Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
490
Laitetaas tänne myös omia kokemuksia. 2021 sain ADD/ADHD diagnoosin. Enemmän ADD kuin ADHD. Ikää nyt lähemmäs 40v.

Prosessi meni seuraavanlaisesti:
- Ajanvaraus TK lääkärille (sain ajan noin viikon päähän)
- Noin tunnin mittainen keskustelu lääkärin kanssa missä käytiin läpi lapsuutta ja ongelmia mitä elämässä ollut ym.
- Lääkäri laittoi lähetteen ADHD tutkimuksiin
- Neuvolapapereiden + koulutodistusten tilaaminen kaupungin arkistoista
- Ensimmäinen sairaanhoitajan haastattelu, tässä kohtaa aikaa kulunut n. 4kk. Tämä käynti kesti noin 2h.
- Tämän käynnin jälkeen verikokeet + huumetesti
- Noin kuukausi tämän jälkeen seuraava sairaanhoitajan haastattelu missä tehtiin tarkemmin noita ADHD kyselyitä
- Noin 2 kuukautta tämän jälkeen psykiatrian lääkärillä käynti joka kesti noin 45min jonka jälkeen sain diagnoosin ja aloitettiin lääkehoito

Lääkäri määräsi suoraan 30mg Elvansen kun totesi että "ei ole järkeä käydä läpi kaikkia variaatioita kun Elvanseen todennäköisesti joka tapauksessa päädytään". 30mg Elvansea käytin reilu 6kk jonka jälkeen siirryin 50mg versioon jota olen käyttänyt siitä asti. Tämä lääke ei ole sieltä halvimmasta päästä ja kelakorvauksen jälkeen 30kpl maksaa yli 70€/purkki. Eli joka vuosi mennään lääkekorvauskaton yli. En ole muita lääkkeitä kokeillut niin ei osaa vertailla näitä mutta tällä ei tule ns. nousuja tai laskuja vaan vaikutus on itseasiassa aika huomaamaton. Energiaa riittää koko päiväksi ja kunhan vaan saa jonkun homman aloitettua niin se on helpompaa viedä loppuun. Ei nämä kuitenkaan mitään taikapillereitä ole joilla ratkaistaan kaikki ongelmat.

Sain lisäksi lääkäriltä lausunnon että pääsen terapiaan ja 6kk etsimisen jälkeen löysin terapeutin jolla oli vapaita aikoja ja päästiin aloittamaan tämä. Se toisaalta loppui hyvin nopeasti kun kelakorvauksen jälkeen 90 minuutin istunnosta jäi maksettavaa melkein 100€. Olisi kiva jatkaa tätä mutta valitettavasti taloudellinen tilanne ei kestä maksaa terapiasta + lääkkeistä 300-400€/kk. Yksityiset terapeutit eivät kuulu terveydenhuollon maksukattoon vaikka tähän olisi lähete/kelan hyväksyntä. En tiedä mitenkä pitkät jonot on julkisille terapeuteille, en edes viitsinyt alkaa tätä selvittämään.

Omat "oireeni":
- Keskittyminen todella vaikeaa (varsinkin asioihin jotka eivät kiinnosta)
- Koulumenestys ollut surkeaa (poislukien aineet mitkä oikeasti kiinnostaa joiden osalta menestynyt erinomaisesti, käsityöt, musiikki jne.)
- Minkä tahansa asian aloittaminen on todella haastavaa
- Asioiden loppuun vieminen on miltei mahdotonta (varsinkin jos pitää "pakotettuna" tehdä jotain mikä ei kiinnosta)
- Kaikki pitää tehdä "niin nopeasti kuin mahdollista", minun on vaikea katsoa kun joku muu tekee/yrittää tehdä jotain jos itsestäni tuntuu että osaan tai voisin tehdä asian nopeammin. Tuntuu että on pakko puuttua siihen tyyliin "anna se vasara tänne ja mene juomaan kahvia niin minä kasaan tämän hyllyn"
- Ajatukset poukkoilee jatkuvasti ja jos joku "mielenkiintoinen" idea pyörii päässä niin se vie kaiken keskittymisen ja tällöin esim. keskustelu muiden ihmisten kanssa on ihan yhtä tyhjän kanssa koska en kuuntele mitään vaan käyn tätä "ideaa" läpi päässäni
- Impulsiivisuus, kun keksin idean että "tämä asia pitää ostaa", "tämä homma pitää korjata" ym. niin sitten niin pitää tapahtua heti, välistä en mieti edes viittä minuuttia kun tavarat on jo ostoskorissa tai olen ajamassa kauppaan hakemaan jotain
- Tylsistyn todella nopeasti ja työt missä ei ole mitään uutta opittavaa tai uusia haasteita aiheuttaa vaikeuksia. Pystyn yleensä jonkun kuukauden tekemään tällaista työtä mutta sitten pitää vaihtaa maisemaa
- Mahdoton tarkastaa tehtyä työtä, jos esim. teen teoriakoetta koulussa niin oletan osaavani vastata kaikkiin kysymyksiin oikein eikä keskittyminen riitä siihen että lukisin kysymykset kahteen kertaan saati että katsoisin mitä olen vastannut. Aina vaan on se moodi päällä että "mahdollisimman nopeasti pitää saada tämä tehtyä". Kokeen tarkastuksessa sitten nopeasti huomaa että jos olisin käyttänyt sen 10 sekuntia enemmän lukeakseni kysymyksen uudelleen niin olisin osannut vastata oikein. Tämä on asia mikä on ollut minulla aina että paikallaan istuessa ja paperille vastatessa ongelmia riittää mutta sitten taas jos pitää jotain käytännön asioita tehdä tai keskustella kasvotusten niin siinä pääsee omat vahvuudet esiin
- Varmasti paljon muutakin mutta jostain on aloitettava :)

Miten olen muuttanut asioita diagnoosin saamisen jälkeen:
- Kirjoitan kaikki asiat ylös mitä pitää saada hoidettua, on se kuinka pieni tai iso asia tahansa. Tämä on auttanut todella paljon ja ei jää asioita hoitamatta sen takia että "piti hoitaa tämäkin juttu mutta sitten tuli joku mielenkiintoisempi asia mieleen ja uppoudun siihen muutamaksi tunniksi jonka jälkeen en edes muista sitä alkuperäistä asiaa". Esimerkkeinä: "Muista vastata tähän sähköpostiin", "Vie laatikko varastoon", "Siirrä ja puhdista grilli talvea varten" jne.
- Nukkuminen on aina ollut haasteellista kun aivoja ei saa ns. "off" asentoon. Tähän on auttanut että kuuntelee niin mielenkiintoista podcastia että kaikki keskittyminen menee siihen
- Uusien asioiden opettelu vapaa-ajalla jotka ei välttämättä liity omaan kouluttautumiseen tai työhön millään lailla, saa aktivoitua aivoja ja silloin kun tämä liittyy liikuntaan niin hyöty vain kasvaa. Tästä esimerkkinä että sain fiksaation aloittaa lumilautailun pari vuotta sitten. Tuijotin kesän läpi YouTubesta opetusvideoita ja tilasin laudan + kengät ja kun kausi alkoi niin ei muuta kuin rinteeseen. Siellä tuli kaatuiltua jatkuvasti alkuun mutta kun olin päättänyt että tämä opetellaan niin sitten se myös opetellaan. Ensimmäisellä kaudella tuli laskupäiviä yli 40 ja tälle kaudelle on jo tähän mennessä laskupäiviä kertynyt yli 40 ja lisää on vielä paljon luvassa ennen kuin kausi on ohi. Huomannut myös sen että tällainen "pakkomielle" liikuntaan on hyvästä, varsinkin kun kyseessä on laji jota oikeasti haluaa harrastaa. Huomaan että on todella levoton olo jos ei ole pariin päivään käynyt rinteessä ja tämä fyysinen rasitus auttaa myös uneen ym.
- Yrittänyt ymmärtää mikä ADD/ADHD oikeasti on lukemalla alan kirjallisuutta sekä kuuntelemalla podcasteja
- Impulsiivisuutta olen korjannut niin että jos saan jonkun idean päähäni mikä vaatii rahallista panostusta niin saman päivän aikana en tee mitään ostopäätöstä vaan nukun aina yön yli, seuraavana päivänä teen lisää "tutkimusta" aiheesta tai tuotteesta ja mietin vielä moneen kertaan että onko tämä sellainen mikä on "pakko saada" vai "olisi ihan kiva". Tällä tyylillä olen saanut taloudesta korjattua paljon "turhaa rahan menoa"

Todella paljon on myös auttanut että nykyään on parisuhteessa jossa kumppani ymmärtää tämän "sairauden". Kun oltiin asuttu jokunen kuukausi yhdessä niin hän oli se joka sanoi että "oletko koskaan ajatellut että sinulla voi olla ADHD" ihan vain sen perusteella miten toimin ja käyttäydyin kotioloissa kun hän pystyi sitä seuraamaan sivusta "24/7". Hän ymmärtää jos joku asia jää tekemättä ym. ja että se ei ole sen takia että "en halua sitä tehdä" vaan se johtuu siitä että keskittyminen on siirtynyt jonnekkin muualle. Ennen tätä nykyistä suhdetta olin välissä sinkkuna 3 vuotta ja sitä ennen parisuhteessa yli 10 vuotta. En tiedä miten tuo aiempi parisuhde kesti edes noin pitkään ja sen päättymisen jälkeen olin pitkään sitä mieltä että en pysty seurustelemaan kenenkään kanssa. Vaatii paljon ymmärrystä ym. henkilöltä joka on parisuhteessa ADHD/ADD "potilaan" kanssa että se suhde kestää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2020
Viestejä
44
Mutta, jos saat Elvanseen (lisdeksamfetiini) lääkäriltä B-lausunnon lääkkeen tarpeellisuudesta ja nuo em. linkissä olevat edellytykset täyttyvät, niin silloin saat Kela-korttiisi merkinnän 331 ja sillä merkinnällä saat myös Attentinin korvatuksi.

Eli suoraan et voi aikuisena saada Attentiniin korvausoikeutta, mutta jos sinulla on käytössä Elvanse + Attentin, ja lääkäri kirjoittaa lausunnon Elvanseen ja toimitat sen Kelalle, niin jatkossa saat sitten korvauksen myös Attentinista, jos Kela hyväksyy Elvanse-hakemuksen.
Tämä olikin mielenkiintoinen tieto. En tiennytkään että on tuollainen mahdollisuus.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
14.12.2020
Viestejä
44
Lääkäri määräsi suoraan 30mg Elvansen kun totesi että "ei ole järkeä käydä läpi kaikkia variaatioita kun Elvanseen todennäköisesti joka tapauksessa päädytään".
Oliko enempää puhetta miten se oli tuota mieltä, kun käsittääkseni kaikki ei siihen kuitenkaan päädy?
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
354
Oliko enempää puhetta miten se oli tuota mieltä, kun käsittääkseni kaikki ei siihen kuitenkaan päädy?
Käypä hoito mainitsee, että useimmiten hoito aloitetaan keski- tai pitkävaikutteisella metyylifenidaatilla.

Lääkäri joka aloittaa hoidon on ihan selvästi poikkeus. 99% tapauksista aloitetaan metyylifenidaatilla. Tämän näkee esim Facebookin ADHD-ryhmistä.

Kelan tilastoista myös näkee, että Elvansea määrätään (korvausmäärät varmaan korreloi) vuosittain selkeästi vähemmän kuin noita metyylifenidaatteja, ja Attentinia määrätään ihan minimaalinen määrä, sitä ei edes tuossa yhdessä uutisessa listattu, mutta muistan nähneeni ADHD Aikuiset Facebook-ryhmässä linkin Kelan julkaisuun, jossa sanottiin, että Attentinia saa korvattuna vain alle 800 (kahdeksansataa, kyllä) suomalaista vuosittain.

"ADHD-lääkkeiden käyttäjämäärä jatkoi kasvuaan. Käytetyimmän ADHD-lääkkeen, metyylifenidaatin, käyttäjämäärä kasvoi lähes 30 % ja siitä maksetut korvaukset 22 % eli 1,1 miljoonaa euroa. Korvattavaa metyylifenidaattia osti 56 705 henkilöä vuonna 2021. Toiseksi käytetyimmässä ADHD-lääkkeessä, lisdeksamfetamiinissa, kasvu oli vielä nopeampaa: käyttäjämäärä kasvoi 44 % ja korvaukset 43 % eli 1,7 miljoonaa euroa. Lisdeksamfetamiinia osti 8 182 henkilöä."
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
490
Oliko enempää puhetta miten se oli tuota mieltä, kun käsittääkseni kaikki ei siihen kuitenkaan päädy?
Tämä ilmeisesti perustui lääkärin omiin kokemuksiin. En ollut ennen tätä tutkinut yhtään mitä lääkkeitä tähän voidaan edes määrätä. Ainoa ennestään tuttu on Adderall joka Suomessa ei ole vaihtoehto.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Tänään psykiatrilla. Diagnoosi lukittu ja sopiva lääkitys löytynyt. Tie on nyt kuljettu loppuun tuon osalta. Koostan lyhyesti mitä tapahtui viime kesän ja tämän päivän välissä:

Hintaa kertyi tutkimuksille n. 1000 €. Kaksi kertaa kävin yleislääkärillä, kolme kertaa psykologilla, kerran neuropsykologilla ja muistaakseni kuusi kertaa psykiatrilla. Neuropsykologin tutkimukset (400 €) ja kolme psykiatrikäyntiä (á 200 €) onneksi meni vain omasta pussista ja loput sain ruinattua työterveydestä. Olisiko tuo sitten ehkä 2500 €, jos kaiken hoitaa omalla rahalla yksityisellä.

Julkisellekin yritin hakeutua, mutta sieltä ilmoitettiin jo syyskuussa, että hoitoa saa aikaisintaan "keväällä". En sitten tiedä tarkoittiko kevät helmikuuta vai ehkä toukokuuta vai jotain siitä väliltä? Hoitotakuun mukaan kolmessa kuukaudessa pitää olla vaiva tutkittu erikoislääkärin toimesta, joten tein valituksen aville, joka ohjasi sen muistutuskäsittelyyn ko. julkisen sektorin yksikköön. Sieltä vastattiin, että ovat hoitaneet tosi hienosti minun hoitoni ja mitään moitetta näissä ei ole ollut :psmoke: Kysyin myös palveluseteliä yksityiselle, koska lain mukaan hoito maksetaan, jos eivät pysty sitä muuten järjestämään. Vastaus oli, että "Meiltä ei kyl oikeestaa saa semmosia seteleitä".

Ymmärrän kyllä, että resursseista on pulaa ja minun hätäni ei varmaan ole se suurin psykiatrian hoitojonossa. Silti pistää vituttamaan, erityisesti kun tuo saamani vastine on ihan suoraa vittuilua päin naamaa.

No, loppu hyvin, kaikki hyvin. Hoito on aloitettu ja enää ei tarvitse tapella siitä, että onko sairautta vai ei.
Soitin tänään Kelaan. Kyselin, että miten tuo korvattavuus menee. Täti siellä tutki tietoni ja sanoi, että minun pitäisi saada lääkäriltä B-lausunto näistä uusista lääkkeistä, jotta saisin korvauksen. Ilmeisesti voin myös jälkikäteen hakea takaisin nuo korvaukset, joten se ei ole ongelma.
Oma lääkäri lupasi myös tehdä lausunnon kelalle korvattavuutta varten ja epäili, että se saattaisi läpi mennä. Pyysi minua toimittamaan sinne myös psykologin lausunnot näistä tutkimuksista. Kuinkahan pitkältä ajalta noita voi takautuvasti yrittää saada ja pitääkö olla kuitteja vai riittääköhän ihan omakannasta ruutukaappaus, kun siellä kuitenkin näkyy ostopäivät hintoineen?
Miten olen muuttanut asioita diagnoosin saamisen jälkeen:
- Kirjoitan kaikki asiat ylös mitä pitää saada hoidettua, on se kuinka pieni tai iso asia tahansa.
...
- Nukkuminen on aina ollut haasteellista kun aivoja ei saa ns. "off" asentoon. Tähän on auttanut että kuuntelee niin mielenkiintoista podcastia että kaikki keskittyminen menee siihen
- Uusien asioiden opettelu vapaa-ajalla jotka ei välttämättä liity omaan kouluttautumiseen tai työhön millään lailla, saa aktivoitua aivoja ja silloin kun tämä liittyy liikuntaan niin hyöty vain kasvaa.
Täällä vahvasti samat! Tuossa listojen tekemisessä on muistin tukemisen ja toiminnanohjauksen lisäksi motivoiva komponentti, kun saa rastittaa valmiit hommat tehdyksi. Kai mulla on vähän simppelit aivot, mutta joku dopamiiniaalto siitä tulee, kun saa päivän aikana muutaman pienenkin asian listalta kuitattua vaikka yhtä hyvin ne olisi voinut vaan tehdä ilman, että niitä missään lukee :D
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 905
Tänään psykiatrilla. Diagnoosi lukittu ja sopiva lääkitys löytynyt. Tie on nyt kuljettu loppuun tuon osalta. Koostan lyhyesti mitä tapahtui viime kesän ja tämän päivän välissä:

Hintaa kertyi tutkimuksille n. 1000 €. Kaksi kertaa kävin yleislääkärillä, kolme kertaa psykologilla, kerran neuropsykologilla ja muistaakseni kuusi kertaa psykiatrilla. Neuropsykologin tutkimukset (400 €) ja kolme psykiatrikäyntiä (á 200 €) onneksi meni vain omasta pussista ja loput sain ruinattua työterveydestä. Olisiko tuo sitten ehkä 2500 €, jos kaiken hoitaa omalla rahalla yksityisellä.

Julkisellekin yritin hakeutua, mutta sieltä ilmoitettiin jo syyskuussa, että hoitoa saa aikaisintaan "keväällä". En sitten tiedä tarkoittiko kevät helmikuuta vai ehkä toukokuuta vai jotain siitä väliltä? Hoitotakuun mukaan kolmessa kuukaudessa pitää olla vaiva tutkittu erikoislääkärin toimesta, joten tein valituksen aville, joka ohjasi sen muistutuskäsittelyyn ko. julkisen sektorin yksikköön. Sieltä vastattiin, että ovat hoitaneet tosi hienosti minun hoitoni ja mitään moitetta näissä ei ole ollut :psmoke: Kysyin myös palveluseteliä yksityiselle, koska lain mukaan hoito maksetaan, jos eivät pysty sitä muuten järjestämään. Vastaus oli, että "Meiltä ei kyl oikeestaa saa semmosia seteleitä".

Ymmärrän kyllä, että resursseista on pulaa ja minun hätäni ei varmaan ole se suurin psykiatrian hoitojonossa. Silti pistää vituttamaan, erityisesti kun tuo saamani vastine on ihan suoraa vittuilua päin naamaa.

No, loppu hyvin, kaikki hyvin. Hoito on aloitettu ja enää ei tarvitse tapella siitä, että onko sairautta vai ei.

Oma lääkäri lupasi myös tehdä lausunnon kelalle korvattavuutta varten ja epäili, että se saattaisi läpi mennä. Pyysi minua toimittamaan sinne myös psykologin lausunnot näistä tutkimuksista. Kuinkahan pitkältä ajalta noita voi takautuvasti yrittää saada ja pitääkö olla kuitteja vai riittääköhän ihan omakannasta ruutukaappaus, kun siellä kuitenkin näkyy ostopäivät hintoineen?

Täällä vahvasti samat! Tuossa listojen tekemisessä on muistin tukemisen ja toiminnanohjauksen lisäksi motivoiva komponentti, kun saa rastittaa valmiit hommat tehdyksi. Kai mulla on vähän simppelit aivot, mutta joku dopamiiniaalto siitä tulee, kun saa päivän aikana muutaman pienenkin asian listalta kuitattua vaikka yhtä hyvin ne olisi voinut vaan tehdä ilman, että niitä missään lukee :D
Yksityinen psykiatri ottaa siitä b lausunnosta sitten vielä reilut 200€. Ajattelin kertoa, kun ei itselleni huomattu asiasta sanoa. Onneksi on vain "pikkuraha"...
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Yksityinen psykiatri ottaa siitä b lausunnosta sitten vielä reilut 200€. Ajattelin kertoa, kun ei itselleni huomattu asiasta sanoa. Onneksi on vain "pikkuraha"...
No mut sehän on ihanan halpaa. Onneks tää oli nyt työterveyden maksama käynti, toivottavasti se lasku menee sit sinne..
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 501
Noniin lääkärissä käyty ja hitusen suoraviivaisemmalta touhulta vaikutti. Eli koska lääkevaste hyvä niin diagnoosin vahvistus.

Kannassakin lukee hyvin yksiselitteisesti että Dg: F90.0 Aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö.

Katsoin samalla Kannasta että melkein päivälleen 2v ja 1kk meni ensikäynnistä diagnoosiin. Koko homma olisi kyllä ollut ilman lääkäripulaa ja muuta säätöä ollut mahdollista vetää läpi puoelssa vuodessa. Mutta ilmeisesti tämä on sitten jotenkin parempi tapa.

Nyt sitten testailua että 36mg vai 54mg ja sitä varten respaa. Ehkä sitten muutkin mahdollisia jos koetaan tarpeelliseksi. Ohjauskäynnille varasi ajan mutta sitten yhdessä tuumattiin että ei taida oikein muulle kuntoutumiselle tarvetta olla. Vaan perinteisestihän kaikki onnistuu nyt varmaan kokolailla helpommin kun on diagnoosi.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
No, halpaa se on jos auttaa töissä yhtä paljon kuin mua. Mä luulen, että ~6 vuoden sisällä lääkkeen saamisesta mun palkka oli lähes tuplaantunut jostain 3500 paikkeilta.
Ehkä alanvaihdolla voisi vaikuttaa tuohon, mutta julkisen sektorin toimihenkilönä mun palkka on se minkä työsopimuksen kirjoittava sihteeri katsoo taulukostaan mulle kuuluvan :D Oon silti sitä mieltä, että tommosen tonnin voi sijoittaa paljon huonomminkin. Lääkityksen vaikutus toimintakykyyn on luokkaa ilmiömäinen ja toisaalta on helpompi olla armollinen aikaisemmille valinnoilleen, kun tietää miten tämä vaikuttaa harkintakykyyn ja kärsivällisyyteen. On myös helpompi kiinnittää näihin asioihin huomiota tulevaisuudessa.
Kannassakin lukee hyvin yksiselitteisesti että Dg: F90.0 Aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö.

Katsoin samalla Kannasta että melkein päivälleen 2v ja 1kk meni ensikäynnistä diagnoosiin.
Hieno juttu:thumbsup: Hyvin kyllä sinnittelit tuon jakson loppuun saakka, moni olis varmaan antanut vaan olla kaiken sen vittuilun jälkeen mitä sulle tuli vastaan:thumbsup:
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 501
Hieno juttu:thumbsup: Hyvin kyllä sinnittelit tuon jakson loppuun saakka, moni olis varmaan antanut vaan olla kaiken sen vittuilun jälkeen mitä sulle tuli vastaan:thumbsup:
Jep. Kyllä täytyy myöntää että loppuvaiheessa oli pinna jo siinä määrin kireällä että lääkkeen vihdoin antaneen lääkärin kanssa käytiin melkoisen kovasävytteinen keskustelu siitä että tässä jäädä enää mitään verenpaineita seuraamaan vaan nyt sitä lääkettä kokeiluun kun kerran näin on päätetty. Tällä seuraavalla olikin sitten melkoisen selkeä agenda saattaa prosessi loppuun kyseenalaistamatta enää kovinkaan paljoa.

Kyseli tuo masennuksesta ja ehdotteli että jos on älylaitteilla sun muilla itse hankittu oire. Mutta perään totesi että kun lääkityksellä saatiin noin hyvä vaste, niin eiköhän se sitten ihan oikea ADHD ole. :D

Nyt on 54mg kokeiluna menossa, heitin molemmat napit aamulla naamaan kun halusin nähdä että tekeekö tuo jotain sivuvaikutuksia. Eipä juurikaan hetkauta mihinkään suuntaan eikä universumit ole kyllä sen paremmin avautuneet annoksen nostamisella joten ehkä arvon sopivan annoksen 36 ja 54mg varalta tai pidän option ottaa molempia määriä kun ilmeisesti sekin on mahdollista.

Tarkkaan tivasi että miten pitkään vaikutus kestää, milloin alkaa hiipumaan jne jne. Hitusen on hankala moista sanoa kun ärsykettä riittää itsellä pitkin päivää. Tänäänkin istuttiin iltapäivällä palaverissa jossa onnistuin oikein itkettämään esinaisoletettua lääkittynäkin - siihen tosin riittä se että kun käski päivittämään lomakkeet, vastain että "kuin myös, viime vuoden lomakkeet ovat vielä auki".

Sitten kun meno monesti jatkuu vielä töiden jälkeen kotona niin lähinnä on sen vaikutuksen loppumisen huomannut siitä että toinen puolisko sanoo että "älä väpätä sitä jalkaa". Enkä jaksa muistaa että tuliko tämä esiin 27 vai 36mg mutta näkeehän tuon sitten 54mg kanssa että kuinka käy.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Tarkkaan tivasi että miten pitkään vaikutus kestää, milloin alkaa hiipumaan jne jne. Hitusen on hankala moista sanoa kun ärsykettä riittää itsellä pitkin päivää.
Joo en itekään osaa sanoa miten pitkään tuo vaikutus oikeastaan kestää, vaikka ollut jo muutaman kuukauden lääke käytössä. Varsinkin tässä nykyisessä se vaikutuksen hiipuminen on niin hienovarainen, että mitään kellonaikaa on tosi vaikea sanoa. Rauhallinen olo tuntuu säilyvän ainakin pidempään kuin keskittymiskyky.

Samaten jos vapaapäivänä otan pienemmän annoksen niin huomaan, että pään sisällä ei ole semmoista tuulimyllyä kuin ilman lääkettä, vaikka vaikutus motivaatioon ja keskittymiskykyyn tylsissä tehtävissä on ihan olematon. Ilmeisesti eri vaikutukset tulee esiin vähän eri pitoisuuksilla.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 501
Joo en itekään osaa sanoa miten pitkään tuo vaikutus oikeastaan kestää, vaikka ollut jo muutaman kuukauden lääke käytössä. Varsinkin tässä nykyisessä se vaikutuksen hiipuminen on niin hienovarainen, että mitään kellonaikaa on tosi vaikea sanoa. Rauhallinen olo tuntuu säilyvän ainakin pidempään kuin keskittymiskyky.

Samaten jos vapaapäivänä otan pienemmän annoksen niin huomaan, että pään sisällä ei ole semmoista tuulimyllyä kuin ilman lääkettä, vaikka vaikutus motivaatioon ja keskittymiskykyyn tylsissä tehtävissä on ihan olematon. Ilmeisesti eri vaikutukset tulee esiin vähän eri pitoisuuksilla.
En oikeastaan osaa sen paremmin arvioida sitäkään että missä kohtaa vaikutus alkaa tai onko se jotenkin voimakkaampi. Tuota varten varmaan täytyisi sulkeutua johonkin koppiin pariksi päiväksi kuulostelemaan oloa. Ehkä se ahdistava ja puristava tunne poistuu nopeimmin lääkkeen ottamisen jälkeen. Ilman yleensä ahdistaa vähintään siihen asti kunnes pääsee pelipaikoille. Yleensä ohjelma sitten menee omalla painollaan kun on tottunut siihen että sitä päivän aikana riittää - nykyään toki huomattavasti vähemmän kuin aiemmin.

En tiedä, olisinko enää pitkään aikaan tarvinnut mirtatsapiinia nukkumiseen mutta ilmankaan ei ole uskaltanut olla. Lääkäri kehotti kokeilemaan olla ilman kun kerran Concerta auttaa nukkumaan. No kokeilin ja varsin makeasti nukutti. Eli mennäänpä sitten ilman mitään varsinaista unta avustavaa lääkettä. :thumbsup:
 
Liittynyt
14.12.2020
Viestejä
44
Hieno juttu:thumbsup: Hyvin kyllä sinnittelit tuon jakson loppuun saakka, moni olis varmaan antanut vaan olla kaiken sen vittuilun jälkeen mitä sulle tuli vastaan:thumbsup:
Minulla on vakuutus, mutta tekisi vähän mieli mennä julkiselle juuri mielenkiintoisemman matkan vuoksi. Jotenkin viehättää vaikeuksien kautta voittoon projektit.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
712
Kuntoutuksen aloitus oli juuri vastikään. Keskustelua riitti noin puoleksitoista tunniksi, teimme sopparit ja sovimme uuden tapaamisajan. Suunittelimme aloituksen, sekä tämä kuntoutuspuolen edustaja tiedusteli, että miten haluan saada asioita hoidettua ja millaisiin asioihin haluaisin muutosta elämässäni.


Kerroin ajatuksiani ja suunitelmiani. Edessä olisi vielä useita kymmeniä tapaamisisia ja innolla odottelen, että mitä tästä kuntoutuksesta saa irti. Mukavasti tässäkin iässä huomaa, että jotain konkreettista tulee veroeuroja vastaan. En ole aikoihin oikein mitään vastaavaa palvelua saanut verorahoista.


Toisena vaihtoehtona olisi ollut joku kuntoutus, joka olisi mennyt omasta pussista, mutta tämä on itselleni ilmainen, kun on vain oikea lausunto lääkäriltä ja ikää ei ole liikaa. :kahvi:


Edit: Kävin apoteekissa hakemassa uuden pakkauksen Attentin lääkkeitä. Apteekkariki katseli aluksi tiedoista, että vastahan olin hakenut nämä lääkkeet, mutta sitten hän katsoi tarkemmin ja totesi, että joo ei ongelmaa.

Reseptin mukaisella annoksella tuo pakkaus ei riitä kahdeksi viikoksikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 501
Miksei saisi väpättää? Mua ei haittaa tuollaiset. Itse olen saanut vastaavaa kommentointia ja perusteena että vie kaiken keskittymisen, siis siltä kommentoijalta.
Varmaan joku samanlainen peruste, tiedä häntä. Omalla isäukolla väpättää kyllä samalla lailla. Tosin en tiedä että miten nykyään kun ikää jo alkaa olemaan.

Onhan se itsestäkin hiukan häirtsevää ajottain.

Tänään 36mg:lla kun kotitoimisto sun muuta, eipä tuosta kyllä suurempaa eroa huomaa joten ehkä päädyn siihen että pidän molemmat optiot tarpeen mukaan.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
712
Piti käydä lääkärillä, jotta saisi uudet lähetteet psykiatrille. Ajelin sen kolme varttia ja saavuin vastaanotolle. Siellä oli vastassa lääkäri ja kerroin asiani. Hän sanoi, ettei valitettavasti voi auttaa, koska hänellä ei ole oikeuksia lähetteiden myöntämiselle erikoislääkäreille.
Tämä sama kävi viime vuonna, kun ajanvarauksessa sekoiltiin ja minulle laitettiin aika väärälle lääkärille.
Aika turhauttavaa on käyttää aamusta useampi tunti aikaa siihen venailuun ja ajeluun, vain turhan takia.
Psykiatrilla olisi käytävä, jotta saisi keskusteltua B-lausunnosta ja mahdollisesta lääkkeen vaihdosta. Nykyisin käytän Concertaa annoksella, joka on 54+18 ja mukana on Attentin.

Attentin on käytössä, mutta ilman B-lausuntoa joudun köyhtymään yli 70€ per ostoskerta ja se ei edes kerryttele omavastuuta. Attentin tulee otettua siinä noin 8h:n jälkeen Concertasta. Lukemani perusteella aikuisena tuo Attentin on hankala lääke, koska siihen ei oikein saa helpolla korvattavuutta. Lapsena määrätylle Attentinille saa korvauksen helpommin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Attentin on käytössä, mutta ilman B-lausuntoa joudun köyhtymään yli 70€ per ostoskerta ja se ei edes kerryttele omavastuuta. Attentin tulee otettua siinä noin 8h:n jälkeen Concertasta. Lukemani perusteella aikuisena tuo Attentin on hankala lääke, koska siihen ei oikein saa helpolla korvattavuutta. Lapsena määrätylle Attentinille saa korvauksen helpommin.
Mä sain nyt korvattavuuden tuohon Elvanseen. En tiedä saisitko korvauksen helpommin sitten, jos lääkäri suostuu vaihtamaan Concertan tuohon Elvanseen. Ja toisaalta ehkä jää sitten Attentinin tarve pois, koska Elvanse on Attentinin aihiolääke eli se muuttuu elimistössä samaksi aineeksi kuin mitä Attentinissa on. Itselle ainakin toimii 5/5.

En kyllä tiedä mitä mun lääkäri siihen hakemukseen on kirjoittanut, varmaan riippuu pitkälti hakemuksen sisällöstä miten myöntävät korvattavuuden.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
712
Mä sain nyt korvattavuuden tuohon Elvanseen. En tiedä saisitko korvauksen helpommin sitten, jos lääkäri suostuu vaihtamaan Concertan tuohon Elvanseen. Ja toisaalta ehkä jää sitten Attentinin tarve pois, koska Elvanse on Attentinin aihiolääke eli se muuttuu elimistössä samaksi aineeksi kuin mitä Attentinissa on. Itselle ainakin toimii 5/5.

En kyllä tiedä mitä mun lääkäri siihen hakemukseen on kirjoittanut, varmaan riippuu pitkälti hakemuksen sisällöstä miten myöntävät korvattavuuden.
Teen pelkkää yövuoroa ja uniytmini on 7-14 tai 8-16, tuolloin unta tulee sopivasti. Mikäli käytäisin Elvansea, niin se vaikutus ei tulisi kantamaan koko aikaa. Tietääkseni tuo Elvase vaikuttaa ~12h. Mikäli otan lääkkeen klo 15-17, niin se ei kestä koko yövuoroa.

Tällöin se Attentin pidentäisi vaikutusta ja olisin toimintakykyisempi töissä. Mikäli ottaisin Elvansen vasta klo 18-20 niin silloin kotihommien hoitoon ei jäisi niin sitä toimivaa aikaa.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Teen pelkkää yövuoroa ja uniytmini on 7-14 tai 8-16, tuolloin unta tulee sopivasti. Mikäli käytäisin Elvansea, niin se vaikutus ei tulisi kantamaan koko aikaa. Tietääkseni tuo Elvase vaikuttaa ~12h. Mikäli otan lääkkeen klo 15-17, niin se ei kestä koko yövuoroa.

Tällöin se Attentin pidentäisi vaikutusta ja olisin toimintakykyisempi töissä. Mikäli ottaisin Elvansen vasta klo 18-20 niin silloin kotihommien hoitoon ei jäisi niin sitä toimivaa aikaa.
No juu, vaikea sanoa mitään tarkkaa vaikutusaikaa. Vaikutuksen hiipuminen tapahtuu niin hiljalleen ainakin itsellä, varmaan tuo 12 h saattaisi olla liki totuutta. Jossain kohtaa iltaa vaan tajuaa, että ei kannatakaan enää yrittää keskittyä mihinkään ei-kiinnostavaan.

Toki sitä vaikutusta saa pidennettyä siten, että jakaa kapselin sisällön ja ottaa sen kahdessa osassa. Tämä ohje tuli ihan lääkäriltä, ettei ole mikään oma keksintö :D Teinkin aluksi tuota kahden annoksen taktiikkaa, mutta nyt oon ottanut sen koko kapselin aamulla ja ihan ok se tuntuu toimivan.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 907
Mä sain nyt korvattavuuden tuohon Elvanseen. En tiedä saisitko korvauksen helpommin sitten, jos lääkäri suostuu vaihtamaan Concertan tuohon Elvanseen. Ja toisaalta ehkä jää sitten Attentinin tarve pois, koska Elvanse on Attentinin aihiolääke eli se muuttuu elimistössä samaksi aineeksi kuin mitä Attentinissa on. Itselle ainakin toimii 5/5.

En kyllä tiedä mitä mun lääkäri siihen hakemukseen on kirjoittanut, varmaan riippuu pitkälti hakemuksen sisällöstä miten myöntävät korvattavuuden.
Miten toi prosessi siis menee, kun concertan resepti just loppuu ja lapsen lääkkeitä testaamalla Elvanse vaikutti huomaamattomammalta? Lääkärin pakeille ja ehdotan vaihtoa? Kuka tekee anomuksen kelalle?
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
354
Miten toi prosessi siis menee, kun concertan resepti just loppuu ja lapsen lääkkeitä testaamalla Elvanse vaikutti huomaamattomammalta? Lääkärin pakeille ja ehdotan vaihtoa? Kuka tekee anomuksen kelalle?
Yleensä lääkäri antaa sulle B-lausunnon jonka toimitat Kelaan, mutta lääkäri voi toimittaa sen suoraankin Kelaan niin sovittaessa.

  1. Toimita lääkärinlausunto Kelaan mahdollisimman pian. Erillistä hakemusta ei tarvita.
    • Lähetä lausunto OmaKelassa.
      • Mene kohtaan Lähetä liite ja valitse sieltä Muut Kela-asiat.
    • Vaihtoehtoisesti voit postittaa lausunnon osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA. Myös lääkäri voi lähettää lausunnon puolestasi Kelaan. Jos olet työpaikkakassan jäsen, lausunto toimitetaan työpaikkakassaan.
  2. Voit tarkistaa OmaKelasta, onko lääkärinlausuntosi saapunut Kelaan ja onko korvausoikeus myönnetty.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 501
Toimintaterapeutilla käyty pari kertaa mutta nyt todettiin että riittää. Omat rutiinit on jo hioutuneet sille tasolle että lääke on tuonut lähes pelkästään helpotusta. Tämä että ennen tekemiseen joutui käyttämään huomattavasti enemmän voimavaroja kun kaiken piti olla kaikin puolin jiirissä.

Annokseksi vakiintui jotain 27-54mg väliltä. Tätä varten sain (ainakin toistaiseksi) sekä 36mg että 27mg (Concerta siis kyseessä) joilla päiväannosta voi säätää tarkemmin. Välillä menee 27mg mutta huomaa että oireet hiipii illasta takaisin, 36mg siinä rajoilla ja 54mg nyt kutakuinkin luistellaan koko päivä läpi. Pitihän se testata jossain vaiheessa isompaakin annosta, n. 90mg ja se tahtoi tehdä vain lisää levottomuutta mikäli nyt jotain vaikutusta oli.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Miten toi prosessi siis menee, kun concertan resepti just loppuu ja lapsen lääkkeitä testaamalla Elvanse vaikutti huomaamattomammalta? Lääkärin pakeille ja ehdotan vaihtoa? Kuka tekee anomuksen kelalle?
Mulla lääkäri toimitti oman lausuntonsa suoraan kelaan ja itse laitoin liitteenä verkkopalvelun kautta psykologin lausunnon.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Saako siitä itselle kopion jos lääkäri laittaa suoraan kelaan?
Mulle ei tullut, eikä näkynyt sen paremmin kannassa kuin kelankaan sivuilla. Toki kannassa siis luki käyntitekstissä, että tehdään tämä lausunto ja kelan sivuilla näkyi, että lausunto tullut, mutta sisältöä en tiedä. Eipä tuolla nyt sitten väliäkään, kun se kerran meni läpi.

Ne korvausperusteet oli jossain kelan sivuilla ja niitä taisi olla ainakin se, että muita lääkkeitä on jo kokeiltu ja oliko niin, että oireilun pitää olla alkanut lapsuudessa, mutta sen voi osoittaa haluamallaan tavalla. Omalla kohdalla psykologi taisi lausunnossa kiinnittää huomion käyttäytymisnumeron alhaisuuteen ja epätasaiseen lahjakkuusprofiiliin (minun kohdalla oli niin, että reaaliaineissa menestys oli huonoa ja matemaattisissa hyvää), jotka vissiin yleisiä adhd-potilailla.

E:

Itseasiassa ainoa edellytys näkyy olevan, että oireilu on alkanut lapsuudessa, eli muita lääkekokeilujakaan ei kelan puolesta vaadita.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 501
Käväisin tänään aamutuimaan työterveyslääkärillä. Nyt on lääkitys hoidettu seuraavaksi puoleksi vuodeksi kun edelleen pidettiin kaksi vahvuutta lääkkeissä. Sitten on luvassa labrat sydänfilmin kera eli juoksemista riittää syksyllä. Toisaalta toki ihan hyvä että on kontrollissa kaikin puolin.

Nyt kuitenkin luvassa testi ilman lääkkeitä ensi viikon aikana - ainakin ulkomaan matkan ajan. Sittenpä sen näkee että mikä on vaikutus. Saisihan nuo mukaansa todistukset hakemalla mutta kun kyse on alle viikon reissusta niin eiköhän tuolla saa sen verran lunkisti otettua ettei lääkkeitä juuri kaipaa.
 
Liittynyt
14.12.2020
Viestejä
44
No niin, tuli laitettua itsekin pyörät pyörimään. Alkujutustelujen perusteella kommentti oli että et turhaan tullut.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
No niin, tuli laitettua itsekin pyörät pyörimään. Alkujutustelujen perusteella kommentti oli että et turhaan tullut.
Sitä ne toistaa monta kertaa. Kyllä se sitten testeissä / lääkekokeilussa selviää onko tautia vai ei.
Mä sain nyt korvattavuuden tuohon Elvanseen.
Tänään tuli takautuvasti kaikista lääkkeistä korvaus tilille. Pakko kyllä sanoa, että Kelan puolesta homma toimii hyvin.
 
Liittynyt
14.12.2020
Viestejä
44
Niinno osalle ei lääkitys sovi/toimi. Toivottavasti en kuulu siihen joukkoon.
 
Viimeksi muokattu:

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
712
Sain soiton lääkäriltä, kun halusin lähetteen psykiatrille. Hän sanoi, ettei työterveys hoida ADHD-tutkimuksia.


Kysyin, että miksi kolme eri työterveyslääkäriä ovat sanoneet päinvastaista ja miksi olen saanut heiltä lähetteet tutkimuksiin, jos tämä ei ole työterveyden asia.


Ensimmäisellä tapaamisella mieslääkäri kirjoitti suoraan ekat lähetteet psykologille. Sen jälkeen toinen mieslääkäri kirjoitti lähetteet psykiatrille.


Psykologi ja psykiatri sanoivat, ettei julkiselle tarvitse mennä, koska työterveys hoitaa. Eräs yleislääkäri sanoi, että työterveyden lähetteet ADHD-tutkimuksiin saa ihan suoraan tuolta työterveyden puolen lääkäreiltä.


Eräs päivä oli terveystarkastus, jossa työterveyden sairaanhoitaja sanoi, että minun pitäisi mennä julkiselle puolelle.


Nyt minulle soitttanut työterveyslääkäri oli nainen, jonka asiakkaana en ole ollut ikinä. Viimeisin käynti psykiatrilla meni niin, että sain lääkkeet puoleksi vuodeksi ja hän merkitsi resepteihin, että työterveyslääkäri uusii lääkereseptit.


On harvinaisen rasittavaa, kun aina tulee ihan eri asia ilmi. Nyt nämä tutkimukset on tehty ja diagnoosi on kunnossa. Onko tässä tilanteessa ongelmaa tulevaisuudelle? Voiko työterveyslääkäri kieltäytyä uusimasta reseptiä, jos siinä on merkintä psykiatrilta?
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 947
Sain soiton lääkäriltä, kun halusin lähetteen psykiatrille. Hän sanoi, ettei työterveys hoida ADHD-tutkimuksia.


Kysyin, että miksi kolme eri työterveyslääkäriä ovat sanoneet päinvastaista ja miksi olen saanut heiltä lähetteet tutkimuksiin, jos tämä ei ole työterveyden asia.


Ensimmäisellä tapaamisella mieslääkäri kirjoitti suoraan ekat lähetteet psykologille. Sen jälkeen toinen mieslääkäri kirjoitti lähetteet psykiatrille.


Psykologi ja psykiatri sanoivat, ettei julkiselle tarvitse mennä, koska työterveys hoitaa. Eräs yleislääkäri sanoi, että työterveyden lähetteet ADHD-tutkimuksiin saa ihan suoraan tuolta työterveyden puolen lääkäreiltä.


Eräs päivä oli terveystarkastus, jossa työterveyden sairaanhoitaja sanoi, että minun pitäisi mennä julkiselle puolelle.


Nyt minulle soitttanut työterveyslääkäri oli nainen, jonka asiakkaana en ole ollut ikinä. Viimeisin käynti psykiatrilla meni niin, että sain lääkkeet puoleksi vuodeksi ja hän merkitsi resepteihin, että työterveyslääkäri uusii lääkereseptit.


On harvinaisen rasittavaa, kun aina tulee ihan eri asia ilmi. Nyt nämä tutkimukset on tehty ja diagnoosi on kunnossa. Onko tässä tilanteessa ongelmaa tulevaisuudelle? Voiko työterveyslääkäri kieltäytyä uusimasta reseptiä, jos siinä on merkintä psykiatrilta?
Ikävä kyllä jokainen lääkäri tekee sen jatkolääkityksen tarpeen ihan itse. Eli voi kieltäytyä uusimasta reseptiä, jos hänen mielestään sinä et sitä tarvitse.
Mutta sulla on kuitenkin jotain lausuntoja, jotka voi jeesata siihen työterveyslääkärin mielipiteeseen.
Tää on tätä aina kun lääkäri vaihtuu kesken hoitosuhteen.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
712
Ikävä kyllä jokainen lääkäri tekee sen jatkolääkityksen tarpeen ihan itse. Eli voi kieltäytyä uusimasta reseptiä, jos hänen mielestään sinä et sitä tarvitse.
Mutta sulla on kuitenkin jotain lausuntoja, jotka voi jeesata siihen työterveyslääkärin mielipiteeseen.
Tää on tätä aina kun lääkäri vaihtuu kesken hoitosuhteen.
Tuosta naislääkäristä jäi aika huono maku, joten jatkossa pyydän lääkäriksi jommankumman näistä miehistä, jos tarvitsee tapaamisen lääkärillä.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 501
Sain soiton lääkäriltä, kun halusin lähetteen psykiatrille. Hän sanoi, ettei työterveys hoida ADHD-tutkimuksia.


Kysyin, että miksi kolme eri työterveyslääkäriä ovat sanoneet päinvastaista ja miksi olen saanut heiltä lähetteet tutkimuksiin, jos tämä ei ole työterveyden asia.


Ensimmäisellä tapaamisella mieslääkäri kirjoitti suoraan ekat lähetteet psykologille. Sen jälkeen toinen mieslääkäri kirjoitti lähetteet psykiatrille.


Psykologi ja psykiatri sanoivat, ettei julkiselle tarvitse mennä, koska työterveys hoitaa. Eräs yleislääkäri sanoi, että työterveyden lähetteet ADHD-tutkimuksiin saa ihan suoraan tuolta työterveyden puolen lääkäreiltä.


Eräs päivä oli terveystarkastus, jossa työterveyden sairaanhoitaja sanoi, että minun pitäisi mennä julkiselle puolelle.


Nyt minulle soitttanut työterveyslääkäri oli nainen, jonka asiakkaana en ole ollut ikinä. Viimeisin käynti psykiatrilla meni niin, että sain lääkkeet puoleksi vuodeksi ja hän merkitsi resepteihin, että työterveyslääkäri uusii lääkereseptit.


On harvinaisen rasittavaa, kun aina tulee ihan eri asia ilmi. Nyt nämä tutkimukset on tehty ja diagnoosi on kunnossa. Onko tässä tilanteessa ongelmaa tulevaisuudelle? Voiko työterveyslääkäri kieltäytyä uusimasta reseptiä, jos siinä on merkintä psykiatrilta?
Itse sain työterveydestä hoitokontaktin ja lääkemääräyksen puolelle vuodelle. Tosiaan nuo menee sitten jatkossa tuon lääkärin kautta - saa nähdä että kuinka kauan. Kertoi vähentävänsä syksyllä tunteja ja puolen vuoden päästä pitäisi sitten olla seuraava käynti kaikkine labroineen ja sydänfilmeineen.

Asiasta toiseen. Onko muilla ilmennyt vieroitusoireita lääkkeen pois jättämisen jälkeen? Käväistiin muutaman päivän reissulla Prahassa ja ajattelin kokeilla tauon pitämistä lääkkestä tuon aikaa. Tiistaiaamuksi olin varannut vielä lääkkeen. Sen jälkeen seuraavan tabletin otin nyt illasta kotiin päästyä. Varmaan oli syömisillä ja juomisillakin tekemistä siihen että olo tahtoi olla välillä hiukan ohut. Vaan tekee kyllä mieli sanoa että osa oireista johtui lääkkeen pois jättämisestä kun ruokahalu oli ajoittain hukassa ja unetkin vähän sitä sun tätä.

Olo kyllä parani joskin ruokahalua saa edelleen hiukan houkutella. Tuo nyt ei ainakaan kannustanut pitämään lääkkeettömiä jaksoja.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Asiasta toiseen. Onko muilla ilmennyt vieroitusoireita lääkkeen pois jättämisen jälkeen? Käväistiin muutaman päivän reissulla Prahassa ja ajattelin kokeilla tauon pitämistä lääkkestä tuon aikaa. Tiistaiaamuksi olin varannut vielä lääkkeen. Sen jälkeen seuraavan tabletin otin nyt illasta kotiin päästyä. Varmaan oli syömisillä ja juomisillakin tekemistä siihen että olo tahtoi olla välillä hiukan ohut. Vaan tekee kyllä mieli sanoa että osa oireista johtui lääkkeen pois jättämisestä kun ruokahalu oli ajoittain hukassa ja unetkin vähän sitä sun tätä.
Itellä ennemmin päinvastoin, ruokahalu on maksimit jos lääke jää väliin. Nukkumiseen ei suoranaisesti vaikuta, mutta iltapäiväväsymys iskee tosi harvoin lääkkeen kanssa. Tuossa voi kyllä olla syy ja seuraus, lounasbuffetissa kun vetää kolme kierrosta niin meneehän se luomiin :D

Vois kyllä ite enemmänkin pitää lääkkeettömiä päiviä, kun se ilmeisesti estää toleranssin kehittymistä. Usein kuitenkin tulee vapaapäivinäkin otettua se lääke, kun ei halua päivän menevän "hukkaan" = loputonta netin pläräämistä, tupakalla ramppaamista ja ajatusten harhailua. Toki voisi ottaa esim. puolikasta annosta vapaapäivinä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 907
Mä jätän käytännössä joka viikonloppu väliin jos ei ole jotain erikoista, ja silloinkin otan minimit (tyyliin puolikkaan 10mg tabletista). Kyllä viikonloppusin on sitten hankalampi keskittyä, mutta olis varmaan arkenakin ilman… Ruokahalu on kyllä heti parempi kun olen ilman.

Ja se syy jättää se pois viikonloppuisin on, että kyllä sen musta huomaa jo viiden päivän jälkeen että jää väliin. Joskus alkuaikoina söin joka päivä ja silloin lomalla tms tuntui pahemmin.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
712
Asiasta toiseen. Onko muilla ilmennyt vieroitusoireita lääkkeen pois jättämisen jälkeen? Käväistiin muutaman päivän reissulla Prahassa ja ajattelin kokeilla tauon pitämistä lääkkestä tuon aikaa. Tiistaiaamuksi olin varannut vielä lääkkeen. Sen jälkeen seuraavan tabletin otin nyt illasta kotiin päästyä. Varmaan oli syömisillä ja juomisillakin tekemistä siihen että olo tahtoi olla välillä hiukan ohut. Vaan tekee kyllä mieli sanoa että osa oireista johtui lääkkeen pois jättämisestä kun ruokahalu oli ajoittain hukassa ja unetkin vähän sitä sun tätä.

Olo kyllä parani joskin ruokahalua saa edelleen hiukan houkutella. Tuo nyt ei ainakaan kannustanut pitämään lääkkeettömiä jaksoja.
Vieroitusoireita en ole kohdannut. On tullut sillointällöin oltua ilman lääkkeitä, jos on ollut joku reissu tai vapaa. Ongelma on vain ollut se, että tehokkuus on kärsinyt.


Nyt ei edes viihdy missään tietokoneella kovinkaan pitkään, koska lumien sulamisen jälkeen on iskenyt motivaatio kämpän uudistamiseen.


Seurauksena on ollut melko touhuaminen. Autolla on tullut käytyä useampaan otteeseen rautakaupalla ja mukaan on tarttunut työkaluja, rakennusmateriaaleja ja muuta hyödyllistä.


Lisäksi sain vihdoin ja viimein aikaiseksi ilmalämpöpumpun hankinnan, jota olin vatvonut toista vuotta. Eräs aamu vain iski ajatus, että nyt on lähdettävä edistämään asiaa.


Siitä vain auton nokka kohti myymälää, sieltä suoraan ensimmäisen asiantuntijan juttusille. Sanoin, että ottaisin tuon Mitsubish Electric AP25 setin, maatuen sekä asennuksen. Paperit kuntoon, kassan kautta maksamaan ja tavarat auton konttiin.


Nyt olkkarin lattialla on laatikot odottelemassa asentajaa, joka tulee ensi kuussa paikalle kytkemään hommat kuntoon.


Nyt asunnon edustalla on aika työmaan näköinen maisema. Sahanpurua, kottikärryt, multasäkkejä, työkaluja, A-tikkaat ja muuta asiaan kuuluvaa.


Lähes joka päivä on tullut edistettyä remppaa, vaikken ole ikinä oikein tehnyt näin laajoja projekteja yksin. Yrityksen ja erheen kautta sitä on pikkuhiljaa oppinut asioita. On tullut nähtyä ihme virityksiä ja oikaisuja kämpästä, joiden takia nyt on saanut tehdä lisähommia.


Esimerkkinä ulkorakenteessa on käytetty joissain kohdin normaaleita nauloja, jotka olivat täysin ruostuneet puun sisään. Samalla maalaus oli suoritettu kehnosti, jolloin puuosissa oli lahoja kohtia.


Onneksi nuo lahot ovat olleet helpoissa kohdissa. Eivät ole olleet kantavissa rakenteissa eikä asunnon ulkoseinissä, joten noista ei ole ollut riskiä sisäilmalle. Terassin kaiteessa oli nuo lahoamat.


Toki tuota rahaa on saanut palamaan aika tehokkaasti, mutta näiden remppojen jälkeen viihtyisyys on huomattavasti parempi.
Eroa aikaisempaan vaiheeseen on se, että raha on mennyt oikeasti fyysiseen, joka tuottaa hyötyä pitkäksi ajaksi. Aiemmin on voinut heitellä rahoja ihan pilipaliin (ulkona syömiseen, joka teki sen etten edes kokkaillut aikoihin himassa.)


Ennen lääkitystä ja diagnoosia tuli oltua varsin holtiton rahahommissa. Laskut ja ruuat sai hoidettua, mutta pahin pahe oli pörssi. Siellä tuli vauhtisokeus ja ahneus. Monesti jälkikäteen on miettinyt, että oli erikoista menoa.


Aikanaan tuli ostettua helposti tonnilla tai useammalla jotain Redditin/Facebookin/4chanin/Jodelin/Ylilaudan tai vastaavan kautta vastaan tullutta firmaa, enkä edes miettinyt asiaa kauaa.


Jälkikäteen tajusin, että parhaillaan olin hypeosakkailla sen verran voitolla, että olisin voinut maksaa nykyisen kämpän arvosta yli 65% kerralla pois. Jäin sen verran voitolle, että sain käsirahat revittyä sijoituksista, jonka jälkeen lopetin tuon homman. Sijoituksiin jäi vain murto-osa pyörimään SP500 indeksiin.
 
Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
495
Moi, monelta jengi ottaa lääkkeensä aamulla? Itellä elvanse 70mg ja tuntuu että yöunet menee vaikka kuinka aikaisin ottais. Eilen otin klo:06.00 lääkkeen enkä nukkunut viime yönä yhtään, tuntuu ku vaikuttais jotenkin vieläkin vaikka ei pitäs kai enää.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Moi, monelta jengi ottaa lääkkeensä aamulla? Itellä elvanse 70mg ja tuntuu että yöunet menee vaikka kuinka aikaisin ottais. Eilen otin klo:06.00 lääkkeen enkä nukkunut viime yönä yhtään, tuntuu ku vaikuttais jotenkin vieläkin vaikka ei pitäs kai enää.
Oon ottanut klo 6 - 10 riippuen milloin herää ja itsellä univaikeudet hyvin satunnaisia, niitä ollut myös ennen lääkettä joten en miellä, että johtuisi lääkityksestä. Mulla sama Elvanse 70 mg. Toki nuo on yksilöllisiä juttuja. Itseasiassa omalla kohdalla tuo vaikutus loppuu vähän kesken päivää, itselle optimaalisinta olisi ottaa vaikka 40-50 mg aamulla ja loput lääkkeestä lounaan tienoilla, jolloin vaikutus vähän pitenee.

Voit kokeilla ottaa pienemmän annoksen, mulle ihan psykiatri sanoi, että kapselin voi jakaa. Lisäksi löysin netistä ao. ohjeen, jos haluaa saada tarkasti jaettua lääkkeen. Itse olen nyttemmin ottanut ihan sen 70 mg kapselin kokonaisena, mutta jos haluan esim. viikonloppuna pienentää annosta niin sekoitan jauheen veteen ja otan puolet lauantaina ja toisen puolen sunnuntaina = 35 mg.
Nyt muuten kun tuli mieleen niin Elvansen käyttäjille vinkkinä: sen lääkkeen voi avata ja jauheen sekoittaa veteen. Liuos säilyy muutamia päiviä jääkaapissa käyttökelpoisena.

Näin saa tehtyä esim 10 mg/dl vahvuisen liuoksen ja annosta pystyy helpommin säätämään ja rahaa säästyy jonkin verran kun voi ostaa sitä 70 mg kapselia esim 30 mg sijaan. Hinta on noilla melkein sama.

Mitään virallista lähdettä en löytänyt mutta Amerikoissa yleinen käytäntö lääkäreillä ohjeistaa noin, googlesta voi katsoa Vyvanse water -haulla lisää. Valmistajankin mukaan jauheen voi sekoittaa veteen, mutta säilyvyyttä ei luvata pakkausselosteessa.

Itsellä on toiminut hyvin, kun kapselin vahvuus on 30 mg ja sopiva annos on 40-50 mg välillä. Ajattelin seuraavalla käynnillä pyytää reseptiä siihen vahvimpaan ja sitten jakaa sitä tarpeen mukaan. Mä oon käyttänyt ihan sheikkeriä tohon kun siinä on desin välein merkit niin helppo katsoa siitä.

Muihin lääkkeisiin tota ei voi soveltaa, koska esim medikinet CR:n tai concertan rakenne hajoaa ja lääke vapautuu väärin (liian paljon liian nopeasti) jos sen liuottaa veteen.
Semmoinen disclaimer tietysti tähän, että lääkemuutokset täytyy aina hyväksyttää lääkärillä.
 
Liittynyt
29.03.2020
Viestejä
495
Oon ottanut klo 6 - 10 riippuen milloin herää ja itsellä univaikeudet hyvin satunnaisia, niitä ollut myös ennen lääkettä joten en miellä, että johtuisi lääkityksestä. Mulla sama Elvanse 70 mg. Toki nuo on yksilöllisiä juttuja. Itseasiassa omalla kohdalla tuo vaikutus loppuu vähän kesken päivää, itselle optimaalisinta olisi ottaa vaikka 40-50 mg aamulla ja loput lääkkeestä lounaan tienoilla, jolloin vaikutus vähän pitenee.

Voit kokeilla ottaa pienemmän annoksen, mulle ihan psykiatri sanoi, että kapselin voi jakaa. Lisäksi löysin netistä ao. ohjeen, jos haluaa saada tarkasti jaettua lääkkeen. Itse olen nyttemmin ottanut ihan sen 70 mg kapselin kokonaisena, mutta jos haluan esim. viikonloppuna pienentää annosta niin sekoitan jauheen veteen ja otan puolet lauantaina ja toisen puolen sunnuntaina = 35 mg.

Semmoinen disclaimer tietysti tähän, että lääkemuutokset täytyy aina hyväksyttää lääkärillä.
Joo kiitos jako neuvosta 40mg näyttäs olevan hyvä. Ensviikolla lääkäriltä kysyttävä tuo jakaminen.
 
Liittynyt
08.05.2023
Viestejä
26
Mielenkiintoinen ketju. Minulla diagnosoitiin hiljattain tarkkaamattomuuspainotteinen ADHD ja aloitettiin lääkitys Consertan rinnakkaisvalmisteella (Sandoz). Somen perusteella näyttää että annoksia korotellaan viikon välein kunnes saadaan sopiva annos selville. Minulle nämä pykälät määritettiin jostain syystä kuukauden pituisiksi. En huomannut kysyä miksi. Nyt ollaan kuitenkin sillä ensimmäisellä kuukaudella 18mg:n annoksella. Alkuun tuntui ettei huomaa mitään muuta vaikutusta kuin jotain pientä poskien kuumotusta tms. Myöhemmin on alkanut huomaamaan muutakin. Ärtymiskynnys on ihan selvästi noussut. Puheliaisuus tulee helpommin esiin kuin ennen. Yleinen välipala/napostelumieliteko on kadonnut. Varsinaiset tarkkaamattomuusoireet vaikuttaisi pysyneen vielä ennallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Ärtymiskynnys on ihan selvästi noussut. Puheliaisuus tulee helpommin esiin kuin ennen. Yleinen välipala/napostelumieliteko on kadonnut. Varsinaiset tarkkaamattomuusoireet vaikuttaisi pysyneen vielä ennallaan.
Jänniä reaktioita, itse huomasin ensimmäisenä tyyneyden ja samaan aikaan lähipiiri kyseli että onko kaikki hyvin kun oon niin hiljainen :D Päiväseltään tuo ruokahalu ns. ylimääräisen syömisen osalta on vähentynyt lääkityksen myötä, mutta ilta-aika kyllä kuittaa tehokkaasti sen mitä päivällä jää syömättä. Mulla aloitettiin eri lääke ekana, mutta annos oli niin pieni että ekalla annostuksella on huomannut mitään, toisella portaalla jo sitten alkoi hyödyt tulla paremmin esiin.

Mulla siis sama dg kuin sulla, nimenomaan tuo tarkkaamattomuuspainotteinen. Lääkityksen aloittamisen jälkeen kyllä huomasin, että itsellä on ollut varmaan myös sitä hyperaktiivisuutta jossain muodossa, mutta kompensaatiomekanismit peittäneet sitä ja osin myös mennyt persoonallisuuden piikkiin. Kuitenkin sen verran rauhallinen olin myös ennen lääkitystä, että tutut joille kerroin tästä niin tuumasivat, että eivät kyllä olisi arvanneet minulla olevan moista vaivaa, kun olen niin rauhallinen ja tyyni tjsp.

Tsemppiä lääkekokeiluihin sinne. Kivisin tie sulla jo takana, kun olet päässyt tuohon vaiheeseen asti :thumbsup: Toki on myös mahdollista, että sulla ei ole adhd:ta, koska minulle ainakin joka vaiheessa toitotettiin että lääkekokeilu sen sitten vahvistaa ja sulla näyttää olevan vähän päinvastainen vaikutus lääkkeellä. Tietysti kannattaa kokeilla eri annoksia ja eri valmisteita lääkärin ohjaamana. Tuli vain mieleen, että tämmöinenkin on yksi mahdollisuus.

Itsellä olisi pikapuolin edessä eka kerta kun työterveyslääkärille pitäisi ehdottaa reseptin uusintaa. Toivottavasti onnistuu sitä kautta, ettei tarvitse lähteä muutaman kk:n välein psykiatria maksamaan. Osaavat hinnoitella itsensä kohtuullisen hyvin.
 
Liittynyt
08.05.2023
Viestejä
26
Kummin päin ymmärsit tuon ärtymisen? Tarkoitus oli sanoa että en ärry läheskään yhtä helposti kuin ennen. RealityBites kuvaili minusta samanlaisia huomioita.

Kyllä minullakin on pari ruksia hyper/impulsiivisuusosiossa. Jalkaa, kättä, sormia tulee heiluteltua siinä määrin että divan yhteydessä: "tätä sulta ei tarvi edes kysyä". Tässäkään en ole huomannut muutosta. Rauhalliseksi minuakin kuitenkin kuvataan. Työkaverit joskus kuittaalleet että näittekö kun huku liikahti silloin kerran ripeästi.

Puheliaisuuden osalta on ollut aina sellaista että kun seura ja aihe on oikea niin pääsee vähän kuin johonkin flow-tilaan. Nyt on tuntunut kuin se tapahtuisi helpommin. Perusasetus on ollut/on että ollaan hiljaa jos ei ole mitään asiaa.

Tutkimuksissa havaittiin myös hieman mahdollisia ASD-piirteitä. Niiden rooli oli kuitenkin niin pieni ettei niistä ole mitään mainintaa lopullisessa diagnoosissa.

Yksityisellä kävin. Kivinen ei kuvaa prosessia ollenkaan. Heti ensikontaktista lähtien oli asiantuntevaa ja keskustelevaa toimintaa. Ei mitään labra- tai mittailukyykytyksiä. Oli oikein tasavertainen kokemus.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 907
Mä ehkä ärryn helpommin, siis lähinnä jos hommat etenee liian hitaasti tai joku vaan selittää ja selittää (vaikka tajusin jo kauan sitten). Eli typeryyttää sietää lääkkeen kanssa vähemmän, mut yritän purra huulta ja olla näyttämättä sitä.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
712
Miten Tekkiläisillä on muuttunut alkoholin käyttäminen, kun on lääkitys aloitettu? Ennen lääkitystä käytin alkoholia kohtuullisesti. Annoskoot olivat muutamissa oluissa viikonloppuisin. Tämä muutama tarkoittaa kahta tai neljää.


Nykyisin lääkityksien aikana ei ole edes tehnyt tiukkaa olla ilman alkoholia. Monesti sitä on päätynyt valikoimaan jonkun ykkösbissen tai holittoman. Eräs kerta havahtui, että on mennyt useampi kuukausi rauhallisella tahdilla. Hurjimmillaan viikonloppuna on korkannut yhden saunakaljan ja herännyt aamulla virkeänä.


En edes koe mitään mielenkiintoa baareihin tai bileisiin. Iskee ihan vain ajatus, etten halua turruttaa päätäni alkoholilla ja monesti olen vain jäänyt viettämään rauhallosta viikonloppua.


Viikonloput menevät about samalla kaavalla. Himassa remppahommia tai kaverin asunnolla remppahommia. Joskus tulee puuhasteltua jonkun kaverin kanssa ja silloin tulee oltua selvinpäin ilman alkoholia.


En koe alkoholin vähentämistä mitenkään ongelmana. Tuntuu paljon virkistävämälle olla selvinpäin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 661
Viestejä
4 220 885
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom