Ylinopeus (kameravalvonta)

Pastersteinia ärsyttää koronat...


21.10 klo 11.10 Maskisuositus toi pienen ongelman teiden nopeusvalvontaan
Maskisuosituksen aikana poliisin kameratolpat ovat napsineet muutaman prosentin verran kuvia, joista kuljettajaa ei pysty tunnistamaan.

Poliisilla pitää Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pastersteinin mukaan olla sellainen kuva, josta kuljettaja pystytään tarvittaessa tunnistamaan. Jos henkilöllä on maski päässä tai hän on peittänyt kasvonsa jollain muulla, ei poliisilla ole mahdollisuuksia jatkaa tapausta.

Ylikomisario summaa, että jos maskia käytetään oikeaoppisesti eli niin, että maski nousee lähes silmien tasolle ja korviin saakka kiinni, tunnistettavaa aluetta jää kovin vähän. Tunnistuksen poliisi voi toki tehdä vaikka käsitatuoinnista.
 
Ei nyt varmaan mitään tatuointiarkistoa löydy, tai lähdetä TV-tyylisesti kiertämään tatuointistudioita kysymässä kuka on tatuoinut sateenkaarenvärisen lohikäärmedildon käsivarteensa, mutta ehkä jos Matti ajaa tolppaan ylinopeutta kasvot peitettynä, kiistää ajon ja poliisi kutsuu asemalle, niin varmasti vertailevat yleistä habitusta ja hihasta pilkottavaa tatuointia kuvassa mahdollisesti näkyvään
 
Meidän tapauksesta ei ole kuulunut kiiston postittamisen jälkeen mitään... :hmm:
 
Meidän tapauksesta ei ole kuulunut kiiston postittamisen jälkeen mitään... :hmm:
Eikai sieltä pidäkään kuulua mitään, jos et ole syyllinen. Jos taas poliisi katsoisi, että tiketti olisi mennyt oikeaan osoitteeseen, niin kai sieltä jotain lähestymistä olisi tullut kiiston jälkeenkin. Mä en ainakaan saanut edellisestä kiistetystä kameratolppasakostakaan koskaan mitään tietoa sen jälkeen, kun kiistin.
 
Meillä ei kanssa ole kuulunut mitään tuosta kesäisestä sakosta vaikka kuljettaja (veli)kerrottiin. Ei ole veljelle tullut mitään kysymyksiä tai laskua.
 
Ei sieltä mitään kuulu. Oikeusturvan kannalta äärimmäisen kyseenalainen menettely, jossa olet teosta epäiltynä ja ei erikseen vapauteta kun olet antanut hyväksyttävän vastineen. Tästäkin menettelystä pitäisi kannella eduskunnan oikeusasiamiehelle tai hallintokanslerille.
tätä asiaa onkin jo käsitelty:
kohta: 3.1.1. Ajoneuvon haltijan vastuu ja syyttömyysolettama

Jotenkin luulen että suomessa tätä menettelyä jatketaan tasan niin pitkään kunnes EIT ottaa asiaan kantaa.
 
pitäisikös ylinopeussakossa lukea aina millä nopeus on mitattu? Tuossa yksi tuttu sai moisen ja luki vain, että mitattu nopeus mutta ei, että millä se on mitattu. Epäilin, että olisiko ollut tilanne, jossa ei saatu tutkalla nopeutta ja arpoivat lukeman?
 
pitäisikös ylinopeussakossa lukea aina millä nopeus on mitattu? Tuossa yksi tuttu sai moisen ja luki vain, että mitattu nopeus mutta ei, että millä se on mitattu. Epäilin, että olisiko ollut tilanne, jossa ei saatu tutkalla nopeutta ja arpoivat lukeman?

Kyllä mun tietääkseni pitäis lukea millä on nopeus mitattu, jos ei kerrota millä mitattu niin mistä sen sitten tietää onko tuulesta temmattu?
 
Mikäs on toimivin tapa pysyä peltipoliisien sijainneista selvillä? GoogleMapsia olen tavannut käyttää navigointisoftana ja siinä on peltipoliisejakin näkynyt, mutta viimeksi Jyväskyläntietä ajaessani huomasin että tolppia oli poistunut kartalta. Voiko noita itse noutaa jostain sijaintikartasta ja täpätä Googlemapsiin, ja näkyvätkö ne sitten navigointitilassa? Vai kannattaisiko siirtyä johonkin toiseen appiin? Applen Kartat? Here WeGo? Waze? TomTom?
 
Mikäs on toimivin tapa pysyä peltipoliisien sijainneista selvillä? GoogleMapsia olen tavannut käyttää navigointisoftana ja siinä on peltipoliisejakin näkynyt, mutta viimeksi Jyväskyläntietä ajaessani huomasin että tolppia oli poistunut kartalta. Voiko noita itse noutaa jostain sijaintikartasta ja täpätä Googlemapsiin, ja näkyvätkö ne sitten navigointitilassa? Vai kannattaisiko siirtyä johonkin toiseen appiin? Applen Kartat? Here WeGo? Waze? TomTom?

TomTom AmiGO ja google maps itsellä
 
Tulipas väläytettyä kamera-auto ja maksu sieltä näkyy poliisin sivujen mukaan tulevan. Ovat sitten laittaneet 100€ ylinopeudesta ja 40€ siitä, että "Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajana käytti viestintävälinettä ajon aikana siten, että piti sitä kädessään"
Puhelin oli telineessä ja säädin samalla hetkellä radiosta handsfree puhelua hiljemmalle, että katsotaan mikä show tuosta nyt sitten tulee.
 
Eipä kyllä kuulu tulla lappua kuljettajan perus hallintalaitteiden käytöstä. Oikaisua vaan peliin.
 
Eipä kyllä kuulu tulla lappua kuljettajan perus hallintalaitteiden käytöstä. Oikaisua vaan peliin.
Ei kuulukaan, mutta tässä tapauksessa taitaakin kuulua. Muutenkin jos ajaa kameraan räpläten radiota, niin kyllä siinä on keskittyminen vähän herpaantunut.
Onneksi on ne napit nykyään ratissa.
Lusmu varmaan sitten kertoo miten kävi.

Nappasin tämän vaan nopeasti mikä ensin vastaan tuli. Korjakkee jos "Eki" onkin väärässä.

 
Ei kuulukaan, mutta tässä tapauksessa taitaakin kuulua. Muutenkin jos ajaa kameraan räpläten radiota, niin kyllä siinä on keskittyminen vähän herpaantunut.
Onneksi on ne napit nykyään ratissa.
Lusmu varmaan sitten kertoo miten kävi.

Nappasin tämän vaan nopeasti mikä ensin vastaan tuli. Korjakkee jos "Eki" onkin väärässä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...ion-ja-navigaattorin-kanssa/5757376#gs.l8qbqv
Linkki ehkä vähän vanha, muuta sen jälkeen kai vain tiukentunut, jos muuttunut.

Mutta harmi että sattuu juuri kuvanottohetkellä säätään viihdelaitetta/puhelua, eikä esim huurteenpoistoa.

No ei kai sillä väliä mikä on häirinnyt ajo niin paljon että nopeudenhallinta menetetty.
 
Vastustat johdonmukaisesti sakkoa ja kerrot säätäneesi puhallusta tuulilasille paremman näkyvyyden saavuttamiseksi. Jää viimekädessä poliisin taakaksi osoittaa, että olit säätämässä nimenomaan laissa tarkoitettua _viihdelaitetta_.

Uudessa laissa puhutaan vaan teknisestä laitteesta ja järjestelmästä, viihteestä ei puhuta sanallakaan.
98 §
Teknisen laitteen käyttäminen


Ajoneuvossa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista.


Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.
 
Uudessa laissa puhutaan vaan teknisestä laitteesta ja järjestelmästä, viihteestä ei puhuta sanallakaan.
Niinno eli vaikka lusmu (anteeksi...) olisi räpeltänyt sitä luuria siinä telineessä niin ei voisi kirjottaa sakkoa?

Innolla päivitystä odotellen...
 
Asiasta kolmanteen, rantatunneli saa kamerat (tutkamallit). Tai siis sai jo, tolpat on paikallaan. Tietääkö joku millon valvonta alkaa?

Sinänsä hyvin sijoitettu, että tolpat on tunnelin suu aukoilla ennen alamäkeä (ei tarvii seisoa jarrulla) ja ylämåen päädyssä (mahd. ylinopeus asettuu kaasun nostolla). Eli öisin voi tunnelissa ajaa niinkun ennenkin 80-100kmh. :geek:
 
Niinno eli vaikka lusmu (anteeksi...) olisi räpeltänyt sitä luuria siinä telineessä niin ei voisi kirjottaa sakkoa?

Innolla päivitystä odotellen...

Ymmärtäisin ton lain niin että mitään teknistä laitetta, mukaanlukien puhelin, ei saa käyttää jos se haittaa tai vaarantaa ajamista. Eli kaikkea saa käyttää kunhan ajaminen ei vaarannu. Sitten on erikseen vielä määritelty että viestintälaitetta ei saa käyttää kädessä pitäen vaikka se ei ajamista vaarantaisi tai haittaisi.
 
Keskisuomalaisessa Hannu Heikkinen, liikennekouluttaja ja moottoripyöräilijä, otti kantaa nuorten liikennekäyttäytymisen takia. Samalla aikuistenkin:
"Ratkaiseva työ tehdään kuitenkin kotona.
Oma lapsi voidaan myös suoraan altistaa ennenaikaiselle kuolemalle tai vammautumiselle. Tämä tapahtuu rikkomalla liikennesääntöjä ja pitämällä omia rikkeitä vähäpätöisinä.
Liikennekasvatuksen tehokkain oppimisympäristö on perheauton takapenkki. Pahinta mitä lapselleen voi tehdä, on ajaa ylinopeutta, pitää liikennevalvontaa kiusantekona ja manata nopeusrajoituksia noudattavat kukkahattumummot syvimpään helvettiin."

Täyttä asiaa. Koti- ja liikenteessä kouluttajat Hannun kuvaaman tavan mukaan painostavat tosiaan muita, asianmukaisesti ja laillisesti liikkuvia paitsi tien päällä, myös jatkuvasti somessa. Negatiivinen malliopastaminen tuottaa onnettomuuksia ja uhreja, joita vain ajoneuvojen ja liikenteen pakko-ohjaus voi estää, elleivät asenteet ja toimintamallit muutu.
 
Keskisuomalaisessa Hannu Heikkinen, liikennekouluttaja ja moottoripyöräilijä, otti kantaa nuorten liikennekäyttäytymisen takia. Samalla aikuistenkin:
"Ratkaiseva työ tehdään kuitenkin kotona.
Oma lapsi voidaan myös suoraan altistaa ennenaikaiselle kuolemalle tai vammautumiselle. Tämä tapahtuu rikkomalla liikennesääntöjä ja pitämällä omia rikkeitä vähäpätöisinä.
Liikennekasvatuksen tehokkain oppimisympäristö on perheauton takapenkki. Pahinta mitä lapselleen voi tehdä, on ajaa ylinopeutta, pitää liikennevalvontaa kiusantekona ja manata nopeusrajoituksia noudattavat kukkahattumummot syvimpään helvettiin."

Täyttä asiaa. Koti- ja liikenteessä kouluttajat Hannun kuvaaman tavan mukaan painostavat tosiaan muita, asianmukaisesti ja laillisesti liikkuvia paitsi tien päällä, myös jatkuvasti somessa. Negatiivinen malliopastaminen tuottaa onnettomuuksia ja uhreja, joita vain ajoneuvojen ja liikenteen pakko-ohjaus voi estää, elleivät asenteet ja toimintamallit muutu.
Ei vaan se mummukaan joka liittyy 60kmh rampista motarille ole kovin hyvä esimerkki tai muutevaan alinopeutta ajava joka kameraan liinat kiinni lyövä kuski. Hyvä esimerkki kiihdyttää asiallisesti rajoituksen vaatimaan nopeuteen tiellä kun tiellä jos keli sallii, keskittyy liikenteeseen, tekee tilaa jalankulkijoille ja ei hidasta kameroihin, ts. tietää mikä on nopeusrajoitus ja mitä nopeusmittarilla tehdään.

Siinä kohtaa kun risteyksessä aletaan kattomaan vihreän valon palaessa kolmion takana tuleeko joku vai ei niin paikka ei ole liikenteessä.

Ja sitä en juu ole kiistämässä, että moni jonne ei tiedä ajamisesta juurikaan mitään, näitä on tullut itsekin nähtyä. Täällä seuraavan oikeusmurhan ainekset kasassa:

Jos nyt oikein ymmärsin niin herrasväki on ajanut ilman valoja pimeässä valaistulla tiellä marraskuussa (ts. Näkyvyys 0) reilua ylinopeutta ja autoilija saa syytteet kuolemantuottamuksesta vaikka tulikin kolmion takaa. Kohta mietitään miksi jenkkilän tyyppinen hit n run lisääntyy suomessa.
 
Kahden viime viikon torstai-aamuna tiellä 51 eli Länsiväylällä, Lapinlahden sillalla, Ruoholahdesta länteen päin mennessä on ollut poliisin kamerapaku syvennyksessä. Toisella kerralla autossa oli valot päällää eli näki kaukaa mistä on kyse. Liekö sitten sattumaa vai noudattavatko kuvauspaikka-aikataulua.

Tänään samaisella tiellä, Pikkalassa länteen päin mennessä, rajoituksen vaihduttua 80 --> 60 bussipysäkillä oli kamerapaku. Kumma ettei tuossa kohtaa ole vakituista peltipoliisia, hyvä rahastuspaikka. Helsinkiin päin mennessä on peltipoliisi heti rajoituksen vaihduttua.
 
Ei vaan se mummukaan joka liittyy 60kmh rampista motarille ole kovin hyvä esimerkki tai muutevaan alinopeutta ajava joka kameraan liinat kiinni lyövä kuski. Hyvä esimerkki kiihdyttää asiallisesti rajoituksen vaatimaan nopeuteen tiellä kun tiellä jos keli sallii, keskittyy liikenteeseen, tekee tilaa jalankulkijoille ja ei hidasta kameroihin, ts. tietää mikä on nopeusrajoitus ja mitä nopeusmittarilla tehdään.

Siinä kohtaa kun risteyksessä aletaan kattomaan vihreän valon palaessa kolmion takana tuleeko joku vai ei niin paikka ei ole liikenteessä.

Ja sitä en juu ole kiistämässä, että moni jonne ei tiedä ajamisesta juurikaan mitään, näitä on tullut itsekin nähtyä. Täällä seuraavan oikeusmurhan ainekset kasassa:

Jos nyt oikein ymmärsin niin herrasväki on ajanut ilman valoja pimeässä valaistulla tiellä marraskuussa (ts. Näkyvyys 0) reilua ylinopeutta ja autoilija saa syytteet kuolemantuottamuksesta vaikka tulikin kolmion takaa. Kohta mietitään miksi jenkkilän tyyppinen hit n run lisääntyy suomessa.

On hienoa tuohon moto onnettomuuten viitaten. Tuossa noin vuosi takaperin about. Satoi vettä kaatamalla, pimeää ja näkyvyyttä ei juurikaan. Käännyin risteyksessä em. syistä aika hiljaa, niin jostain siitä oikealta tuli kolme noin yläasteikäistä jonnea fillareilla suoraan eteen, ei valoja tai mitään, kiire oli kova varmaan säästä johtuen. Luulivat varmaan että näkisin jotenkin ne. Jotenkin hiljaisesta vauhdista johtuen en sattunut osumaan yhteenkään noista.
Piti ihan seuraavana päivänä käydä katsomassa mistä vitusta ne tuli ja minne meni. Olihan siellä joku pyörätientapainen mikä johti bussipysäkille. Siitä suoraan tien yli (ei suojatietä tai mitään) suoraan nurtsin poikki pyörätielle pitkin pöpelikköä.

Jos nyt olis kolahtanut niin varmaan olisi pitänyt hetken miettiä jääkö paikalle ottamaan syytteet ties mistä vai hävittää auto myöhemmin.
 
Ei vaan se mummukaan joka ...


Siis nyt taisi tulla kommentti mistä Hannu Heikkinen oli nimenomaan huolissaan.

Ehkä niiden mummojen kyydissä olisi parempi.

Ja sitä en juu ole kiistämässä, että moni jonne ei tiedä ajamisesta juurikaan mitään, näitä on tullut itsekin nähtyä. Täällä seuraavan oikeusmurhan ainekset kasassa:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bed4a326-38a1-45fc-9c6d-40afd3d9f642

Jos nyt oikein ymmärsin niin herrasväki on ajanut ilman valoja pimeässä valaistulla tiellä marraskuussa (ts. Näkyvyys 0) reilua ylinopeutta ja autoilija saa syytteet kuolemantuottamuksesta vaikka tulikin kolmion takaa. Kohta mietitään miksi jenkkilän tyyppinen hit n run lisääntyy suomessa.
Linkin perusteella ei nyt selviä miksi tapahtuisi oikeusmurha.

Kannattaa muistaa että lait on muuttuneet keväästä, ei sen lisäksi ettei tiedetä jutun perusteella koko kuvaa, jos menee oikeuteen, niin siellä se sitten ratkotaan.

Kannattaa muistaa että lait on sitten kevään vähän muuttuneet.

Eli jos tunnet tapauksen lehtijuttuja paremmin, niin välttämättä ei voi jotain vanhaa ennakkotapausta tulkata.

Kohta mietitään miksi jenkkilän tyyppinen hit n run lisääntyy suomessa.
Asenne mallia nuorille , olisi vähän varovainen.

Kyllä aikuisen pitää vastuu teoistaan kantaa, eikä lähteä karkuun, vaikka olisi mokannut. Karkuun lähtemällä ei tilannetta paranna.
 
Jos nyt oikein ymmärsin niin herrasväki on ajanut ilman valoja pimeässä valaistulla tiellä marraskuussa (ts. Näkyvyys 0) reilua ylinopeutta ja autoilija saa syytteet kuolemantuottamuksesta vaikka tulikin kolmion takaa. Kohta mietitään miksi jenkkilän tyyppinen hit n run lisääntyy suomessa.
Ei ihan noin - autoilija ajoi vastasuuntaan samaa katua ja kääntyi vasemmalle liittyvään katuun. Nämä motoristit ajoivat näkemäesteisen kumpareen takaa pimeällä pyörällään ylinopeudella, kääntymässä olleen auton oikeaan kylkeen. Vähän kuin armeijan autolla junan kanssa ollut kolari. Autonkuljettajaa siinäkin syytetään. Kait tuotakin vielä korkeimmassa oikeudessa aikoinaan käytetään.
 
Kävipä taas säkä, ohitin rekan ja palattuani omalle kaistalle vastaantulevasta autosta räpsähti oikein kunnolla, niinkuin kameraan olisi ajanut. Eivät kuitenkaan lähteneet perään. Saa varmaan odotella kirjettä ja todeta että lähteekö kortti kuudeksi vai kahdeksi pois. :psmoke:
 
Kävipä taas säkä, ohitin rekan ja palattuani omalle kaistalle vastaantulevasta autosta räpsähti oikein kunnolla, niinkuin kameraan olisi ajanut. Eivät kuitenkaan lähteneet perään. Saa varmaan odotella kirjettä ja todeta että lähteekö kortti kuudeksi vai kahdeksi pois. :psmoke:

No jos se auto ajoi sua vastaan niin ei se mikään poliisin kamera-auto ollut vaan joku urpo jolla ledbar keulassa.
 
Ja jos vastaantulija välkyttelee ledbaria ohitellessa niin siihen voi olla pari syytä. Joko oot vähän liian lähellä sen keulaa tai on ollut elukoita näkyvissä lähiseudulla.
 
Mikäs on toimivin tapa pysyä peltipoliisien sijainneista selvillä? Applen Kartat? Here WeGo? Waze? TomTom?
Ennakkotiedoista poiketen Applen Kartat ei tiedä kameratolpista mitään. TomTom sitten seuraavaksi testiin.
 
Pah, ensimmäinen ylinopeuslappu koko ajouran aikana saavutettu. Virallisen valvonnan vahvistama tulos 76 km/h 60 km/h alueella. Tuttu paikka, mutta juuri 60 km/h rajoituksen alkaessa taakse tuli suurella nopeuserolla hälytysajossa ollut poliisiauto, jota peileistä seuratessa meni merkki ohi. Ensin räpsähti ohi ehtineelle polliisille ja heti perään minulle. Harmistun jonkin verran, jos valitus ei mene läpi sillä perusteella, että keskityin antamaan tilaa virkavallalle.

Nopea toimitus oli tiketillä. Sunnuntai-iltana räpsyi ja tänään tuli lappu OmaPostiin.
 
Ennakkotiedoista poiketen Applen Kartat ei tiedä kameratolpista mitään. TomTom sitten seuraavaksi testiin.
Google maps ja waze olen käyttänyt kun niille löytyy android auto apsit. Waze näistä kameroiden kanssa parempi.
 
Google maps ja waze olen käyttänyt kun niille löytyy android auto apsit. Waze näistä kameroiden kanssa parempi.
Jep, ääni Wazelle. Sen verran paljon käyttäjiä että pk-seudulla nuo rahastusautomaatit päivittyvät Wazen karttoihin hyvin nopeasti.
 
Sama kävi itselle että tuo 30pvä oli jo mennyt. Auton omistaja soitti tuonne (numero niissä lapuissa) ja kyseli asioita sekä ihmetteli että mitä nyt tehdään. Neuvoivat laittamaan valituksen tai siis kiiston sähköpostilla liitteenä.

Riittauttaminen meni läpi oman keissin osalta. Minä ajoin, auto vaimon nimissä joten vain riitti, että vaimo kiisti ajaneensa autoa.
 
Oliko 6kk nyt siis joku raja ettei enää tule sakkoa? Ensi viikolla olisi 6kk täynnä räpsystä, mutta mitään ei ole kuulunut vielä.
 
Poliisin tiedote, lähde TM-lehti, kertoo aika karua kieltä liikennekurista nopeusrajoitusten noudattamisen suhteen. Voi pohtia myös onko muidenkin liikennöintiä koskevien määräysten suhteen noudattamisen mittaluokka samaa tasoa? Tuo ylinopeuden ajaminen ja maan tapa siinä, ei uutisessa tuo esiin samalla tapahtuvaa painostusta ja perässä roikkumista nopeusrajoitusten mukaan ajavia kohtaan. Onnettomuustutkinta nostaa esiin syinä paitsi ylinopeudet, ajoneuvojen puutteet olosuhteisiin nähden, kuljettajan osaamistason ja havaintokykyisyyden puutteet. Myös törmääjien vastaavat tekijät "syyttömään". Kolmas yllätysmomentti liikenteessä ovat vaikkapa eläinten aiheuttamat äkilliset tilanteet, joissa myös ylinopeus lisää ratkaisevasti riskin ja vahingon suuruutta.

"Autoilijoista 43 prosenttia ajoi suuremmalla nopeudella kuin tiekohtainen nopeusrajoitus sallii, ja noin 10 prosenttia autoilijoista ylitti nopeusrajoituksen yli 10 km/h. Ylinopeudet yleistyivät teillä, joilla on ympäri vuoden 80 km/h tai 100 km/h nopeusrajoitus.
”Vaikka ylinopeutta ajavien osuus ei ole viime vuosina merkittäväksi muuttunut, ovat luvut sellaisia, että voimme todeta, että pieni ylinopeus on enemmänkin maan tapa kuin poikkeus”, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Marko Sillanpää sanoo.
Pääteiden nopeustilasto perustuu Intelligent Traffic Management Finlandin ylläpitämiin liikenteen automaattisiin mittauspisteisiin, jotka ovat eri paikoissa kuin poliisin nopeusvalvontakamerat."
 
Poliisin tiedote, lähde TM-lehti, kertoo aika karua kieltä liikennekurista nopeusrajoitusten noudattamisen suhteen. Voi pohtia myös onko muidenkin liikennöintiä koskevien määräysten suhteen noudattamisen mittaluokka samaa tasoa? Tuo ylinopeuden ajaminen ja maan tapa siinä, ei uutisessa tuo esiin samalla tapahtuvaa painostusta ja perässä roikkumista nopeusrajoitusten mukaan ajavia kohtaan. Onnettomuustutkinta nostaa esiin syinä paitsi ylinopeudet, ajoneuvojen puutteet olosuhteisiin nähden, kuljettajan osaamistason ja havaintokykyisyyden puutteet. Myös törmääjien vastaavat tekijät "syyttömään". Kolmas yllätysmomentti liikenteessä ovat vaikkapa eläinten aiheuttamat äkilliset tilanteet, joissa myös ylinopeus lisää ratkaisevasti riskin ja vahingon suuruutta.

"Autoilijoista 43 prosenttia ajoi suuremmalla nopeudella kuin tiekohtainen nopeusrajoitus sallii, ja noin 10 prosenttia autoilijoista ylitti nopeusrajoituksen yli 10 km/h. Ylinopeudet yleistyivät teillä, joilla on ympäri vuoden 80 km/h tai 100 km/h nopeusrajoitus.
”Vaikka ylinopeutta ajavien osuus ei ole viime vuosina merkittäväksi muuttunut, ovat luvut sellaisia, että voimme todeta, että pieni ylinopeus on enemmänkin maan tapa kuin poikkeus”, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Marko Sillanpää sanoo.
Pääteiden nopeustilasto perustuu Intelligent Traffic Management Finlandin ylläpitämiin liikenteen automaattisiin mittauspisteisiin, jotka ovat eri paikoissa kuin poliisin nopeusvalvontakamerat."
Ihan hirveätä tällainen kansalaistottelemattomuus. Eikö kukaan ajattele lapsia ja liito-oravia?
 
Ihan hirveätä tällainen kansalaistottelemattomuus. Eikö kukaan ajattele lapsia ja liito-oravia?

No nii-i. Eihän nopeusmittareissa ole ikinä pientä heittoa, ja tiessä alamäkiä milloin nopeus voi lisääntyä. Eipä yhtään pilkunnussintaa taas.

Autoilijoista 43 prosenttia ajoi suuremmalla nopeudella kuin tiekohtainen nopeusrajoitus sallii, ja noin 10 prosenttia autoilijoista ylitti nopeusrajoituksen yli 10 km/h. Ylinopeudet yleistyivät teillä, joilla on ympäri vuoden 80 km/h tai 100 km/h nopeusrajoitus.

Itsekin ajoin tänään ylinopeutta 40 ja 50 alueilla, onneksi ei sattunut mitään:eek:
 
Itsekin ajoin tänään ylinopeutta 40 ja 50 alueilla, onneksi ei sattunut mitään:eek:
Itsehän ajan käytännössä _aina_ (*) ylinopeutta ja en kyllä pidä sitä minkäänlaisena tuurina että tälläkään kertaa ei sattunut mitään :).

*) Saksassa rajoittamattomalla baanalla tämä ei tosin onnistunut, hetken jo mietin että olisiko tässä kanteen paikka auton myynyttä liikettä kohtaa...
 
Poliisin tiedote, lähde TM-lehti, kertoo aika karua kieltä liikennekurista nopeusrajoitusten noudattamisen suhteen. Voi pohtia myös onko muidenkin liikennöintiä koskevien määräysten suhteen noudattamisen mittaluokka samaa tasoa? Tuo ylinopeuden ajaminen ja maan tapa siinä, ei uutisessa tuo esiin samalla tapahtuvaa painostusta ja perässä roikkumista nopeusrajoitusten mukaan ajavia kohtaan. Onnettomuustutkinta nostaa esiin syinä paitsi ylinopeudet, ajoneuvojen puutteet olosuhteisiin nähden, kuljettajan osaamistason ja havaintokykyisyyden puutteet. Myös törmääjien vastaavat tekijät "syyttömään". Kolmas yllätysmomentti liikenteessä ovat vaikkapa eläinten aiheuttamat äkilliset tilanteet, joissa myös ylinopeus lisää ratkaisevasti riskin ja vahingon suuruutta.

"Autoilijoista 43 prosenttia ajoi suuremmalla nopeudella kuin tiekohtainen nopeusrajoitus sallii, ja noin 10 prosenttia autoilijoista ylitti nopeusrajoituksen yli 10 km/h. Ylinopeudet yleistyivät teillä, joilla on ympäri vuoden 80 km/h tai 100 km/h nopeusrajoitus.
”Vaikka ylinopeutta ajavien osuus ei ole viime vuosina merkittäväksi muuttunut, ovat luvut sellaisia, että voimme todeta, että pieni ylinopeus on enemmänkin maan tapa kuin poikkeus”, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Marko Sillanpää sanoo.
Pääteiden nopeustilasto perustuu Intelligent Traffic Management Finlandin ylläpitämiin liikenteen automaattisiin mittauspisteisiin, jotka ovat eri paikoissa kuin poliisin nopeusvalvontakamerat."
Ihan tulee tippalinssiin tästä kansalaistottelemattomuudesta :rofl:
 
Ihan rehellisyyden nimissä 40 ja alle olevilla teillä en ylinopeutta kyllä aja, mutta varsinkin 80 ja 120 alueella kyllä, mutta sekin on 10-20km/h max

Kun poliisi tajuaisi että liikenteessä on paljon muutakin valvottavaa kuin kehäteiden nopeudet, kaiken tuon energian kun siirtäisi kaupunkiin ja liikkuvaan valvontaan niin ai että!
 
Ihan rehellisyyden nimissä 40 ja alle olevilla teillä en ylinopeutta kyllä aja, mutta varsinkin 80 ja 120 alueella kyllä, mutta sekin on 10-20km/h max

Kun poliisi tajuaisi että liikenteessä on paljon muutakin valvottavaa kuin kehäteiden nopeudet, kaiken tuon energian kun siirtäisi kaupunkiin ja liikkuvaan valvontaan niin ai että!
Eihän se ole mahdollista kun se vaatisi resursseja ja rahaa (jota kyllä tuolla kameramäärällä pitäisi piisata)

Kunhan nopeus on rajoituksen mukainen niin millään muulla ei näytä olevan väliä, jalankulkijoita ei tarvitse väistää toisia saa kiilata ja punaisiakin päin voi ajaa.

Nopeuden lisäksi toinen poliisia kiinnosta asia on tuo luisuttelu, ihan sama missä suojaisalla parkkiksella veivailet pari kierrosta niin se on helposti kortti pois "törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen"... joo o.
 
Niin, mikähän tarve tai motiivi tuossa??

Toi oli nyt vähän nopeasti kirjoitettu, puhuin siis mittarinopeudesta.

80 alueella kun ajan 90km/h mittarissa niin todellinen on 85-86km/h ja 120 alueella jos ajan mittarin mukaan 140km/h niin todellinen siinä 132-133km/h.

Tuolla vain varmistan sen että menen oikeasti kovempaa kuin se oikean puoleinen kaista eli en jää 5km/h nopeuserolla nussimaan siihen ohituskaistalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom