Eikö päivän annos attentinia ole myös samaa luokkaa? Luulisi ettei siinä ole patenttiongelmia.
Ymmärtääkseni lisdeksamfetamiinista noin kolmasosa muuttuu deksamfetamiiniksi, joten esim. 60 mg Elvansea olisi jokseenkin vastaava kuin 2 x 10 mg Attentinia. KK-hinta on sitten aika samoissa (Elvanse 60 mg x 30 ~ 140 €). Itse pidän tuosta Elvansesta kun se vaikuttaa pidempään, olen siinäkin jakanut annoksen jo kahteen osaan siten, että otan herätessä puolet ja 3-4 tunnin päästä loput. Näin vaikutus on selkeästi vahvin iltapäivällä, jolloin itsellä eniten oireilua ja lisäksi se kestää iltaan asti.
Aluksi en huomannut mitään laskuja tulevan, mutta muutaman viikon käytön jälkeen huomasin iltapäivällä/alkuillasta tulevan vähän semmoisen flunssaisen olon, viluttaa ja väsyttää, jos otan koko annoksen aamulla.
Pitää selvitellä, että miten tuo todistus tulee. Pitääkö se saada kelalta vai minua hoitavalta taholta.
Ilman korvauksia tuo lääkeosto kyllä tuntuu jo lompakossa. Lisäksi, kun tuo vuosi omavastuuraja ei kerry niin sekin on nahkeaa. Se 600e? omavastuu, kun täyttyisi niin silloin lääkkeet olisivat edullisia.
Selvittelin asiaa itse niin lääkärin pitää kirjoittaa hakemus kelalle, jossa perustelee miksi metyylifenidaattivalmiste ei sovellu potilaalle (eli on kokeiltu ja vaste oli huono tai haittavaikutukset hyötyjä suuremmat), toteaa oireilun alkaneen lapsuudessa ja sitten vielä pitää kertoa, että on kokeiltu erityiskorvattavuudelle haettavaa lääkettä ja kokeilu on ollut menestyksekäs. En ole ihan varma oliko tässä kaikki kriteerit, mutta ne löytyy ihan kelan sivuilta ja lääkärit osaa kyllä varmasti tehdä lausunnon siten, että se vastaa noihin kriteereihin. Enemmän lienee kyse siitä, täyttyvätkö ne kriteerit oikeasti tai onko lääkäri valmis tulkitsemaan totuutta soveltavasti siten, että kriteerit täyttyvät ainakin lausunnossa
Ja joo, jos nää kerryttäis lääkekattoa niin sittenhän ei kannattaisi korvattavuutta edes murehtia, kun kuitenkin jo huhti-toukokuusta eteenpäin olis lääkkeet ilmaisia loppuvuoden.
Pyydä lääkäriltäsi että Concerta vaihdetaan Elvanseen. Elvanse + Attentin combo on hyvä, Elvanse on pitkävaikuitteisempi ja voit sitten lyhytvaikutteisella Attentinilla tarvittaessa lisätä vaikutusaikaa esim myöhemmin iltapäivällä.
Edellä kirjoitin tuosta omasta metodista ottaa Elvanse kahdessa osassa ja se on myös toiminut hyvin. Kustannustehokkuudella perusteltavissa siis lähinnä. Itse jaan 60 mg lääkettä joko 30 / 30 tai 40 / 20 ja otan muutaman tunnin perästä toisen annoksen. Toki jos on korvattavuus myönnetty, niin onhan tuo vaivattomampaa hankkia eri valmiste iltapäiviin, säästyy kapseleiden availulta. Valmistajan mukaan kapselin sisältöä ei saa jakaa, vaan yksi kapseli on yksi annos, mutta lääkäri antoi siunauksen jakaa lääkkeen osiin tarpeen mukaan.
Oon kyllä miettinyt, että kysyisin Attentinia kun yövuoron jälkeisenä iltana ei viitsi ottaa Elvansea, ettei mene seuraavakin yö valvoessa. Olen nyt käyttänyt omatoimisesti pientä annosta Medikinettiä, joita jäi yli kun lääke vaihdettiin Elvanseen tai sitten pitänyt nukkumapäivät taukopäivinä lääkkeestä. En vaan tiedä uskaltaako sitä Attentinia kysyä suoraan vai pitääkö yrittää esittää ongelma siten, että lääkäri itse ratkaisee sen lyhytvaikutteisella lääkkeellä
No voihan perkele. Tässä on hyvin saanut juteltua psykiatrin kanssa ja hommat ovat hoituneet hyvin niin luultavasti hän myös voisi suostua tuohon Elvanseen. Tuon saisi helposti perusteltua ihan tällä korvattavuudella sekä sillä, ettei tarvitsisi sekoittaa kahta eri lääkeainetta sekaisin.
Luulen, että Elvanse kirjoitetaan aika helposti, jos sulla on jo Attentin. Oon ymmärtänyt, että Elvanse on siedetympi, vaikeampi saada hyödynnettyä päihdekäytössä ja ilmeisesti se on myös monilla tehokkaampi kuin metyylifenidaatit. Attentin on kai se valmiste mitä yritetään varjella, ettei joudu vääriin käsiin, mutta jos sulla se jo on niin olisi erikoista pidättäytyä kirjoittamasta Elvansea.