Ylinopeus (kameravalvonta)

Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
254
Yritin päivittää tietouteni nykylain mukaiseksi. Luin liikennevirhemaksusta selitykset. Siellä pisti silmään tuollainen esimerkki, kuin että "jos pienen paikkakunnan ainoa poliisipartio on hälytysajossa, eikä ehdi pysähtymään sakottamaan liikennevirheestä, tähän voidaan uuden lain myötä palata kuvamateriaalin avulla."

Eli mitenkäs tuo vastaantulevan poliisipartion ottama kuvamateriaali? Oletettavasti näillä kuitenkin kamera kuvaa koko ajan ainakin menosuuntaan. Kukaan saanut tällaisesta jotain seuraamuksia, ylinopeudesta tai muusta, olettaen että päivänvalossa naama näkyy ilman salamaakin, eikä ole pysäytetty livenä. :think:

Vai jäikö tuo kuolleeksi kirjaimeksi, niin kuin se "ajoneuvokohtaisuus", jota en nyt ymmärrä alkuunkaan, jos ja kun kuljettaja tulee edelleen tunnistaa kuvasta, niin mitä ihmeen ajoneuvokohtaista liikennevirhemaksussa on verrattuna aiempiin rikesakkoihin? Kunnallinen pysäköintivirhemaksu on ajoneuvokohtainen. Pikku-britanniassa kameralla suoritettu selkään ampuminen ilman kuskin kuvaa on ajoneuvokohtainen. Suomalainen liikennevirhemaksu ei ole ajoneuvokohtainen, ainakaan tällä logiikalla?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 344
Yritin päivittää tietouteni nykylain mukaiseksi. Luin liikennevirhemaksusta selitykset. Siellä pisti silmään tuollainen esimerkki, kuin että "jos pienen paikkakunnan ainoa poliisipartio on hälytysajossa, eikä ehdi pysähtymään sakottamaan liikennevirheestä, tähän voidaan uuden lain myötä palata kuvamateriaalin avulla."

Eli mitenkäs tuo vastaantulevan poliisipartion ottama kuvamateriaali? Oletettavasti näillä kuitenkin kamera kuvaa koko ajan ainakin menosuuntaan. Kukaan saanut tällaisesta jotain seuraamuksia, ylinopeudesta tai muusta, olettaen että päivänvalossa naama näkyy ilman salamaakin, eikä ole pysäytetty livenä. :think:

Vai jäikö tuo kuolleeksi kirjaimeksi, niin kuin se "ajoneuvokohtaisuus", jota en nyt ymmärrä alkuunkaan, jos ja kun kuljettaja tulee edelleen tunnistaa kuvasta, niin mitä ihmeen ajoneuvokohtaista liikennevirhemaksussa on verrattuna aiempiin rikesakkoihin? Kunnallinen pysäköintivirhemaksu on ajoneuvokohtainen. Pikku-britanniassa kameralla suoritettu selkään ampuminen ilman kuskin kuvaa on ajoneuvokohtainen. Suomalainen liikennevirhemaksu ei ole ajoneuvokohtainen, ainakaan tällä logiikalla?
Google ei löydä tuota lainausta, joten tuskin ainakaan laista löytyy. Mistä tuo lainaus on otettu?

Erityisesti kiinnostaa pienen paikkakunnan määritelmä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
No siis vaatinee varmaan kuitenkin tunnistettavaa materiaalia kuskista eli en usko kovin herkästi tollasiin sanktioihin vaikka teoriassa olisikin mahdollista.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Mielenkiintoista. Tänään kolahti luukusta Oikeusrekisterikeskuksen kuori josta löyty maksukehotus 31.8.2020 tapahtuneeseen liikennerikkomukseen. Summa on 70€. Maksukehotus on päivätty 14.4.2021 ja eräpäivä 9.5.2021. Päätöspäivä on 12.9.2020. Vähän ihmetyttää, että missäs vitussa ne on tuota läpyskää kupanneet 7 kuukautta. Mistään ei myöskään sen enempää selviä, että mikä liikennerikkomus on kyseessä, on vain päivämäärä ja paikkakunta. Voiko tosiaan olla, että näitä voidaan lähetellä kuukausia myöhemmin jostain väitetystä tapauksesta?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Mielenkiintoista. Tänään kolahti luukusta Oikeusrekisterikeskuksen kuori josta löyty maksukehotus 31.8.2020 tapahtuneeseen liikennerikkomukseen. Summa on 70€. Maksukehotus on päivätty 14.4.2021 ja eräpäivä 9.5.2021. Päätöspäivä on 12.9.2020. Vähän ihmetyttää, että missäs vitussa ne on tuota läpyskää kupanneet 7 kuukautta. Mistään ei myöskään sen enempää selviä, että mikä liikennerikkomus on kyseessä, on vain päivämäärä ja paikkakunta. Voiko tosiaan olla, että näitä voidaan lähetellä kuukausia myöhemmin jostain väitetystä tapauksesta?
Kannattaa varmaan ainakin ensialkuun selvittää keissi.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Mielenkiintoista. Tänään kolahti luukusta Oikeusrekisterikeskuksen kuori josta löyty maksukehotus 31.8.2020 tapahtuneeseen liikennerikkomukseen. Summa on 70€. Maksukehotus on päivätty 14.4.2021 ja eräpäivä 9.5.2021. Päätöspäivä on 12.9.2020. Vähän ihmetyttää, että missäs vitussa ne on tuota läpyskää kupanneet 7 kuukautta. Mistään ei myöskään sen enempää selviä, että mikä liikennerikkomus on kyseessä, on vain päivämäärä ja paikkakunta. Voiko tosiaan olla, että näitä voidaan lähetellä kuukausia myöhemmin jostain väitetystä tapauksesta?
Soitinpa niitten aspaan ja sanoivat, ettei tarvii maksaa. Jossain aikavälillä ollut jotain tiedonkulkuongelmia ja ilmottavat myöhemmin sitten kun saavat kaikki muutama tuhat keissiä selvitettyä. Multa on ilmeisesti jäänyt saamatta kokonaan se alkuperäinen lirpake.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719

Valvonta sijoittuu pääsääntöisesti risteyksiin, joissa on liikennevalot ja suojatie. Valvontapisteiksi on valittu kohteita, joilla voidaan valvoa pääväyliltä kaupunkiin tulevaa ja kaupungista ulospäin lähtevää liikennettä.
Nopeusvalvonnan lisäksi kamerat valvoisivat liikennevaloristeyksissä myös liikennevalojen noudattamista.
Kuulostaa ihan hyvältä. Liian monessa paikassa kiihdytetään punaisiin "kyllä mä ehdin" kun samalla suojatiellä on jo vihreää valoa. Näin kameroista saa oikeasti turvallisuushyötyä eikä vain sakkotuloja. :tup:
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 180
Ei ne suojatien vihreät vaihdu sillä sekunnilla kun keltainen valo sammuu autoilijoilta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 380





Kuulostaa ihan hyvältä. Liian monessa paikassa kiihdytetään punaisiin "kyllä mä ehdin" kun samalla suojatiellä on jo vihreää valoa. Näin kameroista saa oikeasti turvallisuushyötyä eikä vain sakkotuloja. :tup:
Ja samalla huomio viedään liikenteestä valojen tuijottamiseen.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
Ei ne suojatien vihreät vaihdu sillä sekunnilla kun keltainen valo sammuu autoilijoilta.
No se! Silti olen useamman kerran todistanut teiden ritareita jotka vetää aivan täysin punaisia päin lisää kaasuttamalla. Kerran (rallien aikaan) suojatietä oli lähdössä ylittämään reilu 10 henkilöä kun nainen katumaasturilla jyräsi menemään ja käytännössä ihmiset joutuivat peruuttamaan takaisinpäin. Katse oli jossain aivan muualla kuin liikenteessä eikä huomannut vaikka useampi ihminen viittoili kuskille. Onneksi kaikki kävelijät olivat hereillä ja osasivat varoa aivottomia rallituristeja.

Ja samalla huomio viedään liikenteestä valojen tuijottamiseen.
Useasti se huomio on jossain aivan muualla valmiiksi ja kameran välähdys ehkä palauttaa sen siihen liikenteeseen. Jos ei näe punaisia valoja niin ei myöskään näe suojatielle tulijoita tai mitään muutakaan. Jos taas "pitää tuijottaa mittaria" niin voi miettiä että kuinka kovaa risteykseen kannattaa ajaa.

Itse olen vahvasti sitä mieltä että nämä suojatieristeyksiin laitettavat kamerat ovat hyvä juttu. Niin räikeitä tapauksia tullut niissä nähtyä.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 413
No se! Silti olen useamman kerran todistanut teiden ritareita jotka vetää aivan täysin punaisia päin lisää kaasuttamalla. Kerran (rallien aikaan) suojatietä oli lähdössä ylittämään reilu 10 henkilöä kun nainen katumaasturilla jyräsi menemään ja käytännössä ihmiset joutuivat peruuttamaan takaisinpäin. Katse oli jossain aivan muualla kuin liikenteessä eikä huomannut vaikka useampi ihminen viittoili kuskille. Onneksi kaikki kävelijät olivat hereillä ja osasivat varoa aivottomia rallituristeja.


Useasti se huomio on jossain aivan muualla valmiiksi ja kameran välähdys ehkä palauttaa sen siihen liikenteeseen. Jos ei näe punaisia valoja niin ei myöskään näe suojatielle tulijoita tai mitään muutakaan. Jos taas "pitää tuijottaa mittaria" niin voi miettiä että kuinka kovaa risteykseen kannattaa ajaa.

Itse olen vahvasti sitä mieltä että nämä suojatieristeyksiin laitettavat kamerat ovat hyvä juttu. Niin räikeitä tapauksia tullut niissä nähtyä.
Näissä suojatie risteyksiin tulevissa kameroissa vaan se, että mittaavat nopeutta, ei sitä että ajaako joku punaisia päin.
Eli suositeltavaa olisi jenkkimallin Redlight camera, mut sekään ei suoraan onnistu täällä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Näissä suojatie risteyksiin tulevissa kameroissa vaan se, että mittaavat nopeutta, ei sitä että ajaako joku punaisia päin.
Eli suositeltavaa olisi jenkkimallin Redlight camera, mut sekään ei suoraan onnistu täällä.
Mistähän tällainen virheellinen käsitys on peräisin? Ja miksi ei onnistuisi täällä?

Kyllä nimenomaisesti risteyksissä on valojen noudattamista valvovia kameroita. Esimerkkikuva vaikkapa tuolla ylen jutussa: Punaiset valot alkavat käräyttää autoilijoita poliisille – testaa liikennevalopelillä, kuinka isot sakot saat
Kannattaa huomioida tuosta jutusta myös se seikka, että esimerkin Hämeenlinnan kuvakin on otettu nimenomaisesti vanhemmalla kameralla, ei näillä uusilla tutkaavilla versioilla. Eli vanhan mallin tolppa liikennevaloissa ei tarkoita, etteikö punaisia päin ajamalla voisi kuvaan päästä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
Mistähän tällainen virheellinen käsitys on peräisin? Ja miksi ei onnistuisi täällä?

Kyllä nimenomaisesti risteyksissä on valojen noudattamista valvovia kameroita. Esimerkkikuva vaikkapa tuolla ylen jutussa: Punaiset valot alkavat käräyttää autoilijoita poliisille – testaa liikennevalopelillä, kuinka isot sakot saat
Kannattaa huomioida tuosta jutusta myös se seikka, että esimerkin Hämeenlinnan kuvakin on otettu nimenomaisesti vanhemmalla kameralla, ei näillä uusilla tutkaavilla versioilla. Eli vanhan mallin tolppa liikennevaloissa ei tarkoita, etteikö punaisia päin ajamalla voisi kuvaan päästä.
Muistaakseni aikaisemmin laki ei sallinut punaisia päin ajavien automaattista sakottamista. Siksi sitä toimintoa ei ole käytetty suomessa. Nyt noita lakeja on rukattu reilumminkin ja myös punaisia päin ajamista voidaan valvoa automaattisesti. Eli kyllä, red light kameroita todellakin.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Vihaan noita tolppia yli kaiken, siinä on monesti ollut kolari lähellä kun joku hitaalla käyvä on vetänyt paniikissa jarrut pohjaan kameran huomattuaan.

Liikenneturvallisuutta nuo ei paranna mitenkään, oksettava rahastuskeino valtiolle.
Turvaväli auttaa tähän. :thumbsup:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Vihaan noita tolppia yli kaiken, siinä on monesti ollut kolari lähellä kun joku hitaalla käyvä on vetänyt paniikissa jarrut pohjaan kameran huomattuaan.
Nyt kuullostaa siltä että perässätulijalla on ollut joku ongelma, varsinkin jos noita tapahtuu usein.

Liikenevaloristeyksissä, kuullostaa lähinnä siltä että perässätulia ei ole nähnyt punaisia, tuskin sinne risteykseen topataan kameran takia, vaan niiden valojen.

Jos viittaa tajaman ulkopuolisiin kameroihin, niin en usko että useinkaan rajoitustenmukaan ajavat vetävät kameran kohdalla jarrutpohjaan kamerankohdalla.

Jos kolarilähellä, niin se kuullostaa ihan siltä että perässtulia on jotain töpeksinyt, jos edellä menevä vetää jarrutkiinni, mutta ei pysähdy, niin eihän se ole muutakuin että mitä ihmettä, jos edellä oleva pudottaa pysyvästi nopeutta, niin sitten perässä tulia vain sovittaa nopeuden edelläolevan vauhtiin.

Liikenneturvallisuutta nuo ei paranna mitenkään, oksettava rahastuskeino valtiolle.
Risteyksissä ilmeisesti oikeasti alentaa nopeuksia ja punaisiapäinajamisia.

Puhtaiden noepusvalvontakameroiden vaikutus on saman suuntainen, toki on tunnettu tosiasia että on kuljettajia jotka hijentävät vain tunnettujen kameroiden kohdalla, jotkut ajavat jopa tietoisesti lievää ylinopeutta kamerankohdalla.
Tehostamisen varaa on. Myös voisi pohtia sitä että kameraa ennen tai viimeistään kameran kohdalla olisi voimassa oleva rajoitus selkeästi esillä, niin kuljettaja välttyisi siitä tilanteesta missä ovat ajaneet unessa ja unohtaneet rajoituksen.

Huomaamattomampi valvonta voisi myös toimia.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
Huomaamattomampi valvonta voisi myös toimia.
Huomaamattomia kameroita vaikea perustella turvallisuuden parantamisella, joten en usko että sellaisia on Suomeen tulossa.

Risteyksissä ilmeisesti oikeasti alentaa nopeuksia ja punaisiapäinajamisia.
Kyllä. Jos on oppinut "kyllä mä vielä ehdin" asenteen ja tehnyt sitä vuosikaudet niin silloin ajavat kyllä täysin punaisia päin. Kamera muutamaan risteykseen tekeekin sitten hommasta paljon stressaavampaa, jolloin se jalka saattaa jatkossa eksyä herkemmin sille jarrupolkimelle kaasun sijasta. :tup:

Mielestäni se että noita uusia kameroita aletaan asentelemaan taajamiin ja keskustoihin on ihan positiivista. Jos jossain se ylinopeus aiheuttaa vaaraa niin siellä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Huomaamattomia kameroita vaikea perustella turvallisuuden parantamisella, joten en usko että sellaisia on Suomeen tulossa.
Nopeusrajoitusten nouddattamisen kannalta on oleellista että niitä valvotaan ja noudattajättämisestä on seurauksia.

Tunnettun kiinteän näkyvän valvonnan ongelma että osa kuljettajista noudattaa rajoituksia vain tolpankohdalla, jos riski kasvaisi näkymättömällä valvonnalla, niin osa silmänpalvojista noudattaisi rajoituksia muuallakkin.

Lisäksi jos valvottaisiin keskinopeuksia mitauspisteiden välillä, niin saattaisiin myös välit jonkinlaiseen valvontaan, jolloin voitaisiin poimia ne kuljettajat jotka järjestelmällisesti ajaa ylinopeutta.

Liikenteessä on toki muitakin valvottavia asioita, mm se ne turvavälit, mitkä olisi myös teknisesti valvottavissa, mitä jotkin kirjoitajat ovat toiveneetkin

Mielestäni se että noita uusia kameroita aletaan asentelemaan taajamiin ja keskustoihin on ihan positiivista. Jos jossain se ylinopeus aiheuttaa vaaraa niin siellä.
Totta.
Taajamissa on kameroita ollut ja on toki positiivista että valvontaa lisätään kohteissa joissa kuljettajilla on vaikeuksia rajoituksia noudattaa, ja joissain pätkillä on kova ns ryhmäpaine, "kaikki" ajaa ylinopeutta, joten minunkin "pitää" ajaa.

Kannattan että kaikkialla ja varsinkin kohdissa missä valvotaan on merkinnät sellaisia että kuljettaja tietää mikä rajoitusvoimassa. Taajamissa voi olla aluerajoituksia jotka poikkeaa normaalista, joten nykyään ei voi pelkällä taajama tiedolla posotella.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Mä olen itse huomannut että auton vaihtaminen manuaalista automaattiin on tehnyt minusta "holtittomamman"

Edellinen oli manuaali diesel ja nyt DCT vaihteistolla vielä vähän tehokkaampi (okei alle 150 heppaa) niin todella herkästi polkaisee pedaalia vähän syvemmälle.

Sama myös hidastaessa, ennen antoi auton jarruttaa ja nyt pelästyy tolppaa survaisten jarrua kun auto ei olekaan jarruttanut tarpeeksi.

En edes osaa kuvitella mitä ajosta olisi tullut jos alla joku tehokas sähköauto.

On se ihme miten auto vaikuttaa :x3:
 
  • Tykkää
Reactions: eba

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
En edes osaa kuvitella mitä ajosta olisi tullut jos alla joku tehokas sähköauto.
Niissä saa monesti yhden polkimen tilan käyttöön. Eli jarrua ei tarvita juuri koskaan kun "kaasun" nosto jarruttaa automaattisesti. Silloin "kaasupoljin" on enemmänkin nopeuden valitsin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Mä olen itse huomannut että auton vaihtaminen manuaalista automaattiin on tehnyt minusta "holtittomamman"
Hyvä vakkari helpottaa kummasti.

Ns takapuoli/kaasujalka tuntumalla ajaminen tosiaan vaatii hyvän tutuman allaolevaan autoon. Toki autoissakin on eroja miten helposti tuntuma alkaa löytyyn.

Tuo manuaali-automaatti juttu, joku voisi sanoa että automaatilla helpomi, ainakin osassa automaatteja se "kaasupoljin" on nopeudensäätelyä varten. manuaalissa enemmän moottorin pyörintänopeuteen (ja tai tehoon) vaikuttamista.

Vanhoissa voi sitten olla enemmäkin perinteistä "kaasutusta", joten sitä joutu sitten polkee kuorman mukaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mistähän tällainen virheellinen käsitys on peräisin? Ja miksi ei onnistuisi täällä?

Kyllä nimenomaisesti risteyksissä on valojen noudattamista valvovia kameroita. Esimerkkikuva vaikkapa tuolla ylen jutussa: Punaiset valot alkavat käräyttää autoilijoita poliisille – testaa liikennevalopelillä, kuinka isot sakot saat
Kannattaa huomioida tuosta jutusta myös se seikka, että esimerkin Hämeenlinnan kuvakin on otettu nimenomaisesti vanhemmalla kameralla, ei näillä uusilla tutkaavilla versioilla. Eli vanhan mallin tolppa liikennevaloissa ei tarkoita, etteikö punaisia päin ajamalla voisi kuvaan päästä.
Hihi, vieläkin samassa jamassa tuo peli, vaikka aikanaan laitoin palautetta. Pelin mielestä ajelee ihan oikein, vaikka ajaa valo-opastimen ohi keltaisella millisekuntia ennen punaista, ja vaikka lähtee liikkeelle ja opastimen ohi kun se on vielä punainen, mutta keltainen palaa jo.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 234
Mä olen itse huomannut että auton vaihtaminen manuaalista automaattiin on tehnyt minusta "holtittomamman"

Edellinen oli manuaali diesel ja nyt DCT vaihteistolla vielä vähän tehokkaampi (okei alle 150 heppaa) niin todella herkästi polkaisee pedaalia vähän syvemmälle.

Sama myös hidastaessa, ennen antoi auton jarruttaa ja nyt pelästyy tolppaa survaisten jarrua kun auto ei olekaan jarruttanut tarpeeksi.

En edes osaa kuvitella mitä ajosta olisi tullut jos alla joku tehokas sähköauto.

On se ihme miten auto vaikuttaa :x3:
Kannattaa totuttaa itsensä vakionopeudensäätimen käyttöön. Ja tutuilla alueilla ainakin pistää merkille, missä kamerat on, jotta ne ei tule yllätyksenä. Joku 80 km/h kehätie menee stressittä, kun vakkariin laittaa esim. 85 ja antaa mennä vaan. Jos jostain syystä on kiire, kameroiden sijainnit tietäen voi jo ennakkoon rauhassa tiputella vauhtia, jotta tolpan kohdalla ei tarvitse jarrutella eikä liikennevirran suhteen etenemisestä tule nykivää.

Se kyllä on totta, että monilla nykyisillä autoilla muutenkin varsinkin joku 80 km/h tuntuu usein paljon hitaammalta kuin vielä joskus 15 vuotta sitten.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Kannattaa totuttaa itsensä vakionopeudensäätimen käyttöön. Ja tutuilla alueilla ainakin pistää merkille, missä kamerat on, jotta ne ei tule yllätyksenä. Joku 80 km/h kehätie menee stressittä, kun vakkariin laittaa esim. 85 ja antaa mennä vaan. Jos jostain syystä on kiire, kameroiden sijainnit tietäen voi jo ennakkoon rauhassa tiputella vauhtia, jotta tolpan kohdalla ei tarvitse jarrutella eikä liikennevirran suhteen etenemisestä tule nykivää.

Se kyllä on totta, että monilla nykyisillä autoilla muutenkin varsinkin joku 80 km/h tuntuu usein paljon hitaammalta kuin vielä joskus 15 vuotta sitten.

Jep. Mullakin uusi auto lähes 10 vuotta tuoreempi ja vaikuttaa siihenkin että nopeus ei tunnu samalla tavalla.

Mukautuva vakkari löytyy ja se on mahtava keksintö ainakin minun mielestä. Yleensä laitan sen 105-110 siihen ja annan mennä. Sitten kun tulee se 80 alue rullailen ja havahdun siihen että "ei perr.... tolppa" ja survaisen jarrua. No kyllä se tästä helpottaa kun tottuu ajamiseen, kuitenkin se noin 35-40tkm vuodessa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Mukautuva vakkari löytyy ja se on mahtava keksintö ainakin minun mielestä.
Vakarissa arvostan ns aktiivista käytettävyyttä , siis sitä että on helppo napsutella vähän pois tai lisää, tarve riippuu vähän siitä mukautuvasta ja pätkässä kuinkapaljon sen varaan voi laskea. Vanheammat mukautuvat on lähinnä peräänajoa estäjiä.

vakkarien käytettävyys erot sen verran isoja, että vaativat totuttelua

En nyt ihan tiedä miten tästä pääsisi takaisin kameroihin. Yhteys siis se että jo on hyvä mukautuva, niin tolppaan jarruttavat ei vaadi perässä tulijoilta toimia. hyvässä lykyssä pelastavat "sakoilta"
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 413
Mistähän tällainen virheellinen käsitys on peräisin? Ja miksi ei onnistuisi täällä?

Kyllä nimenomaisesti risteyksissä on valojen noudattamista valvovia kameroita. Esimerkkikuva vaikkapa tuolla ylen jutussa: Punaiset valot alkavat käräyttää autoilijoita poliisille – testaa liikennevalopelillä, kuinka isot sakot saat
Kannattaa huomioida tuosta jutusta myös se seikka, että esimerkin Hämeenlinnan kuvakin on otettu nimenomaisesti vanhemmalla kameralla, ei näillä uusilla tutkaavilla versioilla. Eli vanhan mallin tolppa liikennevaloissa ei tarkoita, etteikö punaisia päin ajamalla voisi kuvaan päästä.
Peräisin siitä ettei ennen lakimuutosta voinut sakottaa suoraan punasia päin ajanutta autoa, en huomannutkaan että nykyään voi näin tehdä ja hyvä niin että voi sakottaa punasia päin ajanutta.
Joskus -60 ja -70 luvulla oli Helsingissä kamera joka kuvas punasia päin ajaneita, mut samassa kuvassa piti olla myös konstaapeli todistamassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Mistähän tällainen virheellinen käsitys on peräisin? Ja miksi ei onnistuisi täällä?

Kyllä nimenomaisesti risteyksissä on valojen noudattamista valvovia kameroita. Esimerkkikuva vaikkapa tuolla ylen jutussa: Punaiset valot alkavat käräyttää autoilijoita poliisille – testaa liikennevalopelillä, kuinka isot sakot saat
Kannattaa huomioida tuosta jutusta myös se seikka, että esimerkin Hämeenlinnan kuvakin on otettu nimenomaisesti vanhemmalla kameralla, ei näillä uusilla tutkaavilla versioilla. Eli vanhan mallin tolppa liikennevaloissa ei tarkoita, etteikö punaisia päin ajamalla voisi kuvaan päästä.
Tää hämeenlinnan tolppa on kyllä ihan perseeseen sijoitettu. Tuossa ole edes suojatietä ja yöllä valot menee punaselle vaikka ketään ole risteyksessä.

En edes tiennyt että toi peltitötsä valvoo valojenkin noudattamista.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Tää hämeenlinnan tolppa on kyllä ihan perseeseen sijoitettu. Tuossa ole edes suojatietä ja yöllä valot menee punaselle vaikka ketään ole risteyksessä.

En edes tiennyt että toi peltitötsä valvoo valojenkin noudattamista.
Olen itsekin tuosta kohdasta ajanut ja onhan tuo hieman erikoinen paikka. Mutta kuten noissa tolpissa niin monesti, rahastus on se tärkein, ei mikään muu. Tuossakin tosiaan taisi olla, kuten totesit, pelkkä rahastusristeys.

Aivan liian usein noilla vain rahastetaan ja valitettavasti tässäkin ketjussa osa puolustaa sitä järjetöntä rahastamista. Turvallisuuden lisääminen on ok, sitä ei kuitenkaan läheskään kaikilla kameroilla tapahdu. Lähinnä aivan muuta. Allekirjoitan ne jarruttelut ja muut, varsinkin "satasen alueella" ei kameroita ole kovin paljoa, siellä jarruttelua aikaansaa varmistelu "oliko kuitenkin kasikytä". Reilu pudotus nopeuteen yllättäen syö kyllä turvavälinkin merkitystä aika ripeästi.

En lähde lainaamaan, mutta @pulatunnus edustaa kyllä valitettavasti erään poliisiviranomaisen kantaa. Paraneeko turvallisuus millään tavalla, jos satunnaisesti otetaan kuvia ja rahat pois? En valitettavasti usko. Näkyvä ja oikeissa paikoissa oleva valvonta on sitä parasta valvontaa. Lähes jokainen reagoi, jos ennalta kerrotaan valvonnasta tai tien varressa näkee poliisiauton. Keskellä yötäkään ei punaisia päin saa ajaa mutta jos se kuva otetaan salaa, palveleeko ketään? Olisiko parempi "välillä x-y valvomme liikennevalojen noudattamista"? Tällöin kohdistuisi jokaiseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Olen itsekin tuosta kohdasta ajanut ja onhan tuo hieman erikoinen paikka. Mutta kuten noissa tolpissa niin monesti, rahastus on se tärkein, ei mikään muu. Tuossakin tosiaan taisi olla, kuten totesit, pelkkä rahastusristeys.

Aivan liian usein noilla vain rahastetaan ja valitettavasti tässäkin ketjussa osa puolustaa sitä järjetöntä rahastamista. Turvallisuuden lisääminen on ok, sitä ei kuitenkaan läheskään kaikilla kameroilla tapahdu. Lähinnä aivan muuta. Allekirjoitan ne jarruttelut ja muut, varsinkin "satasen alueella" ei kameroita ole kovin paljoa, siellä jarruttelua aikaansaa varmistelu "oliko kuitenkin kasikytä". Reilu pudotus nopeuteen yllättäen syö kyllä turvavälinkin merkitystä aika ripeästi.

En lähde lainaamaan, mutta @pulatunnus edustaa kyllä valitettavasti erään poliisiviranomaisen kantaa. Paraneeko turvallisuus millään tavalla, jos satunnaisesti otetaan kuvia ja rahat pois? En valitettavasti usko. Näkyvä ja oikeissa paikoissa oleva valvonta on sitä parasta valvontaa. Lähes jokainen reagoi, jos ennalta kerrotaan valvonnasta tai tien varressa näkee poliisiauton. Keskellä yötäkään ei punaisia päin saa ajaa mutta jos se kuva otetaan salaa, palveleeko ketään? Olisiko parempi "välillä x-y valvomme liikennevalojen noudattamista"? Tällöin kohdistuisi jokaiseen.
No nimenomaan. Tänäänkin esim joku henkensä uhalla ohitteli e sarjalaisella sokeasti trailerin, minut ja toisen auton ylämäkeen porintiellä (missä vielä riittää turvallisia ohituspaikkoja vaikka naapureille jaettavaksi). Eipä nämäkään jää kiinni vaikka pitäisi kortti ottaa tommoisilta pois pitkäksi aikaa.

Kameroilla ei tosiaan oikein muuta saada kun rahaa, jos haluan ajaa 130@100 niin voin ihan huoletta tehdä niin jos huvittaa, kameroiden sijainnit kun muistaa ulkoa tai näkee mapsista ym. Sen sijaan pari kertaa on ollut lähellä ettei pikavoittoa ole tipahtanut, kun olen havannoinut muuta liikennettä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Liikennevirhemaksu-saaga jatkuu (aiemmin #3 003).

Oikeusrekisterikeskus ei noudata hallinto-oikeuden täytäntöönpanokieltoa, vaan lähetti maksumuistutuksen. Laitoin jo lisäitkua hallinto-oikeuden suuntaan.

edit: Oikeusrekisterikeskuksesta eivät osanneet sanoa muuta kuin "öö, pitääpä selvitellä miksei meille ole tullut tietoa asiasta".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 491
Moi! Tietääkö joku välähtääkö Tervontien (juuri ennen Munkkiniemen risteystä ja Huopalahdentietä) kamera, jos ajaa ylinopeutta? Havaitseeko salaman iltapimeällä? Ajoin kameran kohdalla 64 km/h (painoin jarrua), mutta koska uudet kamerat mittaavat jo kauempaa niin en tiedä mikä vauhti oli ennen sitä... Alueella vaihtuu nopeasti 80 60 ja voi olla, että 60 liikennemerkin kohdalla ajoin vielä jotain 70 ym.
Ihan varmasti huomaa päivälläkin salaman, jos se välähtää.
 
Liittynyt
21.04.2021
Viestejä
289
Jos välähtää, niin siellä on kamera. Suurin osa tolpista kun on ilman kameraa. Tosin yli puolet kuvista epäonnistuu, teknisistä syistä. Kuvasta on tunnistettava rekisterikilpi ja kuljettaja. Eli jos välähtää, on silti todennäköistä että mitään lappua ei tule.
 
Liittynyt
21.04.2021
Viestejä
289
Kyllä ne kamerat aina välähtää, ympäri vuorikauden (siis jos tolpassa on kamera). Jos ei välähdä, niin mitään lappua ei tule. Vaikka välähtäisi, on todennäköisempää että kuva epäonnistuu:

 
Liittynyt
21.04.2021
Viestejä
289
Noita kamera-autoja on tämän vuoden aikana ollut paljon pk-seudulla liikkeellä. Yleensä ovat jossain paikassa missä nopeus tippuu esim. 60->40 km/h. Kerran olen ajanut tällaisen harmaan pakettiauton perässä ja provosoiden hidasteli reilulla alinopeudella edessä, jos vaikka joku lähtisi ohittamaan. Ei onnistunut, vaikka kuinka yrittivät.
 
Liittynyt
11.12.2018
Viestejä
826
Moi! Tietääkö joku välähtääkö Tervontien (juuri ennen Munkkiniemen risteystä ja Huopalahdentietä) kamera, jos ajaa ylinopeutta? Havaitseeko salaman iltapimeällä? Ajoin kameran kohdalla 64 km/h (painoin jarrua), mutta koska uudet kamerat mittaavat jo kauempaa niin en tiedä mikä vauhti oli ennen sitä... Alueella vaihtuu nopeasti 80 60 ja voi olla, että 60 liikennemerkin kohdalla ajoin vielä jotain 70 ym.
Ne pystyvät mittamaan nopeuden 150m päästä, mutta kuva otetaan muutaman kymmenen metrin päästä ja kuvaan tallentuu kuvanottohetkellä ollut nopeus, ei se nopeus mikä on ollut 150m päässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 182
Ne pystyvät mittamaan nopeuden 150m päästä, mutta kuva otetaan muutaman kymmenen metrin päästä ja kuvaan tallentuu kuvanottohetkellä ollut nopeus, ei se nopeus mikä on ollut 150m päässä.
Joo. Aiheesta oli ennen uusien kameroiden saapumista Dennisin disinformaatiokampanja mediassa. Tarkoitus oli heikentää tienkäyttäjien ymmärrystä liikennevalvonnasta. Media korosti kaikenlaisia puolitotuuksia, kuten esimerkiksi juuri tämä kameroiden ominaisuuksien ja sallitun valvontatavan tahallinen sotkeminen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 182
Okei näin mietinkin. Aika jännä nimittäin jos pimeällä voisi napata selkän kuvan kun kuitenkin auton valotkin kirkkaat.
Tokihan kuvaaminen pimeällä onnistuu lähes siinä kuin päivänvalossakin. Kuvat menevät pilalle muista syistä, vaikka käsittääkseni useammin pimeän aikaan.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 413
Kyllä noissa uusissa tolpissa on kaikissa kamera, ovat paljon monikäyttöisempiä kuin vanhat.
 
Liittynyt
21.04.2021
Viestejä
289
Niin, mutta paljon on väärinkäsityksiä noiden uusien kameratolppien osalta. Salama välähtää joka kerta ja edelleen siitä kuvasta pitää saada selvää. Jos ei saa, niin lappua ei tule. Edelleen toimivat vain yhteen suuntaan ja esim. moottoripyöriä ja vastaavia ei pystytä sakottamaan:


Tämän jutun mukaan uusissakaan tolpissa ei kaikissa ole kameraa:

"– Asennustyöt voidaan aloittaa muualla, jos ensimmäinen nopeusvalvontakamera toimii ongelmitta, kertoo poliisitarkajastaja Heikki Ihalainen.

Ihalaisen mukaan kaikkiin uusiin valvontatolppiin ei ole tarkoitus asettaa kameraa. Myöskään kaikissa vanhanmallisissa nopeusvalvontatolpissa ei ole kameraa, vaan poliisi vaihtaa välillä kameroiden paikkaa."

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.04.2021
Viestejä
289
se ei välähtänyt tietääkseni joten toivon että ei koidu mitään ongelmaa
Hyvin todennäköisesti ei tule lappua ja voithan tarkkailla Omapostia ja viranomaisen omaa verkkopalvelua, sinne ne kuulemma tipahtaa hyvinkin nopeasti jos aihetta on. Jälkimmäisessä pitäisi kuulemma näkyä itse kameran ottama kuva ja asiakas voi tehdä oikaisupyynnön jos on asiasta eri mieltä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
@nerea11

Noi uudetkin tolpat ottaa kuvan salamalla ja kuvanottohetkellä mitattu nopeus taltioituu. Ilmeisesti noilla tolpilla voitaisiin mitata nopeuksia kauempaakin, joten joskus tulevaisuudessa lienee mahdollista, että nopeutta mitataan kauempaakin, mutta nyt ei ole näin. Se salama on kirkas ja sen huomaa päivälläkin, vaikka olis lippakin edessä. Salama on välttämätön, jotta saadaan liikkuvasta kohteesta tarkka kuva ja varmuudella riittävästi valoa kuvaan. Ei siis kannata stressata asiasta. Lisäksi todellisen ylinopeuden on oltava 10km/h jotta sakon voi saada, joten jos mittarissa olisikin ollut hetkeä aiemmin 70, niin todellinen nopeus olisi alle tuon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
733
Lisäksi todellisen ylinopeuden on oltava 10km/h jotta sakon voi saada, joten jos mittarissa olisikin ollut hetkeä aiemmin 70, niin todellinen nopeus olisi alle tuon.
Sakko tulee kyllä vasta yli 20km/h ylityksestä ja liikennevirhemaksu alkaa 7km/h ylityksestä.
Ja kyllä, siihen tulee päälle varmuusvähennys, mutta mitäpä jos laitteessa onkin vähennyksen tarvetta? Turha laskea sitä mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.04.2021
Viestejä
289
Nuo tolpat osaa jo ulkoa missä ovat, haastavampia ovat juuri nuo liikkuvat yksiköt, eli käytännössä eri väriset Volkswagen Transporter pakettiautot. Nekin tosin ovat usein samoissa paikoissa, niin tietää missä pitää olla tarkkana. Rahan keräämiseenhän tämä kaikki on tarkoitettu, Suomessa kun ollaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Sakko tulee kyllä vasta yli 20km/h ylityksestä ja liikennevirhemaksu alkaa 7km/h ylityksestä.
Ja kyllä, siihen tulee päälle varmuusvähennys, mutta mitäpä jos laitteessa onkin vähennyksen tarvetta? Turha laskea sitä mukaan.
Joo siis liikennevirhemaksu alkaa 10km/h ylityksestä, kunhan virhemarginaali on huomioitu, eli paperilla 7km/h, mutta siihen lisätään 3km/h. Noi tutkat on niin tarkkoja, että tota marginaalia ei tarvittaisi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
okei anteeks oon ehkä ärsyttävä jankkaaja, mut mitä tarkottaa et ''jos laitteessa onkin vähennyksen tarvetta''? kiitos etukäteen
Tekninen vähennys suoritetaan siksi, että laitteet ovat epätarkkoja. Jos olettaa, että 9 km/h ylinopeutta ajamalla kamera antaa 3 km/h vähennyksen jälkeen puuttumiskynnyksen alittavan lukeman 6 km/h, voipi olla että kotiin tulee lappu, jossa lukeekin 9 km/h kun laitteiston mittaus heitti yläkanttiin.

Ylipäätään tällainen "tämän verran voin rikkoa lakia" -laskelmointi on lapsellista ja noloa. Katsokaa GPS:llä autonne mittarivirhe, ajakaa sen mukaan, eikä enää koskaan tarvitse pelätä ilkeyttään ylinopeuksia kyttäävää pahaa poliisia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 182
Ylipäätään tällainen "tämän verran voin rikkoa lakia" -laskelmointi on lapsellista ja noloa. Katsokaa GPS:llä autonne mittarivirhe, ajakaa sen mukaan, eikä enää koskaan tarvitse pelätä ilkeyttään ylinopeuksia kyttäävää pahaa poliisia.
Ja jos nyt kuitenkin haluaa ajaa pientä ylinopeutta esimerkiksi kesäisin maantiellä, sitä ei ole pakko eikä kannata tehdä valvontapisteissä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 632
Viestejä
4 197 224
Jäsenet
70 759
Uusin jäsen
$amii

Hinta.fi

Ylös Bottom