![]()
Tuli nyt talon rakenneavauksessa otetun näytteen tulokset. Osaako joku suomentaa nämä selkokielelle. Ilmeisesti arvot koholla ja bakteerit aika reippaastikkin? Nämä otettu talon ainoastapuurakenteisesta seinästä. Tälläinen saateteksti mukana:
Tarkoitus oli avata tuota tiiliseinääkin ja katsoa mikä tilanne siellä mutta taitaa jäädä pelkästään tuon perusteella tekemättä. Tai lähinnä mietityttää miksi tämä on "heikko viite vauriosta" kun nuo arvot kuitenkin moninkertaiset? Viittaako nuo bakteerit nyt siis homeeseen vai onko merkkaako nuo sieni-itiöt homeen määrää ja bakteerit jotain muuta kasvustoa? Taitaa olla aika perua tarjous kuitenkin
Luen työkseni noita jonkin verran ja nuo bakteerit mitä on huomattavasti on yleensä sellanen vähän meh....
Ja noissa muissa märät on niukka tai kohtalainen niin sen takia maininta hiekko viite vauriosta. Kuitenkin sieltä on onnistuttu löytämään nuo indikaattori mikrobit eli ei se rakenne täysin terve ole. Jos tällee lonkalta pitäisi jotain vetää niin varsinkin kun tuo näyte oli otettu materiaalista eikä esim. sisäilmasta niin aika lievä, mutta ei täysin terve. Nuo indikaattori mikrobit ei itsestään oikein tule vaan vaatii kosteutta...
Herkästi ehkä siirtyisi seuraavaan, mutta jos kaikki kohteessa muuten natsaa täydellisesti ja korjaukselle saadaan joku hinta niin olishan siinä joku vipuvarsi veivata hintaa alas.
Otitteko itse nämä näytteet ja lähetitte labraan vai miksei tässä ole näytteenottajan tulkintaa? Tuo sun lainaama kuva on labran tulos ja labra ei ota kantaa asiaan sen tarkemmin. Jos olette jonkun tutkimuksen tilanneet niin näytteenottajalla pitäisi olla ammattitaitoa myös tehdä tulosten ja muiden havaintojen perusteella tulkinta tilanteesta ja kääntää se maalikolle.
Imho tuo on aina kokonaisvaltainen asia ja jos ei ole kolutusta ja kokemusta asiasta niin maallikon summittainen näytteidenotto ei oikein palvele ketään.
Itse pitäisin sitä reiluna pelinä, että ilmoitukseen ilmoitetaan toteutunut kulutus edellisenä vuotena. Luulisin kaikille olevan selvää (viimeistään oikeudessa), että sähkön kulutus vaihtelee kulutuksen mukaan. Paras olisi toki, jos on sopivat mittarit, että ilmoitukseen laitetaan lämmityksen osuus kulutuksesta erikseen.
Justhan laiton omat kulutukset esimerkkinä. Viime vuosi 61MWh ja sitä edellinen 11MWh. Kumpikaan ei ole lähellä mitään keskiarvoa. Niinden lukemien informaatio arvo on puhdas nolla. 61 pelottaisi kaikki pois ja 11 antaa aivan liian optimistisen kuvan. En laittaisi ilmoitukseen mustana valkoiselle kuin, että kulutuksen mukaan. Potentiaalisen ostajan kanssa voisi sitten aiheesta keskustella ja kertoa mikä oma kulutus on ollut ja miksi, mutta kukaan ala tohon ilmotukseen sanelemaan kuinka monta kuutiota polttelee puita tai mikä ollut sisäilman lämpötila tai onko asunut vaan 8kk tjms.
Asioistahan voi keskenään sopia miten kukin pariskunta haluaa, mutta valitettavasti erotilanteessa ei aina näitä suullisesti sovittuja juttuja sitten enää noudateta vaan mennään sillä mitä papereissa lukee tai laki sanoo. Itse jos mietin tilannetta, että toinen omistaa kämpän kokonaan (100%) niin miksi sen toisen pitäisi osallistua niihin asunnon isoihin korjauskuluihin yhtään mitenkään kun hän ei asunnosta muutenkaan omista mitään? Jotkut pienet rahaliset korjaukset on sitten eri asia tai huonekalusteiden ostot, jotka voi aika helposti jakaa mahdollisessa erotilanteessa.
Itse tekisin niin, että se kuka omistaa asunnon kokonaan niin myös maksaa itse kaikki siihen liityvät suurimmat perusparannukset kokonaan. Vastikkeet, vedet, sähköt jne. muut juoksevat kulut, jotka menevät normaaliin arkipäiväiseen asumiseen, mutta eivät muuta asunnon arvoa, voidaan sitten jakaa vaikka puoliksi puolisoiden kesken. Silloin erotilanteessa on helppo sanoa, että toinen omistaa asunnon itse kokonaan eikä toisella ole siihen mitään osuutta ja toinen on asunut vähän kuin vuokralla osallistuen juoksevien kulujen maksamiseen.
Ilman muuta näin. Ei tulisi mieleenikään maksattaa peruskorjauksia puolisolla jos ei omista talosta prosenttiakaan. Jos maksattaisin niin silloinhan hänen kuuluisi saada siivu talosta.