Hämää kyllä hirveästi miten huonosti Ryzeni suoriutuu peleistä suhteessa kaikkeen muuhun. Liikkunut paljon spekulaatioita keskeneräisistä BIOS-versioista yms. kiirellisen julkaisun takia. Toivottavasti saavat parannusta aikaiseksi.
1) Vihjaisi siihen että käyttiksen skeduleri ei toimi täysin optimaalisesti:
Pelit on workloadeja joissa on vaihteleva määrä säikeitä ajossa, ja säikeiden raskaus vaihtelee.
"hyötyohjelmat" taas on yleensä joko 1-säikeisiä tai "täysin monisäikeistettyjä".
Jos käyttis skeduloi säikeitä epäoptimaalisesti eri virtuaaliytimille, ei se haittaa paljoa hyötyohjelmilla, koska kun ajossa on vain yksi säie, ei ole väliä missä se on, ja jos kaikki virtuaaliytimet on työllistetty, ei taaskaan ole juuri väliä, mikä säie on milläkin ytimellä.
Peleissä taas tilanne saattaa olla että siellä on yksi raskas säie (kuormitus 100%) ja sen lisäksi monta kevyttä säiettä. (kuormitus esim. 30%).
Optimaalinen skedulointi laitaa tuon raskaan säikeen omalle fyysiselle prossuytimilleen, ja sitten ajaa niitä muita säikeitä muilla ytimillä, joko SMT:llä tai vuorotellen.
Epäoptimaalinen skedulointi taas laittaa raskaan säikeen kanssa saman fyysisen ytimen toiselle virtuaaliytimelle jonkun kevyistä säikestä (siksi aikaa kun se on ajossa) mikä hidastaa myös sen raskaan säikeen suorittamista.
2) Ilmeisesti tuo kahden CCX:n rakenne erillisine L3-kakkuineen ei ole pelien kannalta ihan optimaalinen. Datan hakeminen toisen CCXn L3-välimuistista on hitaampaa, ja jos eri CCXllä olevat säikeet kommunikoivat paljon, kommunikaatio niiden välillä on hitaampaa kuin samalla CCXllä ajossa olevien säikeiden välillä.
Pelikäyttöön optimaalisempi piiri voisi olla esim. 6-ytiminen jossa kaikki ytimet kytketty samaan 12 megan L3-välimuistiin(joka tosin olisi pari kellojaksoa hitaampi). Tällaista ei kuitenkaan Zen-arkkitehtuurin nykyversion puitteissa tulla näkemään.