a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Nykyisen lääkityksen aikana on edelleen ollut havaittavissa ahdistusta sillointällöin ja vaikutus on ailahtelevaa.

Ehkä lääkityksellä on osansa siinä, kun nappasin avoimen AMK:n nettikurssia testimielellä ja olen nyt parin kuukauden aikana alkanut hoitamaan opintolainaani isollammalla tahdilla.

Tuo nettikurssi on alkamassa parin viikon päästä ja tuolla saisi mukavasti fiilistä noihin oppimisalustoihin

Olen saanut lyhennettyä vanhaa opintolainaani noin parista tonnista nykyiseen satasen hollille. Näin siis saan hoidettua tuon lainan hyvin ensi kuuhun mennessä.

Tuo kk-erä ei ollut mitään päätä huimaava, mutta se silti vapauttaa käteistä muuhun ja keventää mukavasti mieltä. :kahvi:
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Itsellä ei suuremmin enää ahdista 27mg annoksella mutta muuten ei suuren suuria vaikutuksia ole 18mg nähden. Tiedä sitten että pitäisikö tästä vielä nostaa vai mitä tehdä mutta ehkä uudella lääkärillä on ideoita asiaan.

Muuten olikin taas erinomaisesti hoidettu terveydenhuollon puolelta - eilen tuli tekstiviesti "muistathan ajanvarauksesi". Muistaisihan sen toki jos siitä olisi edes viitsitty ilmoittaa. Soitin polille jossa toimistosiheeri iloisesti ilmoitti että "joo, lääkäri soittaa sinulle huomenna". No kiva, joskin puhe jäi että pitäisi mennä paikan päälle kun lääkäri vaihtuu. Siihen todettiin tyynesti että "no lääkäri katsoo sitä vastaanottoaikaa sitten".

Ihan yksi ja sama, voi tätä toki hoitaa puhelimitsekin ja lyödään sitten vaikka troppia seuraavaksi kuukaudeksi kun tässä tuskin taas sen pidemmälle päästään. Tietysti sitä diagnoosiakin voisi varmaan jossain vaiheessa pohtia uudemman kerran kun lääkkeestä kerran jotain apua on ollut - tänään tuskin nyt kuitenkaan on sen aika joten katsellaan keväämmällä.

e. Jälleen kerran aika näyttää olevan sinne päin. Mukavahan näitä olisi esim. kesken palaverin kytistää kun ei tästäkään ollut paljon neuvottelun varaa. Onneksi sattui hiljaisempi päivä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Kas niin, uusi lääkäri ja uudet kujeet. Poissa oli turha kouhkaaminen verenpaineesta sun muista ja keskityttiin lääkitykseen.

Arpoi puhelimessa että nostettaisiinko jo suoraan 54mg eli kaksi 27mg tablettia päivässä. Ei puhettakaan etteikö voisi suoraan nostaa sinne koska sairaus xyz.

Päädyttiin sitten kuitenkin siihen että no nostetaan 36mg ja katsotaan että riittääkö.

Upeasti tosin taas tutustuttu potilaan tietoihin - kyseli että onkos tässä nyt muita asioita auki kuin tuo lääkitys niin tuumasin että voisihan sen diagnoosinkin varmaan pikkuhiljaa jo katsoa kuntoon niin päädyttiin sitten varaamaan helmikuulle aika paikan päälle. Tällä tosin oli sen suuntaiset otteet, että sekin voi mennä hitusen vähemmällä hieromisella läpi kuin edellisen kanssa.

Hyvä näin, seuraavaksi testiin 36mg niin katsotaan että tuntuuko erilaiselle kuin nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
49
Moikka, onpa huojentava ketju.

Laitoin itse selvittelyprosessin aluille viime keväänä, kun alkoi kuulostaa niin tutulta monet asiat tutkiessani ADD/ADHD -aiheisia artikkeleita ja keskusteluja. Toki asiaa pohdin paljon, koska lapsilla on ADD ja/tai Asperger-diagnooseja joten nepsyys on tuttua perheessä.

Ensimmäinen kysymys, julkisen puolen jonotus. Kuinka kauan on kestänyt, että pääsee tutkimuksiin?

Toinen kysymys, kuinka paljon vaikeuttaa tutkimuksia kun vanhemmat ovat kuolleet ja lapsuuden dokumentaation tilanneena siellä ei ehkä näy niin vahvasti nämä oireilut. Tai jos näkyy, niin menee aikalailla vanhempien avioeron ja muiden ongelmien piikkiin. Ainoa pysyvä asia elämässä on ollut 20v parisuhde ja puoliso osaakin asioista hyvin kertoa. Sitä ennen ihmissuhteet olivat hyvinkin rikkonaisia. Kaverisuhteiden ylläpito on ollut aina vähän kysymysmerkki ja nyt mietinkin, olenko add vai as vai peräti molempia...

Ongelmia kautta ajan on aiheuttanut pysyvien harrastusten löytäminen, kiinnostus pysyy ehkä viikon pari ja sitten lopahtaa kuin seinään (paitsi IT).
Sama on toistunut niiden työpaikkojen osalta, mihin olen mennyt vain siksi koska töissä nyt vaan pitää käydä. Nykyinen duuni softakehityksessä on oikestaan juuri sitä mitä haluan tehdä, mutta pienet virheet ja keskittymisvaikeudet ovat alkaneet pelottaa. Tunnen alisuoriutuvani ja olevani tyhmempi, vaikken sitä todistetusti ole. Koodaamisessa hyperfokusoituminen on toisinaan hyväkin, mutta ne oheistoiminteet on ihan hanurista ja tämän vuoksi jotakin voi helpostikin unohtua.

Impulsiivisuus on toki tuonut omat mausteensa elämään.

Jatkuva rajoilla "pinnistäminen" on tuttua opiskeluajoilta ja muutama uupumus on käyty läpi. Sitten sitä masentuu ja sama looppi alkaa pyöriä. Uskon että se oikea syy jää aina piiloon ja se on jotakin neurologista.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Moikka, onpa huojentava ketju.

Laitoin itse selvittelyprosessin aluille viime keväänä, kun alkoi kuulostaa niin tutulta monet asiat tutkiessani ADD/ADHD -aiheisia artikkeleita ja keskusteluja. Toki asiaa pohdin paljon, koska lapsilla on ADD ja/tai Asperger-diagnooseja joten nepsyys on tuttua perheessä.

Ensimmäinen kysymys, julkisen puolen jonotus. Kuinka kauan on kestänyt, että pääsee tutkimuksiin?

Toinen kysymys, kuinka paljon vaikeuttaa tutkimuksia kun vanhemmat ovat kuolleet ja lapsuuden dokumentaation tilanneena siellä ei ehkä näy niin vahvasti nämä oireilut. Tai jos näkyy, niin menee aikalailla vanhempien avioeron ja muiden ongelmien piikkiin. Ainoa pysyvä asia elämässä on ollut 20v parisuhde ja puoliso osaakin asioista hyvin kertoa. Sitä ennen ihmissuhteet olivat hyvinkin rikkonaisia. Kaverisuhteiden ylläpito on ollut aina vähän kysymysmerkki ja nyt mietinkin, olenko add vai as vai peräti molempia...

Ongelmia kautta ajan on aiheuttanut pysyvien harrastusten löytäminen, kiinnostus pysyy ehkä viikon pari ja sitten lopahtaa kuin seinään (paitsi IT).
Sama on toistunut niiden työpaikkojen osalta, mihin olen mennyt vain siksi koska töissä nyt vaan pitää käydä. Nykyinen duuni softakehityksessä on oikestaan juuri sitä mitä haluan tehdä, mutta pienet virheet ja keskittymisvaikeudet ovat alkaneet pelottaa. Tunnen alisuoriutuvani ja olevani tyhmempi, vaikken sitä todistetusti ole. Koodaamisessa hyperfokusoituminen on toisinaan hyväkin, mutta ne oheistoiminteet on ihan hanurista ja tämän vuoksi jotakin voi helpostikin unohtua.

Impulsiivisuus on toki tuonut omat mausteensa elämään.

Jatkuva rajoilla "pinnistäminen" on tuttua opiskeluajoilta ja muutama uupumus on käyty läpi. Sitten sitä masentuu ja sama looppi alkaa pyöriä. Uskon että se oikea syy jää aina piiloon ja se on jotakin neurologista.
Tuohon jonoon vaikuttaa aika paljon se, millä paikkakunnalla tutkimuksiin pitäisi päästä. Lisäksi nyt koronan jälkeen varmaan ainakin hyvinvointialueet sotkevat hommaa jonkin aikaa mutta jos tuo viime keväänä on laitettu vireille niin kaipa tässä kevään aikana voisi jo alkaa odottelemaan ainakin ensimmäistä käyntiä sairaanhoitajan haastatteluineen.

Eipä se vanhempien puuttuminen prosessista vaikuta jos vaikkapa puoliso pystyy kuvaamaan oireita - ei toki lapsuuden osalta joten kannattaa pyrkiä hankkimaan koulutodistukset ja mahdolliset sanalliset arviot kouluajalta jo valmiiksi kun niitä todennäköisesti tullaan joka tapauksessa kysymään.

Itselläkin lukuisista harrastuksista on säilynyt vain muutama (yllättäen pelit, konsolit ja koneet tärkeimpänä). Itsellekin monotoniset ja itseään toistavat työtehtävät ovat myrkkyä ja mitä abstraktimpi ympäristö jo päivät, sitä mukavampaa itsellä on.

Impulsiivisuus on itselläkin vähentynyt lääkityksen myötä toiseen potenssiin ja esimerkiksi kotona ei ole tainnut tarvita ottaa yhteen kertaakaan sen jälkeen kun ensimmäisen kerran lääkettä suuhuni pistin. Mielestäni olen lääkityksen aikana myös nukkunut paremmin joka on nyt kirjattu tämänpäiväisen kontrollin jälkeen jopa Kantaan.

Tuo "pinnistäminen" ja ahdistus sekä worst case scenariot olivat itselläkin vahvana läsnä ja mieli oli mallia "pessimisti ei pety". Ei se toki kokonaan ole hävinnyt mutta päivät ovat kertaluokkaa mukavampia nykyään kun joka ikisestä asiasta ei tarvitse ottaa stressiä.

Mieli on aina ollut kohtuullisen skarppi enkä ole unohdellut asioita - tai niin siis ainakin luulin. Nyt kun on lääkkeen aikana tarkastellut erilaisia asioita, alkaa niitä pikku unohduksia löytyä vähän sieltä ja täältä. Viime viikolla etsin pankissa kuumeisesti dokumenttia joka oli tullut turvapostilla. Olin jo ihan varma että liite turvapostista ei ollut tallentunut oikein kunnes löysin dokkarin tällä viikolla työkoneen kansiosta - tuo oli tallennettu viime hetkellä ennen lääkitystä koska lähes samalla päivämäärällä olen kirjannut lääkehoidon tavoitteita. On niitä unohduksia siis ollut ja etenkin tuon pankkikäynnin jälkeen alkoi jo suorastaan huolettamaan koska äiti sairastui Alzheimeriin verrattaen nuoressa iässä. Todennäköisesti kyse on kuitenkin enemmän siitä jatkuvasta tuskailusta ja stressistä, mitä ennen lääkityksen aloittamista ilmeni joka varmaan paistaa läpi tänne kirjoitetuista viesteistäkin.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Eka päivä 36mg ja vähäsen tuntuu että koitetaan vielä sitä 54mg. :btooth:

Suoraan sanottuna parhaiten tuo toimi sillä 18mg aloitusannoksella heti aloituksen jälkeen.

Tai no on olo toki rauhallinen mutta varmaan on sitten muuta ärsykettä ja oma kettuileva luonto alkaa hiipiä lääkityksen takaakin esiin. Töissä ei suoraan sanottuna viitsinyt enää kuunnella kun ei tunnu olevan nykyaikaisesta liiketoiminnasta kerrassa minkäänlaista käsitystä. Itse kun yritti hiukan kysellä että miksei varautumisprosesseja tunneta niin lähti se perinteinen "no kun se nyt tätä ja tuota ja ei se sitä" jne. Luojan kiitos näillä ei ole mitään SLAta. Toisaalta yhteiskunnallisesti melko tärkeä toimija joten soisi noiden hommien olevan edes hitusen paremmin hallussa.

Kotiin päästyä katselin että ainakaan kämpän siivoaminen ei taas ole prioriteetti. Sen sijaan että olisin alkanut urputtamaan täynnä olevista roskiksista, päätin katsoa että milloin nuo muiden mielestä ovat täynnä enkä itse tee asialle yhtään mitään.

Olo on kyllä itse asiassa nyt iltapäivästä hiukan raukea ihan kuin olisi jotain rauhoittavia vetänyt. Täytyy seurailla tulevina päivinä että onko tuo vaan isompaan lääkeannokseen tottumattomuutta vai mitä. Olikos näissä isommissa annoksissa tuota väsymystä iltapäivästä muillakin?
 

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Otin tässä viikolla yhteyttä psykiatriin. Kerroin, että lääkkeiden ansiosta aktiivisuuteni ja huolellisuuteni ovat parantuneet, mutta ongelmiakin on ollut.

Mainitsin ahdistuksesta ja epätasaisuudesta. Pitää odotella, että mitä tulee vastauksena. :kahvi:
 

ers

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
134
Mä painan 80kg (vähän aikaa sitten 89kg) ja syön 18mg lääkkeen jota boostaan lounaan aikaan 5-10mg medikinetillä. Se on tosi heikko, mutta illalla sitten väsyttää vähenmän. Viikonloput / vapaapäivät olen ilman lääkettä jollei ole hyvä syy.

Olen käynyt läpi 18 -> 36 -> 54 -> 36 -> 18 ja isommat annokset auttoivat erityisesti töissä. En tiedä olisinko voinut arvostaa nykyistä pienempää annosta ilman tuota polkua.
Mielenkiintoista! Oletko jossain aiemmassa viestissä avannut enemmän annosten vaikutuksia?

Itse syön Concertaa 27 tai 36 aamulla ja boostaan tarvittaessa klo 13-15 aikaan toisella 27 concertalla tai puolitetulla 36 mylanilla. Isompi annos tosiaan auttaa keskittymään, mutta illalla on turhan väsynyt kun pitäisi lasten kanssa jaksaa vielä touhuta. Olen alkanut myös huomata, että 36 ei toimi yksinään kovin hyvin ja boostattuna se on taas liian vahva. Jos tarvitsee todella keskittyä toimii kaksi 27 noin tunnin välein otettuna paremmin. Täytyy varmaan pyytää uusi resepti, missä 36 vaihdetaan toiseen 27 purkkiin. Tuota medikinetiä en edes ollut ajatellut, ja se voisi toimia myös minulla paremmin.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 874
Oon saattanut avata aiemminkin… Olen testannut Concertaa eri kokoisina 54mg asti, mutta mitä isompaa ottaa sitä enemmän tarvitsee tasoitusta päivällä (ettei väsähdä). Joskus otin lounaalla ~20mg medikinet CR’n, mutta se saattaa jo vaikuttaa nukahtamiseen (ja kunnon yöunet on tärkeämpi kuin itse lääke).

Isoilla annoksilla työt sujuu - erityisesti semmoset syvällistä keskittymistä vaativat kuten koodaus. Muu elämä toisaalta kärsii, enkä tiedä onko pidemmän päälle hyväksi terveydellekään. Sen takia olen lähtenyt asteittain pienentämään annostusta ja yrittänyt löytää muita mekanismeja tilanteen parantamiseksi.

Olen syönyt lääkkeitä jo melkein 15 vuotta, toivon mukaan elinaikaa jäljellä paljon enemmän niin pitää tasapainotella jotta sen laatu olisi niin hyvä kuin mahdollista. Pakko kuitenkin sanoa että työelämä kehittyi merkittävästi isompia annoksia syödessä, ja vähän jäähtyi annosta pienentäessä.
 
  • Tykkää
Reactions: ers
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Isompi annos tosiaan auttaa keskittymään, mutta illalla on turhan väsynyt kun pitäisi lasten kanssa jaksaa vielä touhuta.
Kannattaa kysyä lääkäriltä elvansea kokeiluun. Vaikutus on tosi smooth, ei tule mitään nousuja tai laskuja.

Vaikea sanoa tarkkaan miten kauan vaikutus kestää itsellä, kun se hiipuu niin hiljalleen, mutta n. 12 h lienee lähellä totuutta. Jossain kohtaa iltaa vaan huomaa, että enää ei kannata yrittää tehdä mitään kovin vaativaa.

Metyylifenidaatilla vaikutuksen alku ja loppu on paljon selkeämpiä havaita ja ainakin itsellä riittävällä annoksella olo oli semmonen "lääkitty", hankala kuvailla.
 

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Kannattaa kysyä lääkäriltä elvansea kokeiluun. Vaikutus on tosi smooth, ei tule mitään nousuja tai laskuja.

Vaikea sanoa tarkkaan miten kauan vaikutus kestää itsellä, kun se hiipuu niin hiljalleen, mutta n. 12 h lienee lähellä totuutta. Jossain kohtaa iltaa vaan huomaa, että enää ei kannata yrittää tehdä mitään kovin vaativaa.

Metyylifenidaatilla vaikutuksen alku ja loppu on paljon selkeämpiä havaita ja ainakin itsellä riittävällä annoksella olo oli semmonen "lääkitty", hankala kuvailla.
Kehtaako tuollaista Elvansea kysellä suoraan, vai pitääkö olla vain sanomassa Metyylifenidaatin haitoista mitä kokee ja mitä hyöytyä se on tuonut?

Jotenkin tuntuisi, että jonkun tietyn lääkkeen kysely voisi antaa erikoisen kuvan tälle lääkärille. Toki varman ulkoinen habitus ja olemus voi olla isona tekijänä.

Varmasti lääkärikin katsoo yleiskuvaa. Mikäli henkilö on normaali työssäkäyvä aikuinen, jolla ei ole päihdeongelmaa ja hän on siisti tapaamissa niin silloin varmaan lääkkeen vaihto on helpompaa, kuin tapauksessa jossa henkilö vaikuttaa narkomaanilta, jolla elämä ei ole raiteillaan.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Kehtaako tuollaista Elvansea kysellä suoraan, vai pitääkö olla vain sanomassa Metyylifenidaatin haitoista mitä kokee ja mitä hyöytyä se on tuonut?

Jotenkin tuntuisi, että jonkun tietyn lääkkeen kysely voisi antaa erikoisen kuvan tälle lääkärille. Toki varman ulkoinen habitus ja olemus voi olla isona tekijänä.

Varmasti lääkärikin katsoo yleiskuvaa. Mikäli henkilö on normaali työssäkäyvä aikuinen, jolla ei ole päihdeongelmaa ja hän on siisti tapaamissa niin silloin varmaan lääkkeen vaihto on helpompaa, kuin tapauksessa jossa henkilö vaikuttaa narkomaanilta, jolla elämä ei ole raiteillaan.
En osaa sanoa. Itse kerroin medikinetin vaikutuksen olevan hyvä, mutta kuvasin myös nuo em. haitat, lisäksi oli ajoittaista tykyttelyä. Lääkäri sitten itse sanoi, että kokeillaan tätä.

Tämä on paska sairaus siinä mielessä, että jos aktiivisesti itse pyytää jotain niin on riski leimaantua narkomaaniksi. Varmaan riippuu paljon lääkäristäkin. Toki myös siitä millainen elämäntilanne on ja miltä itse näyttää ulospäin.

Elvansen väärinkäyttö on kai aika vaikeaa. Vaikka kapselin nuuskaa, piikittää tai tunkee hanuriin niin vaikutus on sama kuin syödessä, koska kyseessä aihiolääke joka muuttuu vasta elimistössä vaikuttavaksi aineeksi. En tiedä kuinka lääkärit näkee asian. Mutta siis concertaa ja medikinettiä esim pystyy pistämään suoneen ja tällä saa euforiaa/pään sekaisin/jotain mitä se nyt sitten onkaan mitä tuolla haetaan. Elvansella ei saa, joten täysin loogista ei ole kirjoittaa medikinettiä, mutta jättää väärinkäytön pelossa elvanse kirjoittamatta.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
36mg näemmä alkaa ramaisemaan ja mieluummin kokeilin itsekin vaikka kahdesti päivässä 18 tai 27mg. Vaikutus nyt varmaan on tällä hetkellä riittävä mutta sen voisi jakaa vähän tasaisemmin.

Täytyy tosin testailla vielä ensi viikolla paremmin - oli hiukan turhan hektistä taas tämä viikko ja pohdin torstai-iltana että onko tämä nyt sitten se ns normaali olo kun illasta oli jo aika poikki. Ennen ei ollut tietoakaan väsymyksestä ja vauhti vaan kiihtyi kohti iltaa.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
36mg näemmä alkaa ramaisemaan ja mieluummin kokeilin itsekin vaikka kahdesti päivässä 18 tai 27mg. Vaikutus nyt varmaan on tällä hetkellä riittävä mutta sen voisi jakaa vähän tasaisemmin.

Täytyy tosin testailla vielä ensi viikolla paremmin - oli hiukan turhan hektistä taas tämä viikko ja pohdin torstai-iltana että onko tämä nyt sitten se ns normaali olo kun illasta oli jo aika poikki. Ennen ei ollut tietoakaan väsymyksestä ja vauhti vaan kiihtyi kohti iltaa.
Totakin voi varmaan ottaa esim klo 7 ja 10 sen 18 mg niin vaikutus tasoittuu ja pitenee vähän vrt 36 mg kerralla. Ite oon tota elvansea ottanut niin että 30 mg heti herätessä ja parin tunnin päästä 15 mg niin se vaikutus vähän pitenee illasta.

Lääkäri käski kokeilla ottaa myös iltapäivästä mutta oli sen verran uneton yö tuolloin että jäi kertaluontoiseksi, kun otin lääkkeen joskus 13-14 aikoihin.

Nyt muuten kun tuli mieleen niin Elvansen käyttäjille vinkkinä: sen lääkkeen voi avata ja jauheen sekoittaa veteen. Liuos säilyy muutamia päiviä jääkaapissa käyttökelpoisena.

Näin saa tehtyä esim 10 mg/dl vahvuisen liuoksen ja annosta pystyy helpommin säätämään ja rahaa säästyy jonkin verran kun voi ostaa sitä 70 mg kapselia esim 30 mg sijaan. Hinta on noilla melkein sama.

Mitään virallista lähdettä en löytänyt mutta Amerikoissa yleinen käytäntö lääkäreillä ohjeistaa noin, googlesta voi katsoa Vyvanse water -haulla lisää. Valmistajankin mukaan jauheen voi sekoittaa veteen, mutta säilyvyyttä ei luvata pakkausselosteessa.

Itsellä on toiminut hyvin, kun kapselin vahvuus on 30 mg ja sopiva annos on 40-50 mg välillä. Ajattelin seuraavalla käynnillä pyytää reseptiä siihen vahvimpaan ja sitten jakaa sitä tarpeen mukaan. Mä oon käyttänyt ihan sheikkeriä tohon kun siinä on desin välein merkit niin helppo katsoa siitä.

Muihin lääkkeisiin tota ei voi soveltaa, koska esim medikinet CR:n tai concertan rakenne hajoaa ja lääke vapautuu väärin (liian paljon liian nopeasti) jos sen liuottaa veteen.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Totakin voi varmaan ottaa esim klo 7 ja 10 sen 18 mg niin vaikutus tasoittuu ja pitenee vähän vrt 36 mg kerralla. Ite oon tota elvansea ottanut niin että 30 mg heti herätessä ja parin tunnin päästä 15 mg niin se vaikutus vähän pitenee illasta.

Lääkäri käski kokeilla ottaa myös iltapäivästä mutta oli sen verran uneton yö tuolloin että jäi kertaluontoiseksi, kun otin lääkkeen joskus 13-14 aikoihin.

Nyt muuten kun tuli mieleen niin Elvansen käyttäjille vinkkinä: sen lääkkeen voi avata ja jauheen sekoittaa veteen. Liuos säilyy muutamia päiviä jääkaapissa käyttökelpoisena.

Näin saa tehtyä esim 10 mg/dl vahvuisen liuoksen ja annosta pystyy helpommin säätämään ja rahaa säästyy jonkin verran kun voi ostaa sitä 70 mg kapselia esim 30 mg sijaan. Hinta on noilla melkein sama.

Mitään virallista lähdettä en löytänyt mutta Amerikoissa yleinen käytäntö lääkäreillä ohjeistaa noin, googlesta voi katsoa Vyvanse water -haulla lisää. Valmistajankin mukaan jauheen voi sekoittaa veteen, mutta säilyvyyttä ei luvata pakkausselosteessa.

Itsellä on toiminut hyvin, kun kapselin vahvuus on 30 mg ja sopiva annos on 40-50 mg välillä. Ajattelin seuraavalla käynnillä pyytää reseptiä siihen vahvimpaan ja sitten jakaa sitä tarpeen mukaan. Mä oon käyttänyt ihan sheikkeriä tohon kun siinä on desin välein merkit niin helppo katsoa siitä.

Muihin lääkkeisiin tota ei voi soveltaa, koska esim medikinet CR:n tai concertan rakenne hajoaa ja lääke vapautuu väärin (liian paljon liian nopeasti) jos sen liuottaa veteen.
Tuota se lääkäri viimeksi jo arpoi että pitäisikö mieluummin ottaa kaksi 18mg vai yksi 36mg vai mennäänkö kahdella 27mg. Pitää miettiä tuota seuraava käyntiä varten.

Concertat on depottitabletteja ja niitä ei pidä mennä puolittamaan, syynä tuo mainitsemasi lääkkeen vpaautuminen liian nopeaan.

Muutaman päivän tässä seurannut huvittuneena keskustelua autolla ajamisesta ja ADHD-lääkityksestä. Parhaimmilla on tulostettuna sairaskertomus ja resepti autossa siltä varalta että poliisi haluaa tarkistaa. :btooth:

Muutoinkin lääkkeen tarkoitus on parantaa suoritusta eikä niinkään huumata käyttäjäänsä. Vaan koska stimulantti niin automaattisesti huume ja keskitytään uhkailemaan että "kolaritilanteessa vakuutusyhtiö ei välttämättä korvaa jos olet ajanut lääkkeen vaikutuksen alaisena".

Tähän toki saadaan varmasti ennakkotapauksia kun lääkitys yleistyy. Mielenkiinnolla odottaen että minkälaisia vääntöjä saadaan aikaan.
 
Liittynyt
14.12.2020
Viestejä
44
Jotenkin tuntuisi, että jonkun tietyn lääkkeen kysely voisi antaa erikoisen kuvan tälle lääkärille.
Tämä on paska sairaus siinä mielessä, että jos aktiivisesti itse pyytää jotain niin on riski leimaantua narkomaaniksi.
Mihin tämmöset perustuu? Nykyäänhän tieto liikkuu ja potilaskin voi ymmärtää aika paljon jos asia kiinnostaa. Lääkkeetkin ovat tuotteita siinä missä merkkarit ja salmiakkiaakkoset.

Missä tuollainen liikennekeskustelu on?
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Mihin tämmöset perustuu? Nykyäänhän tieto liikkuu ja potilaskin voi ymmärtää aika paljon jos asia kiinnostaa. Lääkkeetkin ovat tuotteita siinä missä merkkarit ja salmiakkiaakkoset.

Missä tuollainen liikennekeskustelu on?
Eipä nämä itselle ainakaan sellaisia säväyksiä anna että huvin vuoksi viitsisin lääkkeitä pyytää. Mutta mielellään silti kokeilisin että löytyisi sopiva yhdistelmä - siis kunhan se diagnoosi nyt saataisiin ensin aikaiseksi.

Liikennekeskustelu on tuolla fb:n adhd-korkeakoulutetut -ryhmässä.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Eipä nämä itselle ainakaan sellaisia säväyksiä anna että huvin vuoksi viitsisin lääkkeitä pyytää. Mutta mielellään silti kokeilisin että löytyisi sopiva yhdistelmä - siis kunhan se diagnoosi nyt saataisiin ensin aikaiseksi.

Liikennekeskustelu on tuolla fb:n adhd-korkeakoulutetut -ryhmässä.
En ole koskaan pyytänyt leikkauksien jälkeen mitään tiettyjä lääkkeitä kipuihin. Kolmisen kertaa on ollut operaatio ja aluksi on ollut tarjolla Burana+Panadol, mutta sitten tilalle on annettu Tramaleita tai Panacodeja, koska en voi käyttää Buranaa allergisen reaktion vuoksi.

Nykyisin kantatiedoissani näkyy se, että minulle ei voi antaa Buranaa allergisen reaktion vuoksi.

Viimeisimmässä operaatiossa lääkäri tuli kyselemään, että haluaisinko kipua varten jompaakumpaa opiaattia. Sanoin, että ei ole mitään merkitystä, pistä vain se kumman näet paremmaksi valinnaksi.

Poliisilta tuli vastaus tuohon ajokykyyn. Mikäli lääkäri on todennut, ettei lääkitys tai ADHD aiheuta vaaraa liikenteessä niin silloin ei ole tarve rajoittaa ajo-oikeutta.

Kävin vielä erikseen lääkäriltä kyselemässä tuosta. Hän sanoi, että mikäli ei tule mitään ongelmia niin silloin ajokorttia varten ei tarvitse tehdä muutoksia. Ajokorttiluokkani on B ja C1, eikä ADHD-lääkitys ole esteenä tuolle C1-kortille
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Muutaman päivän tässä seurannut huvittuneena keskustelua autolla ajamisesta ja ADHD-lääkityksestä. Parhaimmilla on tulostettuna sairaskertomus ja resepti autossa siltä varalta että poliisi haluaa tarkistaa. :btooth:
Pikatestihän voi näyttää positiivista amfetamiinille ainakin Elvansen ja Attentinin käyttäjillä, en tiedä onko metyyilifenidaatille omaa ruutua noissa sylkitikuissa. Oma lääkärini kertoi, että yksi potilaansa oli joutunut ihan putkalle verikokeisiin asti, kun ei ollut reseptiä mukana. On tuossa siinä mielessä perääkin. Tietysti mitään tuomiota ei saa, kun toimittaa esitutkintaan kopion reseptistä.

Itse ajattelin, että näytän sitten kannasta lääkemääräyksen, jos jostain syystä joudun tuommoiseen tilanteeseen. Mitenkään rutiinisti noita ei testata seulontamielessä samoin kuin alkoholin käyttöä, vaan yleensä poliisilla on syystä x epäily huumausaineen käytöstä tai sitten on ollut jossain onnettomuudessa syyllisenä, jossa tullut isot vahingot. Suurin osa kuljettajista tuskin joutuu ikinä huumetestiin, kun taas alkometriin varmaan kaikki puhaltavat, jotka käy lähisiwaa pidemmällä autoilemassa.
Mihin tämmöset perustuu? Nykyäänhän tieto liikkuu ja potilaskin voi ymmärtää aika paljon jos asia kiinnostaa.
Kyllä se vaan monella aika tahmeaa on saada lääkettä kokeiluun, vaikka oireet on selvät ja mitään viitteitä päihdeongelmasta ei ole. Itselläkin taisi tulla joku 10 käyntikertaa täyteen eri vastaanottajilla, ennen kuin eka lääkekokeilu aloitettiin. Tämä oli vielä helppo tie, koska nopea ja joustava yksityinen terveydenhuolto. Toki varmaan riippuu lääkäristäkin.

Toki sitten, kun viimein saa diagnoosin ja lääkäri pitää lääkitystä tärkeänä niin voi varmaan kevyemmin mielin tehdä perusteltuja ehdotuksia ilman leimaantumisen pelkoa.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
645
Pikatestihän voi näyttää positiivista amfetamiinille ainakin Elvansen ja Attentinin käyttäjillä, en tiedä onko metyyilifenidaatille omaa ruutua noissa sylkitikuissa. Oma lääkärini kertoi, että yksi potilaansa oli joutunut ihan putkalle verikokeisiin asti, kun ei ollut reseptiä mukana. On tuossa siinä mielessä perääkin. Tietysti mitään tuomiota ei saa, kun toimittaa esitutkintaan kopion reseptistä.

Itse ajattelin, että näytän sitten kannasta lääkemääräyksen, jos jostain syystä joudun tuommoiseen tilanteeseen. Mitenkään rutiinisti noita ei testata seulontamielessä samoin kuin alkoholin käyttöä, vaan yleensä poliisilla on syystä x epäily huumausaineen käytöstä tai sitten on ollut jossain onnettomuudessa syyllisenä, jossa tullut isot vahingot. Suurin osa kuljettajista tuskin joutuu ikinä huumetestiin, kun taas alkometriin varmaan kaikki puhaltavat, jotka käy lähisiwaa pidemmällä autoilemassa.
Suosittelen tuota vahvasti oman oikeusturvan ja käytännöllisyyden vuoksi (siis diagnoosin/reseptin kopion printtausta/puhelimeen kopioita) jos autoilee ja on Elvanse/Attentin-lääkityksellä. Poliisilla ei ole pääsyä terveystietoihisi tietosuojasyistä ymmärrettävästi, joten valitettavasti eivät mistään järjestelmästä näe, että on OK että henkilöllä näyttää ko. mittari positiivista testistä. Nykyään noita "tikkaritestejä" tehdään aika matalalla kynnyksellä ja joskus on tehovalvontaviikkoja jolloin tuo tehdään ehkä kaikille jossain ratsiassa.

Vaimolla on tuo lääkitys ja esim. nyt joulunpyhinä isovanhemmilta tultaessa oli puhallusratsia keskellä korpea ja jostain syystä x tehtiin myös tuo huumausainetesti joka tietysti näytti positiivista. Tuon tuloksissahan menee tyyliin 10min kun alko on instant, annettiin samantein poliisille nivaska käteen, lukaisi läpi ja totesi vaan että jaa, hyvä että teillä onkin nämä mukana ettei tule turhaan ylimääräistä säätöä kenellekään ja antoi paperit takaisin luettuaan ne.

Sanoi, että odotellaan kuitenkin protokollan mukaan testin valmistumista / jos jotain muuta löytyisi. No, muuta ei löytynyt ja toivotti turvallista matkaa ja pahoitteli että jouduttiin odottelemaan tienposkessa 15 minuuttia.

Ilman noita papereita olisi todennäköisesti joutunut "tappelemaan" poliisin kanssa ja kyyditettäväksi 90km päähän lähimpään auki olevaan terveysasemaan verikokeisiin ja tämä olisi ottanut vähintään puoli päivää aikaan. Varmasti mukava kokemus jos olisi ollut yksin lasten kanssa liikenteessä. En tosin tiedä onko heillä joku tietokanava terveydenhuoltoon, jota voisi konsultoida - se jäi epäselväksi mutta tämän komisarion puheista päätelleen ei.

Tämän lisäksi jossain poliisin tietojärjestelmässä olisi varmaan x vuotta tieto, että henkilöä x epäily/syyte rattijuopumuksesta / huumausaineen käyttörikoksesta = luultavasti joka kerta jatkossa olisi pysäytetty ja tikutettu kun esim. vastaantulevan poliisiauton rekisterikilpiskanneri huomaisi, että ajoneuvon haltijalla tällaista historiaa. Plus mietin itse nyt, olisiko heti joku sossu kimpussa / huostaanottamassa lapsia ennen kuin esitutkinta päätetty / syyttämättäjättämispäätös tehty (voi kestää kuukausia).
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Tiedän kyllä varsin hyvin että oikeuslaitos ja sossu ei tämänkaltaisissa kovin ymmärtävästi suhtaudu eikä yksilöllä kovin kummoista oikeusturvaa asiassa ole.

Ehkäpä pitäydyn kannassani ja esitän sitten vaikka Kannasta reseptin jos sellaista kysellään - kuvankaappauksella ei kovin paljoa todisteta kun tiettävästi niitä on melkoisen helppo muokata itselle "sopivaksi" vähän asiassa kuin asiassa.

Itsellä vielä siinäkin mielessä kohtuullisen erikoinen tilanne että tropit on lyöty käteen mutta mitään diagnoosia ei ole tehty. Siinäpä sitä sitten ihmeteltäisiin ja varmaan soiteltaisiin polille että "voisko joku ystävällisesti vahvistaa". Homma kaipaisi nyt hiukan selventämistä myös valtiovallan osalta juuri sen takia että ylimääräinen säätö vältettäisiin. Sitä voi tosin olla turha odotella joten ehkäpä pitäydyn Concertassa jo pelkästään tuon vuoksi kun aika heikosti suhtaudun siihen että jos en ole mitään väärää tehnyt, ei oman järjen mukaan myöskään tarvitse todistaa mitään.

Onneksi autoilua on nykyisin huomattavasti vähemmän. Toisaalta tikkutestiin en ole tainnut joutua per ikinä tien päällä ja 60tkm autoilevana en myöskään tainnut puhallusratsiaan joutua kertaakaan. työajoilla Vapaa-ajalla autoillessa noita toki on ollut juurikin pyhien lähettyvillä yms.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
En tosin tiedä onko heillä joku tietokanava terveydenhuoltoon, jota voisi konsultoida - se jäi epäselväksi mutta tämän komisarion puheista päätelleen ei.
Ei taida olla reaaliaikaista mahdollisuutta saada tietoja. Itselle tulee välillä hoitotyössä tilanteita, että on yhteistyötä poliisin kanssa ja olen sitten läsnäolevan potilaan suullisella luvalla kertonut poliisille terveystietoja, mutta en tiedä rikonko lakia siinäkin. Voi olla, että kaikki tietopyynnöt kuuluisi mennä jonkun järjestelmän läpi. Olen kuitenkin uskotellut itselleni, että vältyn tuomiolta, jos todistajien läsnäollessa potilas antaa minulle luvan kertoa tiedot.
Itsellä vielä siinäkin mielessä kohtuullisen erikoinen tilanne että tropit on lyöty käteen mutta mitään diagnoosia ei ole tehty. Siinäpä sitä sitten ihmeteltäisiin ja varmaan soiteltaisiin polille että "voisko joku ystävällisesti vahvistaa". Homma kaipaisi nyt hiukan selventämistä myös valtiovallan osalta juuri sen takia että ylimääräinen säätö vältettäisiin. Sitä voi tosin olla turha odotella joten ehkäpä pitäydyn Concertassa jo pelkästään tuon vuoksi kun aika heikosti suhtaudun siihen että jos en ole mitään väärää tehnyt, ei oman järjen mukaan myöskään tarvitse todistaa mitään.
Ei siinä mun mielestä oikeastaan diagnoosilla ole merkitystä, vaan voimassaolevalla lääkemääräyksellä. En osaa sanoa riittääkö tuo omakannan vilauttaminen siihen, että poliisi jättää asian sikseen jo tien päällä, mutta varmasti ainakin saat asiallisen kohtelun ja on heti selvää, että asia ei johda mihinkään seuraamuksiin. Concerta on myös huumausaineeksi luokiteltava lääke, joten teoriassa sen kanssa voi joutua samaan tilanteeseen.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Ei taida olla reaaliaikaista mahdollisuutta saada tietoja. Itselle tulee välillä hoitotyössä tilanteita, että on yhteistyötä poliisin kanssa ja olen sitten läsnäolevan potilaan suullisella luvalla kertonut poliisille terveystietoja, mutta en tiedä rikonko lakia siinäkin. Voi olla, että kaikki tietopyynnöt kuuluisi mennä jonkun järjestelmän läpi. Olen kuitenkin uskotellut itselleni, että vältyn tuomiolta, jos todistajien läsnäollessa potilas antaa minulle luvan kertoa tiedot.

Ei siinä mun mielestä oikeastaan diagnoosilla ole merkitystä, vaan voimassaolevalla lääkemääräyksellä. En osaa sanoa riittääkö tuo omakannan vilauttaminen siihen, että poliisi jättää asian sikseen jo tien päällä, mutta varmasti ainakin saat asiallisen kohtelun ja on heti selvää, että asia ei johda mihinkään seuraamuksiin. Concerta on myös huumausaineeksi luokiteltava lääke, joten teoriassa sen kanssa voi joutua samaan tilanteeseen.
No sittenpä voin olla se ennakkotapaus jonka perusteella homma alkaa toivottavasti edistymään. Mitään lippulappuja en ala autoon tulostelemaan kun ei niissä juuri reseptiä kummempaa ole.

e. Pikaisella googlettelulla löysin myös toisen mielenkiintoisen casen - työhönottoon kuuluvat huumetestit. Toki näissä varminta olisi varmaan olla ottamatta lääkettä ennen testiä mutta toisaalta näinköhän viitsisivät alkaa selvittelemään että oliko kyseessä lääke vai oikea piri ja homma kusahtaa siihen. Ja kaikki sen takia että yksilön kykyä hoitaa työtehtäviä yritetään parantaa. :D

e2. Ja onhan niitä niitäkin työpaikkoja, joissa tehdään testejä randomisti, ei tosin varmaan Suomen tasolla kovin monessa paikassa. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
No sittenpä voin olla se ennakkotapaus jonka perusteella homma alkaa toivottavasti edistymään. Mitään lippulappuja en ala autoon tulostelemaan kun ei niissä juuri reseptiä kummempaa ole.

e. Pikaisella googlettelulla löysin myös toisen mielenkiintoisen casen - työhönottoon kuuluvat huumetestit. Toki näissä varminta olisi varmaan olla ottamatta lääkettä ennen testiä mutta toisaalta näinköhän viitsisivät alkaa selvittelemään että oliko kyseessä lääke vai oikea piri ja homma kusahtaa siihen. Ja kaikki sen takia että yksilön kykyä hoitaa työtehtäviä yritetään parantaa. :D

e2. Ja onhan niitä niitäkin työpaikkoja, joissa tehdään testejä randomisti, ei tosin varmaan Suomen tasolla kovin monessa paikassa. :hmm:
Näissähän ei ole mitään ongelmaa, koska työnantaja ei saa testin tuloksia. Työterveyslääkäri kirjoittaa sairaskertomuksen ja tulosten perusteella lausunnon, jonka mukaan työntekijä joko on tai ei ole käyttänyt huumausainetta muuhun kuin lääkinnälliseen tarkoitukseen. Jos on resepti amfetamiiniin ja se on testissä positiivinen niin lääkäri kirjoittaa saman lausunnon kuin sellaiselle, jolla testissä ei ole löydöksiä.

Ja joo, en mä usko että millään kantatulosteella on juurikaan painoarvoa. Ellei se omakannan vilautus kelpaa niin sitten saavat selvittää tietopyynnöllä oikeusteitse. En mä ala säilyttämään arkaluontoisia terveystietoja suojaamattomana auton hansikaslokerossa tms.
 
Liittynyt
14.12.2020
Viestejä
44
Alkaa mennä jutut kohti foliohattuosastoa. Vakuutusyhtiö ei korvaa koska asiakkaalle on sattunut vahinko ja sossu käy kimppuun kun sulla on reseptilääkkeitä.

Jotain ylimääräistä kyttien järjestämää ohjelmaa pitäisin mahdollisena, mutta jos leikkii suunnilleen asiallisesti mukana niin ei se ole kuin ajanmenoa. Puhallutettu on usein ja enimmillään kaksi kertaa saman illan aikana. Huumetestiä ei ole ollut koskaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Kyllähän tässä maassa kaikki on mahdollista kun jahdataan "kriminaaleja". Samaa mieltä että asiallisesti mukana leikkimällä tuossa tuskin järin suurta vaaraa on tai pitää sattua kohtuullisen virkaintoiset tahot vastaan.

Siitä olen ihan samaa mieltä että mitään tietosuojan alaisi dokkareita en ala autoon tulostamaan siltä varalta että joku keksii kysyä. Onhan noita muitakin lääkkeitä jotka huumeeksi luokitellaan mutta kovin suurta todennäköisyyttä joutua verikokeeseen kolarin jälkeen tuskin on jo mittari näyttää nollaa ellei sitä nyt välttämättä hingu.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Jotain ylimääräistä kyttien järjestämää ohjelmaa pitäisin mahdollisena, mutta jos leikkii suunnilleen asiallisesti mukana niin ei se ole kuin ajanmenoa.
Eiköhän tämä ole juuri näin. Poliiseilla taitaa olla vielä aika paljon tilannekohtaiseen harkintaan perustuvaa valtaa siitä miten mikäkin homma hoidetaan, joten jos asiallisesti kertoo, että tikku on plussalla, koska on tämmöinen resepti ja sen kannasta vielä näyttää, niin luulisin, että lähes kaikki poliisit lähinnä toivottelee hyvää päivänjatkoa ja kiittää yhteistyöstä. Jos nyt jostain syystä päättävät viedä verikokeille niin eiköhän se keissi esitutkintaan viimeistään pysähdy.
Siitä olen ihan samaa mieltä että mitään tietosuojan alaisi dokkareita en ala autoon tulostamaan siltä varalta että joku keksii kysyä. Onhan noita muitakin lääkkeitä jotka huumeeksi luokitellaan mutta kovin suurta todennäköisyyttä joutua verikokeeseen kolarin jälkeen tuskin on jo mittari näyttää nollaa ellei sitä nyt välttämättä hingu.
Oon ollut syyllisenä ja syyttömänä muutamassa kolarissa ja niissä ei ainakaan oo rutiinisti otettu pikatestejä. Viimeisin oli pari vuotta sitten, kun törmäsin (oma vika) hippipariskuntaan joilla varmasti olis ollut ganjat plussalla, mutta ei kaivettu tikkuja esiin sielläkään :D

Mitä omissa töissä nähnyt niin yleensä poliisi ottaa noita pikatestejä kolarin jälkeen, jos asiakas vaikuttaa päihtyneeltä ja puhaltaa nollat tai sitten kyseessä on entuudestaan tuttu huumeveikko.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Eiköhän tämä ole juuri näin. Poliiseilla taitaa olla vielä aika paljon tilannekohtaiseen harkintaan perustuvaa valtaa siitä miten mikäkin homma hoidetaan, joten jos asiallisesti kertoo, että tikku on plussalla, koska on tämmöinen resepti ja sen kannasta vielä näyttää, niin luulisin, että lähes kaikki poliisit lähinnä toivottelee hyvää päivänjatkoa ja kiittää yhteistyöstä. Jos nyt jostain syystä päättävät viedä verikokeille niin eiköhän se keissi esitutkintaan viimeistään pysähdy.

Oon ollut syyllisenä ja syyttömänä muutamassa kolarissa ja niissä ei ainakaan oo rutiinisti otettu pikatestejä. Viimeisin oli pari vuotta sitten, kun törmäsin (oma vika) hippipariskuntaan joilla varmasti olis ollut ganjat plussalla, mutta ei kaivettu tikkuja esiin sielläkään :D

Mitä omissa töissä nähnyt niin yleensä poliisi ottaa noita pikatestejä kolarin jälkeen, jos asiakas vaikuttaa päihtyneeltä ja puhaltaa nollat tai sitten kyseessä on entuudestaan tuttu huumeveikko.
Jep, on sitä itsekin päässyt osalliseksi kolariin jossa kyllä puhallutettiin mutta huumetestistä ei ollut mitään puhetta. Kaipa tuo tosielämässä menee kokolailla neuvottelemalla ja kertomalla reilusti että mistä on kyse.

Jostain kumman syystä joku kuitenkin aina onnistuu näissä karumman kohtelun itselleen hankkimaan ja saattaahan se olla polisien päivästäkin kiinni niin kuin aika moni muukin asia tuolla tien päällä. Tai onnistut vaikka täräyttämään sopivaa ylinopeutta johonkin ratsiaan jne jne.

Kuten todettu niin ei tuo itseä mitenkään erityisesti huoleta mutta huvittuneena olen seurannut keskustelua mietitään että minkälaiset sairaskertomukset siellä autossa pitää kulkea. Eipä se vara toki venettä kaada tässäkään tilanteessa. Ihan tietoinen olen että autossa pitäisi olla myös lämmintä vaatetta, lapio sun muuta tarviketta jos sillä sattuu johonkin korpeen jäämään keskellä talvea. Mutta eipä noita ole tullut sitten varsinaisten työautoiluvuosien jälkeen autoissa pidettyä vaikka ehkä fiksuakin olisi ollut.
 

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Mitenkään rutiinisti noita ei testata seulontamielessä samoin kuin alkoholin käyttöä, vaan yleensä poliisilla on syystä x epäily huumausaineen käytöstä tai sitten on ollut jossain onnettomuudessa syyllisenä, jossa tullut isot vahingot. Suurin osa kuljettajista tuskin joutuu ikinä huumetestiin, kun taas alkometriin varmaan kaikki puhaltavat, jotka käy lähisiwaa pidemmällä autoilemassa.
Olen itse päätynyt noihin tikkaritesteihin useamman kerran. Syynä tuohon oli se, että asustelin pienellä paikkakunnalla ja tuttavapiirissä oli pari henkilöä, jotka olivat jo valmiiksi poliisin kiikarin alla.

Eräs päivä päädyin heittämään tuttua autolla ja poliisi tuli vastaan. Siinä sen tutun huomatessa poliisi sanoi, että suoritetaan tikkaritesti.

Tulos oli negatiivinen ja matka jatkui. Yksin olin ajelemassa viikkoa myöhemmin ja silloin tuli taas joku poliisi vastaan, joka pysäytti minut tien varteen.

Perustelu oli se, että minulla on rekisteriä, joten nyt suoritetaan tikkaritesti. Tikkari oli negatiivinen.

Matka jatkui taas. Muutama vko eteenpäin ja sitten taas tuli poliisi perään pillit päällä ja tikkari taas eteen. Tulos taas negatiivinen. Tuolloin minulle suoritettiin vielä ruumiintarkastus ja poliisit tutkivat taskut.
Mitään ei löytynyt ja pääsin taas jatkamaan matkaa.

Tuosta tilanteesta taas joku viikko eteenpäin. Perään tuli siviilimallin kaara ja siviiliasuinen poliisi pysäytti tien varrelle. Taas tikkaria ja negatiivinen tulos.

Oli kuulema minulla jotain rekisterimerkintää, vaikka ainoa merkintä oli ylinopeudesta vuotta aiemmin.

Tikkaroinnit loppuivat siihen, kun lähdin paikkakunnalta ihan toiselle puolelle Suomea töiden perässä ja en enää liikkunut siellä kotipuolella aikoihin.

Myöhemmin kuulin, että tuo kyydissä ollut tuttava oli päätynyt lusimaan. Syytä en tiedä, mutta jotain hölmöilyä oli taustalla.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Tuossa kohtaa tekisi jo mieli alkaa kyseenalaistamaan omaa oikeusturhaa jos suunnilleen joka kerran kaupassa käydessä joutuu huumetestiin vaikkei mitään koskaan löydy. Eri asia toki sekin että mitä tuolle yleensä voi tehdä.

Ei liity asiaan juurikaan mutta liittyy kuitenkin. Aikanaan aloitin uuden työn johon sisältyi paljon matkustamista. Yli 300km matkat lennettiin Suomeesakin joten HKI-Vantaa tuli tutuksi. Työ liittyi kuvantaviin laitteisiin ja laukussa oli sitten kuparilevyä sun muuta mukavaa jotka oli hyvä pitää käsimatkatavaroissa siltä varalta että työkaululaukku jää jälkeen.

Parin ensimmäisen kuukauden aikana sitä lentelyä oli ihan kohtuullisen paljon kun vauhtiin päästiin joten varmaan vähintään viikottain hengasin kentällä. Turvatarkastuksessa jouduin tuon muutaman kuukauden aikana valehtelematta joka ikinen kerta lisätarkastukseen jossa tonkivat läppärilaukun sisällön. Tuon parin kuukauden jälkeen matkustelu jatkui suht. ennallaan mutta tarkastukset loppuivat kuin seinään eikä ketään enää sen jälkeen juurikaan kiinnostanut laukun sisältö. Siinäpä sitä pohdittiin että miten nuo tuon profiloivat. :D
 

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Tuossa kohtaa tekisi jo mieli alkaa kyseenalaistamaan omaa oikeusturhaa jos suunnilleen joka kerran kaupassa käydessä joutuu huumetestiin vaikkei mitään koskaan löydy. Eri asia toki sekin että mitä tuolle yleensä voi tehdä.
Yksityisen henkilön oikeusturva on tietyissä tilanteissa heikoilla kantimilla. Enemmän uskottavuutta on kahdella viranomaisella, jotka sanovat kysellessä epäillyttävästä käyttäytymisestä tai hajusta tai vastaavasta.

Eipä noista ole ollut mitään ongelmaa näiden vuosien jälkeen. Luulisi, että viranomaisilla olisi yhteiset rekisterit koko suomessa. Nykyisellä asuinseudulla kyllä poliiseja on paljon enemmän liikkeellä ja en ole kertaakaan edes päätynyt puhallusratsiaan täällä ollessa. Ehkä tuo pysäyttely oli lähinnä joku sen edellisen kotipaikan polisilaitoksen sisäinen juttu, josta ei oltu merkitty mitään mihinkään virallisiin rekistereihin?

Ainakin noita samoja poliiseja tuli vastaan ihan kaikkialla. Baarissa kaljalla käydessä niin tunnistit jo ohi menevät poliisit kasvoista, koska pienet piirit.


Olen käynyt myös useamman kerran juttelemassa esimiehelle mahdollisista turvallisuusongelmista tai puutteista, jotka olisi helppo ja halpa laittaa kuntoon. Olen käynyt joskus kiertelemässä työpaikalla esimiehen kanssa ja näyttänyt joitain paikkoja, joissa on ollut esimerkiksi lattialla pyöriviä kaapeleita tai paikkoja, joissa hätäpoistumiskyltit ovat olleet irti/rikki. Useamman kerran olen myös huomannut, että joku palosammutin on ollut vanhentunut tai palosammuttimesta ilmoittava kyltti on ollut kadoksissa.

Kävin myös eräs päivä vapaata viettämässä kuntokeskuksella. Olin ottanut lääkkeet sinne mennessä ja kiinnitin huomion epäkohtiin. Huomasin, että suihkussa joku sankari oli repinyt suihkunhanan irti. No käyn ilmoittamassa siitä suoraan henkilökunnalle. Hetken päästä menin saunomaan. Sieltä huomasin, että joku sankari oli pistänyt löylykauhan mutkalle. Menin taas samaisen henkilökunnan edustajan luokse mainitsemaan asiasta, koska veden heitto ilman kauhaa olisi vaikeaa.

Satuin myös huomamaan, että käsien pesualtaan kraana kusi törkeästi. Tarkistelin sitä ja yritin saada sitä suljettua, mutta silti se kusi alleen kokoajan. Tuollakin kertaa tunsin vastuun ja kävin taas mainitsemassa asiasta samalle kaverille tiskin taakse. Tällä kertaa tämä kaveri oli vain sanonut, että se hana vaatii aika paljon voimaa sulkeutakseen ja sanoin siihen, että ei asiakkaat saa sitä kovinkaan hyvin kiinni, koska olen nähnyt sen kusevan parin tunnin ajan ja siellä on käynyt koko aikana aika monta asiakasta.

Työpaikalla on sallittua käyttää puhelinta työaikana, kunhan puhelin pysyy taskussa portaissa mennessä ja puhelimen käyttö ei häiritse työtehtävien tekemistä. Näin ollen on monesti sellaisia rauhallisia hetkiä, jolloin ei ole tehtäviä töitä, jolloin on mahdollista käyttää puhelinta tai tietokonetta viihdekäyttöön. Tuollaisina hetkinä käytän joskus puhelinta, mutta huomattavasti vähemmän mitä ennen lääkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2020
Viestejä
44
Tuossa kohtaa tekisi jo mieli alkaa kyseenalaistamaan omaa oikeusturhaa jos suunnilleen joka kerran kaupassa käydessä joutuu huumetestiin vaikkei mitään koskaan löydy. Eri asia toki sekin että mitä tuolle yleensä voi tehdä.
Voihan sitä kysyä komisariolta onko touhu kovin asiallista. Seuraavaksi sitten valitusta oikeusasiamiehelle jos pelleily ei lopu.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
950
Sitä sylkitestiä ei sitten ole pakko antaa jos ei halua. Sitä ei yleensä kannata antaa, koska voi näyttää myös väärää positiivista.

Poliisi voi viedä toki verikokeeseen, jos epäilee silti. Mutta tuskin ne joka kerta haluaa niin paljon nähdä vaivaa. Ja komisario tai muu taho kyllä puuttuu asiaan, jos jatkuvasti käytetään turhaan resursseja turhiin verikokeisiin.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Voihan sitä kysyä komisariolta onko touhu kovin asiallista. Seuraavaksi sitten valitusta oikeusasiamiehelle jos pelleily ei lopu.
Onhan niitä keinoja toki ja kuten jo pariin kertaan sanottu, tulee tästä varmaan ennemmin tai myöhemmin ennakkotapauksia kun lääkitys yleistyy.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Pumpautetaan ketjua taas ylöspäin. Edelleenkin vaikka olen käyttänyt ADHD-lääkkeitä niin ajanhallinta on aika erikoista.

Aamulla oli idea, että klo 10:00 lähden liikkeelle. No kello lyö 12:00 ja olin edelleen himassa. Olin pari tuntia vain ihmetellyt kotosalla ja hoitanut muita asioita. Sitten lähdin liikkeelle, huomaan tankkauksen tarpeen. Käyn tankilla ja kaupalla.

Nappaan kahvia ja juon sen rauhakseen. Jatkan matkaa ja käyn puolessa välin matkaa rautakaupalla etsimässä tavaraa.

Saan osan tavaroista mukaan, koska osa hyllyistä oli tyhjänä. Sitten käyn kaupalla taas hakemassa evästä ja kahvia.

Jatkan matkaa ja nyt pysähdyin kuselle. Tässä ajomatka olisi mapsin mukaan reilu 2h, mutta nyt olen kuluttanut nelisen tuntia tähän matkaan ja vielä olisi jäljellä kilometrejä.

Näin siis käy, kun aikataulu ei ole kiveen hakattu. Olen ajoissa töissä, lääkärillä tai vastaavissa.

Todennäköisesti tämä on vain opittu tapa. Sain ADHD-kuntoutukseen myöntävän päätöksen ja tässä lähiviikkoina on eka keskustelutuokio.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Pumpautetaan ketjua taas ylöspäin. Edelleenkin vaikka olen käyttänyt ADHD-lääkkeitä niin ajanhallinta on aika erikoista.

Aamulla oli idea, että klo 10:00 lähden liikkeelle. No kello lyö 12:00 ja olin edelleen himassa. Olin pari tuntia vain ihmetellyt kotosalla ja hoitanut muita asioita. Sitten lähdin liikkeelle, huomaan tankkauksen tarpeen. Käyn tankilla ja kaupalla.
Täällä samat. Itsellä esim. usein yövuoron jälkeen tapana jäädä "hetkeksi" koneelle ennen kuin menee nukkumaan ja kohta huomaa istuneensa kolme tuntia tuijottamassa youtubea tai selaamassa pubmedin artikkeleita jostain aivan triviaalista aiheesta, joka tullut yhtäkkiä mieleen. Lääkitys kyllä helppaa tota jonkin verran erityisesti siten, että jos etukäteen päätän lähteä vaikka vapaapäivänä puntille klo 9, niin luultavasti tulee lähdettyä. Jos taas ajatus on mennä "tässä jossain kohtaa aamupäivällä" niin tuskin ennen lounasta on edes saanut laitettua puhtaita kalsareita salikassiin.

Sama pätee moniin muihinkin askareisiin tässä kotona. Mun pitää tehdä ihan selkeä suunnitelma ja lähes aikatauluttaa, missä järjestyksessä teen sapuskat, tyhjennän tiskikoneen, käyn suihkussa ja hoidan kauppareissun. Mikäli vaan aamulla mietin, että nämä asiat pitäisi tänään tehdä niin sitten huomaan joskus illalla, että kaikki nämä on edelleen tekemättä. Toki lääkitys on muuttanut tätä sen verran, että nyt havaitsen nämä asiat, pystyn laatimaan jonkinlaisen suunnitelman ja toteuttamaan sen. Nyt huomaan, että ehkä se muija ei ole naputtanutkaan ihan tyhjästä aikaisemmin, kun jostain kymmenen minuutin hommasta on pitänyt muistuttaa viikkotolkulla :D

Samoin kuin sulla, niin olen kyllä aina ajoissa, jos kyseessä on ns. pakollinen asia. Näin oli jo tosin ennen lääkitystäkin. Oma ratkaisu on siis ollut aikatauluttaa vapaapäivätkin ja tuo lääkitys kyllä tukee sitä aikataulun tekemistä ja noudattamista. Joissakin asioissa huomaan reagoivani myös spontaanisti, mikäli ne eivät vaadi kovasti suunnittelua. Esimerkiksi jos mukuloilta jää aamulla keittiö sekaiseksi niin nykyisellään voin laittaa sen kuntoon samalla kun kävelen keittiöön, ennen taas ne tiskit ja tyhjät mehupurkit oli siinä pöydällä päivälliseen asti, jolloin ne oli tavallaan pakko siivota, että mahdutaan taas syömään.

Omassa hoidossa tuli pieni mutka matkaan, kun omalla psykiatrilla on sellainen systeemi, että ajat varataan suoraan häneltä. Nyt siellä on päässyt praktiikka ruuhkautumaan ja psykiatri vastailee vähän heikosti yhteydenottoihin, eikä hänellä siis ole mitään ajanvarauskirjaa, johon sihteerit tai hoitajat voisivat aikoja varata. Informoi kyllä siis, että on ruuhkaa ja siksi ei ole hyvin tavoitettavissa. Oma kiire sitten taas johtuisi siitä, että olisi kiva saada kelalle menemään erityiskorvattavuushakemus lääkkeen hinnan vuoksi ja reseptikin on tyhjä jo parin viikon päästä. Lääkärin vaihto ei oikein houkuttele, eikä sellaisia taida olla tarjollakaan kovin hyvin mitenkään nopealla aikataululla.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Omassa hoidossa tuli pieni mutka matkaan, kun omalla psykiatrilla on sellainen systeemi, että ajat varataan suoraan häneltä. Nyt siellä on päässyt praktiikka ruuhkautumaan ja psykiatri vastailee vähän heikosti yhteydenottoihin, eikä hänellä siis ole mitään ajanvarauskirjaa, johon sihteerit tai hoitajat voisivat aikoja varata.
Aika saatu :thumbsup: Nyt vaan sitten toivotaan, että ollaan samaa mieltä hoitavan lääkärin kanssa siitä, että oikea hoito on löytynyt ja voidaan lukita diagnoosi ja laittaa vähän pidempää kuin yhden tai kahden pakkauksen reseptiä apteekkiin.

Elvansen geneerisestä ei ole huhuja vielä, mutta patentit raukeaa 24.8.-23 googlen mukaan ja fimean sivujen mukaan viisi eri firmaa on jättänyt myyntilupahakemukset jo vuosina 2021-22. En tunne käytäntöjä tarkemmin, mutta oletan geneerisiä tulevan aika pian apteekin hyllylle tuon em. päivän jälkeen, koska myyntilupaa haettaessa pitää olla jo valmis tuote olemassa. Saa nähdä mihin hinta asettuu kilpailun myötä. Erektiohäiriölääkkeissä ainakin hinta romahti alle kymmenykseen, kun geneeriset tulivat tarjolle. Toivottavasti näissä on sama ilmiö.
 
Liittynyt
14.12.2020
Viestejä
44
Eikö päivän annos attentinia ole myös samaa luokkaa? Luulisi ettei siinä ole patenttiongelmia.
 

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Eikö päivän annos attentinia ole myös samaa luokkaa? Luulisi ettei siinä ole patenttiongelmia.
Näin ohi mennen. Attentinin saatavuudessa on ongelmia. Ongelma johtuu valmistajasta ja saatavuusongelmien selviämisestä ei ole mitään aikatauluja.

Tuota lääkettä voi joutua odottelemaan tovinkin ja suosituksena oli soittaa suoraan apoteekkiin ja tiedustella tilannetta.
 

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Tutkimukset ovat edenneet. Tunnin aika psykiatrilla ja siellä keskustelua mukavasti. Kerroin, että olen saanut asioita hoidettua, sekä kerroin asioista, jotka ovat parantuneet. Kerroin ahdistuksesta ja epätasaisuudesta, joten ratkaisuna oli vaihtaa Medikinetit uuteen valmisteeseen. Nykyisin käytän Concertaa aamuisin ja iltapäivin otan Attentininia. Tuota Attentinia olen nyt kokeillut ja huomasin, että olotila on paljon kirkkaampi. Medikinet toi ihme härväämisen/levottoman olotilan sisäisesti. Attentin toi minulle varsin leppoisan olotilan. Vaikutusaika tuntui hieman lyhyemmälle, kuin Medikinetin.

Toki jälkikäteen aloin miettimään, että miksi sain vain Attentinin ja sekaan Concertan. Olisi ehkä simppelimpää, jos olisi käytössä samaa lääkeainetta, koska tuo Concerta on ollut aiemminkin epätasaisen tuntuinen.

Hintaahan tuolla Attentinilla on reippaasti. 70e/30kpl pakkaus ja nykyisellä respalla tuo riittää noin pariksi viikkoa. Tuohon päälle Concertat, joten koko kuukauden lääkebudjetti melkein triplaantui. Enkä saanut edes korvauksia tai osto ei kerryttänyt vuosi omavastuuta, koska tuo Attentin vaatii ilmeisesti jonkun hakemuksen tai todistuksen tarpeellisuudesta. Toki tuossa on myös se ongelma, että seuraava tapaaminen olisi psykiatrin kanssa kesän korvilla, joten siihen on aikaa. Pitää selvitellä, että miten tuo todistus tulee. Pitääkö se saada kelalta vai minua hoitavalta taholta.

Ilman korvauksia tuo lääkeosto kyllä tuntuu jo lompakossa. Lisäksi, kun tuo vuosi omavastuuraja ei kerry niin sekin on nahkeaa. Se 600e? omavastuu, kun täyttyisi niin silloin lääkkeet olisivat edullisia.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
341
Hintaahan tuolla Attentinilla on reippaasti. 70e/30kpl pakkaus ja nykyisellä respalla tuo riittää noin pariksi viikkoa. Tuohon päälle Concertat, joten koko kuukauden lääkebudjetti melkein triplaantui. Enkä saanut edes korvauksia tai osto ei kerryttänyt vuosi omavastuuta, koska tuo Attentin vaatii ilmeisesti jonkun hakemuksen tai todistuksen tarpeellisuudesta. Toki tuossa on myös se ongelma, että seuraava tapaaminen olisi psykiatrin kanssa kesän korvilla, joten siihen on aikaa. Pitää selvitellä, että miten tuo todistus tulee. Pitääkö se saada kelalta vai minua hoitavalta taholta.

Ilman korvauksia tuo lääkeosto kyllä tuntuu jo lompakossa. Lisäksi, kun tuo vuosi omavastuuraja ei kerry niin sekin on nahkeaa. Se 600e? omavastuu, kun täyttyisi niin silloin lääkkeet olisivat edullisia.
Attentiniin (deksamfetamiini) et voi suoraan saada Kelan korvausoikeutta enää aikuisena.


Mutta, jos saat Elvanseen (lisdeksamfetiini) lääkäriltä B-lausunnon lääkkeen tarpeellisuudesta ja nuo em. linkissä olevat edellytykset täyttyvät, niin silloin saat Kela-korttiisi merkinnän 331 ja sillä merkinnällä saat myös Attentinin korvatuksi.

Eli suoraan et voi aikuisena saada Attentiniin korvausoikeutta, mutta jos sinulla on käytössä Elvanse + Attentin, ja lääkäri kirjoittaa lausunnon Elvanseen ja toimitat sen Kelalle, niin jatkossa saat sitten korvauksen myös Attentinista, jos Kela hyväksyy Elvanse-hakemuksen.

Pyydä lääkäriltäsi että Concerta vaihdetaan Elvanseen. Elvanse + Attentin combo on hyvä, Elvanse on pitkävaikuitteisempi ja voit sitten lyhytvaikutteisella Attentinilla tarvittaessa lisätä vaikutusaikaa esim myöhemmin iltapäivällä.
 

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Attentiniin (deksamfetamiini) et voi suoraan saada Kelan korvausoikeutta enää aikuisena.


Mutta, jos saat Elvanseen (lisdeksamfetiini) lääkäriltä B-lausunnon lääkkeen tarpeellisuudesta ja nuo em. linkissä olevat edellytykset täyttyvät, niin silloin saat Kela-korttiisi merkinnän 331 ja sillä merkinnällä saat myös Attentinin korvatuksi.

Eli suoraan et voi aikuisena saada Attentiniin korvausoikeutta, mutta jos sinulla on käytössä Elvanse + Attentin, ja lääkäri kirjoittaa lausunnon Elvanseen ja toimitat sen Kelalle, niin jatkossa saat sitten korvauksen myös Attentinista, jos Kela hyväksyy Elvanse-hakemuksen.

Pyydä lääkäriltäsi että Concerta vaihdetaan Elvanseen. Elvanse + Attentin combo on hyvä, Elvanse on pitkävaikuitteisempi ja voit sitten lyhytvaikutteisella Attentinilla tarvittaessa lisätä vaikutusaikaa esim myöhemmin iltapäivällä.
No voihan perkele. Tässä on hyvin saanut juteltua psykiatrin kanssa ja hommat ovat hoituneet hyvin niin luultavasti hän myös voisi suostua tuohon Elvanseen. Tuon saisi helposti perusteltua ihan tällä korvattavuudella sekä sillä, ettei tarvitsisi sekoittaa kahta eri lääkeainetta sekaisin.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Eikö päivän annos attentinia ole myös samaa luokkaa? Luulisi ettei siinä ole patenttiongelmia.
Ymmärtääkseni lisdeksamfetamiinista noin kolmasosa muuttuu deksamfetamiiniksi, joten esim. 60 mg Elvansea olisi jokseenkin vastaava kuin 2 x 10 mg Attentinia. KK-hinta on sitten aika samoissa (Elvanse 60 mg x 30 ~ 140 €). Itse pidän tuosta Elvansesta kun se vaikuttaa pidempään, olen siinäkin jakanut annoksen jo kahteen osaan siten, että otan herätessä puolet ja 3-4 tunnin päästä loput. Näin vaikutus on selkeästi vahvin iltapäivällä, jolloin itsellä eniten oireilua ja lisäksi se kestää iltaan asti.

Aluksi en huomannut mitään laskuja tulevan, mutta muutaman viikon käytön jälkeen huomasin iltapäivällä/alkuillasta tulevan vähän semmoisen flunssaisen olon, viluttaa ja väsyttää, jos otan koko annoksen aamulla.
Pitää selvitellä, että miten tuo todistus tulee. Pitääkö se saada kelalta vai minua hoitavalta taholta.

Ilman korvauksia tuo lääkeosto kyllä tuntuu jo lompakossa. Lisäksi, kun tuo vuosi omavastuuraja ei kerry niin sekin on nahkeaa. Se 600e? omavastuu, kun täyttyisi niin silloin lääkkeet olisivat edullisia.
Selvittelin asiaa itse niin lääkärin pitää kirjoittaa hakemus kelalle, jossa perustelee miksi metyylifenidaattivalmiste ei sovellu potilaalle (eli on kokeiltu ja vaste oli huono tai haittavaikutukset hyötyjä suuremmat), toteaa oireilun alkaneen lapsuudessa ja sitten vielä pitää kertoa, että on kokeiltu erityiskorvattavuudelle haettavaa lääkettä ja kokeilu on ollut menestyksekäs. En ole ihan varma oliko tässä kaikki kriteerit, mutta ne löytyy ihan kelan sivuilta ja lääkärit osaa kyllä varmasti tehdä lausunnon siten, että se vastaa noihin kriteereihin. Enemmän lienee kyse siitä, täyttyvätkö ne kriteerit oikeasti tai onko lääkäri valmis tulkitsemaan totuutta soveltavasti siten, että kriteerit täyttyvät ainakin lausunnossa :D

Ja joo, jos nää kerryttäis lääkekattoa niin sittenhän ei kannattaisi korvattavuutta edes murehtia, kun kuitenkin jo huhti-toukokuusta eteenpäin olis lääkkeet ilmaisia loppuvuoden.
Pyydä lääkäriltäsi että Concerta vaihdetaan Elvanseen. Elvanse + Attentin combo on hyvä, Elvanse on pitkävaikuitteisempi ja voit sitten lyhytvaikutteisella Attentinilla tarvittaessa lisätä vaikutusaikaa esim myöhemmin iltapäivällä.
Edellä kirjoitin tuosta omasta metodista ottaa Elvanse kahdessa osassa ja se on myös toiminut hyvin. Kustannustehokkuudella perusteltavissa siis lähinnä. Itse jaan 60 mg lääkettä joko 30 / 30 tai 40 / 20 ja otan muutaman tunnin perästä toisen annoksen. Toki jos on korvattavuus myönnetty, niin onhan tuo vaivattomampaa hankkia eri valmiste iltapäiviin, säästyy kapseleiden availulta. Valmistajan mukaan kapselin sisältöä ei saa jakaa, vaan yksi kapseli on yksi annos, mutta lääkäri antoi siunauksen jakaa lääkkeen osiin tarpeen mukaan.

Oon kyllä miettinyt, että kysyisin Attentinia kun yövuoron jälkeisenä iltana ei viitsi ottaa Elvansea, ettei mene seuraavakin yö valvoessa. Olen nyt käyttänyt omatoimisesti pientä annosta Medikinettiä, joita jäi yli kun lääke vaihdettiin Elvanseen tai sitten pitänyt nukkumapäivät taukopäivinä lääkkeestä. En vaan tiedä uskaltaako sitä Attentinia kysyä suoraan vai pitääkö yrittää esittää ongelma siten, että lääkäri itse ratkaisee sen lyhytvaikutteisella lääkkeellä :D
No voihan perkele. Tässä on hyvin saanut juteltua psykiatrin kanssa ja hommat ovat hoituneet hyvin niin luultavasti hän myös voisi suostua tuohon Elvanseen. Tuon saisi helposti perusteltua ihan tällä korvattavuudella sekä sillä, ettei tarvitsisi sekoittaa kahta eri lääkeainetta sekaisin.
Luulen, että Elvanse kirjoitetaan aika helposti, jos sulla on jo Attentin. Oon ymmärtänyt, että Elvanse on siedetympi, vaikeampi saada hyödynnettyä päihdekäytössä ja ilmeisesti se on myös monilla tehokkaampi kuin metyylifenidaatit. Attentin on kai se valmiste mitä yritetään varjella, ettei joudu vääriin käsiin, mutta jos sulla se jo on niin olisi erikoista pidättäytyä kirjoittamasta Elvansea.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Oon kyllä miettinyt, että kysyisin Attentinia kun yövuoron jälkeisenä iltana ei viitsi ottaa Elvansea, ettei mene seuraavakin yö valvoessa. Olen nyt käyttänyt omatoimisesti pientä annosta Medikinettiä, joita jäi yli kun lääke vaihdettiin Elvanseen tai sitten pitänyt nukkumapäivät taukopäivinä lääkkeestä. En vaan tiedä uskaltaako sitä Attentinia kysyä suoraan vai pitääkö yrittää esittää ongelma siten, että lääkäri itse ratkaisee sen lyhytvaikutteisella lääkkeellä :D

Luulen, että Elvanse kirjoitetaan aika helposti, jos sulla on jo Attentin. Oon ymmärtänyt, että Elvanse on siedetympi, vaikeampi saada hyödynnettyä päihdekäytössä ja ilmeisesti se on myös monilla tehokkaampi kuin metyylifenidaatit. Attentin on kai se valmiste mitä yritetään varjella, ettei joudu vääriin käsiin, mutta jos sulla se jo on niin olisi erikoista pidättäytyä kirjoittamasta Elvansea.
Tovin olen kokeillut Attentinia. Ero on ollut melkoisen huomattava, mitä vertaa Medikinettiin. Olotila on paljon rennompi, mitä Medikinetillä. Samalla osaan keskittyä paremmin.

Huomasin myös sen, että tunnin jälkeen Atteninin ottamisesta aloin jo siivoilemaan ja järjestelemään asuntoa. Annokseksi otin puolikkaan 10mg:n Atteninin.

Nukkumisen kanssa en ole huomannut ongelmia.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Tovin olen kokeillut Attentinia. Ero on ollut melkoisen huomattava, mitä vertaa Medikinettiin. Olotila on paljon rennompi, mitä Medikinetillä. Samalla osaan keskittyä paremmin.

Huomasin myös sen, että tunnin jälkeen Atteninin ottamisesta aloin jo siivoilemaan ja järjestelemään asuntoa. Annokseksi otin puolikkaan 10mg:n Atteninin.

Nukkumisen kanssa en ole huomannut ongelmia.
Ootko huomannut mitään haittavaikutuksia ja kuinka kauan tuo yksi annos vaikuttaa? Ilmeisesti se vaikutus ainakin alkaa nopeasti?
 

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Ootko huomannut mitään haittavaikutuksia ja kuinka kauan tuo yksi annos vaikuttaa? Ilmeisesti se vaikutus ainakin alkaa nopeasti?
Tuo puolikas tuntui vaikuttavan noin nelisen tuntia. Lääke hiipui tasaisemmin, mitä Medikinet. Pitää vielä tutustua lisää tähän ja havannoida lisää tuohon vaikutukseen.

Medikinetillä vaikutuksen hiipumisen huomaa selkeämmin ja se myös vaikutus nousee esille selkeämmin.

Haittavaikutuksia ei ole tullut vielä vastaan.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 453
Olen seurannut keskustelua ja koettanut kovasti pohtia että onko haittavaikutuksia tai muuta mikä pitäisi huomioida - mitään suurempia ohjeita kun en tähän edelleenkään ole saanut.

Aiemminkin on käynyt ilmi erilaisissa yhteyksissä että olen melko lääkeresistentti ja troppeja on saanut pumpata hiukan normaalia enemmän että vaikutusta on alkanut näkymään.

Olo on kyllä seesteisempi ja vaikutus kestää kaiketi pidempään. Tästä huolimatta viime päivinä stressi ja muut ärsykkeet ovat olleet sitä luokkaa että 36mg on alkanut tuntumaan jo pieneltä annokselta.

Ensi tiistaiksi on varattu oikein live-aika niin kaipa sitä on pyydettävä 2*27mg ja kokeiltava seuraavaksi silllä. Nyt kun pääsee oikein livenä haastelemaan niin voisihan sitä tietysti kokeilla mahdollisuutta toisen lääkkeen testaamiseen - hankala kai sitä muuten on sanoa että mikä toimii parhaiten.

Myöskin sen diagnoosin aika alkaisi varmaan jo pikkuhiljaa olemaan ainakin siltä osin että asiaa taas edistettäisiin. Ei kai tässä ole tavoitteena että purkki kerrallaan haen isompaa annosta hamaan tulevaisuuteen kun siitä kerran on apua havaittu olevan.
 

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
678
Olen seurannut keskustelua ja koettanut kovasti pohtia että onko haittavaikutuksia tai muuta mikä pitäisi huomioida - mitään suurempia ohjeita kun en tähän edelleenkään ole saanut.

Aiemminkin on käynyt ilmi erilaisissa yhteyksissä että olen melko lääkeresistentti ja troppeja on saanut pumpata hiukan normaalia enemmän että vaikutusta on alkanut näkymään.

Olo on kyllä seesteisempi ja vaikutus kestää kaiketi pidempään. Tästä huolimatta viime päivinä stressi ja muut ärsykkeet ovat olleet sitä luokkaa että 36mg on alkanut tuntumaan jo pieneltä annokselta.

Ensi tiistaiksi on varattu oikein live-aika niin kaipa sitä on pyydettävä 2*27mg ja kokeiltava seuraavaksi silllä. Nyt kun pääsee oikein livenä haastelemaan niin voisihan sitä tietysti kokeilla mahdollisuutta toisen lääkkeen testaamiseen - han
Omien kokemuksieni mukaan lääkkeen vaihto toiseen voi myös havahduttaa, että mikä ero on kahdella eri lääkeaineella. Omalla kohdalla tuli huomattua, että tuo Metyylifenidaatti (medikinet CR) teki aivan erillaisen olotilan, mitä tämä nykyinen Attentin teki. Tuota ennen en edes huomannut/ymmärtänyt, että miten tuo vaikutus eroaa. Medikinet pistää ihan erikierrokset päälle ja olotila on huomattavasti levottomampi, mitä tällä toisella.

Edit: Soitin tänään Kelaan. Kyselin, että miten tuo korvattavuus menee. Täti siellä tutki tietoni ja sanoi, että minun pitäisi saada lääkäriltä B-lausunto näistä uusista lääkkeistä, jotta saisin korvauksen. Ilmeisesti voin myös jälkikäteen hakea takaisin nuo korvaukset, joten se ei ole ongelma. Pitää vain saada tämän lääkärin kanssa aikaiseksi tämä yhteys niin luultavasti asia alkaa sujumaan. :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 380
Viestejä
4 159 105
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom