AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

RDNA 3 näyttis kuvavuodossa:

AMD-RADEON-RX-7000-1.jpg


 
RDNA 3 näyttis kuvavuodossa:

AMD-RADEON-RX-7000-1.jpg



Eli 375W olis maksimi jos mennään speksien mukaan.
 
nooh!

kyllä tämä jo tiedetään....375W ei riitä.

aiemmin jo asiasta informoin....

ok, tässä 'vuoto'

jokainen voi päätellä 300W ja 375W pinnien mukaan.
eihän näykkäri voi koko ajan päästellä virran ylärajoilla.

tällerrf3reby6vt45236b5yvqybb.pnge 'vuodolle' voi nauraa tai mitä vain..ok,...odotetaan kolmatta päivää..
Tuo nimetön huhupaja veikkailis, että tehot menee jotakuinkin 4090 luokkaan, mutta kortti imis 350w ja hinta olisi 1399$ eli 300 halvempi kuin 4090. Jännän äärellä ollaan.

1667239192692.png
 
Tuo nimetön huhupaja veikkailis, että tehot menee jotakuinkin 4090 luokkaan, mutta kortti imis 350w ja hinta olisi 1399$ eli 300 halvempi kuin 4090. Jännän äärellä ollaan.

1667239192692.png
Toivottavasti nämä hinnat ei pidä paikkansa... 7900XT ois 1500e Suomessa...
 
Toivottavasti nämä hinnat ei pidä paikkansa... 7900XT ois 1500e Suomessa...

No toihan on varsin halpa hinta jos verrataan 4090 hintaan. Jos tehot on samalla tasolla niin aika win tilanne.

Halvin 4090 jimssilla 2000€ ja tuote ei ole tilattavissa. Seuraava on 2250€ jota voi jossain vaiheessa tilata.
 
No toihan on varsin halpa hinta jos verrataan 4090 hintaan. Jos tehot on samalla tasolla niin aika win tilanne.

Halvin 4090 jimssilla 2000€ ja tuote ei ole tilattavissa. Seuraava on 2250€ jota voi jossain vaiheessa tilata.

Juu jos vertaa 4090. Yleisesti ottaen ei todellakaan ole halpa. :D

EDIT: tarkoitan siis että 1500e näytönohjaimesta on aika paljon... mutta minähän en hintoja päätä, surettaa vaa koska täytyy ite mennä käytettyjen puolelle:D
 
Juu jos vertaa 4090. Yleisesti ottaen ei todellakaan ole halpa. :D

EDIT: tarkoitan siis että 1500e näytönohjaimesta on aika paljon... mutta minähän en hintoja päätä, surettaa vaa koska täytyy ite mennä käytettyjen puolelle:D

Huippumallit harvemmin on saapuessaan halpoja. Ja pitää muistaa valuuttakurssit, inflaatiot ja muut kun ihmettelee edellisestä julkaisusta nousseita hintoja.
 
Juu jos vertaa 4090. Yleisesti ottaen ei todellakaan ole halpa. :D

EDIT: tarkoitan siis että 1500e näytönohjaimesta on aika paljon... mutta minähän en hintoja päätä, surettaa vaa koska täytyy ite mennä käytettyjen puolelle:D
Eihän tuossa ole mitään järkeä? Paras malli on liian kallis niin sitten ei voi muuta kuin ostaa käytetyn :confused:
Kyllä sieltä varmaan muitakin malleja tulee...
 
Eihän tuossa ole mitään järkeä? Paras malli on liian kallis niin sitten ei voi muuta kuin ostaa käytetyn :confused:
Kyllä sieltä varmaan muitakin malleja tulee...

Ongelma vaan on siinä että ne ns. pirkka kortit alkaa olla melko kalliita nykyisin myös. Esim. ittellä jos kipuraja on siinä 500€ niin ei sillä yksinkertaisesti saa oikein mitään järkevää muuta kuin käytettynä. Kun Vega 56 hankin niin silloin tuli jo ns. tuplattua budjetti. Aiemmin näyttikset joita olen hankkinut ovat pyörineet siellä 200€ hujakoilla. En todellakaan ole valmis tuplaamaan budjettia joka kerta kun näyttistä päivitän. Saa jäädä minun puolesta hankkimatta.
Nyt tuntuu että tuolla 200-300€ budjetilla ei saa edes pirkkakorttia kun vielä taannoin sillä sai lähes top of the line kortti kuten HD7870XT.

RTX3060 sillä saisi, mutta se olisi vain 31% parannus nykyiseen Vega 56. AMD puolelta saisi 6650XT jolla tulisi 50% lisää joka alkaisi jo olla sellainen että voisi harkita, mutta en oikein tiedä onko enää järkeä alkaa ostaa moista kun uutta on kohta tulossa, tosin voi mennä vielä puolikin vuotta että niitä uusia pirkkatason kortteja tulee. Käytettynä saisi huomattavasti suuremman loikan.
 
Eihän tuossa ole mitään järkeä? Paras malli on liian kallis niin sitten ei voi muuta kuin ostaa käytetyn :confused:
Kyllä sieltä varmaan muitakin malleja tulee...

Parannusta 2080ti korttiin etsitään niin ei niillä 150e korteilla mittää tee :D

EDIT: ja lisätään vielä nyt että resoluutio on ultrawide 1440p, 3090 tai 6900xt käytettynä tulee olemaan se oma haku varmaan näillä näppäimillä, extrapoweria ois ehkä siihe vielä kaivannut mutta budjetit ei veny noi paljoa. Minun osalta päivitysharrastukset siis loppuu ja siirryn käytettyihin, omalle lompsalle nyt ei voi valitettavasti mitään.
 
Tuonkin julkaisuhinta suomessa oli ~1500€? Vuosia myöhemmin tehokkaamman kortin sama julkaisuhinta onkin kallis, kai se on uskottava.

1080Ti MSRP oli 699$ (Inflaatio korjattuna 732)
2080Ti MSRP oli 999$ (Inflaatio korjattuna 1034)
3080Ti MSRP oli 1199$ (Inflaatio korjattuna 1213)
4080Ti MSRP tulee olemaan jotain 1199 ja 1599 väliltä. 1399$ villi veikkaus.

Trendi on siis kokoajan ylös. Tähän kun vielä lisätään se fakta että 2080Ti oli se top dog kortti, kun taas 3080Ti:n yläpuolella oli pari muuta kortti eli tippu sinne ylempään keskisarjaan, niin tilanne on vaan entistä surullisempi.
Voidaan toki sanoa että on tullut xx90 korttien myötä täysin uusi teholuokka, mutta samalla se edellinen korkein teholuokka on kivunnut hinnassa ylös rajusti.
 
1080Ti MSRP oli 699$ (Inflaatio korjattuna 732)
2080Ti MSRP oli 999$ (Inflaatio korjattuna 1034)
3080Ti MSRP oli 1199$ (Inflaatio korjattuna 1213)
4080Ti MSRP tulee olemaan jotain 1199 ja 1599 väliltä. 1399$ villi veikkaus.

Trendi on siis kokoajan ylös. Tähän kun vielä lisätään se fakta että 2080Ti oli se top dog kortti, kun taas 3080Ti:n yläpuolella oli pari muuta kortti eli tippu sinne ylempään keskisarjaan, niin tilanne on vaan entistä surullisempi.
Voidaan toki sanoa että on tullut xx90 korttien myötä täysin uusi teholuokka, mutta samalla se edellinen korkein teholuokka on kivunnut hinnassa ylös rajusti.
Tässä tosiaan kannattaa muistaa, että ennen oli Titan. Titan RTX taisi jäädä viimeiseksi mrsp oli luokkaa 2499USD
 
1080Ti MSRP oli 699$ (Inflaatio korjattuna 732)
2080Ti MSRP oli 999$ (Inflaatio korjattuna 1034)
3080Ti MSRP oli 1199$ (Inflaatio korjattuna 1213)
4080Ti MSRP tulee olemaan jotain 1199 ja 1599 väliltä. 1399$ villi veikkaus.

Trendi on siis kokoajan ylös. Tähän kun vielä lisätään se fakta että 2080Ti oli se top dog kortti, kun taas 3080Ti:n yläpuolella oli pari muuta kortti eli tippu sinne ylempään keskisarjaan, niin tilanne on vaan entistä surullisempi.
Voidaan toki sanoa että on tullut xx90 korttien myötä täysin uusi teholuokka, mutta samalla se edellinen korkein teholuokka on kivunnut hinnassa ylös rajusti.
Nuo dollarihinnat on verottomia hintoja, ja tuohon kun ottaa mukaan vielä erittäin huonon $/€ kurssin.....
 
Tuli tällainen vastaan:


Eli jotain parannusta lienee luvassa myös säteenjäljityksen BVH-puun läpikäyntiin. Todennäköisintä lienee, että se tehdään edelleen softalla (toisin kuin nVidialla jolla se tehdään raudalla), mutta tuon uuden käskyn avulla sen softatoteutus on tehokkaampi, kuormittaa shader-yksiköitä vähemmän ja on energiatehokkaampi.
 
Tässä tosiaan kannattaa muistaa, että ennen oli Titan. Titan RTX taisi jäädä viimeiseksi mrsp oli luokkaa 2499USD

Titan kortteja ei koskaan markkinoitu pelaajille, toisin kuin näitä xx90 kortteja joten se että Titan on maksanut hunajaa on tässä yhteydessä täysin merkityksetön.

Nuo dollarihinnat on verottomia hintoja, ja tuohon kun ottaa mukaan vielä erittäin huonon $/€ kurssin.....

Niin on verottomia hintoja, se ei muuta asiaa yhtään. € kurssikaan ei muuta asiaa miksikään koska se euron huono kurssi on vasta ihan hiljattain realisoitunut. Silloin kun noi kortit on ollut myynnissä, euro on ollut huomattavasti vahvempi. Euron huono kurssi on alkanut vaikuttaa hintoihin vasta tänä vuonna, josta syystä meillä nämä kortit tuntuu entistäkin kalliimmilta.
 
Tuli tällainen vastaan:


Eli jotain parannusta lienee luvassa myös säteenjäljityksen BVH-puun läpikäyntiin. Todennäköisintä lienee, että se tehdään edelleen softalla (toisin kuin nVidialla jolla se tehdään raudalla), mutta tuon uuden käskyn avulla sen softatoteutus on tehokkaampi, kuormittaa shader-yksiköitä vähemmän ja on energiatehokkaampi.

Huhuja on ollut kaikkea 2x-4x säteenjäljitys suorituskyvystä.
Sinulla on enemmän ymmärrystä tästä, onkohan mahdollista että AMD olisi saanut parannettua suorituskykyä 2x/shader-yksikkö ja sen lisäksi kun yksiköiden määrä on myös 2x niin periaatteessa molemmat huhut voisi pitää paikkaansa?
Vai onko tuo 2x /yksikkö turhan optimistinen?
 
Huhuja on ollut kaikkea 2x-4x säteenjäljitys suorituskyvystä.
Sinulla on enemmän ymmärrystä tästä, onkohan mahdollista että AMD olisi saanut parannettua suorituskykyä 2x/shader-yksikkö ja sen lisäksi kun yksiköiden määrä on myös 2x niin periaatteessa molemmat huhut voisi pitää paikkaansa?
Vai onko tuo 2x /yksikkö turhan optimistinen?

Ei ole realistista, raa'an tehon osalta päinvastainen on käytännössä realisempaa, joskus epätodennäköistä.

AMDllä törmäystarkastusyksiköt on integroitu tekstuuriyksiköihin(TMU), ja TMU:t taas on shader-ytimien kyljessä.

RDNA3ssa ytimet on ilmeisesti tuplasti järeämpiä siten, että jokaisella ytimellä on tuplamäärä shader-linjoja

Mahdollista olisi, että TMUiden määrä/ydin olisi pysynyt ennallaan, vaikka shader-linjojen määrä/ydin olisi tuplattu. Tällöin säteenjäljityksen törmäystarkastusten suorituskyky/shader-määrä olisi puolittunut

Se, että TMUiden määrä/ydin nelinkertaistettaisiin ei vaikuta realistiselta, eikä myöskään se, että jokaisen TMUn säteenjäljitysnopeus tuplattaisiin (koska tällöin ei voitaisi hyödyntää niin hyvin sitä siellä jo TMUiden takia olemassaolevaa rautaa).


Huhut >2x säteenjäljitysuorituskyvystä perustuu täysin siihen, että kun shader-linjojen määrä nousee yli tuplasti suuremmaksi, oletetaan että TMUiden ja samalla niissä olevien säteenjäljitysyksiköiden määrä nousee samalla kertoimella.


Mutta suurin ongelma AMDllä ei ole se raaka törmäystarkastusnopeus vaan kaikki muu siinä ympärillä. Siinä teoreettisessa raa'assa törmäystarkastusnopeudessa RDNA2 ei ole kovin pahasti nVidian 3000-sarjaa jäljessä, ongelma on se, että se kaikki muu siinä ympärillä joka AMDllä tehdään (ajurien) softalla hidastaa selvästi, kun taas nVidialla osa siitä kaikesta muusta tehdään raudalla ja osa paremmin optimoidulla (ajurien) softalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tällainen vastaan:


Eli jotain parannusta lienee luvassa myös säteenjäljityksen BVH-puun läpikäyntiin. Todennäköisintä lienee, että se tehdään edelleen softalla (toisin kuin nVidialla jolla se tehdään raudalla), mutta tuon uuden käskyn avulla sen softatoteutus on tehokkaampi, kuormittaa shader-yksiköitä vähemmän ja on energiatehokkaampi.

Millainen vaikutus tuollaisella voisi teoriassa olla jos ajateltaisiin sen BVH puun läpikäynnin olevan jonkinlainen pullonkaula?
 
Millainen vaikutus tuollaisella voisi teoriassa olla jos ajateltaisiin sen BVH puun läpikäynnin olevan jonkinlainen pullonkaula?
No teoriassa, kun meillä ei ole mitään oikeaa tietoa missä se pullonkaula milloinkin on, BVH-puun läpikäynti nopeutuisi x% jolloin pystyisi enemmän säteitä ampumaan samaan aikaikkunaan. Se että mikä se prosentuaalinen vaikutus on jää kysymysmerkiksi, ja se että onko joku muu asia pullonkaula sen jälkeen.

Ainoa oikea tapa tarkastella ja testata asiaa on odottaa että se Cyberpunkki saadaan psycho-RT:llä testipenkkiin ja verrataan että mikä on ero 6900xt ja 7900xt välillä. Itse odottaisin että ainakin 3090RTX tasolle saataisiin RT teho. 4090 tasosta varmaan turha uneksia. Aina kuitenkin kiva yllättyä.
 
Ongelma vaan on siinä että ne ns. pirkka kortit alkaa olla melko kalliita nykyisin myös. Esim. ittellä jos kipuraja on siinä 500€ niin ei sillä yksinkertaisesti saa oikein mitään järkevää muuta kuin käytettynä. Kun Vega 56 hankin niin silloin tuli jo ns. tuplattua budjetti. Aiemmin näyttikset joita olen hankkinut ovat pyörineet siellä 200€ hujakoilla. En todellakaan ole valmis tuplaamaan budjettia joka kerta kun näyttistä päivitän. Saa jäädä minun puolesta hankkimatta.
Nyt tuntuu että tuolla 200-300€ budjetilla ei saa edes pirkkakorttia kun vielä taannoin sillä sai lähes top of the line kortti kuten HD7870XT.

RTX3060 sillä saisi, mutta se olisi vain 31% parannus nykyiseen Vega 56. AMD puolelta saisi 6650XT jolla tulisi 50% lisää joka alkaisi jo olla sellainen että voisi harkita, mutta en oikein tiedä onko enää järkeä alkaa ostaa moista kun uutta on kohta tulossa, tosin voi mennä vielä puolikin vuotta että niitä uusia pirkkatason kortteja tulee. Käytettynä saisi huomattavasti suuremman loikan.

Täytyy vain odottaa hieman pidempään. 2019 kesäkuussa uutena Sapphire Radeon RX Vega 64 392,72€ Saksan Amazonista (vs julkaisupäivä elokuun 14. 2017 eli noin 2 vuotta odottelua, julkaisussa hinta oli oikeasti 1214€ ja halvimmillaan myyty noin 600€ hintaan kun kalleimmillaan kortti ollut noin lähes 1600€ hintaseurannan mukaan Suomesta ostettuna siis Saphiren malli tosin kuvan mukaan tuossa olisi vain 1kpl tuulettimia eli huonompi versio?). Myyty joskus maaliskuussa 2022 about samaan hintaan jolloin siirtymä 6700XT korttiin noin 150€. Toki jos ei ollut valmis myymään silloin (tai vielä parempi 2021) Vega 56/64 korttia se hinta uudesta tuli olemaan aika kallis.

Normaalisti itsekään en ole ikinä (TM) maksanut 250-400€ väliltä enempää näytönohjaimesta mutta nyt tuo 6700XT AMD:n omasta kaupasta on uusi ennätyshinta.
 
Onhan nuo korttien ennakoidut hinnat aivan järkyttävän suuria, vaikka olisivatkin Nvidian vastaavia hieman halvempia. Omat Vegat 64+56 ostin muistaakseni 500€+450€ hintaan (toki 64 briteistä julkaisussa ja 56 vähän käytettynä). Sen jälkeen 6900XT uutena Torista 900€ ja sen leipoessa kiinni jouduin ostamaan 3080 Ti:n 1250 dollarilla.

Trendi on aivan järkyttävällä tahdilla noussut viime vuosina, eikä tätä selitä mitenkään yleinen "mutku nykykortit on parempia kuin vanhat!" huutelu. Tekniikka kehittyy ja asiakkaista voisi/pitäisi kilpailla mielestäni suhteellisen vakailla tai pienen nousun hintatasolla. En usko että tuotantokustannukset selittävät nykyistä hintatasoa käytännössä mitenkään, enemmän uskon kryptobuumiin ja sen jälkeen asiakkaiden totuttamiseen uuteen tasoon.

Vaimolle olisi tarkoitus ostaa tästä sukupolvesta uusi ohjain korvaamaan 1070, toivottavasti AMD yllättäisi erinomaisella rasterointi / VR-kortilla n. 1k€ hintaluokassa. Sen olisin valmis maksamaan suhteellisen tyytyväisenä, mutta omat odotukset on enemmän luokassa >700€ 4060 / RX 7700, mikä tuntuu aivan liian kalliilta suhteelliseen kortin teholuokkaan nähden.
 
Vaikka täällä kaikki inhoaakin AdoredTV tuotoksia niin tässä yksi mielenkiintoinen:


Tuossa videolla on selitetty aika hyvin miten tämä GPU chiplet järjestelmä oikein kannattaa. Kyse ei tällä kertaa olekaan rahallisesta kannattavuudesta vaan aivan muusta. Nyt AMD voi tehdä yhden ison GPU chipletin ja sen logiikka tulee skaalautumaan hyvin nykyisillä ja uusilla prosesseilla. Samaan aikaan on merkkejä siitä että cache ja varsinkin IO ei enää juuri skaalaudu, vaikka mitä yrittää.

Nvidia puolestaan joutuu käyttämään joka generaatiossa xxx mm² tilan cachelle. Isompi cache on tarpeen tehokkaammilla piireillä, joten nvidia joutuu uhraamaan piiriä entistä enemmän sille huonosti skaalautuvalle cachelle. AMD puolestaan voi pinota cache lastuja päällekäin. Eka generaatio 1 tasoisia, ensi kerralla 2 tasoisia, sitten jos tarvii niin 3 tasoisia. Ne eivät edes maksa niin paljoa per mm² koska voidaan tehdä vanhemmalla nodella.

Hienous tulee siitä että nyt AMD voi RDNA3 kanssa/jälkeen tehdä ~300 mm² laskentapiirin, mutta se ei ole lähelläkään maksimia mitä "5nm" nodella voi tehdä. Mikään ei estä AMD:tä tuplaamasta sitäkin 600 mm² kokoon, mikä on silti pienempi kuin nvidian AD102 piiri. Lähes kaikki mitä tuossa laskentapiirissä on, skaalautuu erittäin hyvin nodelta nodelle. Eli seuraavat pari kolme vuotta AMD "chiplet" GPU tulee lyömään pöytään sellaisia nopeushyötyjä että nvidian ainoa vastaus on tekoälyllä generoidut framet. Siihenhän nuo "real_frames" viittauksetkin varmaan viittaa. Eli parin vuoden päästä nvidia on aivan kusessa kun AMD voi skaalata tehoja todella paljon ja nvidia jumittaa monoliittipiirien ~maksimikoossa. Tässä generaatiossa AMD siis heivaa skaalautumaatomat osat pois tieltä ja käyttää tilan laskennalle.
 
Vaikka täällä kaikki inhoaakin AdoredTV tuotoksia niin tässä yksi mielenkiintoinen:


Tuossa videolla on selitetty aika hyvin miten tämä GPU chiplet järjestelmä oikein kannattaa. Kyse ei tällä kertaa olekaan rahallisesta kannattavuudesta vaan aivan muusta. Nyt AMD voi tehdä yhden ison GPU chipletin ja sen logiikka tulee skaalautumaan hyvin nykyisillä ja uusilla prosesseilla. Samaan aikaan on merkkejä siitä että cache ja varsinkin IO ei enää juuri skaalaudu, vaikka mitä yrittää.

Nvidia puolestaan joutuu käyttämään joka generaatiossa xxx mm² tilan cachelle. Isompi cache on tarpeen tehokkaammilla piireillä, joten nvidia joutuu uhraamaan piiriä entistä enemmän sille huonosti skaalautuvalle cachelle. AMD puolestaan voi pinota cache lastuja päällekäin. Eka generaatio 1 tasoisia, ensi kerralla 2 tasoisia, sitten jos tarvii niin 3 tasoisia. Ne eivät edes maksa niin paljoa per mm² koska voidaan tehdä vanhemmalla nodella.

Hienous tulee siitä että nyt AMD voi RDNA3 kanssa/jälkeen tehdä ~300 mm² laskentapiirin, mutta se ei ole lähelläkään maksimia mitä "5nm" nodella voi tehdä. Mikään ei estä AMD:tä tuplaamasta sitäkin 600 mm² kokoon, mikä on silti pienempi kuin nvidian AD102 piiri. Lähes kaikki mitä tuossa laskentapiirissä on, skaalautuu erittäin hyvin nodelta nodelle. Eli seuraavat pari kolme vuotta AMD "chiplet" GPU tulee lyömään pöytään sellaisia nopeushyötyjä että nvidian ainoa vastaus on tekoälyllä generoidut framet. Siihenhän nuo "real_frames" viittauksetkin varmaan viittaa. Eli parin vuoden päästä nvidia on aivan kusessa kun AMD voi skaalata tehoja todella paljon ja nvidia jumittaa monoliittipiirien ~maksimikoossa. Tässä generaatiossa AMD siis heivaa skaalautumaatomat osat pois tieltä ja käyttää tilan laskennalle.

Vaikka täysin offtopiccia: Niin erinomaisesti referoitu videolinkkaus. En koe edes tarvetta yrittää avata videota!
 
  • Tykkää
Reactions: Oss
Millainen vaikutus tuollaisella voisi teoriassa olla jos ajateltaisiin sen BVH puun läpikäynnin olevan jonkinlainen pullonkaula?

Ei se BVH-puun läpikäyminen varsinaisesti yksin ole suuri pullonkaula vaan pikemminkin sen kautta, että kun se kuormittaa shader-ytimiä, niin sitten shader-ytimille jää vähemmän aikaa tehdä kaikkea muuta, esim
* Ajaa sitä koodia, mikä suoritetaan kun törmäyskohta on löytänyt (toisiosäteiden laukaisu, valojen summan laskeminen eri lähteistä jne)
* Seuraavan framen BVH-puun rakennus
* Mahdolliset fysiikka- tai NPC-hahmojen tekoälylaskutoimitukset
* (edellisen framen) kuvan jälkikäsittely kuten kohinanvaimennus tai skaalaus

Mikäli vaan pyöritetään jotain hyvin yksinkertaista staattista sceneä eikä tehdä mitään muuta, RDNA2 ei välttämättä ole pahasti nVidian 3000-sarjaa jäljessä. Mutta sitten kun pyöritetään monimutkaista peliä jossa on paljon dynaamista geometriaa (BVH-puusta suuri osa tarvii rakentaa uusiksi joka framella), ja lisäksi käytetään näyttistä muuhunkin kuin graffan laskemiseen, nykyinen shader-kuormitus tuntuu selvästi hidastavasti.

Se, että tuo puun läpikäynti saadaan hiukan tehokkaammaksi vähentää sitä paljonko tätä hidastusta tosimaailman monimutkaisemmissa tilanteissa tulee.

En lähde sanomaan mitään prosenttilukemia koska kyse on niin tilannekohtaisesta asiasta.
 
Vaikka täällä kaikki inhoaakin AdoredTV tuotoksia niin tässä yksi mielenkiintoinen:


Tuossa videolla on selitetty aika hyvin miten tämä GPU chiplet järjestelmä oikein kannattaa. Kyse ei tällä kertaa olekaan rahallisesta kannattavuudesta vaan aivan muusta. Nyt AMD voi tehdä yhden ison GPU chipletin ja sen logiikka tulee skaalautumaan hyvin nykyisillä ja uusilla prosesseilla. Samaan aikaan on merkkejä siitä että cache ja varsinkin IO ei enää juuri skaalaudu, vaikka mitä yrittää.

Nvidia puolestaan joutuu käyttämään joka generaatiossa xxx mm² tilan cachelle. Isompi cache on tarpeen tehokkaammilla piireillä, joten nvidia joutuu uhraamaan piiriä entistä enemmän sille huonosti skaalautuvalle cachelle. AMD puolestaan voi pinota cache lastuja päällekäin. Eka generaatio 1 tasoisia, ensi kerralla 2 tasoisia, sitten jos tarvii niin 3 tasoisia. Ne eivät edes maksa niin paljoa per mm² koska voidaan tehdä vanhemmalla nodella.

Hienous tulee siitä että nyt AMD voi RDNA3 kanssa/jälkeen tehdä ~300 mm² laskentapiirin, mutta se ei ole lähelläkään maksimia mitä "5nm" nodella voi tehdä. Mikään ei estä AMD:tä tuplaamasta sitäkin 600 mm² kokoon, mikä on silti pienempi kuin nvidian AD102 piiri. Lähes kaikki mitä tuossa laskentapiirissä on, skaalautuu erittäin hyvin nodelta nodelle. Eli seuraavat pari kolme vuotta AMD "chiplet" GPU tulee lyömään pöytään sellaisia nopeushyötyjä että nvidian ainoa vastaus on tekoälyllä generoidut framet. Siihenhän nuo "real_frames" viittauksetkin varmaan viittaa. Eli parin vuoden päästä nvidia on aivan kusessa kun AMD voi skaalata tehoja todella paljon ja nvidia jumittaa monoliittipiirien ~maksimikoossa. Tässä generaatiossa AMD siis heivaa skaalautumaatomat osat pois tieltä ja käyttää tilan laskennalle.


Mikään ei estä nVidiaa esim. 5000-sarjassa laittamasta myös muistiohjainta ja uloimman tason välimuistia eri piilastulle, joka valmistettaisiin suuremmalla valmistusprosessilla.

Että spekulaatio siitä että AMD voisi julkaista 600mm^2 piilastun mutta nVidia ei voisi julkaista piiriä jossa muistiohjaimet on eri piilastulla perustuu täysin rikkinäiseen logiikkaan. AMDllä ei ole mitään merkittävää oikeaa teknistä etumatkaa nVidiaan nähden MCM:ään liittyvissä tekniikoissa, AMD vaan tässä sukupolvessa päätti ottaa MCMn käyttöön kuluttajapiireissään ja nVidia ei päättänyt ottaa sitä käyttöön kuluttajapiireissään tässä sukupolvessa.
 
Ei se BVH-puun läpikäyminen varsinaisesti yksin ole suuri pullonkaula vaan pikemminkin sen kautta, että kun se kuormittaa shader-ytimiä, niin sitten shader-ytimille jää vähemmän aikaa tehdä kaikkea muuta, esim
* Ajaa sitä koodia, mikä suoritetaan kun törmäyskohta on löytänyt (toisiosäteiden laukaisu, valojen summan laskeminen eri lähteistä jne)
* Seuraavan framen BVH-puun rakennus
* Mahdolliset fysiikka- tai NPC-hahmojen tekoälylaskutoimitukset
* (edellisen framen) kuvan jälkikäsittely kuten kohinanvaimennus tai skaalaus

Mikäli vaan pyöritetään jotain hyvin yksinkertaista staattista sceneä eikä tehdä mitään muuta, RDNA2 ei välttämättä ole pahasti nVidian 3000-sarjaa jäljessä. Mutta sitten kun pyöritetään monimutkaista peliä jossa on paljon dynaamista geometriaa (BVH-puusta suuri osa tarvii rakentaa uusiksi joka framella), ja lisäksi käytetään näyttistä muuhunkin kuin graffan laskemiseen, nykyinen shader-kuormitus tuntuu selvästi hidastavasti.

Se, että tuo puun läpikäynti saadaan hiukan tehokkaammaksi vähentää sitä paljonko tätä hidastusta tosimaailman monimutkaisemmissa tilanteissa tulee.

En lähde sanomaan mitään prosenttilukemia koska kyse on niin tilannekohtaisesta asiasta.

Jotenkin tää nyt kuulostaa siltä, että saattaa auttaa just oikeessa kohtaa sitä suorituskykyä sit kokonaisuuden kannalta saavuttamaan lähemmäs teoreettista maksimia.
 
Tuonkin julkaisuhinta suomessa oli ~1500€? Vuosia myöhemmin tehokkaamman kortin sama julkaisuhinta onkin kallis, kai se on uskottava.

Niin ja kuka tervejärkinen ei pitänyt 2080ti julkaisussa kalliina? Ehkä ne jotka selvästi keskiansion yläpuolella, jolloin käsite kallis on jotain muuta. Noin muuten 2080ti launchissa kyllä pöyristeltiin hintaa ihan kuten tehdään nytkin näiden high end -korttien kohdalla. Mutta eipä näitä tavallisille pelaajille ole tarkoituskaan myydä, vaan lippulaivat ovat QHD / 4k high endiä niille, jotka haluaa ultra-asetuksia ja/tai korkeampaa FPS.

Huomenna näkee miten AMD on omansa hinnoitellut. Periaatteessa nyt olisi mahdollisuus ryöstää Nvidialta markkinaosuutta agressiivisella hinnoittelulla, mutta en tiedä onko se realistista valmistuskustannukset ja kehityskulut huomioiden, lisäksi GPU-markkina on tuhdissa kunnossa jo valmiiksi, joten ehkä sitä kysyntää ei AMD:nkaan korteille just nyt älyttömästi ole. Ainakaan tuolla high endissä.
 
Niin ja kuka tervejärkinen ei pitänyt 2080ti julkaisussa kalliina? Ehkä ne jotka selvästi keskiansion yläpuolella, jolloin käsite kallis on jotain muuta. Noin muuten 2080ti launchissa kyllä pöyristeltiin hintaa ihan kuten tehdään nytkin näiden high end -korttien kohdalla. Mutta eipä näitä tavallisille pelaajille ole tarkoituskaan myydä, vaan lippulaivat ovat QHD / 4k high endiä niille, jotka haluaa ultra-asetuksia ja/tai korkeampaa FPS.

2080Ti ja oikeastaan koko 2000 sarjan hinta tehosuhde oli aivan hemmetin surkea. Ei olisi tullut mieleenkään ostaa 2080Ti korttia yli tonnilla, kun parannusta 1080Ti:n oli se maks 30%

Eli kyllä näiden menekki on vaikuttaa myös se, että kuinka paljon sillä rahalla saa sitä tehoa lisää.
 
2080Ti ja oikeastaan koko 2000 sarjan hinta tehosuhde oli aivan hemmetin surkea. Ei olisi tullut mieleenkään ostaa 2080Ti korttia yli tonnilla, kun parannusta 1080Ti:n oli se maks 30%

2000-sarjan hinta-tehosuhde säteenjäljitystä käyttäessä oli 5-10 kertaa mitään aiempia näyttiksiä parempi, koska aiemmilla korteilla kaikki tehtiin softalla.

Tästä on "aivan hemmetin surkea" todella kaukana.

Ja silloinkin kun säteenjäljitystä ei käytetty ja CPU ei ole pullonkaulana nopeutus oli keskimäärin hiukan yli 30% (joillain peleillä selvästi yli, joillain hiukan alle), että "maks 30%" myös puppua.


Mutta tosiaan ylipäätään nVidian kalliimpien ti-korttien ostamisessa ei ole normaalikuluttajalle pelikäyttöön mitään järkeä, koska peleistä voi nauttia paljon halvemmallakin raudalla. Tyhmä ei kuitenkaan ole se, joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Ihmisiltä on täysin kadonnut suhteellisuudentaju sen suhteen, paljonko tehoa oikeasti tarvitaan siihen että peleistä voi nauttia ja paljonko porukkaa maksaa siitä että saa FPS-mittarin näyttämään hiukan suurempia lukemia tai voi käyttää hiukan suurempaa AA-moodia, hiukan tarkempia tekstuureita tai pelata peliä suuremmalla natiiviresoluutiolla. Ja nVidia vaan käyttää hyväkseen tätä ihmisten suhteellisuudentajun puutetta tehdessään ylijäreitä näyttispiirejä joissa pelikäytössä ei ole mitään järkeä.



Mutta meinaa mennä offtopiciksi, voisi yrittää vähän palata asiaan:

Huhujen mukaan tuo N31:n varsinainen laskentapiiri olisi n. puolet 4090n (AD102) koosta ja sen päälle olisi sitten vielä kolmasosan verran vanhalla halvemmalla valmistustekniikalla vastutettuja muistiohjainpiirejä => pinta-alaa kokonaisuudessaan luokkaa viisi kuudesosaa(83%), mutta normalisoituna valmistusprosessin hinnan mukaan menee jonnekin 72 % <70% luokkaan. Mutta kun laskee sen, että pienemmillä piireillä saannot paremmat, pudonnee jonnekin n.60 <60% luokkaan, tosin kalliimpi paketointi nostanee hiukan.

Eli olettaisin, että N31:n valmistuskustannusten voi olettaa olevan luokkaa kaksi kolmasosaa 60% 4090n valmistuskustannuksista, mikäli saannot on jotain "keskiluokkaa". Mutta mikäli saannot on huonot, ero kasvaa suuremmaksi ja mikäli saannot on erinomaiset, menee luokkaa kahteen kolmasosaan

4080(AD103) on sitten merkittävästi pienempi piiri kuin 4090, siihen verrattuna N31 olisi n. 80% pinta-alasta + IO-piirit yli puolet lisää päälle kokonaisuudessaan yli 130% pinta-alaa. nVidian kalliimman valmistustekniikan takia varmaan aika samaa luokkaa valmistuskustannukset.

Ja N32 ja AD104 on sitten vielä selvästi halvempia, todennäköisesti melko samassa kustannusluokassa, N32 ehkä inasen halvempi.

Mutta AMD varmaan todennäköisesti hinnoittelee piirinsä selvästi nVidiaa aggressiivisemmin, tyytyen pienempään katteeseen.

edit: ainiin, alunperin unohdin, että nvidian 4000-sarjan valmistustekniikka ei ole tasan sama N5 kuin mikä AMDn varsinaisella laskentapiilastulla vaan tuo epämääräinen "4N" joka on vähän viilattu N5, ja sen hinnasta pinta-alaa kohtaan ei ole varmaa tietoa, vähän korjasin nyt laskelmiani oletuksella että ero näiden hinnassa olisi jotain 10% luokkaa.


Mutta lisätekijänä hintaan on myös erilaiset muistit - nVidia käyttää uutta epästandardia GDDR6X:ää jota valmistaa vain Micron, kun taas AMD käyttää standardia GDDR6sta, joskin ehkä suuremmilla kellotaajuuksilla kuin mihin se alunperin standardoitiin. Micron voi potentiaalisesti rahastaa GDDR6X:llä kun niitä muut ei myy, mutta toisaalta suurten nopeuksien saavuttaminen GDDR6lla voi olla vaikeampaa ja suuren nopeuden GDDR-muistit voivat nousta myös kalliimmiksi jos niissä esim. saannot jää huonommiksi - en sanoisi varmuudella kumpaankaan suuntaan, mikä on tilanne muistien hinnan suhteen kalliissa malleissa.

Halvemmissa malleissa, joissa ei käytetä nopeimpia mahdollisia muisteja, AMDn käyttämä GDDR6 tullee varmaan olemaan halvempaa kuin nVidian käyttämä GDDR6X kun markkinatalous toimii ja tarjonnan ollessa hyvää korttivalmistaja voi ostaa muistit sieltä, mistä halvimmalla saa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tosiaan ylipäätään nVidian kalliimpien ti-korttien ostamisessa ei ole normaalikuluttajalle pelikäyttöön mitään järkeä, koska peleistä voi nauttia paljon halvemmallakin raudalla. Tyhmä ei kuitenkaan ole se, joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Ihmisiltä on täysin kadonnut suhteellisuudentaju sen suhteen, paljonko tehoa oikeasti tarvitaan siihen että peleistä voi nauttia ja paljonko porukkaa maksaa siitä että saa FPS-mittarin näyttämään hiukan suurempia lukemia tai voi käyttää hiukan suurempaa AA-moodia, hiukan tarkempia tekstuureita tai pelata peliä suuremmalla natiiviresoluutiolla. Ja nVidia vaan käyttää hyväkseen tätä ihmisten suhteellisuudentajun puutetta tehdessään ylijäreitä näyttispiirejä joissa pelikäytössä ei ole mitään järkeä.

Joo, olen ihmetellyt samaa. Ainakin mulla on muutakin tekemistä kuin pelaaminen, niin ei huvita käyttää siihen tolkuttomia summia... jos tyytyy kultasilmähifistelyn sijaan 60fps tienoille, esim. 3060 ti riittää ihan hyvin pelaamiseen 1440p-resolla.
 
Joo, olen ihmetellyt samaa. Ainakin mulla on muutakin tekemistä kuin pelaaminen, niin ei huvita käyttää siihen tolkuttomia summia... jos tyytyy kultasilmähifistelyn sijaan 60fps tienoille, esim. 3060 ti riittää ihan hyvin pelaamiseen 1440p-resolla.

Tuohon riittää melkein RTX 3050 kun ainakin niissä omissa moderneissa peleissä (lähinnä warzone ja ACC) riitti RX 6600 XT tuonne 90fps tienoolle kohtuu korkeilla asetuksilla
 
Mutta tosiaan ylipäätään nVidian kalliimpien ti-korttien ostamisessa ei ole normaalikuluttajalle pelikäyttöön mitään järkeä, koska peleistä voi nauttia paljon halvemmallakin raudalla. Tyhmä ei kuitenkaan ole se, joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Ihmisiltä on täysin kadonnut suhteellisuudentaju sen suhteen, paljonko tehoa oikeasti tarvitaan siihen että peleistä voi nauttia ja paljonko porukkaa maksaa siitä että saa FPS-mittarin näyttämään hiukan suurempia lukemia tai voi käyttää hiukan suurempaa AA-moodia, hiukan tarkempia tekstuureita tai pelata peliä suuremmalla natiiviresoluutiolla. Ja nVidia vaan käyttää hyväkseen tätä ihmisten suhteellisuudentajun puutetta tehdessään ylijäreitä näyttispiirejä joissa pelikäytössä ei ole mitään järkeä.
Asiassa ei ole mitään kummalista missään mielessä. Asia ei poikkea mistään harrastamisesta tai oikeastaan mistään elämän osa-alueesta yhtään mitenkään. Voisi asua ja pärjäisi 700 neliön tontilla 80 neliön omakotitalossa, mutta hehtaarin tontti ja 200 neliön talo on kivempi joillekin. Pilkille pääsisi papan vuonna 82 ostamalla lynx 5900:lla ihan hyvin, mutta silti alla on lynx shredder 850 e-tec turbo joillakin.

Konkreettinen hyöty on ehkä kovin kaukana että pilkille voi ajella keulat pystyssä. Mutta itseä hymyilyttää.

Aivan täysin turha itkeä tai edes kommentoida tuollasista asioista.
 
Asiassa ei ole mitään kummalista missään mielessä. Asia ei poikkea mistään harrastamisesta tai oikeastaan mistään elämän osa-alueesta yhtään mitenkään. Voisi asua ja pärjäisi 700 neliön tontilla 80 neliön omakotitalossa, mutta hehtaarin tontti ja 200 neliön talo on kivempi joillekin. Pilkille pääsisi papan vuonna 82 ostamalla lynx 5900:lla ihan hyvin, mutta silti alla on lynx shredder 850 e-tec turbo joillakin.

Konkreettinen hyöty on ehkä kovin kaukana että pilkille voi ajella keulat pystyssä. Mutta itseä hymyilyttää.

Aivan täysin turha itkeä tai edes kommentoida tuollasista asioista.

Täysin samaa mieltä! Ihmiset saavat käyttää rahojaan juuri niin kuin haluavat, eikä heitä tarvitse kutsua tyhmiksi (kun maksavat näistä tuotteista) tai sanoa, ettei heillä ole suhteellisuuden tajua. Jokainen tehköön rahoillaan, mitä haluaa ja markkinoiden high-end tuotteet ei ole suunnattu kaikille.

Kyllä markkinatalous asettaa hinnat oikealle tasolle, jos näitä uusia kortteja esimerkiksi ei myydä AMD:n tai Nvidian asettamien tavoitteiden mukaisesti.
 
Joo, olen ihmetellyt samaa. Ainakin mulla on muutakin tekemistä kuin pelaaminen, niin ei huvita käyttää siihen tolkuttomia summia... jos tyytyy kultasilmähifistelyn sijaan 60fps tienoille, esim. 3060 ti riittää ihan hyvin pelaamiseen 1440p-resolla.

On olemassa erilaisia pelaajia ja eri tarpeita.

Tällä hetkellä esimerkiksi VR -simulaattoripelaajilla kuten itselläni, vastaava tyytyminen voi tarkoittaa tarvetta RTX 3080 peleissä AC ja RBR. Ja RTX 4090 peleissä ACC ja DR2.0.

Sitten kun halutaan kultasilmähifistellä, aikaisemmin mainituissa peleissä tarvitaan se RTX 4090, ja jälkimmäisissä peleissä odotellaan vielä RTX 5090.

Toivotaan että RDNA3 myötä, tai muusta syystä, hinnat pikkuhiljaa laskisi ettei tarvisi käyttää tolkuttomia summia näihin huippuluokan kortteihin.
 
Täysin samaa mieltä! Ihmiset saavat käyttää rahojaan juuri niin kuin haluavat, eikä heitä tarvitse kutsua tyhmiksi (kun maksavat näistä tuotteista) tai sanoa, ettei heillä ole suhteellisuuden tajua. Jokainen tehköön rahoillaan, mitä haluaa ja markkinoiden high-end tuotteet ei ole suunnattu kaikille.

Tietysti ihmiset käyttävät rahojaan miten haluavat ja se on itsestään selvää ettei high-end tuotteet ole kaikille. Mutta myös se on fakta että kovin monelle tuntuu unohtuvan "normaalien osien" hintojen rajat. Eli moni miettii ostaako pelikonsolin vai noin 1000€ hintaisen PC:n. Sanotaan 1500€ kun näyttö, hiiri, näppäimistö ja kaiuttimet (tai kuulokkeet ja mikki) pitäisi myös saada.

Sitten löytyy ihmisiä jotka lähinnä trollaavat foorumeilla kertoen (jo ennen julkaisua) miten heillä on jo käytössä uusin 2500€ tjsp. näytönohjain tai päälle 1000€ prosessori, ihmetellen luokkaa "miten joku voi olla niin köyhä" ettei ole varaa / ostanut jotain.

En siis sano etteikö tältäkin foorumilta löydy paljonkin porukkaa joka on ostanut esim. 6950X / 3090TI kortteja, tai joilla olisi 5950X prosessoria. Mutta löytyy myös monia joilla on alla jotain 2600K ja HD 7970 / GTX 680 tai Vega 56.

Samaa voisi sanoa asunnoista tai autoista, jos haluaa ostaa miljoonien linnan se kyllä onnistuu, joku toinen taas asuu vuokralla kerrostalossa. Joku kulkee rolls roycella kun toinen käyttää julkista tai kävelee. Se on jokaisen asia eikä sitä sopisi tuomita. Tietysti ikävää jos sitten tulee kertomaan miten sähkön ja bensan hinta haittaa...

Täytyy siis lähinnä muistaa että joillekin vanhemmat ostavat "parasta". Joillekin tämä on taas harrastus sekä intohimo (jopa kohtuullisen halpa sellainen, paljonko maksaa uusia vaikka autoa parin vuoden välein?) ja joillekin taas lähes unohtunut tapa (kyllä esimerkin vuoksi sanottakoon että löytyy PS2 kaapista DVD elokuvia varten vaikka nykyisin käytössä PS3 mitä käytän lähinnä BR ja DVD elokuvien toistoon enkä varmaan noin 8 vuoteen ole yhtäkään peliä sillä edes avannut).
Monelle jopa kännykkä on korvannut tietokoneen (sillä katsotaan sähköposti, facebook, lähetellään whatsup viestit ja luetaan nettiä, katsotaan elokuvia / youtube videoita ja jopa pelataan).
 
On olemassa erilaisia pelaajia ja eri tarpeita.

Tällä hetkellä esimerkiksi VR -simulaattoripelaajilla kuten itselläni, vastaava tyytyminen voi tarkoittaa tarvetta RTX 3080 peleissä AC ja RBR. Ja RTX 4090 peleissä ACC ja DR2.0.

Sitten kun halutaan kultasilmähifistellä, aikaisemmin mainituissa peleissä tarvitaan se RTX 4090, ja jälkimmäisissä peleissä odotellaan vielä RTX 5090.

Toivotaan että RDNA3 myötä, tai muusta syystä, hinnat pikkuhiljaa laskisi ettei tarvisi käyttää tolkuttomia summia näihin huippuluokan kortteihin.
Hinnat ovat nousseet ihan yleisesti erinäisissä laitteissa..
Esim siten, että:
Ennen (2020) sisäänostohinta laitteessa X 630e
Nyt 890e

Ennen (2020) sisäänostohinta laitteessa Y 2700e
Nyt 4300e (tämä eräänlainen erikoistietokone, tiettyyn hommaan)

Tuota rataa on kehitystä tapahtunut.
LISÄKSI saatavuus on tyyliin: Odota 6-12kk, niin sitten saa (ehkä tai sitten ei),

En usko, että pula erinäisistä näytistenkään komponenteistä helpottaa. Siellä on kaikenlaista muutakin osia, kuin GPU (joiden hinta on myös noussut reippaasti, koska valmistuskapasiteetti on huipputekniikalla kohtuu rajallinen ja GPU:t on isoja).

Tuskin AMD.lläkään on varaa myydä kovinkaan halvalla tai jos myy, niin menee "ei ooksi" ja väliportaat nostavat hinnat kattoon..
 
Hinnat ovat nousseet ihan yleisesti erinäisissä laitteissa..
Esim siten, että:
Ennen (2020) sisäänostohinta laitteessa X 630e
Nyt 890e

Ennen (2020) sisäänostohinta laitteessa Y 2700e
Nyt 4300e (tämä eräänlainen erikoistietokone, tiettyyn hommaan)

Tuota rataa on kehitystä tapahtunut.
LISÄKSI saatavuus on tyyliin: Odota 6-12kk, niin sitten saa (ehkä tai sitten ei),

En usko, että pula erinäisistä näytistenkään komponenteistä helpottaa. Siellä on kaikenlaista muutakin osia, kuin GPU (joiden hinta on myös noussut reippaasti, koska valmistuskapasiteetti on huipputekniikalla kohtuu rajallinen ja GPU:t on isoja).

Tuskin AMD.lläkään on varaa myydä kovinkaan halvalla tai jos myy, niin menee "ei ooksi" ja väliportaat nostavat hinnat kattoon..

Toisaalta näyttisten myynti on vissiin romahtanut. Esim. nVidian pelinäyttisten myynti laski 2022 Q3:lla kolmanneksella edeltävään vuoteen verrattuna. Voi hyvin olla että Q4 tulee olemaan entistä rankempi, kun 4000-sarjan hinnat ovat taivaissa.

Tuotantokustannukset eivät edelleenkään ole suurin hintoja määrittävä tekijä, kun nVidian katteet ilman tuotekehityskuluja olivat selvästi yli 60%. Joten eiköhän suurin osa hinnoista muodostu asiakkaiden maksuhalun perusteella.

 
Viimeksi muokattu:
Hinnat ovat nousseet ihan yleisesti erinäisissä laitteissa..
Esim siten, että:
Ennen (2020) sisäänostohinta laitteessa X 630e
Nyt 890e

Ennen (2020) sisäänostohinta laitteessa Y 2700e
Nyt 4300e (tämä eräänlainen erikoistietokone, tiettyyn hommaan)

Tuota rataa on kehitystä tapahtunut.
LISÄKSI saatavuus on tyyliin: Odota 6-12kk, niin sitten saa (ehkä tai sitten ei),

En usko, että pula erinäisistä näytistenkään komponenteistä helpottaa. Siellä on kaikenlaista muutakin osia, kuin GPU (joiden hinta on myös noussut reippaasti, koska valmistuskapasiteetti on huipputekniikalla kohtuu rajallinen ja GPU:t on isoja).

Tuskin AMD.lläkään on varaa myydä kovinkaan halvalla tai jos myy, niin menee "ei ooksi" ja väliportaat nostavat hinnat kattoon..
Unohdat kokonaan saatavuus- ja hinta-arviossasi, että ostajia on nyt huomattavasti vähemmän, kuin aikaisemmissa sukupolvissa, johtuen cryptomainauksen kannattamattomuudesta.
 
Vaikka täällä kaikki inhoaakin AdoredTV tuotoksia niin tässä yksi mielenkiintoinen:


Tuossa videolla on selitetty aika hyvin miten tämä GPU chiplet järjestelmä oikein kannattaa. Kyse ei tällä kertaa olekaan rahallisesta kannattavuudesta vaan aivan muusta. Nyt AMD voi tehdä yhden ison GPU chipletin ja sen logiikka tulee skaalautumaan hyvin nykyisillä ja uusilla prosesseilla. Samaan aikaan on merkkejä siitä että cache ja varsinkin IO ei enää juuri skaalaudu, vaikka mitä yrittää.

Nvidia puolestaan joutuu käyttämään joka generaatiossa xxx mm² tilan cachelle. Isompi cache on tarpeen tehokkaammilla piireillä, joten nvidia joutuu uhraamaan piiriä entistä enemmän sille huonosti skaalautuvalle cachelle. AMD puolestaan voi pinota cache lastuja päällekäin. Eka generaatio 1 tasoisia, ensi kerralla 2 tasoisia, sitten jos tarvii niin 3 tasoisia. Ne eivät edes maksa niin paljoa per mm² koska voidaan tehdä vanhemmalla nodella.

Hienous tulee siitä että nyt AMD voi RDNA3 kanssa/jälkeen tehdä ~300 mm² laskentapiirin, mutta se ei ole lähelläkään maksimia mitä "5nm" nodella voi tehdä. Mikään ei estä AMD:tä tuplaamasta sitäkin 600 mm² kokoon, mikä on silti pienempi kuin nvidian AD102 piiri. Lähes kaikki mitä tuossa laskentapiirissä on, skaalautuu erittäin hyvin nodelta nodelle. Eli seuraavat pari kolme vuotta AMD "chiplet" GPU tulee lyömään pöytään sellaisia nopeushyötyjä että nvidian ainoa vastaus on tekoälyllä generoidut framet. Siihenhän nuo "real_frames" viittauksetkin varmaan viittaa. Eli parin vuoden päästä nvidia on aivan kusessa kun AMD voi skaalata tehoja todella paljon ja nvidia jumittaa monoliittipiirien ~maksimikoossa. Tässä generaatiossa AMD siis heivaa skaalautumaatomat osat pois tieltä ja käyttää tilan laskennalle.

Huhupaja julkaisi oletetun dieshotin.

https%3A%2F%2Fbucketeer-e05bbc84-baa3-437e-9518-adb32be77984.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F11acb2db-e9db-4e49-9d75-f72553aec905_551x476.jpeg
Ainiin, yksi kohta videosta jäi referoimatta: FP64 tuen tiputtaminen (tai siis natiivin 1:1 nopeuden tiputtaminen -> puoleen). En tiedä meneekö tämän päivän esittely vielä niin teknisiin yksityiskohtiin.
 
Hinnat ovat nousseet ihan yleisesti erinäisissä laitteissa..
Esim siten, että:
Ennen (2020) sisäänostohinta laitteessa X 630e
Nyt 890e

En ihan 100% allekirjoittaisi tuota, esim:
Tuote Seagate Expansion Portable 1TB kiintolevy
Hinta 1.4.2014:
85,90€ - 94€
Hinta 1.10.2022:
51,29€ - 62€

Linkki: Seagate Expansion Portable 1TB - Hintaseuranta | Hinta.fi

Totta, välillä hinta on noussut (kallein) jopa 344€ mutta tuo oli 2015 minkä jälkeen se on tasaisesti laskenut!

Samaa voi sanoa monista muistakin tuotteista, tosin niistä ei helposti saa yhtä pitkää dataa mutta otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa:
32Gb DDR4 3200 muistit
Hinta 1.7.2016:
208,40€ - 208,90€
Hinta 1.11.2022:
121,95€ - 216€

Linkki: G.Skill 32GB DDR4-3200 - Hintaseuranta | Hinta.fi

Eli jos hinnat ovat yleisesti nousseet miten nyt vuosien jälkeen ne ovatkin halvempia, vaikka tuote on 100% sama? Vai voisiko syynä olla pikemminkin se että vain jotkut tuotteet (mitä ihmiset ostavat ja ovat valmiita maksamaan enemmän) brändätään uusiksi ja niiden hinnat nousevat? Eli lisätää RGB valaistusta, katsotaan että tulee ongelmia toimituksen suhteen ja ihmiset ovat valmiita maksamaan joten pyydetään enemmän?

Esim tuotteen painolla & koolla (tietokoneen kotelo) ei tunnu vaikuttavan hintaan, minkä luulisi olevan looginen syy (suuremmat rahtauskustannukset)

Tuote Fractal Design Meshify C
Hinta 1.7.2017
105,90 - 115,90€
Hinta 1.11.2022
99,82€ - 136€

Linkki: Fractal Design Meshify C - Hintaseuranta | Hinta.fi
 
En ihan 100% allekirjoittaisi tuota, esim:
Tuote Seagate Expansion Portable 1TB kiintolevy
Hinta 1.4.2014:
85,90€ - 94€
Hinta 1.10.2022:
51,29€ - 62€

Linkki: Seagate Expansion Portable 1TB - Hintaseuranta | Hinta.fi

Totta, välillä hinta on noussut (kallein) jopa 344€ mutta tuo oli 2015 minkä jälkeen se on tasaisesti laskenut!

Samaa voi sanoa monista muistakin tuotteista, tosin niistä ei helposti saa yhtä pitkää dataa mutta otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa:
32Gb DDR4 3200 muistit
Hinta 1.7.2016:
208,40€ - 208,90€
Hinta 1.11.2022:
121,95€ - 216€

Linkki: G.Skill 32GB DDR4-3200 - Hintaseuranta | Hinta.fi

Eli jos hinnat ovat yleisesti nousseet miten nyt vuosien jälkeen ne ovatkin halvempia, vaikka tuote on 100% sama? Vai voisiko syynä olla pikemminkin se että vain jotkut tuotteet (mitä ihmiset ostavat ja ovat valmiita maksamaan enemmän) brändätään uusiksi ja niiden hinnat nousevat? Eli lisätää RGB valaistusta, katsotaan että tulee ongelmia toimituksen suhteen ja ihmiset ovat valmiita maksamaan joten pyydetään enemmän?

Esim tuotteen painolla & koolla (tietokoneen kotelo) ei tunnu vaikuttavan hintaan, minkä luulisi olevan looginen syy (suuremmat rahtauskustannukset)

Tuote Fractal Design Meshify C
Hinta 1.7.2017
105,90 - 115,90€
Hinta 1.11.2022
99,82€ - 136€

Linkki: Fractal Design Meshify C - Hintaseuranta | Hinta.fi

Koronaan asti kaikki meni normaalisti. Sitten hommat kusi. Kuseminen alkoi näkyö tuotteiden saatavuudessa n 6 kk koronan alkamisen jälkeen (Korona alkoi levitä toimenpiteitä vaativasti tammikuussa 2020 muistaakseni.) Ja ongelmien määrä on pikkuhiljaa kasvanut. Ja kun korona vähän helpotti, niin alkoi Sota ja pakotteet Kisäksi USA:lla ja kiinalla on jonklinasteinen kullinvenytyskisa, joka aiheuttaa myös ongelmia.
2015-2020 oli ihan normaalia hintojen laskua.

Tätä nykyä on ihan ihmeellisiä saatavuusongelmia ja tuotteita on tukuissa todella paljon tyyliin 0 kpl, kun vastaavia oli 2020 mennessä AINA saatavilla, ei tarvinnut etsiä useasmmasta paikasta.

Nytkun Euro VS dollari on kuralla ja inflaatiokin laukkaa, niin on melkoisen varmaa, että hinnat nousevat. Vaikka katteita leikattaisiin, niin silti hinnat eivät tule laskemaan 2020 tasolle, Jos laskevat, niin sitten myyvät tappiolla.
 
2000-sarjan hinta-tehosuhde säteenjäljitystä käyttäessä oli 5-10 kertaa mitään aiempia näyttiksiä parempi, koska aiemmilla korteilla kaikki tehtiin softalla.

Tästä on "aivan hemmetin surkea" todella kaukana.

Niin se on kyllä varmasti kaikilla tiedossa, että RT tehoa oli. Harmi vaan, että sillä säteenjäljituksellä ei tehnyt oiken yhtään mitään vuonna 2018/2019 alkuvuodesta. Tuo ei muuta sitä faktaa, että Rasterointi perffin nousu oli umpisurkeaa. Varmaan huonopimpia ikinä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom