Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Onko tämä sarkasmia, vai eikö tänäpäivänä poliisi saa suorittaa valvontaa, esim moottoritiellä.Siat saavat rikkoa lakia vapaasti siltä osin kuin se kulloisenkin tehtävän suorittamisen kannalta on tarpeen muuta liikenneturvallisuutta vaarantamatta. On näistä kanneltukin, mutta kun toinen poliisi kaikessa viisaudessaan tutkii toisen poliisin tekemisiä ei nämä miksikään muutu.
Ehkä näistä voisi ilmoittaa kansalaisvelvollisuutenaan hätäkeskukseen, moottoritielle kun ei saa pysähtyä tai pysäköidä muuten kuin muutamissa poikkeustapauksissa.
Hakemalla kun hakee niin mikäli auto lähtee käsistä niin motarin kaiteet ja muut törmäys palkit on suunniteltu sitä silmällä pitäen. Sen sijaan jos lapasesta lähtenyt auto törmää keskialueella olevaan posliiniautoon niin tilanne on täysin eri ja oletettavasti lapasesta lähteneen auton matkustajat kokevat suurempia vammoja.Vaikea nähdä kaistojen välissä olevalla kaistaleella tutkaamista kovin vaarallisena toimintana. Jos siellä on pelkkä tutka-auto niin tulee sakkoja ja jos tutka+poliisi pysäyttää niin kyllä siellä on erikseen pysäyttäjät (ovat ne sitten moottoripyörällä ja/tai autolla). Ei sieltä kaistaleelta perään lähdetä puskemaan mikä voisikin olla vaarallista. Onhan noita tutka-autoja kevyen liikenteen väylilläkin joskus (tosin yleensä vähän niiden sivussa tien puolella että ohi mahtuu) eikä tuokaan varsinainen ongelma ole.
Poliisille työturvallisuus on ilman muuta tärkeää.Hakemalla kun hakee niin mikäli auto lähtee käsistä niin motarin kaiteet ja muut törmäys palkit on suunniteltu sitä silmällä pitäen. Sen sijaan jos lapasesta lähtenyt auto törmää keskialueella olevaan posliiniautoon niin tilanne on täysin eri ja oletettavasti lapasesta lähteneen auton matkustajat kokevat suurempia vammoja.
Eli kyllä tietty jopa fataali turvallisuusriski on nähtävissä. Todennäköisyys toki pieni mutta se ei riskiä poista. Tutkata voisi jostain muualtakin huomattavasti turvallisemmin.
Tuolla logiikalla mikä tahansa auto missä tahansa on iso riski
Omakohtainen kokemus. Ajelin nelosta etelää kohti ja taksi painoi reippaasti ohi vasenta kaistaa, olisiko ollut +30kmh rajoituksen päälle. Taisi mennä musta ohi juuri siinä poliisin kohdilla.Vaikea nähdä kaistojen välissä olevalla kaistaleella tutkaamista kovin vaarallisena toimintana. Jos siellä on pelkkä tutka-auto niin tulee sakkoja ja jos tutka+poliisi pysäyttää niin kyllä siellä on erikseen pysäyttäjät (ovat ne sitten moottoripyörällä ja/tai autolla). Ei sieltä kaistaleelta perään lähdetä puskemaan mikä voisikin olla vaarallista. Onhan noita tutka-autoja kevyen liikenteen väylilläkin joskus (tosin yleensä vähän niiden sivussa tien puolella että ohi mahtuu) eikä tuokaan varsinainen ongelma ole.
Moottoritiellä oli kaistojen välissä siviilipoliisiauto tutkaamassa. Vähän mielenkiintoisen paikan valinneet. Mitähän laki sanoo siitä, mihin saa pysäköidä suorittamaan nopeusvalvontaa
Aiemmin tänävuonna turussa tampereen motarin lentokentän liittymässä oli skoda, oisko ollut rusehtava, silleen kaistan ja liittymän välissä... Ihan vähän kävi mielessä ettei nyt aivan turvallisinkaan paikka ole...Turun motarilla on lähes viikottain ruskea vw kamera-auto kuvaamassa. Varmaan ihan laillisesti saavat olla pysäköitynä siellä.
En tiedä tallentaako poliisien järjestelmä noita tutkanopeuksia ajoneuvokohtaisesti minnekään, mutta onnea vain käräjille haastamaan kahden konstaapelin sanaa vastaan. Toki aina voi väittää että eihän niistä osaa kuin toinen lukea…Kai sitä voi pyytää, jos eivät suostu niin sitten heillä ei ole todisteita ylinopeudesta eli sitten kiistät.
3 km/h varmuusvähennys on tehty juuri sen takia, että sakkoon oikeuttava nopeus on varmasti tapahtunut. Olkoonkin, että se ylittäisi sakotuskynnyksen vain 1 km/h.Mietin tilannetta, jos kyse on 1 km/h toleranssista (sakko vai varoitus), niin onko mahdollista pyytää tarkistusta tutka-autosta paikan päällä. Vai pitääkö silloinkin kiistää tilanne ja mennä oikeuteen selvittämään? Oli yksi epäselvä tilanne juuri nopeusrajoituksen kohdalla, tutka-auto tuli vastaan ennen rajoitusta.
Muok. Sen verran voisi olla pelisilmää, että pyöristää nopeuden asiakkaan hyväksi. Voisihan sitä itsekin olla v-mäinen asiakaspalvelussa mutta omatunto ei kyllä salli, ainakaan pienissä tapauksissa.
Tuo tutkan mittaustuloshan tallentuu myös ajoneuvon kameraan.En tiedä tallentaako poliisien järjestelmä noita tutkanopeuksia ajoneuvokohtaisesti minnekään, mutta onnea vain käräjille haastamaan kahden konstaapelin sanaa vastaan. Toki aina voi väittää että eihän niistä osaa kuin toinen lukea…
Tuo tutkan mittaustuloshan tallentuu myös ajoneuvon kameraan.
En tiedä onko uuden laina jotain muuttunut, mutta aikoinaan uutisointiin tapauksesta missä riideltiin todellisesta ylinopudesta, puolustus pysty oikeudessa näyttään että mittaus oli virheellinen, mutta kuitenkin ylinopeus. Sen ajanpykälien mukaan sitten joutu maksamaan. jostain pienestä ylityksestä.Mietin tilannetta, jos kyse on 1 km/h toleranssista (sakko vai varoitus), niin onko mahdollista pyytää tarkistusta tutka-autosta paikan päällä. Vai pitääkö silloinkin kiistää tilanne ja mennä oikeuteen selvittämään? Oli yksi epäselvä tilanne juuri nopeusrajoituksen kohdalla, tutka-auto tuli vastaan ennen rajoitusta.
Muok. Sen verran voisi olla pelisilmää, että pyöristää nopeuden asiakkaan hyväksi. Voisihan sitä itsekin olla v-mäinen asiakaspalvelussa mutta omatunto ei kyllä salli, ainakaan pienissä tapauksissa.
Revika ilmeisesti joku tuotemerkki, tutka/kamera integraatio , raportti tallennus systeemi.Edellyttäen että autossa on Revika. Kaikissa autoissa sitä ei vieläkään taida löytyä.
Harkitse ihan vain kiistämistä. Itse vältyin sakoilta (ei kamera) kun ajopiirturin tarkastuksessa autolla oli ajettu ennen minua ilman digipiirturikorttia, sanoin vain etten ole VARMA olinko se minä, koska tapahtuneesta oli jo toista viikkoa. Konstaapeli katsoi tuimasti, käski kertomaan totuuden. Sanoin edelleen että se on mahdollista, mutta ei varmaa. Sitten matka jatkui.Tulipa sitten ajettua työautolla kameraan, ajelin päivystyskeikalle ja välähti. 60 alueella 80-81 mittarissa. En ajatuksissani noteerannut että rajoitus tippui 80->60. Mittarivirhe -5km/h ja varmuusvähennys -3km/h. 12km/h ylitystä ja 170€ pitäisi tulla noilla tiedoilla. Jäädään odottamaan mitä sieltä tulee. Vituttaa kyllä, meni miinukselle tämä keikka
Harkitse ihan vain kiistämistä. Itse vältyin sakoilta (ei kamera) kun ajopiirturin tarkastuksessa autolla oli ajettu ennen minua ilman digipiirturikorttia, sanoin vain etten ole VARMA olinko se minä, koska tapahtuneesta oli jo toista viikkoa. Konstaapeli katsoi tuimasti, käski kertomaan totuuden. Sanoin edelleen että se on mahdollista, mutta ei varmaa. Sitten matka jatkui.
Mitäpä sitä itseään sakotuttamaan, tutkikoot viisaammat olitko se sinä. Kuvahan on mahdollisesti epäselvä. Nythän minua tökitään kun olen limanuljaska, ei se mitään on tökitty ennenkin.
Jos olet kaahaillut koulun vieressä lapsille tööttäillen kun koulu loppuu niin sitten sinut pitäisi kierittää tervassa ja höyhenissä. Täälläpäin noita poliisipönttöjä ei vaan ole sellaisissa paikoissa vaan keskellä metsää.
Jossain ketjussa on käytä esimerkki tapauksen luenteisesti läpi miten firma tapauksessa meni. Voi olla muuttunut, mutta siitä jäi käsitys että yritysautoissa kuvio on vähän eri kuin yksityisissä.Voi olla vaikeaa kiistää, jos kysyvät työpaikalta kuka ajanut ko. autoa silloin. Toki jos firma kiistää etteivät tiedä kuka milläkin ajaa niin sitten
Jossain ketjussa on käytä esimerkki tapauksen luenteisesti läpi miten firma tapauksessa meni. Voi olla muuttunut, mutta siitä jäi käsitys että yritysautoissa kuvio on vähän eri kuin yksityisissä.
Ja jos siellä vastuuhenkilö tietää kuka on ajanut ja tapaus on muutenkin selkeä, eli mittaus oikein, josta vielä vähennelty noita varmuusvaroja, niin vastuuhenkilöllä ei mitään järkeä alkaa vänkäämään, kyse kuitenkin sen kokoisesta summasta ettei siinä edes mitään voittaisi, päinvastoin.
(kommentti perustuu siihen foorumilla kerrottuun tapauksen muistikuvaan)
Kannattaahan tuosta toki valittaa, en kyllä tiedä miksi oot jotain navigaattorin kameratolppavarotuksia yms tarinoinut sinne, tekee tuosta sun oikasuvaatimuksesta vaan sellasen missä selittely haisee ja kovaa. Tollaseen pitää reklamoida vaan, että osa liikennemerkeistä on ollut lumisia, mutta tieosuudella on yleisesti ollut voimassa 100km/h rajoitus niiden merkkien mukaan mitä näkyvissä on ollut.Peltipoliisi välähti, nopeutta 95km/h ja rajoitus 80km/h eli 15km/h ylitystä. Peltipoliisia ennen oleva nopeusrajoitus merkki oli oletettavasi lumenpeitossa kun en sitä huomannut ollenkaan. Nopeusrajoitus ennen tätä 100km/h. Pistin tuosta jo sähköpostia poliisin automaattivalvonnalle ja sanoin siinä asiasta ja että myös navigaattori oli päällä eikä varoittanut peltipoliisista, vaikka kaikista muista matkan aikana olleista varoitti. Ilmeisesti on niin uusi, ettei sen olemassa oloa ole lisätty applen karttoihin.
Eniveis nyt tuli ratkaisu: ”Jos nopeusrajoitusta osoittava liikenteenohjauslaite on lumen peitossa, kuljettajan tulee noudattaa yleisnopeusrajoitusta, joka tässä tapauksessa eli taajaman ulkopuolella on 80km/h.”
Vieläkö tuota kannattaa yrittää oikaista sanomalla, että mistä tuota yleisnopeusrajoitusta tietää noudattaa jos nopeusrajoitus on ollut 100km/h ja sitten vaihtunut 80km/h minkä merkkiä ei ole pystynyt havaitsemaan..
Aikamoista, jos esimerkiksi satasen rajoitukset muuttuisivat kasikymppiin kun kyltit lumeentuu. Ei taida niin mennä.Eniveis nyt tuli ratkaisu: ”Jos nopeusrajoitusta osoittava liikenteenohjauslaite on lumen peitossa, kuljettajan tulee noudattaa yleisnopeusrajoitusta, joka tässä tapauksessa eli taajaman ulkopuolella on 80km/h.”
Nythän tässä yritetään väittää, että kasikymppi muuttuisi sataseksi tai ehkä jopa sen yli kyltin lumeentuessa. Aikamoista sekin.Aikamoista, jos esimerkiksi satasen rajoitukset muuttuisivat kasikymppiin kun kyltit lumeentuu. Ei taida niin mennä.
Eniveis nyt tuli ratkaisu: ”Jos nopeusrajoitusta osoittava liikenteenohjauslaite on lumen peitossa, kuljettajan tulee noudattaa yleisnopeusrajoitusta, joka tässä tapauksessa eli taajaman ulkopuolella on 80km/h.”
En nyt tiedä, tavallaan liikenne turvallisuuden kannalta hienoa että olisi resursseja valvoa noinkin innokkaasti, mutta sitten olisi olut resursseja ja viitseliäisyyttä myös ottaa tiensivuun juttusille.Ehkä ennenkin kirjoittanut tänne, 80 rajoitus muutettu 60 kyltiksi. Kesällä, suoralla tiellä missä rajoitus muuttuu 60km seuraavassa risteyksessä ja siitä eteenpäin. Risteyksessä olikin valkoinen portteri. Koska ei ollut kiire mihinkään ja tiesin että nopeus tippuu kohta niin laskettelin 70kmh vauhdilla kun ei ketään roikkunut takanakaan... Peräänhän ne lähti ja ajelutin niitä pidemmänkin matkan välillä melko vauhdikkaasti ja sitten nopeilla jarrutuksilla, mutta ensimmäistäkään rikettä en tehnyt. Tajusivat kyllä että härnäsin niitä, ja kumma kyllä lähtivät kai muihin hommiin kun eivät kotia asti jaksaneet seurata.
Tuosta episodista kerroin jollekin kaverille joka tiesi sanoa että siellä on todellakin nopeusrajoitusta muutettu, ja lisäkylttinä tietyö. No tämähän piti tarkistaa samantien. Kyltti tosiaan vaihdettu ja se tietyö. Ainoa vaan että en nähnyt mitään tietyötä missään vaikka heitin uukkarin risteyksessä ja ajoin takaisin
Vielä piti kysyä että missä se tietyö oikein on, no se oli risteävällä tiellä, jossain siellä umpikujassa mihin ei oikein näy ja eikä siellä ole kun teollisuuslaitos minne nyt ei kenelläkään ole mitään asiaa, ellei ole töissä siellä.
No ainakin ennakkotapauksia taitaa olla siitä, että merkki on ollut lumen peitossa, joten kai tuo yleisrajoitus on hyvä lähtökohta silloin.Melko mielenkiintoinen lausunto. Tuonhan voi myös kääntää niin, että jos taajaman ulkopuolella tulee 60 km/h rajoitus, mutta se on lumen peitossa, saa ajaa 80km/h.
Ei kannata kuitenkaan poliisille vielä tässä vaiheessa myöntyä maksamaan tuota sakkoa vaan vie tuon prosessin loppuun asti. En tiedä onko näissä liikennevirhemaksuissa samanlainen käytäntö kuïn normaaliessa sakoissa, eli saat tarvittaessa oikeuden päätöksen tuosta sakosta, jolloin asia on vasta sinetöity.Kiitos nopeista vastauksista! Joo varmaan itse sössin kun sanoin asioita liikaa/väärällä tavalla. Noh kokeillaan vielä oikaista tuota, mutta jos ei muutosta tule niin maksetaan sitten sakko kiltisti pois.
Talvirajoitusten aikaan löytyy kyllä kohteita joissa satasen rajoitus ja merkkikin luettava.Eihän se rajoitus päätiellä nyt itsestään putoa 100->80 jos merkki ei ole näkyvissä. Vastaavasti jos käännyt tielle niin se on 80 jollei muita merkkejä ole näkyvissä.
Mitenköhän noi on edes lähtenyt perään tuollaisen ylityksen takia? Itselleni välähti Transporterin kamera syksyllä Länsiväylällä tietyön kohdalla tilapäisellä 60 km/h rajoituksella, kun mittarissa oli 72 km/h eikä siitä mitään sakkoja tai huomautusta tullut. Niin kuin ei tuollaisesta ylityksestä ole ainakaan omalle kohdalle muistaakseni tullut kuin kerran, kun ajelin 30:n alueella oikeaa nopeutta 38–39 km/h.Ehkä ennenkin kirjoittanut tänne, 80 rajoitus muutettu 60 kyltiksi. Kesällä, suoralla tiellä missä rajoitus muuttuu 60km seuraavassa risteyksessä ja siitä eteenpäin. Risteyksessä olikin valkoinen portteri. Koska ei ollut kiire mihinkään ja tiesin että nopeus tippuu kohta niin laskettelin 70kmh vauhdilla kun ei ketään roikkunut takanakaan... Peräänhän ne lähti ja ajelutin niitä pidemmänkin matkan välillä melko vauhdikkaasti ja sitten nopeilla jarrutuksilla, mutta ensimmäistäkään rikettä en tehnyt. Tajusivat kyllä että härnäsin niitä, ja kumma kyllä lähtivät kai muihin hommiin kun eivät kotia asti jaksaneet seurata.
Tuosta episodista kerroin jollekin kaverille joka tiesi sanoa että siellä on todellakin nopeusrajoitusta muutettu, ja lisäkylttinä tietyö. No tämähän piti tarkistaa samantien. Kyltti tosiaan vaihdettu ja se tietyö. Ainoa vaan että en nähnyt mitään tietyötä missään vaikka heitin uukkarin risteyksessä ja ajoin takaisin
Vielä piti kysyä että missä se tietyö oikein on, no se oli risteävällä tiellä, jossain siellä umpikujassa mihin ei oikein näy ja eikä siellä ole kun teollisuuslaitos minne nyt ei kenelläkään ole mitään asiaa, ellei ole töissä siellä.
Mitenköhän noi on edes lähtenyt perään tuollaisen ylityksen takia? Itselleni välähti Transporterin kamera syksyllä Länsiväylällä tietyön kohdalla tilapäisellä 60 km/h rajoituksella, kun mittarissa oli 72 km/h eikä siitä mitään sakkoja tai huomautusta tullut. Niin kuin ei tuollaisesta ylityksestä ole ainakaan omalle kohdalle muistaakseni tullut kuin kerran, kun ajelin 30:n alueella oikeaa nopeutta 38–39 km/h.
Siihen nähden kuulostaa vähän virkaintoiselta lähteä tuollaisen takia perään, vaikka toki ympäristö ja tilanteet ovat varmasti olleet erilaisia.
Tota merkkiä hakiessa luultavasti perusteltu sillä, että siinä risteyksessä tulee olemaan normaalia enemmän hidasta raskasta liikennettä, kun vievät täydellä kuormalla maamassoja. Kuorma-auto on aika laiska kiintymään täydellä kuormalla.Ehkä ennenkin kirjoittanut tänne, 80 rajoitus muutettu 60 kyltiksi. Kesällä, suoralla tiellä missä rajoitus muuttuu 60km seuraavassa risteyksessä ja siitä eteenpäin. Risteyksessä olikin valkoinen portteri. Koska ei ollut kiire mihinkään ja tiesin että nopeus tippuu kohta niin laskettelin 70kmh vauhdilla kun ei ketään roikkunut takanakaan... Peräänhän ne lähti ja ajelutin niitä pidemmänkin matkan välillä melko vauhdikkaasti ja sitten nopeilla jarrutuksilla, mutta ensimmäistäkään rikettä en tehnyt. Tajusivat kyllä että härnäsin niitä, ja kumma kyllä lähtivät kai muihin hommiin kun eivät kotia asti jaksaneet seurata.
Tuosta episodista kerroin jollekin kaverille joka tiesi sanoa että siellä on todellakin nopeusrajoitusta muutettu, ja lisäkylttinä tietyö. No tämähän piti tarkistaa samantien. Kyltti tosiaan vaihdettu ja se tietyö. Ainoa vaan että en nähnyt mitään tietyötä missään vaikka heitin uukkarin risteyksessä ja ajoin takaisin
Vielä piti kysyä että missä se tietyö oikein on, no se oli risteävällä tiellä, jossain siellä umpikujassa mihin ei oikein näy ja eikä siellä ole kun teollisuuslaitos minne nyt ei kenelläkään ole mitään asiaa, ellei ole töissä siellä.
Tota merkkiä hakiessa luultavasti perusteltu sillä, että siinä risteyksessä tulee olemaan normaalia enemmän hidasta raskasta liikennettä, kun vievät täydellä kuormalla maamassoja. Kuorma-auto on aika laiska kiintymään täydellä kuormalla.
Sitä olen kyllä ihmetellyt, ettei noita tilapäisiä merkkejä saada paremmin huomioimaan sitä todellista liikennettä haittaavaa käyttöä. Eli olisi esim. viikonloput ja yöt
ns. perinteisellä nopeudella, eli vaihtuvanäyttöinen nopeuskieltomerkki käytössä
Jos noin yleisesti poliisien touhua pohtii, niin maija vaikka olisi liikenenttä valvomassa niin se että lähtisi jonkin +7 todellista ylinoeputta ajavan perään seuraamaan että ajaisko myöhemmin yli kympin ylinopeutta, mutta jos kuljettaja lähetee "ajeluttaan" kiihdytteleen ja jarrutteleen, niin ne vain seurais eikä viitsisi pysäyttää, niin vahvasti tulee mieleen että perässä ajamisen motiivi on jokin muu kuin tuo 7km/h ylinopeus. Mutta voidaan toki kuvitella mitä ajatuksia tai keskusteluja siellä kopissa on ollut kun enemmän tai vähemmän havainneet edellä ajavan touhuja.Niin, ja siinä autossa oli sellainen rengastus vielä että mittarivirhettäkin oli. Jos 70 näyttää mittari niin ehkä jotainn 67 tms oikeaa nopeutta tai alle. Muuten ei mitenkään massasta poikkeava kulkine. Taajaman ulkopuolella, suhteellisen hiljainen tie varsinkin siihen aikaan. Kaipa niillä oli tylsää ja jossain piti tutkailla kun kerran rajoitus vaihtunut, ja takuulla jäänyt muiltakin huomaamatta, ainakin luulisin niin ketkä siitä vakituiseen ajaa. Mutta ihmeen pitkään ne jaksoi perässä ajella.
Itse sain junnuna poliisit perään ja pysäyttämään ihan sillä etten ajanut kilometriäkään ylinopeutta, mutta en hidastanut mutkiin autolla joka oli varsin hyvä ajettava mutkissa, aiheuttaen ettei maija pysynyt perässä. Kai tuo vitutti keskellä yötä sen verran että pysäyttivät ja toinen poliisi räyhäsi kunnes ei saanut minua tunnustamaan "kaahausta" (mitä ei tosiaan edes tapahtunut) ja vanhempi poliisi käskytti kollegansa takaisin autoon ja totesi että voitte mennä. Eli kyllä nuo voivat tilanteesta riippuen lähteä ihan minkä tahansa perään....
Tietenkin ajatuksen hienoa, poliisit lähti perään ja niitä saanut vähän kiusata lainrajoissa.
Luulisi, tosiaan yllätti itsenikin aika hyvin. Etenkin kun ottaa huomioon miten vähän partioita näkee nykyään ihan liikenteenvalvontatehtävissä.Pidän kyllä hyvin hämmentävänä tuota edellistä. Ajoin vahingossa vuoden katsastamattomalla autolla ilman, että kertaakaan pysäytettiin. Eikös siitä suunnilleen saman tason häly tule rekisterinumeron lukijasta.
Oletan että puhe alle 5v sitten tapahtuneesta. Ja vaikka se katastamattomalla ajamisen kiinni jäämis riski on iso, niin joidenkin haastettulujen perusteella voi siltä selviä ilman pysäytystä jos poliiseilla on muuta touhua, eli tarinat kertoo että niitä pysäytettäviä on niin tiheää ainakin etelässä että vero/katsastus hälyihin ei voi puuttua järjestelmällisesti. + sitten se että iso merkitys on tuurista ja sillä millaisia reittejä ja millaisina aikoina ajelee.Pidän kyllä hyvin hämmentävänä tuota edellistä. Ajoin vahingossa vuoden katsastamattomalla autolla ilman, että kertaakaan pysäytettiin. Eikös siitä suunnilleen saman tason häly tule rekisterinumeron lukijasta.
Jos noin yleisesti poliisien touhua pohtii, niin maija vaikka olisi liikenenttä valvomassa niin se että lähtisi jonkin +7 todellista ylinoeputta ajavan perään seuraamaan että ajaisko myöhemmin yli kympin ylinopeutta, mutta jos kuljettaja lähetee "ajeluttaan" kiihdytteleen ja jarrutteleen, niin ne vain seurais eikä viitsisi pysäyttää, niin vahvasti tulee mieleen että perässä ajamisen motiivi on jokin muu kuin tuo 7km/h ylinopeus. Mutta voidaan toki kuvitella mitä ajatuksia tai keskusteluja siellä kopissa on ollut kun enemmän tai vähemmän havainneet edellä ajavan touhuja.
Tietenkin ajatuksen hienoa, poliisit lähti perään ja niitä saanut vähän kiusata lainrajoissa.