Osittain syy on byrokratiassa, osittain käytännöllisyydessä. Jokainen kerta kun nopeusrajoitusta halutaan laskea töiden takia, pitää hakea luvat, eli niitä ei mielellään haeta vain kun aivan satavarmasti on työt käynnissä, vaan koko projektin ajalle. Säästää aikaa ja kustannuksia sekä hallintokoneistolta, että projektipäälliköltä. Toisena tulee tuo käytännöllisyys, vaikka työt olisivat siinä 30m tien sivussa, niin sinne menee jatkuvasti liikennettä, isoja autoja, pieniä autoja, materiaaleja, jne. ja ne tulevat myös sieltä pois (vaikka et oliskaan juuri itse osunut semmosella hetkellä paikalle). Samoin siinä käytössä olevan ajoradan varrella tehdään valmistelevia töitä työmaan laajentumiseksi, siirrellään suoja-aitoja, tehdään mahdollisia maaperäkairauksia, mitataan rakennekerroksia mittalaitteilla, jne. Ei ole mitään järkeä hakea esimerkiksi 1h maaperäkairausta varten erillistä nopeusrajoituslupaa katualueen haltijalta, jos on perusteet hakea se rajoitus koko projektin ajalle.
Rajoitukset on sekä ohiajavien suojaksi, että työntekijöiden suojaksi. Kuten No Future tuolla ilmaisi, niin itsekkin työmailla pyörineenä, voin sanoa että ne rangaistukset vois helposti tuplata noissa kohteissa. Ei ole kovinkaan mielt'ä ylentävää kun joku minäminäminä vetäsee 30km/h rajotetulla työmaalla päälle 80km/h vauhdilla ohi, välissä vain betoniporsasaita. Kyseinen ihminen voi ajatella "Mutta kun eihän se työntekijä ollu edes ajoradalla, siinä oli aita välissä joten ei ole mitään syytä rajotukselle", tajuamatta sitä, että sen aidan yli joutuu tulemaan puolen tusinaa kertaa päivässä sinne ajoradalle töiden suorittamiseksi, mutta kun hän ei ole just sillon paikalla niin rajotus on aivan turha.