eGe
wat
- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 369
On. Stadissa asuessa pidin kriteerinä toimivia julkisia (käytännössä metroa tai lähijunaa), ja samalla kriteerillä omakotitalojen hinnat olisivat olleet aivan lapasesta. Nyt olen yli 2 vuotta kulkenut Tampereelta viikottain (yleensä kerran, joskus harvakseltaan useamman) Helsinkiin töiden perässä enkä ole oikeastaan kokenut sitä millään tapana riesana. Avaintekijänä oli pitää huoli myös täällä päässä siitä, että julkisilla liikkuminen ei saa olla vaikeaa ja tarvittaessa myös jalan tai pyörällä liikkuminen onnistuu rautatieasemalle. Kotoa lähtiessä voi valita joko ovelta ovelle kulkevan bussin tai pienen kävelymatkan päässä kulkevan ratikan väliltä - monesti tulee käppäiltyä ratikalle niin saa aamuun pientä happihyppelyä. Junassa on sitten mukava istahtaa jakkaralle, kuitata VR:n sovelluksesta lippu aktiiviseksi ja nostaa läppäri kera kahvitermarin esille 1,5h junamatkan ajaksi jolloin tuo matka-aika muuttuu suoraan työajaksi. Toimistolla ei tarvitse mädäntyä sen myötä myöskään täyttä työpäivää vaan vain sen aikaa mitä siellä palaveerataan ja kokee muuten hyödylliseksi, ja paluumatkalla voi joko jatkaa työntekoa tai ottaa torkut. Käytännössä työmatka-aikaa (jota ei lasketa työajaksi) on alle puoli tuntia suuntaansa mikä on täysin normaalia valtaosalle työssäkäyvistä ihmisistä. Itselläni saattaa tietysti auttaa kokemukseen sekin, että jo lukioaikana tuli kuljettua yli tunnin suuntaansa koulumatkaa julkisilla.Kerran menee ketju osittain offtopikkiin.
Onko omakohtaista kokemusta vai pelkkää mutuilua kuinka mukavaa ja helppoa kulkea kaukaa julkisella töihin?
Itse kuljin töiden puolesta 1,5 vuotta Turusta Helsinkiin keskimäärin 3 kertaa viikossa. Per suunta 2h juna + 0,5h muuta kulkemista eli15h matkustamista viikossa.
Jos töitä haluat tehdä matkalla niin juna on ihan ehdoton. Onnibussilla säästää muutaman euron, mutta läppäriä et siinä penkissä avaa. VR:ltä 30 kpl sarjalippuja 480 € eli kuukaudessa 384 €. Ei tarvinnut ottaa HSL tai Fölin kausilippua.
Vähennyksiin sai laittaa, mutta ei sekään nyt paljoa ole 900 € omavastuulla.
Nuo paikallisliikenteeseen käytetyt ajat ovat omalla kohdalla itseasiassa samaa luokkaa, kuin lyhimmät työmatka olivat aikoinaan metrolla tai bussilla pääkaupunkiseudulla. Asuin sekä Kulosaaressa että Herttoniemenrannassa eli melkolailla ihanteellisissa sijainneissa liikkumisen suhteen. Kaikista tympeintä oli kulkea Espoon keskukseen reilun puolen vuoden ajan yhden konsulttikeikan aikana omalla autolla, ja sen myötä vannoin syvästi etten ikinä sen jälkeen halua taittaa autolla pk-seudun sisäistä työmatkaliikennettä.
Mutta myönnettäköön, että jos joka päivä pitäisi käydä toimistolla, niin en minäkään toki silloin täältä kävisi PKS töissä. Jonkinlainen hybridijärjestely on käytännössä pakollinen mutta se on toisaalta melko yleinen niissä tuloluokissa, jotka voivat edes harkita pk-seudulla omakotitalojen hankintaa. Tai suoraan sanottuna myöskään Tampereelta näiltä sijainneilta, vaikka edullisempia ovatkin. Itse en vain nähnyt oikein mitään plussapuolia niissä pks:n omakotitaloissa karkeasti puolen miljoonan hintaluokassa vaan kaikki olivat aivan massiivisia kompromisseja useammalla tavalla. Ja tosiaan kuten todettua, paikallisliikenteessä ei voi mitenkäänpäin tehdä töitä siinä missä pitkän matkan kulkineissa voi. On siis hyvin eri asia käyttää tunti suuntaansa työmatkaan pk-seudun sisäisessä liikenteessä kaikkine liikennevälineiden vaihtoineen vs. suorittaa se VR:n kaukojunilla.
Enkä kyllä ymmärrä miksi kaikki tulevat hehkuttamaan rivariasuntojaan omakotitaloista keskustellessa. Omaan makuun rivitaloissa yhdistetään kerrostalon ja omakotitalon huonot puolet saamatta juurikaan mitään lisäetuja. Parhaimmillaan saa pienen pihaläntin hoidettavakseen mutta samalla saa pienen taloyhtiön riskit eikä oikeasti vieläkään voi tehdä mitään kuten itse haluaa. Niitä rivitalokämppiä löytyy kyllä Tampereeltakin läheltä keskustaa ihan pilkkahinnalla, jos siihen keskusteluun halutaan lähteä.