Se riippuvan aika paljon pelistä. Control ja Cyberjunk tuntuvat yllättäen olevan pahimmat.
The AMD Radeon RX 6950 XT Reference Design card not only looks great, but also achieves excellent performance, matching the GeForce RTX 3090, but at much better pricing. Because of good optimization and surprisingly good energy efficiency, AMD's thermal solution works very well, too.
www.techpowerup.com
Jos ovat perus RT suorituskykyä sanu vaikka 50% lisätty
Miten sitä olisi lisätty se 50%?
Siellä RDNA2ssa on TMUissa on tietyt laskentayksiköt jotka tekee tietyn määrän törmäystarkastuksia kellojaksossa. Käytännössä siellä on tietty pala rautaa, joka tekee yhden laatikko- tai kolmiotarkastuksen kellojaksossa, ja jakaa muistinlatausyksiköt ja ilmeisesti myös osan kertolaskumista tekstuurinfiltteröinnin kanssa.
Käytännössä sitä raakaa teoreettista nopeutta voi lisätä lähinnä tuplaamalla näiden yksiköiden määrän. (mikään puolitoistakertaistaminen ei vaan olisi arkkitehtuurillisesti järkevästi mahdollista). Tämä tarkoittaisi joko sitä että joku TMUiden määrä tuplataan, tai että sinne lisättäisiin paljon sellaisia latausyksiköitä ja laskentayksiköitä, jotka ei olisi käytössä tekstuurifiltteröintiin, ja edut siitä että TMUt ja säteenjäljitysyksiköt jakaa rautaa
Lähinnä näkisin että siellä on realistisesti voitu tehdä sellaisia parannuksia että niille yksiköille saadaan esim. 10% parempi utilisaatio kun esim. joku välimuistit toimii tehokkaamin tai jotkut viiveet on lyhempiä ja yksiköt stallailee vähemmän (ja pidän tällaisten tekemistä todenäköisenä).
Ja sitten on teoriassa mahdollista(mutta hyvin epätodennäköistä), että tulee esim. rautayksiköt BVH-puun rakentamiseen, koska nämä olisivat melko erillään tuosta itse törmäystarkastuspuolesta. Mikäli huhut pitävät paikkaansa, AMD yrittää RDNA3lla tuoda nimenomaan raakaa tehoa lisäämällä merkittävästi shader-prossujen (ja samalla TMUiden ja niiden osana olevien törmäystarkastusyksiköiden) määrää, ja tällöin ei myöskään oikein jää tilaa "ylimäääriselle" uudelle rautatoiminnalisuudelle.
On myös mahdollista, että siellä on tehty isompi remontti ja BVH-puun läpikäynti tehdään shaderien sijaan itse säteenjäljitysyksiköillä kuten nVidialla, mikä vapauttaa shaderit tekemän muuta työtä kuin törmäystarkastuksia. Tämä ei kuitenkaan näy tuossa teoreettisessa raa'assa säteenjäjitysnopeudessa eikä sen nopeuttavalle vaikutukselle voi heittää mitään selvää prosenttilukua, vaan näkyy lähinnä siitä kuinka lähelle teoreettisia lukuja tosimaailman peleissä päästään, ja ero riippusii hyvin paljon siitä mitä muuta se peli tekee.
Pidän kuitenkin epätodennäköisenä että tätä tässä vaiheessa tulee, tämä olisi sen verran suuren luokan muutos ja tarkoittaisi sitä että melko suuri määrä aiemmin kehitettyä kamaa heitettäisiin menemään. Lisäksi tämä olisi ongelmallinen sen kannalta, että mikäli AMD tekisi näin, se haluaisi lopettaa vaivannäkemisen esim. ajurikehityksessään esim. tuon puun läpikäyntisoftan optimointiin, mutta kun molemmat pelikonsolit käyttää jo RDNA2-sukupolvea, sitä pitää kuitenkin tosissaan tukea pitkään.
Oma arvioni on, että RDNA4 tjsp 2024 tuleva sukupolvi on ensimmäinen jossa AMDltä voi realistisesti tulla selvästi RDNA2-toteutuksesta eroava säteenjäljitysarkkitehtuuri.