Mietin vain että nauraako naapurit pihalle näin pikaista myyntiä, että kehtaako laittaa näin äkkiä. Ja entä pankki? Uusi asunto olisi huomattavasti halvempi (vanhempi, paljon pienempi, ei niin keskeinen sijainti), joten lainan varmaan saisi, mutta tuleeko tuossa paljon säätöä mielestänne. Myyntihinnoista ajattelin että pyynniksi laittaisin saman mikä oli silloin vuosi sitten, ja jos joku alkaa tinkaamaan niin olisin valmis myymään samalla hinnalla millä itse ostin. Hinta tulisi siis enemmän ylä kuin alakanttiin alueen yleiseen hintaan verrattuna, mutta ei mitenkään törkykallis kuitenkaan. Tiedostan kuitenkin että suurin osa ostajista varmaan yrittäisi tinkata maksamani hinnan alle jolloin jäisin tappiolle.

Mitä mieltä onko ihan turha edes yrittää laittaa ilmoitusta vielä tässä vaiheessa?
Ei itseäni ole kyllä ikinä kiinnostanut kauanko asukas on asunnossa asunut. Sen sijaan jos samasta talosta on jatkuvasti paljon asuntoja myynnissä, se herättää epäilyksiä. Myöskin kauan myynnissä ollut asunto taitaa ns. menettää arvoaan asuntomarkkinoilla.
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Asiaa on muistaakseni sivuttu täällä aiemminkin, mutta kysyn silti kuinka vähillä omilla rahoilla täällä on onnistuttu asuntoa hankkimaan? Löytyykö kokemusta pankin tarjoamista maksullisista vakuuksista ja kuinka pitkälle niiden kanssa pääsee?

Elämäntilanne muuttui yllättäen ja asunnon hankinta tuli akuutiksi. Tällä hetkellä kasassa noin 10tE, mutta säälliseen kolmioon pk-seudulla tarvitsisi sen 220-250tE lainaa, eli säästöt itsessään ei tässä vaiheessa mitenkään riitä, vaikka ensiasunnon ostajia ollaankin.

Molemmilla vakituiset työt, nettotulot yhteensä ~5100/kk. Täyttelin eilen pankkien hakemuslomakkeita, varmaan sieltäkin päin selviää jotain mikäli katsovat vaivan arvoiseksi olla yhteydessä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Säästöjä täytyy olla 10% ASP-lainasta ja 15% muusta rahoitusosuudesta jos ei muita takaajia. Panttaamalla vanhempien kämpän tmv. omaisuudella täytyy silti olla 5% omaa rahaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Asiaa on muistaakseni sivuttu täällä aiemminkin, mutta kysyn silti kuinka vähillä omilla rahoilla täällä on onnistuttu asuntoa hankkimaan? Löytyykö kokemusta pankin tarjoamista maksullisista vakuuksista ja kuinka pitkälle niiden kanssa pääsee?

Elämäntilanne muuttui yllättäen ja asunnon hankinta tuli akuutiksi. Tällä hetkellä kasassa noin 10tE, mutta säälliseen kolmioon pk-seudulla tarvitsisi sen 220-250tE lainaa, eli säästöt itsessään ei tässä vaiheessa mitenkään riitä, vaikka ensiasunnon ostajia ollaankin.

Molemmilla vakituiset työt, nettotulot yhteensä ~5100/kk. Täyttelin eilen pankkien hakemuslomakkeita, varmaan sieltäkin päin selviää jotain mikäli katsovat vaivan arvoiseksi olla yhteydessä.
S-pankki ainakin tarjonnut kolmannen osapuolen ostettavia vakuuksia aiemmin niin, ettei omaa rahaa tarvinnut ollenkaan.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
691
S-pankki ainakin tarjonnut kolmannen osapuolen ostettavia vakuuksia aiemmin niin, ettei omaa rahaa tarvinnut ollenkaan.
Mekin saatiin Danskelta keväällä tarjous missä vanhan kämpän myyntirahat jäi meidän omaan käyttöön ja vakuus hoidettiin ostetulla palvelulla.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 267
Kaikki pankit taitaa tarjota noita maksullisia vakuuksia, mutta ei nekään ole mitään ilmaisia. Puoliso kyseli niille hintoja kun ei alkuun halunnut pantata vanhempien taloa ja jollekin 30 000 euron vakuudelle olisi tullut hintaa vähän päälle kaksituhatta euroa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Kaikki pankit taitaa tarjota noita maksullisia vakuuksia, mutta ei nekään ole mitään ilmaisia. Puoliso kyseli niille hintoja kun ei alkuun halunnut pantata vanhempien taloa ja jollekin 30 000 euron vakuudelle olisi tullut hintaa vähän päälle kaksituhatta euroa.
Nordea ei ainakaan itselleni tarjonnut vaikka kysyin.
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Nordean kanssa ns. ajanvarauspuhelu takana. Maksullisen vakuuden saa, kun ensiasunnon ostajalla on 5% kauppahinnasta omasta takaa. 250tE esimerkille (rivarikolmio pk-seutu), jossa omarahoitusosuus 12500e, lisävakuuden hinnaksi tulisi vähän reilu 3000e. Nämä olivat asiakaspalvelijan antamia tuloihin ja varallisuuteen perustuvia hihavakioita, jotka tarkentuvat sitten varsinaisessa lainaneuvottelussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Nordean kanssa ns. ajanvarauspuhelu takana. Maksullisen vakuuden saa, kun ensiasunnon ostajalla on 5% kauppahinnasta omasta takaa. 250tE esimerkille (rivarikolmio pk-seutu), jossa omarahoitusosuus 12500e, lisävakuuden hinnaksi tulisi vähän reilu 3000e. Nämä olivat asiakaspalvelijan antamia tuloihin ja varallisuuteen perustuvia hihavakioita, jotka tarkentuvat sitten varsinaisessa lainaneuvottelussa.
Selvä homma, eli eivät siis tarjoa tuollaista kuin muut ettei tarvitse olla käsirahaa ollenkaan.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 609
Itsellä olisi tarkoitus ostaa ensiasunto (yksiö) Helsingin keskustasta. Itsellä on ASP-tilillä se 19k, säästössä pari tuhatta ja tarkoitus olisi ostaa semmoinen 175k luukku koska pienempiä ei oikein ole ja kalliimpaa en pysty. Nettotulot on luokkaa 1800e/kk ja olen asunut nyt tässä vuokralla n. vuoden 600e/kk ja säästänyt siinä samalla sen 500e/kk keskimäärin. Itsestä tuntuu että mielummin asuu pienessä yksiössä yksin kun kavereiden kanssa koska jos kuukausimenot nousee sen 100-200e niin kuitenkin sitä maksaa itselle verrattuna vuokraan joka menee "hukkaan".

Ongelmana on että OP ei ainakaan ole valmis antamaan enempää kuin 129k euroa lainaa joten tuolla 150k eurolla ei kyllä oikein mitään täältä keskustasta saa. En oikein itse ensiasunnon ostajana ymmärrä kun kuitenkin lainalyhennys n.150k lainassa olisi luokkaa 600e ja siihen yhtiövastike päälle niin miksi ei pankki myönnä niin isoa lainaa. Yksi vaihtoehto on että vanhemmat tulisi lainaan mukaan 20k eurolla mutta onko ASP-lainaan mahdollista edes tulla mukaan?
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
hmmm... mitähän ne uskaltais mulle lainata, kun tulot/kk ilman lisiä bruttona 2400/kk ja olis yhteensä n.12 tonnia säästössä. Pistin jo kyselyä pankilleni viikko sitten, mutta toistaiseksi mitään vastakaikua saannut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 152
hmmm... mitähän ne uskaltais mulle lainata, kun tulot/kk ilman lisiä bruttona 2400/kk ilman lisiä ja olis yhteensä n.12 tonnia säästössä. Pistin jo kyselyä pankilleni viikko sitten, mutta toistaiseksi mitään vastakaikua saannut.
Outoa. Omien kokemusteni mukaan pankkien ensimmäinen yhteydenotto tulee hyvin nopeasti (parin päivän sisällä) lainatarjouspyynnön jälkeen. Jatkossa voi olla sitten hitaampaa.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Outoa. Omien kokemusteni mukaan pankkien ensimmäinen yhteydenotto tulee hyvin nopeasti (parin päivän sisällä) lainatarjouspyynnön jälkeen. Jatkossa voi olla sitten hitaampaa.
Se oli sellanen verkossa täytettävä kysely mihin ei tarvinnut kirjautua tai olla asiakas, niin oletan sen siksi olevan hitaampi, mutta tiiä sitten
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 152
Se oli sellanen verkossa täytettävä kysely mihin ei tarvinnut kirjautua tai olla asiakas, niin oletan sen siksi olevan hitaampi, mutta tiiä sitten
Itse sain kyllä vieraistakin pankeista nopeasti ensimmäisen vastauksen. Kysy muistakin pankeista, jos omaa pankkia ei kiinnosta vastata.
 
  • Tykkää
Reactions: svk

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Outoa. Omien kokemusteni mukaan pankkien ensimmäinen yhteydenotto tulee hyvin nopeasti (parin päivän sisällä) lainatarjouspyynnön jälkeen. Jatkossa voi olla sitten hitaampaa.
Jep, täytin Nordealle hakemuksen eilen illalla ja tänään kymmenen maissa soi puhelin. Täytin hakemuksen verkkopankissa ja vahvistuksessa vielä luvattiin soittaa viimeistään seuraavana arkipäivänä.

S-pankin kanssa jäi vähän hölmö olo, täytin hakemuksen ja sen jälkeen mulle tarjottiin ajanvarausta, jossa "lähikonttorissa" ensimmäinen vapaa aika oli elokuun loppupuolella. Lähikonttori lainausmerkeissä, koska pudotusvalikosta ei löytynyt lainkaan hakutoimintoa, joten aika arvailujen varaan menee onko systeemin mulle ehdottama konttori oikeasti se lähin. En nyt tosiaan tiedä aikooko ne soittaa sieltä mulle ikinä, vai olisiko mun pitänyt nyt varata aika "S-pankkiirille" yli kuukauden päähän.

Danskelta luvattiin olla yhteydessä 3 arkipäivän aikana.
 

TMK

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
532
Kysykää ihmeessä se lainatarjous ainakin kahdesta tai kolmesta paikasta.

Ei tarvi olla asiakas tai konttori edes lähellä. Siellä käydään sen kerran aluksi ja se oli sitten siinä.

Myös useampaa kierrosta kannattaa harkita, että saa ne viimisimmät eurot säästettyä. Yleensä jengi suhtautuu turhan välinpitämättömästi pieniin eroihin vaikka rahana siitä tulisi jo useampi tonni.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
691
Ei ole ilmaisia ei. Ja mielestäni ne on vielä todella oudosti hinnoiteltu, kun muistelen, että vakuuden ollessa 30000€ verrattuna 10000€ ei tuon hinnassa ollut kuin muutaman satasen ero.

Me ainakin päädyttiin ottamaan sitten maksimivakuus, kun keksin noille omille rahoille parempaakin tekemistä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
Itsellä olisi tarkoitus ostaa ensiasunto (yksiö) Helsingin keskustasta. Itsellä on ASP-tilillä se 19k, säästössä pari tuhatta ja tarkoitus olisi ostaa semmoinen 175k luukku koska pienempiä ei oikein ole ja kalliimpaa en pysty. Nettotulot on luokkaa 1800e/kk ja olen asunut nyt tässä vuokralla n. vuoden 600e/kk ja säästänyt siinä samalla sen 500e/kk keskimäärin. Itsestä tuntuu että mielummin asuu pienessä yksiössä yksin kun kavereiden kanssa koska jos kuukausimenot nousee sen 100-200e niin kuitenkin sitä maksaa itselle verrattuna vuokraan joka menee "hukkaan".

Ongelmana on että OP ei ainakaan ole valmis antamaan enempää kuin 129k euroa lainaa joten tuolla 150k eurolla ei kyllä oikein mitään täältä keskustasta saa. En oikein itse ensiasunnon ostajana ymmärrä kun kuitenkin lainalyhennys n.150k lainassa olisi luokkaa 600e ja siihen yhtiövastike päälle niin miksi ei pankki myönnä niin isoa lainaa. Yksi vaihtoehto on että vanhemmat tulisi lainaan mukaan 20k eurolla mutta onko ASP-lainaan mahdollista edes tulla mukaan?
Ensinnäkin jos olet ottamassa lainaa yksin niin siinä on ensimmäinen pankin kannalta riskiä kasvattava tekijä, pariskuntana asuntolainahommat on paljon helpompia. Toisekseen noilla luvuilla aletaan olla melkoista riskiryhmää kun asumisen pakollisiin menoihin alkaa mennä lähes puolet nettotuloista. Tuohon kun iskee työttömyys päälle niin siinähän ollaan isossa kusessa samantien.
 
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
15
Itsellä olisi tarkoitus ostaa ensiasunto (yksiö) Helsingin keskustasta. Itsellä on ASP-tilillä se 19k, säästössä pari tuhatta ja tarkoitus olisi ostaa semmoinen 175k luukku koska pienempiä ei oikein ole ja kalliimpaa en pysty. Nettotulot on luokkaa 1800e/kk ja olen asunut nyt tässä vuokralla n. vuoden 600e/kk ja säästänyt siinä samalla sen 500e/kk keskimäärin. Itsestä tuntuu että mielummin asuu pienessä yksiössä yksin kun kavereiden kanssa koska jos kuukausimenot nousee sen 100-200e niin kuitenkin sitä maksaa itselle verrattuna vuokraan joka menee "hukkaan".

Ongelmana on että OP ei ainakaan ole valmis antamaan enempää kuin 129k euroa lainaa joten tuolla 150k eurolla ei kyllä oikein mitään täältä keskustasta saa. En oikein itse ensiasunnon ostajana ymmärrä kun kuitenkin lainalyhennys n.150k lainassa olisi luokkaa 600e ja siihen yhtiövastike päälle niin miksi ei pankki myönnä niin isoa lainaa. Yksi vaihtoehto on että vanhemmat tulisi lainaan mukaan 20k eurolla mutta onko ASP-lainaan mahdollista edes tulla mukaan?
Itsellä vaihtui duunit juuri ennen asunnon ostoa ja nettoliksa on hieman yli 1000eur enemmän kuin sinulla, käteistä 30ke (osakkeita 50ke mutta näitä ei juurikaan arvostettu yhtään) ja ostettavan asunnon max. hinta pyöri tuolla ~180ke luokassa kun pankeilta lainoja kyselin. Ostin yksin ilman muiden apua ja varmasti riskiryhmään kuulun kuten sinäkin. Melkeinpä noilla tiedoilla ihan turha koettaa saada lainaa edes siihen yksiöön siellä valitettavasti... :dead: Omaa rahaa reilusti lisää mutta sitä on kehno säästellä vuokraa samalla maksaessa
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Ei ole ilmaisia ei. Ja mielestäni ne on vielä todella oudosti hinnoiteltu, kun muistelen, että vakuuden ollessa 30000€ verrattuna 10000€ ei tuon hinnassa ollut kuin muutaman satasen ero.

Me ainakin päädyttiin ottamaan sitten maksimivakuus, kun keksin noille omille rahoille parempaakin tekemistä
Nordean esimerkkilaskelmassa ostettavaksi vakuudeksi on laitettu suorilta 50000€ ja hinnaksi 3325€. Että eipä tuo nyt ihan hirveän kalliilta vaikuta verrattuna esimerkiksi asumiseen vuokralla pidempään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 350
Itse sain juuri 0,52% marginaalin korkokaton kanssa: 0,65% lisämarginaali 10 vuotta max 1% korko. Eli 1,17% min ja 2,17% max. kokonaiskorko 10v ajan. Ilman korkokattoa marginaali 0.59%.
Onko mielipiteitä tästä? Yrittänyt excelia naputella, mutta kaikkihan riippuu korkokehityksestä.
Lainaa ~160k€ ja 17v jäljellä :)

Laskeskelin esim. skenaariota, jossa ekat viisi vuotta pysytään 1.58% viitekoron alla (raja jossa korkokatto ja normaali kohtaavat) ja siitä nousee reilussa vuodessa 2.5 prosenttiin ja pysyy siellä. Tuollaisella skenaariolla molemmat noin saman hintaisia.

Näkisin että muutamassa vuodessa ei kovia korkoja nähdä, mutta 5-10v eteenpäin? Kymmenen vuotta taaksepäin oltu ~0...2% välillä, siitä kymmenen vuotta lisää ~2...5%.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 609
Itsellä vaihtui duunit juuri ennen asunnon ostoa ja nettoliksa on hieman yli 1000eur enemmän kuin sinulla, käteistä 30ke (osakkeita 50ke mutta näitä ei juurikaan arvostettu yhtään) ja ostettavan asunnon max. hinta pyöri tuolla ~180ke luokassa kun pankeilta lainoja kyselin. Ostin yksin ilman muiden apua ja varmasti riskiryhmään kuulun kuten sinäkin. Melkeinpä noilla tiedoilla ihan turha koettaa saada lainaa edes siihen yksiöön siellä valitettavasti... :dead: Omaa rahaa reilusti lisää mutta sitä on kehno säästellä vuokraa samalla maksaessa
Niiin ymmärtäneehän tuon. Tuntuu vaan tyhmältä kun vuokraan verrattuna kuitenkin asumismenot nousisi sen max 150e niin miksi ei pystyisi maksamaan jos yli puolen vuoden ajan keskimäärin 500e olen kuitenkin säästänyt per kk. Toisaalta ero en ehkä juuri siinä että josnlähtee työt alta ni sitten on nihkeää.

Itsellä vanhemmat nyt sen verran auttaisi jos jotain odottamatonta tapahtuisi ettei nyt mihinkään konkurssiin joutuisi. Itsellä kuukaudessa menee se 600-700 elämiseen ja pankin mukaan 1200e kk on ns vakio niin en tiedä kyllä mitä sisäfilepihvejä ihmeiset syö joka päivä.

No pitää vielä kysellä. Mutta tietääkö kukaan voiko itse saada laina esimerkiksi 130k ja vanhemmat ottaa esimerkiksi 20k. Toimii normilainalla mutta mites ASP?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Itsellä kuukaudessa menee se 600-700 elämiseen ja pankin mukaan 1200e kk on ns vakio niin en tiedä kyllä mitä sisäfilepihvejä ihmeiset syö joka päivä.
Eiköhän se pankin elämiseen laskema raha tarkoita muutakin kuin mitä syö. Helposti (jos itse ruokaa valmistaa) pääsee alle 100€/viikossa kuluihin jos esim. ottaa eväät mukaan töihin ja valmistaa kerralla hieman enempi ruokaa tuolla (400€/kk) elää jopa parikin ihmistä.

Eli tuo 1200€ sisältää varmaan muitakin kuluja ja tarkoittaa että vuodessa menee keskimäärin sen 14 400 esim. matkoihin (on se sitten oma tai julkinen matkustelu), asumiseen, sähköihin/nettiin/lehtiin/puhelimeen, ruokaan, juomaan, vaatteisiin, hajoaviin tavaroihin jne jne. Lisäksi se on keskiarvo. Mikäli kuljet omalla autollasi se maksaa enempi kuin esim. sillä vanhempien aikoinaan ostamalla pyörällä.

Osalle riittää puhelimeen 5€ vuodeksi kun he vastaavat ainoastaan soittoihin eivätkä itse soita ja eivät käytä esim. mobiili dataa (paitsi ehkä wlania töissä tms). Toiselle paketti ~30€/kk on törkeän halpa ja päälle 20€ kytkypuhelimesta minkä vaihtaa uuteen 50€/kk tarjoukseen kun vuosi/kaksi on kulunut ja puhelin olisi vihdoin maksettu omaksi.

Samaten pankki EI laske (ei se oikein voi laskea) että kyllä "jokaisella" on vanhemmat / sukulaiset / kaverit jotka automaattisesti auttavat joten kukaan ei koskaan joudu konkurssiin tai ainakaan menetä luottotietojaan / jätä yhtään laskua maksamatta. Kun kuitenkin sellaisia ihmisiä suomesta löytyy aika reippaasti. Tai toki laskee jos saa mustaa valkoisella siitä (eli vanhempasi takaavat esim. omalla omaisuudellaan sinun lainasi).

Eli se että säästäväiseen opiskelija tyyliin tottunut kertoo tyynesti miten 500€ riittää oikein kuukauden kaikkiin menoihin ja päälle 300€vuokra kimppakämpästä sisältäen kaikki (jaetut) kulut joten hänen ~1200€ palkkansa riittäisi oikein hyvin kun on tähänkin saakka saanut säästettyä 400€/kk ei välttämättä vakuuta pankkia. Ei vaikka kuinka kertoo että vanhemmat antavat pöydän ja ruokailuvälineetkin ovat luvanneet uutteen asuntoon...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Niiin ymmärtäneehän tuon. Tuntuu vaan tyhmältä kun vuokraan verrattuna kuitenkin asumismenot nousisi sen max 150e niin miksi ei pystyisi maksamaan jos yli puolen vuoden ajan keskimäärin 500e olen kuitenkin säästänyt per kk. Toisaalta ero en ehkä juuri siinä että josnlähtee työt alta ni sitten on nihkeää.

Itsellä vanhemmat nyt sen verran auttaisi jos jotain odottamatonta tapahtuisi ettei nyt mihinkään konkurssiin joutuisi. Itsellä kuukaudessa menee se 600-700 elämiseen ja pankin mukaan 1200e kk on ns vakio niin en tiedä kyllä mitä sisäfilepihvejä ihmeiset syö joka päivä.

No pitää vielä kysellä. Mutta tietääkö kukaan voiko itse saada laina esimerkiksi 130k ja vanhemmat ottaa esimerkiksi 20k. Toimii normilainalla mutta mites ASP?
Ei sitä ASPia ole ottaa koko summalle? Otat ASP-lainaa sen 130k ja vanhemmat ottaa sit sen 20k?
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 609
Ei sitä ASPia ole ottaa koko summalle? Otat ASP-lainaa sen 130k ja vanhemmat ottaa sit sen 20k?
Nåin olen ajatellut. Mutta katsoo nyt eka minkälainen asunto löytyy ja millä hinnalla. @Taneli-;lla kyllä hyviä pointteja ja ymmärtäähän sen että ei pankki voi suuria riskejä ottaa vaikka itse ottaisikin :)
 

bkt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
176
Säästöjä täytyy olla 10% ASP-lainasta ja 15% muusta rahoitusosuudesta jos ei muita takaajia. Panttaamalla vanhempien kämpän tmv. omaisuudella täytyy silti olla 5% omaa rahaa.
5% ei ole välttämättömyys käyttää kämppään ostettaessa, edelleen saa myös 100% velalla asunnon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
Pistätkö vielä et missä olosuhteissa tuo onnistuu?
Kyse on luototussuhteesta, ei sen 5% osuuden tarvitse olla riihikuivaa rahaa vaan se voi olla muita reaalivakuuksia. Vajeen voi siis paikata esimerkiksi sillä porukoiden kämpällä, silloin siitä vaan pitää pantata isompi siivu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Itsellä vaihtui duunit juuri ennen asunnon ostoa ja nettoliksa on hieman yli 1000eur enemmän kuin sinulla, käteistä 30ke (osakkeita 50ke mutta näitä ei juurikaan arvostettu yhtään) ja ostettavan asunnon max. hinta pyöri tuolla ~180ke luokassa kun pankeilta lainoja kyselin. Ostin yksin ilman muiden apua ja varmasti riskiryhmään kuulun kuten sinäkin. Melkeinpä noilla tiedoilla ihan turha koettaa saada lainaa edes siihen yksiöön siellä valitettavasti... :dead: Omaa rahaa reilusti lisää mutta sitä on kehno säästellä vuokraa samalla maksaessa
Ostettava kohde vaikuttaa kyllä riskitasoon paljonkin.

Jos ostat 180k lahoa rintsikkaa isolla tontilla jostain huitsin skutsista muuttotappioalueelta vs. 180k yksiötä Helsingin ydinkeskustasta, niin esim. ongelmien kohdatessa jälkimmäisestä eroon pääseminen on kertaluokkaa helpompaa ja nopeampaa.

Samaten siellä muuttotappioalueella kun menetät sen yhden työpaikan, niin uuden löytäminen on työn ja tuskan takana siinä missä Helsingissä tietyillä aloilla on töitä vaikka kuinka.
 

bkt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
176
Pistätkö vielä et missä olosuhteissa tuo onnistuu?
Kyse on luototussuhteesta, ei sen 5% osuuden tarvitse olla riihikuivaa rahaa vaan se voi olla muita reaalivakuuksia. Vajeen voi siis paikata esimerkiksi sillä porukoiden kämpällä, silloin siitä vaan pitää pantata isompi siivu.
Juurikin näin, että pankille tulee tapauskohtaisesti riittävä määrä vakuuksia. Mieluummin pitää roposet tuottamassa, jos on muuta tilalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
69
Minua taas kiinnostaisi kuulla näkemyksiä Helsingin hitas-asunnoista. Uudiskohteista siis.

Minun tutkimusteni mukaan nuokin ovat nykyään pirun kalliita, vastike on kova (vuokratontti), mutta toisaalta ovat ehkä juuri sen verran edullisempia kuin kovan rahan asunnot että voisi päästä kiinni haluamaansa asumistasoon ja seudulle. Myydessä sitten hintakatto eli lieneekö riskinä että asunnon hinta jää jälkeen alueen muusta hintakehityksestä...

Sitten ongelmana toki hitas-arvonta vaikka kantakaupungin ulkopuolella näyttää olevan asuntoja myynnissä vielä arvonnan jälkeenkin.

Kokemuksia tai näkemyksiä? Ensiasuntoa siis ostamassa, kolmiota varmaan.
 
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
15
Ostettava kohde vaikuttaa kyllä riskitasoon paljonkin.

Jos ostat 180k lahoa rintsikkaa isolla tontilla jostain huitsin skutsista muuttotappioalueelta vs. 180k yksiötä Helsingin ydinkeskustasta, niin esim. ongelmien kohdatessa jälkimmäisestä eroon pääseminen on kertaluokkaa helpompaa ja nopeampaa.

Samaten siellä muuttotappioalueella kun menetät sen yhden työpaikan, niin uuden löytäminen on työn ja tuskan takana siinä missä Helsingissä tietyillä aloilla on töitä vaikka kuinka.
Just näin. Ostamani kämppä on vm 2008 omatonttisesta kerrostalosta saunallinen kaksio Espoossa kohtuu hyvien yhteyksien äärellä. Vakuusarvokin vain 70% pankin mielestä mutta ei paukut riittänyt jugendiin niin tällä mennään :) Vastikekin vain 3.4€/m²
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 152
Minua taas kiinnostaisi kuulla näkemyksiä Helsingin hitas-asunnoista. Uudiskohteista siis.

Minun tutkimusteni mukaan nuokin ovat nykyään pirun kalliita, vastike on kova (vuokratontti), mutta toisaalta ovat ehkä juuri sen verran edullisempia kuin kovan rahan asunnot että voisi päästä kiinni haluamaansa asumistasoon ja seudulle. Myydessä sitten hintakatto eli lieneekö riskinä että asunnon hinta jää jälkeen alueen muusta hintakehityksestä...

Sitten ongelmana toki hitas-arvonta vaikka kantakaupungin ulkopuolella näyttää olevan asuntoja myynnissä vielä arvonnan jälkeenkin.

Kokemuksia tai näkemyksiä? Ensiasuntoa siis ostamassa, kolmiota varmaan.
Tolkuttoman kalliitahan ne ovat. Ymmärtääkseni kaupunki vuokraa tonttia hitas-asuntoihin hieman halvemmalla kuin kovan rahan asuntoihin, mutta tosiaan hyvällä paikalla hitas-hintakatto estää arvonnousua. Vähän syrjemmällä arvonnousu voi jäädä vaisummaksi, ja silloin hitas-hinnoittelu ei olekaan rajana.

Mutta ensiasunnoksi upouusi kolmio Helsingistä? Jos nyt ei halua missään vanhassa murjussa asua, niin rahallisesti järkevämpi vaihtoehto voisi olla vaikkapa jokin tällä vuosituhannella rakennettu asunto. Itse välttäisin vuokratontillisia asuntoja, jos arvonnousu kiinnostaa. On tosin alueita, joissa on kalliita asuntoja vuokratontilla, kuten Pikku-Huopalahti, koska siellä ei ole omalla tontilla asuntoja ja sijainti on kuitenkin hyvä.

Minusta asuntoa ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota vastikkeeseen. Asuntolainan saa maksettua joskus pois, mutta vuokratonttia ei. Siinä tulee vuosikymmenten mittaan maksettua aika paljon ylimääräisiä vastikkeita.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 202
Pk-seudulla on ainakin yleistä, että vuokratontilla olevista omakotitaloista pyydetään melkein sama kuin omalla tontilla olevista. En tajua kuka noita ostaa, kun sille tontille voi laskea ainakin 150k€ arvon. Vuokratonttien lyhennys on vuodessa helposti 5000-6000 euron luokkaa eli puolikas asuntolaina.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
69
Tolkuttoman kalliitahan ne ovat. Ymmärtääkseni kaupunki vuokraa tonttia hitas-asuntoihin hieman halvemmalla kuin kovan rahan asuntoihin, mutta tosiaan hyvällä paikalla hitas-hintakatto estää arvonnousua. Vähän syrjemmällä arvonnousu voi jäädä vaisummaksi, ja silloin hitas-hinnoittelu ei olekaan rajana.

Mutta ensiasunnoksi upouusi kolmio Helsingistä? Jos nyt ei halua missään vanhassa murjussa asua, niin rahallisesti järkevämpi vaihtoehto voisi olla vaikkapa jokin tällä vuosituhannella rakennettu asunto. Itse välttäisin vuokratontillisia asuntoja, jos arvonnousu kiinnostaa. On tosin alueita, joissa on kalliita asuntoja vuokratontilla, kuten Pikku-Huopalahti, koska siellä ei ole omalla tontilla asuntoja ja sijainti on kuitenkin hyvä.

Minusta asuntoa ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota vastikkeeseen. Asuntolainan saa maksettua joskus pois, mutta vuokratonttia ei. Siinä tulee vuosikymmenten mittaan maksettua aika paljon ylimääräisiä vastikkeita.
Kiitos kommenteista. Meitä on tosiaan kaksi ja ollaan jo 30-vuotiaita, niin tuntuu että kaksio jäisi kohta pieneksi... Hintahaitari on noin 250 000 - 300 000 €, jolla näkyy saavan vanhemman, putkiremontoidun kolmion lähempää kantakaupunkia tai sitten uudiskohteen vähän kauempaa. Toki kauemmas keskustasta siirtyessä hinnat laskevat lisää, mutta kuka nyt mitäkin arvostaa. Uusissa asunnoissa on minun mielestäni oma viehätyksensä mutta iso osa näistä, mitä nyt rakennetaan, on tosiaan vuokratontilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Melkein kaikki uudet pk-seudulla ovat vuokra-tontilla, ok-taloja myöten. Itsekin ostettiin nyt ok-talo, joka vuokratontilla ja suoraan ei ainakaan maksettu tonttia pois, koska se ei nosta asunnon arvoa juuri ollenkaan. Lisäksi vuokratontit tuntuu liikkuvan paremmin, koska hinta (lainan tarve) ei ole vielä aivan tolkuton. Jos taas itse meinaa asua kauan, niin homma kannattaa [edit: siis tontin osto]. Katsellaan nyt hetki ensiksi.

Sattumoisin muutetaan juurikin hitas-asunnosta, jossa asuttiin 3 vuotta valmistumisesta alkaen. Ei tuosta nyt mitään niin erikoista sanottavaa ole. Tässä tapauksessa tuli mukavasti myyntivoittoa, joten lämmittää kyllä. Jossain on pakko asua, ei siihen voitto silmissä muutettu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
suoraan ei ainakaan maksettu tonttia pois, koska se ei nosta asunnon arvoa juuri ollenkaan
Mä olen tätä vuokra ja omistustonttien välistä olematonta hintaeroa ihmetellyt itsekin kovasti ok-taloa etsiessä. Tosin kukaanhan ei tiedä niistä toteutuneista kauppahinnoista, itse kun pääsi katsomaan vain pyyntihintoja. Me kyllä laskettiin kaikkiin vuokratontillisiin tontin lunastushinta mukaan kun niitä vertailtiin, koska jos meinaa asua talossa pidemmän aikaa, niin se tonttivuokran maksaminen on kyllä täysin järjetöntä. Ilmeisesti kaikki ei sitten ajattele sitä asiaa samalla tavalla kun muutoin vastaavissa taloissa ei vuokra ja omistustonttien välillä eroa pyyntihinnoissa tunnu kovinkaan ihmeellisesti olevan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Mä olen tätä vuokra ja omistustonttien välistä olematonta hintaeroa ihmetellyt itsekin kovasti ok-taloa etsiessä. Tosin kukaanhan ei tiedä niistä toteutuneista kauppahinnoista, itse kun pääsi katsomaan vain pyyntihintoja. Me kyllä laskettiin kaikkiin vuokratontillisiin tontin lunastushinta mukaan kun niitä vertailtiin, koska jos meinaa asua talossa pidemmän aikaa, niin se tonttivuokran maksaminen on kyllä täysin järjetöntä. Ilmeisesti kaikki ei sitten ajattele sitä asiaa samalla tavalla kun muutoin vastaavissa taloissa ei vuokra ja omistustonttien välillä eroa pyyntihinnoissa tunnu kovinkaan ihmeellisesti olevan...
Asuntojen.hintatiedot.fi

Onko tuossa vain taloyhtiöitetyt erillistalot vai myös kiinteistöt? Jos seuraa silmä kovana jotain alueita, niin veikkaan että 192 neliöisen 580 000€ kohteen kyllä pystyy tunnistamaan?

Paljonko on vuokratontin vuokra + kiinteistövero vuodessa. Paljonko on omistustontin hinta + vuosittainen kiintistövero?

Entä tulevien veromuutosten jälkeen? Joku parin prosentin tuotto pitäisi ihan minimissään saada sille tontin ostolle, että se kannattaisi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 202
Melkein kaikki uudet pk-seudulla ovat vuokra-tontilla, ok-taloja myöten. Itsekin ostettiin nyt ok-talo, joka vuokratontilla ja suoraan ei ainakaan maksettu tonttia pois, koska se ei nosta asunnon arvoa juuri ollenkaan. Lisäksi vuokratontit tuntuu liikkuvan paremmin, koska hinta (lainan tarve) ei ole vielä aivan tolkuton. Jos taas itse meinaa asua kauan, niin homma kannattaa. Katsellaan nyt hetki ensiksi.

Sattumoisin muutetaan juurikin hitas-asunnosta, jossa asuttiin 3 vuotta valmistumisesta alkaen. Ei tuosta nyt mitään niin erikoista sanottavaa ole. Tässä tapauksessa tuli mukavasti myyntivoittoa, joten lämmittää kyllä. Jossain on pakko asua, ei siihen voitto silmissä muutettu.
Kirjoituksesi on kyllä todella pahasti ristiriidassa itsensä kanssa :) Ensin sanot, ettei vuokratontilla ja omistustontilla ole hintaeroa ja seuraavaksi kerrot kuinka selvisi pienemmällä lainalla vuokratontin ottamalla. Jos suurta eroa ei ole niin on todella tyhmää edes harkita vuokratontin ostoa. Siinä kun joka kuukausi maksaa ison summan jonkun toisen taskuun suoraan, jota ei ikinä saa takaisin.

Pk-seudulla kun itse ollaan tarkkaan laskettu niin uudessa omalla tontilla olevassa talossa kuukausikulut (vertaa vastike) ovat jopa alle 200€/kk (sisältää sähkö, lämmitys, vesi, kiinteistöverot, jäte). Vuokratontillisella tuo vastaava summa on jopa yli 700€/kk. Se "pienempi" laina näkyykin heti selvästi suurempana kuukausilyhennyksenä, josta vielä suuri osa menee täysin harakoille.

Mitä itse ollaan seurattu niin nuo ylihinnoitellut vuokrarontilliset ok-talot roikkuu tuolla listoilla todella pitkään. Ilmeisesti välittäjät tietävät, että aina löytyy niitä ostajia, jotka eivät oikeasti osaa laskea vuokratontin ja omistustontin todellisia kuluja ja siksi ne vuokratontit hinnoitellaan niin pilviin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Mä olen tätä vuokra ja omistustonttien välistä olematonta hintaeroa ihmetellyt itsekin kovasti ok-taloa etsiessä. Tosin kukaanhan ei tiedä niistä toteutuneista kauppahinnoista, itse kun pääsi katsomaan vain pyyntihintoja. Me kyllä laskettiin kaikkiin vuokratontillisiin tontin lunastushinta mukaan kun niitä vertailtiin, koska jos meinaa asua talossa pidemmän aikaa, niin se tonttivuokran maksaminen on kyllä täysin järjetöntä. Ilmeisesti kaikki ei sitten ajattele sitä asiaa samalla tavalla kun muutoin vastaavissa taloissa ei vuokra ja omistustonttien välillä eroa pyyntihinnoissa tunnu kovinkaan ihmeellisesti olevan...
Vuokratontille on mun tulkinnan mukaan enemmän ottajia. Esimerkiksi se 300+ laina on paljon helpompi saada pankista ulos kuin 400+ vaikka lähivuosien "kuukausikulut" pysyvät suunnilleen samana, koska takaukset ja omarahoitus. Lisäksi harvoin on naapurissa taloa vuokratontilla ja toista omalla, että voi oikeasti, tarkasti, toteutuneita vertailla. Kiinteistövälittäjien kanssa mitä asiasta juttelin, niin talot myydään yksilöinä ja vuokra/oma ei oikein siinä yhtälössä merkittävästi hintaan vaikuta. Vuokratontilla ovat poikkeuksetta uusia tai lähes uusia ja omat usein vanhempia.

Myyjähän on pelannut korttinsa vain fiksusti, jos myy pari-muutama vuotta vanhaa ok-taloa ja siinä on vuokra vielä päällä. Ostajia voi sitten miettiä erikseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 002
Viestejä
4 188 827
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom