AMD Ryzen 7 1800X & 1700X (Summit Ridge)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos hyvästä artikkelista. Ei huono ollenkaan tämä Ryzen ja aika linjassa mitä odottelinkin, mutta siltikin pienoinen yllätys, siis positiivisessa mielessä. Täällä mennään kuitenkin vielä 6c/12t (ehkä jopa 4c/8t) Ryzenin julkaisuun asti 2500k:lla. Vielä kelloteltuna 4,7Ghz riittää mainiosti RX480 kaveriksi 34" postimerkki näytölle 75Hz ja freesync.
 
Hämää kyllä hirveästi miten huonosti Ryzeni suoriutuu peleistä suhteessa kaikkeen muuhun. Liikkunut paljon spekulaatioita keskeneräisistä BIOS-versioista yms. kiirellisen julkaisun takia. Toivottavasti saavat parannusta aikaiseksi.

1) Vihjaisi siihen että käyttiksen skeduleri ei toimi täysin optimaalisesti:

Pelit on workloadeja joissa on vaihteleva määrä säikeitä ajossa, ja säikeiden raskaus vaihtelee.

"hyötyohjelmat" taas on yleensä joko 1-säikeisiä tai "täysin monisäikeistettyjä".

Jos käyttis skeduloi säikeitä epäoptimaalisesti eri virtuaaliytimille, ei se haittaa paljoa hyötyohjelmilla, koska kun ajossa on vain yksi säie, ei ole väliä missä se on, ja jos kaikki virtuaaliytimet on työllistetty, ei taaskaan ole juuri väliä, mikä säie on milläkin ytimellä.

Peleissä taas tilanne saattaa olla että siellä on yksi raskas säie (kuormitus 100%) ja sen lisäksi monta kevyttä säiettä. (kuormitus esim. 30%).

Optimaalinen skedulointi laitaa tuon raskaan säikeen omalle fyysiselle prossuytimilleen, ja sitten ajaa niitä muita säikeitä muilla ytimillä, joko SMT:llä tai vuorotellen.

Epäoptimaalinen skedulointi taas laittaa raskaan säikeen kanssa saman fyysisen ytimen toiselle virtuaaliytimelle jonkun kevyistä säikestä (siksi aikaa kun se on ajossa) mikä hidastaa myös sen raskaan säikeen suorittamista.


2) Ilmeisesti tuo kahden CCX:n rakenne erillisine L3-kakkuineen ei ole pelien kannalta ihan optimaalinen. Datan hakeminen toisen CCXn L3-välimuistista on hitaampaa, ja jos eri CCXllä olevat säikeet kommunikoivat paljon, kommunikaatio niiden välillä on hitaampaa kuin samalla CCXllä ajossa olevien säikeiden välillä.

Pelikäyttöön optimaalisempi piiri voisi olla esim. 6-ytiminen jossa kaikki ytimet kytketty samaan 12 megan L3-välimuistiin(joka tosin olisi pari kellojaksoa hitaampi). Tällaista ei kuitenkaan Zen-arkkitehtuurin nykyversion puitteissa tulla näkemään.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs siinä sitten mahtaa olla se tekninen ero että nämä 95 watin Ryzenit sitten käyvät ilmeisesti samoilla kelloillakin aikalailla kuumempina kuin jotkut intelin prossut? Joku kehui jotain kellotettua Core i5 täällä että 4,8ghz ja 60c lämmöt, se tietty on vaan 4-core mutta kuitenkin.. Eipä tuo tämän testin 70c silti mikään hirmuinen lämpö ole, varmaan saa alemmaksikin helpolla..

Tuo 65 watin 1700 on kiinnostava, mitäs veikkaisitte jos sellaista hieman alikellottelee (tai alivoltittaa?) että turbokin olisi max 3,2ghz esim niin voisi mennä jopa passiivisella jäähyllä?
 
Ihan joka viestiä ei ole eilisen jälkeen tullut luettua, mutta eikös tämmöinen voisi auttaa myös AMD:tä jos koodaisivat vastaavan ja jos Windows ei taivu? Tietysti jos probleemi on syvällä käyttiksessä tai yksinkertaisesti pelien optimoinnissa, niin sitten ei.

tbmutility.png


Intel® Turbo Boost Max Technology 3.0—Find Your Fastest Core
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs siinä sitten mahtaa olla se tekninen ero että nämä 95 watin Ryzenit sitten käyvät ilmeisesti samoilla kelloillakin aikalailla kuumempina kuin jotkut intelin prossut?

Tuo 65 watin 1700 on kiinnostava, mitäs veikkaisitte jos sellaista hieman alikellottelee (tai alivoltittaa?) että turbokin olisi max 3,2ghz esim niin voisi mennä jopa passiivisella jäähyllä?

Jos vertaa esim. 1-ydin/2-säie prosessoria ja kellottaa sen vs 8-ydin/16-säie niin huomaa että mitä useampia ytimiä sen kuumempana käy.
Se että alivoltittaa ja alikellottaa hieman ei vielä riitä siihen että voisi käyttää passiivijäähyä. Tietysti jos sellaisen itse askartelet tai sijoittaa tietokoneen (Ryzen ei kärsi bugeista pakkasella) esim. lasitetulle parvekkeelle.. ..tosin tuossakin täytyy ottaa huomioon kondensio eli ei pitkälle tähtäimelle suositeltavaa.
 
Tämän perusteella ostohousut sujahti takas kaappiin, nykyinen 3570k jatkaa vielä pelikoneen prossuna ainakin seuraavaan intel sukupolveen asti. Kun pitäisi ostaa prossu, emo ja muistit, niin tuolla tehonlisäyksellä ei vaan pysty perustelemaan päivitystä.
Samoilla linjoilla olen minäkin. Vakionakin 3770K vielä päihitti Ryzenin joissakin testeissä ja se kellottuu Ryzenia enemmän. Jos olisi oikea tarve koneen uusimiseen niin Ryzen olisi ehdottomasti oma valinta, mutta nyt en pysty päivitystä itselleni perustelemaan. Samalla voi odotella muistien sekä isojen M.2 NVMe SSD-asemien hintojen laskua. Ehkä Zen2 on sitten jo oikea valinta. Toivottavasti ei tule "hitto, tää pyörii huonosti" -hetkeä ihan heti, että maltti riittää odotteluun.
 
XtremeSystemsin puolellakin ainakin yksi vanha AMD-kellittelijä herännyt horroksestaan. Varmaan ihan hyviä vinkkejä tulee löytymään tuolta.

Ryzen - Return of the Jedi
Olen itse sen verran kartanolla näistä hommista että en väitä faktoiksi, mutta pikavilkaisulla pisti yksi asia silmään. Kaveri sanoo että BCLK:n kellottaminen olisi tärkeää ryzenin tapauksessa. Ryzenissa on kuitenkin kiinteät väylätaajudet PCI:n suuntaan käsittääkseni. BCLK:ta ei siis varmaankaan pysty paljoa nostelemaan.
 
XtremeSystemsin puolellakin ainakin yksi vanha AMD-kellittelijä herännyt horroksestaan. Varmaan ihan hyviä vinkkejä tulee löytymään tuolta.

Ryzen - Return of the Jedi


The breadcrumb trail is there model list and TDP ratings. 65w 8c/16t (low leakage) 95w 8c/16t (high leakage).

To further confirm this a trait of low leakage is cooler chip. Higher leakage hotter chip.

At the identical voltage both the 1700x and 1800x are 20c hotter than the 65w 1700 at also the same voltage in my persosnal testing.

Prime 95 2hours in temp readings, I think now you can start to see one of the limitations. Oddly enough heat out of the heatsink feels like 40-45c. My 290x's in crossfire on water dump 50C loaded after a few hours. I'm very familiar with what the temp feels like. This feels cooler.

No siinä on aika hyvä kivi sitten.. :o
 
1) Vihjaisi siihen että käyttiksen skeduleri ei toimi täysin optimaalisesti:

Pelit on workloadeja joissa on vaihteleva määrä säikeitä ajossa, ja säikeiden raskaus vaihtelee.

"hyötyohjelmat" taas on yleensä joko 1-säikeisiä tai "täysin monisäikeistettyjä".

Jos käyttis skeduloi säikeitä epäoptimaalisesti eri virtuaaliytimille, ei se haittaa paljoa hyötyohjelmilla, koska kun ajossa on vain yksi säie, ei ole väliä missä se on, ja jos kaikki virtuaaliytimet on työllistetty, ei taaskaan ole juuri väliä, mikä säie on milläkin ytimellä.

Peleissä taas tilanne saattaa olla että siellä on yksi raskas säie (kuormitus 100%) ja sen lisäksi monta kevyttä säiettä. (kuormitus esim. 30%).

Optimaalinen skedulointi laitaa tuon raskaan säikeen omalle fyysiselle prossuytimilleen, ja sitten ajaa niitä muita säikeitä muilla ytimillä, joko SMT:llä tai vuorotellen.

Epäoptimaalinen skedulointi taas laittaa raskaan säikeen kanssa saman fyysisen ytimen toiselle virtuaaliytimelle jonkun kevyistä säikestä (siksi aikaa kun se on ajossa) mikä hidastaa myös sen raskaan säikeen suorittamista.


2) Ilmeisesti tuo kahden CCX:n rakenne erillisine L3-kakkuineen ei ole pelien kannalta ihan optimaalinen. Datan hakeminen toisen CCXn L3-välimuistista on hitaampaa, ja jos eri CCXllä olevat säikeet kommunikoivat paljon, kommunikaatio niiden välillä on hitaampaa kuin samalla CCXllä ajossa olevien säikeiden välillä.

Pelikäyttöön optimaalisempi piiri voisi olla esim. 6-ytiminen jossa kaikki ytimet kytketty samaan 12 megan L3-välimuistiin(joka tosin olisi pari kellojaksoa hitaampi). Tällaista ei kuitenkaan Zen-arkkitehtuurin nykyversion puitteissa tulla näkemään.


Joo itekkin lueskelin äsken näistä 2:n CCX:n tuomista onglemista. Näyttää tosiaan sille, että siitä tuo pelien huono suorituskyky pitkälti johtuu. Pelit heittelevät säikeitä ytimeltä toiselle epäotimaalisesti Ryzenin kannlata, josta johtuen joudutaan tekemään paljon hitaita L3 cache hakuja ristiin CCX:ltä toiselle.
 
Mitenköhän Ryzenillä pelit pyörii Windows 7:ssa tai 8.1:ssä? Windows 10 tulee siirryttyä vasta 2020 näillä näkymin.
 
Mitenköhän Ryzenillä pelit pyörii Windows 7:ssa tai 8.1:ssä? Windows 10 tulee siirryttyä vasta 2020 näillä näkymin.

Tjaa-a vaikea sanoa. Mitenköhän Ryzen mahtaisi toimia Win95 tai Vista kanssa?
Toivottavasti ei toimi ollenkaan Windows 7 kanssa.

Onko tuossa jo toinen "moka". Eikö the stilt esim ollut havainnut että prime ei lämmitä ryzeniä yhtään. Se ei saa sille täysiä kuormia aikaiseksi.

Tämä kuulostaa hyvältä. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin humiseva tietokone hiljaisessa huoneessa.
 
Mitenköhän Ryzenillä pelit pyörii Windows 7:ssa tai 8.1:ssä? Windows 10 tulee siirryttyä vasta 2020 näillä näkymin.
Ryzer ei tue windows 7. Käsittääkseni se vaatii vähintään windows 10, ajureita ei tehty muille.

Edit. Nii ja linuksille.
 
Ryzer ei tue windows 7. Käsittääkseni se vaatii vähintään windows 10, ajureita ei tehty muille.

Edit. Nii ja linuksille.

Kyllähän tuo 7 näyttäisi tukevan, ainakin Redditin eilisen AMA:n mukaan.

usagi-sama 15 pistettä 15 tuntia sitten*

Is there any chance that AMD will change their mind and include support for legacy Windows 7? Will we still be able to receive drivers for it (especially the Ryzen chipsets) ???

  • pysyväislinkki
  • AMD_RobertTechnical Marketing[S] 24 pistettä 12 tuntia sitten

    I want to be straight with you: We're moving forward exclusively with Windows 10. Ryzen remains compatible with Windows 7, but we are not performing QA on this platform.


    But I think there are some clear benefits to Windows 10 in terms of APIs, display driver models, power states, etc. I legitimately feel like Win10 is better for gaming performance, and that's what I personally care about.

 
2) Ilmeisesti tuo kahden CCX:n rakenne erillisine L3-kakkuineen ei ole pelien kannalta ihan optimaalinen. Datan hakeminen toisen CCXn L3-välimuistista on hitaampaa, ja jos eri CCXllä olevat säikeet kommunikoivat paljon, kommunikaatio niiden välillä on hitaampaa kuin samalla CCXllä ajossa olevien säikeiden välillä.

Tää ois kiva nähdä testattavan, että pakotetaa ne pari pelin raskainta threadia pysymään kokoajan yhdellä ytimellä. Esim pelin pääthread ytimille 0 ja 1, ja vaikka näyttiksen ajurithread ytimille 2 ja 3. Ei ainakaan tulisi tilannetta jossa windows päättäisi siirtää nämä raskaat toiselle CCX:lle kesken kaiken.

Esim. Process hacker ohjelmalla pystyy antaa ohjelmille ihan threadi kohtaisia affinityjä.

Voitko @Sampsa testata tämän?
 
Jos Win7 käyttöön jotain tiettyä special softaa niin voihan sitä Win7 ajaa virtuaalikoneen kautta Win10 päällä varmasti ihan kaikilla GPU kiihoituksilla jne. Oletan näin, vahva mutu.... ?
 
Tämä kuulostaa hyvältä. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin humiseva tietokone hiljaisessa huoneessa.
Ajatko siis primeä kotona ja siksi hyvä vai mitä? Kyllä ryzen lämpeää jos softa ottaa siitä kaiken irti. Prime ei ota.
 
Voidaanko oikeasti unohtaa Ryzenin dissaus?

Performance / Dollar on todella hyvä ja tulee Sempronien ajat mieleen kun AMD tarjosi hyvää suoritukykyä hyvään hintaan.

Vai kuvitteliko joku, että tapshtuu ihme ja AMD yhtäkkiä pieksee Intelin lippulaivat 20-30%.

AMD on saavuttanut jo todella paljon eikä siltä pidä ottaa mitään pois.

Maailma muuttuu, eskoseni.
Ainahan kitisijöitä riittää, Ryzen on halpa ja hyvä.
 
Onhan tuo FX prossu muuten aivan törkeän hidas laitos verrattuna muihin testissä. Taitaa mennä se AMD:n laskema 52% IPC parannuskin rikki :p

Pieni pilkunviilaus. Varmasti menee jos FX:ään vertaa, tuo 52% oli käsittääkseni Excavatoriin verrattuna kun taas FX-n3xx:t perustuvat Piledriveriin.

(Näin ulkomuistista: Bulldozer -> Piledriver -> Steamroller -> Excavator)
 
Ajatko siis primeä kotona ja siksi hyvä vai mitä? Kyllä ryzen lämpeää jos softa ottaa siitä kaiken irti. Prime ei ota.


Joo tajusin vasta jälkikäteen että mitä tarkoitit... MUTTA

At the identical voltage both the 1700x and 1800x are 20c hotter than the 65w 1700 at also the same voltage in my persosnal testing.

Eli kyllä tuo silti siltä vaikuttaa että 50c rasituksessa
 
Tjaa-a vaikea sanoa. Mitenköhän Ryzen mahtaisi toimia Win95 tai Vista kanssa?
Toivottavasti ei toimi ollenkaan Windows 7 kanssa.

Sehän on vain kuluttajien etu, jos prossu toimii useammassa kuin vain yhdessä käyttöjärjestelmässä. AM4-emovalmistajilta löytyy ajurit myös 7 ja 8.1:lle, joten kyllä Ryzen niillä toimii. Ilmeisesti kaikki ominaisuudet eivät toimi.
 
Sehän on vain kuluttajien etu, jos prossu toimii useammassa kuin vain yhdessä käyttöjärjestelmässä. AM4-emovalmistajilta löytyy ajurit myös 7 ja 8.1:lle, joten kyllä Ryzen niillä toimii. Ilmeisesti kaikki ominaisuudet eivät toimi.


Ei ole kuluttajien etu että kehityksen jarruna roikkuu esim vanha DX11 rajapinta josta pitäisi päästä jo eroon.
En ole koskaan ymmärtänyt tuota takertumista vanhoihin järjestelmiin. Win10 on tehokkaampi nopeampi kauniimpi. Läheltä tiedän kaksi kaveria jotka pitivät sitkeästi seiskasta kiinni. Sitten päivittivät kymppiin ja kehuvat sitä eikä paluuta takaisin ole.

Monella seiskankin käyttäjällä olisi mukavampi datailla kun käytössä olisi modernit DX12/Vulkan rajapinnat niissä peleissäkin.

On todella hyvä uutinen mikäli Ryzen ei toimi kunnolla Win7 kanssa. Toivottavasti joku paha ajurivika sulattaa ne prosessorit Win7 käyttäjiltä eikä takuu korvaa.

ps edit niin ja omissa jokapäiväisessä käytössä olevissa koneissa on macOS eli en mikään Win10 fani ole mutta yhteen pelikoneeseen sen olen asentanut. Nyt en ole vaan 6kk sitä edes käynnistänyt.
 
Ymmärsinkö oikein että jos Ryzenistä disabloi SMT:n BIOSista niin silloin se on 8c/8t prosessori vai 4c/8t?

Näyttää tuo pelisuorituskyky paranevan kuitenkin jonkin verran tuossa Hexuksen testissä (Review: AMD Ryzen 7 1800X (14nm Zen) - CPU - HEXUS.net - Page 9) ja kyllähän "natiivi" 8-core olisi kuitenkin aika tehokas myös ilman SMT:tä.

Tässä on lisää ilman HT

Impact du SMT/HT - AMD Ryzen 7 1800X en test, le retour d'AMD ? - HardWare.fr
 
Kannattaa koittaa ymmärtää linkattu artikkeli. Sen perusteella tuon alla olevan erittäin epätodennäköisen toiveunen voi unohtaa jo.

Yksinkertaisesti syy on se että 4,4 GHz vaatii AMD:n suunnitelu+ nykyisen 14 nm prosessin takia niin isot jännitteet, että ne ovat yksinkertaisesti mahdottomat jo.

Viime vuonna 3 GHz:n piti olla mahdottomuus 14nm prosessin takia. Ei ihan pitänyt paikkaansa :cigar2:
 

Tuolla on aika hyviä selityksiä sille miksi Ryzenin tulokset olivat mitä olivat:
1. Windows ei osaa Ryzenin tehonhallintaa. Jos Windowsin power profiili ei ole high performance, niin 5-15% tehoista katoaa siihen.
2. Windowsin scheduler ei osaa käsitellä säikeitä oikein Ryzenin kannalta. Säikeen siirto CCX:n sisällä on ok, mutta hidastaa huomattavasti toimintaa kun Windows tuuppaa sen CCX:ltä toiselle. Tämä vaatii Microsoftilta patchin ja olettaisin sellaisen olevan tulossa.
3. SMT. Ryzenissä on vakiokokoinen tila odottaville komennoille ja kun SMT on käytössä se nähtävästi leikkaa jonon puoleen kun käyttäjiä on kaksi
4. Muistiongelmat. Muistinkäsittelyä ei ole saatu vielä toimimaan optimaallisella tavalla, joka aiheuttaa ongelmia varsinkin peleissä. Tähän on tulossa bios / mikrokoodipäivityksiä.

Eli odotettavissa on Windowsille vähintään patchi scheduleriin ja bios päivityksiä. Jos SMT:n ottaa vielä sen jälkeen pois päältä, niin kirjoittajat arvelevat Ryzenin olevan aika lailla tasoissa i7 prosessoreiden kanssa peleissä.

Kokonaisuutena tuolla arveltiin, että puolen vuoden kuluttua Ryzenin meno on aivan toista luokkaa.
 
Viime vuonna 3 GHz:n piti olla mahdottomuus 14nm prosessin takia. Ei ihan pitänyt paikkaansa :cigar2:
Kohtalaisen iso ero mutuilla paperin pohjalta kuin mitata todellista designiä. Tämä nyt julkaistu design ei vaan nyt mene enempää.

Seuraavat designit ja versiot sitten eri asia.
 
Ei ole kuluttajien etu että kehityksen jarruna roikkuu esim vanha DX11 rajapinta josta pitäisi päästä jo eroon.
En ole koskaan ymmärtänyt tuota takertumista vanhoihin järjestelmiin. Win10 on tehokkaampi nopeampi kauniimpi. Läheltä tiedän kaksi kaveria jotka pitivät sitkeästi seiskasta kiinni. Sitten päivittivät kymppiin ja kehuvat sitä eikä paluuta takaisin ole.

Monella seiskankin käyttäjällä olisi mukavampi datailla kun käytössä olisi modernit DX12/Vulkan rajapinnat niissä peleissäkin.

On todella hyvä uutinen mikäli Ryzen ei toimi kunnolla Win7 kanssa. Toivottavasti joku paha ajurivika sulattaa ne prosessorit Win7 käyttäjiltä eikä takuu korvaa.

ps edit niin ja omissa jokapäiväisessä käytössä olevissa koneissa on macOS eli en mikään Win10 fani ole mutta yhteen pelikoneeseen sen olen asentanut. Nyt en ole vaan 6kk sitä edes käynnistänyt.
[offtopic]
Valitettavasti Windows 10 tuoma kehityssuunta ei vain ole kuluttajien vaan suuryritysten etu noin kokonaisuutena. Siksi siihen ei ole porukalla kiirettä, eikä muuten yrityksilläkään.


Ja enemmän aiheeseen, sehän on ihan paskan hailea miksi ihmiset eivät Win 10:tä halua ottaa käyttöön. Yritysten tehtävä on tarjota sitä mitä asiakkaat haluavat.
 
Viime vuonna 3 GHz:n piti olla mahdottomuus 14nm prosessin takia. Ei ihan pitänyt paikkaansa :cigar2:

Siinä TheStilt käyttäjän postauksessa tuonne oliko se adantech tms forumille, hän kyllä suht vakuuttavasti selitti sen n. 3.7ghz kipupisteen jonka jälkeen TDP lähtee täysin lapasesta kun aletaan kellottelemaan.

Mutta aika naiivia ajatella etteikö AMD olisi jo tehnyt helvetisti töitä tuon homman korjatakseen. Ehkä yrittävät jo noihin 4-core malleihin pistää kunnolla lisää juissia niihin.
 
Mitenköhän Ryzenillä pelit pyörii Windows 7:ssa tai 8.1:ssä? Windows 10 tulee siirryttyä vasta 2020 näillä näkymin.

Eiköhän ne toimi suht samalla tavalla kun nyt julkkarissa win 10:llä. Win 7:lle ei todnnäköisesti vaan tule ne mahdollisetparannukset scheduleriin ym. ja sitä kautta win 7 puolella tuo pelipuolen suorituskyky jäänee aikalailla noille sijoilleen.
 
Eiköhän ne toimi suht samalla tavalla kun nyt julkkarissa win 10:llä. Win 7:lle ei todnnäköisesti vaan tule ne mahdollisetparannukset scheduleriin ym. ja sitä kautta win 7 puolella tuo pelipuolen suorituskyky jäänee aikalailla noille sijoilleen.
Tulee se todennäköisesti tuollakin puolella hiukan paranemaan kun saavat muistin toiminnan optimaalliseksi bios / mikrokoodipäivityksillä
 

Tuolla on aika hyviä selityksiä sille miksi Ryzenin tulokset olivat mitä olivat:
1. Windows ei osaa Ryzenin tehonhallintaa. Jos Windowsin power profiili ei ole high performance, niin 5-15% tehoista katoaa siihen.
2. Windowsin scheduler ei osaa käsitellä säikeitä oikein Ryzenin kannalta. Säikeen siirto CCX:n sisällä on ok, mutta hidastaa huomattavasti toimintaa kun Windows tuuppaa sen CCX:ltä toiselle. Tämä vaatii Microsoftilta patchin ja olettaisin sellaisen olevan tulossa.
3. SMT. Ryzenissä on vakiokokoinen tila odottaville komennoille ja kun SMT on käytössä se nähtävästi leikkaa jonon puoleen kun käyttäjiä on kaksi
4. Muistiongelmat. Muistinkäsittelyä ei ole saatu vielä toimimaan optimaallisella tavalla, joka aiheuttaa ongelmia varsinkin peleissä. Tähän on tulossa bios / mikrokoodipäivityksiä.

Eli odotettavissa on Windowsille vähintään patchi scheduleriin ja bios päivityksiä. Jos SMT:n ottaa vielä sen jälkeen pois päältä, niin kirjoittajat arvelevat Ryzenin olevan aika lailla tasoissa i7 prosessoreiden kanssa peleissä.

Kokonaisuutena tuolla arveltiin, että puolen vuoden kuluttua Ryzenin meno on aivan toista luokkaa.
Puoli vuotta siihen, että prossu toimisi niin kuin pitää? Julkaisuahan siirrettiin jo alkuperäisestäkin joku puoli vuotta(?) luulisi, että tuossa ajassa olisivat korjanneet ongelmat. Ei hyvältä näytä.
 
Eiköhän ne toimi suht samalla tavalla kun nyt julkkarissa win 10:llä. Win 7:lle ei todnnäköisesti vaan tule ne mahdollisetparannukset scheduleriin ym. ja sitä kautta win 7 puolella tuo pelipuolen suorituskyky jäänee aikalailla noille sijoilleen.


Seiskaan ei varmasti tule noita CCX ja SMT "bugi" korjauksia. Ne tulee vain Win10:lle
Mutta ehkä se on sellainen armollinen ratkaisu, käyttäkööt rampautettua seiskaa sitten jos on pakko 9 vuotta vanhaa järjestelmää käyttää.

Eikä tämä Win10/7 ihan offtopicciakaan ole, taitaa Intelin tuoreetkin kivet kuitenkin tukea vielä seiskaakin? En tiedä.

Mielestäni tuo Win10 päällä pyöriettävä virtuaaliseiska on ihan järkevä ratkaisu mitä ehdotin.
 
Puoli vuotta siihen, että prossu toimisi niin kuin pitää? Julkaisuahan siirrettiin jo alkuperäisestäkin joku puoli vuotta(?) luulisi, että tuossa ajassa olisivat korjanneet ongelmat. Ei hyvältä näytä.

Hyvältä näyttää. Halpa pirun tehokas 8-core prosessori 65 wattia ja 50 celsius astetta. Ei löydy inteleiltä vastaavia. No ehkä xeoneista voi jotain löytyä.

Sitä ei tiedä miten suuritöinen muutos Win10 kerneliin vaaditaan että nuo hommat saadaan toimimaan. Koodaus kai voi joskus olla vaikeeta hommaa, kuulemma.
 
Puoli vuotta siihen, että prossu toimisi niin kuin pitää? Julkaisuahan siirrettiin jo alkuperäisestäkin joku puoli vuotta(?) luulisi, että tuossa ajassa olisivat korjanneet ongelmat. Ei hyvältä näytä.
Päin vastoin. Ryzen on nyt jo varsin hyvä ja kun nuo tulevat kuntoon se on erinomainen. Minusta tilanne näyttää hyvin lupaavalta. Tuolla kaikki mulle heti asenteella taas ei pitkälle pääse.
 

Tuolla on aika hyviä selityksiä sille miksi Ryzenin tulokset olivat mitä olivat:
1. Windows ei osaa Ryzenin tehonhallintaa. Jos Windowsin power profiili ei ole high performance, niin 5-15% tehoista katoaa siihen.
2. Windowsin scheduler ei osaa käsitellä säikeitä oikein Ryzenin kannalta. Säikeen siirto CCX:n sisällä on ok, mutta hidastaa huomattavasti toimintaa kun Windows tuuppaa sen CCX:ltä toiselle. Tämä vaatii Microsoftilta patchin ja olettaisin sellaisen olevan tulossa.
3. SMT. Ryzenissä on vakiokokoinen tila odottaville komennoille ja kun SMT on käytössä se nähtävästi leikkaa jonon puoleen kun käyttäjiä on kaksi
4. Muistiongelmat. Muistinkäsittelyä ei ole saatu vielä toimimaan optimaallisella tavalla, joka aiheuttaa ongelmia varsinkin peleissä. Tähän on tulossa bios / mikrokoodipäivityksiä.

Eli odotettavissa on Windowsille vähintään patchi scheduleriin ja bios päivityksiä. Jos SMT:n ottaa vielä sen jälkeen pois päältä, niin kirjoittajat arvelevat Ryzenin olevan aika lailla tasoissa i7 prosessoreiden kanssa peleissä.

Kokonaisuutena tuolla arveltiin, että puolen vuoden kuluttua Ryzenin meno on aivan toista luokkaa.

Todella hyvä yhteenveto ongelmien aiheuttajista. Melkein kaikki vielä suht helposti korjattavissa. :)
 
Puoli vuotta siihen, että prossu toimisi niin kuin pitää? Julkaisuahan siirrettiin jo alkuperäisestäkin joku puoli vuotta(?) luulisi, että tuossa ajassa olisivat korjanneet ongelmat. Ei hyvältä näytä.

Jos pitää odottaa, että kaikki maailman softa on valmista ei tarvi julkaista ikinä sitä prosessoria. Itse prosessori toimii niinkuin pitää.

Ja toisekseen puolessa vuodessa ei tehdä kuin yksi respin. "Siinä ajassa" ei todellakaan tehdä ihan mitä tahansa kun puhutaan fyysisestä tuotteesta.
 
Ymmärsinkö oikein että jos Ryzenistä disabloi SMT:n BIOSista niin silloin se on 8c/8t prosessori vai 4c/8t?

Näyttää tuo pelisuorituskyky paranevan kuitenkin jonkin verran tuossa Hexuksen testissä (Review: AMD Ryzen 7 1800X (14nm Zen) - CPU - HEXUS.net - Page 9) ja kyllähän "natiivi" 8-core olisi kuitenkin aika tehokas myös ilman SMT:tä.

8C/8T luonnollisesti.

Kohtalaisen iso ero mutuilla paperin pohjalta kuin mitata todellista designiä. Tämä nyt julkaistu design ei vaan nyt mene enempää.

Seuraavat designit ja versiot sitten eri asia.

Saman kirjoittajan mutuilut Ryzenin suhteen menivät sen verran pahasti pieleen (myönsi virheensä josta suuri plussa :tup:), että pieni kriittisyys asioita kohtaan on paikallaan.
 
Joo itekkin lueskelin äsken näistä 2:n CCX:n tuomista onglemista. Näyttää tosiaan sille, että siitä tuo pelien huono suorituskyky pitkälti johtuu. Pelit heittelevät säikeitä ytimeltä toiselle epäotimaalisesti Ryzenin kannlata, josta johtuen joudutaan tekemään paljon hitaita L3 cache hakuja ristiin CCX:ltä toiselle.

Jos säikeiden epäoptimaalisesta skeduloinnista on kyse niin korjaus tulee todennäköisesti joko kääntäjien optioihin tai Ryzenin mikrokoodiin, tai molempiin. En olisi tässä vaiheessa huolissani.
 
Jos säikeiden epäoptimaalisesta skeduloinnista on kyse niin korjaus tulee todennäköisesti joko kääntäjien optioihin tai Ryzenin mikrokoodiin, tai molempiin. En olisi tässä vaiheessa huolissani.

Säikeiden skeduloinnista eri ytimille huolehtii käyttis, ei prossu eikä kääntäjä.

Konekielikäskyskeduloinnista huolehtii prossu itse (ja hiukan myös kääntäjä; in-order-prosessoreilla(itanium, vanha peruspena yms.) pelkästään kääntäjä)
 
Pelitestien suorituskyky kyllä ihmetyttää. BF1 multiplayerissä Intelin 6 ja 8 ytimiset voittavat i7 kabyn, vaikka se on kellotettu korkeammalle. Tästä syystä odotin myös Ryzenin pärjäävän hyvin tuossa pelissä.

Haluaisin kyllä päivittää Ryzeniin, mutta noista bugi fixeistäkään ei ole varmuutta, että korjaavatko ne nuo ongelmat?

Edit: Olen jo puoli vuotta etsinyt tietoa, että mikä olisi hyvä prossu BF:ään ja korkeisiin frameihin.
 
Ei ole kuluttajien etu että kehityksen jarruna roikkuu esim vanha DX11 rajapinta josta pitäisi päästä jo eroon.
Sinä olet kyllä sen tason puppugeneraattori, etten toista vastaavaa ole tällä foorumilla vielä nähnyt. Puhut jatkuvasti asioista, joista et ymmärrä yhtään mitään. Lukaiseppa vaikka tuo:
Is DirectX 12 Worth the Trouble?

DX11 olemassa olo on tärkeää varsinkin pienemmille deveille ja DX12 ei tule koskaan korvaamaan sitä täysin.
 
Pelitestien suorituskyky kyllä ihmetyttää. BF1 multiplayerissä Intelin 6 ja 8 ytimiset voittavat i7 kabyn, vaikka se on kellotettu korkeammalle. Tästä syystä odotin myös Ryzenin pärjäävän hyvin tuossa pelissä.

Haluaisin kyllä päivittää Ryzeniin, mutta noista bugi fixeistäkään ei ole varmuutta, että korjaavatko ne nuo ongelmat?

Edit: Olen jo puoli vuotta etsinyt tietoa, että mikä olisi hyvä prossu BF:ään ja korkeisiin frameihin.

Tiedä sitten, mutta Lisa Su sanoi Reddit AMA tilaisuudessa, että kyseessä on ongelmia pelien koodissa minne on viety intellin prosessori optimoinnit sellaisinaan ja se aiheuttaa nyt ongelmia Ryzenille kun eivät ihan samanlaisia ole. Coreparkingia ja SMT ilmeisesti ne ongelma. Sanoivat, että designissä ei ole mitään vikaa, että ipc/suorituskyky on siellä nyt pitäisi vaan saada homma rullaan. Kehuivat 300 developerin kanssa tekevänsä töitä ongelmien ratkaisemiseksi.

Toivon mukaan Ryzen 5 julkaisuun mennessä olisivat saaneet nuo top aaa pelit toimimaan kunnolla. Tämä siis oma toivomus.
 
Sinä olet kyllä sen tason puppugeneraattori, etten toista vastaavaa ole tällä foorumilla vielä nähnyt. Puhut jatkuvasti asioista, joista et ymmärrä yhtään mitään. Lukaiseppa vaikka tuo:
Is DirectX 12 Worth the Trouble?

DX11 olemassa olo on tärkeää varsinkin pienemmille deveille ja DX12 ei tule koskaan korvaamaan sitä täysin.

Toki pitää muistaa, että nuo pikkufirmojen tuotokset eivät myöskään vaadi yleensä yhtä paljoa suorituskykyä koneelta kuin AAAAAAAA titlet. Turha rajapinta se ei siltikään missään nimessä ole.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 325
Viestejä
4 504 514
Jäsenet
74 381
Uusin jäsen
Matimane

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom