Ylinopeus (kameravalvonta)

Nii voisko maski päässä ja aurinkolippa edellä ajaa keskari pystyssä kehän läpi 120 lasissa joka kameraan ja välttyä seurauksilta?

Mä sain ekan ylinopeussakon. Olin virittänyt vakkarin liian korkealle ohituksen jälkeen, oisko mittarissa ollut 90.
Tuli suomi.fi viesti 23 tunnissa, että 7kmh ylitys ja 70 euron sakko jota nyt maksan sitten 15 euroa kuussa.

Kerran näin uuden mallisen peltipoliisin ja olin epävarma oliko nopeus 80 vai 100, itse ajoin 100.
Näin sen aika kaukaa ja ketään ei ollut perässä niin laitoin liinat kiinni ja vetelin tolppaan vauhtia 30kmh. Muistelin, että nuo uudet tolpat mittaa keskinopeuksia?
 
Niillä pystyy mittaamaan keskinopeuksia, mutta Suomen laki ei ainakaan tällä hetkellä taida taipua siihen että siitä voisi sakottaa.
Nopeus mitataan tutkalla joka tähtää ja osuu vaikka vaihtaisi kaistaa.

Keskinopeuskameroilla kai yleensä tarkoitetaan kahden eri kameratolpan välistä keskinopeutta. Suomen laki ei taivu siihen, että rekisterinumeron perusteella sakotettaisiin ylikeskinopeutta ajaneet. Kasvojen kuvaaminen kaikista ohiajavista taas on teknisesti liian haastavaa.
 
Kerran näin uuden mallisen peltipoliisin ja olin epävarma oliko nopeus 80 vai 100, itse ajoin 100.
Näin sen aika kaukaa ja ketään ei ollut perässä niin laitoin liinat kiinni ja vetelin tolppaan vauhtia 30kmh. Muistelin, että nuo uudet tolpat mittaa keskinopeuksia?

Ei mittaa uusi tolppa keskinopeuksia (vielä).
Se näkee useamman auton yhtä aikaa ja seuraa niitä, hyvällä kelillä noin 150m päästä, mutta lähellä vasta välähtää jos on riittävästi yli sallitun. Tutkalla toimii kuten @Kaama kertoi ja pystyy ottamaan selkeän kuvan vaikka autolla on vauhtia 250kmh.
 
Päivitystä tänne tilanteesta. Kortin sain pitää, mutta varmana tuli yli 500 euron reissu. Oppirahoja jne.
2 viikkoa meni että lappu tipahti postilaatikosta, ei ollut kuvaa tai mitään mukana mutta poliisin palvelusta löytyy (tuli vain paikka, rekkari, nopeus ja lappu jolla voi kiistää/myöntää tai mene poliisin nettipalveluun ja tee sama)
 
Viimeksi muokattu:
Päivitystä tänne tilanteesta. Kortin sain pitää, mutta tuli yli 500 euron reissu. Oppirahoja jne.
2 viikkoa meni että lappu tipahti postilaatikosta, ei ollut kuvaa tai mitään mukana mutta poliisin palvelusta löytyy (tuli vain paikka, rekkari, nopeus ja lappu jolla voi kiistää/myöntää tai mene poliisin nettipalveluun ja tee sama)
Ei siis ollut kirjattu kirje vaan ihan tavallinen?
 
Jaahans arvon kohtalontoverit.

Huomasin 80km/h rajoituksen muuttuvan 60km/h liian myöhään ja räps. Nopeutta oli 80+

Tämä tapahtui 18.10.2023, postissa tuli kirje viikossa kiistääkö vai myöntää. Myönsin ja kirjoitin perustelut ja pyysin käsittelyä lähimmällä poliisiasemalla. Mitään ei kuulunut.

Nyt 17.4.2024 tuli kutsu hakea sakko poliisin päivystyspisteestä. Nähtävästi rapsut tulojen mukaan. Kuulemma henkilöstömuutoksia ollut niin siksi meni niin pitkään.

Onko tämä viive nyt ihan ok?
 

Kuinka iso lappu olis tulossa, voishan tuota kysyä?

Liikennevirhemaksupäätös on lain mukaan lähetettävä viimeistään 30 päivän kuluessa rikkomuksen tekopäivästä.

Tuon mukaan nyt haiskahtais, että apinaa hallintoalamaista koijataan herranpelolla.
 
Kyselin lappuun kirjatulta henkilöltä tarvitseeko asiasta vielä keskustella.

Sanoi että sakko on kirjattuna valmiiksi ja seuraamus muodostuu tulojen mukaan. Henkilöstömuutosten vuoksi sakko tulee myöhässä.

Mainitsi lisäksi, että nämä sakot vaativat henkilökohtaisen tiedonannon.
 
Huomasin 80km/h rajoituksen muuttuvan 60km/h liian myöhään ja räps. Nopeutta oli 80+

Tämä tapahtui 18.10.2023, postissa tuli kirje viikossa kiistääkö vai myöntää. Myönsin ja kirjoitin perustelut ja pyysin käsittelyä lähimmällä poliisiasemalla. Mitään ei kuulunut.
Vaikka tämä onkin jenkkivideo ja käytännön detaljeissa on eroa, niin mahtaako itse ydinsanoma suurestikin poiketa meidän oloista?

Screenshot at 2024-04-22 01-03-02.png

Ei pitäisi ainakaan tunnustaa mutta eipä oikein kiistääkään eikä ainakaan selitellä?
Nyt 17.4.2024 tuli kutsu hakea sakko poliisin päivystyspisteestä. Nähtävästi rapsut tulojen mukaan. Kuulemma henkilöstömuutoksia ollut niin siksi meni niin pitkään.
Mikä mahtaa olla rikosnimeke?
Suomalainen miina on suostua kirjalliseen käsittelyyn, mikä tarkoittaa syyllisyyden tunnustamista ilman valitusoikeutta.
 
Ei pitäisi ainakaan tunnustaa mutta eipä oikein kiistääkään eikä ainakaan selitellä?
He, Ihan ensiksi, ajelin jo aiemmin 80 alueellakkin ylinopeutta....

Ettei ihan uniikista mokasta kyse, mutta toki ymmärettävää ettei mielellään lappuja maksaisi, jos ilmankin voisi selvitä.
 
He, Ihan ensiksi, ajelin jo aiemmin 80 alueellakkin ylinopeutta....

Ettei ihan uniikista mokasta kyse, mutta toki ymmärettävää ettei mielellään lappuja maksaisi, jos ilmankin voisi selvitä.

Tosiaan reipasta vauhtia tuli ajeltua 80 alueella ja yllättäen 60 rajoitus johon tuli reagoitua liian hitaasti. 86km/h teknisen vähennyksen kanssa. Oma moka, tehty mikä tehty.

Luulin jo pääseväni säikähdyksellä, mutta lain kourahan on näemmä turhankin pitkä. Lappua en vielä hakenut.
Mikä mahtaa olla rikosnimeke?
Suomalainen miina on suostua kirjalliseen käsittelyyn, mikä tarkoittaa syyllisyyden tunnustamista ilman valitusoikeutta.

Kutsussa lukee: "Automaattisella liikennevalvontalaitteella kuvattu rikkomus tai liikennerikos."
Sakko on noudettavissa paristakin palvelupäivystyksestä. Ei tarvitse mennä tietylle asemalle.
 
Jätä se vaan hakematta ja katso mitä tapahtuu. Toki vähän myöhästä voi olla kun menit jo kyselemään kaikenlaista. Suomalaisen viranomaisen intoa vähentää parhaiten laiska asiakas jota ei saa kiinni.
 
Jätä se vaan hakematta ja katso mitä tapahtuu. Toki vähän myöhästä voi olla kun menit jo kyselemään kaikenlaista. Suomalaisen viranomaisen intoa vähentää parhaiten laiska asiakas jota ei saa kiinni.
Aika surkea vinkki jos on jo myöntänyt syyllisyytensä...
 
Aika surkea vinkki jos on jo myöntänyt syyllisyytensä...
Niin no sehän tässä vähän se ongelma oli, mutta jos kesti 6kk toimittaa sakko niin tiedä sitten miten käy jos ei mene hakemaan sitä lappua. Ja kai tuo nyt sähköisesti pitäisi saada, kuka jaksaa lähteä asemalle käymään jonkun sakkolapuskan takia.
 
Niin no sehän tässä vähän se ongelma oli, mutta jos kesti 6kk toimittaa sakko niin tiedä sitten miten käy jos ei mene hakemaan sitä lappua. Ja kai tuo nyt sähköisesti pitäisi saada, kuka jaksaa lähteä asemalle käymään jonkun sakkolapuskan takia.
No tulee haku päälle ja jos unohdat sen niin jäät todennäköisesti kiinni lentokentällä ja myöhästyt lennolta.
 
Aiemmassa viestissä sanottiin, että vaatii henkilökohtaisen tiedonannon ja suositat, että kannattaa jättää väliin?
Niin en ymmärrä miksi sinne pitää mennä paikalle sentakia kun viranomainen ei ole hoitanut töitään? Ei se asiakkaan eli sakotettavan syy ole.
 
Niin en ymmärrä miksi sinne pitää mennä paikalle sentakia kun viranomainen ei ole hoitanut töitään? Ei se asiakkaan eli sakotettavan syy ole.

Kai tässä se nopeus ylittynyt jo sen verran että tieto annetaan f2f jolloin se on varmasti tiedoksi asiakkaalle.
 
Vanhentumissäännökset rikkomuksessa ja rikoksessa, ovat taikasanoja näiden asioiden kanssa.


Tuossa puhutaan kahdesta vuodesta, notta vanhenee. Tosin viimeksi kun googlettelin, niin joku asia jäi huomaamatta tekstissä ja olinkin taas väärässä, että tällä varauksella.


Liikennerikokset vanhentuvat rikosoikeudellisten vanhentumissääntöjen mukaan. Oikeus syyttää liikennerikoksesta vanhentuu riippuen liikennerikoksen tyypistä. Syyteaika lasketaan siitä päivästä, jona rikos on tehty. Jos syytettä ei nosteta rikoslaissa säädetyn ajan kuluessa, liikennerikos vanhenee, eikä siitä voi nostaa syytettä.

Rikoslain mukaan syyteoikeus vanhenee kahdessa vuodessa, jos ankarin rangaistus on vankeutta enintään yksi vuosi taikka kyseessä on sakko tai rikesakko. Näin ollen liikenneturvallisuuden rikkominen vanhenee kahdessa vuodessa, sillä siitä voi saada sakkoa tai vankeutta enintään kuusi kuukautta.
 

Tuossa puhutaan kahdesta vuodesta, notta vanhenee. Tosin viimeksi kun googlettelin, niin joku asia jäi huomaamatta tekstissä ja olinkin taas väärässä, että tällä varauksella.


Liikennerikokset vanhentuvat rikosoikeudellisten vanhentumissääntöjen mukaan. Oikeus syyttää liikennerikoksesta vanhentuu riippuen liikennerikoksen tyypistä. Syyteaika lasketaan siitä päivästä, jona rikos on tehty. Jos syytettä ei nosteta rikoslaissa säädetyn ajan kuluessa, liikennerikos vanhenee, eikä siitä voi nostaa syytettä.

Rikoslain mukaan syyteoikeus vanhenee kahdessa vuodessa, jos ankarin rangaistus on vankeutta enintään yksi vuosi taikka kyseessä on sakko tai rikesakko. Näin ollen liikenneturvallisuuden rikkominen vanhenee kahdessa vuodessa, sillä siitä voi saada sakkoa tai vankeutta enintään kuusi kuukautta.
Vuosi näissä pienissä kamera rahastuksissa.
 
Vanhentumissäännökset rikkomuksessa ja rikoksessa, ovat taikasanoja näiden asioiden kanssa.
Vanhentumissäädöksiäkin on moneen lähtöön. Tässähän asian käsittely on lähtenyt joutuisasti liikkeelle ja on ilmeisesti jo päädytty sakkorangaistukseen määräaikojen puitteissa.

Nyt kiinnostava kysymys on, missä ajassa itse sakko vanhentuu, jos sitä ei saada annettua tiedoksi.
 
Halusinpa vaan laittaa tänne kun liian nohevana jo aiemmin päivittelin
eipä löydykkään kuvaa jos on päiväsakkoja luvassa.... luulin että kuva on palvelussa kirjeen jne. luettuani mutta eipä ole, ja ei saa ellei erikseen ano sitä (ymmärtääkseni) paikanpäällä. ellei tee jotaki suomi.fi kikkailuja... mutta sekin kuulosti että ei välttämättä riitä (kuvan saamiseen tai sakon saamiseen virtuaalisesti)
siitä asti kun lappu saapu niin en ole tehnyt yhtään mitään, ja nyt tuli omapostissa viestiä että suosittelevat vastaamaan jos kirje on mennyt hukkaan.

Sinänsä en aijo asiaa vitkutella ja nitkutella kun rahaa se vain on ja tiedän että eiköhän se naama siellä näy. Laitan varmaan ensi viikolla vastauksen ja myönnän. Jännä systeemi sinänsä että jos posti epäonnistuisi niin tulee omapostiin joka on vielä enemmän 60/50 saapuuko perille (/hoksaako).... noinkohan sitten nappaavat lentokentältä tai liikenteestä jos sattuu jäämään virkavallan koukkuun jos puhtaasti ei reagoi mitenkään näihin :hmm: jos olisi kortti menossa niin varmaan vääntäisin minimin että ehtii se rangaistus vanhentua, mutta kun ei ole vaaraa niin en periaatteesta jaksa vääntää vastaan
sattuneista syistä ei vaan ole ollut ekana mielessä...

Pienet pointsit siitä että ei tosiaan ole hirveä kiire tässä koko systeemissä mitä vaikuttais, meni n. 2-3 viikkoa että edes kirje saapu ja siitä toiset 2 viikkoa että tulee jotaki omaposti muistutusta joka ei vaikuta kovin totiselta. (siinä mielessä että vielä olisi mitään pielessä ja monikohan tuonkin huomaa)

Alan ymmärtämään miten tätä systeemiä voi pelata niin että ainakaan kortti ei (oikeasti) mene perus 3-6kk kuivumisella (tämän foorumin ja tämän casen perusteella), ehkä eri jos pitäisi vuosi tms nitkutella :) mutta kaikkihan on kotiapäin mitä saa viivästettyä jos jollakin muulla pahempaa tuomiota tulilla

kyllähän tuossa uhkaillaan että minut voitaisiin noutaa fyysisesti vastaamaan tähän haasteeseen, mutta jotenkin epäilen että tulisivat ovesta läpi ja kirveelläkään en avaa kenellekkään jos en tiedä kuka oven takana (tähänkin vielä se että voidaan kutsutta noutaa pakolla JOS VOI SEURATA VANKEUTTA mitä tässä ei varmana voi tapahtua!)

ihan älytöntä resurrsien tuhlausta tuo että pakko mennä poliisiasemalle jonottaan sakkoa päiväsakoista ... ei voi käsittää
jos myöntää kaiken ja valmis maksaan jne niin mikä ihme on pakottaa laki että pitää f2f saada se varmana ? kiva tapa hukata joku 5+ tuntia elämästä istua sen vuoronumeron kanssa siellä sitten arkena laskulle joka kirjotettiin heti aamulla
 
Viimeksi muokattu:
Vanhentumissäädöksiäkin on moneen lähtöön. Tässähän asian käsittely on lähtenyt joutuisasti liikkeelle ja on ilmeisesti jo päädytty sakkorangaistukseen määräaikojen puitteissa.

Nyt kiinnostava kysymys on, missä ajassa itse sakko vanhentuu, jos sitä ei saada annettua tiedoksi.
Sakko varmaankaan ole heti vanhentumassa, mutta se poliisin esitutkinta tekopäivästä lähtien vanhenee. Eli et päästä sakkoa muodostumaan, jätät osallistumasta esitutkintaan.
 
Sakko varmaankaan ole heti vanhentumassa, mutta se poliisin esitutkinta tekopäivästä lähtien vanhenee. Eli et päästä sakkoa muodostumaan, jätät osallistumasta esitutkintaan.
Tai mitä jos vain maksaa oman mogansa. Juu kamerat ovat perseestä, mutta ei tuo silti poista faktaa että ylinopeutta on ajettu ja se on 90% omasta kaasujalasta kiinni (loput ovat epämääräisiä liikennemerkkejä tai muita outouksia).
 
Tai mitä jos vain maksaa oman mogansa. Juu kamerat ovat perseestä, mutta ei tuo silti poista faktaa että ylinopeutta on ajettu ja se on 90% omasta kaasujalasta kiinni (loput ovat epämääräisiä liikennemerkkejä tai muita outouksia).
Saat sinä sakkosi maksaa mikäs siinä.
 
Tai mitä jos vain maksaa oman mogansa. Juu kamerat ovat perseestä, mutta ei tuo silti poista faktaa että ylinopeutta on ajettu ja se on 90% omasta kaasujalasta kiinni (loput ovat epämääräisiä liikennemerkkejä tai muita outouksia).
Tai mitä jos käyttää kaikki lain mahdollistamat oikeudet/mahdollisuudet eikä lampaana pyllistä heti ensimmäisen pyynnön kohdalla…
 
Saat sinä sakkosi maksaa mikäs siinä.
No kun en saa niitä :(. Olen suurimman osan elämästäni ajellut hot hatcheillä tai muilla keskiverto kippoa veikeämmillä, kuten niillä on tarkoitettu ajettavan (takarenkaat ovat siis kulutustavaa oli kyseessä etu tai takaveto) ja olen saanut yhden varoituksen elämäni aikana. Ainoat kerrat kun poliisi on pysäyttänyt on puhallutus, tarkistus etten ole ratissa kun lääkäri vei kortin, varoituksen arvoinen ylinopeus jonka ajoin sinä päivänä haetulla itselle uudella autolla jonka mittarivirhettä en tuntenut tarpeeksi hyvin ja vikana kun ajoin mutkiin liiemmin hidastamatta ja maija ei pysynyt perässä ja konstaapeli huutaa naama punaisena että ajoin ylinopeutta (vaikka olin ajanut alinopeutta koko ajan kun huomasin maijan kääntyvän perään).

Ja juu, jos perseilen, maksan sakkoni. Olen toki ollut lainvalvojien kanssa tekemisissä aiemman työn vuoksi jonkin verran ja sain vinkkejä siihen ja tähän... mutta olen silti ollut käräjillä todistamassa kuinka poliisit perseilivät ja isäukko sai tuntuvat sakot, koska poliisit pysäyttivät väärän auton. Eli tiedän että asioita tapahtuu.

Mutta itseä saat syyttää jos painat 20km tms yli rajoituksen kameraan. Ei kivaa, enkä pidä kameroista, mutta mikä tahansa moderni navi huutaa niistä varoitukset.
 
Sakko varmaankaan ole heti vanhentumassa, mutta se poliisin esitutkinta tekopäivästä lähtien vanhenee. Eli et päästä sakkoa muodostumaan, jätät osallistumasta esitutkintaan.
...eli edellä on kaivettu oma hauta vähintään puolivalmiiksi, kun on menty vastailemaan poliisin lähettämiin lappuihin ja vieläpä tunnustamaan väitetty teko. Voikohan asian myöhemmin kiistää väittämällä, että "en se minä ollut, ei ole tietoa kuka olisi vastaillut"?

Jos vertaa tien-päällä -valvontaan, niin siinähän tunnistettu epäilty istuu esitutkittavana poliisiauton takapenkillä, joten poliisi pääsee suorittamaan virallisen esitutkinnan heti paikalla. Kameravalvonnassa esitutkinnan suorittamisesta varten epäilty pitäisi saada jotenkin kiinni ja tunnistettua. Tätä helpottaa suuresti, jos epäity saadaan tulemaan poliisiasemalle jonottamaan asian selvittämistä.

Tai mitä jos vain maksaa oman mogansa.
Liikenneturvallisuusvaikutus varmaankin realisoituu suurelta osin jo sillä, että postista tulee poliisin lähettämiä lappuja.
 
Kai tässä se nopeus ylittynyt jo sen verran että tieto annetaan f2f jolloin se on varmasti tiedoksi asiakkaalle.
No siis haastemies kiikuttaa kirjeen kotiin, ja jos oikeasti rikoksesta epäillään ja halutaan kuulla niin ihan siviilit päällä sieltä voi rikospoliisit tulla kotoa hakemaan. Selvät tapaukset toki ratkaistaan ihan sitä syytettyä/syyllistä kuulematta, vaikka kuinka pitkään vetkuttelisi olevinaan tavoittamattomissa.
 
No siis haastemies kiikuttaa kirjeen kotiin, ja jos oikeasti rikoksesta epäillään ja halutaan kuulla niin ihan siviilit päällä sieltä voi rikospoliisit tulla kotoa hakemaan. Selvät tapaukset toki ratkaistaan ihan sitä syytettyä/syyllistä kuulematta, vaikka kuinka pitkään vetkuttelisi olevinaan tavoittamattomissa.
Vaan kun eivät lain mukaan voi edes selviä tapauksia keskenään tutkia. Sen takia vanhetumispykälät asioiden suhteen hyvä muistaa.
 
Turvallisuus hieno keppihevonen kun teiden kunto on niin paskaa, että alkaa olemaan haitaksi.
 
Olisi jo aika siirtyä aikaan, kun auton edellä piti kulkea (e)ukko heiluttamassa viiriä varoittaen autosta. Eipähän sattuisi mitään ja tietkin voisi jättää hoitamatta kuten tilanne jo onkin.

Mutta toistaiseksi käännän aurinkolipan alas ja kiistän sakon, kun välähtää.
 
Eli kylmästi tien leveyden ja liikennemäärän perusteella muutetaan nopeuksia?

Ei siis kohdekohtaisesti esimerkiksi näkyvyyteen perustuen?

Olisi monta paikkaa missä saisi hyvin perustein laskea 100 -> 80. Esimerkiksi mäen kukkulat missä on risteys.

Sitten taas on monta paikkaa missä lasketaan nopeus sinne 80 mutta se ei perustu kyllä mihinkään.

E: Lisäyksenä meillähän on sorateitä missä on 80 rajoitus, mikähän logiikka tässä nyt on
 
En nyt muista parempaakaan ketjua tälle.


Eli nopeusrajoituksia ollaan laskemassa suuressa osassa tiestöä, koska turvallisuus ja päästöt.
Tässä väyläviraston tiedote asiasta. Ilmeisesti tämä on menossa vielä lausuntokierrokselle... sopivasti lomakaudella:
ja

Kun lähtökohta on tärähtänyt, lopputuloskin on taatusti sitä:
"Liikenneturvallisuusstrategian mukaan Suomella on tavoitteena liikenneturvallisuuden nollavisio vuoteen 2050 mennessä eli 0 kuolemaa liikenteessä. Päivitettävän ohjeen muutokset ovat askel kohti tätä visiota."

Arvioiduista hyödyistä: "Liikenneturvallisuushyötyinä muutos tarkoittaa 14,1 miljoonaan euron lisäsäästöä onnettomuuskustannuksina. Muutoksilla voidaan välttää vuosittain 7 kuolemaa tai vakavaa loukkaantumista. Aikavaikutuksina muutos tarkoittaa 12,5 miljoonan euron lisäkustannuksia."

Jos asia kiinnostaa, niin 4.6 olisi Teams-esittelytilaisuus:

Tuleeko mieleen asiallisia argumentteja, joilla muutoksen taustalla vaikuttavan argumentaation voisi ampua alas? Ainakin itse epäilen hyöty/haitta-arvioihin liittyvän merkittäviä epävarmuuksia.
 
E: Lisäyksenä meillähän on sorateitä missä on 80 rajoitus, mikähän logiikka tässä nyt on
Sorateillä on paljon vähemmän liikennettä. Pelkkä liikennemerkkikin voi olla liian kallis verrattuna todennäköiseen säästöön onnettomuuksien ehkäisynä.
 
0 kuolemaan tai lähelle päästäisiin jo sillä, että kaikkien tienkäyttäjien pitää vaikka 5v välein uusia ajokortti, myös jalankulkijoille ja polkupyöräilijoille pakolliset kortit jos liikkuvat julkisella tiellä.

Pakotetaan kaikki yli 20 vuotta vanhat autot pois tieliikennekäytöstä. Vain autoja missä on automaattinen hätäjarrutus ja kaikki mahdolliset airbagit mitä mahtuu. Vanhuksien autoille lisärajoitukset, mielellään siten että ajokorttia uusittaessa arvioidaan tiukoin kriteerein saako korttia uusia. Eri korttiluokat että voi ajaa "manuaali" autoa tai vain ajoavustimilla varustettua autoa.

Mielellään kaikki autot olisivat myös isoja maastureita, lähinnä peura/poro/hirvi kolareiden vahinkoja pienentämään.

Vuosittaiset kevennetyt katsastukset myös uusille autoille jossa tarkistetaan jarrujen ja renkaiden kunto.

Nollatoleranssi ylinopeudelle taajamissa.

Maanteiden rajoituksia voisi nostaa 100 -> 110/120 ja motareiden myös. Näiden nostojen myötä voitaisiin tiukentaa ylinopeuden valvontaa myös maanteillä.

Uusien autojen turvallisuus kehittyy joten liikenne voisi kehittyä samalla, kun varmistetaan että kaikilla on kohtuu uusi auto.

Samalla liikennemäärät pienenee joka kehittää liikenneturvallisuutta ja pienentää päästöjä, sehän on tavoite?

Joo ei tule tapahtumaan, mutta varmasti vähenisi liikennekuolemat.

Sorateillä on paljon vähemmän liikennettä. Pelkkä liikennemerkkikin voi olla liian kallis verrattuna todennäköiseen säästöön onnettomuuksien ehkäisynä.

Se voi olla. 500 autoa päivässä tosin kuulostaa myös aika pieneltä, kun ei taideta puhua uniikeista autoista vaan jos sama auto suhaa eestaas niin tulee useampi "auto". 250 työläistä riittää täyttämään tuon vaatimuksen. Ei tarvitse iso kylä olla että saa sen täyteen.
 
Yli miljoona kilsaa on mennyt yhdellä ylinopeussakolla, mutta tänään monen asian summana vähän keskittyminen herpaantui.

Ajoin reiluhkolla ylinopeudella kohti poliisin siirrettävää tutka-autoa. Se oli vastaantulijoiden puolella parkissa keula minuun päin. Miehistöä ei näynyt eikö myöskään tullut minkään sortin välähdystä. Onko porukalla tietoa näistä, että tutkaako myös keulan puolelta? Ja jos tutkaa, niin joko on jotkut automaattisalamat vai välähtääkö aina kun ottaa kuvan?

Oma vika ja ulisematta maksan jos lappu tulee, mutta elättelen toivoa että selvisinkö säikähdyksellä?
 
Kyllä tietääkseni kaikki kamerat aina välähtää päivälläkin, muuten ei oikein voi taata että esim vastavaloon saa rekkarin ja naaman selkeenä kuvaan.
 
Yli miljoona kilsaa on mennyt yhdellä ylinopeussakolla, mutta tänään monen asian summana vähän keskittyminen herpaantui.

Ajoin reiluhkolla ylinopeudella kohti poliisin siirrettävää tutka-autoa. Se oli vastaantulijoiden puolella parkissa keula minuun päin. Miehistöä ei näynyt eikö myöskään tullut minkään sortin välähdystä. Onko porukalla tietoa näistä, että tutkaako myös keulan puolelta? Ja jos tutkaa, niin joko on jotkut automaattisalamat vai välähtääkö aina kun ottaa kuvan?

Oma vika ja ulisematta maksan jos lappu tulee, mutta elättelen toivoa että selvisinkö säikähdyksellä?
Osassa infra salamoita käytössä. Kaikissa kamerautoissa koelaudalla stalker ja jatkuvatoiminen kamera, tosin lähinnä mopoukoille suunnattu. Eli kahdella tutkalla.
 
Viimeksi muokattu:
Osassa infra salamoita käytössä. Kaikissa kamerautoissa koelaudalla stalker ja jatkuvatoiminen kamera, tosin lähinnä mopoukoille suunnattu. Eli kahdella tutkalla.
Kerrotko miten kuljettaja on tunnistettavissa takaapäin kuvattuna? Ja vielä yleensä kypärä päässäkin.
 
Kerrotko miten kuljettaja on tunnistettavissa takaapäin kuvattuna? Ja vielä yleensä kypärä päässäkin.
Cd yksikkö ottaa ylinopeutta ajavan mopon kuvan niin että naama näkyy, ja koelaudan stalker ja kamera prätkän kilvestä videoklipin jossa nopeus sekä timestamp.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 652
Viestejä
4 494 994
Jäsenet
74 266
Uusin jäsen
ufozz112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom