Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toivotaan vaan ettei ole samnlainen julkaisu mitä RX480 kehuuttiin vähävirtaisuutta ja nopeuttaa mutta todellisuudessa oli kyllä nopea mutta virrankulutus oli korkea verrattuna suorituskykyyn.
Toivotaan vaan ettei ole samnlainen julkaisu mitä RX480 kehuuttiin vähävirtaisuutta ja nopeuttaa mutta todellisuudessa oli kyllä nopea mutta virrankulutus oli korkea verrattuna suorituskykyyn.
Kaipa noista ihan positiivinen voi olla odotuksissa.
Eivät varmaankaan suoraan uhkaa Intelin asemaa aivan parhaana nykypäivän peliprossuna, koska Intel panostanut siihen.
Mutta se mihin Intel ei ole panostanut, on kokonaislaskentateho ja ydinmäärä suhteessa piipinta-alaan. Googlaamalla Skylaken kuvan, ja miten pinta-ala käytetty, niin GPU vie noin 4:n ytimen alan. Intelin 2-ydin voisi olla 6-ydin ilman GPU:ta, 4-ydin vastaavasti 8-ydin. Ja tuohon rakoon iskeminen on varmaan monelle se odotettu tekosyy viimeinkin päivittää.
Olkoonkin, että Intel koittanut olla järkevä, miettinyt oikeita tarpeita kotikoneissa, ja tehonkäytön budjetteja eri prossun osioissa. Silti, siitä pääsee nyt keulimaan ohi oikeilla ytimillä, joka taas viimeinkin on oikeaa kehitystä, joka voi hiukan pidemmällä aikavälillä muuttaa sitä millaiseksi peruspelit ja softa suunnitellaan, kun moniytimisyyttä kannattaa tukea.
Siis vaikka moniytimisyys on epätehokasta, taitaa single thread viilaaminen jo olla viety niin huippuun, ettei sieltä mitään mullistusta tule. AMD nyt pääsee etulyöntiasemaan tuomaan lisäytimet koteihin ensin.
Mitä taas tulee Intelin pieniin IPC-parannuksiin sukupolvesta toiseen, niin Intel ihan varmasti pystyisi parantamaan IPC:tä halutessaan reilustikkin, mutta millä hinnalla? Esim. 20% parannus IPC:ssä voisi tarkoittaa vaikkapa 50% nousua tehonkulutuksessa, mikä ei taas millään kävisi.
Varmaan kehittää ohjelmointitekniikkaa, mutta etu konsolit -> PC ei ole niin suora. Perinteisesti konsoliporttaukset ovat venyneet ja paukkuneet kuitenkin PC:llä, ja kunnolla teko vaatinut lisäaikaa, kuten PC:n GTA V. Tiedä sitten muuttuuko tilanne, kun raudat ja rajapinnat lähempänä toisiaan, ehkä jonkin verran, mutta ei loppuun asti varmaankaan poista tuota kitkaa.PS4 ja Xbox kahdeksan ytimensä kanssa tulivat jo monta vuotta sitten.
Niiden yhden säikeen suorituskyky on paljon Ryzeniä huonompi, joten niille koodaamisessa monen säikeen tukeminen on vielä paljon tärkeämpää.
Tämä se onkin se tärkein pointti."Koteihin" on tässä pelkkää markkinointia ja hinnoittelua. Intelillä on ollut melko kovalla kellolla pyöriviä 8-ydinsuorittimia jo monta vuotta. Intel on vaan pitänyt niiden hinnan korkealla, koska kilpailua ei ole.
Piirisarja on Intelillä turhan järeä ja kallis yleisimpään kotikäyttöön. Muistiväylät tuovat kalliita liitinpinnejä lisää. Liian monet PCI-E väylät turhia, kun SLI/Crossfire mennyt hiukan pois muodista, kun ongelmatonta yhden näyttiksen tehoakin tarjolla. Intelillä ei ole optimoitua vastausta tarjolla, kirpaisee katteissa pahasti, jos tuolla joutuu.Käytännössä Ryzen pakottanee nyt Intelin laskemaan näiden hintaa selvästi.
Ei sujuisi läheskään tuolla.
Se, mitä 20% ipc:n "tuosta noin vaan nostaminen" Inteliltä vaatisi olisi liukuhihnan pituuden pudottaminen puoleen ja käskyviiveiden ja välimuistiviiveiden pudottaminen n. puoleen.
Jolloin kellotaajuus putoisi n. 60%iin nykyisestä ja suorituskyky putoisi n. 28%, 72%iin nykyisestä.
Se, millä on väliä on SUORITUSKYKY, ei sillä, tuleeko se suorituskyky IPCn vai kellotaajuuden kautta. Jos keskitytään vain toiseen, mennään metsään.
Yritinkin tuossa vain antaa karkeaa esimerkkiä ja puhuin IPC:stä olettaen kellotaajuuden pysyvän ~samana, eli siis suorituskyvystä. Ymmärrän prosessoreiden arkkitehtuurista vain juuri riittävästi tietääkseni että ne ovat aina kompromisseja IPC:n, kellotaajuuden ja virrankulutuksen välillä.
Intelillä on selkeästi ollut viimeaikoina lähtökohtana nimenomaan perf/W, koska mobiili ja konesalit ovat ne suurimmat tulonlähteet, näistä konesalit selkeästi suurimpana, ja sinne ne tuotteet kannattaa loppupeleissä suunnitella... Jos samalla saadaan aikaiseksi ihan käypiä desktop-prossuja ilman että tarvitsee suunnitella toista ydintä pelkästään tätä varten, kannattaa niitä toki tehdä. Samalla voidaan testauttaa uudet coret kuluttajilla, jotta palvelinversioihin voidaan tehdä tarvittaessa muutoksia, eikä mitään Pentium 1:n tai Phenomin kaltaisia bugeja pääse vahingossakaan livahtamaan yhtiön rahasampoina toimiviin Xeoneihin.
Jos nyt palataan aiheeseen, niin Ryzenillä on selkeästi saumaa jos tehonkulutus ja suorituskyky ovat demoissa nähdyllä tasolla myös palvelinprossuissa. Jossain 16-core tms prossuissa voitaisiin jo ehkä kilpailla hinnallakin vaikka perf/W olisikin huonompi, jos näin saataisiin TCO (Total Cost of Ownership) pienemmäksi vaikka huomioitaisiin kolmen vuoden sähkölaskutkin.
Piirisarja on Intelillä turhan järeä ja kallis yleisimpään kotikäyttöön. Muistiväylät tuovat kalliita liitinpinnejä lisää. Liian monet PCI-E väylät turhia, kun SLI/Crossfire mennyt hiukan pois muodista, kun ongelmatonta yhden näyttiksen tehoakin tarjolla. Intelillä ei ole optimoitua vastausta tarjolla, kirpaisee katteissa pahasti, jos tuolla joutuu.
Piirisarjan valmistuskustannuksen eurot ovat vain yksi pieni osa-alue, kokonaisuus kaikissa kustannuksissa suunnittelussa ja valmistuksessa ratkaisee. Emo + prossu -paketin loppukäyttäjän hintaan vaikutus olisi kiinteällä kateprosentilla kuitenkin merkittävä, verojen, sekä välikäsien omien katteiden jälkeen.Toisaalta näissä puhuttaneen valmistuskustannuksissa ainoastaan euroista kun Intelin hinnoittelussa ilmaa on välissä taas satoja euroja.
Eikös Intelin 8-ydin prossujen emot ole nyt jotain alkaen 200€? Kun taas yleisimpien pelikone-emojen hintataso on 100€ suuruusluokassa, vain ehkä hiukan yli? AMD mitä ilmeisimmin saa emot ilman kikkailua tuohon hintaluokkaankin.
Oon kyllä joskus ennenkin sanonu mutta Steamin hardwaresurvey ei ole hyvä lähde. Toki siitä saa vähän ideaa millä porukka pelaa mutta jos esimerkiksi jotain nykyaikaista 3D peliä tehdään niin ei sitä voi tehdä sillä ehdoilla että lasketaan läppärit joiden tarkoitus on pelata Minecraftia mukaan. Pelaamista sekin on mutta ei noi selainpelit ja Minecraftit ole mitenkään samalla tasolla vaatimusten suhteen kuin nykyaikaiset 3D pelit. Steami ei erittele noita keskenään joten noi tilastot edustaa ehkä pelaajia keskenään mutta ei niitä pelaajia joille tehdään vaikka AAA luokan pelejä ja joille riittää 5 vuotta vanhat selainpelit.Realistisempi osa kokonaiskuvaa on vaikka Steam Hardware & Software Survey. Siellä tällä hetkellä esim. fyysisten ytimien määrät: 2:46,46% 4:47,45% 8:0,28% Kaikenlaisilla koneilla pelaillaan, ja itse pelikoneetkin säilyvät käytössä vanhoiksi asti. Siinä sitten on markkinat mihin pelintekijät joutuvat tähtäämään, tasapainoillen pelin näyttävyyden ja vaativuuden, sekä teoreettisen asiakasryhmän koon välillä.
Toivottavasti Ryzenit alkavat näkyä Steamin survey:ssä.
Jengi pelaa niillä keskinkertaisilla koneilla kyllä AAA-pelejäkin ihan vaan settingejä alaspäin tuunaamalla ja surkealla FPS:llä eteenpäin könyämällä.Oon kyllä joskus ennenkin sanonu mutta Steamin hardwaresurvey ei ole hyvä lähde. Toki siitä saa vähän ideaa millä porukka pelaa mutta jos esimerkiksi jotain nykyaikaista 3D peliä tehdään niin ei sitä voi tehdä sillä ehdoilla että lasketaan läppärit joiden tarkoitus on pelata Minecraftia mukaan. Pelaamista sekin on mutta ei noi selainpelit ja Minecraftit ole mitenkään samalla tasolla vaatimusten suhteen kuin nykyaikaiset 3D pelit. Steami ei erittele noita keskenään joten noi tilastot edustaa ehkä pelaajia keskenään mutta ei niitä pelaajia joille tehdään vaikka AAA luokan pelejä ja joille riittää 5 vuotta vanhat selainpelit.
Tietenkin moni AAA-peli tehdään pienemmälle osajoukolle, ja toisaalta pelit myyvät nykyään jopa 10v+ asti, eli on aikaa raudankin päivittyä.Steami ei erittele noita keskenään joten noi tilastot edustaa ehkä pelaajia keskenään mutta ei niitä pelaajia joille tehdään vaikka AAA luokan pelejä ja joille riittää 5 vuotta vanhat selainpelit.
Jengi pelaa niillä keskinkertaisilla koneilla kyllä AAA-pelejäkin ihan vaan settingejä alaspäin tuunaamalla ja surkealla FPS:llä eteenpäin könyämällä.
60fps, täydet herkut... Ne ovat vähemmistön huvia. Suurin osa pelaa jollain antiikki / mid-end vehkeillä.
Minäkin olen joskus alentunut pelaamaan jollain AMD:n hädin tuskin integroituja paremmalla näyttiksellä ja low-voltage mobiili-dualcorella kun parempaa ei vaan ole tarjolla työmatkoilla.
No kyllä toi aika hyvän kuvan antaa millaisia koneita pelaajilla on omasta mielestä.Epäilisin että tässäkin threadissa kaikki on antaneet valvelle tietoa että millainen kone niillä on?.Jos olisin pelifirmassa duunissa niin katselisin aivan varmasti että mitä koneita siellä on eniten ja mitä laitteita porukka on ostellut yms.Ms:llä taas sitten taitaa olla tietoa että millaisia koneita on eniten käytössä mutta noiden tiedot taas ei kerro sitä mihin niitä käytetään eli siellä näkyy kaikki firmojen koneet.Oon kyllä joskus ennenkin sanonu mutta Steamin hardwaresurvey ei ole hyvä lähde. Toki siitä saa vähän ideaa millä porukka pelaa mutta jos esimerkiksi jotain nykyaikaista 3D peliä tehdään niin ei sitä voi tehdä sillä ehdoilla että lasketaan läppärit joiden tarkoitus on pelata Minecraftia mukaan. Pelaamista sekin on mutta ei noi selainpelit ja Minecraftit ole mitenkään samalla tasolla vaatimusten suhteen kuin nykyaikaiset 3D pelit. Steami ei erittele noita keskenään joten noi tilastot edustaa ehkä pelaajia keskenään mutta ei niitä pelaajia joille tehdään vaikka AAA luokan pelejä ja joille riittää 5 vuotta vanhat selainpelit.
Jos nuo huhusaittien tiedot tuosta mallimerkinnästä pitävät paikkansa niin base kellot 3.3HGz ja boosti 3.7GHzTälläinen tuli vastaan toki ei kerro hirveästi
Cinebench r15 tulokset näyttää vaihtelevan melko paljon, tuolla joku on kellottanut 1344 cb tuloksen i7-6800k 4.3GHz kelloilla ja toinen hermanni on ajanut 3.3GHz 5920k kivellä 1325 cb tuloksen.Nyt kyllä vaikuttaa jo vähän liiankin hyvältä... Tai sitten kyseessä on tosiaan tuo jo aiemmin mainitsemani juttu että Zeppeliinin ydin saa enempi irti SMT:stä kuin HT. Oma i7 4930K antaa ~19% suuremmilla kelloilla (4.4GHz) vain 2% paremman tuloksen (1170cb). Olisipa nuo vuodot vaan totta.
AivanEDIT: Ja tuossa aiemmassa Ryzen "vuodossahan" voi kellot olla oikeasti mitä vain, Cinebench tykkää näyttää ainakin Intelin prossuilla vain vakiokellotaajuuden, ei sitä millä kellotaajuudella tulos on oikeasti ajettu.
No kyllä toi aika hyvän kuvan antaa millaisia koneita pelaajilla on omasta mielestä.Epäilisin että tässäkin threadissa kaikki on antaneet valvelle tietoa että millainen kone niillä on?.Jos olisin pelifirmassa duunissa niin katselisin aivan varmasti että mitä koneita siellä on eniten ja mitä laitteita porukka on ostellut yms.Ms:llä taas sitten taitaa olla tietoa että millaisia koneita on eniten käytössä mutta noiden tiedot taas ei kerro sitä mihin niitä käytetään eli siellä näkyy kaikki firmojen koneet.
Antaa paremminkin kuvaa ehkä yleisesta konekannasta. Tuo pitäisi painottaa sen mukaan paljonko noilla koneilla on oikeasti pelattu, tai ainakin siivota pois, ne millä ei aktiivisesti pelata. Steamejä on asennettu varmasti tolkuttomasti koneisiin jolla kukaan ei pelaa aktiivisesti yhtään mitään.
Mitkä prosessorit tulevat olemaan io-tech Ryzen artikkelissa verrokkeina mukana?
Veikkaan Sampsalla olevan kopallinen sopivia prosessoreja eli joutuu varmaan heittämään noppaa, että saa rajattua joukkoa. Eiköhän siinä ole kovimmat kilpailijat Intelin puolelta ja pari AMD:n vanhempaa verrokkina.Mitkä prosessorit tulevat olemaan io-tech Ryzen artikkelissa verrokkeina mukana?
Veikkaan Sampsalla olevan kopallinen sopivia prosessoreja eli joutuu varmaan heittämään noppaa, että saa rajattua joukkoa. Eiköhän siinä ole kovimmat kilpailijat Intelin puolelta ja pari AMD:n vanhempaa verrokkina.
Tälläinen tuli vastaan toki ei kerro hirveästi
Miksei tuossa ollu single tulosta? 35% kellojen nosto merkitsi noin 197 pistettä single threadissa.. Eli samaa tasoa kuin i7 7700K 4,5 ghz:lla. Kokonaistulos nousisi >1500 pisteeseen. Joka on >50% parempi kuin 7700k:lla.
Täällä oli sekin: Hardware.Info Nederland
Mitkä prosessorit tulevat olemaan io-tech Ryzen artikkelissa verrokkeina mukana?
Niin joo. Meinasin vaan miksei ollu molempia. Eikö ollu otettu samasta lähteestä? No pahaa sanoo onko aitoja. Mutta jos on niin yllättynyt olen.Singletesti pitää ajaa erikseen.
Toivottavasti saatte useampaa Ryzenia testiinHaswell-E eli 5960X
Broadwell-E eli 6950X, 6900K ja 6800K
Kaby Lake eli Core i7-7700K
Vishera eli FX-8370
Olettaen että alkuun testiin saapuu Ryzen 7 1800X
Haswell-E eli 5960X
Broadwell-E eli 6950X, 6900K ja 6800K
Kaby Lake eli Core i7-7700K
Vishera eli FX-8370
Olettaen että alkuun testiin saapuu Ryzen 7 1800X
Haswell-E eli 5960X
Broadwell-E eli 6950X, 6900K ja 6800K
Kaby Lake eli Core i7-7700K
Vishera eli FX-8370
Olettaen että alkuun testiin saapuu Ryzen 7 1800X
Millaisilla muisteilla olisi tarkoitus ajella?
Katsotaan nyt vähän mikä on virallinen DDR4-tuki, mutta kaipa nuo perustestit ihan jollain perus DDR4-2400-nopeudella ja voi kokeilla sitten muistien vaikutusta suorituskykyyn erikseen.
Joku Phenom II prossu olisi kyllä hieno vertailukohta lisänä. Sille ei tosin taida mitään modernia näyttistä enää saada kiinni, mutta jotain ei 3d-testiä voisi pyöräyttää, jos mahdollista.
Jos emo ja muistit hidastaa Phenom 2:sta vs. uudet niin tottakai se ero kuuluu puhtaaseen prossuvertailuun. Eihän phenomiin mitenkään saa uusinta emoa ja tuoreimpia muisteja kiinni.Toki näiden ero toisistaan on niin valtava kun muistit sekä emojen eroja ei saada vertailuista pois. Ettei kyseessä ole puhdas vertailu, mutta haluaisin nähdä tämän :3
Jos emo ja muistit hidastaa Phenom 2:sta vs. uudet niin tottakai se ero kuuluu puhtaaseen prossuvertailuun. Eihän phenomiin mitenkään saa uusinta emoa ja tuoreimpia muisteja kiinni.
Muutenkin olen sitä mieltä, että Phenom 2 on sen verran kivikautinen että turha sitä on ottaa testiin mukaan hidastamaan artikkelin valmistumista. Jos on niin kova halu tietää mikä on oman prossun tarkka ero nykypäivän tuotteisiin (vinkki: iso) niin vertailukohtana voi käyttää tuota Visheraa.
Ymmärrän sen, mutta mielestäni uuden prosessorin artikkeli ei ole oikea paikka kaivaa menneisyydestä n+1 eri prosessorisukupolvea vertailuun mukaan. Tästä voi ennemmin tehdä erillisen artikkelin, jonka kanssa aikataulu ei ole niin tiukka. Saatan muistella omiani mutta siellä edellisessä paikassa saattoi jokin tällainen artikkeli olla.Omasta mielestä täysin päinvastoin. Vanhat prossut ovat mielenkiintoisia vertailupisteitä kun nyt kyseessä on harrastussivusto eikä mikään kuningaskuluttajan osto-opas. Thubani vertailukohtana on erityisen milenkiintoinen, koska sen IPC on parasta mitä AMD on aikaisemmin puskenut pihalle ja single thread suorituskykykin siten on vielä ihan vertailukelpoinen piledrivereihin. Aivan liian paljon on testejä, joissa vertaillaan vain vastaavia prossuja keskenään, mutta ei saa kunnon kuvaa siitä mikä se todellinen tekniikan kehitys nyt on sitten ollut mikä on hyvin kiinnostavaa artikkelimielessä.
Nyt on vielä nuo lukijatestitkin olemassa, eli jos vertailu pitkälle menneisyyteen kiinnostaa, eikä mistään netistä löydy valmista revikkaa, kirjoittaa sellaisen itse. Ehkä se sitten julkaistaan etusivulla.Ymmärrän sen, mutta mielestäni uuden prosessorin artikkeli ei ole oikea paikka kaivaa menneisyydestä n+1 eri prosessorisukupolvea vertailuun mukaan. Tästä voi ennemmin tehdä erillisen artikkelin, jonka kanssa aikataulu ei ole niin tiukka. Saatan muistella omiani mutta siellä edellisessä paikassa saattoi jokin tällainen artikkeli olla.