Ylinopeus (kameravalvonta)

Yks jobbari joka vältteli verottajaa, osti aina halpiksia ja bulvaanina spurgu jonka nimiin autot meni. Hintaluokka sellainen ettei voutia kiinnostanut.

Kai se on helpompi ajaa ilman kilpiä, ja kypärä päässä:comp:

Kannattaa varmaan kuitenkin kaivaa jostain esiin jotkut vanhat tarrakilvet? Kokonaan kilvetön auto saattaa herättää huomiota. :think:
 
Kannattaa varmaan kuitenkin kaivaa jostain esiin jotkut vanhat tarrakilvet? Kokonaan kilvetön auto saattaa herättää huomiota. :think:

Tarrakilvet varmaan varmin ratkaisu, jos niitä ei voi mitenkään yhdistää autoon millä ajaa. En siis ole ikinä ajanut tarrakilpisillä. Uusia autoja on ajeltu ilman kilpiä, niin että koekilvet on penkillä, pelkkää siirtoajoa.
Ja näillä kulmilla ei poliisin tai kenenkään huomiota herätä edes kokonaan kilvetön auto. Omasta ex-autosta ruuvailin kilvet irti siksi aikaa kun tilasin siihen EU-kilvet. Ihan piruuttain ajoin viikon ilman kilpiä ja ihan koemielessä, poliisia ei kiinnostanut pätkääkään vaikka monesti vastaan tuli:geek: Täällä tosin on niin paljon ryssän, viron, latvian, liettua, tarra- jne. kilpisiä ja kilvettömiä että se on ihan arkipäivää.
 
Nykyaikaisilla kameroilla ei tarvittaisi edes salamaa. En tutustunut tarkemmin, mutta kuvittelisin, että kamerat vaihtuvat samalla kuin mittausvehkeetkin. Uudenaikaiset nopeusvalvontakamerathan pystyvät mittaamaan samanaikaisesti useita kaistoja, tunnistamaan rekisterinumerot ymv.
Kyllä ne tarvitsee. Noissa on pakko käyttää todella nopeaa valotusta joka pakottaa salamaa käyttämään. Niistä sakoista kun on helppo kiemurrella pois jos kuskin naama ei ole selvästi kuvassa.
Tarrakilvet varmaan varmin ratkaisu, jos niitä ei voi mitenkään yhdistää autoon millä ajaa. En siis ole ikinä ajanut tarrakilpisillä. Uusia autoja on ajeltu ilman kilpiä, niin että koekilvet on penkillä, pelkkää siirtoajoa.
Ja näillä kulmilla ei poliisin tai kenenkään huomiota herätä edes kokonaan kilvetön auto. Omasta ex-autosta ruuvailin kilvet irti siksi aikaa kun tilasin siihen EU-kilvet. Ihan piruuttain ajoin viikon ilman kilpiä ja ihan koemielessä, poliisia ei kiinnostanut pätkääkään vaikka monesti vastaan tuli:geek: Täällä tosin on niin paljon ryssän, viron, latvian, liettua, tarra- jne. kilpisiä ja kilvettömiä että se on ihan arkipäivää.
Tää. Ajelin joskus HESAssa viikon ilman takakilpeä kun se kehikko meni rikki pesussa. Poliisilla oli joko parempaa tekemistä tai niitä ei kiinnostanut.
 
Kyllä ne tarvitsee. Noissa on pakko käyttää todella nopeaa valotusta joka pakottaa salamaa käyttämään. Niistä sakoista kun on helppo kiemurrella pois jos kuskin naama ei ole selvästi kuvassa.

Tuosta olikin jo puhetta, että saa nähdä kauanko se naamakuva edes tarvitaan...
 
Toi vaatis varmaan jo perustuslain laittamisen uusiksi. Jokainen on syytön kunnos toisin todistetaan.

Niinkuin esim. pysäköintivirhemaksuissa? Nekin tehdään rekkarin perusteella eikä parkkipirkkoa todellakaan kiinnosta kuka sen on siihen parkkeerannut. Toki ne voi riitauttaa siinä missä minkä tahansa sakonkin jos sille on perusteita, mutta sama "en tiedä kuka parkkeerasi enkä aio selvittää" ei kelpaa mikä yksityisille parkkifirmoille toimii.
 
Niinkuin esim. pysäköintivirhemaksuissa? Nekin tehdään rekkarin perusteella eikä parkkipirkkoa todellakaan kiinnosta kuka sen on siihen parkkeerannut. Toki ne voi riitauttaa siinä missä minkä tahansa sakonkin jos sille on perusteita, mutta sama "en tiedä kuka parkkeerasi enkä aio selvittää" ei kelpaa mikä yksityisille parkkifirmoille toimii.
No ei niinkuin pysäköintivirhemaksuissa koska ne ei oo mitään rikoksia. Tuu mun pihaan pysäköimään niin annan sulle pysäköintivirhemaksun. Käsitteellisesti ei liity pysäköintivirhemaksu nyt mitenkään tähän ketjuun joten suosittelen ettet sitä käytä enää.
 
No ei niinkuin pysäköintivirhemaksuissa koska ne ei oo mitään rikoksia. Tuu mun pihaan pysäköimään niin annan sulle pysäköintivirhemaksun. Käsitteellisesti ei liity pysäköintivirhemaksu nyt mitenkään tähän ketjuun joten suosittelen ettet sitä käytä enää.

Liittyy nimenomaan tähän, ja aivan suoraan. Tässähän oli juurikin puhe siitä, että alemmat ylinopeussakot meinataan muuttaa sakoista liikennevirhemaksuiksi juuri kuten pysäköintivirhemaksut (eli kansankielellä parkkisakot), jotka eivät siis ole sakkoja vaan hallinnollisia maksuja ja voidaan sen takia tuupata pyykijänsulan alle välittämättä siitä kuka virhemaksuun päättyneen virheen (moitittavan toiminnan) on tehnyt.

Jos sinä laitat tuulilasiin 40€ lapun luvattomasta kotipihalla pysäköinnistä, niin se ei ole pysäköintivirhemaksu vaan yksityisoikeudellinen valvontamaksu. Pysäköintivirhemaksu on viranomaisen määräämä maksu, ja sen voi vain viranomainen määrätä, mutta toisin kuin sakko, joka vaatii rikoksen ja syyllisyyden osoittamisen voidaan virhemaksu osoittaa suoraan ajoneuvon omistajalle/haltijalle selvittämättä syyllisyyttä.

Pointti siis on, että muutoksen jälkeen pienet ylinopeudet ja muut eivät olisi enää rikoksia, vaan virhemaksulla kuitattavaa "moitittavaa toimintaa".
 
Liittyy nimenomaan tähän, ja aivan suoraan. Tässähän oli juurikin puhe siitä, että alemmat ylinopeussakot meinataan muuttaa sakoista liikennevirhemaksuiksi juuri kuten pysäköintivirhemaksut (eli kansankielellä parkkisakot), jotka eivät siis ole sakkoja vaan hallinnollisia maksuja ja voidaan sen takia tuupata pyykijänsulan alle välittämättä siitä kuka virhemaksuun päättyneen virheen (moitittavan toiminnan) on tehnyt.

Jos sinä laitat tuulilasiin 40€ lapun luvattomasta kotipihalla pysäköinnistä, niin se ei ole pysäköintivirhemaksu vaan yksityisoikeudellinen valvontamaksu. Pysäköintivirhemaksu on viranomaisen määräämä maksu, ja sen voi vain viranomainen määrätä, mutta toisin kuin sakko, joka vaatii rikoksen ja syyllisyyden osoittamisen voidaan virhemaksu osoittaa suoraan ajoneuvon omistajalle/haltijalle selvittämättä syyllisyyttä.

Pointti siis on, että muutoksen jälkeen pienet ylinopeudet ja muut eivät olisi enää rikoksia, vaan virhemaksulla kuitattavaa "moitittavaa toimintaa".
No joo ainoa keino taitais olla luokitella ylinopeudet joksikin muuksi kuin rikoksiksi. En ole juristi mutta en näe että toi olisi menossa läpi.

Laki muuten sanoo pysäköintivirhemaksusta:
Pysäköintivirhemaksu on pysäköintivirheen tai joutokäyntirikkomuksen tehneen kuljettajan suoritettava.
Eli eipä taida yksiselitteisesti tulla toikaan auton omistajalle.

Uskon toki että Suomen kaltaisessa maassa kaikki ihmisten kiusaaminen on mahdollista, mutta silti pitäisin todella epätodennäköisenä tollasta. En usko ennenkuin tapahtuu. Jos puhutaan nykyhetkestä niin eipä rikoksesta voi tuomita ilman varmoja todisteita. Aja vaikka muslimirätti päässä :kahvi:
 
Eikös näitä ja niitä joku professori taannoin sanonut jo olevan lainvastaista rahastamista. Linkki mahtaa olla täällä tai jossain.
Nykyisten säätäjien osaaminen on vähän niin ja näin, joten varovaisesti epäilen että ei ehkä tule toteutumaan. Mutta vähänpä näistä tiedän.
Asia taisi olla niin että sakottamalla tahalleen ei saa valtion kassaa kasvattaa. Nyt kun sakko muotollaan virhemaksuksi tai mihin vituksi vaan, niin ei se valkopesemällä mihinkään muutu. Tosin tässä maassa en pidätä hengitystä näitä odotellessa, vaikka ehkä pitäisikin pidättää ja vetää muovipussi varmuudeksi päähän, tiukasti.
 
Laki muuten sanoo pysäköintivirhemaksusta:

Eli eipä taida yksiselitteisesti tulla toikaan auton omistajalle.
Hallinonkäyttölaki mahdollistaa sen perimisen haltijalta/omistajalta (ellei hän osoita että hänen oli käytännössä mahdotonta (ns. aukotonta todistelua) tuo rikkomus tehdä - pelkkä mahdollisuus rikkomukseen siis riittää että maksamaan joutuu). Tuo "kuljettaja"-kirjaus on tuossa käsittääkseni siksi, että se antaa sitten siviiliprosessissa haltijalle/omistajalle eväät periä tuo maksu vaikka väkisin (siis oikeusteitse) oikealta kuljettajalta, muuten tuo valtion harjoittama 'pakkomaksatus' johtaisi kohtuuttomaan tilanteeseen haltijan/omistajan kannalta.
 
Hallinonkäyttölaki mahdollistaa sen perimisen haltijalta/omistajalta (ellei hän osoita että hänen oli käytännössä mahdotonta (ns. aukotonta todistelua) tuo rikkomus tehdä - pelkkä mahdollisuus rikkomukseen siis riittää että maksamaan joutuu). Tuo "kuljettaja"-kirjaus on tuossa käsittääkseni siksi, että se antaa sitten siviiliprosessissa haltijalle/omistajalle eväät periä tuo maksu vaikka väkisin (siis oikeusteitse) oikealta kuljettajalta, muuten tuo valtion harjoittama 'pakkomaksatus' johtaisi kohtuuttomaan tilanteeseen haltijan/omistajan kannalta.
Ei se oo mikään rikkomus vaan hallinnollinen maksu. Sen takia toi on mahdollista antaa muulle kuin "syylliselle". Joo, voihan siviilijutun nostaa mistä tahansa ja varmasti voittaisit kun lakikin noin sanoo.
 
No joo ainoa keino taitais olla luokitella ylinopeudet joksikin muuksi kuin rikoksiksi. En ole juristi mutta en näe että toi olisi menossa läpi.

Pienet ylinopeudet voidaan luokitella rikkeiksi siinä missä väärin pysäköiminenkin. Sen jälkeen niistä voidaan määrätä rangaistukseksi virhemaksu sakon sijaan.

Tässä juttu asiasta:

Turvavyöstä 70 euroa, punaisia päin 100 eurolla – Katso esitykset uusiksi liikennevirhemaksuiksi

En yllättyisi kauheasti, jos tuo menisi jossain vaiheessa läpi. Säästäisi poliisiltakin ihan vitusti aikaa ja vaivaa, kun ei tarvitsisi pikkusakoista alkaa tappelemaan.

Samalla toki nuo rikkeet eivät välttämättä vaikuttaisi kortin menettämiseen kolmesta ylinopeussakosta.
 
En yllättyisi kauheasti, jos tuo menisi jossain vaiheessa läpi. Säästäisi poliisiltakin ihan vitusti aikaa ja vaivaa, kun ei tarvitsisi pikkusakoista alkaa tappelemaan.

Itse en hirveästi hämmästyisi, jos tuosta tulisi lähes joka vuotinen korotusautomaatti, kuten ajoneuvoverosta on näköjään tullut.
 
Sama mulla. Maksan valtioille autoilijana jo muutenkin ihan tarpeeksi erilaisina maksuina ja veroina. Keksikööt lisäeuronsa muualta.
 
Eikö ole vain helpompi ajaa rajoitusten mukaan, niin ei tarvitse maksella sakkoja? En oikein ymmärrä sitä että sakkojen suuruudesta valitetaan, kun ne sakot saa vain jos ajaa itse ylinopeutta.
 
Pienet ylinopeudet voidaan luokitella rikkeiksi siinä missä väärin pysäköiminenkin. Sen jälkeen niistä voidaan määrätä rangaistukseksi virhemaksu sakon sijaan.

Tässä juttu asiasta:

Turvavyöstä 70 euroa, punaisia päin 100 eurolla – Katso esitykset uusiksi liikennevirhemaksuiksi

En yllättyisi kauheasti, jos tuo menisi jossain vaiheessa läpi. Säästäisi poliisiltakin ihan vitusti aikaa ja vaivaa, kun ei tarvitsisi pikkusakoista alkaa tappelemaan.

Samalla toki nuo rikkeet eivät välttämättä vaikuttaisi kortin menettämiseen kolmesta ylinopeussakosta.
Ota huomioon että ei niitä parkkimaksuja tarvitse nykyiselläkään auton omistajan maksaa. Ja ne on maksuja, ei rikkeitä. Että antaa niiden sälhätä kun ei täällä ole mitään valvontaa. Liikenteessä kaikista vähiten.
Eikö ole vain helpompi ajaa rajoitusten mukaan, niin ei tarvitse maksella sakkoja? En oikein ymmärrä sitä että sakkojen suuruudesta valitetaan, kun ne sakot saa vain jos ajaa itse ylinopeutta.
Sit pitäis saada muuttuvat nopeusrajoitukset kaikille teille. Siinä kyltissä lukeva nopeushan ei ole mikään absoluuttinen, insinöörin laskema turvallinen maksimi.
 
Viimeksi muokattu:
Sit pitäis saada muuttuvat nopeusrajoitukset kaikille teille. Siinä kyltissä lukeva nopeushan ei ole mikään absoluuttinen, insinöörin laskema turvallinen maksimi.
Ei olekaan, vaan turvallinen maksimi voi olla myös siinä kyltissä olevaa pienempi. Nopeusrajoitus kertoo vain maksiminopeuden kyseiselle tieosuudelle. Mihin niitä muuttuvia rajoituksia oikeasti tarvittaisiin?
 
Ei olekaan, vaan turvallinen maksimi voi olla myös siinä kyltissä olevaa pienempi. Nopeusrajoitus kertoo vain maksiminopeuden kyseiselle tieosuudelle. Mihin niitä muuttuvia rajoituksia oikeasti tarvittaisiin?
Hölmöläiset eivät osaa ajaa kelin mukaan?
 
Pienet ylinopeudet voidaan luokitella rikkeiksi siinä missä väärin pysäköiminenkin. Sen jälkeen niistä voidaan määrätä rangaistukseksi virhemaksu sakon sijaan.

Tässä juttu asiasta:

Turvavyöstä 70 euroa, punaisia päin 100 eurolla – Katso esitykset uusiksi liikennevirhemaksuiksi

"Yksi kiistellyimpiä kohtia tulevan lakipaketin liikennevirhemaksuissa on virhemaksu punaisia päin ajamisesta. Nykyään punavalorikkomukset johtavat aina päiväsakkomenettelyyn."

Ei vaan voi tietää, johtaako media lukijaa taas harhaan, vai onko tämä totuus. Kyllä minä olettaisin, että keskusketelu kulkisi samoja polkuja myös foorumeissa, myös niiden ulkopuolella (en ole näihin "kiistelyihin" siellä päätynyt). Eli siis virheellisen vaatimuksen todistusvelvollisuuden siirtäminen yksilölle itselleen.
Tässä kun on se apocalyptinen askel valvonnan yksityistämiseen tulevaisuudessa...
 
Tämähän pelitti hyvin:tup:

Pelittää hyvin, mutta varauksella. Tietää kaikki tien 51 kamerat Tammisaaresta Helsinkiin päin mutta toiseen suuntaan muistaakseni alle puolet.

Toki käyttäjävirhe on mahdollinen, pitää vielä varmistaa tämä.
 
Eli siis virheellisen vaatimuksen todistusvelvollisuuden siirtäminen yksilölle itselleen.
Tässä kun on se apocalyptinen askel valvonnan yksityistämiseen tulevaisuudessa...
Tämä.
Lakimuutoksesta 5-10 vuoden päästä meillä on 100 yksityistä liikenteenvalvontafirmaa, jotka tutkaavat/kuvaavat autoja siellä missä paras tuotto. Liikenneturvallisuudella ei mitään väliä, kunhan raha juoksee.
 
Ei olekaan, vaan turvallinen maksimi voi olla myös siinä kyltissä olevaa pienempi. Nopeusrajoitus kertoo vain maksiminopeuden kyseiselle tieosuudelle. Mihin niitä muuttuvia rajoituksia oikeasti tarvittaisiin?
Tai sitä kyltin lukemaa suurempi. Nopeus pitää suhteuttaa aina olosuhteisiin.
 
Ota huomioon että ei niitä parkkimaksuja tarvitse nykyiselläkään auton omistajan maksaa. Ja ne on maksuja, ei rikkeitä. Että antaa niiden sälhätä kun ei täällä ole mitään valvontaa. Liikenteessä kaikista vähiten.

Ero on siinä, että se on sun tehtävä selvittää kuka sen auton on pysäköinyt, ellet ole tehnyt rikosilmoitusta, että auto on varastettu.

Nyt puhutaan siis kunnan tai poliisin antamasta virhemaksusta, ei yksityisten firmojen.
 
Ero on siinä, että se on sun tehtävä selvittää kuka sen auton on pysäköinyt, ellet ole tehnyt rikosilmoitusta, että auto on varastettu.

Nyt puhutaan siis kunnan tai poliisin antamasta virhemaksusta, ei yksityisten firmojen.
Aivan varmasti vasikoin jos joku yrittää saada mut maksamaan parkkimaksua.

Joo mut nekään ei ole mitään "rikkeitä" aka rikoksia. Tavallisia maksuja. Mutta ei tässä tainnut jäädä kummallekaan epäselvää :)
 
Hölmöläiset eivät osaa ajaa kelin mukaan?
Tämä on varmasti yksi syy. Olen vain ollut huomaavinani, että muuttuvia nopeusrajoituksia kunnioitetaan huonommin kuin kiinteitä. Kunniotusta saisi tietysti lisättyä valvonnalla.
Tai sitä kyltin lukemaa suurempi. Nopeus pitää suhteuttaa aina olosuhteisiin.
Insinööri voit tietysti tietää sellaisia asioita, jotka eivät perus-tdi:n polkijalle tule edes mieleen:
- tien välityskyky kasvaa keskinopeuden alentuessa
- päästöt pienevät maantienopeuksissa nopeuden laskiessa
- meluhaitat vähenevät
- tien kuluminen vähenee
 
Tämä on varmasti yksi syy. Olen vain ollut huomaavinani, että muuttuvia nopeusrajoituksia kunnioitetaan huonommin kuin kiinteitä. Kunniotusta saisi tietysti lisättyä valvonnalla.

Insinööri voit tietysti tietää sellaisia asioita, jotka eivät perus-tdi:n polkijalle tule edes mieleen:
- tien välityskyky kasvaa keskinopeuden alentuessa
- päästöt pienevät maantienopeuksissa nopeuden laskiessa
- meluhaitat vähenevät
- tien kuluminen vähenee
Näin on. Mutta katsos ne insinöörit on duunareita jotka tekee mitä poliitikot käskee. Noita nopeuksia on useasti säädetty alaspäin poliitikkojen aloitteesta. Mua ei joku tien kuluminen tai meluhaitat kiinnosta. Veroja maksetaan Suomessa enemmän kuin tarpeeksi joten sieltä kassasta vaan uutta aflattia ja meluaitaa.
 
Näin on. Mutta katsos ne insinöörit on duunareita jotka tekee mitä poliitikot käskee. Noita nopeuksia on useasti säädetty alaspäin poliitikkojen aloitteesta. Mua ei joku tien kuluminen tai meluhaitat kiinnosta. Veroja maksetaan Suomessa enemmän kuin tarpeeksi joten sieltä kassasta vaan uutta aflattia ja meluaitaa.
Ne poliitikot ilmeisesti tietää nämä jutut, kun duunari-insinöörit ovat ne heille kertoneet.
 
Ne poliitikot ilmeisesti tietää nämä jutut, kun duunari-insinöörit ovat ne heille kertoneet.
Ei ne kyllä tiedä ja tuskin niitä kiinnostaa. Monet kaupungit ovat alentaneet rajoituksia viherpiiperryksen takia. Turvalliset rajoitukset ovat jotain muuta kuin kylteissä lukee. Siinä ei insinööriltä kysytä mitään kun hallituksessa päätetään asioista :)
 
Ei ne kyllä tiedä ja tuskin niitä kiinnostaa. Monet kaupungit ovat alentaneet rajoituksia viherpiiperryksen takia. Turvalliset rajoitukset ovat jotain muuta kuin kylteissä lukee. Siinä ei insinööriltä kysytä mitään kun hallituksessa päätetään asioista :)
Eli ovat muuttaneet rajoituksia yhteisen hyvän nimissä (ks yo lista) ja yhteisiä asioita hoitamaan kaupungin päättäjät on kaupungin johtoon valittu. Rajoitusten mataluus ei poista niiden turvallisuutta, vaan päinvastoin sillä nopeuserojen pienentyessä myös riskit pienevät = turvallisuus lisääntyy.

Ketjun aiheeseen: viimeisin huomautus taitaa olla vuoden takaa, vaikka tolpat ovat senkin jälkeen räpsineet kymmenkunta kuvaa.
 
Eli ovat muuttaneet rajoituksia yhteisen hyvän nimissä (ks yo lista) ja yhteisiä asioita hoitamaan kaupungin päättäjät on kaupungin johtoon valittu. Rajoitusten mataluus ei poista niiden turvallisuutta, vaan päinvastoin sillä nopeuserojen pienentyessä myös riskit pienevät = turvallisuus lisääntyy.

Ketjun aiheeseen: viimeisin huomautus taitaa olla vuoden takaa, vaikka tolpat ovat senkin jälkeen räpsineet kymmenkunta kuvaa.
Mutta hyvä nopeus on silti korkeampi ja insinöörin mielestä tiellä voisi ajaa kovempaa. Noh, Suomessa on niin vähän valvontaa että täysin omalla tunnolla jaksaako noita kylttejä lueskella.

Ketjun aiheeseen: kerran onnistuivat pakettiautokameralla lähettämään mulle yhden huomautuksen. Muuten onnistun aina jarruttamaan tutkien ja kameroiden kohdalle.
 
Ketjun aiheeseen: viimeisin huomautus taitaa olla vuoden takaa, vaikka tolpat ovat senkin jälkeen räpsineet kymmenkunta kuvaa.
Taitaa olla että tolpasta tulee huomautus vain ekalla kerralla. Ainakin itselle tuli 1 huomautus eikä mitään sen jälkeisistä räpsyistä.
 
On noita huomautuksia kourallinen tullut otettua aiemmin. Eikä ole tarvinnut tolppiin jarrutella, kun fiksuna ajelen tasaista nopeutta.
 
Kuinkas muuten ulkomaanmailla on käytössä keskinopeuskameroita?
Briteissä muistaakseni oli jollain päämotarilla, Jeremy Clarksonin puheiden mukaan.
Suomessa ei taida olla muualla kuin Tampereen alikulkutunnelissa.
Oli muuten ihan jäätävä hinta tuolla keskinopeuskameralla, en nyt enää ihan tarkalleen muista, mutta jossain 300 - 600 k€ maksoi. Suuntaansa muistaakseni, mut joka tapauksessa vähintään 150 k€ yksi tolppien väli.
En tiedä mistä hitosta toi hinta tulee, kun eihän se tartte kuin kaksi kameraa, yhden Raspberry piin ja yhteyden näiden välille, ilmeisesti kaapelin.
Ihan hyvä toisaalta, et toi hinta on tommonen niin eivät yleistykkään.
 
Kuinkas muuten ulkomaanmailla on käytössä keskinopeuskameroita?
Briteissä muistaakseni oli jollain päämotarilla, Jeremy Clarksonin puheiden mukaan.
Suomessa ei taida olla muualla kuin Tampereen alikulkutunnelissa.
Oli muuten ihan jäätävä hinta tuolla keskinopeuskameralla, en nyt enää ihan tarkalleen muista, mutta jossain 300 - 600 k€ maksoi. Suuntaansa muistaakseni, mut joka tapauksessa vähintään 150 k€ yksi tolppien väli.
En tiedä mistä hitosta toi hinta tulee, kun eihän se tartte kuin kaksi kameraa, yhden Raspberry piin ja yhteyden näiden välille, ilmeisesti kaapelin.
Ihan hyvä toisaalta, et toi hinta on tommonen niin eivät yleistykkään.
Ei vittu tollanen voi olla ikävä. Eka huomaa että tuli ajeltua ylinopeutta ekaan kameraan joten on pakko sit ajaa kunnolla alinopeutta loppumatka :D
 
Rajoitusten mataluus ei poista niiden turvallisuutta, vaan päinvastoin sillä nopeuserojen pienentyessä myös riskit pienevät = turvallisuus lisääntyy.

Mutta rajansa kaikella sentään.

Tässä on 40km/h rajoitus:

40kmh.jpg




Ja tässä 30km/h rajoitus:

30kmh.jpg
 
Suomessa ei taida olla muualla kuin Tampereen alikulkutunnelissa.

Mitämitä, joko sinne on tullu kamerat?? :btooth:

Muistan kyllä kun noita spekuloitiin, ja jos tulee tuolle nopeudelle niin on aikamoinen sakkorysä tiedossa :shifty:
 
Mitämitä, joko sinne on tullu kamerat?? :btooth:

Muistan kyllä kun noita spekuloitiin, ja jos tulee tuolle nopeudelle niin on aikamoinen sakkorysä tiedossa :shifty:


Näin mä oon ainakin ymmärtänyt mitä nyt monesta paikkaa lueskellut. En toki oo käyny testaamassa :D
 
Mutta rajansa kaikella sentään.

Tässä on 40km/h rajoitus:

40kmh.jpg




Ja tässä 30km/h rajoitus:

30kmh.jpg

Ihanan turvallista. Tännekin pöndelle noita rajoituksia on laskettu reippaalla kädellä, tuollaisiinkin paikkoihin. Vain yhden kerran oon tosin poliisiauton nähnyt tutkailemassa. Tarina kertoo että jotkut ovat sakkojakin saanut. Täällä nyt vaan on melkoisen huonoa säkää jos poliisin näkee vaikka tienpäällä edes kerran viikossa.
Vituttaa körötellä suoraa tietä jotain 40kmh keskellä ei mitään. Jos nyt muuta liikennettä sattuu olemaan, niin vastaantulijoiden vauhdista voi sentään päätellä onko miekkataksi huudeilla vai ei.

e: typo
 
Viimeksi muokattu:
Näin mä oon ainakin ymmärtänyt mitä nyt monesta paikkaa lueskellut. En toki oo käyny testaamassa :D

Monessa paikkaa sitä on kyllä povattu että olisi tulossa, mutta en mistään ole varmaksi lukenut että olisi otettu käyttöön tai edes tehty päätöstä, eikä googlekaan ollut nyt avuksi :rolleyes: Joku viisaampi siis kertokoon onko se jo sinne laitettu :think:

Tässäkin on muuten 40 rajoitus, ennen pyörätien rakennusta oli 50 (vai 60), muistoksi jäänyt vain 40 merkintä tiehen :D

https://www.google.com/maps/embed?p...664!4f-2.316135539857129!5f0.7820865974627469

Hieman jos jaksaa katsella eteenpäin tuota tietä niin on aika tuskasta ajella neljääkymppiä. Tukkirekat painaa sahalle semmosta 70km/h josset ole tukkeena :vihellys:
 
Monessa paikkaa sitä on kyllä povattu että olisi tulossa, mutta en mistään ole varmaksi lukenut että olisi otettu käyttöön tai edes tehty päätöstä, eikä googlekaan ollut nyt avuksi :rolleyes: Joku viisaampi siis kertokoon onko se jo sinne laitettu :think:

Tässäkin on muuten 40 rajoitus, ennen pyörätien rakennusta oli 50 (vai 60), muistoksi jäänyt vain 40 merkintä tiehen :D

https://www.google.com/maps/embed?p...664!4f-2.316135539857129!5f0.7820865974627469

Hieman jos jaksaa katsella eteenpäin tuota tietä niin on aika tuskasta ajella neljääkymppiä. Tukkirekat painaa sahalle semmosta 70km/h josset ole tukkeena :vihellys:

No perhana. Taitaa se näin olla. Siitä on vaan kaikkialla vouhotettu niin kovaa, että oletin noiden olevan jo toiminnassa.
Vissiin kuitenkin liian kallis systeemi vielä.
 
Tuli eilen postiluukkuun poliisilta kirje. Ajoin viikko takaperin kameraan 70km/h mittarissa ja välähti. Hauskaahan tässä on se, että olen ajanut tuosta ohi päivittäin vuoden verran ja aina sama vauhti. Ovat siis laskeneet tuota rajaa. Noh. 64km/h ja huomautus... Eikö nuo maksa enemmän lähetellä turhasta kun antaa olla ja lähettää siitä vasta kun oikeasti saisi sakon.

Toinen hauska rahastuskeino on kyllä nämä liikkuvat kamerapakut. Mukavasti parkkeerataan 30km/h kyltin jälkeen ja näin maksimoidaan sakkojen määrä. :rage:
 
Hauskaahan tässä on se, että olen ajanut tuosta ohi päivittäin vuoden verran ja aina sama vauhti. Ovat siis laskeneet tuota rajaa.
Tai jos on kiinteä pönttö, niin siinä ei ole ennen kameraa ollut. Kameroitahan ei ole kuin ~10% kaikista suomen pöntöistä ja niitä siirrellään aina välillä toisiin tolppiin. Loput tolpista ovat tyhjiä. Voi hyvin olla ettei siinä ole vuoden aikana ennen kameraa ollut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 259
Viestejä
4 486 945
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom