Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
330
Jep. Juurikin näin. Se, että maksaisin 100e/kk vaivanpalkkaa heille, sekä maksaisin tietenkin sähkölaskun on minulle huomattavasti edullisempaa kuin se, että ottaisin 30snt/kWh sähkösopimuksen. Tämmöisellä idealla ajattelin lähteä tarjoamaan ja se on sitten heistä kiinni, miten haluavat tietenkin edetä. Tämän mahdollisuutta ainoastaan vain pohdin.

Kiitos kommenteista @edup. Näin vähän uumoilinkin!

Toinen kysymys: Myyjä on muuttamassa omakotitalosta kerrostaloon(sähkölämmitys -> kaukolämpö). Tarjoavatko sähköyhtiöt siis nykyisin, että sopimus siirrettäisiin uuteen taloon? Minulle ei ole ikinä sen hetkinen sähköyhtiö tämmöistä tarjonnut, vaikka olen muuttanut varmasti n. 10 kertaa.
Joka muutossa on kyllä onnistunut siirtää omat sopimukset. Toistakymmentä takana.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 249
Joo, esim. Oomi ihan suoraan sanoo, että ei ole mahdollista missään tilanteessa sopparin siirto.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Joka muutossa on kyllä onnistunut siirtää omat sopimukset. Toistakymmentä takana.
Tämä ei vaan tarkoita yhtään mitään, koska ennen tilanne oli se, että uudet sopparit ei hirveästi eronneet vanhoista, joten sähköyhtiön kannatti antaa soppari mukaan että sai asiakkaan pidettyä itsellään. Tänä päivänä on kannattavampaa päästä halvoista määräaikaisista eroon vaikka siinä menisi asiakas samalla.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Helenillä onnistuu siirtää sopimus vastaavanlaisena uuteen osoitteeseen, Tee muuttoilmoitus netissä | Helen ja tuolta viimeinen raksittava kohta.

Itse siirsin juuri syyskuussa uuteen osoitteeseen määräaikaisen sopparin jossa vielä 1,5 vuotta jäljellä hintaan 4,98 c/kWh.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Toinen kysymys: Myyjä on muuttamassa omakotitalosta kerrostaloon(sähkölämmitys -> kaukolämpö). Tarjoavatko sähköyhtiöt siis nykyisin, että sopimus siirrettäisiin uuteen taloon? Minulle ei ole ikinä sen hetkinen sähköyhtiö tämmöistä tarjonnut, vaikka olen muuttanut varmasti n. 10 kertaa.
Se riippuu yhtiöstä. Osa ei suostu edes periaatteesta tai ilkeyksissäänkään ja osalla sitä mainostetaan isolla (esim. Lumme) että sen liittymän saa aina siirrettyä (Suomen sisäisen) muuton yhteydessä.

Toki osalle tämä on myös syy miksi se muutto EI automaattisesti katkaise sitä sopimusta, mikä kannattaa myös muistaa. Joten ne joilla on alle 5sentin sopimus mieluusti pitävät sen sopimuksensa mutta ne joilla on esim. 30+ sentin sopimus taas joutuvat pitämään sen vaikka muuttavat, elleivät maksa sitten mahdollista sakkoa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
369
Itse siirsin myös syyskuussa vanhan Helenin sähkösopparin uuteen osoitteeseen.
3kk antavat pitää päällekkäin vanhassa ja uudessa osoitteessa.
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
553
Kun olette asuntolainan marginaalia neuvotelleet, onko pankissa vaadittu nähtäväksi muiden tarjoukset ennen kuin tiputtavat oman marginaalinsa? OP tarjosi 0.75, ei kiinnostaisi yhtään alkaa jumppaamaan sen kanssa mutta kun tiedän että 0.5 on useampikin kaveri saanut tänä vuonna.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Kun olette asuntolainan marginaalia neuvotelleet, onko pankissa vaadittu nähtäväksi muiden tarjoukset ennen kuin tiputtavat oman marginaalinsa? OP tarjosi 0.75, ei kiinnostaisi yhtään alkaa jumppaamaan sen kanssa mutta kun tiedän että 0.5 on useampikin kaveri saanut tänä vuonna.
Mitä ne muut tarjouksen pankille kuuluisivat? Ja ei, eivät vaadi.

Marginaalit ovat asiakaskohtaisia, johon vaikuttaa mm. vakuudet, varallisuus, tulot ja ostettava kohde. Eli ei ne kaverien marginaalit ole suoraan verrannollisia asioita.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
294
Kun olette asuntolainan marginaalia neuvotelleet, onko pankissa vaadittu nähtäväksi muiden tarjoukset ennen kuin tiputtavat oman marginaalinsa? OP tarjosi 0.75, ei kiinnostaisi yhtään alkaa jumppaamaan sen kanssa mutta kun tiedän että 0.5 on useampikin kaveri saanut tänä vuonna.
Minulta on pyydetty, mutta ei kaikissa tapauksissa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
810
Kun olette asuntolainan marginaalia neuvotelleet, onko pankissa vaadittu nähtäväksi muiden tarjoukset ennen kuin tiputtavat oman marginaalinsa? OP tarjosi 0.75, ei kiinnostaisi yhtään alkaa jumppaamaan sen kanssa mutta kun tiedän että 0.5 on useampikin kaveri saanut tänä vuonna.
Mitäpä ne varsinaiset tarjoukset tosiaan pankille kuuluu nähtäväksi. Itsellä on tarjous 0,55% marginaalista OP:lta. Kaksi hakijaa, n. 270t€, ja käytännössä ei lainkaan omaa rahaa. Mutta tosiaan kun sanottu, niin tapaukset ja tilanteet ei ole ihan täysin verrannollisia. Nordea tarjosi taas samalla setillä 0,9%.

EDIT: Ja Nordea sanoi useampaan kertaan, ettei tuosta marginaalista päästä alaspäin, että ota ihmeessä parempi jos on...
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Euribor 12kk 2,5%. Tuntuu että tuo 2,62% oli liikaa kun nyt laskenut siittä komeasti alaspäin.

Mistäs näen helpoiten 3kk ja 6kk euriborit? Kun Suomen Pankin sivuilta tulee isolla viiveellä.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Euribor 12kk 2,5%. Tuntuu että tuo 2,62% oli liikaa kun nyt laskenut siittä komeasti alaspäin.

Mistäs näen helpoiten 3kk ja 6kk euriborit? Kun Suomen Pankin sivuilta tulee isolla viiveellä.
Vuorokauden viiveellä Kauppalehden uutisista: 12 kuukauden euribor laski perjantaina – Lyhyemmissä euriboreissa nousua

Googlettamalla esim. espanjalaiset ja portugalilaiset mediat julkaisee ajantasaista tietoa lyhyemmistä koroista. Mutta eivät näemmä mitenkään järjestelmällisesti joka päivän tietoja.

Euroswapit tänäänkin laskussa, mikä ennakoi pikemminkin pientä laskua kuin nousua euriboreille lyhyellä aikajaksolla.
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
553
Mitäpä ne varsinaiset tarjoukset tosiaan pankille kuuluu nähtäväksi. Itsellä on tarjous 0,55% marginaalista OP:lta. Kaksi hakijaa, n. 270t€, ja käytännössä ei lainkaan omaa rahaa. Mutta tosiaan kun sanottu, niin tapaukset ja tilanteet ei ole ihan täysin verrannollisia. Nordea tarjosi taas samalla setillä 0,9%.

EDIT: Ja Nordea sanoi useampaan kertaan, ettei tuosta marginaalista päästä alaspäin, että ota ihmeessä parempi jos on...
Tuliko 0.55 heti ensimmäisellä yrittämällä vai pitikö sitä tinkailla?
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Mitäpä ne varsinaiset tarjoukset tosiaan pankille kuuluu nähtäväksi. Itsellä on tarjous 0,55% marginaalista OP:lta. Kaksi hakijaa, n. 270t€, ja käytännössä ei lainkaan omaa rahaa. Mutta tosiaan kun sanottu, niin tapaukset ja tilanteet ei ole ihan täysin verrannollisia. Nordea tarjosi taas samalla setillä 0,9%.

EDIT: Ja Nordea sanoi useampaan kertaan, ettei tuosta marginaalista päästä alaspäin, että ota ihmeessä parempi jos on...
Itse kun viimeksi kilpailutin pankkeja, niin Nordealta tuli ihan mielenkiintoinen tarjous, mutta tosiaan yhtään neuvotteluvaraa ei ollut siinäkään. Danskesta virkailija kysyi vanhojen lainojen hinnoittelua, ja tyytyi onnittelemaan hyvistä sopimuksista ja pysymään OP:n asiakkaana. No siellä sitten on pysytty.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
810
Tuliko 0.55 heti ensimmäisellä yrittämällä vai pitikö sitä tinkailla?
Piti ihan tarkistaa, mutta kyllä, tuli heti. Siitä ei itseasiassa ole vielä edes tingitty, koska se vaikutti olevan yleiseen tasoon nähden ihan ok-tasolla. Noista lainannosto kuluista lähinnä otettiin alkuun löysät pois.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
810
Itse kun viimeksi kilpailutin pankkeja, niin Nordealta tuli ihan mielenkiintoinen tarjous, mutta tosiaan yhtään neuvotteluvaraa ei ollut siinäkään. Danskesta virkailija kysyi vanhojen lainojen hinnoittelua, ja tyytyi onnittelemaan hyvistä sopimuksista ja pysymään OP:n asiakkaana. No siellä sitten on pysytty.
Hieman samaa kokemusta täälläkin. Tarjouksia kysyttiin melkeimpä joka pankista, ja yhteinen ääni tuntui olevan että pysy vaan siellä omassa pankissa. Meillä molemmilla hakijoilla on siis ollut pitkään asiakkuus OP:n kanssa, jos sillä jotain pientä vaikutusta asiaan on. Eikä tosin mielellään edes vaihdettaisi pois.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Hieman samaa kokemusta täälläkin. Tarjouksia kysyttiin melkeimpä joka pankista, ja yhteinen ääni tuntui olevan että pysy vaan siellä omassa pankissa. Meillä molemmilla hakijoilla on siis ollut pitkään asiakkuus OP:n kanssa, jos sillä jotain pientä vaikutusta asiaan on. Eikä tosin mielellään edes vaihdettaisi pois.
Edellisen kerran omaa kotia ostaessa sain OP:ltä tarjouksen, jonka hintaa en muista, mutta sanotaan nyt vaikka että 0,9 %. Virkailijan soittaessa tarjouksen jälkeen totesin, että en tiennytkään olevani pankin silmissä asiakkaiden roskaluokkaa, mihin tarjous viittaa. Siihen tuli nopea vastaus, että sehän oli vasta tarjous. Nopeasti se marginaali laski muistaakseni 0,57:aan, mikä tuli silloin laiskana hyväksyttyä. Tosin jo seuraavana vuonna olin pankkiin yhteydessä, että mielestäni marginaali on kova, ja sen tulisi laskea 0,4 %:iin, jotta en kilpailuttaisi lainaa. Ja siihenhän se sitten laski.

Sijoituskämppien kohdalla lainatarjoukset ovat olleet sitten asiallisempia, eli keskustelu ei ole alkanut millään ylitörkeällä tarjouksella.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
833
Hieman samaa kokemusta täälläkin. Tarjouksia kysyttiin melkeimpä joka pankista, ja yhteinen ääni tuntui olevan että pysy vaan siellä omassa pankissa. Meillä molemmilla hakijoilla on siis ollut pitkään asiakkuus OP:n kanssa, jos sillä jotain pientä vaikutusta asiaan on. Eikä tosin mielellään edes vaihdettaisi pois.
Meillä OP tarjosi parempaa marginaalia kuin Danske (joka oli molempien hakijoiden pankki alunperin), mutta kun vihjasimme Danskelle, että kilpailijalta saisi lainaa halvemmalla, Danske laski marginaalinsa samaan. Mitään todisteita ei tarvinnut esittää, vaan marginaali laskettiin heti. Danskella ei myöskään tullut mitään lainan nostokuluja ja lyhennysvapaatkin oli ilmaisia, niin pysyttiin sitten siellä. Kaipa pankeilla joku halukkuus on pitää nykyisistä asiakkaista kiinni.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Danskesta silloin tarjottiin meille muistaakseni 0,60% marginaalia.

OP oli tätä ennen tarjonnut 0,65%.

Sanoin lainaneuvottelussa että Danske oli tarjonnut 0,50%.

OP tarjosi sitten 0,55% joka hyväksyttiin.

Kyseessä rakennuslaina (2018) jossa lähtökohtaisesti aina korkeampi marginaali kuin asuinhuoneistoa ostaessa.

S-Pankki tarjosi äskettäin 6kk marginaalin. Kysytäämpä OP vastatarjous.
 

hyy

Liittynyt
06.12.2021
Viestejä
6
Meille 220t€ suuruiseen lainaan OP tarjosi suoraan 0,5% marginaalia joka saatiin sitten ilman sen kummempaa vääntöä tingittyä 0,4:ään. Eipä sitten tarvinnut muista pankeista enää kyselläkään. Vakuutuksetkin on käytännössä ilmaisia kun ne voi maksella lainan koroista saatavilla bonuksilla.

Tämä tarjous siis saatiin ihan viime viikolla.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Meille 220t€ suuruiseen lainaan OP tarjosi suoraan 0,5% marginaalia joka saatiin sitten ilman sen kummempaa vääntöä tingittyä 0,4:ään. Eipä sitten tarvinnut muista pankeista enää kyselläkään. Vakuutuksetkin on käytännössä ilmaisia kun ne voi maksella lainan koroista saatavilla bonuksilla.

Tämä tarjous siis saatiin ihan viime viikolla.
Saitteko 6kk Euriborilla?
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
39
Meille 220t€ suuruiseen lainaan OP tarjosi suoraan 0,5% marginaalia joka saatiin sitten ilman sen kummempaa vääntöä tingittyä 0,4:ään. Eipä sitten tarvinnut muista pankeista enää kyselläkään. Vakuutuksetkin on käytännössä ilmaisia kun ne voi maksella lainan koroista saatavilla bonuksilla.

Tämä tarjous siis saatiin ihan viime viikolla.
Minkälaisilla taustoilla tälläinen marginaali irtosi, oliko omaa varallisuutta jonkin verran jne.?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
538
Pankista tuli vastausta yhteisen ASP-lainan omistussuhteiden kyselyyn ja asunto pitää omistaa 50/50.

Mitenhän tämän pyörittelisi niin, ettei erotilanteessa tulisi ongelmia?
Minä työssäkäyvänä maksan suurimman osan asumismenoista, puolisolla on käytännössä vain minimieläke varmoina tuloina. Alkuperäinen ajatus olisi ollut 70/30 omistussuhteella asunto. Asunnon arvo - lainan määrä tulisi olemaan noin 100 000 euroa.

Erotilanteessa jäisin itse asuntoon, olettaen, että pankki myöntäisi minulle lainan yksin - mikä sen pitäisi kyllä tehdä. Voimmeko keskenämme sopia, että maksaisin puolisolle kuin omistaisimme asunnon ja lainan 70/30 ja tulisiko pankin, verottajan tai mahdollisesti KELA:n kanssa ongelmia, jos puoliso joutuisi vaikka tukia hakemaan?

Pitää ehkä vielä selvittää mitä käytännössä kuluissa merkkaisi, jos suurin osa lainasta olisi minun omaa ASP-lainaa ja sitten joku osuus yhteistä normaalia lainaa
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Pankista tuli vastausta yhteisen ASP-lainan omistussuhteiden kyselyyn ja asunto pitää omistaa 50/50.

Mitenhän tämän pyörittelisi niin, ettei erotilanteessa tulisi ongelmia?
Minä työssäkäyvänä maksan suurimman osan asumismenoista, puolisolla on käytännössä vain minimieläke varmoina tuloina. Alkuperäinen ajatus olisi ollut 70/30 omistussuhteella asunto. Asunnon arvo - lainan määrä tulisi olemaan noin 100 000 euroa.

Erotilanteessa jäisin itse asuntoon, olettaen, että pankki myöntäisi minulle lainan yksin - mikä sen pitäisi kyllä tehdä. Voimmeko keskenämme sopia, että maksaisin puolisolle kuin omistaisimme asunnon ja lainan 70/30 ja tulisiko pankin, verottajan tai mahdollisesti KELA:n kanssa ongelmia, jos puoliso joutuisi vaikka tukia hakemaan?

Pitää ehkä vielä selvittää mitä käytännössä kuluissa merkkaisi, jos suurin osa lainasta olisi minun omaa ASP-lainaa ja sitten joku osuus yhteistä normaalia lainaa
Eikö kannattaisi tehdä niin että käyttäisi toisen ensiasunnon? Toiselle se jäisi sitten käyttöön.
 

hyy

Liittynyt
06.12.2021
Viestejä
6
Meille 220t€ suuruiseen lainaan OP tarjosi suoraan 0,5% marginaalia joka saatiin sitten ilman sen kummempaa vääntöä tingittyä 0,4:ään. Eipä sitten tarvinnut muista pankeista enää kyselläkään. Vakuutuksetkin on käytännössä ilmaisia kun ne voi maksella lainan koroista saatavilla bonuksilla.

Tämä tarjous siis saatiin ihan viime viikolla.
Minkälaisilla taustoilla tälläinen marginaali irtosi, oliko omaa varallisuutta jonkin verran jne.?
Taustoja olisi kyllä tosiaan hyvä mainita, varallisuus, mistä päin ja minkälainen kohde. Edes suurinpiirtein.
Kieltämättä olisin voinut vähän enemmän taustoja avata viestissäni. Kohde on siis uudehko rivitaloasunto Kuopiossa ja olemme molemmat OP:n omistaja-asiakkaita jonne on keskitetty kaikki pankki- ja vakuutusasiat. Luulen että tällä oli aika iso vaikutus tuohon marginaaliin.

Varallisuudesta sen verran että bruttotulot on yhteensä noin 7000€ ja minulta löytyy ennestään (tällä hetkellä) tappiota tekevä sijoitusasunto.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
Jos tarkoituksena on seuraavaksi ostaa kalliimpi asunto, niin sitten tuossa jotain säästää.
Ja nimenomaan tarkoitus nimenomaan ostaa se asunto yhdessä.

Ja tuo vaatii että sitä ylimääräistä pitää löytyä nyt ensiasunnon ostamisen yhteydessä sen varainsiirtoveron verran sitten toiselta.

Monesti sitä varallisuutta on ehtinyt kertymään seuraavaa asuntoa ostaessa enemmän, joten ei tuokaan ole se ainut oikea ratkaisu.
Toki hyvä pointti.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 249
Pankista tuli vastausta yhteisen ASP-lainan omistussuhteiden kyselyyn ja asunto pitää omistaa 50/50.

Mitenhän tämän pyörittelisi niin, ettei erotilanteessa tulisi ongelmia?
Minä työssäkäyvänä maksan suurimman osan asumismenoista, puolisolla on käytännössä vain minimieläke varmoina tuloina. Alkuperäinen ajatus olisi ollut 70/30 omistussuhteella asunto. Asunnon arvo - lainan määrä tulisi olemaan noin 100 000 euroa.

Erotilanteessa jäisin itse asuntoon, olettaen, että pankki myöntäisi minulle lainan yksin - mikä sen pitäisi kyllä tehdä. Voimmeko keskenämme sopia, että maksaisin puolisolle kuin omistaisimme asunnon ja lainan 70/30 ja tulisiko pankin, verottajan tai mahdollisesti KELA:n kanssa ongelmia, jos puoliso joutuisi vaikka tukia hakemaan?

Pitää ehkä vielä selvittää mitä käytännössä kuluissa merkkaisi, jos suurin osa lainasta olisi minun omaa ASP-lainaa ja sitten joku osuus yhteistä normaalia lainaa
Tämän voisi hoitaa jotenkin teidän kahden keskinäisellä velkakirjalla, eli velka kuitataan myöhemmin antamalla tietty osuus asunnosta takaisin.

Toki ero tilanteessa tulee ihan toinen ongelma, jos ette ole avioliitossa? Jos haluat myöhemmin 100% omistuksen asunnosta eron jälkeen, niin teidän pitää tehdä asunnosta kaupat keskenään. Eli ex-puolisosi myy oman osuutensa sinulle ja tästä pitää myös maksaa varainsiirtovero.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
538
Tämän voisi hoitaa jotenkin teidän kahden keskinäisellä velkakirjalla, eli velka kuitataan myöhemmin antamalla tietty osuus asunnosta takaisin.

Toki ero tilanteessa tulee ihan toinen ongelma, jos ette ole avioliitossa? Jos haluat myöhemmin 100% omistuksen asunnosta eron jälkeen, niin teidän pitää tehdä asunnosta kaupat keskenään. Eli ex-puolisosi myy oman osuutensa sinulle ja tästä pitää myös maksaa varainsiirtovero.
Avioliitossa emme ole, tulevaisuudessa ehkä tai ehkä ei.
Tuossa on juuri osa sitä ongelmaa, eli jos omistus on 50-50 ja pitää päätyä tilanteeseen, missä omistan asunnon kokonaan, joutuisin maksamaan ennen eroa 70% kuluista ja eron jälkeen vielä puolet asunnon hinnasta. Puoliso saisi 50 prosenttia 30 prosentin hinnalla. Ja varainsiirtovero laskettaisiin myös siitä 50% osuudesta.

Ehkä tuolla velkakirjalla tästä voisi selvitä. Mutta voinko minä periaatteessa "lainata" puolisolle rahaa mitä minulla ei ole? Käytännössä lainaisin puolisolle rahaa minkä pankki on lainannut meille yhteisesti? Pitääpi pohdiskella tätä vaihtoehtoa.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 249
Avioliitossa emme ole, tulevaisuudessa ehkä tai ehkä ei.
Tuossa on juuri osa sitä ongelmaa, eli jos omistus on 50-50 ja pitää päätyä tilanteeseen, missä omistan asunnon kokonaan, joutuisin maksamaan ennen eroa 70% kuluista ja eron jälkeen vielä puolet asunnon hinnasta. Puoliso saisi 50 prosenttia 30 prosentin hinnalla. Ja varainsiirtovero laskettaisiin myös siitä 50% osuudesta.
Tämä menisi juuri näin. Avioparina tämä menisi osituksen kautta.

Ehkä tuolla velkakirjalla tästä voisi selvitä. Mutta voinko minä periaatteessa "lainata" puolisolle rahaa mitä minulla ei ole? Käytännössä lainaisin puolisolle rahaa minkä pankki on lainannut meille yhteisesti? Pitääpi pohdiskella tätä vaihtoehtoa.
Periaatteessa kyllä. Meneekö pankin laina paperilla 70/30 vai sekin 50/50?

Jos verottaja kiinnostuu, niin sitä varten pitää olla sovittuna joku oikea lyhennysohjelma (korko voi olla nolla) sekä mieluiten näyttöä, että lyhennyksiä on ainakin näennäisesti tehty. Tämä on toki vähän haastava avopuolisoiden välillä vs. vaikka lapsi vanhemmat. Toki myös jos puolisosi on ottanut paperilla 50% lainaa ja on ostanut sillä 50% asuntoa, niin kaiken toteen näyttäminen on vaikeampaa.

Verottaja on tosiaan ainoa taho, jonka kanssa tästä voi joutua ongelmiin. Jos laina 70/30 ja omistus 50/50, niin verottajalle tämä saattaa näyttää lahjalta. Jos taas molemmat 50/50, niin verottajalle tämä näyttää normaalilta asuntokaupalta. Sitten taas erotessa tämä 50/50 viritys voi muuttua kiinnostavaksi, jos hankit tämän 50% takaisin 30% hinnalla.

Verottaja ei saa toki kuin tiedot lainoista ja kauppasummat. Jos näissä on jotain "outoa", niin kannattaa aina varautua selvityspyyntöön.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Liittynyt
28.07.2018
Viestejä
25
Meillä oli tarkistuspäivä 3.10. kiva että ehdittiin "aallon harjalle" No onneksi sähkösopimuslotossa kävi parempi tuuri...

Millaisia marginaaleja olette saaneet ei-kasvukeskuksissa vanhan omakotitalon lainaan? Meillä on vanhassa lainassa marginaali 0,9 joka kuulostaa isolta verrattuna tässä säikeessä aiemmin kerrottuihin, mutta kyseessä on 80-luvun omakotitalo kaakkois-Suomessa.
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
553
Kun olette asuntolainan marginaalia neuvotelleet, onko pankissa vaadittu nähtäväksi muiden tarjoukset ennen kuin tiputtavat oman marginaalinsa? OP tarjosi 0.75, ei kiinnostaisi yhtään alkaa jumppaamaan sen kanssa mutta kun tiedän että 0.5 on useampikin kaveri saanut tänä vuonna.
Tähän liittyen tänään tuli Danskelta tarjous, marginaali 0.42. Eipä ole vaikea valinta, varsinkin jos OP ei suostu yhtään tiputtamaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
109
Varmaan tyhmä kysymys mutta jos olen saanut lainalupauksen ja lainaneuvotteluissa kertonut haluavani ostaa kämpän Helsingistä, ja nyt kuitenkin löytänyt kivan kämpän esim. Järvenpäästä niin kuuluko minun käydä lainaneuvottelut uusiksi? Haluamani asunto on kylläkin huomattavasti halvempi mitä olin Helsingistä hakemassa, mutta ovatko olosuhteet muuttuneet niin paljon että en tuolla saamallani lainalupauksella voisikaan saada lainaa tuolla alkuperäisellä lupauksella vaan tarvitsen uuden?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
580
Varmaan tyhmä kysymys mutta jos olen saanut lainalupauksen ja lainaneuvotteluissa kertonut haluavani ostaa kämpän Helsingistä, ja nyt kuitenkin löytänyt kivan kämpän esim. Järvenpäästä niin kuuluko minun käydä lainaneuvottelut uusiksi? Haluamani asunto on kylläkin huomattavasti halvempi mitä olin Helsingistä hakemassa, mutta ovatko olosuhteet muuttuneet niin paljon että en tuolla saamallani lainalupauksella voisikaan saada lainaa tuolla alkuperäisellä lupauksella vaan tarvitsen uuden?
Kysyin samaa asiaa niin meille sanottiin ettei ole merkitystä jos sijainti tai kunta vaihtuu, ratkaisevaa olisi kuulemma se jos taajamasta hypättäisiin haja-asutusalueelle. Tietty soittamalla omalle yhteyshenkilölle varmistat tämän homman
 
Liittynyt
18.09.2020
Viestejä
162
Itsellä meni kuukausi sitten sunnuntaina tapahtunut korkojakson uusiminen torstain euriborin mukaan.
 
Liittynyt
19.04.2021
Viestejä
14
On muuten sunnuntai.. lasketaanko se sitten perjantain vai maanantain mukaan?
En uskalla luvata, mutta kokemukseni mukaan (työn puolesta jonkin verran lainojen kanssa tekemisissä) Nordea ja Handelsbanken käyttävät kahden pankkipäivän takaista noteerausta, eli jos korko määräytyy lauantaina 1.10. käytetään torstain 29.9. noteerausta.
OP käyttää saman pankkipäivän tai tuoreinta, joten se olisi perjantain noteeraus. Hypo ehkä edellisen pankkipäivän? En ole varma.
Danskesta en tiedä, niiden lainat ovat olleet marginaalissa vuosia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 817
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom