Minäkin törmäsin tähän ongelmaan, kun tilasin Saksan Amazonilta komponentteja ja työkaluja sähköpyörääni. Eilen huomasin Amazonin sivuilta, että Delayed at Customs, lähetys Lyon France ja pitäisi ottaa yhteyttä tavaran kuljettajaan Chronopostiin. Kuitenkaan mitään yhteystietoja ei annettu. No olin kahteen kertaan yhteensä yli tunnin yhteydessä Amazonin chattiin ja ilmoitin, että ei minulla ole mitään velvollisuutta alkaa EU-alueella tehtyjen tilausten tullauksia selvitellä - ja miksi yleensäkään tässä tapauksessa olisi jotain tullimuodollisuuksia. Asiakaspalvelu antoi Ranskan Chronopostin puhelinnumeron ja sanoi, että minun pitää sinne soittaa. Ilmoitin, etten mitään kalliita ulkomaanpuheluita ala soittaa, ja jos Amazon ei asiaa saa hoidettua, niin perun tilauksen - ja näin sovittiin tehtäväksi.
Nyt aamulla vielä rupesin selvittämään tilaustani, ja laskusta selvisi, että monenttiavaimen toimittajanimen Pro Bike Tool takaa löytyi UK-taustainen yritys, jolla kuitenkin oli saksalainen VAT-tunnus. Kun näiden tullausasioiden kanssa olen ennenkin sähläillyt, niin tuli mieleen uudenlainen kuvio. Momenttiavaimet ovat olleet lopussa EU-varastolta, ja kun tilaukseni oli jo muutenkin pahasti myöhässä, niin taiwanperäistä tavaraa on tilattu UK-varastolta, eikä Pro Bike Tool tai Amazon ole sitä asianmukaisesti tullannut, vaan siirtänyt tullausongelmat asiakkaalleen.
Tänä aamuna olin uudestaan yhteydessä Amazonin chattiin, ja kerroin edellämainitut epäilyni. Ilmoitin, että tilaukseni voi edelleen lähettää, jos amazon.de selvittää nämä aiheuttamansa sotkut. Ja yllätys-yllätys, asiakaspalvelun Garima lupasi Amazonin hoitavan tullausongelmat, ja tavarat lähetetään minulle! Kiittelin kovasti Garimaa ja palauteosiossakin kerron hänen ratkaisseen ongelmani, kun kaksi aikaisempaa asiakaspalvelijaa vain pallottelivat tullausongelmia minun vastuulleni.