Sanotaan nyt vielä se että liikenneturvallisuuden puolesta iso osa kameroista ei tee käytännössä mitään. Vaarallisimmat tilanteet liikenteessä mitä itselle on osunut kohdalle ovat olleet ajotavaltaan agressiiviset kuskit ja hyvänä kakkosena kaiken maailman ruutuja tuijottelevat. Noita kännykkän käyttäjiä näkyy usein ja paljon eikä sillä ole kunnon valvontaa.
Noinhan todellisuus on. Kameroilla nyt kuitenkin on helppo ja edullinen kerätä rahaa valtion kassaan joten niitä saadaan aivan varmasti lisää ja mieluusti juuri sellaisiin paikkoihin, joissa rahaa saadaan mahdollisimman paljon.
Ja kun yleensä kameroista puhutaan rajoituksen laskiessa niin enpä valitettavasti ymmärrä myöskään niitä kameroita, joita on isommalle tielle (ilman kiihdytyskaistaa) liityttäessä juuri sopivasti niin, että saat 100km/h mittariin muuhun liikenteeseen liittyessäsi keskittyen ja kamera nappaa kuvan parinkympin ylityksestä. Ylinopeus tottakai mutta turvallisuuden parannus?
Itse en osaa kännykkää pitää mitenkään merkittimpänä riskinä mutta jos sitä ajaessa käyttää, on luonnollisesti väärä paikka kaupungissa ruuhkassa tms. Tosin, kuten totesit, ei asiaa valvota. Korvalla pitämisestä saatat jäädä kiinni ja siinä riski on huomattavasti pienempi kun se fb-päivityksen kirjoittaminen.
Eikä muutakaan ajotapavalvontaa käytännössä ole ollenkaan. Katsastamaton, liikennekelvoton auto, ei vakuutuksia, kuljettaja kortiton, humalassa, huumeissa jne on käytännössä aivan ok mikäli ei ajeta ylinopeutta sen kameran kohdalla.
Yksi suoraan noihin kameroihin liittyvä asia jonka olen huomannut on alueet joissa kamera on kohtalaisen mäen alapäässä 60km/h tai alle alueella. Pari kertaa olen melkein saanut räpsyn tuollaisesta kun olen tarkkaillut muuta liikennettä ja auto on alkanut huomaamatta kiihtymään oman painonsa puolesta mäessä sen verran että kameran kohdalla tulee räpsy vaikka yläpäässä olisi ollut reippaasti rajoituksen sisällä. Eniten nämä varmansti räpsyvät ulkopaikkakuntalaisille jotka ajavat ensikertaa alueella. 80km/h alueella ilmanvastus on yleensä jo sen verran kova ettei itsestään kiihdy ja auton äänen muutoksestakin huomaa nopeuden kasvun.
Itsehän olen kuvan otattanut kamera-auton toimesta juuri noin. Isolle tielle keksitty se 60km/h rajoitus ja sopivasti loivaa alamäkeä. Tiedostettu paikka ja myös sellainen, jossa kamera-auton nähnyt ennenkin eli siellä merkin kohdalla on varmasti se sallittu. Koska tosiaan loivaa, ei nopeus juurikaan kiihdy joten asiaan ei ihan aina kiinnitä kovin paljoa huomiota. Mäen alla pääsikin kuvaan, tosin eipä siitä saanut edes huomatusta, oma ajatus kun jäi heti välähdyksen jälkeen nopeudesta +3 yli. Eli merkityksetön mutta huomasipa, miten helposti se pieni nopeuden kasvu tapahtuu huomaamatta.
Hieman jyrkempi alamäki niin toki, mittaria saa seurata tarkemmin. Rajoitus luonnollisesti tuollaisissakin paikoissa mutta jos puhutaan pääväylistä, voisi ehkä olla paikallaan miettiä kolmaskin kerta, onko se pieni ylitys oikeasti tuollaisessa miten suuri riski ja voisiko saman ajan käyttää valvoen todellisia riskikohteita.