Juuripa näin. Omk niitä laskuja tulee ripotellen ja taloyhtiössä ne (lähes) kaikki on ympätty vastikkeeseen niin se seuraaminen on helpompaa. Kerää vaan samanlaista pottia itselleen omk asumisessa kuin yhtiöissä.Tämä uskomus kuluista on melko jännä. Taloyhtiössä kaikki vastaavat työt teetetään ulkopuolisilla, maksat niitä vastikkeessa, myös taloyhtiön kiinteistöveron. Ei ole mikään pakko nikkaroida itse vaikka omakotitalossa asuisi. Pihanhoidon osalta ymmärrän, itselle se on myös pakollinen paha josta en nauti.
Päin vastoin omakotitalossa et maksa muiden sekoiluista ja turhista huoltomiehen käynneistä, eikä tarvitse vieraiden ihmisten hyväksyntä jos haluat tehdä jotain muutoksia.
Me ruvettiin tekemään kaksi vuotta sitten omakotitaloon muuttaessa niin, että lainanlyhennyksen lisäksi siirretään yhteiselle tilille edellisen rivariasunnon vastiketta vastaava summa ja maksetaan kaikki talon kulut samalta tililtä. Kahden vuoden jälkeen tilillä on 5000 euroa ylimääräistä, sillä kyllä teettää muutaman korjauksen ulkopuolisilla tarvittaessa.
Tietysti yleensä omk tuppaavat olemaan isompia neliöltään kuin ne rivarit tai muutetaan isompaan rivarista. Enemmän neliöitä yleensä lisää kustannuksia tai huolettavia neliöitä. Itse myönnän, että vaikka olen nauttinut nyt kohta vuoden omk asumisesta niin kyllä tuo huoltohommien määrä ja vastuu siitä omasta talosta enemmän stressaa kun yhtiössä, jossa tiesit, että on muita tukemassa. Sitten taas en muuttaisi takaisin enää kun meni hermo siihen, että kaikkeen kysyttiin lupa, osa ei maksanut vastikkeita ja naapurin katto petti. Autonlatauspisteitäkään ei haluttu tehdä uuden asfaltin laiton yhteydessä niin ei helvv..
Mutta kaikille ei tietenkään omk sovi.