Onko antaa linkkiä?
Minun käsitykseni mukaan se ei koskaan ole ollut osa postinumeroa, vaan ainoastaan osa kansainvälisessä muodossa olevaa osoitetta, jossa se laitetaan samalle riville postinumeron kanssa viivalla erotettuna.
Eli jos joku kysyy osoitetta, voi postinumeron eteen laittaa FI-. Mutta jos kysytään itse postinumeroa (kuten Amazon), ei FI- siihen kuulu. Näin olen siis itse ymmärtänyt.
Esim. jos katsoo Suomen toimittamaa Maailman Postiliiton ohjetta Suomen kohdalta:
Universal Postal Union Postal addressing systems in member countries
"Finland requests to add the ISO alpha-2 country code "FI" before the postcode."
Eli FI on postinumerosta erillinen maakoodi, joka pyydetään laittamaan varsinaisen postinumeron eteen osoitteeseen.
Olen törmännyt myös joskus vuosia sitten tapaukseen joissa amerikkalainen sivusto näytti tuplasti isommat postikulut kun olin virheellisesti laittanut FI-tunnuksen postinumerokenttään - tämä johtui siitä että sivuston halvin postitustapa ei tunnistanut postinumeroa oikeaksi, joten jäljelle jäivät vain arvokkaammat toimitustavat. Eli ei ole vain Amazon jossa tuo aiheuttaa ongelmia.