Se riippuu, toki voi katsoa "keskimääräisiä tilastoja" mikä tietysti helpottaa asiaa:
"
Kyselyn mukaan keskimäärin suomalaiset muuttavat toiseen asuntoon tai taloon kuusi kertaa elämänsä aikana.
"
Tosin tuo oli vain kysely ja varmasti alakanttiin (koska siinä pitäisi laskea jokainen kerta myös lapsuudesta kun vanhemmat ovat muuttaneet ja sinä siinä mukana aina siihen hoitokotiin tms. saakka kunnes olet kuollut).
Virallinen kanta on:
"
Tilastokeskuksen mukaan suomalainen muuttaa elämänsä aikana keskimäärin 13 kertaa.
"
Muistan että lapsena olen asunut ainakin 3 eri asunnossa. Itse olen muuttanut (vuokra tai omistus, en laske opiskelua tai esim. armeijaa) 4 kertaa tämän lisäksi eli omalla kohdallani noin 50 vuoteen on mahtunut nyt 7 eri asuntoa.
Toisaalta toinen fakta mihin voi yrittää perustaa tuon tiedon on se että keskimääräisesti Suomalainen omaa 40m2 tilaa per henkilö ja asuu keskimäärin 80,7m2 asunnossa sekä hänellä on
120 000€ (ensi)asuntolaina TAI 100 000€ asuntolaina (mikäli laina on otettu vuonna 2021 ja se on 25 vuoden laina-ajalla euribor korolla sekä annuiteettilainana).
Eli en pääse ihan keskivertoon (muuttanut liian vähän, tosin jos noin puolet elämästä käytetty ja yhteensä 7 asuntoa käynyt lävitse ehkä se on aika lähelle keskiarvoa? Tietysti jos laskee että Suomalaisen miehen keski-ikä vuonna 2020 on ylitse 79 vuotta ja kasvaa ehkä se 100v on realistinen?) mutta noin 40m2 per henkilö ja lähelle tuota 80,7m2 asumista. Tilastosta ei käynyt ilmi mutta otaksun että otin hieman keskimääräistä suuremman (ensi)asuntolainan vuden 2013 lopussa (olin siis aikaani edellä) ja 6kk euriborilla toki tuolla annuiteettilainana. Toki mitään taloyhtiölainoja ei ollut eikä ole. En pitänyt (enkä ole vieläkään pitänyt) lyhennysvapaata "heti alussa" kuten nykyisin (2021) tuntuu olevan trendinä. Olen myös tehnyt itsenäistä säästämistä mikä tuntuu olevan myös finanssialan tekemän kyselyn mukaan se yleisin tapa kotitalouksilla varautua korkojen nousuun (mikä nyt tapahtuikin).