AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Aikaisemmin linkattujen Daniel Owenin ja Digital Foundryn arvostelujen perusteella se oli lähellä DLSS4 ja parempi kuin DLSS3. En ole itse testannut joten olen vain näiden videoiden varassa, mutta en niiden pohjalta sanoisi että "ei ole alkuunkaan" samalla tasolla.

Tuossa Digital Foundryn videossa näkee tuon eron joka on massiivinen kun verrataan DLSS4:een. DLSS3 on museotavaraa tässä vaiheessa. Ei siihen kannata verrata.
 
Ei se mitään museotavaraa ole. FSR4:n parantuminen on todella paljon isompi ero kuin dlss3->4 siirtyminen. Dlss nelosessa on myös niitä samoja ongelmia paikoitellen edelleen mitä kolmosessa vaikka keskimäärin parempi onkin.

Sinänsä jos FSR4 on about Dlss 3.5 laadullisesti (mikä tuntuu olevan se yleisin näkemys) niin se on oikeasti käänteentekevä uudistus.
 
Jos vaan tuolla suositushinnalla saisi niin onhan tuossa rahalle paljon vastinetta. OverclockersUK sanoo että heillä on yli 1000 kpl Sapphiren Pulsea varastossa huomista varten. Toivotaan että täällä olisi kauppiailla yhtä hyvä tilanne
 
Ei se mitään museotavaraa ole. FSR4:n parantuminen on todella paljon isompi ero kuin dlss3->4 siirtyminen. Dlss nelosessa on myös niitä samoja ongelmia paikoitellen edelleen mitä kolmosessa vaikka keskimäärin parempi onkin.

Sinänsä jos FSR4 on about Dlss 3.5 laadullisesti (mikä tuntuu olevan se yleisin näkemys) niin se on oikeasti käänteentekevä uudistus.
DLSS3 ---> DLSS4 on käänteentekevä. DLSS4 poistaa TAA blurria ja säilyttää kuvan yksityiskohtaisuuden. Tuo Digital Foundryn video näyttää kyllä selvästi kuinka iso harppaus se oli. Mikä parasta tuota voi käyttää myös hieman vanhemmillakin korteilla.
 
DLSS3 ---> DLSS4 on käänteentekevä. DLSS4 poistaa TAA blurria ja säilyttää kuvan yksityiskohtaisuuden. Tuo Digital Foundryn video näyttää kyllä selvästi kuinka iso harppaus se oli. Mikä parasta tuota voi käyttää myös hieman vanhemmillakin korteilla.
Mutta eikös DLSS3 ollut jo parempi kuin natiivi, jos FSR4 on parempi kuin DLSS 3.8? miten se voi olla huono?
 
Aika mukavasti noita 9070-sarjan kortteja on tulossa overclockers.co.uk:lle.
AMD-RX-9070-series-stock-at-Overclockers-UK--1068x1068.jpg

...
The retailer announced having around 2,000 units from Sapphire, 1,000 from PowerColor, 1,000 from ASRock, and several hundred cards from Gigabyte and Asus.
...
Montakos niitä RTX 5070:a tulikaan myyntiin?

 
Ei tarvi suuttua ja hirmuisesti puolustaa omaa lemppari valmistajaa rystyset valkoisina. Olen ystävä. Minulla on siis tällä hetkellä full-AMD kone alla ja vähän tutkailin että jos tästä kortti pariksi-kolmeksi vuotta niin pärjää kun lapset kasvaa vähän isommiksi niin olisi taas kunnolla aikaa pelata. UHBR20 olisi mahdollistanut siis 1440p pelaamisen 480Hz ilman kuvasignaalin pakkausta (DSC:tä). Ei iso asia mutta IMO aika surkua että vielä pitää kaksi tai kolme vuotta odottaa AMD:n korteissa että voi 480Hz näyttöä ajaa natiivisti.
Mihin tollasta 480 Hz tarvii? Ihan uteliaisuudesta kyselen.
 
No ei kaikki vermeet passaa kaikkien käyttöön, silloin ostetaan semmonen mikä omaan käyttöön sopii.
 
DLSS3 ---> DLSS4 on käänteentekevä. DLSS4 poistaa TAA blurria ja säilyttää kuvan yksityiskohtaisuuden. Tuo Digital Foundryn video näyttää kyllä selvästi kuinka iso harppaus se oli. Mikä parasta tuota voi käyttää myös hieman vanhemmillakin korteilla.

Dlss4 voi pitää balanced tasolla quality sijaan (jopa performance osalla peleistä). Ihan jees, mutta FSRn laatu oli aiemmin niin paljon heikompaa, että visuaalisesti siellä puolella hyppäys on paljon isompi.
Laatu/tehohyötyhän dlss4:ssa parani tuon yhden skaalausasetuksen verran. Laatu parani about puolitoista tasoa ja sitten tehoa vaatii about puoli tasoa enemmän.
FSR4n kohdalla laatu otti valtavan hyppäyksen eteenpäin, jonka lasken isommaksi parannukseksi nykytilanteelle (riippumatta suorituskykyhitistä joka varmasti on jonkinlainen, mutta testejä odotellessa).
 
Viimeksi muokattu:
Mihin tollasta 480 Hz tarvii? Ihan uteliaisuudesta kyselen.
Liiketerävyys ja sulavuus on ihan eri luokkaa tuollaisella, sillä ehdolla että kone pystyy tuollaisia fps lukuja tarjoamaan. Ei nuokaan vie ns. pixel perfect liikettä tuota, mutta eipä nykypeleillä pääse helposti edes noihin fps lukemiin.

Liikkeen epäterävyys on monella sellainen asia että se huomaa vasta kun se selvästi osoitetaan, mutta se jälkeen sen näkee aina. Monelle riittääkin se että liike ei töksähtele matalan fps takia, mutta siitäkin eteenpäin tapahtuu vielä paljon.
 
Mihin tollasta 480 Hz tarvii? Ihan uteliaisuudesta kyselen.

Liiketerävyys ja sulavuus on ihan eri luokkaa tuollaisella, sillä ehdolla että kone pystyy tuollaisia fps lukuja tarjoamaan. Ei nuokaan vie ns. pixel perfect liikettä tuota, mutta eipä nykypeleillä pääse helposti edes noihin fps lukemiin.

Liikkeen epäterävyys on monella sellainen asia että se huomaa vasta kun se selvästi osoitetaan, mutta se jälkeen sen näkee aina. Monelle riittääkin se että liike ei töksähtele matalan fps takia, mutta siitäkin eteenpäin tapahtuu vielä paljon.
Tässä hyvä summaus. Jos tarkemmin jotain pelejä niin kaikenlaisia simppelimpiä shoottereita ja 2D scrollereita. Aivan hunajaa jotain nykyaikaista side scrolleria retro grafiikoilla vetää 480hz. Esimerkkejä high-fps peleistä omasta pelikirjastosta.
  • Rogue Legacy
  • Enter The Gungeon
  • Freedom Planet 2
  • Nex Machina
AAA peleille sitten riittää 120fps+ niin korkealle kuin menee. Mitä enemmän sen parempi. Liiketerävyys kun 120 tai 240 fps on vielä vähän rujo. 480Hz ei sekään täydellinen ole mutta kun ei ole 1000Hz tai 2000Hz näyttöjä niin eipä mahda mitään.
 
Mihin tollasta 480 Hz tarvii? Ihan uteliaisuudesta kyselen.
Noita markkinoidaan pääasiassa esportsiin. Kilpailullisissa peleissä on usein aika helppo saada korkeat ruudunpäivitysnopeudet, ja 480 fps:llä frame time on puolet 240 fps:stä, eli karvan verran nopeammin mahdollista reagoida siihen mitä ruudulla tapahtuu. Liikesulavuus on esportsissa sivuseikka, mutta siitä voi olla iloa tavan tallaajille jotka haluavat maksimoida pelikokemuksen nautintoa. Voisi kuvitella että mitä korkeampiin hertseihin mennään, sitä vähemmän niillä on vaikutusta, mutta toisaalta enpä ole henk koht pelannut yli 144 Hz näytöllä niin vaikea sanoa.

Liiketerävyys ja sulavuus on ihan eri luokkaa tuollaisella, sillä ehdolla että kone pystyy tuollaisia fps lukuja tarjoamaan. Ei nuokaan vie ns. pixel perfect liikettä tuota, mutta eipä nykypeleillä pääse helposti edes noihin fps lukemiin.

Liikkeen epäterävyys on monella sellainen asia että se huomaa vasta kun se selvästi osoitetaan, mutta se jälkeen sen näkee aina. Monelle riittääkin se että liike ei töksähtele matalan fps takia, mutta siitäkin eteenpäin tapahtuu vielä paljon.
Multi framegenin avulla voi hyvinkin päästä. Kun on kolme AI-framea jokaista oikeaa framea kohden - tarvitaan pohjalle vain 120 fps jotta saadaan ruudulle 480 fps. 120 fps on ihan tavoitettavissa high end hardwarella melkein missä tahansa pelissä, mutta ei välttämättä korkeimmilla asetuksilla. Teknisesti ottaen 480 hertsin näytöstä saa toki hyötyä irti jo esim kun fps ylittää 240:n (kun verrataan 240 Hz näyttöön; toki on myös 360 Hz jne. näyttöjä), ja siihen tarvitaan vain 60 fps pohjalle ja loput sitten generoituja frameja.
 
Viimeksi muokattu:
Multi framegenin avulla voi hyvinkin päästä. Kun on kolme AI-framea jokaista oikeaa framea kohden - tarvitaan pohjalle vain 120 fps jotta saadaan ruudulle 480 fps. 120 fps on ihan tavoitettavissa high end hardwarella melkein missä tahansa pelissä, mutta ei välttämättä korkeimmilla asetuksilla. Teknisesti ottaen 480 hertsin näytöstä saa toki hyötyä irti jo esim kun fps ylittää 240:n (kun verrataan 240 Hz näyttöön; toki on myös 360 Hz jne. näyttöjä), ja siihen tarvitaan vain 60 fps pohjalle ja loput sitten generoituja frameja.
Tosin tuo lisäruutujen luonti ei paranna liiketerävyyttä, mutta sulavuutta toki. Liiketerävyys pysyy sen alkuperäisen ruudunpäivitystahdin tasolla (tai käytännössä vähän sen alapuolella).
 
Voisitko listata tähän harrastuksesi ja harrastusvälineesi, niin voin kyseenalaistaa niiden tarpeellisuuden?

Niin, ei kai siinä mitään jos haluaa harrastaa ATK:ta ja maksaa vähän ekstraa. Siltikin on hyvä muistuttaa välillä ihmisille ettei näitä ns. tarvitse, eikä tässä tapauksessa useimmat todennäköisesti edes huomaa kyseisen vimpaimen tuomaa parannusta. :smoke:
 
Noita markkinoidaan pääasiassa esportsiin. Kilpailullisissa peleissä on usein aika helppo saada korkeat ruudunpäivitysnopeudet, ja 480 fps:llä frame time on puolet 240 fps:stä, eli karvan verran nopeammin mahdollista reagoida siihen mitä ruudulla tapahtuu. Liikesulavuus on esportsissa sivuseikka, mutta siitä voi olla iloa tavan tallaajille jotka haluavat maksimoida pelikokemuksen nautintoa.

Liiketerävyys on esporttaajille ERITTÄIN TÄRKEÄ ominaisuus, varmaa tässä 500hz tienoolla jo tärkeämpi kuin se yhden millisekunnin etu siinä että näkee vihun ensin

Pelityypistä riippuen se helpottaa osumista, kohteen tunnistamista ja tiedon keräämistä. Joskus saatat nähdä vihollisen vain ihan vilaukselta, jolloin on merkittävä ero näetkö pelkän blurrimöykyn vai tarkkarajaisesti millainen hahmo kyseessä tai mitä asetta piti kädessä.
 
Näistä 4K@480Hz -vaatimuksista voitaisiin sanoa, että ominaisuudesta on tehty keinotekoisesti pakollinen vaatimus.
Varsinkin, kun ne pelit vaativat noilla spekseillä käytännössä aina kuvanpaskannusteknologian käyttämistä (frame generation, yliskaalausta sekä erilaisista kuvanlaadullisista ominaisuuksista tinkimistä) myös kaikkein tehokkaimmilla 5090-näytönohjaimilla).

Ellei sitten pelaa CS2:sta tai vastaavia pelejä.

Freimit tosin viuhuvat noilla virkistystaajuuksilla sitä vauhtia, että ei tuollaisten puutteiden havannointiin liene aikaa. Mutta onhan se kuvastriimi varmaan ihanan pehmeää.

Mikä siinä jos tämän kokee tarpeelliseksi, mutta kyllähän se maksaa (mikä ei varmaan maksajaa haittaa kun tämä kuitenkin määritellään harrastukseksi, johon kukin saa laittaa niiin paljon rahaa kuin haluaa).
Mielestäni tuolloin on kuitenkin nielaistu näytönohjain- ja monitorivalmistajien syötti napaan asti.

Tähän varmaan mennään ihan keskihintaisissa ratkaisussakin jossakin vaiheessa tulevaisuudessa (muistan ajan, jolloin peleissä tavoiteltiin 30Hz@1080p).

Itselleni riittää aivan erinomaisesti 4K@60-120Hz, eikä hetkellinen pudotus noistakaan ole haitaksi, kunhan pelikokemus muutoin on nautinnollinen.
Surkea peli 4K@480Hz olisi varmaan itselleni tuskallinen kokemus, kun ajattelisin varmaan koko ajan, miten paljon rahaa tähän tulikaan käytettyä.
 
Tosin tuo lisäruutujen luonti ei paranna liiketerävyyttä, mutta sulavuutta toki. Liiketerävyys pysyy sen alkuperäisen ruudunpäivitystahdin tasolla (tai käytännössä vähän sen alapuolella).
Vastauksesi on ristiriidassa blur-busterssien tutkimuksen kanssa. Onko sinulla jokin lähde väitteelle että framegen käänteisesti huonontaa liiketerävyyttä?
 
Viimeksi muokattu:
Niin, ei kai siinä mitään jos haluaa harrastaa ATK:ta ja maksaa vähän ekstraa. Siltikin on hyvä muistuttaa välillä ihmisille ettei näitä ns. tarvitse, eikä tässä tapauksessa useimmat todennäköisesti edes huomaa kyseisen vimpaimen tuomaa parannusta. :smoke:
Tunnen valitettavasti myös oikeassa elämässä ihmisen, jolla on tapana kyseenalaistaa kaikkien muiden tarpeet. Aika vitun rasittava kaveri välillä.
 
Kyllä se näissä hertzeissä menee nii että sitä mitä ei ole kokenut ei tajua kaipaavansa. Kyllä mä ajattelin kans pitkään että 60hz on tarpeeksi kunnes tuli kokeiltua 120hz oli se sitte pc monitori tai puhelimen näyttö. Mutta sitte ku kokeilee sitä nopeampaa ei oikein takaisin hitaampaakaan haluaisi. Toki mulla on vain 165hz näyttö tällä hetkellä enkä nopeampaa ole kokenut, mutta uskallan silti väittää näin. 😁
 
Mutta ketjun aiheeseen liittyvä kysymys (siihen kantaa ottamatta onko 480Hz tarpeellinen vai ei) on se että huomaako mitään eroa pakkaamattoman UHBR20 signaalin ja DSC pakatun UHBR13.5 signaalin välillä. Moni "ammattilainen" on sitä mieltä että eroa ei ole havaittavissa.
 
Powercolorin Reaper RX 9070 XT näyttäisi Jimmsillä olevan ainut msrp vehjes 720,90€. Eikös olihan myös Asuksen RX 9070 XT Prime OC myös samaan hintaan. Kummassa noissa olisi lämmöt ja suorituskyky kohdillaan? Toivottavasti Sapphiren Pulse olisi msrp mallina esim proshopissa.
 
Viimeksi muokattu:
Powercolorin Reaper RX 9070 XT näyttäisi Jimmsillä olevan ainut msrp vehjes 720,90€. Eikös olihan myös Asuksen RX 9070 XT Prime myös samaan hintaan. Kummassa noissa olisi lämmöt ja suorituskyky kohdillaan? Toivottavasti Sapphiren Pulse olisi msrp mallina esim proshopissa.
Se ja Asuksen Prime. Ohoh missasin jälkihuomion
 
Powercolorin Reaper RX 9070 XT näyttäisi Jimmsillä olevan ainut msrp vehjes 720,90€. Eikös olihan myös Asuksen RX 9070 XT Prime myös samaan hintaan. Kummassa noissa olisi lämmöt ja suorituskyky kohdillaan? Toivottavasti Sapphiren Pulse olisi msrp mallina esim proshopissa.
Veikkaan että Primen ja Pulsen hinnat on vaihtanut paikkaa. Prime on OC malli ja sen takia pitäisi olla kalliimpi, kun taas Pulse kaikkialla muualla se "hinnat alkaen" versio. Soitin asiakaspalveluun, mutta ei osannut sanoa sieltä yhtään mitään.
 
Path Tracingissä tosin hyytyy aika pahasti, rasterissa ja kevyessä RT:ssä hintaan nähden ihan ok.
Kuinka moni peli tukee Path Tracing? Ja monessako niistä mikään kortti saa +90fps?

Techpowerupin 9 pelin Ray tracing testeissä ei ainakaan hyydy Nvidian 5070ti verrattuna pahasti.

Myös vanha DLSS 3.5 oli jo Nvidian käyttäjien, ja omasta mielestäni täysin pelikelpoinen, eli AMD FSR harppaus on myös erittäin hyvä. Seuraava korttini on AMD.
 
Kuinka moni peli tukee Path Tracing? Ja monessako niistä mikään kortti saa +90fps?
Riippuu resoluutiosta.

5070 Ti:llä DLSS 4:n avulla, nupit kaakossa, ilman framegen Cyberpunk pyörii:
1080p:88 FPS
1440p67.2 FPS
4k51/82 FPS (riippuen siitä käyttääkö DLSS Performance vai Ultra performance modea.)

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
859.90€ Powercolor Red Devil kuulostaa suht kohtuulliselta jos on yhtä hyvä kuin jotkut aiemmat Red Devil mallit.
Tuota itsekin katselin, mutta mistään en löytänyt mikä siinä on max power limit.
Se ainakin on itselleni yksi tärkeimmistä asioista hyvän jäähyn lisäksi.
 
Päivän kysymys kuuluu, että paljonko sillä on oikeasti väliä, jos eron näkee vain pysäytyskuvista?
Kyllä sen näkee ihan liikkeessä. Aiemmin DLSS quality näytti todella hyvältä ja balanced oli vielä erittäin ok, mutta vähän kuva alkoi pehmenemään. Tuon transformerin ansiosta voi taas hyvillä mielin käyttää performancea ja kuvanlaatu on silti erittäin hyvä. Käytännössä tuo DLSS4 teki 4000-sarjalaisista monta kymmentä prosenttia tehokkaampia, kun voi ajaa paljon pienemmällä resoluutiolla ilman että kuvanlaatu heikkenee häiritsevästi.
 
Päivän kysymys kuuluu, että paljonko sillä on oikeasti väliä, jos eron näkee vain pysäytyskuvista?
Io-techin foorumisofta ei tue videoupotuksia joten siksi otin videolta screenshotit ettei tarvitse käydä YouTubessa asti katsomassa. Jos kuitenkin haluat käydä katsomassa niin tuo vertailu löytyy Digital Foundryn videolta. Eivät ne erot mitenkään muutu live pelikuvassakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka moni peli tukee Path Tracing? Ja monessako niistä mikään kortti saa +90fps?

Techpowerupin 9 pelin Ray tracing testeissä ei ainakaan hyydy Nvidian 5070ti verrattuna pahasti.

Myös vanha DLSS 3.5 oli jo Nvidian käyttäjien, ja omasta mielestäni täysin pelikelpoinen, eli AMD FSR harppaus on myös erittäin hyvä. Seuraava korttini on AMD.
Techpowerup ei taida sanallakaan mainita onko PT käytössä vai ei, veikkaan että ei ole. Monesti noissa testeissä on kaikki asetukset tapissa, eli saahan siellä vähän lisää nopeutta eri DLSS-asetuksilla jne jos haluaa.
 
Io-techin foorumisofta ei tue videoupotuksia joten siksi otin videolta screenshotit ettei tarvitse käydä YouTubessa asti katsomassa. Jos kuitenkin haluat käydä katsomassa niin tuo vertailu löytyy Digital Foundryn videolta. Eivät ne erot mitenkään muutu live pelikuvassakaan.
Tuosta ei ollutkaan kyse. Jos sinä oikeasti pelaat sitä peliä, niin sinä et kiinnitä huomiota pikkuseikkoihin. Siinä huomaa lähinnä artifaktit ja isommat kävyt. Joku photomode toki on eri asia. Siinä on ihan sama asia kuin autolla nopeammin ajaessa: yksityiskohtiin ei ole aikaa kiinnittää huomiota juuri yhtään
 
Tuosta ei ollutkaan kyse. Jos sinä oikeasti pelaat sitä peliä, niin sinä et kiinnitä huomiota pikkuseikkoihin. Siinä huomaa lähinnä artifaktit ja isommat kävyt. Joku photomode toki on eri asia. Siinä on ihan sama asia kuin autolla nopeammin ajaessa: yksityiskohtiin ei ole aikaa kiinnittää huomiota juuri yhtään
Turha tuosta on vääntää. Ihan selvä juttu on se, että jos aikaisemmin sait DLSS qualitylla terävän kuvan, niin nyt se on myös terävä performancella. DLSS 4 on uskomattoman hyvä halusit tai et.
 
Turha tuosta on vääntää. Ihan selvä juttu on se, että jos aikaisemmin sait DLSS qualitylla terävän kuvan, niin nyt se on myös terävä performancella. DLSS 4 on uskomattoman hyvä halusit tai et.
En minä siitä laadusta mitään sanonut vaan kyseenalaistin sen näetkö sinä oikeasti sen laadun ja mahdolliset erot pelaamisen aikana
 
Mitä nyt tuohon FSR4 tulee, niin voisin kuvitella että transformer kaltaisen modelin treenaaminen ei ole enään kaukana, kun nyt käytetään ML pohjaista. Nvidia fanit ne jaksaa nipottaa kaikesta kyllä.
 
Ainakin pikaisesti DF:n videota kun vilkaisin niin nimenomaan liikkeessä FSR4 oli paljon parempi kuin DLSS CNN malli. Joissain tilanteissa jopa parempi kuin DLSS4. Pääsääntöisesti tosin DLSS4 säilyttää paremmin yksityiskohtia ja kuva on terävämpi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 430
Viestejä
4 888 342
Jäsenet
78 804
Uusin jäsen
alanenm22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom