Apple julkaisi kutistuneen Mac mini -tietokoneen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
5k-kuvan pienennys 4k-näytölle tapahtuu, jos skaalaukseksi on valittu 1440-vastaava. Jos on kokonaislukuskaalaus, eli 4k-näytöllä 1080-vastaava, ei tuli ongelmia.
Ainakin mua häiritsi tuossa 4k näyttö, 1080-vastaavassa että fonttien koko oli 28" 4k näytöllä täysin eri kuin macbook pro:n 14" näytöllä. Tuolla aikaisemin linkatulla appsilla sai avattua vastaavuusresolutiot niin, että saa fonttien koot viritettyä samaksi ja ei ärsytä kun siirtää vaikka selaimen ikkunan näytöltä toiselle.

1080 vastaavassa fontit/ui liian suuri, natiivissa liian pieni. Oikeesti järkevä siellä välimaastossa.

Tää oli varmaan sarkasmia?
Ei ollut. Toki riippuu asetuksista, eikä mulla ole kokemusta tosta better display -ohjelmasta, mutta näiden perus PC-näyttökokojen ja resoluutioiden kanssa ongelmaksi tulee se, että asiat näytöllä ovat väärän kokoisia tai hieman suttuisia tai mahdollisesti molempia.

Ja kuten aikaisemmin sanoin, ei täysin optimaalisia näyttöjä nyt vaan ole hirveästi tarjolla, valitettavasti. Apple lähti omalle tielleen näissä hommissa ja varmaan kuvitteli, että pikselitiheydet nousee myös PC-puolella. Ei noussut. Applehan toi alkuun (huom. vuosia sitten) LG:n kanssa näitä retina näyttöjä markkinoille varmaankin juurikin siksi, kun ei muita vaihtoehtoja ollut. Applen omat näytöt tuli sitten myöhemmin.

4K-näyttö tämän Mac mini kaveriksi on varmasti riittävän hyvä setti monelle, mutta huomatkaa että "työpöytätilaa" on sitten vain 1080p verran. Jos tilaa haluaa enemmän, niin sitten taas tulee hieman suttua 😀 Ilmeisesti tuo better display saattaa auttaa jonkun verran, mutta mulla ei tosiaan ole kokemusta siitä.

Ainakin mua häiritsi tuossa 4k näyttö, 1080-vastaavassa että fonttien koko oli 28" 4k näytöllä täysin eri kuin macbook pro:n 14" näytöllä. Tuolla aikaisemin linkatulla appsilla sai avattua vastaavuusresolutiot niin, että saa fonttien koot viritettyä samaksi ja ei ärsytä kun siirtää vaikka selaimen ikkunan näytöltä toiselle.

1080 vastaavassa fontit/ui liian suuri, natiivissa liian pieni. Oikeesti järkevä siellä välimaastossa.

Välimallin saa toki käyttöön ilman eri sovelluksia, suoraan macosin näyttöasetuksista.

• Tykkää
Reactions: Mco
Mulla on skaalaus asetettu 3008x1692 pikseliin macin asetuksista 32" 4k näytössä ja näyttää ihan kivalta. Jossain vaiheessa tollainen 5k näyttö olis tosin kiva.

Välimallin saa toki käyttöön ilman eri sovelluksia, suoraan macosin näyttöasetuksista.
Softa sallii isomman kuin 4k resoluution framebufferin mistä skaalataan alaspäin. Mun käsityksen mukaan tätä ei saa käyttöön vakiona applen käyttiksessä. Vakiona rendaa 4k monitorilla 4k:na ja käyttää "vain" erilaista skaalainkerrointa elementeille välimallin resoissa. Isomman resoluution käyttäminen saa tekstin näyttämään skarpimmalta.

Viimeksi muokattu:
Ei ollut. Toki riippuu asetuksista, eikä mulla ole kokemusta tosta better display -ohjelmasta, mutta näiden perus PC-näyttökokojen ja resoluutioiden kanssa ongelmaksi tulee se, että asiat näytöllä ovat väärän kokoisia tai hieman suttuisia tai mahdollisesti molempia.

Ja kuten aikaisemmin sanoin, ei täysin optimaalisia näyttöjä nyt vaan ole hirveästi tarjolla, valitettavasti. Apple lähti omalle tielleen näissä hommissa ja varmaan kuvitteli, että pikselitiheydet nousee myös PC-puolella. Ei noussut. Applehan toi alkuun (huom. vuosia sitten) LG:n kanssa näitä retina näyttöjä markkinoille varmaankin juurikin siksi, kun ei muita vaihtoehtoja ollut. Applen omat näytöt tuli sitten myöhemmin.

4K-näyttö tämän Mac mini kaveriksi on varmasti riittävän hyvä setti monelle, mutta huomatkaa että "työpöytätilaa" on sitten vain 1080p verran. Jos tilaa haluaa enemmän, niin sitten taas tulee hieman suttua 😀 Ilmeisesti tuo better display saattaa auttaa jonkun verran, mutta mulla ei tosiaan ole kokemusta siitä.

Näin itsekin järkeilin tämän ketjun perusteella, vaikka joku toki ehtikin väittää, että MacOS:ssä on jokin superskaalaus joka tuottaa hyvää kuvaa vaikka pikseleiden määrä ei olisikaan oikea skaalauksen kannalta (eli yksi pikseli upskaalataan esim. kolmen pikselin osalle näyttöä).

Eli saadakseen normaalitasoista kuvaa 27" näyttöön sen näytön pitäisi olla 5k, ja jos se on vain 4k siihen pätee normaatli upscale lainalaisuudet ja kuva on kunnollinen vain 1080p kokoisena (jossa taas en itse näe mitään järkeä ellei ole näkövammainen).

4K-näyttö tämän Mac mini kaveriksi on varmasti riittävän hyvä setti monelle, mutta huomatkaa että "työpöytätilaa" on sitten vain 1080p verran.
Toisaalta 4K like 1080p:llä voi aivan ongelmitta ajaa wördissä, excelissä ja koodieditorissa vähän standardia pienempiä fontteja ja kuva on äärimmäisen luettavaa silti.

Tyyliin siinä missä 27” 1440p:llä joku 12pt fontti on jees, niin 27” 4K like 1080p:llä 9pt on saman kokoista tekstiä, mutta vaan terävämpää ja sitä mahtuu ruutuun ~saman verran pl. pienet menetykset työkalupalkeissa.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom