Ylinopeus (kameravalvonta)

Kyllä itse näen ongelmaa siinä vaiheessa kun alkaa nopeudet olla lähes tuplat rajoituksesta.

Ei siksi että se vauhti olisi mitenkään kovaa näille Eliittikuskeille Jotka On Muita Parempia (tm), mutta se aiheuttaa helposti sen että muut eivät osaa reagoida oikein lähestyvään ajoneuvoon. Esim. tuossa omassa esimerkisssäsi joku niistä "Fiatisteistä" voisi hyvin, palattuaan oikealle kaistalle, päättääkin ohittaa ne toiset ja palata vasemmalle. Ja kun se moottoripyöräkin on vielä viellä kaukana rekan takana niin hyvin ehtii...

... paitsi kun se tulikin tuplanopeutta siihen mitä oletti.

Ja sitten testataankin ne motoristin jarrutustaidot tai saadaan Fiiun perään kypärän ja pyörän kokoinen lommo...

No eihän se motoristi sitä nopeutta kovinkaan kauaa aja, mutta omakohtaisten kokemusten myötä poliisit vain saavat aina ne huiput tutkaan joista iltalehdet hehkuttaa.
Täysin idioottimaista se olisi painaa kilometrikaupalla 200 @ 40 mutta näin kaikki asiasta voivottelevat haluavat sen ymmärtää.
 
Mitenkäs noissa maijoissa - en siis tarkoita kamera-autoja - vaan nyt kyseessä tuollainen uudella värityksellä oleva volkkari, mikä oletettavasti on ladattu kaikella tekniikalla.

Tuli tallattua kaasu pohjaan kun joku eläkeläinen yritti 100kmh vauhdissa motarilla tulla kylkeen rampilta. Toki olisin voinut vaihtaa kaistaa ja antaa tietä, mutta sekin on rikollista. Vauhtia otin vajaat 140kmh josta himmasin nopeasti sataseen. Mittarivirhettä noin 10kmh.
Siinä kohtaa kun olin päässyt jo ohi, niin huomasin että maijahan se siinä keula väärään suuntaan:grumpy:

Pysäyttäjiä ei näkynyt missään ja eipä se maijakaan siitä olisi helposti päässyt ympäri heittämään ja perään lähtemään.

Ei kai niissä ole mitään kameroita, ja voisiko olla että mittailivat vastaantulijoiden nopeuksia?:nb: Siis niin että voisivat pikana polkaista keula valmiiksi menosuuntaan:confused:
 
Mitenkäs noissa maijoissa - en siis tarkoita kamera-autoja - vaan nyt kyseessä tuollainen uudella värityksellä oleva volkkari, mikä oletettavasti on ladattu kaikella tekniikalla.

Tuli tallattua kaasu pohjaan kun joku eläkeläinen yritti 100kmh vauhdissa motarilla tulla kylkeen rampilta. Toki olisin voinut vaihtaa kaistaa ja antaa tietä, mutta sekin on rikollista. Vauhtia otin vajaat 140kmh josta himmasin nopeasti sataseen. Mittarivirhettä noin 10kmh.
Siinä kohtaa kun olin päässyt jo ohi, niin huomasin että maijahan se siinä keula väärään suuntaan:grumpy:

Pysäyttäjiä ei näkynyt missään ja eipä se maijakaan siitä olisi helposti päässyt ympäri heittämään ja perään lähtemään.

Ei kai niissä ole mitään kameroita, ja voisiko olla että mittailivat vastaantulijoiden nopeuksia?:nb: Siis niin että voisivat pikana polkaista keula valmiiksi menosuuntaan:confused:
Tottakai voivat mittailla vastaantulevien nopeuksia ja ehkä törkeimmissä yrittäisivät perään tai muuten tehdä jotain, mutta myrkkisääntönä sanoisin kokemuksesta, että motarilla vastaantuleva poliisi on harmiton. Ehkä joku 150km/h alkaisi olla sellainen, että koittaisivat jotain tehdä. Maantiet sit asia erikseen, tai jos joku motskarikyttä oottelee motarin varressa.
 
Tottakai voivat mittailla vastaantulevien nopeuksia ja ehkä törkeimmissä yrittäisivät perään tai muuten tehdä jotain, mutta myrkkisääntönä sanoisin kokemuksesta, että motarilla vastaantuleva poliisi on harmiton. Ehkä joku 150km/h alkaisi olla sellainen, että koittaisivat jotain tehdä. Maantiet sit asia erikseen, tai jos joku motskarikyttä oottelee motarin varressa.

Joo, no pitkää suoraahan siinä oli, ja liikennettä harvakseltaan. Tutkahan ottaa käsittääkseni melko pitkältä, ja köröttilin siellä mittarinopeutta, eli alinopeutta kun ei ollut mihinkään kiire ja muutenkaan ei tule ylinopeuksia ajeltua.
Olihan tuo nyt sellainen tilanne että jotain mun oli tehtävä kun toinen vilkku päällä pitkän aikaa siinä oikealla ja sitten alkoi tulemaan turhan lähelle. Kaipa ne poliisit senkin näki, ja mikseivät olisi nähneet mikä tilanne oli.
Enköhän mä turhaan taas kuumottele, toivon mukaan...
 
Joo, no pitkää suoraahan siinä oli, ja liikennettä harvakseltaan. Tutkahan ottaa käsittääkseni melko pitkältä, ja köröttilin siellä mittarinopeutta, eli alinopeutta kun ei ollut mihinkään kiire ja muutenkaan ei tule ylinopeuksia ajeltua.
Olihan tuo nyt sellainen tilanne että jotain mun oli tehtävä kun toinen vilkku päällä pitkän aikaa siinä oikealla ja sitten alkoi tulemaan turhan lähelle. Kaipa ne poliisit senkin näki, ja mikseivät olisi nähneet mikä tilanne oli.
Enköhän mä turhaan taas kuumottele, toivon mukaan...
No mitä sä nyt kuumottelisit, kun et kerran sakkoja saanut. Ei poliisit voi minkään videokuvan perusteella tollasista sakkoja laittaa sulle jälkikäteen.
 
No mitä sä nyt kuumottelisit, kun et kerran sakkoja saanut. Ei poliisit voi minkään videokuvan perusteella tollasista sakkoja laittaa sulle jälkikäteen.

Ihan turhaan varmaan, viime sakoista jotain noin 15v aikaa sentään, ja tää nykyinen rahastusmentaliteetti pitää huolen että nopeus pysyy sallituissa, paitsi tänään sen muutaman sekunnin.
 
Tänään sattui kumma juttu tiellä 25. Tuli ajettua Lohjalta 4-tien alkuun ja takaisin ja onnistuin räpsäyttämään ei kerran vaan peräti kolmesti tolpan vaikka köröttelin vakkarilla 10 km/h ylinopeutta eli todellisuus varmaankin max. 5 km/h yli rajoituksen. Olikohan kyseessä joku paska tuuri ja testilaukaukset vai tiukalle trimmattu tieosuus? Ei nyt luulisi noin pienellä ylityksellä normaalisti räpsyvän.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tänään sattui kumma juttu tiellä 25. Tuli ajettua Lohjalta 4-tien alkuun ja takaisin ja onnistuin räpsäyttämään ei kerran vaan peräti kolmesti tolpan vaikka köröttelin vakkarilla 10 km/h ylinopeutta eli todellisuus varmaankin max. 5 km/h yli rajoituksen. Olikohan kyseessä joku paska tuuri ja testilaukaukset vai tiukalle trimmattu tieosuus? Ei nyt luulisi noin pienellä ylityksellä normaalisti räpsyvän.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vanhoja muistelen, mutta itselle räpsähti kerran ja nopeus oli aikalailla oikein, sille autolle joka ohitti, ei räpsähtänyt. Tästä pari vuotta aikaa eikä ole mitään kuulunut. Eukolle räpsähti kerran kanssa, eikä tullut postia, siitäkin aikaa. Uskallan olettaa että et saa postia.

Josta tuli mieleen tuo viimekertainen 247 tehovalvonta. Siinä kerrottiin että joka ikinen kamera on käytössä. Aikaisemmin sanottu että vain pieni osa kameroista on käytössä koska ei ole kameroita tai jotain, henkilöstä pulaa tms. Nytkö sitten joka pöntössä on kamerat sattumalta, ja porukkaa katsomassa kuvia 5000/vrk..?
 
Vanhoja muistelen, mutta itselle räpsähti kerran ja nopeus oli aikalailla oikein, sille autolle joka ohitti, ei räpsähtänyt. Tästä pari vuotta aikaa eikä ole mitään kuulunut. Eukolle räpsähti kerran kanssa, eikä tullut postia, siitäkin aikaa. Uskallan olettaa että et saa postia.

Josta tuli mieleen tuo viimekertainen 247 tehovalvonta. Siinä kerrottiin että joka ikinen kamera on käytössä. Aikaisemmin sanottu että vain pieni osa kameroista on käytössä koska ei ole kameroita tai jotain, henkilöstä pulaa tms. Nytkö sitten joka pöntössä on kamerat sattumalta, ja porukkaa katsomassa kuvia 5000/vrk..?
Niin ohittaja on vastaantulijan kaistalla niiin kamera ei mittaa nopeutta.
 
No eihän se motoristi sitä nopeutta kovinkaan kauaa aja, mutta omakohtaisten kokemusten myötä poliisit vain saavat aina ne huiput tutkaan joista iltalehdet hehkuttaa.
Täysin idioottimaista se olisi painaa kilometrikaupalla 200 @ 40 mutta näin kaikki asiasta voivottelevat haluavat sen ymmärtää.

Hieman riippuu poliiseistakin että miten lähtevät sakottamaan. Muutama vuosi sitten lähdimme risteyksestä mopedeilla rivakammin mutta ajelimme sen jälkeen hieman rauhallisemmin. Poliisithan ne sattuivat tulemaan vastaan juuri risteyksen kohdilla siviiliautolla. Ajeli meidän perässä tovin ja toppasi noin 10km jälkeen. Tuumasi että jos olisivat risteyksen nopeuden mukaan sakottaneet, olisi kortti hyllyllä. Mutta antoivat sitten keskinopeuden mukaan sakot, kun ajelimme muuten "nätisti".
 
Josta tuli mieleen tuo viimekertainen 247 tehovalvonta. Siinä kerrottiin että joka ikinen kamera on käytössä. Aikaisemmin sanottu että vain pieni osa kameroista on käytössä koska ei ole kameroita tai jotain, henkilöstä pulaa tms. Nytkö sitten joka pöntössä on kamerat sattumalta, ja porukkaa katsomassa kuvia 5000/vrk..?
Joo aika hämäävää uutisointia oli, mutta sillä varmastikkin tarkoitettiin sitä että koko kalusto on käytössä yhtä aikaa, eli kaikki tolpat mihin kameroita riittää + valvonta-autot, kun taas normaali tilanteessa osa kameroista voi olla vaikka huollossa. Kameroitahan ei ole kuin ~10% tolpista ja niiden paikkaa vaihdetaan aina välillä. Olikohan niitä noin 120 kameraa maanlaajuisesti käytössä ja 24 valvonta-autoa.
 
Josta tuli mieleen tuo viimekertainen 247 tehovalvonta. Siinä kerrottiin että joka ikinen kamera on käytössä. Aikaisemmin sanottu että vain pieni osa kameroista on käytössä koska ei ole kameroita tai jotain, henkilöstä pulaa tms. Nytkö sitten joka pöntössä on kamerat sattumalta, ja porukkaa katsomassa kuvia 5000/vrk..?
Taitaa mennä kamera ja tolppa sekaisin, ainakin lihavoidusta kohdasta voisin näin päätellä. Jos kaikki kamerat ovat käytössä, suuri osa tolpista on silti ilman kameraa.
 
Taitaa mennä kamera ja tolppa sekaisin, ainakin lihavoidusta kohdasta voisin näin päätellä. Jos kaikki kamerat ovat käytössä, suuri osa tolpista on silti ilman kameraa.

Joo, en ehkä ajatellut asiaa ihan loppuun, onhan niitä kameroita, mutta tolppia enemmän. Porukkaa ei vaan riitä käymään niitä kaikkia kuvia läpi. My bad.
 
Kirjoittelinkin tuosta viimeisimmästä "tehovalvonnasta" jo muualle, joten ohessa rumasti pelkkä kopy-paste:

Kaikki kameratolpat räpsähtävät päälle - poliisi aloittaa 24 tunnin tehovalvonnan

Kaikki kameratolpat räpsähtävät päälle - poliisi aloittaa 24 tunnin tehovalvonnan

Poliisin nopeusvalvontamaratonin tulos: kamera välähti yli 4000 kertaa

Poliisin nopeusvalvontamaratonin tulos: kamera välähti yli 4000 kertaa

En nähnyt yhtäkään aitoa poliisia koko ns. tehovalvonnan aikana vaikka pyörin ympäri pk-seutua tuntitolkulla. Kameratolppiin oli vissiin kameroita toki saatu, mutta se ns. kasvollinen valvonta kaikkea muuta kuin saatanasta seuraavaa YLInopeuksien valokuvaamista kohtaan - olematonta.

Mites muut?
 
Eipä näkynyt. Pari päivää sitten näin yhden partion täällä Hämeenlinnassa.
 
Miten muuten ulkomailla, tarkemmin sveitsissä - vuokra-autolla kaksi kertaa kameraan niin että räpsyy, nopeuksista en tiedä mutta en usko että mitään järjettömiä ylityksiä kuitenkaan. Laskuhan sieltä kai tulee automaattisesti kotiin.
Minkälaisista summista noin suunnilleen voi puhua, tämä siis etten tiedä ylityksiä. Sellainen käsitys että siellä kaahailua ei hyvällä katsota. Sakkoa, mutta lähteekö kortti jos vielä ottaa itsestään kuvia?

Kuuluisi kai kysssäri puolelle, mutta kokeillaan täällä.
 
Miten muuten ulkomailla, tarkemmin sveitsissä - vuokra-autolla kaksi kertaa kameraan niin että räpsyy, nopeuksista en tiedä mutta en usko että mitään järjettömiä ylityksiä kuitenkaan. Laskuhan sieltä kai tulee automaattisesti kotiin.
Minkälaisista summista noin suunnilleen voi puhua, tämä siis etten tiedä ylityksiä. Sellainen käsitys että siellä kaahailua ei hyvällä katsota. Sakkoa, mutta lähteekö kortti jos vielä ottaa itsestään kuvia?

Kuuluisi kai kysssäri puolelle, mutta kokeillaan täällä.

40-600 CHF:n välillä, riippuen rajoituksesta, ylityksestä sekä ympäristöstä.
 
40-600 CHF:n välillä, riippuen rajoituksesta, ylityksestä sekä ympäristöstä.

Onhan siinäkin , jos menee tuon kalliimmaan mukaan. Kaveri reissussa vielä ja ens viikolla palaa suomeen niin kuulee sitten tarkemmin miten on vedetty. Ajelee kyllä rajoitusten mukaan täällä ja muuallakin, mutta sveitsin sakkosysteemistä olen ymmärtänyt että ei olisi kovin halpaa.
 
Tolppakamera räpsähti – tästä syystä lahtelaismies selvisi ilman sakkoja
b28cc7a66b684e27925ec50b0bf1557d.jpg.webp

Lahtelaismies selvisi ilman sakkoja. Kuvituskuva. (KUVA: Vesa Näveri)

Julkaistu: 19.9. 7:44

PÄÄTÖS
Mies selvisi ilman sakkoja ajettuaan ylinopeutta mustat lasit silmillä ja hattu päässä. Tolppakameran kuvan perusteella autoa kuljettanutta miestä ei voitu tunnistaa.

Kamera räpsähti viime toukokuussa 60 km:n nopeusrajoitusalueella. Auton nopeudeksi mitattiin 67 km/h:ssa.

Kuljettajaksi epäilty auton omistaja, 32-vuotias lahtelaismies, kiisti olleensa ratissa.

Jutussa tehtiin esitutkinta. Lahtelaismiestä epäiltiin liikennerikkomuksesta. Omistaja kertoi poliisin tekemässä esitutkinnassa, että hän oli juuri noihin aikoihin kaupitellut autoaan, jota oli käynyt moni koeajamassa. Omistaja ei muistanut, kuka sattui juuri sillä hetkellä olleen koeajossa.

Salpausselän kihlakunnan syyttäjä teki viime viikolla ratkaisunsa ja päätti olla nostamatta syytettä omistajaa vastaan.



Syyttäjän mukaan ei ollut olemassa todennäköisiä syitä syyllisyyden tueksi, koska jäi epäilys, että auto saattoi ajaa joku toinen henkilö.

Hämeen poliisi vertasi auton omistajan poliisirekisterikuvaa tolppakameran ottamaan kuvaan. Epäillyn pelastukseksi koitui osaltaan kaukaa otettu kuva, joka oli laadultaan huono.
Vesa Näveri, Lahti

Hahaa! Moni ei mua uskonut kun sanoin oikeuden toimivan näin :)
 
No ohhoh. Ei pojat muutakun kommandopipot päähän ja koeponnistuksille. Sitten kun poliisi kyselee ovella joskus myöhemmin että miksikäs kaahailit niin voi vastailla vaan, "Ei ei, en se minä ollut...".

Hyvä selitys on aina esimerkiksi, että lainasit autoa kaveriporukalle jotka lähti ryyppäämään, kukaan ei voi tietää kuka ajoi. (En ole testannut)
 
Onhan siinäkin , jos menee tuon kalliimmaan mukaan. Kaveri reissussa vielä ja ens viikolla palaa suomeen niin kuulee sitten tarkemmin miten on vedetty. Ajelee kyllä rajoitusten mukaan täällä ja muuallakin, mutta sveitsin sakkosysteemistä olen ymmärtänyt että ei olisi kovin halpaa.

Se on ihan looginen juttu: taajamassa ylinopeus on kalliimpaa, moottoritiellä halvempaa.

114 todellista satasen alueella kustansi 60 CHF. Eli kortin lähtö ja linnatuomio vaatii aika törkeitä ylinopeuksia.

Taajamassa tulee sitten nopeasti kalliimmaksi. Ihan fiksu systeemi.
 
Se on ihan looginen juttu: taajamassa ylinopeus on kalliimpaa, moottoritiellä halvempaa.

114 todellista satasen alueella kustansi 60 CHF. Eli kortin lähtö ja linnatuomio vaatii aika törkeitä ylinopeuksia.

Taajamassa tulee sitten nopeasti kalliimmaksi. Ihan fiksu systeemi.

Kaveri palaillut lomilta, tänään kävin morjestamassa, ei ole vielä tullut mitään postia. Vuokra-autolla siis oli liikkeellä. En tullut kysyneeksi missä olosuhteissä räpsähti, mutta luulisin että vähän isommilla väylillä ja nopeus ylitetty vahingossa, ei kaahaa suomessa eikä ulkomailla, tai varsinkaan taajamassa tuntemattomilla teillä. Tuskin sieltä mitään isoa on tulossa.
Kysyn ens kerralla tarkemmin ja yritän muistaa postata tänne mikä on lopputulos.
 
No ohhoh. Ei pojat muutakun kommandopipot päähän ja koeponnistuksille. Sitten kun poliisi kyselee ovella joskus myöhemmin että miksikäs kaahailit niin voi vastailla vaan, "Ei ei, en se minä ollut...".

Hyvä selitys on aina esimerkiksi, että lainasit autoa kaveriporukalle jotka lähti ryyppäämään, kukaan ei voi tietää kuka ajoi. (En ole testannut)

Kypärähuppu löytyy jo mp hommista johtuen, sillä peittää paljon ja reiskat päähän niin eipä siitä tunnista kukaan. Toki lippi tms siihen lisäksi niin ei näytä niin epäilyttävälle muiden silmissä, jos nyt joku maantiellä tms. sattuu katsomaan.
Melkein noilla ja etukilpi pois niin ei edes tule mitään lappuja kotiin.

Hyvin vähän mulla on ajoa noilla tolppateillä, mutta jos sen kilven edes jaksaa ruuvata tai vaihtaa toiseen, niin kuinka todennäköistä on jäädä kiinni. Sattuu löytymään vielä toisen maan EU kilpi, niin siinähän selvittävät.:sbandit:
 
Tai sitten kilvet pois ja itsetulostetut tarrakilvet huonosti sijoitettuna ikkunoiden sisäpuolelle.

No tämä! Samperi kun on vaan mustavalkolazer, mutta ainahan jollain löytyy väritulostin jota voi hyödyntää:tup:

Se on sitten vaan huonoa tuuria jos sattuu posliini tulemaan vastaan jossain matkanvarrella, tuskin kiinnostuvat jostain tarrakilvistä, kai niiden systeemi lukee niitäkin jollain tasolla, en tiedä sitä lukeeko edes. Saati jos tarra niin huonosti näkyvillä. Ongelmana toki takakilpi jos sattuvat peiliin katsomaan... no eipä noita tienpäällä näy koskaan.
 
Se, mihin tässä maassa käytetään nopeusvalvontakameroilla saadut sakkorahat on yllätys - entä Suomessa?

Se, mihin tässä maassa käytetään nopeusvalvontakameroilla saadut sakkorahat on yllätys - entä Suomessa?
Uutiset
Ranskassa on kameravalvonnalla kerätyistä sakkorahoista noussut sen verran kitinää, että hallitus on julkaissut niiden käyttökohteet. Meikäläisittäin katsoen kyse on ison tason yllätyksestä.


lg.php

Connexion-lehti kyselee, "oletko ikinä joutunut nopeusvalvontakameran salaman valaisemaksi ja miettinyt, minne sakkorahasi käytetään?" No, joka tapauksessa Ranskan hallitus on paljastanut, mihin varat todellisuudessa käytetään.

Sisäministeriö kertoi, että nopeusvalvontakameroista saadut varat käytetään suoraan teitten turvallisuuden ja laadun parantamiseen. Hämmentävää kyllä, nopeusvalvontakameroita ei käytetä fiskaalisessa tarkoituksessa, kuten Suomessa on ainakin yritetty tehdä, vaan sen sijaan 92 % sakkotuloista menee suoraan tieturvallisuuteen.

Vuonna 2016 Ranskassa nopeusvalvontakameroiden tuotto oli 920 miljoonaa euroa, josta 845,2 miljoonaa käytettiin tieturvallisuuteen ja loput rahoista, noin 75 miljoonaa euroa valtiovelan maksuun.

351,3 miljoonaa meni liikenneinfraa rahoittavan viraston käyttöön, 254,7 miljoonaa paikallisille viranomaisille ja 239 miljoonaa euroa tieturvallisuudesta vastaavalle viranomaiselle.

Käytännössä varoja käytettiin kansallisen tieverkon päällystystöihin, tunneleiden turvallisuuden parantamiseen sekä älyliikennemerkkien asentamiseen.

Tällä hetkellä Ranskassa on 4398 nopeusvalvontakameraa, ja niiden määrää ollaan lisäämässä.

Ministeriö lupasi, että selvitys nopeusvalvontakameroiden tuotosta annetaan jatkossa vuosittain. Ministeriö myös painottaa, että niiden tarkoitus on ensisijaisesti parantaa liikenneturvallisuutta ja vähentää kuolleisuutta sekä loukkaantuneiden määrää maan teillä.

Toimituksen mielestä varojen käyttökohde on asiallinen. Miten se meillä Suomessa menikään?

Suomessa pitäisi vaatia julkaisemaan vastaava selvitys. Moni on varmasti samaa mieltä, että suhdeluku ei ole samaa luokkaa kuin Ranskassa. :beye:
 
Eilen tuli huomautus kotiin, kehä 3 Tikkurila, 83 oli lapussa eli 86 kun "mittarivirhe" poistettu. Cruisessa oli tai siis on vieläkin se tasan 90 vauhtina tuolla kehillä.

Onhan se kauhea rikos keskellä lauantai päivää ajaa tuollaista ylinopeutta.
 
Villkuipa tännekin selfiekeppi taas pitkästä aikaa. Rajoitus vaihtuu 100-80 ja rullaamalla ei nähtävästi ehtinyt tarpeeksi hidastua.

Olenko ainoa, jolle noita räpsyjä tulee vain ja ainoastaan silloin kun pyrkii ajamaan kutakuinkin rajoitusten mukaan? oskus kun kiiruksessa tietää ajavansa yli rajoituksen niin ei ole mitään riskiä ottaa näistä sakkoa, kun kamerat tulee katsottua ja niihin hidastettua. Mutta heti ajat rauhakseen niin enemmin tai myöhemmin käy sitten näin, kun luulee ettei kameroista tarvitse välittää.

Saa nähdä nyt tuleeko sieltä huomautus vai pikavoitto. Sen verran lapsellinen ja kettuuntunut olen, että pidän kyllä huolta että jälkimmäisessä tapauksessa ostelen sitten ulkomailta sen verran tavaraa, että valtio varmasti menettää enemmän kuin sakon verran alv-tuloina. Vähän kun korpeaa maksella 140€ sakkoa jostain kuuden kilometrin ylinopeudesta.
 
Halvimmissakin autoissa taitaa olla jo vakkari, joten auto vaihtoon jos tulee enempi sakkoja?

Mitä jos ei yksinkertaisesti halua noudattaa rajoituksia? Ajo-oikeus pois? Parempi vaihtoehto ajella sitten ilman korttia?
 
Et nyt kyllä oikeastaan vastannut kysymykseen, keksit vain jotain mahdollisia skenaarioita. Tuskinpa itsekään olet oikeasti sitä mieltä että ylinopeutta ajava on automaattisesti tappaja...?

Erikoinen näkemys.

Mitä se auton valtiolle menettäminen auttaa kun em. tyyppiset henkilöt ostavat sitten "reiskalta" jonkun muutaman satasen rassin joka on kaikkien kannalta vielä huonompi vaihtoehto ja menettää sitten sen seuraavalla kertaa.
 
Villkuipa tännekin selfiekeppi taas pitkästä aikaa. Rajoitus vaihtuu 100-80 ja rullaamalla ei nähtävästi ehtinyt tarpeeksi hidastua.

Olenko ainoa, jolle noita räpsyjä tulee vain ja ainoastaan silloin kun pyrkii ajamaan kutakuinkin rajoitusten mukaan? oskus kun kiiruksessa tietää ajavansa yli rajoituksen niin ei ole mitään riskiä ottaa näistä sakkoa, kun kamerat tulee katsottua ja niihin hidastettua. Mutta heti ajat rauhakseen niin enemmin tai myöhemmin käy sitten näin, kun luulee ettei kameroista tarvitse välittää.

Saa nähdä nyt tuleeko sieltä huomautus vai pikavoitto. Sen verran lapsellinen ja kettuuntunut olen, että pidän kyllä huolta että jälkimmäisessä tapauksessa ostelen sitten ulkomailta sen verran tavaraa, että valtio varmasti menettää enemmän kuin sakon verran alv-tuloina. Vähän kun korpeaa maksella 140€ sakkoa jostain kuuden kilometrin ylinopeudesta.

Oon huomannut että yleensä se jarrupoljin löytyy vasta räpsyn jälkeen jolloin se ei enää asiaa auta, nopeusrajoitus ku alkaa heti kyltistä eikä 50m sen jälkeen. Ihmiset tuntuvat olevan laiskoja käyttämään sitä jarrua ellei tosiaan ole vauhtia sitten hieman reippaammin jolloin sitä joutuu painamaankin noihin tolppiin, mieluummin in rullaillaan ja säästellään jarruja.

Eikä millään pahalla siis postaajaa kohtaan, tämä näin yleisesti mitä näkee tiellä.

Edit. On kyllä räpsynyt tolpat itselläkin, autolla ei yhdestäkään kuvasta ole tullut edes varoitusta (kop kop) ja prätkällä en jaksa tolpista juurikaan välittää
 
Viimeksi muokattu:
Oon huomannut että yleensä se jarrupoljin löytyy vasta räpsyn jälkeen jolloin se ei enää asiaa auta, nopeusrajoitus ku alkaa heti kyltistä eikä 50m sen jälkeen. Ihmiset tuntuvat olevan laiskoja käyttämään sitä jarrua ellei tosiaan ole vauhtia sitten hieman reippaammin jolloin sitä joutuu painamaankin inoihin tolppiin, mieluummin in rullaillaan ja säästellään jarruja.

Eikä millään pahalla siis postaajaa kohtaan, tämä näin yleisesti mitä näkee tiellä.

Edit. On kyllä räpsynyt tolpat itselläkin, autolla ei yhdestäkään kuvasta ole tullut edes varoitusta (kop kop) ja prätkällä en jaksa tolpista juurikaan välittää
No en nyt kutsuisi itse laiskuudeksi sitä, että pyrkii ajamana järkevästi. Eihän siinä mitään tolkkua ole jarrutella jatkuvasti tyhjällä maantiellä ja kuluttaa jos nyt ei jarruja niin aikakin polttoainetta ja takanatulevien hermoja täysin turhaan. Jos järkevästi ajaminen rikkoo lakia niin laki on pöljä.
Mutta tosiaan mainitsemastasi syystä juuri olen itse havainnut, että kamertat piinaavat oikeastaan pahiten niitä, jotka eivät mitään suuria ylinopeuksia kaahaa, vaan vain hidastavat vähän liian myöhään, eivät yhtä rajoituskylttiä huomaa tai palaavat ohituksesta väärään aikaan. Enpä muista ikinä nähneeni, että kunnon kaahari (siis rajua ylinopeutta ajava) olisi tolppaan tallentunut.

(Ja PS, en jarruttanyt räpsyn jälkeenkään. Monilla toki jarrutus tulee refleksinä mihin tahansa yllättävään, en usko että kukaan sen luulisi sakkoihin auttavan).
 
No en nyt kutsuisi itse laiskuudeksi sitä, että pyrkii ajamana järkevästi. Eihän siinä mitään tolkkua ole jarrutella jatkuvasti tyhjällä maantiellä ja kuluttaa jos nyt ei jarruja niin aikakin polttoainetta ja takanatulevien hermoja täysin turhaan. Jos järkevästi ajaminen rikkoo lakia niin laki on pöljä.
Mutta tosiaan mainitsemastasi syystä juuri olen itse havainnut, että kamertat piinaavat oikeastaan pahiten niitä, jotka eivät mitään suuria ylinopeuksia kaahaa, vaan vain hidastavat vähän liian myöhään, eivät yhtä rajoituskylttiä huomaa tai palaavat ohituksesta väärään aikaan. Enpä muista ikinä nähneeni, että kunnon kaahari (siis rajua ylinopeutta ajava) olisi tolppaan tallentunut.

(Ja PS, en jarruttanyt räpsyn jälkeenkään. Monilla toki jarrutus tulee refleksinä mihin tahansa yllättävään, en usko että kukaan sen luulisi sakkoihin auttavan).

Siis onhan se nyt laiskuutta jos ei jaksa sitä jarrua painaa joko sen kyltin kohdalla tai heti jälkeen jottei kamera räpsähdä. Jos haluaa niitä rajoituksia noudattaa ilman jarrun painamista niin sun tarttis nostaa jalka kaasulta jo hyvän matkaa ennen sitä rajoituskulttiä. Enemmän se ainakin itseäni vituttaa kuin jarrun polkaiseminen tilanteessa jossa saattaa joutua maksumieheksi.
 
hankkii vakkarin autoon jos se mittarin tuijottaminen on ikävää puuhaa.

Yleistän vähän, vakkari on kiva ja hyvä varuste. Mutta ei se auta jos nopeusrajoitukset sahaa edes takaisin, koko ajan saa olla säätämässä ja vilkuilla niitä nopeuskylttejä. Vielä jos ei ole sellaista navia mikä varoittaa kun rajoitus vaihtuu.

Mistä se navi muuten tietää rajoitukset, nyt kun vaihtui talvirajoitukset, niin ne kai se osaa, mutta jos on joku tietyö tai muu poikkeama, niin ei kai se niitä tunnista? Tuli just mieleen.
 
Vai että ihan kokoajan... Juuh. Jos ei sen vertaa riitä huomiokykyä että säätelee vakkaria (eli siis hiljentää risteysalueilla kuuteenkymppiin) niin bussi on oikea kulkuväline.

Niin. Jos siis ajelee tuntemattomalla tiellä mikä on miinoitettu kameroilla ja rajoitukset vaihtelee tyyliin ei mitään järkeä, niin ei sitä vakkariakaan siinä tarvi kun himmaillaan ja kaasutellaan vuoron perään.
On sitä kotinurkillakin vaihtunut rajoitukset miten sattuu syystä tai ilman syytä, joista ole joskus kirjoittanutkin mutten ala kertaamaan.
 
Mutta tosiaan mainitsemastasi syystä juuri olen itse havainnut, että kamertat piinaavat oikeastaan pahiten niitä, jotka eivät mitään suuria ylinopeuksia kaahaa, vaan vain hidastavat vähän liian myöhään, eivät yhtä rajoituskylttiä huomaa tai palaavat ohituksesta väärään aikaan. Enpä muista ikinä nähneeni, että kunnon kaahari (siis rajua ylinopeutta ajava) olisi tolppaan tallentunut.

Kameravalvontaahan perustellaan sillä, että sen väitetään parantavan liikenneturvallisuutta. Muistaakseni poliisi on ollut perin haluton julkaisemaan tilastoja, joista näkyisi miten kamerasakkojen kohdentuminen korreloi kuljettajan onnettomuusalttiuden kanssa. On kai aika yleinen epäilys, että sakot kohdentuvat pääosin ihan tavallisiin kuljettajiin eikä suinkaan riskikuljettajiin.
 
Vähän kun korpeaa maksella 140€ sakkoa jostain kuuden kilometrin ylinopeudesta

Taitaa olla 170 tai 180€ nykyään.

Vastasin sun kysymykseen siten että ei noita idiootteja oikeen saakaan kuriin. Täytyy luottaa siihen että kallioleikkaukset hoitaa homman.
Tuskimpa 100 alueella 107 ajavat kuolevat kallioleikkauksiin reilummin ajavat sitten varmaan tuntevat tien ja sama lopputulos. Muutenkin saa olla elämä epäonnistuja jos suoralla osuu kallioleikkaukseen. Harvemmin niitä kurveissa on.
 
Linkin takan ihan mielenkiintoinen juttu aiheesta "Nopeusrajoitukset eivät perustu tieteeseen".

"Selvin päin ylinopeudella ajanut tavallinen autoilija onkin vuosien 2010-2014 tilastojen mukaan ollut harvoin syyllinen kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen.

Kun autolla ajettujen onnettomuuksien tilastoista puhdistetaan sairauskohtauksista ja itsemurhista johtuneet ylinopeudet, oli vähintään yhden kilometrin ylinopeus pääasiallinen kuolinsyy 64 kertaa. Kaikkiaan viidessä vuodessa moottoriajoneuvoissa kuoli 1 007 ihmistä."

Liikennelääketieteen professori Timo Tervo: ”Mieletön määrä viattomia ihmisiä maksaa ylinopeusakkoja”
 
Itsellä TomTomin Nopeuskamerat appi puhelimessa. Hyviä ominaisuuksia ja voi myös säätää miten kaukana tolpasta piippaa. :tup:
 
Itsellä TomTomin Nopeuskamerat appi puhelimessa. Hyviä ominaisuuksia ja voi myös säätää miten kaukana tolpasta piippaa. :tup:
Niin minullakin ja onhan se kiva, mutta kun kun nykyään riesana ovat myös liikkuvat kamera-autot. Niiden kanssa nämä kiinteistä tolpista piippailevat sovellukset eivät hirveästi auta, olettaen että kyseessä ei ole sovellus joka päivittyy jatkuvasti netin kautta ja että muu porukka jaksaa ilmoitella mittauspaikoista aktiivisesti.

Ja taas on kohta joku mainostamassa miten mitään ongelmaa ei ole, jos vaan keskittää 100% huomion siihen ettei koskaan aja millään tienpätkällä ylinopeutta, mutta kun ei se ole aina niin yksinkertaista.
 
Cruise, Waze ja eipä ole paljoa räpsynyt vaikka Kehäteitä tulee sahattua ylivoimaisesti eniten omista kilometreistä. Jännä juttu miten osa autoilijoista saa tehtyä niin suuren ongelman. Itseä vituttaa näistä eniten ne jotka hiillostavat puskurissa ja kun pääsevät eteen niin sitten joudun itse tasanopeutta ajaessani jarruttelemaan se mukaan kun paniikissa painavat aina alinopeutta kameran kohdalla. On se vaan niin helvetin vaikea konsepti tuo nopeusrajoitus. Ei vaan voi vittu tajuta tätä monitasoista amatöörimäisyyttä.
 
Ajelin just tuusulantietä Helsinkiin päin.
Lopussa on 50 rajoitus ja liikennevalot johon pysähdyttiin.
Jonossa lähdettiin ja mun kohdalla välähti kiinteä tolppa.
Mittarissa tasan 40 kmh.

Ylinopeutta ei siis varmuudella jos ei ole pudotettu 30:een, jota vahvasti epäilen.

Onko noissa kaupunkikameroissa ne induktiosilmukat ja voiko ne jotenkin seota kun ajetaan lähellä jonossa?

Vähän itellä huuli pyöreenä...
 
Noissa on myös random kuvia. Nimimerkillä joskus otettu itsestä kun ajoin varmaa alinopeutta. Ei ole kuulunut mitään vuotta myöhemmin.
 
No en muotoilisi, että tottakai, koska aiemmin näin ei ole ollut. Jos nykyisellään voi, niin sitten laki on muuttunut jo.
Maaliskuussa 2017 Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein vastaa toimittajan kysymykseen näin:

Voiko kamerakuvan perusteella saada lisäsakon, jos kuski puhuu kännykkään tai ei käytä turvavöitä?

– Tulevaisuudessa luultavasti voi, jos lausuntokierroksella oleva tieliikennelain kokonaisuudistus hyväksytään ehdotetussa muodossa. Nykyään vain ylinopeudesta tai linja-autokaistan noudattamatta jättämisestä voidaan lähettää rikesakko.

Tiesitkö? Peltipoliisin nappaaman kuvan saa maksutta itselle – tätä kaikkea kuviin tallentuu
 
No jännästi poliisi siitä on sakkoja lähettänyt jo vuosia sitten tutulle. Nojasi kättä vasten käsi korvalla ja tuli sakot kameran kuvasta puhelimeen puhumisesta. Sakko saatiin kiistettyä koska puhelinta ei näkynyt kuvassa (sitä ei ollut).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 279
Viestejä
4 487 494
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom