Amazon tilaaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Selvitin Amazonista tilaamista firmalle. Sinne voisi laittaa ALV-numeron ja lisäksi täytyisi lähettää todistus, jonka saa tilattua verohallinnolta. Tuntuu aika hankalalta. Voiko vain tilata normaalisti, ja laittaa kuitin verotukseen niinkuin Suomesta tilatessa?
Pelkkä ALV-numeron lisääminen on riittänyt itsellä. Ellei sitten ole muuttunut viime aikoina?

Mutta jos ostat Amazon EU:n myymiä tuotteita (ei siis 3rd-party), mielestäni voit myös tilata normaalisti ja laittaa verotukseen, koska kuitissa on normaali suomalainen ALV-numero ja Suomen ALV.

Jos taas ostat kolmansien osapuolien tuotteita (FBA tai ei-FBA), rippuen myyjästä, ilman ostajan ALV-numeroa ostettaessa voidaan sinulta veloittaa lähetysmaan (Saksa/Puola/jne) ALV, jota ei voikaan vähentää Suomen ALV-verotuksessa. Kun taas ALV-numerolla ostettaessa saattaisi olla 0% ALV ja Suomen ALV tilitetään ja vähennetään reverse charge -mekanismilla verotuksessa (kuten Amazonin omat myynnit ALV-numero ilmoitettuna).
Mutta jos kolmannen osapuolen myyjä ei ole Amazonin VAT Calculation Servicessä (VCS) mukana, ei ostajan ALV-numeron ilmoittamisella ole mitään merkitystä eikä ALVia näytetä koskaan checkoutissa (ja kuitilla useimmiten lähetysmaan ALV).

tl;dr: Ei mielestäni tarvitse ilmoittaa ALV-numeroa jos tilaat Amazonin myymiä tuotteita. Jos tilaat 3. osapuolen tuotteita niin ALV-numeron ilmoittamisesta voi olla hyötyä, riippuen myyjästä.
 
Milloinkahan tämä tilaustilanne muuttuu normaaliksi? Täytyisi mm. AKG kuulokkeisiin tilata pehmusteet ja muuta tavaraa mutta Amazon ei suostu toimittamaan. Myyjältä varmistettu että pitäis onnistua eli Amazon itse rajoittaa noita. Eikä toimi edes se ostoskoritemppu. Ebay löytyy vaan huonompilaatuisia niin täytyisi Amazon kautta saada tilattua.
Nyt huomasin juuri itse että Amazon.comin (US) FBA-tuotteita näytetään toimitettavan jälleen Suomeen kun tilanne oli jonkin aikaa niin ettei toimitettu. En tiedä oliko tämä ennen vai jälkeen viestisi, etkä kertonut mikä tuote oli kyseessä, mutta kannattaa joka tapauksessa vilkaista nyt uudelleen.
 
Nyt huomasin juuri itse että Amazon.comin (US) FBA-tuotteita näytetään toimitettavan jälleen Suomeen kun tilanne oli jonkin aikaa niin ettei toimitettu. En tiedä oliko tämä ennen vai jälkeen viestisi, etkä kertonut mikä tuote oli kyseessä, mutta kannattaa joka tapauksessa vilkaista nyt uudelleen.
Näköjään... taisivat lopultakin kyllästyä Suomalaisten valituksiin.
 
Muistaako joku kuinka kauan amazonilla säily tuo nappi että pystyy vielä klikkaan "i havent receiveded item"?

On yks tilaus maailman tilanteesta johtuen jo yli 1,5kk ollu tulossa, en oo vielä kehannu painaa, kun uskon että se saapuu kuitenkin.
 
Mitä siinä luvattiin toimitusajaksi?
Ei se napin painaminen maksa kuin sen pienen vaivan, painat nyt niin ei tarvitse ihmettellä kauan se siellä on :)
 
Muistaako joku kuinka kauan amazonilla säily tuo nappi että pystyy vielä klikkaan "i havent receiveded item"?

On yks tilaus maailman tilanteesta johtuen jo yli 1,5kk ollu tulossa, en oo vielä kehannu painaa, kun uskon että se saapuu kuitenkin.
Jos kyseessä on 3. osapuolen myyjä, A-to-z -claimin pystyy tekemään maksimissaan 90 päivää toimitusajan päättymisen jälkeen (tätä ennen tulee olla kuitenkin yritetty myyjän kanssa sopia tilanne, eli ihan viime tippaan ei voi jättää) ainakin Amazonin help-sivujen mukaan (tarkistin amazon.com ja amazon.de) - käytännössä en ole kokeillut.

Jos kyseessä on Amazonin lähettämä tuote niin ehkä maksimissaan tuon saman vajaat 3kk uskaltaisin odottaa (ja jos nappi ehtii kadota niin sitten asiakaspalveluun yhteys).
Jos on vähänkään kiire (= lähes aina) niin sitten toki valittaisin aiemmin, sehän on Amazonin moka jos on luvannut liian nopean toimitusajan.

Mutta veikkaan että tuo "I haven't received item" -nappi (seurantasivullako tuollainen on?) katoaa jo aiemmin. Eli todnäk. joutuu muuta kautta tekemään valituksen jos haluaa odottaa yli ~2kk.


Asiaan hieman liittyen, jokin pidempi aika sitten tässä ketjussa oli keskustelua siitä kuinka Euroopan Amazoneista tilatessa EU:hun ei saisi Amazonin sääntöjen tulla mitään tullikuluja, vaikka myyjä lähettää esim. USAsta/Kiinasta, mutta mitään 100% selvää mainintaa tästä ei Amazonin ohjesivuilta tuolloin löytynyt.
Näemmä A-to-z -ohjeissa (UK, DE) lukee nykyään suoraan, että A-to-z claimin voi avata jos tulli veloitti maksuja EU-maahan toimitetusta tilauksesta eikä myyjä maksanut niitä. Samoin DE-ohjeessa sanotaan eksplisiittisesti, että tuon voi avata jos myyjä ei palauta virheellisen tuotteen palautuskustannuksia.
 
Aika hidasta tuntuu olevan rahojen palautus täältä minulle päin. Tuote palautunut heille jo noin 5 viikkoa sitten ja vieläkään ei ole rahoja tullut tilille. Tästä on käyty aspan kanssa jo keskustelua monta viestiä, ja tuntuu että siellä on kaikilla erilaiset käytännöt käytössä. Nyt pyysivät viime maanantaina viimeksi ihan tilinumeroani, vaikka maksu on palautettu jo muka silloin 5 viikkoa sitten. Pankkikaan ei voi täällä päässä tehdä kuulemma mitään, kun en ollut maksanut kortilla tilausta sitä tehdessä. Otin siis laskulla ja myös sen kerkesin maksaa tilisiirtona, kun niitten palautuskäsittely tuntui kestävän. Oma tilisiirto meni niille päin kuitenkin 2 arkipäivässä.

Ja vielä toisen tuotteen tilaukseen liittyen.
Onko joku tilannut auton starttiboosteria tuolta Suomeen? Kun kaikissa näyttää että ei toimita Suomeen noita. Kyse Saksan Amazonista.
 
Aika hidasta tuntuu olevan rahojen palautus täältä minulle päin. Tuote palautunut heille jo noin 5 viikkoa sitten ja vieläkään ei ole rahoja tullut tilille. Tästä on käyty aspan kanssa jo keskustelua monta viestiä, ja tuntuu että siellä on kaikilla erilaiset käytännöt käytössä. Nyt pyysivät viime maanantaina viimeksi ihan tilinumeroani, vaikka maksu on palautettu jo muka silloin 5 viikkoa sitten. Pankkikaan ei voi täällä päässä tehdä kuulemma mitään, kun en ollut maksanut kortilla tilausta sitä tehdessä. Otin siis laskulla ja myös sen kerkesin maksaa tilisiirtona, kun niitten palautuskäsittely tuntui kestävän. Oma tilisiirto meni niille päin kuitenkin 2 arkipäivässä.

Ja vielä toisen tuotteen tilaukseen liittyen.
Onko joku tilannut auton starttiboosteria tuolta Suomeen? Kun kaikissa näyttää että ei toimita Suomeen noita. Kyse Saksan Amazonista.

Mulla oli ihan samaa ongelmaa laskulla ostetun tuotteen palautuksen hyvittämisessä. Tais lähemmäs 2kk mennä ennen kuin rahat oli tilillä.
 
Aika hidasta tuntuu olevan rahojen palautus täältä minulle päin. Tuote palautunut heille jo noin 5 viikkoa sitten ja vieläkään ei ole rahoja tullut tilille. Tästä on käyty aspan kanssa jo keskustelua monta viestiä, ja tuntuu että siellä on kaikilla erilaiset käytännöt käytössä. Nyt pyysivät viime maanantaina viimeksi ihan tilinumeroani, vaikka maksu on palautettu jo muka silloin 5 viikkoa sitten. Pankkikaan ei voi täällä päässä tehdä kuulemma mitään, kun en ollut maksanut kortilla tilausta sitä tehdessä. Otin siis laskulla ja myös sen kerkesin maksaa tilisiirtona, kun niitten palautuskäsittely tuntui kestävän. Oma tilisiirto meni niille päin kuitenkin 2 arkipäivässä.

Ja vielä toisen tuotteen tilaukseen liittyen.
Onko joku tilannut auton starttiboosteria tuolta Suomeen? Kun kaikissa näyttää että ei toimita Suomeen noita. Kyse Saksan Amazonista.
Siellä oli oma Suomen laskutuksen asiakaspalvelusähköpostiosoite niissä laskuissa, kokeilitko ottaa sinne yhteyttä vai eikö sielläkään osattu?
 
Saksaan pitäisi palauttaa paketti. Toimitusosoitteen lisäks posti vaatii sähköpostiosoitetta ja puhelinnumeroa vastaanottajan puolesta. Mitä olette näihin laittaneet?


Lisäksi ymmärsin, että paketti jää ulkomaillakin johonkin noutopisteeseen, onko tämä Amazonin puolesta ok vai pitää etsiä joku kuriiri mikä vie perille saakka?
 
Tilasin puhelimen ilmasella perustoimituksella Saksan Amazonista ja viestissä lukee, että sent by UPS. Meneekö tuo Suomeen saavuttua Postin haltuun ja siitä toimipisteeseen vai tuleeko jollain UPSin tai muun vastaan kautta kotiovelle?
 
Olisko jotain vinkkiä?
Olin/olen tilaamassa kenkiä Amazon.de, ko kenkiä on saannissa 5 eri väriä.
4:ssä lukee että toimitetaan Suomeen, mutta värissä jotka haluan lukee ettei toimiteta.
Pystyykö tuon kiertämään jollain vai pitäskö sinne laittaa mailia?
Myyjänä siis Amazon itse
 
Jatkuvalla tilauksella en ole uskaltanu ottaa kuin yhden ja perua sen jälkeen. Ettei seuraava tule posteilla koska alle 40€.
Tuo antaa kuitenki ymmärtää että jatkotilauksetki tulisi ilman posteja. Tosin montaa ei edes toimiteta suomeen.
Jotenki hankalalta vaikuttaa tehdä jatkuva tilaus suoraan kun ennemmin olen laittanu koriin ja vaihtanu siellä ja ottanu jatkuvan tilauksen käyttöön.
En ole varma onko joku asiakashaalimis kampanja vai onko jatkossakin postikuluttomia.
1590227261371.png
 
Itse asiassa taisin jossakin vaiheessa soittaa kohonkin tuollaiseen 0800 alkuiseen numeroon, mutta ei siellä Suomea kukaan puhunut, ja aspan henkilöllä oli huono enkun taito, niin ei siinä päästy asiassa eteenpäin. Sanoi vain että laita sähköpostia ja he vastaavat kun kerkeävät. Viimeviikolla tuli taas pahoittelu viesti että kun kestää. En itse ymmärrä miten hankalaa on laittaa yksi tilisiirto maksuun, tuon kokoiselta paikalta.



Edit: Kyse siis paketin pakautuksesta ja rahojen saamisesta takaisin. Ei itse tilaamisesta. Tilaukset ovat aina toimineet hyvin täältä.
 
Onko kellään muulla täällä amazonin paketinseuranta häröilly ja poistanu paikkoja missä se liikkuu?
Oon 100% varma että muutama kohta lähti pois ja nyt näkyy vaan se ensimmäinen Parcel received by carrier.
 
Onko kellään muulla täällä amazonin paketinseuranta häröilly ja poistanu paikkoja missä se liikkuu?
Oon 100% varma että muutama kohta lähti pois ja nyt näkyy vaan se ensimmäinen Parcel received by carrier.
Kyllä noita joskus on näkynyt, viime kerrasta kun huomasin on jo kyllä useampi vuosi.

Ko. tapauksissa osa vanhoista tapahtumista katosi siinä vaiheessa kun paketti siirtyi lopulliselle kuljetusyhtiölle.
 
Kyllä noita joskus on näkynyt, viime kerrasta kun huomasin on jo kyllä useampi vuosi.

Ko. tapauksissa osa vanhoista tapahtumista katosi siinä vaiheessa kun paketti siirtyi lopulliselle kuljetusyhtiölle.

Okei. Voiskohan liittyä jotenkin jos on monesta tavarasta koostuva paketti, ja sitten kun kaikki kasassa niin ns. sisäiset seurannat poistetaan ja laitetaan eteenpäin kokonaisena?
Ensimmäinen kerta kun lähtee tapahtumia pois. Tottunu kiinapakettien ja suomen postin kanssa että niitä on muutama ylimääräsenä vaikka paketti ei mihinkään ole liikkunu.
 
Okei. Voiskohan liittyä jotenkin jos on monesta tavarasta koostuva paketti, ja sitten kun kaikki kasassa niin ns. sisäiset seurannat poistetaan ja laitetaan eteenpäin kokonaisena?
Ensimmäinen kerta kun lähtee tapahtumia pois. Tottunu kiinapakettien ja suomen postin kanssa että niitä on muutama ylimääräsenä vaikka paketti ei mihinkään ole liikkunu.
En usko kyseessä olevan tuon. Paketti on kyllä kokonaan kasassa siinä vaiheessa kun se ilmoitetaan lähetetyksi ja seuranta alkaa toimia. Paketti voi kyllä sisäisesti liikkua Amazonin (tai kumppaneiden) varastojen välillä vielä lähetysilmoituksen jälkeenkin (joka näkyy Amazonin seurannassa, mutta ei lopullisen kuljetusyhtiön seurannassa) - normaalisti nämäkään seurantatapahtumat eivät toki mihinkään katoa.
 
Tuli tuossa taas soiteltua tuonne Amazonin muka "Suomi" aspaan, mutta tällä kertaa oli vieläkin huonompaa enkkua vääntävä aspan henkilö puhelimessa. Kuulosti juuri joltakin intialaiselta henkilöltä ja asioita sai toistaa useamman kerran ennen kun tajusi. Ei ollut vieläkään lähtenyt tuolta maksuun tuo minulle takaisin tuleva raha, jota odoteltu jo 6 viikkoa.
Ei sillä että tässä tuosta rahasta hommat olisi kiinni, mutta kyllähän tuo rupeaa ottamaan päähän ihan urakalla, kun ei perus asiat toimi. Ja ihan vinkkinä muillekkin, että jos ostat Amazonista monthly invoicella tavaraa(eli maksat tilisiirrolla ostoksen omalta pankkitililtä), niin pankki ei kuulemma voi tehdä mitään tuolle. Jos olisi maksanut suoraan tilatessa kortilla, niin sitten olisi asia kuulemma erilailla.
 
Jahas, Amazon tilaukseni seurantasivulla lukee yllättäen että paketti on lähetetty takaisin koska sitä ei noudettu. UPS ei koskaan lähettänyt vahvistusviestiä että paketti on noudettavissa. Soitin aspaan ja kysyin minkälaisen vastuun UPS ottaa tästä, kun eivät lähettäneet mitään vahvistusta, vaikka saamassani viestissä luki että "Saat uuden viestin, kun pakettisi on noudettavissa". Yllättäen eivät ota asiasta mitään vastuuta, vaan Amazonin kanssa täytyy selvittää. Kai tämä ihan yleistä tietoa on että UPS on kasa paskaa, mutta olihan se taas kerran todettava.
 
Jahas, Amazon tilaukseni seurantasivulla lukee yllättäen että paketti on lähetetty takaisin koska sitä ei noudettu. UPS ei koskaan lähettänyt vahvistusviestiä että paketti on noudettavissa. Soitin aspaan ja kysyin minkälaisen vastuun UPS ottaa tästä, kun eivät lähettäneet mitään vahvistusta, vaikka saamassani viestissä luki että "Saat uuden viestin, kun pakettisi on noudettavissa". Yllättäen eivät ota asiasta mitään vastuuta, vaan Amazonin kanssa täytyy selvittää. Kai tämä ihan yleistä tietoa on että UPS on kasa paskaa, mutta olihan se taas kerran todettava.

Amazonin sivuilla oleva seuranta voi näyttää mitä sattuu, jos UPS seurannassa näkyy että on lähtenyt takaisin niin sitte on.
 
Palauttamisesta: onko järkevintä ostaa itse postin sivuilta Saksaan paketintoimitus? siinä taitaa säästää postivirkailijan lisämaksun?

Postin sivuilla jos aikoo maksaa lähetyksen kysyy Amazonin puhelinnumeroa. Tulostettavissa lapuissa ei ole mitään numeroa. Mistä sen kaivaa?

Lapuissa lukee myös, että kuljetusyhtiölle pitää olla tullia varten yksi. Tarvitaanko sitä EUn sisällä?
 
Viimeksi muokattu:
Amazonin sivuilla oleva seuranta voi näyttää mitä sattuu, jos UPS seurannassa näkyy että on lähtenyt takaisin niin sitte on.
Juu nimenomaan UPS seurantasivulla luki näin. Ei kuulemma voi myöskään enää pysäyttää pakettia joka on lähtenyt jo takaisin, vaan Amazonin täytyy lähettää se minulle uudelleen kun se heille joskus saapuu. Avutonta meininkiä.
 
Palauttamisesta: onko järkevintä ostaa itse postin sivuilta Saksaan paketintoimitus? siinä taitaa säästää postivirkailijan lisämaksun?

Postin sivuilla jos aikoo maksaa lähetyksen kysyy Amazonin puhelinnumeroa. Tulostettavissa lapuissa ei ole mitään numeroa. Mistä sen kaivaa?

Lapuissa lukee myös, että kuljetusyhtiölle pitää olla tullia varten yksi. Tarvitaanko sitä EUn sisällä?

1) Amazon palauttaa kaikki lähetyskustannukset pyytämällä jos muut ehdot täyttyivät (viallinen tai väärä tuote; palautettu 14 päivän kuluessa ja tuote on yli 40 euroa; vaatteita jne. 30 päivän sisällä) niin ei välttämättä tarvitse.

2) Aspasta kysyämällä varmaan saa puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteeen jos on tarvetta. Hämärästi muistan, että joku postasi ne tähän ketjuun aikaisemmin mutta en nyt pikaisella haulla löytänyt...

3) Jos palautusosoite on EU:n sisälle esim. sinne Saksan käsittelykeskukseen niin ei tartte. Pakettiin tulee postin oma kortti ja lisänä on hyvä olla se Amazonin lappu (jolla posti jne ei tee mitään) josta ainakin näkyy se palautusnumero + viivakoodi. Mitään virallisia tullilappuja ei tartte liimailla pakettiin.
 
Palauttamisesta: onko järkevintä ostaa itse postin sivuilta Saksaan paketintoimitus? siinä taitaa säästää postivirkailijan lisämaksun?

Postin sivuilla jos aikoo maksaa lähetyksen kysyy Amazonin puhelinnumeroa. Tulostettavissa lapuissa ei ole mitään numeroa. Mistä sen kaivaa?

Lapuissa lukee myös, että kuljetusyhtiölle pitää olla tullia varten yksi. Tarvitaanko sitä EUn sisällä?
Paketin lähettäminen – helposti ja edullisesti. Valitse sopivin | Shipit.fi kautta on maksanut yleensä pari euroa vähemmän.
 
Nyt tuli taas pitkästä aikaa tilattua läjä kirjoja ja levyjä brittiamazonista ja tuli tuttu ongelma: ei voi lähettää tähän osoitteeseen. Ja toden totta, tuolla ylempänä annettu vinkki poistaa FI postinumeron edestä auttoi kaikkien muiden paitsi yhden tuotteen kohdalla. Yli kymmenen vuotta tuo toimi kuitenkin ihan ongelmitta, mutta tässä tuntuu olevan horjuvuutta: joidenkin lähteiden mukaan FI-tunnusta ei pitäisi käyttää, mutta ainakin yhden melko tuoreen EU-sivun mukaan se on osa suomalaista postinumeroa.
 
mutta ainakin yhden melko tuoreen EU-sivun mukaan se on osa suomalaista postinumeroa.
Onko antaa linkkiä?

Minun käsitykseni mukaan se ei koskaan ole ollut osa postinumeroa, vaan ainoastaan osa kansainvälisessä muodossa olevaa osoitetta, jossa se laitetaan samalle riville postinumeron kanssa viivalla erotettuna.

Eli jos joku kysyy osoitetta, voi postinumeron eteen laittaa FI-. Mutta jos kysytään itse postinumeroa (kuten Amazon), ei FI- siihen kuulu. Näin olen siis itse ymmärtänyt.

Esim. jos katsoo Suomen toimittamaa Maailman Postiliiton ohjetta Suomen kohdalta: Universal Postal Union Postal addressing systems in member countries
"Finland requests to add the ISO alpha-2 country code "FI" before the postcode."
Eli FI on postinumerosta erillinen maakoodi, joka pyydetään laittamaan varsinaisen postinumeron eteen osoitteeseen.

Olen törmännyt myös joskus vuosia sitten tapaukseen joissa amerikkalainen sivusto näytti tuplasti isommat postikulut kun olin virheellisesti laittanut FI-tunnuksen postinumerokenttään - tämä johtui siitä että sivuston halvin postitustapa ei tunnistanut postinumeroa oikeaksi, joten jäljelle jäivät vain arvokkaammat toimitustavat. Eli ei ole vain Amazon jossa tuo aiheuttaa ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Olipahan taas vaihteeksi vikkelä standard toimitus. Tilasin Ankerin kaiuttimen viime lauantaina (23 pv) ja eilen (28 pv) kaiutin oli tuotu kotiovelle. Yleensä näissä standard toimituksissa mennyt itsellä keskimäärin 7 arkipäivää. Saksasta kotimaahan paketti tulee aina nopeasti, mutta yleensä jää Postin lajittelukeskukseen pariksi päiväksi odottelemaan josko joku viitsisi laittaa sen eteenpäin. Tällä kertaa kaikki meni hienosti, kun paketti lähti maanantaina matkaan, keskiviikkona oli Suomessa ja lähti heti lajitteluun.
 
Noniin,

Tilaamani puhelin saapui luvatussa ajassa Postin tuodessa laatikkoon sovitusti. Ottaessani paketin käsiin mietin taas, että miten on mahdollista, sillä paketti oli täysin auki ja ja sisältö paistoi ulos, joka voisi pudota helposti paketista (joltain kääröltä tuo enemmän vaikuttaa) pois. Mitään tilausvahvistus lappua ei ollut myöskään. Pelkkä tuote. Kuuluisiko tuo lappu olla mukana Amazonin lähtetkysissä? Saksan Amazonista tilasin ja Italiasta tuo lähti. Onko mitään hyötyä tehdä mitään valitusta yms.? Vähän kyllä jäi huono maku, kun ensimmäitä kertaa Amazonilta tilasin. Täytyy vielä tutkia onko itse tuote pysynyt täysin ehjänä. Oheessa pari kuvaa.
 

Liitteet

  • kuva1.jpg
    kuva1.jpg
    1,3 MB · Luettu: 161
  • kuva2.jpg
    kuva2.jpg
    3 MB · Luettu: 162
Viimeksi muokattu:
Noniin,

Tilaamani puhelin saapui luvatussa ajassa Postin tuodessa laatikkoon sovitusti. Ottaessani paketin käsiin mietin taas, että miten on mahdollista, sillä paketti oli täysin auki ja ja sisältö paistoi ulos, joka voisi pudota helposti paketista (joltain kääröltä tuo enemmän vaikuttaa) pois. Mitään tilausvahvistus lappua ei ollut myöskään. Pelkkä tuote. Kuuluisiko tuo lappu olla mukana Amazonin lähtetkysissä? Saksan Amazonista tilasin ja Italiasta tuo lähti. Onko mitään hyötyä tehdä mitään valitusta yms.? Vähän kyllä jäi huono maku, kun ensimmäitä kertaa Amazonilta tilasin. Täytyy vielä tutkia onko itse tuote pysynyt täysin ehjänä. Oheessa pari kuvaa.
En kyllä muista että olisi koskaan (ainakaan itse Amazonin lähettämissä) paketeissa mitään tilausvahvistuksia ollut mukana
 
Tajuaakohan munahaukka miten kiire niillä amazonin varastotyöntekijöillä on pakata niitä tavaroita, rapatessa roiskuu. Jos sisältö on ehjä niin mitään järkeä rasittaa vielä asiakaspalveluakin.
 
Tajuaakohan munahaukka miten kiire niillä amazonin varastotyöntekijöillä on pakata niitä tavaroita, rapatessa roiskuu. Jos sisältö on ehjä niin mitään järkeä rasittaa vielä asiakaspalveluakin.

Tiedän kyllä, että Amazonin varastossa tahti on kova ja työolotkin kyseenalaiset kiireen takia. Odotin, että paketti olisi kiinni eikä puoliksi auki. Ihme, että ei ole koko tuote jäänyt matkan varrelle. Voihan tuo olla matkallakin auennut, mutta aika siististi revennyt jos olisi. Tuote näyttää kyllä tuomivan eikä, joten sinänsä ei ongelmaa.
 
Eiköhän tuo ole kuljetuksessa jossain vaiheessa auennut. Ei ne pakkaajat tohon repäisykohtaan koske.

Periaatteessahan avautuneet/vaurioituneet paketit kannattaa jättää vastaanottamatta, lähtevät sitten takaisin ja saat uuden tilalle. Mutta jos tässä tapauksessa kaikki tavarat oli paketissa pysyneet ja eivätkä olleet vaurioituneet niin mitä turhaan valittamaan.
 
No nyt oli positiivinen kokemus. Tein keskiviikkona tilauksen muutamasta tavarasta ja arvioitu toimituspäivä oli 8.6. Mulla oli myös viikon vanhempi tilaus jo vetämässä ja eilen tuli sitten ilmotus siitä aikaisemmasta tilauksesta, että se on lähetetty ja pitäis ens tiistaihin mennessä olla perillä. Samalla tuli ilmoitus myös uudemman tilauksen lähettämisestä ja olivat ne kamat lykänneet samaan pakettiin. :tup:
 
Onko antaa linkkiä?

Minun käsitykseni mukaan se ei koskaan ole ollut osa postinumeroa, vaan ainoastaan osa kansainvälisessä muodossa olevaa osoitetta, jossa se laitetaan samalle riville postinumeron kanssa viivalla erotettuna.

Eli jos joku kysyy osoitetta, voi postinumeron eteen laittaa FI-. Mutta jos kysytään itse postinumeroa (kuten Amazon), ei FI- siihen kuulu. Näin olen siis itse ymmärtänyt.

Esim. jos katsoo Suomen toimittamaa Maailman Postiliiton ohjetta Suomen kohdalta: Universal Postal Union Postal addressing systems in member countries
"Finland requests to add the ISO alpha-2 country code "FI" before the postcode."
Eli FI on postinumerosta erillinen maakoodi, joka pyydetään laittamaan varsinaisen postinumeron eteen osoitteeseen.

Olen törmännyt myös joskus vuosia sitten tapaukseen joissa amerikkalainen sivusto näytti tuplasti isommat postikulut kun olin virheellisesti laittanut FI-tunnuksen postinumerokenttään - tämä johtui siitä että sivuston halvin postitustapa ei tunnistanut postinumeroa oikeaksi, joten jäljelle jäivät vain arvokkaammat toimitustavat. Eli ei ole vain Amazon jossa tuo aiheuttaa ongelmia.
Esimerkiksi Kotimaisten kielten keskuksen sivut toteavat: "Kaksikirjaimisen FI-tunnuksen käyttö noudattaa Maailman postiliiton suositusta. Suomen standardoimisliitto on vahvistanut tämän tunnuksen ja antanut kirjoitusohjeet: maatunnus kirjoitetaan postinumeron eteen suuraakkosin ja erotetaan numerosta yhdysmerkillä, esimerkiksi Hyvinkään keskustan postinumero on FI-05800." (lähde tuolle lainaukselle: FI vai FIN?

Tokihan voidaan sanoa, että maakoodi FI ei ole osa postinumeroa, mutta näitä termejä käytetään käytännössä vähän sumeasti tilauslomakkeillakin, usein se on vastine englannin ilmaisulle "postal code", itse asiassa se on vastesivu Wikipediassakin suomenkielisen version postinumero-sivulle. Ja Kotimaisten kielten keskus näyttää käyttävän ilmaisua yhtä löperösti kuin minäkin :)
Seuraava EU:n ohjesivu sisältää taulukon, jossa postinumerot ja mahdolliset maakoodit ovat eri sarakkeilla taulukossa, mutta huomiota kiinnittää se, että Irlannissa postinumero sisältää myös aakkosmerkkejä :) Julkaisutoimisto – Toimielinten yhteiset tekstinlaadinnan ohjeet – 9.1.5 Osoitteet jäsenvaltioissa: erityistapauksia

Vielä Amazon-tilaamiseen liittyen: muutos on tapahtunut joskus viime vuonna, olen FI-tunnuksella varustetulla osoitteella tilannut useita kertoja onnistuneesti niin Britanniasta kuin Saksasta. Eikä ohjesivu antanut mitään infoa siitä, mikä oli väärin antamassani osoitteessa, pyysi vain toista osoitetta. Ei näin.
 
Olipahan taas vaihteeksi vikkelä standard toimitus. Tilasin Ankerin kaiuttimen viime lauantaina (23 pv) ja eilen (28 pv) kaiutin oli tuotu kotiovelle. Yleensä näissä standard toimituksissa mennyt itsellä keskimäärin 7 arkipäivää. Saksasta kotimaahan paketti tulee aina nopeasti, mutta yleensä jää Postin lajittelukeskukseen pariksi päiväksi odottelemaan josko joku viitsisi laittaa sen eteenpäin. Tällä kertaa kaikki meni hienosti, kun paketti lähti maanantaina matkaan, keskiviikkona oli Suomessa ja lähti heti lajitteluun.
Vikkelin itsellä jenkeistä Amazonista kotiovelle tasan vuorokaudessa ja oli standard. Tosin tämä oli kauan ennen koronaa.
 
Amazon.de:n asiakaspalvelu kertoi puhelinnumeroiksi lippulappusiin

0800 363 84 69
+49 9 41 78 87 88

Impressum@amazon.de
Itse olen vielä laittanu nämä osoiteeksi kun netissä olen palautuksen maksanu.
Ainakin on menny perille. Voi siis viedä myös pakettiautomaattiin helposti koodilla.
Postin järjestelmä lisää de tunnuksen alkuun tarroihin jotka posti mies noutaessa liimaa.
En ole kuin amazonin laput laittanu ja vienu helpostikoodilla pakettiautomaattiin.
Täällä välttyy asiakaspalvelijan ihmettelyltä.
Amazon, Amazonstraße 1, 36251, BAD HERSFELD
1590906099257.png



Huhtikuu meni eikä mitään kuulunu


Noniin,

Tilaamani puhelin saapui luvatussa ajassa Postin tuodessa laatikkoon sovitusti. Ottaessani paketin käsiin mietin taas, että miten on mahdollista, sillä paketti oli täysin auki ja ja sisältö paistoi ulos, joka voisi pudota helposti paketista (joltain kääröltä tuo enemmän vaikuttaa) pois. Mitään tilausvahvistus lappua ei ollut myöskään. Pelkkä tuote. Kuuluisiko tuo lappu olla mukana Amazonin lähtetkysissä? Saksan Amazonista tilasin ja Italiasta tuo lähti. Onko mitään hyötyä tehdä mitään valitusta yms.? Vähän kyllä jäi huono maku, kun ensimmäitä kertaa Amazonilta tilasin. Täytyy vielä tutkia onko itse tuote pysynyt täysin ehjänä. Oheessa pari kuvaa.
Ei ole mitään mukana kuin tuote, tuosta näkee sokea kanakin että on avattu paketti, ei siis auennu.
Menny naapurin laatikkoon joka ajatuksissaan avannu sen ja laittanu oikeaan laatikkoon.
Suosittelen lukollista latikkoa, ainoa pelastus tuossa on että tuotemerkki on vaikuttanu kiinanihmeeltä, niin ei ole kelvannu.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan lähettänyt palautusta saksaan kirjelähetyksenä? Ois pari pikku tuotetta ajatuksena palauttaa ja nuo ei täytä tuota 40€ takaisinmaksu rajaa tuotteen hinnasta, mahtuisivat kirjeeseen ja postikulut olisi tällöin vain 7,9€ niin ei menisi palautuskuluihin suurinta osaa mitä saisi takaisin tuotteista.
 
Onko kukaan lähettänyt palautusta saksaan kirjelähetyksenä? Ois pari pikku tuotetta ajatuksena palauttaa ja nuo ei täytä tuota 40€ takaisinmaksu rajaa tuotteen hinnasta, mahtuisivat kirjeeseen ja postikulut olisi tällöin vain 7,9€ niin ei menisi palautuskuluihin suurinta osaa mitä saisi takaisin tuotteista.
Juu, käytän aina kirjettä silloin kun se on halvin tapa (ja itse tuote myös halpa).
 
Tilasin Saksan amazonista tavaraa viikko sitten, mutta paketti ei ole vieläkään lähtenyt. Yhdessä tuotteessa luki "Fulfilled by Amazon." ja muut "Dispatched from and sold by Amazon.", eikö näiden pitäisi kuitenkin lähes samantien lähteä?
 
Tilasin Saksan amazonista tavaraa viikko sitten, mutta paketti ei ole vieläkään lähtenyt. Yhdessä tuotteessa luki "Fulfilled by Amazon." ja muut "Dispatched from and sold by Amazon.", eikö näiden pitäisi kuitenkin lähes samantien lähteä?
Ei, lähtee "satunnaisella" ajanhetkellä X joka on tilaamisen ja viimeisen arvioidun toimituspäivän välissä. Tavallisesti kuitenkin siten, että ehtii arvioiduksi päiväksi perille (tarvittaessa joskus lähettävät pikana).

Esim. saattavat liikutella tuotteita varastosta toiseen ennen tilauksen lähettämistä, jos saavat säästettyä sillä toimituskuluissa.
 
Tietokoneen Chrome/Edge Chromium selaimelle löytyvä keepa -lisäosa on kätevä. Tuotekuvan/-kuvauksen alapuolelle aukeaa aina hintahistoria. Näitä on varmaan vaikka kuinka ja paljon samanlaisia, mutta tuota tullut itse käytettyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 387
Viestejä
4 511 044
Jäsenet
74 360
Uusin jäsen
mouserapids

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom