Itsellä on muutaman vuoden vanha kiertoilmauuni, ja monta kertaa huvikseen harkinnut ilmakäristimen hankintaa. Kaukalomallit ovat ainakin itselle hieman ollut joko liian pieniä, pelkkiä "ranskalaiskoneita" ja kuuluivat kategoriaan vempain. Kukin tykkää mistäkin. Lisäksi ajattelin, että tämä miniuuni voisi tarjota lapsille mahdollista tutustua ruuanlaittoon (siinä mielessä iso uuni onkin toinen juttu).
Kuitenkin jonkun Amazon daystä tuliu sitten itsekin tälläinen prinsessa hankittua siinä mielessä, että sillä voisi tehdä jotain muutakin. Ajattelin että tuo 1800W malli ja teräksiset levyt olisivat parempia kun mä teflonit.
Amazonin kävi sitten vähän hassusti. Ensimmäinen prinsessa saapui amazonin warehousedealina ilman jalkoja, ja lähetys oli jo muusina postista haetessa. Tästä mieleni pahoitin ja palautkseen meni. Seuraavan kohdalla ajattelin panostaa uuteen kun sopiva tarjous tuli eteen (109e), niin tämä tuli käytettynä, vaikka oli paketoitu uudelleen. Sisällä oli rasvaa palanut, kanavarraksen varsi puuttui, sekä rasvapelti naarmuuntunut.
Aloitin chatissa jälleen keskustelun, mutta jälleen pitäisi palauttaa tuote. Aluksi he eivät uskoneet, mutta kun tarpeeksi kuvia otin, selkeästi grilliä oli käytetty muutamia kertoja. Tekivät DHL palautuslapun, ja kärsivällisenä (mutta hermonsa menettäneenä) olin jo tilaamassa kolmatta. Hinta oli kuitenkin 149e, ja se jäi tilaamatta.
Seuraavana päivänä keskustelin heidän kanssaan, jossa pyysin 3. tuoteta ns. pricematchina tuohon toiseen tuotteeseen, koska mielestäni oli käsittämätöntä, että olin jo 3 viikon ajan tilannut 2 prinsessaa, mutta molemmat olivat menossa tai lähdessä palautkseen. Lopulta tämä viimeinen virkailija ehdotti, että palautamme molemmat rahat, mutta voin pitää grillin jopa on toimitettu. Ensimmäinen rikkinäinen lähti jo menemään.
Grillin sain siis ilmaiseksi ja toimi ihan normaalisti. Kosketusnäytössä on silti jotain outoa, koska selkeästi
ottaa jotain ghost-painalluksia. Se nostaa itse lämpötilaa ylöspäin (maksimiin 200) Se toimii satunnaisesti, mutta ei kovin paljon ole merkitystä.
Kokemuksia on nyt kertynyt seuraavista:
- Ranskalaiset tulevat parhaiten korissa (500g-750g) ja mukaan voi laittaa muutaman kaupan nugetin/nakkipaloja
- Bataattiranskalaisia voi vihdoin tehdä kotona (uunissa niistä tulee bataattilaatikkoa)
- Levyille mahtuu hienosti normaalit kakkuvuoat, joten olen tehnyt pari juustokakkua ja mudcakea
- Stingerit (kaupan siivet) paistuu ihan ok hyllyllä, mutta kääntäminen on turhan työlästä, ja samalla tulee sotkeneeksi grilliä. Satunaisesti tämä käy, mutta aika sotkemista.
- Lisukkeiden valmistu, kasvikset (parsakaali, kukkakaali, lehtikaali) tulee melko nopeasti lisukkeeksi.
- Teeleipiä (sämpylöitä ilman hiivaa soodalla), on helppo tehdä. Leipomisen jättäisin kuitenkin uuniin.
- Pikkuleipiä (näitä on helppo tehdä) ja usealla pellillä.
- Kuppikakut (silikonimuotit) sellaisenaan käyvät hienosti, eikä mitään alista tilattuja varaosia ole tarvittu. Esim muffinsseihin.
Pizzaa tai joten muuta tuskin tulee tehtyä, koska juusto ruskistuu ja lämpötila on liian matala (350-400 pizzagrilliä). Samoin laatikkoruuat on helpompi tehdä uunissa (määrä ei riitä)
Uskon että kaukalomalliset mindfryerit ruskistavat enemmän ja käyvät hyvin 1-2 henkilön talouksiin, itselle uunimalli on silti laite, millä luultavasti tulee tehtyä extempore lisukkeita ja herkkuja.