AMD Ryzen 7 1800X & 1700X (Summit Ridge)

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
Vaikuttaa melkoiselta jytkyltä kyllä Linux puolella myös!
Johtuen siitä miten tuo Linux puolen kehitys ja tuki toimii on esim. toimivan SMT tuen saaminen kaikkiin käytössoleviin ohjelmiin huomattavasti helpompaa kuin Windows softapuolella jossa sen tuen tekoa jokaisen softan tekijän omaan softaan pitää erikseen ruinata ja samoin pitää olla kädetristissä Microsoftin suuntaan että laittaako se tukea käytikseensä vai päättääkö keinotekoisesti vahentaa käyttiksensä sen uuden raudan tekijän kustannuksella.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
Hah. Dual Xeon 20c/40t @ 3.1ghz siis ei ole monessa testissä paljoakaan nopeampi kuin 8c/16t Ryzen..
Niin ja jos halutaankin ajaa sataa suhtkevyttä virtuaalipalvelinta niin yllättäen se 20c/40T Xeon todennäköisesti pyyhkii sillä 8c/16t Ryzenillä lattiaa, niin että kaikki aina riippuu sovellustarpeesta.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Niin ja jos halutaankin ajaa sataa suhtkevyttä virtuaalipalvelinta niin yllättäen se 20c/40T Xeon todennäköisesti pyyhkii sillä 8c/16t Ryzenillä lattiaa, niin että kaikki aina riippuu sovellustarpeesta.
Niin ja sitten sitä voidaankin verrata 32c/64t Naples Ryzeniin? Mahtaakohan pärjätä... No sen saamme tietää myös piakkoin. Mikäli Naples hinta/teho/watti suhteiltaan pieksee Xeonit niin intelillä on iso pökäle housuissa.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Johtuen siitä miten tuo Linux puolen kehitys ja tuki toimii on esim. toimivan SMT tuen saaminen kaikkiin käytössoleviin ohjelmiin huomattavasti helpompaa kuin Windows softapuolella jossa sen tuen tekoa jokaisen softan tekijän omaan softaan pitää erikseen ruinata ja samoin pitää olla kädetristissä Microsoftin suuntaan että laittaako se tukea käytikseensä vai päättääkö keinotekoisesti vahentaa käyttiksensä sen uuden raudan tekijän kustannuksella.
Mitäs tämä nyt taas sitten on? Juuri täällä joku höpisi miten pienillä pelitaloilla on vaikeuksia säikeistämisen kanssa.
Nyt kuitenkin Linux kohdalla asia meneekin päinvastoin, omituista sangen omituista ja ristiriitaista informaatiota vai pitäisikö sitä kuitenkin kutsua mutuksi.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
:D Sanoit. Mutta mitä vittua tarkottaa XFR?
Yksinkertaistaen, se on lisäturbo normaaliturbon lisäksi ja se on käytössä silloin kun tietyt lämpö ja Wattirajat ei ylity.

Ryzen on BiTurbo :D



Toisinsanoen jos Kekkonen olis vielä Presidenti se varmaan hankkis Ryzenin (Kekkosen Saab tais ola ekoja autoja joissa oli BiTurbo) :geek:

(juuh oon vanha kun Ryzenistä tulee mieleen Kekkos Saab :sori: mutta puolustukseksi täytyy sanoa että mulla oli jo silloin ensimmäinen laskukoneeni joten olin jo tietotekniikan kuumimmassa kärjessä :tup: tosin siinä ei ollut muistipaikkaa edes yhtä numerotietoa varten :tdown: )
 
Viimeksi muokattu:

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
XFR = extended frequency range, tässä The Stiltin kirjottama selitys, jos vain englanninkieli taittuu:
The XFR

The XFR (Extended Frequency Range) is essentially an extension or enhancement to the standard CPB (Turbo) algorithm. In scenarios where all of the various limiters (power, current and thermal) have margins, the CPU is allowed to boost above its nominal base and boost speeds. Just like the standard CPB algorithm, the XFR has separate clock ceilings for a single core and all core operation.

For example, for the 1800X SKU the clock configuration is following: 3.6GHz all core frequency (MACF), 4.0GHz single core frequency (MSCF), 3.7GHz maximum all core XFR ceiling (ACXFRC) and 4.1GHz maximum single core XFR ceiling (SCXFRC).

The number of XFR bins (n x 100MHz) might vary between the different SKUs, however for the 1800X model there is a single XFR bin available for both all core and single core operations. In typical consumer workloads, the CPU will generally be able to reside in the XFR states (3.7GHz / 4.1GHz) constantly, however in certain specialized workloads (such as Linpack or Prime95) the frequency usually decreases towards the base frequencies (3.6GHz / 4.0GHz).
Ryzen: Strictly technical
Pisemmältä ketjusta löytyy mun linnunradan käsikirja liftareille versio tuosta XFR:stä, se ei välttämätä ole yhtä paikkansapitävä mutta ...

AMD Ryzen 7 1800X & 1700X (Summit Ridge)
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Itse sain esittelyistä toiveen/mielikuvan että XFR on niin kova juttu että kunhan vaan törkkää järeän jäähdytyksen niin vekotin kellottuu itsestään ja korkealle. Mutta ei se taida ihan niin sittenkään toimia. Ehkä hieman turhaan hehkutettu ominaisuus?
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
...
PC porukka valittaa että pelit on huonoja koska ne koodataan konsolit edellä.
No nyt alkaa uusi ruikutus että pelit on huonoja koska ne koodataan PC edellä.
Koittakaa päättää pliis.
...
Totta kai se yksinkertaistuu noin jos ei tiedä/tajua miten homma tosiasissa menee.

Se että konsoliversio on optimoitu sille konsolin 8 ydin prossesorille ei automaatisesti tarkoita että PC versio optimoitaisiin myös 8 ytimelle se tarkoittaa vain että sen moniydin optimoidun version teko on helpompaa.

Sitten on vielä tämä

i7 7700K 4c/8t = 8
Ryzen 8c/16t = 16

Eli vaikka se PC versio olisi mahdollisiman 1:1 konsoliversio jo 7700K tukee sitä treadimäärää joten vaikka Ryzenillä löytyy ne aidot 8 ydintä ero ei ole niin radikaali jos se konsolikäännös ei alunalkaenkaan hyödynnä niitä aivan 100% jokaikistä.

Jos joku peli ei tue kuin 4 säiettä ja huutaa lisää kellotaajuuksia, koittakaa nyt joskus herätä tajuamaan että se on surkea peli eikä ansaitse minkäänlaista huomiota enää missään arvosteluissa.
Että ihmiset jättäis hyvän pelin pelaamatta vain siksi kun se se ei käytä oikeamäärää ytimiä/säikeitä.

 
Viimeksi muokattu:

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Totta kai se yksinkertaistuu noin jos ei tiedä/tajua miten homma tosiasissa menee.

Se että konsoliversio on optimoitu sille konsolin 8 ydin prossesorille ei automaatisesti tarkoita että PC versio optimoitaisiin myös 8 ytimelle se tarkoittaa vain että sen moniydin optimoidun version teko on helpompaa.

Sitten on vielä tämä

i7 7700K 4c/8t = 8
Ryzen 8c/16t = 16

Eli vaikka se PC versio olisi mahdolisiman 1:1 kosoliversio jo 7700K tukee sitä treadimäärää joten vaikak Ryzenillä löytyy ne aidot 8 ydintä ero ei ole niinn radikaali jos se konsolikäännös ai alualkaenkaa hyödynnä niitä aivan 100% jokaikistä.

SMT tai varsinkaan HT ei vastaa yhtä ydintä 1:1 suhteessa. Oikeastaan mistään muusta mitä kirjoitit, en ymmärrä mitään. "Moniydin optimoidun version teko on helpompaa" ?
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
Tarkoitit varmaan "parasta mitä voi tehdä ilman housuja" :cigar2:
No ainakin niiden housujen vetoketjun Zippailun kanssa kannantaa olla varovainen ettenkin Zippailuennätystä yrittäessä kun jos tulee syöttövirhettä (senkaltaisessa virhetilanteesta toipuminen voi vaatia isommankin bugikorjauksen asennusta asiantuntija avustuksella).

.

.

.

Täh ... miten niin siihen loppuun kuuluu hymiö ... sulla se vasta likainen mielikuvitus on.

.

.

.

Joo lupaan palata Ryzen asiaan aamulla (klo on 3:00 joten nukkumaan).
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Että ihmiset jättäis hyvän pelin pelaamatta vain siksi kun se se ei käytä oikeamäärää ytimiä/säikeitä.


Niin, lähinnä kai koitan ajaa takaa sitä ajatusta että antiikkisille 2 ja 4 ydin koneille tehtyjä softia ei edes kai pitäisi testata aivan eri ajattelumallilla valmistetuilla prosessoreilla? Toki on hyvä huomioida että jossain surkeasti tehdyssä pelissä vanhat prosessorit ovat jopa nopeampia, mutta tulevaisuus on kuitenkin säikeissä eikä hertseissä.

Ehkä jotain tämäntyylistä ajattelumallia kaipaisi enemmän varsinkin peliteollisuuteen.

Lyhyesti tällä hetkellä Ryzen on Core i5:a parempi peleissä ja Core i7:aa parempi monisäikeistetyissä hommissa. Sellainen ensimmäisen tuotantoversion kompromissi haettu tähän!
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 423
Lyhyesti tällä hetkellä Ryzen on Core i5:a parempi peleissä ja Core i7:aa parempi monisäikeistetyissä hommissa. Sellainen ensimmäisen tuotantoversion kompromissi haettu tähän!
Lisää vielä tuohon loppuun "kuluttajasarjan prosessoreissa" niin väitteesi on melko hyvin paikkaansapitävä.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
Löysin gigantista pari halpaa 8-core pelikonetta. Sonyn ja Microsoftin jotai vempeleitä.
Outoa että he ovat niitä ytimiä ihan huvin vuoksi niihin laittaneet, hölmöjä firmoja.
Jos et itse tajua miten ja miksi tuo lausuntosi on tahallisest ja karkeasti vääristelevä niin en näe tarvetta sen rautalangasta vääntämisen enempää koska olen tässä ketjussa käsitellyt sitä monesti sano vain yhden lauseen.

Todellinen peliteho todellisessa pelitilanteessa todellisilla ulkona olevilla peleillä vs koneen hinta.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Jos et itse tajua miten ja miksi tuo lausuntosi on tahallisest ja karkeasti vääristelevä niin en näe tarvetta sen rautalangasta vääntämisen enempää koska olen tässä ketjussa käsitellyt sitä monesti sano vain yhden lauseen.

Todellinen peliteho todellisessa pelitilanteessa todellisilla ulkona olevilla peleillä vs koneen hinta.
Monessa pelissä kuitenkin Ryzen on pärjännyt hyvin tuolle 7700K jumalakivelle. Jossain peleissä sitten taas ei.
Tuohon frametime juttuun pitäisi tutustua, ehkä siitä löytyy joku selkeyttävä tuubivideo.
Mutta kaikki kitinä ryzeniin liittyen ilmeisesti tulee nyt joistain tietyistä peleistä.

Toki AMD olisi demoissaan voinut hieman enemmän painottaa että kyseessä on enemmän työasema- kuin pelikäyttöön tarkoitettu prosessori. Niistä jäi selkeä käsitys että pelit nimeomaan on "se" juttu.

Mitään tahallista vääristelyä en ole harjoittanut. Konsoleissa on 8 ydintä. Konsolipelit suunnitellaan näille kahdeksalle ytimelle. Ok, ehkä yhtä ydintä käytetään hieman johonkin konsolin taustahommiinkin. Konsolit ovat hyötyneet toki siitä että niillä rajapinta on ollut alustapitäen Vulkan-Mantle/DX12 tyylinen joka on nyt vasta tuloillaan kunnolla PC puolelle.

Mutta, nimenomaan Mantle(Vulkan) rajapinnoillahan AMD:n tuotokset cpu ja gpu puolella ovat pärjänneetkin hyvin. Vulkan suhteen jopa paremmin kuin Nvidia. Toivottavasti DX11 pelejä ei enää uusina tehdä lainkaan.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
Harmi kyllä, ettei pelikäyttöön soveltuvaa 4 ytimen mallia julkaistu. Onko mitään huhuja/faktoja tälläisten ilmaantumisajankohdasta?
On ihan faktoja ja on tulossa eikä edes kestä kovin kauan.

Mutta niin kuin on sanottua Ryzenit on Megaherzeiltään liian kaukana 7700K mallista niin että jos etsii tehokkainta mahdollista peliprosessoria niin Ryzen ei käy.

Mutta jos odotta että saisi tehokkaan (mutta ei tehokkaimman) nelityimisen peliprosessorin joka tukee 8 säijettä (ts Intel i7 HT tai Ryzen SMT) ja olisi siitä huolimatta edullinen (jota Intel i7 varsinkaan K mallit ei ole) Ryzeneistä on tulossa sellaisia malleja eikäniitä tarvi odotaa kohtuutoman pitkään.

Eli esimerkiksi minulla on i5 3570K malli niin uskon täysin että Ryzenistä tulee useita malleja jotka on tehokaampia kuin se ja edullisia (jopa i5 3570K prosessorin tämänhetkiseen arvoon nähden).

Minulla on myös i7 4790K malli mutta olen skeptisempi että Ryzenistä voisi tulla neliydinmalli johon se olis järkeä vaihtaa.

Oliko näistä apuja?
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
onko (siis teknisesti) mahdollista inteliltä vastata 8-core prosessorilla LGA1151 kantaan? eli päivityksillä bisnestä
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
Huhut ja julkaisut menneet tässä niin sekaisin, että onko niistä 1600 sarjan 6-core rusinoista vielä virallista tietoa?
Jos niissä olisi hieman kovempia kelloja esim. 4.4ghz niin ero 7700K vähenisi jo huomattavasti.
Sulla heitelee nuo toiveet häränpyllyä toisessa on toiveena 2 Ghz ja 16 ydintä ja nyt sitten pitäis yhtääkkiä olla epärealisisen korkealla kellolla oleva Ryzen, tämän takia sinunkanssa on erittäin turhautavaa yritää keskustella kun mittakavat heittele sinne tänne aina senmukaan mikä sillähetkellä sopii omaan agendaan.

Fakta yksi, järjettömän alhaisella kellolla oleva prosessori ei käy pelikäytöön vaikka siinä olisi kuinkamonta ydintä (pelejä ei nyt vaan voi tehdä niin).

Fakta kaksi, prosessorimallin kellotaajuutta ei voi tuostavaan monikertaista jättämällä muutaman ytimen käyttämätä.

Eli vaikka kuinka esität märkiä uniasi Ryzen ei taikaiskusta muutu joka ikisen Intel prosessorimallin tappajaksi.


Sitten tiedoksi kun raakut Intel fanipoika tätä Intel fanipoika tuo niin ainakin yksi Intel fanipoika on sitämieltä että minä olen pahimman luokan AMD fanipoika ja minä sanon sinulle Ryzen ei ole mikään ihme sen ei sovellu ihan mihintahansa just niin kuin unelmissasi kehitelet.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Sulla heitelee nuo toiveet häränpyllyä toisessa on toiveena 2 Ghz ja 16 ydintä ja nyt sitten pitäis yhtääkkiä olla epärealisisen korkealla kellolla oleva Ryzen, tämän takia sinunkanssa on erittäin turhautavaa yritää keskustella kun mittakavat heittele sinne tänne aina senmukaan mikä sillähetkellä sopii omaan agendaan.

Fakta yksi, järjettömän alhaisella kellolla oleva prosessori ei käy pelikäytöön vaikka siinä olisi kuinkamonta ydintä (pelejä ei nyt vaan voi tehdä niin).

Fakta kaksi, prosessorimallin kellotaajuutta ei voi tuostavaan monikertaista jättämällä muutaman ytimen käyttämätä.

Eli vaikka kuinka esität märkiä uniasi Ryzen ei taikaiskusta muutu joka ikisen Intel prosessorimallin tappajaksi.


Sitten tiedoksi kun raakut Intel fanipoika tätä Intel fanipoika tuo niin ainakin yksi Intel fanipoika on sitämieltä että minä olen pahimman luokan AMD fanipoika ja minä sanon sinulle Ryzen ei ole mikään ihme sen ei sovellu ihan mihintahansa just niin kuin unelmissasi kehitelet.
Sinun kanssa on myös tuskallista keskustella koska välillä sinun teksteistäsi ei voi ymmärtää yhtään mitään ja näköjään et myöskään ymmärrä yhtään mitä luet.

Nyt sekoitat kyllä asioita keskenään, olen toivonut kyllä että kehitys kulkisi tuohon 16-core 2ghz suuntaan. Ja siihen se kehittyy ja kulkeekin, koska kellotaajuksien nosto ei se ratkaisu ole.

Fakta 1. Juu on sanottu että lentokoneita tai ydinpommejakaan ei voi kukaan valmistaa. Saatika tietokoneita. "pelejä ei nyt vaan tehdä niin" no ongelmaan jo itsekin huomasit ratkaisut ja syylliset. Jotkut pelit tehdään eli koodataan huonosti.


Fakta 2. Olenko väittänyt jossain että kellotaajuuksia moninkertaistetaan jotain ytimiä käyttämättä? En ole, joten mitä ihmettä.

Eikä tähän tarvi edes vastata mitään, tuskin ymmärsit mitään taaskaan enkä kuitenkaan ymmärtäisi yhtään mitä aikoisit taas vastata. Etkä edes vastaa mihinkään, höpisit tuolla aiemmin että moniydin pelien koodaus on helpompaa ja nyt se ei taas sitten olekaan. Tämä on toivotonta, hyvää yötä.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
Mitäs tämä nyt taas sitten on? Juuri täällä joku höpisi miten pienillä pelitaloilla on vaikeuksia säikeistämisen kanssa.
Nyt kuitenkin Linux kohdalla asia meneekin päinvastoin, omituista sangen omituista ja ristiriitaista informaatiota vai pitäisikö sitä kuitenkin kutsua mutuksi.
Näytä kohta missä minä väitin että jokaikinen Linux kehittäjä värkkää sen SMT tuen oman softaansa itse.

Minähän sanoin just päivastoin niiden ei tarvi tehdä sitä itse kunhan käyttää oikeita kirjastoja niin ne päivitetyt paketi tulee autmaatisesti sitämukaa kun niitä laitetaan jakoon.

Enkä puhunut halaistua sanaa pelinnsäikestämisestä vaan esim. SMT tuen tuomisesta Linuxsiin ja sen sovelluksiin.

SMT tuki ei tee säikeistetyjä peljä mutta säikeistetyt pelit hyötyy alustasta jolla se SMT tuki toimii oikein.


Tämä on varsin turhauttavaa kun ei kykene erottaman edes sitä mikä ero on SMT tuella ja säikeistetyllä ohjelmalla, ja silti laukoo jatkuvasti omia näkemyksiään niin kuin niillä olisi jotain todellisuuspohjaa ja jos joku yritää korjata intää vatsaan ja sittenkun on kumottu senhetkinen sepite keksii uuden ja sama hullunmyllyjatkuu.

Minä en jaksa enää kovinkaun hakata päätä seinään joten jos huomaatte että en enää kommentoi tämä henkilön postauksiin se johtuu todennäköisesti siitä että hän voitti kunnian olla ensimmäinen henkilö jonka olen ikinä pannut Ingnore listalle missään.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
onko (siis teknisesti) mahdollista inteliltä vastata 8-core prosessorilla LGA1151 kantaan? eli päivityksillä bisnestä
Totta kai on mutta oletko koskan yhtään surannut mikä on Intelin tapa aina prossorimallin vaihtuessa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 050
Ihan ottamatta kantaa tuohon teidän "kinasteluun" niin minäpäs möin oman i7 6700k prossuni ja laitoin tilaukseen 1700 non X:n. Ihan jo vaihtelun takia, onhan näitä Inteleitä jo ollut ja omassa käytössäni reso on tuo 1440p@144hz niin uskon että tuo(kin) prossu ajaa saman asian oikein mallikkaasti, pelikäytössäkin, varsinkin kellotettuna. Jäähdytykseen on custom looppi ja näytönohjaimena toimii TXP.
Jos alkaa ahistaa niin katotaan sitten asiaa uudestaan, aina sen i7 voi ostaa takaisin jos siltä tuntuu. Ei näitä asioita tarvi aina niin vakavasti ottaa. Odotan jo kovasti ensi viikkoa että pääsisi vähän näpertelemään uusien lelujen kanssa =)
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
...
Fakta 2. Olenko väittänyt jossain että kellotaajuuksia moninkertaistetaan jotain ytimiä käyttämättä? En ole, joten mitä ihmettä.
...
Huhut ja julkaisut menneet tässä niin sekaisin, että onko niistä 1600 sarjan 6-core rusinoista vielä virallista tietoa?
Jos niissä olisi hieman kovempia kelloja esim. 4.4ghz niin ero 7700K vähenisi jo huomattavasti.
Mitä tulee Fakta 1. höpinöihisi huonosta kodauksesta, niin niin hyyvää koodausta ei voi olla että sillä voisi kumota kausaliteetin eli syitä ja seurauksia ei voi joka-asiassa tuosta vain laittaa siihenjärjestykseen (peräkkäin/rinnakkain/tai mitenvaan) mihin huvitta vaan aina on syitä joiden on pakko olla ennen seurauksia joiden on pakko olla ennen teittyjä niistä seuraavia syitä.

Ts prosessorit/ohjelmat/ohjelmoijat ei ole mitään Tardiksia (ja Tohtorillakin oli sääntöjä siitä miten omaa aikajana ei voi rikkoa).

Minä nyt satun seuraaman yhdenpelinkehitystä jossa rinnakkaistetaan kaikkea mahdollisimmanpaljon (niin pitkälle että kun pusketan rajota tulee ihmeellisiä bugeja joihin sitten pitää löytää ratkaisuja (tällaisia bugeja liittyy esim. "sisäkkäisiin mailmankaikkeuksiin" fysiikkamootori joka on toisen fysiikkamootorin sisällä olevassa tilassa jolloinkusalitetti ongelma voi aiheutta esim. sen että tiput seinän läpi (syy sille että tipuit seinänläpi on se että ohjalmakoodin mielestä olit jo sen seinän ulkopuolella eli seuraus oli ennen syytä))).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 050
@IcePen
Tämä tekstisi on kyllä melko vaikeasti luettavaa ja äidinkielisestikkin vähän mitä sattuu, ei pahalla... Juu ei enempää ot:ta :)

"Mitä tulee Fakta 1. höpinöihisi huonosta kodauksesta, niin niin hyyvää koodausta ei voi olla että sillä voisi kumota kausaliteetin eli syitä ja seurauksia ei voi joka-asiassa tuosta vain laittaa siihenjärjestykseen (peräkkäin/rinnakkain/tai mitenvaan) mihin huvitta vaan aina on syitä joiden on pakko olla ennen seurauksia joiden on pakko olla ennen teittyjä niistä seuraavia syitä.

Ts prosessorit/ohjelmat/ohjemoijat ei ole mitään Tardiksia (ja Tohtorillakin oli sääntöjä siitä miten omaa aikajana ei voi rikkoa)."
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
Ihan ottamatta kantaa tuohon teidän "kinasteluun" niin minäpäs möin oman i7 6700k prossuni ja laitoin tilaukseen 1700 non X:n. Ihan jo vaihtelun takia, onhan näitä Inteleitä jo ollut ja omassa käytössäni reso on tuo 1440p@144hz niin uskon että tuo(kin) prossu ajaa saman asian oikein mallikkaasti, pelikäytössäkin, varsinkin kellotettuna. Jäähdytykseen on custom looppi ja näytönohjaimena toimii TXP.
Jos alkaa ahistaa niin katotaan sitten asiaa uudestaan, aina sen i7 voi ostaa takaisin jos siltä tuntuu. Ei näitä asioita tarvi aina niin vakavasti ottaa. Odotan jo kovasti ensi viikkoa että pääsisi vähän näpertelemään uusien lelujen kanssa =)
Juu mulle tulee todennäköisesti myös Ryzen vedellä jossainvaiheessa mutta ei tässä ensihuumassa (haluan nähdä sen 1600X 6c/12t mallin ensin).

Kun se Ryzen nyt vaan on hyvä monessa jutussa ja riittävänhyvä niissä lopuissakin ja niin kuin sanoit vaihtelu Intel putkeen virkistää (tosin se i7 4790K jää kakkoskoneeksi).
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
@IcePen
Tämä tekstisi on kyllä melko vaikeasti luettavaa ja äidinkielisestikkin vähän mitä sattuu, ei pahalla... Juu ei enempää ot:ta :)

...
Juu äidinkieli ei ole parhaissamahdollisisia kantimissa mutta sillä mitä on on toimeentultava.

Kun yrittää keksiä miten kertoisi monimutkaisen asian yksinkeraisesti joskus käy niin että se yksinkertainenkin versio on vielä erittäin monimutkainen (oletin että Doctor Who referenssit ei pahentaneet sekannusta).
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 625
.

Teistä ei KUKAAN pelaa sillä tietokoneella niin, että taustalla on päällä pelkästään Windows, eikä mitään muuta.
Se winamppi classic ei älyttömästi siellä taustalla vie resursseja. Muuten kyl huudan HEP, kun pelaan nii en tee muuta. Taustalla toki Steami ja jotain hiiren ja Nvidian ohjelmistoa, mutta väittäisin ettei nämä aivan tolkuttomasti siellä taustalla vie. Ehkä osa porukasta on sen verra keskittymiskyvytöntä, että kaikki pitää koko ajan olla puoliteholla suorituksessa, väittäisin et on kuitenki melko monta meikäläisenki kaltasta jotka pelatessaan pelejä, pelaa niitä eikä irkkaa ja selaa selainta ja kato striimejä samalla.

Ihan noin verrokiksi, tällä hetkellä kun en pelaa on cpu-usage viidellä välilehdellä(face, iox2, rr, youtube) + winampilla 0,3% ja muistia tähän koko hommaan menee 140mb. Kokonaiskäyttö CPU:lla on 1%. Että eiköhän tuo 5-10% kaula riitä kattamaan nämäki jos tämmösiä tulis pidettyä pelatessa taustalla.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 997
...
, väittäisin et on kuitenki melko monta meikäläisenki kaltasta jotka pelatessaan pelejä, pelaa niitä eikä irkkaa ja selaa selainta ja kato striimejä samalla.
...
Entäs kun peliä pelatessa on taustalla auki netiselain ja kuvankaappaustyökalut niin että pystyy tekemään bugiraporteja ja toisintaman toisten pelaajien tekemiä bugiraportteja pelatessa ja sen lisäksi on tietenkin auki kyseisen pelin foorum nettiselaimessa että voi keskustella sen bugin metsästyksen etenemisestä muutoin kuin pelin sisäisessä chat ikkunassa jonka sisältö ei säily.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 625
Entäs kun peliä pelatessa on taustalla auki netiselain ja kuvankaappaustyökalut niin että pystyy tekemään bugiraporteja ja toisintaman toisten pelaajien tekemiä bugiraportteja pelatessa ja sen lisäksi on tietenkin auki kyseisen pelin foorum nettiselaimessa että voi keskustella sen bugin metsästyksen etenemisestä muutoin kuin pelin sisäisessä chat ikkunassa jonka sisältö ei säily.
Entä jos entä jos entä jos. Entä jos rasittaa prosessoria niin, ettei se 8 ydintäkän riitä, jos vaikka videoita editoi ja samalla vaihtaa prossujäähyä ja ja ja ja. Kuten sanoin, keskityn pelaamiseen, en betatestaukseen, ircciin, selaimeen, muiden pelaamiseen yms. yms. yms. En sano, etteikö Ryzenille olis monellakin käyttöä, mutta vähän hassuja nää 'entä jos' skenaariot. Ei näitä entä-jos skenaarioita silloinkaan pyöritellä ku keskitytään 4 ja 8c eroon Intelin prossujen välillä, nii miksipä nyttenkään.

3D karkki antaa osviittaa siitä, että jatkossa olis varmasti hyvä jos pelintekijät säikeistäis paremmin, mutta niin kauan kun tätä ei tapahdu, on pelaajan edelleen parempi valita se prossu joka vastaa käyttötarkoitusta parhaiten. Voisin yhtä hyvin väittää, että suurimmalla osalla ei tuota kaikkea kauhtaa ole pelatessa päällä, mikä kaventaisi Intelin kaulaa. Vaan odotellaan nyt vielä niitä alemman luokan Ryzeneitä ja katellaan sit sitä Bang for Buck mittaria, siihen se eniten valtavirralla kuitenki keskittyy eikä niinkään siihen, et millä 600 euron prossulla on paras cinebench tulos.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 730
Kiitokset Sampalle hienosta artikkelista. Tietysti olisi hienoa, et keskustelut/kirjoitukset olisi suunnilleen omalla threadilla. Tästäkin tullut tälläinen Intel vs Amd, vääntö osio.
Tämä. Selasin viimeiset pari sivua vain katsoen avatareja.. 1, 2, 1, 2, 1, 2....

Odotan kyllä mielenkiinnolla kellotuksia. Tosin 1700 ilman Xää on ehkä mielenkiintoisin. Kuvittelin Sampsan puheista ettei se olisi kyvykäs kellotukseen mm tdp 65w takia, mutta ilmeisesti ihan samaa piiriä se on. Toki yksilöerot isot, mutta jos huono kellottuu 3.9GHz ja paras 4.2GHz niin ei kauhean isoa eroa ole.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 799
Hyvä artikkeli, kiitos! Mielenkiintoista seurata että paljonko tulee lisää pelipotkua päivitysten myötä. Pikkuisen pettynyt pelisuorituskykyyn sillä sehän ne nämä mun hankinnat ratkaisee.

Suurin hyöty zenistä voikin olla mulle se että Intel alentaa loppuvuodesta julkaistavien Skylake-e 8-core prossujen hintatason alle tuhanteen euroon. Siinä on myös varmaan AMD:lle pahin uhka. Skylake IPC-suorituskyky 6/8/10 corella :btooth:
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 050
Tämä. Selasin viimeiset pari sivua vain katsoen avatareja.. 1, 2, 1, 2, 1, 2....

Odotan kyllä mielenkiinnolla kellotuksia. Tosin 1700 ilman Xää on ehkä mielenkiintoisin. Kuvittelin Sampsan puheista ettei se olisi kyvykäs kellotukseen mm tdp 65w takia, mutta ilmeisesti ihan samaa piiriä se on. Toki yksilöerot isot, mutta jos huono kellottuu 3.9GHz ja paras 4.2GHz niin ei kauhean isoa eroa ole.
Olin itsekkin vähän samassa uskossa ennen kuin näin OCC revikan kellotukset. Ei mitään järkeä 1800x jos halvin menee kellotuksella ohi vaikka 1800x olisi kellotettuna myös ;)
Jos ens viikolla sais Ek blokin ni voisin vähän laittaa tänne infoa kulusta. Jos en niin boxed piipertäjällä sen mitä kehtaa kellottaa =)
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 730
Olin itsekkin vähän samassa uskossa ennen kuin näin OCC revikan kellotukset. Ei mitään järkeä 1800x jos halvin menee kellotuksella ohi vaikka 1800x olisi kellotettuna myös ;)
Jos ens viikolla sais Ek blokin ni voisin vähän laittaa tänne infoa kulusta. Jos en niin boxed piipertäjällä sen mitä kehtaa kellottaa =)
Eikö se perinteisesti ole ollut että hyvällä jäähyllä se "huono", eli paljon vuotava yksilö, kellottuu paremmin? Ei pääse tdp arvoihin korkeilla kelloilla -> menee "huonoksi piiriksi alemmille kelloille? Jos näin on myös retail 1700 kanssa niin parasta meille 24/7 vesikellottajille. :D
 

Quadratic

Supreme Gentleman
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
248
Tuo nyt oli vain yksi revikka, jossa R7 1700 kellottui marginaalisesti korkeammalle kuin kalliimmat isoveljensä. Valmistusprosessin rajoitteista johtuen mikään yksilö ei kulje yli 4GHz järkevällä jännitteellä, eli sikäli järkevintä ostaa halvin R7 1700 jos aikoo kellottaa. Vaikka olisi huonokin yksilö, niin 3,7 GHz kelloilla säikeistyvä suorituskyky on identtinen XFR-boostaavan R7 1800X:n kanssa ja yhden ytimen osalta alle 10% hitaampi.
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
877
Laita joku loadi prossulle jossa neljää threadiä pusketaan täysillä. Käytännössä silloin kaikki neljä ydintä on 4/8 prossussa 100% kuormitettuina, mutta Windows ilmoittaa total loadin olevan vain 50%.
Tuohan on ihan standardi tapa näyttää CPU ytimet about kaikissa proessivalvonta työkaluissa. Ihan samalta näyttää linux puolella (top,htop) tai AIX muolella (nmon). Ei se vielä kerro siitä mitään ymmärtääkö käyttöjärjestelmä HT/SMT:n vai ei. Menee keskiverto käyttäjälle liian monimutkaiseksi jos ne erotellaan tuohon task manageriin.

Osa työkaluista sitten osaa kertoa että oikeasti sulla on N yditä ja M loogista ydintä. Alla AIX:n esimerkki, kertonee ehkä miksi se windowssin käkätin ei anna kaikkea mahdollista infoa. (TBH. leikkasin tämän infoista 75% pois ja jätin vain perus cpu infot).

CPU-Stats---------
max Phys in sys 64
Phys CPU in sys 48
Virtual Online 24
Logical Online 96
SMT threads/CPU 4

^ Tulkitaampa tätä

Rautaan voi asentaa 64 (corea, 8core lastuja) -> 8 CPU:ta. Asennettuna 48 (koska tiedän että 8core lastuja) -> 6 CPU:ta

Kyseisellä 'partitiolla' (vähän kun virtuaalikone). On 24 CPU corea allokoituna, jotka näkyvät 96 loogisena corena. No tuo softa ilmoittaa jopa suoraan että SMT conffi on 4 threads/CPU.

Tuo SMT ilmoitetaan oikeastaan sen vuoksi, että ko. raudalla voi valita mikä on SMT configuraatio per partitio (virtuaalikone). Vaihtoehdot SMT2, SMT4 tai SMT8... tämän koneen tapauksessa on valittu SMT4.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 553
AMD Ryzen 7 1800X still behind Intel, but it’s great for the price

Tuolla näyttäisi joku 7-Zip testi ainakin missä tuo 140 wattinen grillikiuas 5960x pärjää paremmin.
Kaikissa muissa se taitaa sitten jo hävitä enemmän tai vähemmän. Watteihin suhteutettuna häviää aika paljon.
Näköjään verkkiksessä 1213€ tuo 5960X ja ehkä kannattaa huomioida myös niiden emolevyjen hinnat.

Mutta 7-Zip testeissä tosissaan on aivan lyömätön tuo Intel minkä mainitsit. Jos koneella 7-Zippailee päivät pitkät niin ehdottomasti Intel
:facepalm: kiuashan tämä museokivi on mutta näyttää vielä peleissäkin pärjäävän:wtf: kaiken kaikkiaan kovan vastuksen amd sai sieltä ulos ja nyt vaan toivotaan että saadaan intelin highendiin hinnanalennuksia ja katseet kohti skylake-e/x.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Niin kuin sanoin jo aikaisemmin nämä julkaistut Ryzenin ei mielestäni poista muna/kana ongelmaa siitä että suurinosa tulevista peleistä suunniteltaisiin pääasiassa yli neljää ydintä silmälläpitäen koska tämä 8 ydin Ryzen ei pärjää riittävän hyvin nykyisillä peleillä niin että ihmiset olisi intoan ostamassa 8 ydin Ryzeniä pelikoneeseen eli pääosa pelikone kannasta tulee pysymään nelliytimisinä jatkossakin.

Jos ei ole 6-8 ytimisä pelikoneita ei tule myöskää pääosa uusista peleistä vaatimaan sitä 6-8 ydintä.
Kyllä pelikehittäjien alkaa olla pikkuhiljaa aika opetella optimoimaan monelle corelle. Konsolipuolellahan tähän leikkiin on jo lähdetty.

Ihan vastaavasti Intel on herätelty 64bit ja X2 aikaan. En epäile, etteikö intel saa ulos reilusti coreja sisältäviä tuotteita, se vaan tarvitsee potkun persuksille. Raakaa voimaa uusissa AMD prosuissa on, nyt se pitää vaan valjastaa käyttöön.

PlayStation 4 technical specifications - Wikipedia
"The central processing unit (CPU) consists of two x86-64 quad-core modules for a total of eight cores,[38] which are based on the Jaguar CPU architecture from AMD"

Xbox One - Wikipedia
"Xbox One is powered by an AMD "Jaguar" Accelerated Processing Unit (APU) with two quad-core modules totaling eight x86-64 cores"

 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 008
Mielestäni tuo on mulle vain kerran linkattu.
Lueskelinkin sitä hieman aikaa ja on niin monimutkaista settiä ettei nyt heti osunut silmiin juuri tuo asia.
Mutta hyvä jos se sulle on sitten selvillä, jatka vaan pitkien teknisten artikkeleiden linkkaamista jatkossakin.

Eli Ryzenistä ei tule 4.4ghz kelloilla toimivia versioita? Jaa. Rohkenen väittää että olet väärässä. Ja todistan sen sinulle samana päivänä kun se 4.4ghz Ryzen tulee markkinoille. Veikkaan että tulee vielä tämän vuoden puolella. Sun veikkaus siis oli ettei sitä tule koskaan.
Kannattaa koittaa ymmärtää linkattu artikkeli. Sen perusteella tuon alla olevan erittäin epätodennäköisen toiveunen voi unohtaa jo.

Yksinkertaisesti syy on se että 4,4 GHz vaatii AMD:n suunnitelu+ nykyisen 14 nm prosessin takia niin isot jännitteet, että ne ovat yksinkertaisesti mahdottomat jo.

Lainaan relevatin kohdan sinulle:
"The ideal frequency range for the process or the design (as a whole) appears to be 2.1 - 3.3GHz (25mV per 100MHz). Above this region (>= 3.3GHz) the voltage scaling gradually deteriorates to 40 - 100mV+ per 100MHz.

This means that at ~3.8GHz pushing further usually becomes extremely costly (power / thermal wise).

In comparison, the "critical" points for the two previous AMD desktop designs were at:

- Orochi Rev. C aka Vishera, 32nm SHP SOI - (1 = 4.4GHz, 2 = 4.7GHz)

- Kaveri / Godavari, 28nm "SHP" HPP Planar - (1 = 4.3GHz, 2 = 4.5GHz)"
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 430
Onhan tuo FX prossu muuten aivan törkeän hidas laitos verrattuna muihin testissä. Taitaa mennä se AMD:n laskema 52% IPC parannuskin rikki :p
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
95
Harmin paikka että joutuu taipumaan peleissä i7:lle.
Itse kun juurikin sitä pelikonetta olen kasaamassa niin en näe järkeä ostaa Ryzeniä.
Olisin halunnut kyllä kovasti ostaa AMD:ltä kaikkien näiden intel kusetusvuosien jälkeen.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 254
@CalEpitan @IcePen (ja miksei toki muut joilla on sääntörikkeen pelko rinnassa), käykäähän kertaamassa foorumin säännöt ja kiinnittämään jatkossa huomiota viestien sisältöön niiden puitteissa. Jatkossa sääntöjä rikkovista viesteistä ryhdytään toimenpiteisiin.

Käyttöehdot ja säännöt | TechBBS

Pidetään keskustelut asiallisena.:tup:
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 771
Mutta jos se että Intel tarjoaa selvästi enemppi Mhz:ejä 4 ydin mallaissa kuin moniydin malleissa säilyy se pitää moniaytimiä tukevien pelejen tarjonan heikkona jatkossakin.

Mutta se ei toteuttanut sitä toista toivetta joka on että alettaisiin tehdä pääasiassa pelejä jotka kunnolla hyödyntää yli neljää prosesori ydintä koska tämän Intel pystyy estämään tarjoamalla selvästi enempi Magahertzejä neliydin malleissaan
Eli se että 7700K tarjoaa 4½GHz vs 1800X:n 4.1GHz on NIIN suuri ja selvä ero että pelien tekijät eivät tule tarjoamaan tukea useammalle kuin 4-ytimelle?

Pelintekijät tietävät kyllä että hyvin harva ostaa sen kalleimman mahdollisen tehoprosessorin. He tietävät myös että vielä harvempi ylikellottaa.

Eli suurin osa pelaajista löytyy i3-i5 käyttäjistä. Jolloin tulevat Ryzen mallit luultavasti riittävät nostamaan hieman tulevien pelien ydinmäärää.

En nyt ihan heti muista peliä missä lukisi vaatimuksena: "toimii ainoastaan 7700K 4½GHz prosessorilla ja GTX 1080 näytönohjaimella" :think:
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 611
Siihen Crosshairiin on tullut 2-3 päivän välein ainakin 5 biosia, mikä viittaa bugisuuteen.
Kyllä, kyseessä on täysin uusi alusta mutta ei nuo päivitykset tarkoita sitä että jokainen parantaisi jotenkin maagisesti prosessorin suorituskykyä. Voit olla varma että AMD ilmoittaa välittömästi, kun tulee sellainen päivitys :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 431
Hämää kyllä hirveästi miten huonosti Ryzeni suoriutuu peleistä suhteessa kaikkeen muuhun. Liikkunut paljon spekulaatioita keskeneräisistä BIOS-versioista yms. kiirellisen julkaisun takia. Toivottavasti saavat parannusta aikaiseksi.
 

El-Reino69

Cunning Stuntman
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
980
Pieni ot:Fx-8350+780ti hyvin skaalautuvassa pelissä (SW:Battlefront) ultralla Fhd +100fps keskimäärin niin ei nämä Ryzenit ny huonommin toimi ku vanha sotaratsu FX

:cigar:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 096
Tämän perusteella ostohousut sujahti takas kaappiin, nykyinen 3570k jatkaa vielä pelikoneen prossuna ainakin seuraavaan intel sukupolveen asti. Kun pitäisi ostaa prossu, emo ja muistit, niin tuolla tehonlisäyksellä ei vaan pysty perustelemaan päivitystä.
 
Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
136
Kiitos hyvästä artikkelista.

Edelleen itseäni kiinnostaisi tietää että miten nuo taustaohjelmat vaikuttavat 7700K:n pelinopeuksiin vs. 1700X/1800X. Itsellä pyörii keskimäärin 2-3 taustaohjelmaa samaanaikaan kun pelaan (ja ennen kun kukaan sanoo että sulje ne, niin valitettavasti en voi koska vive vaatii omansa ja ratti vaatii omansa.) Skype on sitten välillä 3 ohjelmana päällä. Vivet toki ovat riippuvaisia näytönohjaimesta, mutta luulisi noiden taustaohjelmien myös hieman vaikuttavan tuohon prosessorien toimintaan, varsinkin ajopeleissä jossa fysikkamoottorit syövät prosessorilta tehoja. Verrokkina 7700K ja ryzeneita vastaan minulla toimii tällä hetkellä 4770K, joka olisi siis ajatus päivittää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 088
Viestejä
4 226 468
Jäsenet
71 167
Uusin jäsen
ebelii

Hinta.fi

Ylös Bottom