- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 7 298
Määrittelykysymyksiähän nämä ovat mikä on "lataussiirto", mutta aika pitkän kaavan kautta tuo operaatio OL3:lla tehdään muihin Suomen laitoksiin verrattuna. Oli sitten kiehari tai painevesivärkki. En ole tehnyt vertailua miten yleinen erillinen polttoainerakennus eri voimalatyypeissä on, mutta ihan riippumatta siitä tuo EPR:n ratkaisu on hyvinkin tuuhea. Oli turvallisuusnäkökohtia tai ei. Taitaa olla ranskalaista perua, kun konvoissa on ihan rehellinen polttoaineallas. Tulee EPR:llä halpoja revisiovuorokausia, *kun* tuo paskaputki tilttaa kesken siirron ja edes revision vaatimaa määrää nippuja ei ole tarjolla/vaihdettavissa. Oikein toimiessaankin aikamoinen päänsärky/hidastin purulle/lataukselle.Ei tuo "paskaputki" hämärrä asiaa millään lailla. Reaktorin suojarakennuksen puolella polttoainetta ei pidetä muualla kuin paineastiassa. Ongelmatilanteita varten suojarakennuksen puolella on muutama evakuointipaikka, mikäli siirto pitää keskeyttää. Polttoaine kulkee siis ainoastaan polttoainealtaista paineastiaan ja toisin päin. Erillinen polttainerakennus on tyypillinen painevesireaktoreille, sillä se on onnettomuusanalyysien kannalta turvallisempi ratkaisu kuin säilyttää käytettyä polttoainetta suojarakennuksessa. Esimerkiksi primääripiirin LOCA:ssa tai sekundääripuolen putkimurtumassa suojarakennuksen sisällä olisi huomattavasti hankalampi taata suojarakennuksen sisäisissä avoaltaissa käytetyn polttoaineen jälkilämmönpoisto tai alikriittisyys. Lisäksi altaan porttien mahdolliset vuodot voisivat aiheuttaa ongelmia tehoajon aikana säätösauvatoimilaitteille ja sydäninstrumentoinnille kastuessaan.