mRkukov
Hrrrr...
No se! Silti olen useamman kerran todistanut teiden ritareita jotka vetää aivan täysin punaisia päin lisää kaasuttamalla. Kerran (rallien aikaan) suojatietä oli lähdössä ylittämään reilu 10 henkilöä kun nainen katumaasturilla jyräsi menemään ja käytännössä ihmiset joutuivat peruuttamaan takaisinpäin. Katse oli jossain aivan muualla kuin liikenteessä eikä huomannut vaikka useampi ihminen viittoili kuskille. Onneksi kaikki kävelijät olivat hereillä ja osasivat varoa aivottomia rallituristeja.Ei ne suojatien vihreät vaihdu sillä sekunnilla kun keltainen valo sammuu autoilijoilta.
Useasti se huomio on jossain aivan muualla valmiiksi ja kameran välähdys ehkä palauttaa sen siihen liikenteeseen. Jos ei näe punaisia valoja niin ei myöskään näe suojatielle tulijoita tai mitään muutakaan. Jos taas "pitää tuijottaa mittaria" niin voi miettiä että kuinka kovaa risteykseen kannattaa ajaa.Ja samalla huomio viedään liikenteestä valojen tuijottamiseen.
Itse olen vahvasti sitä mieltä että nämä suojatieristeyksiin laitettavat kamerat ovat hyvä juttu. Niin räikeitä tapauksia tullut niissä nähtyä.