Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tietysti yli 100 alapaine ehkä kannattaa sillä tavalla ottaa vakavasti, että vuosien ja vuosikymmenien aikana se voi kyllä tehdä huonoa tai vaikka ihan tappaa ennenaikaisesti. Päivissä tai viikoissa se ei varmaan nyt niin iso murhe ole, ellei lähde oikein hävyttömäksi nousemaan.Tällä vähäisellä kokemuksella en mielelläni kyllä lääkkeestä luovu ellei pakko ole - ja pientä arvojen koholla oloa en kovin ehdottomana pakkona näe. On nuo olleet joskus paljon korkeammatkin enkä siihen näköjään kuollut.
Tietysti yli 100 alapaine ehkä kannattaa sillä tavalla ottaa vakavasti, että vuosien ja vuosikymmenien aikana se voi kyllä tehdä huonoa tai vaikka ihan tappaa ennenaikaisesti. Päivissä tai viikoissa se ei varmaan nyt niin iso murhe ole, ellei lähde oikein hävyttömäksi nousemaan.
Jos itsellä olisi vastaava tilanne niin ehdottomasti nostaisin verenpainelääkkeen annosta ennemmin kuin jättäisin nämä adhd-lääkkeet pois. Ja voihan tuo verenpainekeissi tosiaan tuosta laueta itsestäänkin, kun vähän tottuu lääkkeeseen.
Elvansea suosittelen kokeilemaan mikäli muiden valmisteiden hyödyt suhteessa sivuvaikutuksiin ovat heikot.
Elvansen Metaboloitumismekanismin johdosta väärinkäyttöriski on melko vähäistä erityisesti aikuisiällä diagnosoiduilla potilailla.
Kun tätä annosnostoa viime käynnillä puuhattiin niin lääkäri ainakin itselle sanoi, että jos korkeammasta annoksesta tulee haittoja tai oireiden lievitys ei muutu johdonmukaisemmaksi/tasaisemmaksi niin vaihdetaan lääkettä seuraavaksi. Ei tosin sanonut mihin vaihdettaisiin, mutta eikö tuo Elvanse yleensä ole metyylifenidaatista se seuraava.Onko tuo Elvansen saanti ihan niin yksinkertaista?
Tätä oon itsekin pohtinut omalla kohdalla ja kirjoittanut ketjuunkin. Tupakka on mulle ollut yli 20 vuotta paras kaveri ja poltan aina iloon, suruun, vitutukseen, jännitykseen, ärsytykseen ja oikeastaan mihin vaan tunnetilaan kuuluu vetää perssauhut. Lisäksi jos olen yli tunnin tilassa, jossa ei saa polttaa niin mukana on aina nuuskaa sitä varten.Nikotiinin kulutus on todennäköisesti isompaa, jos henkilö kärsii ADHD:sta. Ainakin joidenkin tutkimuksien mukaan noin 40% ADHD-henkilöistä käyttää nikotiinia.
Tuossa syy on se, että se nikotiini on stimulantti ja se vaikuttaa aivoissa aktivoivasti.
Miten nukkuminen luonas kun otit eilen vissiin aika myöhään tuon tropin?Ensimmäisen käyttökerran jälkeen ei mitään erityisiä sivuvaikutuksia ollut
Onko tämmöinen jossain facessa vai mistä moisen löytäisi?Kysyin illalla korkeakoulutettujen ADHD-ryhmästä
Vaikuttaa ihan lupaavalta, että ennen verenpainelääkkeen vaikutusta noinkin hyvät lukemat. Toki Concertan vaikutus aamulla jo haihtunut, myös verenpaineen osalta.Mittasin paineet heti herättyä ilman että kiirehdin nousemaan sängystä. Tällä kertaa tuli ihan siedettävä 122/82 tulos. Lepopulssi on aina ollut alhainen joten levon jälkeen se oli maltilliset 47.
Miten nukkuminen luonas kun otit eilen vissiin aika myöhään tuon tropin?
Onko tämmöinen jossain facessa vai mistä moisen löytäisi?
Vaikuttaa ihan lupaavalta, että ennen verenpainelääkkeen vaikutusta noinkin hyvät lukemat. Toki Concertan vaikutus aamulla jo haihtunut, myös verenpaineen osalta.

Itse olen ajatellut että olisi hyvä testata lääke normaalissa ympäristössä. Minulla on häiriöherkkyys kyllä vähentynyt esim mukuloiden härväämiseen. Luulen ettei toi 18 mg vaan ehkä riitä. Toki keskittyminen on parasta ilman häiriötekijöitä, mutta sehän on varmaan ns normaalillakin ihmisellä näin.Tosin normaaleja ärsykkeitähän nuo ovat. Silti käy mielessä että pitäisikö tätä troppia sulkeutua kokeilemaan johonkin omaan poteroon niin kauaksi aikaa että selviää, mikä annos on sopiva koko päiväksi. Vai vetää lääke huiviin vasta puolen päivän tienoilla.![]()
Itse olen ajatellut että olisi hyvä testata lääke normaalissa ympäristössä. Minulla on häiriöherkkyys kyllä vähentynyt esim mukuloiden härväämiseen. Luulen ettei toi 18 mg vaan ehkä riitä. Toki keskittyminen on parasta ilman häiriötekijöitä, mutta sehän on varmaan ns normaalillakin ihmisellä näin.
Taas muokkaan viestiä. Edelliseen a-p:n viestiin lisäisin että mikäli lääkäri määrää teille Elvansea, niin varmistakaa että se on Elvanse Adult. ELVANSE ADULT kapseli, kova 30 mg, 50 mg, 70 mg - Pharmaca Fennica Kela ei männävuosina hyväksynyt tuota normi Elvansea...
Eilen koitin tuota suurinta annostusta ja päivä meni ihan hyvin, iltapäivällä oli vähän lisälyöntejä, mutta niitä ollut ennenkin. Oletan runsaan kahvin ja nikotiinin käytön provoisoineen noita, eikä niitä kuitenkaan ollut häiritsevästi. Työtehtäviä ei eilen ollut, mutta tein ihan onnistuneesti autoremppaa ja 2-3 vuotta odotuksella ollut autotallin siivouskin onnistui, jotta pääsin sinne fiksaamaan auton. Lisäksi sitten alkuillasta vielä pieniä kunnostustöitä kotona, jotka jääneet roikkumaan. Aloitekyky siis maximit ja myös toimintojen loppuunsaattaminen maximit.Sain nyt ohjeeksi kokeilla nykyisen 20 mg + 10 mg sijasta annoksia 20+20, 30+10 ja 30+20.
Joo tietysti joku määrä lääkettä on vielä elimistössä yölläkin, vaikka vaikutus päättyy jo aiemmin. Voi olla, että se iltapäivän 20 on itselle no-go ja tuo 30+10 olisi se paras combo. Yhden tuollaisen päivän ehdin jo kokeilla, mutta se oli muuten vähän huonoilla unilla kun lapset järjesti edeltävänä yönä ohjelmaa. Silloin iltapäivästä olo oli vähän tahmea ja keskittyminen vaikeaa, mutta niinhän se kai väsyneenä kuuluu ollakin.Piti vielä tarkastaa, että metyylifenidaatin puoliintumisaika on 2-3 tuntia. Kuitenkin sen pitää ensin imeytyä, ja tuon nopeus vaihtelee lääkkeestä toiseen (ja siitä kuinka paljon on syönyt). Eli jos ottaisi klo 12 lääkkeen joka vaikuttaa voimakkaimmin 4 tunnin kuluttua olisi se huipussaan klo 16, puolittunut n. 18:30 ja uudestaan puolittunut 21:00. Puolilta öin olisi vielä 1/8 elimistössä. Pitkävaikutteisella tilanne olisi pahempi.
Piti vielä tarkastaa, että metyylifenidaatin puoliintumisaika on 2-3 tuntia. Kuitenkin sen pitää ensin imeytyä, ja tuon nopeus vaihtelee lääkkeestä toiseen (ja siitä kuinka paljon on syönyt). Eli jos ottaisi klo 12 lääkkeen joka vaikuttaa voimakkaimmin 4 tunnin kuluttua olisi se huipussaan klo 16, puolittunut n. 18:30 ja uudestaan puolittunut 21:00. Puolilta öin olisi vielä 1/8 elimistössä. Pitkävaikutteisella tilanne olisi pahempi.
Mukava kuulla, että lääkekokeilu on ollut positiivinen. Ootko mennyt koko ajan sillä 18 vai uskalsitko kokeilla 36 omatoimisesti? Luulen, että saat tuosta kyllä hyvän avun kun noinkin pienellä annoksella jo ollut huomattavia vaikutuksia.Parisen viikkoa on nyt menty lääkkeen avulla.
Mukava kuulla, että lääkekokeilu on ollut positiivinen. Ootko mennyt koko ajan sillä 18 vai uskalsitko kokeilla 36 omatoimisesti? Luulen, että saat tuosta kyllä hyvän avun kun noinkin pienellä annoksella jo ollut huomattavia vaikutuksia.
Omalla kohdalla en oo ihan varma mitä tuumailisin tällä hetkellä. Isoin annos mitä määrättiin kokeiltavaksi auttaa kyllä aloitekykyyn, keskittymiseen ja asioiden loppuun saakka viemiseen huomattavasti, mutta välillä tulee lisälyöntejä ja olo on jotenkin semmoinen "lääkkeinen", vaikea kuvailla. Vähän niinkuin ehkä huimaa, mutta ei se huimaustakaan ole.
Toiseksi pienin annos on sivuvaikutusten osalta edullisempi, mutta mielestäni saan itsestäni enemmän irti tuolla isommalla määrällä. Elvansekokeilu yksi mahdollisuus, mutta näyttäähän se olevan kyllä pirusti kalliimpaa ja vaatisi taas lisää käyntejä, että sen annos katsottaisiin sopivaksi. Ja voihan silläkin ihan hyvin tulla lisälyöntejä, kun kuitenkin on stimulanttilääkityksestä kyse. Mikään atomoksetiini ei napostele.
Toki omassa elämässä ainakin tällä hetkellä tarve täydelliselle keskittymiselle ja aloitekyvylle on vain joinain päivinä, joten voisi ehkä tehdä niin, että ottaa isoa annosta vain niinä päivinä kuin on tarpeen ja suurimman osan päivistä vähän pienempää, jolla arki kuitenkin rullaa vielä mukavasti. Onhan sitä jo vuosikymmeniä pärjännyt ihan luomunakin
Tuli muuten hauska oivallus tuossa, kun kirjoittelin työttömän elämä -ketjuun. ADHD on tainnut pelastaa minut syrjäytymiseltä. Joskus nuorena miehenä, kun jouduin työttömäksi niin kävin työkkärissä ja sen työvoimaneuvojan antama paperinippu ja kurssimääräykset kuulostivat niin haastavilta ja epämielenkiintoisilta asioilta, että heitin laput roskiin ja menin töihin.
Jos tuolloin ei olisi ollut riittävää impulsiivisuutta ja riittävän vähäistä keskittymiskykyä noiden kaavakkeiden pläräämiseen niin luultavasti olisin vieläkin tukien varassa, koska katsoen itseäni 15 vuotta sitten tilanne oli jokseenkin sellainen, että ei ollut päivärytmiä, ei ollut motia, tykkäsin vaan datailla ja hengata kotona ja lisäksi viinan juominenkin oli kivaa.
Varmempaahan se on leikkiä mukana ja olla niin kuuliainen kuin kohtuudella voi olla. Ja onhan se hoitavan tahon kanssa helpompi asioidakin kun ei tarvitse miettiä mitä edellisellä kerralla oli keksinytEn ole kokeillut isommilla annoksilla vaan olen ollut mahdollisimman kuuliainen.
On sen kyllä huomannut kuten huomaa nytkin että kun paljon on menneillään, niin loppupäivästä tropin teho alkaa todennäköisesti hiipumaan joten varmaan isompi annos olisi paikallaan. Vaan täytynee nyt tosiaan ensin keskittyä siihen että lääkitys ylipäätään jatkuu. Toki potilaan voinnin kannalta se olisi vähintään erikoinen ratkaisu katkaista lääkitys tässä kohtaa kun varmaan seuraavaksi pitää taas "ryhmän" kanssa pohtia, että kannattaisiko tätä nyt jatkaa kun tuloksia on tullut. Mutta kuten todettu, julkisella kaikki on mahdollista.
Varmempaahan se on leikkiä mukana ja olla niin kuuliainen kuin kohtuudella voi olla. Ja onhan se hoitavan tahon kanssa helpompi asioidakin kun ei tarvitse miettiä mitä edellisellä kerralla oli keksinyt![]()
Tänään oli vuoden viimeinen psykiatrikäynti ja nuo edellisen viestin jutut kerrottuani lääkäri päätyi vaihtamaan lääkkeen Elvanseen.Omalla kohdalla en oo ihan varma mitä tuumailisin tällä hetkellä. Isoin annos mitä määrättiin kokeiltavaksi auttaa kyllä aloitekykyyn, keskittymiseen ja asioiden loppuun saakka viemiseen huomattavasti, mutta välillä tulee lisälyöntejä ja olo on jotenkin semmoinen "lääkkeinen", vaikea kuvailla. Vähän niinkuin ehkä huimaa, mutta ei se huimaustakaan ole.
Toiseksi pienin annos on sivuvaikutusten osalta edullisempi, mutta mielestäni saan itsestäni enemmän irti tuolla isommalla määrällä. Elvansekokeilu yksi mahdollisuus, mutta näyttäähän se olevan kyllä pirusti kalliimpaa ja vaatisi taas lisää käyntejä, että sen annos katsottaisiin sopivaksi. Ja voihan silläkin ihan hyvin tulla lisälyöntejä, kun kuitenkin on stimulanttilääkityksestä kyse. Mikään atomoksetiini ei napostele
By analyzing the patents and regulatory protections it appears that the earliest date for generic entry will be August 24, 2023. This may change due to patent challenges or generic licensing.
Annual sales in 2019 were $3.4bn, indicating a strong incentive for generic entry.
Ei tarvitse olla lapsuudessa todettu ADHD että saa Elvanseen korvausoikeuden.Mietityttää tuo kova hinta vähän. Aluksi nyt ainakin annostus oli 30 mg x 1-2 ja tämä sitten kuukausitasolla tarkoittaa 100-200 € hintaa. Kelakorvauksen lääkkeestä kai saa vain jos on lapsena todettu adhd, mutta googlen perusteella tämä ei ole täysin kiveen hakattua etteikö korvausta voisi saada myös aikuisena. Tällä saisi sitten 40 % pois.
Mulla olis neuropsykologin lausunto, jossa haastateltu huoltaja ja lausunnossa mainitaan oireita esiintyneen lapsuudessa. Pitää selata noita ryhmiä, pariin oon liittynytkin. Tuosta hinnasta 40 % pois helpottais kyllä jo kummasti.Riittää että aikuisiällä voidaan näyttää toteen lapsena olleen jo oireita. Ei tarvitse välttämättä edes mitään epikriisejä asiasta joka todentaisi lapsuuden oireet, riittää ihan hyvin luotettavan tahon kertomus, esim omaisen. Tästä on paljon juttua erinäisissä ADHD-ryhmissä facebookissa.
Ensimmäiseen korvausoikeushakemukseen tarvitaan erikoislääkärin B-lausunto, ja sen perusteella voidaan korvaus myöntää 5 vuodeksi, minkä jälkeen jatkohakemukseen riittää yleislääkärin lausunto, ja sen jälkeen saa loppuelämäksi korvausoikeuden.
Oon ymmärtänyt, että vakiintunut tapa on nostaa annosta kunnes se on liikaa ja siitä vähän lasketaan takasinpäin -> sweet spot. Sun lekurilla kyl muutenkin aika tarkat setit, ettei niitä välttämättä ihan niin vaan nostellaKävin vielä katsomassa Kannasta. Lääkekokeiluksi mainitaan. Silloin kai tuota kokeilua kannattaisi jatkaa vähän isommalla annoksella jos lääke on muutoin havaittu sopivaksi. Mutta saatan kyllä olla tyystin väärässäkin.
Paska homma. Eiköhän se siitä kuitenkin ja hyvä että lääkettä riittää uuteen aikaan asti. Vieläkö toi 18 mg tuntuu tarjoavan apua vai onko siihen vaikutukseen jotenkin tottunut tjsp? Muistan itselle käyneen niin hoidon alussa.Soittoaika piti olla mutta eipä ollutkaan, lääkäri poissa ensi vuoteen asti.
Harmillisesti nappejakin oli juuri se määrä että riittää tuonne asti joten lisää ei määrätty.
Siis jo muutenkin pitkässä prosessissa vielä tässäkin vaiheessa roikotetaan löysässä hirressä odottelemassa että mikä se tuomio nyt lopun viimein on. Eihän siinä.
Paska homma. Eiköhän se siitä kuitenkin ja hyvä että lääkettä riittää uuteen aikaan asti. Vieläkö toi 18 mg tuntuu tarjoavan apua vai onko siihen vaikutukseen jotenkin tottunut tjsp? Muistan itselle käyneen niin hoidon alussa.
Aamulla ennen lääkettä kuuluukin olla "normaali" olo ja sillä lääkkeellä se sitten korjaantuu, eli kuulostaa toimivan ihan hyvin.Aamuisin lääkkeen vaikutus lienee loppunut koska sama hiukan ahdistava olo tahtoo hiipiä. Ei siis mitään varsinaista ahdistusta vaan tuskaa päivän kaikesta ohjelmasta yms. Se kuitenkin häviää siinä kohtaa kun lääkkeen vaikutus alkaa. Iltaisin olen huomannut levottomuuden lisääntymistä joten pitoisuus varmaan laskee pois ja laskennallisestikin tuon vaikutus on jo loppumaan päin illalla.
Eli vähäsen tuo isompaa annosta vaatisi mutta nyt niitä vielä vähemmän viitsii omin päin popsia kun juuri ja juuri riittävät tuohon seuraavaan soittoaikaan asti. Pääasia että on edes tuo 18mg koska kyllä siitä selkeästi apua on. En ole niin ärtynyt ja kiriherkkä tuon kanssa kuin normaalisti kun koko päivä tahtoo mennä yhdeksi suorittamiseksi ja päätä kiristää koko ajan kun tahti ei ole riittävä.
Itsellä ainakin diagnoosi oli aika vapauttava kokemus, vaikka se onkin paradoksaalista kun kuulee sairastavansa parantumatonta psykiatrista sairautta. Sillä sai selityksen omalle touhulleen. Asian tiedostaminenkin vaikuttaa jo paljon ja lääkkeistä on ainakin itselle apua tähän.Ehkä aika liittyä tähän keskusteluun… vaikka hippasen a(d)hdistavaa onkin. Oma prosessi alkoi pitkällisten työpsykologikeskustelujen jälkeen, mikä jeppeä vaivaa? Sitten toista vuotta julkisen jonossa, syksyllä selvitykset käyntiin ja kohtapuoliin pitäisi selvitä lopputulos. Ns. tavallinen tarina burnoutin partaalla heiluvasta keski-ikäisestä alisuorittajasta asiantuntijatyössä, ruuhkavuodet kärjistää tilanteen jne., mitäpä näitä listaamaan. Napsuu ja napsahtelen, tunnistan itseni langan viesteistä.
Että kiitokset kirjoittajille, tästä on ollut todella paljon apua monella tasolla.
Mäkin kirjoitellut nikotiinista tänne. Suhde tupakkaan on oikeastaan vahvempi kuin suhde moniin läheisiinAiemmin linkkasin jonkun artikkelin, että miten ADHD-henkilöillä tuo nikotiini koukuttaa erittäin helposti ja se on tullut huomattua omalla kohdalla ja myös monen muun kaverinkin kohdilla. Moni kaveri, joilla on ADHD niin heilläkin tuota tupakkaa menee aika reilulla tahdilla.
Luulen, että se liittyy nikotiinin stimulanttivaikutukseen ja osin sillä lääkitään oiretta. Tupakkaahan usein polttaa silloin kun on tarve rauhoittua, motivoida itseään, tylsyyteen, ärsytykseen jne. Eli aika samoja asioita, joita noilla stimulanteilla yleisesti yritetään lääkitä.Itse miettinyt tätäkin tuon tupakan kautta, että jos röökiin on varaa laittaa se 300-400 € / kk niin kyllä mä sitten voin laittaa satasen lääkkeeseen tai pari sataa lääkäriinkinMikäli tuota rahan menoa miettii vain ja ainoastaan lääkkeen hinnoista niin se vääristää. Silloin, kun lääkitys on kunnossa niin se tuo säästöä, kun henkilö ei ole niin impulsiivinen. Ei tule niitä muistutuslaskuja tai henkilö ei tee turhia ostoksia harkitsematta niin paljoa.
Hyvä että alkaa asiat järjestyä. Tuskin varovaisempaa lääkäriä ainakaan saat tilalleTänään sitten vihdoin ja viimein uusi yritys lääkärin kanssa, lääkkeet olivatkin jo yhtä tablettia vaille loppu.

Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.