- Liittynyt
- 10.03.2017
- Viestejä
- 652
Joo en nyt sitä tarkoittanut, että 80 km/h olisi niin väsyttävä nopeus ettei sitä pystyisi ajamaan. Vaan se on siitä huolimatta jo niin laiska nopeus, että huolimattomuutta ja virheita alkaa esiintyä enemmän. Sitten kun perään laittaa pitkän päivän, pitkän reissun tai vaikka nuonomminnukutun yönkin, niin tuon laiskan nopeuden vaikutus monikertaistuu. Ylimääräisten taukojen pitäminen auttaa vain rajallisesti, etenkin jos kyseiset ovat poissa illan virkistystoimista tai yöunista, seuraavalle päivälle.Myös rajoituksissa on toki poliittista painetta, koska valtion tavoitteet liikennekuolemien ja -loukkaantumisien vähentämisestä ei toteudu rajoituksia nostamalla. Siinä mielessä olen yhtä mieltä siitä, että tuohon ratin takana kännykän räpläämiseen pitäisi puuttua selvästi nykyistä ankarammin ja tarkemmin.
Itse ajelen lähinnä taajama-alueella, mutta myös moottoritiellä ja maantiellä, varsinkin näin kesäisin. Mielestäni 80 km/h ehtii Suomenkin kokoisessa maassa hyvin paikasta toiseen. Toki mielipiteeni voisi olla toinen jos kilometrejä tulisi sen 40tkm+ vuodessa, mutta ei se paljon ajavillakaan isoa säästöä ajassa tee jos saa välillä posottaa satasta. Toki joidenkin mielestä se muutama-parikymmentä minuuttia per reissu "kasaantuu" vuodessa isoksi ajansäästöksi, mutta eipä sitä aikaa niilläkään jannuilla tunnu yhtään sen enempää olevan kuin muillakaan. Kaupunkialueella voi hyvin mennä myös bussimatkalaisella tunti suuntaansa jos joutuu vaihtamaan bussia ja asuu laitakaupungilla.
Sitä en kyllä ymmärrä enkä hyväksy argumentiksi, että alemmilla nopeusrajoituksilla turtuu ja alkaa tekemään muuta kuin keskittymään ajamiseen. Jos näin on niin kortti pois ja takapenkille istumaan vaan. Se on ihan paskapuhetta, ettei pysty keskittymään ajamiseen jos ei kaahaa. Pitää sitten vaikka taukoja jos alkaa haukotuttamaan.
Vaan se mitä tällä haen, on se että onko tuolla haittaa liikenneturvallisuudelle? Ei, se ei ole ajamisesta pois, vaan se ylimääräinen eli nopeuskameran, nopeusmittarin ja vakkarin nyplääminen siinä unohtuu. Pahimmillaan huomio oli keskitettynä siihen risteyseen tulleeseen rekkaan ja siihen ajaako se alle, sekä saat sakot siitä että keskityit liikenneturvallisuuden kannalta oikeaan asiaan. Sakot tulevat siitä, että ajoit liikennevirran mukana ja etkä havainnut erikseen himmata kameran kohdalla, kuten muut tekivät. Sakot tulevat siitä, että "vaaransit liikenneturvallisuutta" paikassa, jossa ei ole ketään kilometriin ja kiinnitit huomiosi vilahdukseen pusikossa hirveä peläten, etkä täysin liikenneturvallisuuden kannalta tarpeettomaan tolppaan.
Vaan palatakseni siihen johon alunperin tuota kirjoitin. Ei noihin kameroihin maaseudulla ajeta sen takia, että ajetaan tarkoituksella ylinopeutta, joka oli aluperäinen teesisi ja siitä en päästä sinua lipeämään. Oletko edelleen sitä mieltä, että asian voi korjata vain sillä, että "ei aja tarkoituksella ylinopeutta"?