AMD Ryzen -prosessori (Summit Ridge)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Tilanteita, joissa ei voi varmuudella sanoa onko kirjoittaja pelkästään tyhmä vai puhdas trolli.

No mihin perustuu nyt taas tuo väite hatusta vedettynä myös "intelillä on pelivaraa"
Mihin se perustuu? Mihin perustuu olettama että AMD:llä ei sitä muka olisi?
 
Intelillä nimenomaan ei varmasti ole mitään pelivaraa kulutuksen puolella. AMD:llä sitä luultavamminkin on. Puhutaan nyt kuitenkin 10v vs 0v ikäisistä arkkitehtuureista.
Peruste 10V vanhalle arkkitehtuurille? X99 kannan Broadwell perustuu Sandy Bridgeen, joka oli aika lailla täysin uusi arkkitehtuuri vrt Nehalem. Mutta Broadwellkaan ei ole sama kuin Sandy Bridge, vaan sitä on viety varsin huomattavasti eteenpäin. Eli väitteesi, että Intelin nykyinen arkkitehtuuri olisi 10 v vanha on puhdasta paskaa näin kauniisti sanottuna. :smoke:
 
TDP =/= tehonkulutus. Tiivistettynä mitä The Stilt sanoi: 6900K vie ainoastaan sellaisissa tilanteissa tuon 140W, jossa käytetään AVX/2 käskyjä. Muulloin kulutus on reilusti alle 140W ja tuokin arvo on vain TDP eikä edusta oikeaa maksimi tehonkulutusta. Tuossa blender demossa ei ollut käytössä AVX/2 käskyjä, joten 6900K kulutti tehoa ehkä noin 100W (En muista lukuja, jotka AMD ilmoitti).
Techspot sanoi:
It's also looking good for high-end Summit Ridge in terms of power consumption. In the Blender CPU rendering test that AMD first used to demo Ryzen a few months ago, Summit Ridge consumed around 3-5 watts less total system power than the Core i7-6900K. AMD didn't reveal exactly what was in each system, so the difference in system power could be explained by other components, however the company did suggest it was an apples-to-apples comparison.

Summit Ridge was also shown consuming less total system power at idle, sitting at around 93 watts compared to 107 watts for the Intel system. At peak both systems jumped to around 190 watts, for interest's sake. (linkki)
Forbes sanoi:
The Blender demo was designed to show that both Intel and AMD systems performed the Blender render at the same amount of time, around 25 seconds, but with AMD using anywhere between 5-8 watts less system power. (linkki)
 
Kyllähän se varmastikin on selvää, ettei kukaan muutaman vuoden sisään huippuprosessorin ostanut ole heti vaihtamassa säiemonsteriin vaikka sen kohtuu hinnalla saisikin.

Iso osa porukasta kuitenkin käyttää aivan eri vehkeitä ja näkisin tärkeimmän alueen näillä prosessoreilla olevan työkäyttö, oli kysymys sitten servereistä tai jostain mallinnushommista. Sieltä ne kehityseurot saadaan, jotka voivat auttaa AMD:n kilpailukykyä. Parastahan olisi, että olisi useampi kuin kaksi kilpailevaa yritystä, mutta kaksi on kuitenkin äärettömästi parempi kuin yksi.

Mielenkiintoisia ominaisuuksia tuossa ryzenissä kuitenkin, voisin kuvitella, että on myös serverisovelluksia joissa tuo kehittyneempi "turbo" tuo lisäetua.
Serveri yms puolella se että 95W Ryzen pystyy samaan kuin 140W Intel merkkaa todella paljon (tämä on varmasti Intelille syy kiirehtia Xeon kehitystä kapeammille viivanleveyksille ja uudemmille ydinmalleille).
 
Melkoinen farssi muodostui noista Blender-asetuksista; AMD:n sivuilta ladattavassa filussa Sample size 200 jonka AMD James korjasi, että "eikun piti olla 150" ja Sweclockerssin kuvasta näkyy, että Sample size oli 100.
 
Kuinkakohan halvalla AMD voi myydä noita 4/4 tai 4/8 ydin prossuja, kun ei ole iGPU:ta viemässä kallista pinta-alaa piisirulta?

Myyntihinta on juuri niin korkea kuin millä saadaan tuotteesta paras kokonaiskate, eikä valmistushinnan mukaan. Tuskin siis on odotettavissa halpaa piiriä. Toki AMD:lla tiedetään että Intelillä on hurjasti ilmaa hinnoissa ja varaa leikata hintaa kun kilpailua tulee, joten edullisimpia ne ovat kuitenkin kuin saman tehoiset Intelit nyt.
4/4 ja 4/8 malleja pystyisi varmaankin myymään alle 100€:lla niin että homma olisi vielä kannattavaa, niin että kyllä ne pystyy normipeliprosessori luokassakin vaikuttamaan prossujen yleiseen hintatasoon (mikäli tehot on sitä luokkaa kuin vaikuttaa olevan ja jos AMD saa tarjonnan riittävän suureksi).
 
Melkoinen farssi muodostui noista Blender-asetuksista; AMD:n sivuilta ladattavassa filussa Sample size 200 jonka AMD James korjasi, että "eikun piti olla 150" ja Sweclockerssin kuvasta näkyy, että Sample size oli 100.
Kaksi testiä, kaksi eri arvoa. Joka tapauksessa tiedostossa oli oletuksena väärä.
AMD:n julkaisemassa .blend -tiedostossa oli virhe, eikä oletuksena oleva samplemäärä (200) vastannut sitä mitä käytettiin "New Horizon" livedemossa (150) tai suljetussa lehdistötilaisuudessa Sonomassa (100), missä Sampsa oli mukana.
Eli käyttämällä Blender.org sivulta ladattavaa virallista 2.78a buildia sekä tuota testitiedostoa 150 samplemäärällä saadaan demotilaisuudessa nähty testikuorma.

 
No mihin perustuu nyt taas tuo väite hatusta vedettynä myös "intelillä on pelivaraa"
Mihin se perustuu? Mihin perustuu olettama että AMD:llä ei sitä muka olisi?

Haswell ja uudemmat Intelin arkkitehtuurit sisältävät 2 x 256-bit FPU:n per ydin. Suurempi / leveämpi FPU vie enemmän tehoa kuin pienempi / kapeampi.
Nykyinen koodi on enimmäkseen 128-bittistä. Tämän takia prosessorin virranhallintayksikkö (PMU) sammuttaa FPU:sta puolet tehonkulutuksen pienentämiseksi. Silloin kun PMU havaitsee että ajetaan 256-bit koodia, se käynnistää sammutettuna olleen puolikkaan muutaman mikrosekunnin viivellä. Haswelliin ja sitä uudempiin mikroarkkitehtuuriin perustuvilla prosessoreilla TDP on mitoitettu sen mukaan, että koko prosessoria käytetään täysin (ts. ajetaan 256-bit käskyjä koko FPU päällä). Tämän takia nykyistä koodia ajettaessa näille osille ilmoitettu TDP on yleensä selkeästi yläkanttiin, koska ajettava koodi ei tarvitse koko FPU:ta ja puolet siitä on siksi poiskytkettynä jatkuvasti.

Vaikutuksen voi testata vaikka lukitulla Skylake prosessorilla. Laita ylikellotuksen salliva bios sisään ja testaa miltä tehonkulutus ja suorituskyky näyttää esim. Intelin uusimmassa Linpackissä. Tehonkulutus sekä suorituskyky on huomattavasti pienemmät kuin biosilla joka ei mahdollista ylikellotusta. Tämä siksi että ylikellotuksen mahdollistavat biosit sisältävät debug mikrokoodin joka disabloi PMU:n kokonaan. Ilman PMU:ta puolet prosessorin FPU:sta on pois pelistä ja suorituskyky ja tehonkulutus sen takia huomattavasti alhaisemmat.
 
Missään ei ole vahvistettu noita vähempi ytimisiä malleja. Ne listat ovat selviä feikkejä mitä netissä pyörii.

Toki on oletettavaa, että tuo 6 ytiminen malli tulee jossain kohtaa. Neliytimistä epäilen zeppelinistä tulevan, uskoisin ennemmin sen tulevan sitten apusta jossa on näyttis sökönä.
Integroidulla GPU:lla varustettu malli tulee varmasti ja oisi kumma jos seilainen tulisi vain 8 CPU ydintä + integroitu GPU versiona.


PS Hetken ihmettelin että mitankä typojen korjaaminen on niin helppoa ja sitten muistin että olenkin ioBBS:ssä enkä Murossa.
 
Todellisuudessakin on selvä ero Ryzenin eduksi vaikka se ero ei olisi noin suuri.
Hyvin voi ollakin - tosin tuo testi oli koko kokoonpanon kulutus ja varsin pieni ero. On myös mahdollista että prossut kuluttivat öbaut saman verran, Intelin emo enemmän. Mutta joka tapauksessa se ei ole realismia että Intel:n alusta kuluttaisi esim. perus pelaamisessa 50% enemmän (se siis oli se pointti).
 
No mihin perustuu nyt taas tuo väite hatusta vedettynä myös "intelillä on pelivaraa"
Mihin se perustuu? Mihin perustuu olettama että AMD:llä ei sitä muka olisi?
Heitä nuo kysymykset päinvastoin ja anna vastaus niihin.
 
Haswell ja uudemmat Intelin arkkitehtuurit sisältävät 2 x 256-bit FPU:n per ydin. Suurempi / leveämpi FPU vie enemmän tehoa kuin pienempi / kapeampi.
Nykyinen koodi on enimmäkseen 128-bittistä. Tämän takia prosessorin virranhallintayksikkö (PMU) sammuttaa FPU:sta puolet tehonkulutuksen pienentämiseksi. Silloin kun PMU havaitsee että ajetaan 256-bit koodia, se käynnistää sammutettuna olleen puolikkaan muutaman mikrosekunnin viivellä. Haswelliin ja sitä uudempiin mikroarkkitehtuuriin perustuvilla prosessoreilla TDP on mitoitettu sen mukaan, että koko prosessoria käytetään täysin (ts. ajetaan 256-bit käskyjä koko FPU päällä). Tämän takia nykyistä koodia ajettaessa näille osille ilmoitettu TDP on yleensä selkeästi yläkanttiin, koska ajettava koodi ei tarvitse koko FPU:ta ja puolet siitä on siksi poiskytkettynä jatkuvasti.

Vaikutuksen voi testata vaikka lukitulla Skylake prosessorilla. Laita ylikellotuksen salliva bios sisään ja testaa miltä tehonkulutus ja suorituskyky näyttää esim. Intelin uusimmassa Linpackissä. Tehonkulutus sekä suorituskyky on huomattavasti pienemmät kuin biosilla joka ei mahdollista ylikellotusta. Tämä siksi että ylikellotuksen mahdollistavat biosit sisältävät debug mikrokoodin joka disabloi PMU:n kokonaan. Ilman PMU:ta puolet prosessorin FPU:sta on pois pelistä ja suorituskyky ja tehonkulutus sen takia huomattavasti alhaisemmat.
Olennaistahan kumminkin hyötykäytön kannalta on se että kumpi prosssori tekee sitä laskentaa per Watti enempi se että toisen kulutus on suurempi ja laskentamäärä suurempi ei ole olennainen vaan se että paljonko on suoritettu per Watti.

Mitä tulee sitten näihin prosessoreihin pelikäytössä niin epäilen että AWX käskyt ei yleisty silläpuolella lähiaikoina niin että AMD:llakin saattaa olla seuraavan sukupolven Zeniin pohjautuva prosessori markkinoilla siinävaiheessa ja siitä minkälainen se prossa tulee olemaan ei ole mitään hajuia (ts siinä saattaa aivan hyvin olla 256-bit FPU).
 
Hyvin voi ollakin - tosin tuo testi oli koko kokoonpanon kulutus ja varsin pieni ero. On myös mahdollista että prossut kuluttivat öbaut saman verran, Intelin emo enemmän. Mutta joka tapauksessa se ei ole realismia että Intel:n alusta kuluttaisi esim. perus pelaamisessa 50% enemmän (se siis oli se pointti).
No se kulutus ei pelaamisessa ole niin olennainen (kunhan se ei ole liian kova (ei tarvetta kakkos saunalle mutta kun max TDP on sen 95W ei se voi olla liian kova)).

Missä se kulutus todella merkka on hyötykäyttö ja siellä sittä verrataan per tehty työ / Watti se että kuinka suuri se kokonaisuutena on ei ole oleellista vaan tuo suhde hyötyyn nähden.
 
8C/16T Zeppelin @ 3.4GHz = 435.2GFlops (SP)
8C/16T HSW/BDW/SKL/KBL @ 3.4GHz = 870.4GFlops (SP)

95 / 435.2 = 0.2183 W / GFlop
140 / 870.4 = 0.1608 W / GFlop

:think:
Dang, tuo ei ole hyvä juttu prossun hyötykäyttöön myynnin kannalta.

Se alkuperäinen Opteron meni kaupaksi hyötypuolelle hyvin juuri siksi että sen hyöty/Watti oli niissä käyttötilanteissa joissa sitä käytettiin parempi kuin sen aikuset Intelit pystyi olemaan niissä käyttötilanteissa.

Jotta AMD pääsisi kunnolla hyötypuolelle Zenillä sen tarvisi saada tässä selvä etu Inteliin nähden (hyötypuolen softat on tällähetkellä optimoitu Intelin prossuille ja siinä on kynnys että milloin niitä aletaan optimoiman AMD:n Zenille).
 
Viimeksi muokattu:
Melkoinen farssi muodostui noista Blender-asetuksista; AMD:n sivuilta ladattavassa filussa Sample size 200 jonka AMD James korjasi, että "eikun piti olla 150" ja Sweclockerssin kuvasta näkyy, että Sample size oli 100.

Toi 100 on siitä pressivideosta jossa ajat oli ~25s. 150 on asetus siinä livestreamissa olevasta runista jossa aika oli sen ~36s. Selvästikään kaikki ei tiedä että jaossa on videot kahdesta eri tapahtumasta.

Edit. Pitäisi lukea keskustelua pidemmälle. Noh onpahan ainakin asiasta mainittu monen käyttäjän voimin :D
 
Eh, apuhan on tällä tietoa tulossa vain 4 ytimisenä, ei ollenkaan 8 ytimisenä.
Vielä, mutta kun AMD painottaa kovasti tätä heterogeenistä laskentaa niin kyllä se 8 ydintä plus GPU ydin mallikin jossainvaiheessa tulee varsinkin kun se on AMD:n ilmeinen vastaveto Intelin Phi prosessoreille.
 
Varmasti tulee 4-core Zen iGPU kuten on Intelilläkin vastaavia. DX12/Vulkan osaa käyttää sitten dGPU ja iGPU molempia samaan aikaan ilmeisesti hyväkseen. Varmaan Win10 osaa pistää dGPU pois päältä ja käyttää sitä vain tarvittaessa, tämä olisi deskilläkin mukava ominaisuus, joka läppäreistä jo löytyykin.

Sähkö maksaa!
 
Aiemmin postasin noita lukemia Blenderin Ryzen rendauksesta. Ne eivät sitten ole näköjään vakiotuloksia. Huomasin äsken, että emon biosissa on vissiin päällä joku auto kellotus, koska rendauksen aikana kellotaajuus menee 3.9GHz paikkeille (i7 5820k)...
 
Vielä, mutta kun AMD painottaa kovasti tätä heterogeenistä laskentaa niin kyllä se 8 ydintä plus GPU ydin mallikin jossainvaiheessa tulee varsinkin kun se on AMD:n ilmeinen vastaveto Intelin Phi prosessoreille.

No ajattelin tässä lähitulevaisuudessa kylläkin, eli vuoden sisään. Jokseenkin pidän epämielekkäänä keskustella tässä threadissa, pian julkaistavan prosessorin osalta siitä, että mitä joskus pitkällä tulevaisuudessa tapahtuu.

Niissä roadmapeissahan on ollut tähän asti tasan tarkkaan 4 ydin apu ja 8 ydin normi kuluttajapuolen osalta.
 
Olisi sekin selkeää jos Ryzeniltä tulisi vain 8-core malleja ja sitten nuo APU prosessorit erikseen. Eikös näin ollut Bulldozerin kanssa myös?
 
Olisi sekin selkeää jos Ryzeniltä tulisi vain 8-core malleja ja sitten nuo APU prosessorit erikseen. Eikös näin ollut Bulldozerin kanssa myös?
8 ja 4 ovat varmaan varmimmat tulevat. Käsitin, että Zen core klusteri olisi aina 4 corea eli välimuodot vaatisivat jonkun muuttamista.
 
Ihan hyvä artikkeli, yllätyin että tuo 8-ydin Zyren pärjäsi noin hyvin i7-6900K prossun kanssa. Silti vähän enemmän sekalaisia beachmarkkeja toivoisi.

Järkevä hintataso on varmaan likemmäs vastaavaa 6-ydin mallia, alle. 8-ytimiset Intelin kuluttajaprossut ovat puhdas luxus tuote niille joilla on siihen varaa, kuten extreme edition lippulaivamallit.


Palaute: Voisiko noita videoita viilata siten että jos ääni on nauhoitettu noin yksipuolisena että kanavat yhdistettäisin ja ja se jaettaisiin molempiin kanaviin, hieman epämiellyttävää katsoa kuulokkeiden kanssa jos ääntä tulee vain toiseen korvaan.
 
8 ja 4 ovat varmaan varmimmat tulevat. Käsitin, että Zen core klusteri olisi aina 4 corea eli välimuodot vaatisivat jonkun muuttamista.


No tuosta tulee mieleen Phenom x3 eikös se ollut 4 core mutta yksi core otettu pois käytöstä mutta jollain tempulla sen sai tuurilla takaisin päälle? Eli ei mahdoton ajatus välttämättä että tulisi 6-core malli mutta temppuilemalla sen saisi 8-coreen :)
 
No tuosta tulee mieleen Phenom x3 eikös se ollut 4 core mutta yksi core otettu pois käytöstä mutta jollain tempulla sen sai tuurilla takaisin päälle? Eli ei mahdoton ajatus välttämättä että tulisi 6-core malli mutta temppuilemalla sen saisi 8-coreen :)
Siitä kolmeytimisestä huhuttiin, että AMD teki ne ainakin alkuun piireistä joissa yksi core oli täysi susi tuotannon jäljiltä. Oletettavasti niitä sitten meni enemmän kuin odotettiin ja joutuivat tekemään osan 4 core malleista ottamalla yhden coren pois.
 
Onko tuosta handbrake testistä kukaan ajellut mitään testejä vastaavilla kokoonpanoilla. Onko kyseessä miten cpu:ta kuirmittava testi, ja onko tosta paljon erilaisia versioita eri käskykannoilla? Kaikki tuntuu vain vertailevan blenderiä.
 
Dang, tuo ei ole hyvä juttu prossun hyötykäyttöön myynnin kannalta.

Se alkuperäinen Opteron meni kaupaksi hyötypuolelle hyvin juuri siksi että sen hyöty/Watti oli niissä käyttötilanteissa joissa sitä käytettiin parempi kuin sen aikuset Intelit pystyi olemaan niissä käyttötilanteissa.

Jotta AMD pääsisi kunnolla hyötypuolelle Zenillä sen tarvisi saada tässä selvä etu Inteliin nähden (hyötypuolen softat on tällähetkellä optimoitu Intelin prossuille ja siinä on kynnys että milloin niitä aletaan optimoiman AMD:n Zenille).
Joo mutta toisaalta varmaan juuri tuon takia hinta on varsin kohtuullinen. Luulisin.
 
8 ja 4 ovat varmaan varmimmat tulevat. Käsitin, että Zen core klusteri olisi aina 4 corea eli välimuodot vaatisivat jonkun muuttamista.

Stilt sanoi, että zeppelin koostuu kahdesta ccx:stä eli 4 ytimen "clusterista". Noista mikä tahansa ydin voidaan disabloida kunhan myös siitä toisesta clusterista disabloidaan sama määrä. Eli 6 ydin malli onnistuu zeppelinistä disabloimalla kummastakin clusterista yksi ydin.
 
Stilt sanoi, että zeppelin koostuu kahdesta ccx:stä eli 4 ytimen "clusterista". Noista mikä tahansa ydin voidaan disabloida kunhan myös siitä toisesta clusterista disabloidaan sama määrä. Eli 6 ydin malli onnistuu zeppelinistä disabloimalla kummastakin clusterista yksi ydin.
Varmasti, mutta kannattaako sitä tehdä / myydä, koska se pii menisi kuitenkin niihin coreihin joita ei tarvita?
 
Onko tuosta handbrake testistä kukaan ajellut mitään testejä vastaavilla kokoonpanoilla. Onko kyseessä miten cpu:ta kuirmittava testi, ja onko tosta paljon erilaisia versioita eri käskykannoilla? Kaikki tuntuu vain vertailevan blenderiä.

Handbrake käyttää libx264:ää ja se tukee AVX/AVX2 käskyjä. Ainoa ongelma on, että koska toimintoja on vasta alettu kirjoittamaan AVX/AVX2 assemblynä ei noista saada tällä hetkellä mitään hyötyä :think:
Sen sijaan X265:llä jonka kaikki suorituskykykriittiset toiminnot on kirjoitettu myös AVX/AVX2 assemblynä, AVX/AVX2 käskyjen vaikutus suorituskykyyn on erittäin merkittävä.

Testasin asiaa pari päivää sitten uusimmilla kirjastoversioilla:

3RA

X264

8.733fps / 100.00% - (default, all available instructions used)
8.597fps / 98.44% - (AVX2 & BMI2 disabled)
8.440fps / 96.64% - (AVX, AVX2, FMA3 & BMI2 disabled)

X265

11.953fps / 100.00% - (default, all available instructions used)
9.836fps / 82.28% - (AVX2 & BMI2 disabled)
9.726fps / 81.36% - (AVX, AVX2, FMA3 & BMI2 disabled)

1080P, "veryslow" -preset, crf 17.0 for X264
1080P, "slow" -preset, crf 17.0 for X265

Tämä on Haswell-EP:llä.

Ei liene sattumaa että AMD valitsi demoon työkuormia jotka eivät käytä juurikaan 256-bit käskyjä :think:
Toki on aivan normaalia että valmistaja esittelee uutta tuotettaan parhaassa mahdollisessa valossa.
 
Kyllähän tuossa iso boosti selvästi on kun käytetää kaikki käskyjä X265:llä. Mites se AMD:n totetus sitte AVX2:lla boostaa niitä ku eikös se ollu 128bittinen verrattuna Intelin 256-bittiseen? Vai tuleeko jopa performance penaltyä?
 
No paljonko hitaampia ne 128bit käskyt sitten mahtaa olla? Tuossa siis Intel 12fps niin voisiko olettaa että AMD tulos olisi 10fps luokkaa?
 
Kyllähän tuossa iso boosti selvästi on kun käytetää kaikki käskyjä X265:llä. Mites se AMD:n totetus sitte AVX2:lla boostaa niitä ku eikös se ollu 128bittinen verrattuna Intelin 256-bittiseen? Vai tuleeko jopa performance penaltyä?

Excavatorissa ainakin AVX ja AVX2 käskyt 256-bittisenä hidastivat suorituskykyä. Zeppelinin tilanteesta ei voi sanoa :think:
 
@The Stilt Taitaa koodailla jo piiossia Am4 levylle :p

Mihin oletat turbotaajuden asettuvan?

Taitaa olla suurimmalta osin kiinni käytetystä jäähdytysratkaisusta:kahvi:

Enitenhän tuo koko demotilaisuudessa ihmetytti, kun ei voitu lyödä täyttä tehoa tiskiin vaan jätettiin nuo turbotaajuudet tulkinnan varaan. Epäilen aika vahvasti että perus ilmalla ajettaessa aika maltilliseksi jäävät:think:
 
Taitaa olla suurimmalta osin kiinni käytetystä jäähdytysratkaisusta:kahvi:

Enitenhän tuo koko demotilaisuudessa ihmetytti, kun ei voitu lyödä täyttä tehoa tiskiin vaan jätettiin nuo turbotaajuudet tulkinnan varaan. Epäilen aika vahvasti että perus ilmalla ajettaessa aika maltilliseksi jäävät:think:

Pitäiskö kysyä jos joku Nordicbet yms. pistäisi vedonlyönnit pystyyn asiasta :D

3.8GHz tulee olemaan Hyper evo 212 coolerilla. :psmoke:
 
Pitäiskö kysyä jos joku Nordicbet yms. pistäisi vedonlyönnit pystyyn asiasta :D

3.8GHz tulee olemaan Hyper evo 212 coolerilla. :psmoke:

Ihan hyvin voi ollakkin 3.8Ghz, mutta mitkä ovat ne lämmöt ja millä jäähdytyksellä tuo saavutetaan?

Jos sieltä olisi odotettavissa aivan jäätävää buustia niin se olisi esitelty siinä demotilaisuudessa eikä jätetty mysteeriseksi "3.4Ghz+":kahvi:
 
Ihan hyvin voi ollakkin 3.8Ghz, mutta mitkä ovat ne lämmöt ja millä jäähdytyksellä tuo saavutetaan?

Jos sieltä olisi odotettavissa aivan jäätävää buustia niin se olisi esitelty siinä demotilaisuudessa eikä jätetty mysteeriseksi "3.4Ghz+":kahvi:

Yllä mainitsemallani coolerilla 4 astetta viileämpi kuin 6900k samalla setillä ja samoilla kelloilla AMD:n blenderitestissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 263
Viestejä
4 501 970
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom